SF. IOAN MAXIMOVICI: PREDICA la Duminica Infricosatoarei Judecati DESPRE ANTIHRIST SI SFARSITUL LUMII: “Oamenii vor căuta cu asiduitate să-şi motiveze căderea, iar răul, ca o moleşeală malignă, va susţine această stare generală…”

2-07-2008 Sublinieri

sf_max_no2.jpg

In cinstea praznuirii Sfantului Ioan Maximovici, Marele Facator de minuni al vremurilor din urma, care a fost Episcop de Shanghai, de Paris si de San Francisco, republicam aici (de aceasta data integral, probabil cea mai densa, faimoasa si importanta predica a Sfantului Ioan Maximovici despre Sfarsitul lumii, despre cine si cum va fi si va actiona Antihrist, despre Judecata de Apoi si despre starea noastra, a crestinilor de pe urma. Forta duhovniceasca, folosul si actualitatea acestui cuvant profetic se impun de la sine si il fac necesar a fi recitit inca o data si inca o data… Sfinte Ioan Maximovici, care ai iubit si pe sfintii romani, roaga-te si pentru noi si pentru Biserica noastra!

016.jpg

PREDICA LA DUMINICA INFRICOSATEI JUDECATI – DESPRE ANTIHRIST SI SFARSITUL LUMII

“Astăzi suntem în Săptămâna înfricoşatei Judecăţi şi este firesc să vorbim despre înfricoşata Judecată şi despre semnele sfârşitului lumii. Nimeni nu cunoaşte ziua aceea, afară de Dumnezeu-Tatăl, dar semnele apropierii ei sunt date şi în Evanghelie, şi în Apocalipsa Sfântului Apostol Ioan Teologul. Apocalipsa vorbeşte despre evenimentele sfârşitului lumii şi despre înfricoşata Judecată cu precădere în simboluri şi în ghicitură, dar Sfinţii Părinţi au tâlcuit-o şi există o tradiţie autentică a Bisericii care ne vorbeşte şi despre semnele apropierii sfârşitului lumii, şi despre Judecata de Apoi.

Înainte de sfârşitul vieţii pe pământ vor fi tulburare, războaie, frământări civile, foamete, cutremure. Oamenii vor suferi de spaimă, vor muri de aşteptarea nenorocirilor (Luca 21, 26). Nu va fi nici viaţă, nici bucuria vieţii, ci o stare chinuitoare de pierdere a legăturii cu viaţa. Dar nu se va pierde numai legătura cu viaţa, ci şi cu credinţa; şi Fiul omului, venind, va găsi oare credinţă pe pământ? (Luca 18, 8). Oamenii vor fi mândri, vor fi nemulţumitori, vor respinge Legea lui Dumnezeu: alături de pierderea legăturii cu viaţa, va slăbi şi morala. Binele va slăbi şi răul va creşte.

Despre aceste vremuri vorbeşte şi Sfântul Apostol Ioan Teologul în lucrarea sa insuflată de Dumnezeu, numită Apocalipsa. El însuşi mărturiseşte că „a fost în Duh“, ceea ce înseamnă că însuşi Duhul Sfânt era în el când i s-au descoperit în diferite imagini simbolice destinele Bisericii şi ale lumii; de aceea, Apocalipsa este o descoperire a lui Dumnezeu. El prezintă destinul Bisericii în chipul unei femei care se ascunde în acele zile în pustie: ea nu se arată în viaţă, aşa cum se întâmplă acum în Rusia.

În realitate, vor avea importanţă hotărâtoare forţele care pregătesc venirea lui Antihrist. Antihrist va fi un om, iar nu diavolul întrupat. Cuvântul „anti” înseamnă „vechi” sau „în loc de” sau „împotrivă“. Acel om doreşte să fie în locul lui Hristos, să ocupe locul Său şi să aibă ceea ce ar trebui să aibă Hristos. El doreşte să aibă aceeaşi putere de fascinaţie şi aceeaşi stăpânire asupra întregii lumi. El va primi acea putere înainte de pieirea sa şi a întregii lumi. El îl va avea ca ajutor pe un mag care prin puterea falselor minuni îi va împlini voia şi-i va ucide pe cei ce nu recunosc stăpânirea lui Antihrist. Înainte de moartea lui Antihrist vor apărea doi drepţi, care îl vor da în vileag. Magul îi va omorî şi timp de trei zile trupurile lor vor rămâne neîngropate. Aceasta va fi cea mai mare jubilare a lui Antihrist şi a tuturor slujitorilor lui. Dar, deodată, acei drepţi vor învia şi toată oştirea lui Antihrist va fi în mare tulburare şi se va îngrozi, iar Antihrist va cădea deodată mort, omorât de puterea Duhului.

Dar ce se ştie despre omul-Antihrist? Originea lui exactă nu se cunoaşte. Tatăl este cu totul necunoscut, iar mama este o femeie stricată care se dă drept fecioară. El va fi evreu din seminţia lui Dan. Pentru aceasta avem semn că Iacov, murind, a spus că printre urmaşii săi “Dan va fi şarpe la drum, viperă la potecă, înveninând piciorul calului, ca să cadă călăreţul” (Facerea 49, 17). Aceasta ne indică metaforic că el va acţiona prin viclenie şi răutate. Ioan Teologul vorbeşte în Apocalipsă despre mântuirea fiilor lui Israel, că înainte de sfârşitul lumii o mulţime de evrei se vor întoarce la Hristos, dar din şirul seminţiilor mântuite lipseşte seminţia lui Dan.

Antihrist va fi foarte inteligent şi va şti cum să se poarte cu oamenii. Va fi fermecător şi prietenos. Filozoful Vladimir Soloviov[1] a lucrat mult ca să-şi închipuie venirea şi personalitatea lui Antihrist. El a folosit minuţios toate materialele existente pe această temă, nu numai ale Sfinţilor Părinţi, ci şi textele musulmane, şi a creionat acest tablou tulburător. Până la venirea lui Antihrist în lume, venirea lui este deja pregătită. „Taina lucrează deja” şi forţele care-i pregătesc apariţia se luptă, în primul rând, împotriva împărăţiei legiuite. Sfântul Apostol Pavel spune că Antihrist nu poate apărea până nu va fi îndepărtat „cel care o împiedică” (II Tes. 2, 7). Sfântul Ioan Gură de Aur tâlcuieşte că „cea care o împiedică” este stăpânirea legiuită cinstitoare de Dumnezeu. Această stăpânire se luptă cu răul. „Taina” care lucrează în lume nu doreşte aceasta, nu doreşte lupta cu răul prin mijloacele forţei: dimpotrivă, ea doreşte stăpânirea fărădelegii şi când o va obţine, nimic nu va mai împiedica venirea lui Antihrist. El nu va fi doar inteligent şi fermecător, dar va fi milostiv, va face acte de caritate şi fapte bune pentru întărirea stăpânirii sale. Iar când şi-o va întări într-atât, încât îl va recunoaşte întreaga lume, atunci îşi va arăta faţa. Capitala pe care o va alege va fi Ierusalimul, pentru că aici Mântuitorul Şi-a descoperit învăţătura dumnezeiască şi Persoana, aici întreaga lume a fost chemată să guste fericirea binelui şi a mântuirii. Dar lumea nu L-a primit pe Hristos şi L-a răstignit la Ierusalim. În timpul lui Antihrist, Ierusalimul va deveni capitala lumii, care i-a recunoscut stăpânirea.

Atingând culmile puterii, Antihrist le va cere oamenilor să-l recunoască drept cel ce a obţinut ceea ce nici o altă putere pământeană şi nimeni nu a mai obţinut vreodată şi va pretinde închinare ca unei fiinţe supreme, ca unui dumnezeu. Vladimir Soloviov descrie foarte bine caracterul activităţii lui Antihrist, ca a unui conducător de rang înalt. El le va face pe plac tuturor, cu condiţia ca aceştia să recunoască supremaţia puterii sale. El va crea condiţii de viaţă Bisericii, îi va îngădui să slujească, va promite că va construi biserici splendide, cu condiţia recunoaşterii lui ca „fiinţă supremă” şi ca lumea să i se închine. Va avea o ură personală faţă de Hristos. Va trăi din această ură şi se va bucura de lepădarea oamenilor de Hristos şi de Biserică.

Va fi o apostazie generală şi, pe deasupra, mulţi episcopi vor trăda credinţa, iar ca justificare, vor arăta spre starea strălucită a Bisericii. Căutarea compromisului va fi atitudinea caracteristică a oamenilor. Fermitatea mărturisirii va dispărea.

Oamenii vor căuta cu asiduitate să-şi motiveze căderea, iar răul, ca o moleşeală malignă, va susţine această stare generală. Oamenii vor avea obişnuinţa lepădării de dreptate, a dulceţii compromisului şi a păcatului. Antihrist va îngădui oamenilor totul, numai ca ei „căzând în faţa lui, să i se închine“. Nu este o atitudine nouă faţă de oameni: şi împăraţii romani erau gata să le redea libertatea creştinilor cu condiţia ca ei să le recunoască divinitatea şi suprema putere divină şi îi chinuiau doar pentru că ei mărturiseau că „Domnului Dumnezeului tău să te închini şi Lui Singur să-i slujeşti” (Matei 4, 9-10). Întreaga lume i se va supune şi atunci el îşi va descoperi faţa şi ura faţă de Hristos şi de creştinism. Sfântul Ioan Teologul spune că toţi cei ce i se vor închina vor avea un semn pe frunte şi pe mâna dreaptă. Nu se ştie dacă aceasta va fi cu adevărat un semn pe trup sau este o exprimare simbolică a faptului că oamenii vor recunoaşte şi cu mintea necesitatea închinării la Antihrist şi că întreaga lor voinţă îi va fi supusă, în timpul unei astfel de supuneri totale a întregii lumi – şi cu voinţa, şi cu conştiinţa – vor apărea cei doi drepţi de care am amintit, care vor propovădui fără teamă credinţa şi îl vor da în vileag pe Antihrist. Sfânta Scriptură spune că înainte de venirea Mântuitorului vor apărea două „sfeşnice“, doi „măslini arzători“, „doi drepţi“. Pe aceştia Antihrist îi va omorî cu puterile magului. Cine sunt drepţii aceştia? După Predania Bisericii, sunt cei doi drepţi care nu au gustat moartea: profetul Ilie şi profetul Enoh. Există o proorocire că aceşti drepţi Care nu au gustat moartea o vor gusta pentru trei zile, iar peste trei zile vor învia. Moartea lor va fi o mare bucurie pentru Antihrist şi pentru slugile lui. Învierea lor de peste trei zile îi va aduce într-o stare de nespusă groază, de înfricoşare şi tulburare. Atunci va veni sfârşitul lumii.

Sfântul Apostol Petru spune că prima lume a fost creată din apă şi a pierit prin apă.Din apă” este tot un simbol al haosului masei fizice, şi a pierit prin apa potopului. Iar lumea de azi este păstrată pentru foc (II Petru 3, 5-7).Pământul şi lucrurile de pe el se vor mistui(II Petru 3, 10), toate stihiile se vor aprinde. Această lume de acum va pieri într-o singură clipă, într-o clipă totul se va schimba. Şi se va arăta semnul Fiului lui Dumnezeu – adică semnul Crucii, întreaga lume care sa supus de bunăvoie lui Antihrist „va plânge. Totul s-a sfârşit. Antihrist a fost omorât. Este sfârşitul împărăţiei sale, a luptei cu Hristos. Este sfârşitul şi vremea răspunsului pentru întreaga viaţă, răspuns dat Adevăratului Dumnezeu. Atunci, din munţii Palestinei va apărea chivotul Legii: profetul Ieremia ascunsese chivotul şi Focul sacru într-o adâncă fântână. Când din acea fântână a fost luată apă, ea s-a aprins. Dar chivotul nu a fost găsit.

Când privim acum la viaţa din jur, cei ce pot vedea văd că tot ce a fost prezis despre sfârşitul lumii se împlineşte. Cine este, dar, acest om, Antihrist? Sfântul Ioan Teologul îi dă în mod simbolic numele 666, dar toate încercările de a înţelege acest însemn au fost zadarnice. În viaţa contemporană putem avea o viziune destul de clară despre posibilitatea arderii lumii, când „toate stihiile se vor aprinde“. Această viziune ne-o oferă fisiunea atomului. Sfârşitul lumii nu înseamnă distrugerea ei, ci schimbarea ei. Totul se va schimba deodată, într-o clipită. Morţii vor învia în trupuri noi: vor fi trupurile lor, dar înnoite, aşa cum Mântuitorul a înviat în trupul Său, care purta urmele rănilor şi ale suliţei, dar avea însuşiri noi şi, în acest sens, era un trup nou. Nu se ştie clar dacă va fi un trup nou cu totul sau va fi trupul cu care omul a fost creat. Şi Se va arăta Domnul în slavă, pe nor. Cum îl vom vedea? Cu ochii duhului. Şi acum, înainte de moarte drepţii văd în jurul lor ceea ce ceilalţi oameni nu văd.

Trâmbiţele vor suna cu putere. Ele vor suna în suflete şi în conştiinţe. Totul se va limpezi în conştiinţa omului. Proorocul Daniel, vorbind despre Judecata de Apoi, povesteşte despre un Bătrân Judecător aşezat pe tron, în faţa căruia este un râu de foc. Focul este elementul curatitor. Focul mistuie păcatul, îl arde şi dacă păcatul s-a altoit de sufletul omului, atunci îl mistuie şi pe om. Acest foc se va aprinde înlăuntrul omului: văzând Crucea, unii se vor bucura iar alţii vor cădea în disperare, se vor tulbura, se vor îngrozi. Astfel, oamenii se vor despărţi dintr-o dată: în relatarea evanghelică unii se aşază la dreapta, în faţa Judecătorului, iar alţii la stânga: i-a despărţit conştiinţa, însăşi starea sufletească a omului îl aruncă într-o parte sau în cealaltă, la dreapta sau la stânga. Cu cât mai sârguincios şi mai insistent a năzuit omul spre Dumnezeu în viaţa sa, cu atât mai mare îi va fi bucuria când va auzi cuvântul: „Veniţi la Mine, binecuvântaţilor!” şi, dimpotrivă, aceleaşi cuvinte vor stârni focul groazei şi al chinului celor care nu L-au dorit, L-au evitat ori chiar s-au luptat cu El sau L-au hulit în timpul vieţii.

Judecata de Apoi nu cunoaşte martori sau listă de protocol. Totul este scris în sufletele oamenilor şi aceste însemnări, aceste „cărţi” se vor deschide. Totul se va descoperi tuturor şi fiecăruia în parte, şi starea sufletească a omului îl va face să meargă la dreapta sau la stânga. Unii, la bucurie, alţii la chin. Când se vor deschide „cărţile”, toţi vor înţelege limpede că rădăcinile tuturor viciilor sunt în sufletul omului. Iată beţivul, desfrânatul: când moare trupul, unii cred că moare şi păcatul. Nu e aşa, în suflet exista o înclinaţie, pentru suflet păcatul era dulce. Şi dacă nu s-a pocăit de păcatul respectiv, dacă nu s-a eliberat de el, sufletul va veni la Judecata de Apoi cu aceeaşi dorinţă a dulceţii păcatului şi niciodată nu îşi va satisface dorinţa. Va suferi de ură şi de răutate. Şi aceasta e o stare infernală. „Gheena de foc” este focul lăuntric, este flacăra viciului, flacăra neputinţei şi a răutăţii şi aici va fi „plânsul şi scrâşnirea dinţilor” răutăţii neputincioase”.


[1] Vezi Scurtă povestire despre Antihrist, în Vladimir Soloviov, Trei dialoguri despre sfârşitul istoriei universale, Editura Humanitas, Bucureşti, 1992.

(Sfântul Ioan Maximovici, “Predici si îndrumari duhovnicesti“, Editura Sophia, Bucuresti, 2001)

ioan-maximovici-icoana.jpg


Categorii

Duminica Infricosatoarei Judecati, Portile Iadului, Profetii si marturii pentru vremurile de pe urma, Sfantul Ioan Maximovici, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

91 Commentarii la “SF. IOAN MAXIMOVICI: PREDICA la Duminica Infricosatoarei Judecati DESPRE ANTIHRIST SI SFARSITUL LUMII: “Oamenii vor căuta cu asiduitate să-şi motiveze căderea, iar răul, ca o moleşeală malignă, va susţine această stare generală…”

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 2 / 4 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Pingback: Război întru Cuvânt » In San Francisco, pe urmele Sfantului Ioan Maximovici - “Apostolul Pavel al zilelor noastre”
  2. Pentru Romeo 2110. Inainte de venirea Antihristului va fi un razboi. Nu vor mai ramane atatea miliarde de oameni. Deci e posibil ca toti oamenii sa fie pusi sa i se inchine.

  3. Pentru ca tot pomenea cineva mai sus despre televiziuni…
    Sa nu ne amagim… Televiziunile private (cu precadere) nu au nimic de a face cu slujirea lui Hristos, iar Antena1 nu face nicidecum exceptie. Ce fac televiziunile, de fapt? Ne prezinta toate blestematiile lumii acesteia, se incearca animalizarea si abrutizarea noastra in toate modurile audio-vizuale cunoscute, de la talk-show-uri pana la stiri, emisiuni asa-zis distractive si filme dezgustatoare. Motivatia rationala o stim: libertatea de exprimare, conceptia omului modern, emancipare (evident si sexuala), democratie etc… Ne sunt astfel inoculate opinii “constructive”, diverse “solutii” la problemele actuale, “explicatii stiintifice”, ne sunt prezentate “necesitatile” omului modern etc. Anumite slujbe religioase (de Sfintele Pasti, de exemplu) sunt transmise uneori fara decenta care trebuie sa insoteasca un asemenea eveniment. Asta ca sa nu spuna careva ca nu transmit si ei ceva despre Dumnezeu. Sa privim cu atentie roadele si vom sti ca un pom bun nu poate rodi astfel de fructe.
    Eu personal am avut cateva colaborari cu unele televiziuni private si m-am ingrozit cand am vazut cum se pun problemele acestea. “Nu aduc ratig emisiunile despre spiritualitate” – asta este asa-zisa scuza a lor. Iar daca doriti sa vedeti ateism feroce, mergeti intr-o televiziune privata si veti fi ingroziti.
    Unde sa incapa asadar emisiunile despre slujirea de Dumnezeu? Imi aduc aminte de amaratii aceia de la ProTV (cei care au pus bazele si dezvoltat in Romania acest concept audio-vizual extrem de agresiv – preluat dupa modelul american), cum isi bateau joc de Sfintia Sa parintele C-tin Galeriu (in frunte cu dl. Tatulici in cadrul unui “show” televizat de genul “stiinta sau Dumnezeu”). Acum vreo 10 ani s-a intamplat asta. Multa smerenie si Har de la Dumnezeu am vazut la acest parinte atunci (Dumnezeu sa-l ierte, sa-l lumineze si sa-l odihneasca) in lupta pentru Credinta cu acesti demonizati.
    NU este cazul sa ne amagim: uriasa majoritate covarsitoare a celor care dicteaza in televiziuni (cu atat mai mult in cele private) NU sunt slujitori de Hristos, ci dimpotriva!
    Sa luam aminte la ce spune Sf. Cosma Etolul despre “diavolul care se afla in casele oamenilor si ale carui coarne se itesc dupa acoperis” (e vorba despre televizor), ca nu degeaba a spus-o. De fapt, in acest mod se si va face antihrist cunoscut tuturor oamenilor… la stiri (asa spunea un Sfant Staret rus din Moscova, Antonie, prin anii ’70).
    Dumnezeu sa ne ajute pre noi pacatosii si nevrednicii, sa ne apere si sa ne lumineze cu Harul Sau cel Prea Sfant, in toata vremea si in tot locul. AMIN.

  4. Pingback: Război întru Cuvânt » Eugene (Cuv. Seraphim) Rose despre MOARTEA UNUI SFANT: VLADICA IOAN MAXIMOVICI
  5. “Antihrist va fi foarte învăţat şi va cunoaşte toate vicleniile sataniceşti şi va face multe minuni false şi semne amăgitoare. Pe el îl vor vedea toţi şi îl va auzi lumea întreagă (prin televiziune, radio, etc., n.ed.). Pe oamenii săi el îi va ştampila cu semnul său. Însă pe adevăraţii creştini, care i se vor opune, are să-i urască cu ură mare. Atunci va începe ultima şi cea mai mare prigoană a creştinilor care vor refuza ştampila satanei (semnul 666)”. (Sf. Lavrentie de la Cernigov)

    Si, intr-o alta versiune, exista si o completare importanta a spuselor de mai sus ale Sfantului Lavrentie:

    Fericit si preafericit va fi omul care nu va dori si nu va vedea fata spurcata a lui Antihrist. Cine va vedea si va asculta cuvantul hulitor de Dumnezeu al lui Antihrist, fagaduintele pentru toate bunurile pamantesti, acela va fi ademenit si va merge cu inchinaciune inaintea lui si impreuna cu el va pieri si va arde in focul cel vesnic”.

  6. Referitor la ce a scris Florin: da, am citit mai demult profetiile unui sfant anonim, care a spus ca inainte de venirea lui Antihrist va fi al treilea razboi mondial, care va fi mult mai devastator decat primele 2. Tocmai acest razboi va aduce starea de groaza si distrugere a lumii, vor muri foarte multi oameni si va fi foarte greu… Iata si profetiile:
    http://www.orthodoxphotos.com/readings/profetii/nil.shtml
    Cea mai detaliata profetie despre al 3-lea razboi mondial, care se potriveste cu ce a spus Staretul Paisie Aghioritul (despre un razboi intre greci si turci, in urma caruia grecii vor recapata Constantinopolul):
    http://www.orthodoxphotos.com/readings/profetii/anonim.shtml
    Se pare, deci, ca Antihrist va fi incoronat ca imparat al lumii dupa al 3-lea razboi mondial, cand starea lumii va fi atat de grava, incat popoarele lumii vor cauta sa ajunga la pace si sa puna un singur conducator peste toata lumea.
    Dumnezeu sa ne intareasca pentru vremurile care vor veni si sa ne rugam sa nu fim inselati! Doamne-ajuta!

  7. Pingback: Război întru Cuvânt » “DESI AM MURIT, SUNT VIU”. Cateva marturii despre minunile Sfantului Ioan Maximovici
  8. Am si eu o nedumerire.In capitolul 20 din Apocalipsa spune ca dupa ce fiara a fost aruncata in iazul de foc,balaurul a fost legat si el pt mii de ani(unele biblii spun 1 mie)iar dreptii au imparatit cu Hristos mii de ani.Dupa care Satana a fost dezlegat ca sa insele iar neamurile pt putina vreme.De asemenea spune ca numai dreptii din zilele din urma care nu au luat pecetea vor cunoaste prima inviere si vor trai cu Hristos.Puteti va rog sa-mi rastalmaciti acest capitol?Sa intelegem ca de fapt nu la uciderea lui antihrist va fi judecata?Iar ceilalti mari sfinti din veacurile trecute(Macarie,Mina,Antonie,Pahomie)vor invia dupa miile de ani?De asemenea zice ca Dupa dezlegarea satanei,el va face pe oameni sa se lupte intre ei de la Gog la Magog si vor lua cu asalt cetatea unde domnesc sfintii impreuna cu Hristos dupa care va fi nimicit.Cine sunt acesti oameni, daca dupa judecata cei rai vor fi aruncati in iad si cei buni cu Hristos?

  9. @Sica: Fragmentul respectiv a dat nastere la interpretari eretice (adica la…rastalmaciri) cunoscute sub numele de milenarism sau hiliasm. Aceasta erezie spunea ca Hristos va veni si va domni peste o imparatie omeneasca, pe acest pamant si in acest veac, pentru 1000 de ani, dupa care va veni sfarsitul si Judecata de Apoi. Hiliasmul sau credinta intr-o epoca de fericire pamanteasca este o erezie care vine “manusa” pentru slugile lui antihrist, caci acesta se va prezenta lumii drept Mesia si va promite intocmai aceasta imparatie a fericirii omenesti.

    Sa fim asadar foarte atenti, mai ales cand citim Apocalipsa, sa nu interpretam dupa mintea noastra. Semnificatia corecta a talcuirilor o gasim la Sfintii Parinti. Recomandam, in acest sens, cartea “Apocalipsa Sf. Ioan, un comentariu ortodox”, de Cuv. Averchie Tausev, cu o prefata de Cuv. Serafim Rose.
    http://www.cartiortodoxe.ro/cartea-carte/1090-apocalipsa-sfantului-ioan—un-comentariu-ortodox–averchie-tausev,-arhiep..html
    Extrase din carte se pot gasi aici:
    http://cuvseraphimrose.wordpress.com/category/apocalipsa-sf-ioan-un-comentariu-ortodox/

    In ceea ce priveste raspunsul la intrebarile dvs: in pasajul cu pricina, miile de ani semnifica intemeierea si lucrarea Bisericii. Biserica Ortodoxa este Imparatia Cerului in care Domn este Hristos, care prin jertfa Sa a aruncat in adanc puterea satanei. Insa spre sfarsitul vremurilor, datorita pacatelor oamenilor, puterile demonice vor fi iarasi dezlegate, ceea ce va duce la prigonirea Bisericii si alungarea ei in pustie. La culmea acestor vremuri va veni antihrist, care va stapani intreaga lume, insa a carui domnie va dura doar trei ani si jumatate, dupa care va avea loc Parusia, A Doua Venire a lui Hristos, Care il va dobori pe tiran doar cu rasuflarea gurii Sale.

    Si, dupa toate semnele, aceste profetii se deruleaza in fata ochilor nostrii…

  10. Pingback: Război întru Cuvânt » Enciclica-soc a Papei Benedict, moment crucial pentru viitorul Noii Ordini: “ESTE URGENTA INFIINTAREA UNEI REALE AUTORITATI POLITICE MONDIALE”!
  11. Pingback: Război întru Cuvânt » DESPRE EPOCA LUI ANTIHRIST SI REVENIREA PROROCULUI ILIE, CA „AL DOILEA INAINTEMERGATOR AL VENIRII LUI HRISTOS”
  12. Pingback: Război întru Cuvânt » Din “Viata si lucrarile Parintelui Serafim Rose”: TOATA NADEJDEA LA HRISTOS!
  13. Cred ca trebuie sa luam aminte cu mare grija la felul in care sarbatorim Sfantul Craciun. Este posibil ca intr-un viitor apropiat sa ne fie interzis a mai impodobii bradul, a mai decora pragul casei, a mai asculta colindatorii.
    Joi, 17 decembrie 2009, parlamentul Belgiei va pune in discutie, in cadrul asa zisei “separari Biserica – Stat”, propunerea legislativa a senatorului socialist Philippe Mahoux, ce prevede interzicerea generalizata a afisarii oricarui semn ce face referire la convingeri religioase.
    Proiectul se refera cu precadere la crucifixe, icoane, prezenta crucilor in cimitire, manifestarile in zone publice a obiceiurilor legate de venirea lui Mos Nicolae. Se precizeaza deasemeni ca Slujbele Te Deum vor trebui tinute doar in locuri laice, respectiv in piete, stadioane, dar nu in biserici.
    Aceasta propunere a fost sustinuta in Parlamentul belgian inca din anul 2007 atat de socialisti, cat si de ecologisti. Partidele de dreapta, ce au renuntat la denumirea de Crestin, au aprobat partial propunerea.
    Cardinalul Daneels si-a inaintat cererea de pensionare pe care multi o considera drept un abandon al comunitatii crestine intr-un moment dificil, tinand cont de faptul ca nu a mobilizat in nici un fel corpul preotesc timp de doi ani. Pe de alta parte aceasta hotarare aduce atingere si Bisericii Ortodoxe puternic reprezentata atat etnic cat si prin reprezentantele oficiale pe langa CE, la Bruxelles. Ca si in cazul documentelor cu cip, Bisericile romanesti din Belgia tac. Nu s-a formulat nici un protest.
    Este posibil ca Patriarhia Romana sa nu aiba informatii legate de aceasta situatie, caci ar trebui sa dea dovada de vigilenta si sa evalueze perspectivele libertatilor de afirmare a conditiei crestinilor ortodocsi, tinand cont de faptul ca tara noastra face parte din Comunitatea Europeana si ca Beneluxul este o zona pilot de implementatre a legilor ce urmeaza sa anuleze drepturi releigioase, altfel garantate de Constitutiile europene.
    Surse: De Standaard si Het Neuwsblad

  14. Pingback: Război întru Cuvânt » Predica Sfantului Nicolae Velimirovici la DUMINICA INFRICOSATOAREI JUDECATI
  15. Pingback: Duminica lăsatului sec de carne (a Înfricoşătoarei judecăţi) « † LUMINA ORTODOXIEI †
  16. Din cuvintele Sfantului Ioan Maximovici, inteleg ca, in acele vremuri deosebit de dificile, slujbele religioase se vor putea oficia. Am inteles corect? Daca da, cum este cu putinta? Cum va fi posibil ca in biserici, Hristos sa fie slavit ca Dumnezeu adevarat si Om adevarat, iar antihrist sa tolereze asa ceva? Oricum, daca acel adversar al crestinismului va face o asemenea imprudenta, crestinii vor avea o sansa de a se intoarce la Dumnezeu. Totusi, daca am vrea sa fim foarte pesimisti, ne-am putea gandi si altfel: observand ca au o anumita libertate religioasa, crestinii din vremea lui Antihrist vor fi mai usor amagiti, crezand ca traiesc intr-un regim democratic autentic… Oricum, sper ca acele vremuri vor veni peste mii de ani, fiindca, daca am inteles corect(cu exceptia profetiilor scripturistice, n-am citit aproape nimic despre sfarsitul lumii), inainte de venirea lui Antihrist, vor avea loc persecutii anticrestine, precum in Biserica primara. Aceasta inseamna ca mai este foarte mult timp pana atunci, fiindca, din mila lui Dumnezeu, in zilele noastre, Il putem marturisi pe Hristos in public, fara niciun risc.
    Am citit predica Sfantului Nicolae Velimirovici, pe care ati postat-o astazi si m-am gandit foarte serios la opinia sfantului Nicolae, potrivit careia crestinii, care nu asteapta cu bucurie sfarsitul lumii, iubesc lumea aceasta si nu se bucura de venirea lui Hristos. Mi-am cercetat constinta si cred ca, desi ma bucur de Parusie, as dori ca acest eveniment sa se petreaca peste multa vreme, pentru ca ma ingrijoreaza proorociile despre apostazia generala, care va avea loc inainte de a doua venire a Mantuitorului.
    Oricum, Domnul nostru Iisus Hristos, Care Si-a dat viata pentru mantuirea noastra, NU ne va lasa in amagire, ci ne va lumina si ne va darui dreapta socoteala, pentru a ne putea impotrivi ispitelor din lumea aceasta, pentru ca, chiar daca Parusia se va petrece peste mult timp, exista si in zilele noastre multe ispite, carora noi avem datoria de a ne impotrivi.
    Va rog sa ma iertati, daca am spus ceva incorect, n-am intentia de a rastalmaci invatatura revelata, ci, precum am mai spus, in ceea ce priveste subiectele legate de sfarsitul lumii, sunt foarte neinformata.
    “Crestinul este liber, asadar fericit.”(N. Steinhardt)
    Doamne-ajuta!

  17. @Laura:

    Nu pare ca lectura materialelor de pe site, precum si evenimentele care se desfasoara in aceste timpuri istorice (http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/), ar fi lasat o impresie prea adanca asupra ta. 🙂

    Deocamdata insa, cateva corecturi punctuale, daca ne ingadui:

    Marile persecutii – fatise – vor fi dupa venirea lui antihrist, nu inainte. Am subliniat fatise deoarece va exista o prigoana, mai putin fatisa, si inainte de venirea lui antihrist, altfel, daca venirea acestui fals mesia s-ar petrece intr-o lume in care sa traiasca prea multi dreptcredinciosi, atunci vraja sa “nu ar prinde.” Dar, spune Apostolul Pavel, un semnul distinctiv al apostaziei de pe vremurile de pe urma va fi acela ca vor fi multi care fataresc dreapta credinta, “tagaduind puterea ei.” Adica, vor fi multi crestini doar cu numele, asta de la vladica la opinca. Fenomen foarte valabil astazi, caci niciodata pana in vemurile noastre nu am avut atat de putini crestini care sa isi traiasca si sa isi randuiasca intreaga viata dupa sfatul Bisericii. Si nu ma refer la cei care nu au nicio treaba cu biserica, ci ma refer la cei care isi astupa urechile la orice cuvant duhovnicesc, nu vor sa auda de o viata reala duhovniceasca, ci sunt foarte multumiti si comozi de o viata crestina lumeasca sau care, din inselare, amesteca gandirea duhovniceasca cu gandirea “umanista”, secularizata.

    Parintele Simeon de la Essex afirma, astfel, ca unul din cele mai mari pericole ale zilelor noastre este invazia duhului lumesc in biserica. Iar acest lucru inseamna ca credinta este traita doar exterior. Asa cum, de pilda, se face astazi chiar de la varful ierarhiei noastre, punandu-se accentul pe “misiunea sociala” a Bisericii, promovandu-se un activism social, un filantropism exagerat care NU reprezinta chemarea dintotdeauna a Bisericii, aceea de a naste din Cer oameni. Aceasta fatarire (prefacatoriei intru ale credintei) este deosebit de importanta pentru a ne da seama cat de aproape ne aflam de vremurile de pe urma, dupa cum ne-a descris noua situatia scriitorul rus V. Soloviov – care, intr-o profetica scriere, a descris cum antihristul va construi pentru “ortodocsii” formalisti un muzeu imens cu tot felul de comori bizantine. Acestia, deoarece nu traiesc decat la suprafata credinta, se vor lepada de Hristos pentru antihrist si muzeele lui bizantine.

    Pe langa aceasta traire exterioara a credintei, alte semne descrise de Apostolul Pavel se refera la proliferarea rautatii, a samavolniciei, a desfraului etc. Si cine are oarecare sensibilitate isi da seama in cel fel de lume traim. Legalizarea in foarte multe state (si, cel mai probabil, in curand si in UE si Romania) a homosexualitatii, promovarea desfranarii, a erotismului, manipularea copiilor pentru a fi razvratiti fata de parinti, distrugerea familiei, a comunitatii, marginalizarea celor care au un comportament cuminte, modest, normal, la scoala si apoi, mai tarziu, la servici si in viata, sunt, iarasi, “moneda curenta” in zilele noastre. Adaugam la aceasta si procesul de uniformizare a natiunilor si pregatire a lor pentru un guvern mondial, lucru care se afla pe agenda mai marilor acestei lumi; de asemenea, planurile de otravire a populatiei cu vaccinuri, alimente modificate genetic si cu tot felul de alte traznai chimice, ne arata la ce dimensiune a raului am ajuns.

    Da, traim inca intr-o societate in care INCA nu este un totalitarism brutal si feroce. Acest lucru insa este datorat unui singur lucru: jertfei celor din inchisori. Si, asa cum tot cei care au supravietuit chinurilor mucenicesti din inchisorile comuniste au avertizat, acelea nu au fost decat anticamera si preludiu pentru urgia ce va veni odata cu antihrist. Vremurile relativ libere pe care le traim sunt limitate si deja omenirea gafaie din greu, iar libertatea este amenintata si deja se pierde putin cate putin, dar in ritm tot mai accelerat. Cataclisme au fost si sunt deja, zvonuri de razboaie sunt din ce in ce mai insistente, pana cand, la un moment dat, “basica” va exploda.

    Sa nu ne astupam urechile si sa nu ne inchidem ochii in fata realitatii. Toti marii cuviosi contemporani cu noi ne avertizeaza acelasi lucru: suntem crestinii vremurilor de pe urma. De la Cuviosul Paisie, la Cuviosul Serafim Rose, de la Parintele Rafail Noica la Sfantul Lavrentie de Cernigov, de la Sfintii Parinti de la Optina la Sf. Ioan de Kronstadt si asa mai departe… Despre faptul ca traim vremurile de pe urma ne avertizeaza si TOTI marii nostri parinti duhovnici: parintele Cleopa, parintele Arsenie Papacioc, parintele Adrian Fageteanu, parintele Iustin Parvu, pustnicul Proclu si asa mai departe. Cam pe toate le gasesti aici pe site: http://www.cuvantul-ortodox.ro/category/profetii-si-marturii-pentru-vremurile-de-pe-urma/

    Cateva exemple, mai la indemana:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/07/12/cuviosul-paisie-aghioritul-lumea-arde-pricepeti-asta/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/10/09/a-doua-viziune-a-staretului-antonie-invataturi
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/10/22/nasterea-unui-sfant-in-imparatia-vesnica-fericitul-batran-selafiil-din-siberia-sunt-vremuri-de-marturisire-sa-nu-primiti-sa-fiti-ai-altcuiva/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/07/27/epistola-unui-sfant-contemporan-pregatiti-va-dragii-bunelului-pregatiti-va
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/09/17/staretul-selafiil-din-tomsk-siberia-cum-ne-vom-mantui-noi/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/10/22/2009/08/12/scrisori-inedite-si-proorocesti-ale-sfantului-luca-al-crimeei-cand-biserica-nu-va-mai-fi-prigonita-se-vor-pregati-toate-pentru-imparatia-antihristului/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/08/04/sf-lavrentie-de-cernigov-vor-fi-multi-surzi-si-multi-orbi/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/09/19/ar-trebui-sa-plangem-in-toata-ziua-dar-traim-in-nesimtire/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/12/01/parintele-cleopa-da-noi-suntem-cei-de-pe-urma/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/07/20/despre-epoca-lui-antihrist-si-revenirea-prorocului-ilie-ca-%e2%80%9eal-doilea-inaintemergator-al-venirii-lui-hristos/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/04/03/vedeti-sa-nu-fiti-amagiti-2/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/05/25/cuv-seraphim-rose-este-mai-tarziu-decat-credem-va-mai-supravietui-credinta-noastra/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/01/05/cuv-paisie-aghioritul-despre-semnele-timpului-antihrist-si-pecetea-666/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/09/23/parintele-proclu-anii-durerilor-au-inceput/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/04/02/vara-este-aproape-semnele-vremurilor-1/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/04/11/e-vremea-sa-ne-trezim-din-somn/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/09/29/p-rafail-noica-nu-ne-dam-seama-cat-traim-in-inchipuire/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/06/13/avertismentul-bland-al-parintelui-rafail/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/05/14/ce-vremuri-traim-parintele-rafail-ne-raspunde/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/06/13/2008/07/04/vremea-este-a-cernerii/

    Vrem sa nu vrem, ne place sau nu, alte mii de ani nu or sa mai fie. Nici macar sute si, dupa toate marturiile, “smochinul a infrunzit” si marile dureri bat la usa cu putere. De atata vreme ni se tot spune ca “ESTE MAI TARZIU DECAT CREDEM”… numai-noi vom primi cuvantul si vom incepe sa ne reajustam viata dupa el, fara deznadejde, dar si fara iluzii, asumand timpul pe care ni l-a dat Pronia lui Dumnezeu.

    E extraordinar cand sunt oameni care cauta sincer sa cunoasca adevarul, dar totul este sa-l si primeasca atunci cand ail aud, sa nu-si inchide urechile si inimile catre el. Iar Radio Trinitas, sa nu te superi pe noi, chiar nu e cea mai buna si sigura sursa pentru asta, chiar daca si pe acolo scapa si lucruri foarte bune si adevarate.

    Citeste, te rog, si partea introductiva a acestui material, pentru edificare:
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/01/27/sa-nu-ne-ingaduim-naivitatea-sa-nu-dormim-in-opinci-clarificari-si-avertismente-necesare-privind-profetiile-si-falsele-profetii-apocaliptice/

    Si, de asemenea, citeste cu atentie profetiilor marilor parinti despe vremurile de pe urma. Pentru ca trebuie sa dobandim discernamantul distingerii intre diferitele tipuri de ademeneli mesianice care ni se vor aduce in curand. Vor fi foarte puternice si foarte penetrante, se vor folosi citate din Biblie, din Psalmi, si cine nu va avea cuget patristic cu greu se va tine sa nu se clatine. Sa luam aminte!

  18. Admin,
    In primul rand, as dori sa va spun(desi v-am mai spus de multe ori) ca ma impresioneaza deosebit de mult atitudinea dumneavoastra fata de mine. 🙂 Observ ca aveti o grija deosebita fata de starea mea duhovniceasca si, de cate ori va scriu, dvs imi raspundeti cu foarte multa atentie si rabdare, desi imi dau seama ce program incarcat aveti! Ma bucur mult, de cate ori imi scrieti si, desi nu ne cunoastem, indraznesc sa spun ca va consider, in adevaratul sens al cuvantului, frati duhovnicesti.
    Incerc sa va raspund la ceea ce-ati scris in ultimul comentariu. Am observat faptul ca, in zilele noastre, desi traim intr-o societate libera, democratica, multi dintre semenii nostri mai putin credinciosi au un comportament ironic si chiar putin ostil fata de crestinii practicanti… Am observat aceasta realitate si n-o pot tagadui, pentru ca n-as vrea sa ma aseman personajelor din romanele lui Orwell, care, pentru a-si promova ideologia lor totalitara, sustineau ca realitatea este subiectiva. De asemenea, am observat clar ca unele pacate grave sunt legalizate, ceea ce nu este normal, fiindca ii incurajeaza pe cei impatimiti sa nu incerce sa se corecteze si, mai mult decat atat, sa-si considere starea absolut normala si chiar la moda. 🙁 Cu toate acestea, sper din tot sufletul ca acesta sa nu fie un semn al Parusiei, pentru ca si in alte epoci istorice(de exemplu in perioada comunista, sau in vremea persecutiilor anticrestine organizate de catre imparatii romani) au existat atitudini nefiresti si chiar deosebit de primejdioase pentru Biserica. M-a impresionat mult ceea ce-ati spus in legatura cu sfintii inchisorilor, caci, intr-adevar, lor le datoram libertatea! De aceea, sa stiti ca, desi sunt prea ptin realista, cu ajutorul lui Dumnezeu, observ anumite realitati neplacute, dar ma incurajez cu ideea ca s-a mai intamplat asa si in alte perioade ale istoriei. Am observat si ca exista unii crestini deosebit de formalisti, dar este trista profetia despre muzeul bizantin, pe care-l vor construi adversarii credintei! Este o profetie trista, pentru ca, daca obiectele bizantine(inteleg ca si simbolurile religioase ortodoxe) vor fi expuse intr-un muzeu, inseamna ca, in acea perioada, nu vor mai exista biserici(sa nu fie!). Stiu si ca unii dintre duhovnici spun ca traim ultimele evenimente ale istoriei(desi, v-am spus, am citit foarte putin despre aceasta tema), dar mi-am spus ca “o singura zi inaintea Domnului este ca o mie de ani si o mie de ani ca o zi”, iar acum, in timp ce scriu, realizez ca sunt comica, pentru ca incerc atat de mult sa ma autosugestionez, pentru a ramane optimista. 🙂
    Imi doresc sa caut adevarul si ii ascult pe cei care vor sa ma invete, de la dumneavoastra am invatat multe, in special din materialele acelea despre parerea de sine… dar, in ceea ce priveste evenimentele dramatice de la sfarsitul lumii, prefer sa-i cred pe acei credinciosi, care afirma ca vor mai fi mii de ani pana atunci. Nu prea am argumente sa-i cred, dar m-as fi simtit mai in siguranta asa… 🙂 Va spun sincer, pentru ca am observat ca si dvs sunteti deschisi si sinceri fata de mine si incercati sa ma ajutati.
    Este logic ceea ce spuneti despre persecutiile impotriva crestinilor, anume ca vor fi organizate in mod deschis dupa venirea lui Antihrist. Eu retinusem invers, nu stiu de ce.
    In urmatoarea perioada, voi incerca sa citesc ceea ce mi-ati recomandat, pentru a putea discuta in cunostinta de cauza, iar nu doar din putinele informatii, pe care le acumulasem eu pana acum.
    Oricum, chiar daca am trai vremurile din urma, grija noastra cred ca trebuie sa fie una singura: aceea de a ramane ai lui Hristos, identificand si evitand pericolele duhovnicesti si, cu ajutorul lui Dumnezeu, vom birui orice ispita si, daca nu vom fi increzatori in noi insine, ci numai in Dumnezeu, El ne va intari vointa si ne va ajuta sa-L marturisim in orice imprejurari si sa-i castigam si pe altii pentru mantuire.
    Chiar ma intristeaza ceea ce spuneti despre radio Trinitas. 🙁 Sigur ca nu ma supar pe dumneavoastra(nici intr-un caz!), dar eu ii apreciez mult pe cei de la Trinitas pentru programele educative, pe care le realizeaza si, sincer, desi au alt stil, chiar se aseamana cu site-ul acesta, in sensul ca sunt foarte documentati si promoveaza scrierile Sfintilor Parinti, ca si dvs. Evident ca n-am cum sa am o icredere totala in ei, din doua motive: in primul rand, fiindca nimeni nu este infailibil si trebuie sa dam dovada de dreapta socoteala, dar si fiindca este posibil ca, in anumite situatii, fiind postul de radio oficial al Patriarhiei, sa fie exagerat de diplomati, evitand sa spuna in mod deschis ca 2+2=4, pentru a nu crea probleme institutiei Bisericii. Am observat ca, atunci cand s-a pus problema eliminarii invatamantului religios din licee, Patriarhia s-a opus, dar… nu putem sti, oricine poate cadea, daca nu este suficient de statornic, sau are un moment de slabiciune sufleteasca. In orice caz, trebuie sa stim sa luam ceea ce este pozitiv de la fiecare, invatand sa ne ferim de greseli(aceste idei le stiti, cu siguranta, mult mai bine decat mine).
    Prin urmare, voi citi si materialle, pe care mi le-ati recomandat si, cu ajutorul lui Dumnezeu, daca veti mai avea timp, vom mai discuta despre acest subiect.
    “Religia transforma poporul intr-o masa de oameni culti.”(Petre Tutea)
    Doamne-ajuta!

  19. Pingback: Război întru Cuvânt » ADEVARATA SI FALSA ASCULTARE DUHOVNICEASCA (I) Care este criteriul?
  20. Pingback: Război întru Cuvânt » PARINTELE DIONISIE IGNAT DESPRE VREMURILE DIN URMA SI ANTIHRIST (III): “Sa facem rabdare si sa ne pregatim, mai cu seama noi, poporul român!”
  21. Pingback: Război întru Cuvânt » File de sfintenie romaneasca ne(re)cunoscuta (V): PARINTELE ILARION FELEA – DE LA TABORUL RUGACIUNII LA MARTURISIREA DESPRE ANTIHRIST
  22. Pingback: Război întru Cuvânt » Din cuvintele prorocesti ale Cuvioasei schimonahii Macaria: “CURAND TOATE VOR VENI UNA DUPA ALTA. DOMNUL STIE CUM SA-I ASCUNDA PE AI SAI”.
  23. Pingback: Război întru Cuvânt » DIN PROFETIILE CUVIOSULUI AMBROZIE LAZARIS: “Vor veni ani grei, dar nu va temeti!”
  24. Pingback: Despre ANTIHRIST … « Saccsiv's Weblog
  25. Pingback: Război întru Cuvânt » SA RECITIM IMPREUNA… (I) … avertismentele si prorociile Sfantului Lavrentie de Cernigov (†20 ianuarie 1950): “Sa umblati la biserica cat inca se mai poate!”
  26. Pingback: Război întru Cuvânt » PARINTELE SOFIAN – de 8 ani in Ceruri – ne scoate din placerile si grijile desarte cu un cuvant de foc smuls din focul “Rugului aprins” si cu o intrebare fundamentala: “SUNTEM CU ADEVARAT CONSTI
  27. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfantul Ignatie Briancianinov despre A DOUA VENIRE A LUI HRISTOS si INFRICOSATOAREA JUDECATA
  28. Pingback: Război întru Cuvânt » Fiara, Antihristul si profetul mincinos in talcuirea Vladicai Averchie Tausev (“Apocalipsa Sfantului Ioan: un comentariu ortodox”)
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate