INIMA INDURERATA

11-04-2008 Sublinieri

friday_14.jpg

In contextul pregatirii pentru traversarea ultimei perioade a Postului celui Mare si a apropierii Patimilor Mantuitorului nostru Iisus Hristos, dar si in legatura cu o postare anterioara din parintele Arsenie despre tinerii in vremea nihilismului, am ales sa reproducem si noi un fragment dintr-o carte de exceptie tocmai despre tinerii de astazi si cultura nihilista. Cartea este intitulata Tinerii vremurilor de pe urma – ultima si adevarata razvratire si ii are ca autori pe John Marler si Andrew Wermuth, doi calugari americani de la Manastirea Noul Valaam, din Insula Spruce, Alaska, ucenici si continuatori ai lucrarii Sfantului Seraphim Rose si impreuna-lucratori cu parintele Gherman Podmosenski. Este vorba in acest subcapitol despre rolul indispensabil al suferintei si al durerii inimii pentru mantuire:

tinerii-vremurilor-de-pe-urma-ultima-si-adevarata-razvratire.jpg

“Daca exista o caracteristica specifica tuturor oamenilor, aceasta este suferinta. Oameniii de toate rasele, paturile sociale si de orice neam ar fi trec prin suferinta. Pur si simplu, a suferi e omeneste. Tirania lumii nihiliste pricinuieste omenirii suferinta. In razvratirea sa, omul isi produce singur durerea, provocandu-si si mai multa suferinta. Insa cea mai rea suferinta este poate suferinta din ignoranta, care il determina pe om sa urmeze calea placerilor desarte ale lumii. Intrebarea este: cum poate omul sa scape de suferinta?

Raspunsul e unul singur: omul nu poate sa scape de suferinta in lumea aceasta! Hristos cel rastignit ne invata ca omul trebuie sa-si asume suferinta si prin ea sa intre in viata vesnica, unde nu este nici un fel de suferinta. Iar aceasta suferinta trebuie sa fie pentru Adevarul lui Dumnezeu. Daca suferim pentru noi insine, suferim zadarnic, dar daca suferim pentru Dumnezeu, suferim pentru adevar. Insa, Dumnezeu este izvorul milei si, datorita intelepciunii Lui, omul nu poate sa scape de suferinta in aceasta lume. Suferinta este cel mai mare invatator. Monahul Seraphim Rose, care a fost un adevarat filosof si care a cunoscut si a inteles darul suferintei, spunea:

De ce invata oamenii numai prin durere si suferinta si nu prin placere si bucurie? E foarte simplu: fiindca placerea si bucuria il obisnuiesc pe om sa fie multumit cu lucrurile date de lumea aceasta, pe cand durerea si suferinta il imping sa caute o fericire mai profunda, dincolo de limitarile acestei lumi.”

Este stiut faptul ca atunci cand omul sufera fara vreun motiv aparent, Dumnezeu vrea sa i Se descopere pe Sine Insusi, caci Hristos a venit pe pamant pentru cei asupriti si umiliti. Hristos a venit sa izbaveasca specia umana din robia spirituala, sa le daruiasca celor intemnitati libertatea. Suferinta e calea cea mai directa prin care Dumnezeu poate ajunge la inimile noastre. Monahul Seraphim Rose, ca unul care a cunoscut suferinta, ne marturiseste urmatoarele:

Procesul revelatiei se produce intr-un mod foarte simplu: fiind la stramtoare, omul sufera si apoi lumea cealalta i se deschide. Cu cat esti mai mult in suferinta si in necazuri si Il cauti cu mai multa disperare pe Dumnezeu, cu atat mai mult El va veni in ajutorul tau, iti va descoperi Cine este si iti va arata modalitatea de a scapa de ele.

Indata ce omul Il primeste pe Hristos in inima sa, povara suferintei vietii se usureaza. Atunci suferinta se transforma in hrana spirituala prin care se dobandeste virtutea.

  • Prima virtute pe care o invata suferinta este umilinta. Cei care au suferit foarte mult stiu ca omul nu poate indura chinurile vietii prin propriile sale puteri. Numai cu ajutorul puterii lui Dumnezeu le va putea indura, indiferent ca provin din exterior, precum: boala, ranile trupesti si chiar tortura, sau conflictele interioare, precum: singuratatea, deznadejdea, intristarea, parasirea si supararea. Dumnezeu, prin suferinta, il invata pe om sa-si inteleaga propria-i neputinta si in felul acesta sa caute ajutorul in puterea lui Hristos.
  • Urmatoarea virtute pe care o da suferinta este rabdarea. Prin indurarea necazurilor si incercarile vietii, dobandim putere sufleteasca. Impreuna cu indelunga-rabdare a suferintei vine si capacitatea de a vedea dincolo de lumea temporala cu necazurile ei si puterea de a contempla „mareata priveliste”. Intelepciunea ii spune celui ce sufera sa priveasca lucrurile din perspectiva vesniciei, unde nu este nici boala, nici intristare, nici suspin. Avand vesnicia in adancul inimii, cel ce sufera poate indura necazurile vremelnice si se simte recunoscator fata de Dumnezeu, fiindca i-a dat posibilitatea sa-si duca crucea. Prin indurarea suferintei cu rabdare, sufletul se intareste si omul are sansa dea deveni un om cu adevarat si de a creste in credinta.
  • A treia virtute pe care o cunoastem prin suferinta este mila. Numai cel care a suferit poate avea mila de cel care sufera. Aceasta virtute poate sa atinga o asemenea dimensiune, incat un om poate simti efectiv durerea altuia si chiar a intregii omeniri, tanguindu-se de starea ei jalnica. Sfantul Isaac Sirul, vorbind despre mila, spunea:

Si ce este inima plina de mila? Arderea inimii pentru toata creatia, pentru oameni, pentru pasari, pentru animale, pentru demoni si pentru orice faptura. Gandirea la ele sau vedera lor fac sa curga din ochi suroaie de lacrimi. Din mila multa si apasatoare ce stapaneste inima si din staruinta ei, inima se strange [de durere] si nu mai poate rabda sau auzi, sau vedea vreo vatamare, sau vreo intristare cat de mica, ivita in vreo faptura. Si pentru aceasta aduce rugaciune cu lacrimi in tot ceasul si pentru cele necuvantatoare si pentru dusmanii adevarului si chiar si pentru cei ce-l vatama pe el, ca sa fie paziti si iertati. Face aceasta din multa milostivire ce se misca in inima lui fara masura, dupa asemanarea lui Dumnezeu.

De la aceste trei virtuti, care se dobandesc prin „purtarea crucii” lui Hristos, se ajunge la o stare sufleteasca numita „indurerarea [strapungerea] inimii”. Indurerarea inimii este izvorul din care se adapa cel ce sufera si il face capabil sa indure toate necazurile, sa treaca prin moarte si sa cunoasca taramul vesniciei. Temelia acestei dureri a inimii este amintirea mortii, natura efemera a vietii de pe pamant si starea de suferinta a omului de pe pamant. Aceste cugetari il fac pe cel in suferinta sa-si aminteasca de Dumnezeu. Marele monah din Palestina secolului al IV-lea, Sfantul Marcu Ascetul a definit indurerarea inimii printr-o fraza simpla, dar care exprima in mod deplin sensul ei:

Aducerea aminte de Dumnezeu naste indurerarea inimii celui ce Il cinsteste. Insa cel ce uita de Dumnezeu devine ingaduitor cu sine si deci insensibil.

Aceasta aducere-aminte de Dumnezeu implineste sensul ultimei si adevaratei razvratiri. Purtarea crucii cu daruire si incredere in Dumnezeu este calea pe care sufletul omului se purifica si se pregateste sa treaca prin moartea trupului in viata vesnica”.

triptich.jpg

(in: Monahii John Marler si Andrew Wermuth, Tinerii vremurilor de pe urma – ultima si adevarata razvratire, Ed. Sophia, Bucuresti, 2006)

Legaturi:


Categorii

Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Parintele Serafim Rose, Pentru tineri, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

64 Commentarii la “INIMA INDURERATA

<< Pagina 1 / 3 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Chiar n-am inteles ce a vrut sa spuna cu: “Aducerea aminte de Dumnezeu naste indurerarea inimii celui ce Il cinsteste. Insa cel ce uita de Dumnezeu devine ingaduitor cu sine si deci insensibil.” sau “Aceasta aducere-aminte de Dumnezeu implineste sensul ultimei si adevaratei razvratiri.” De ce sa nasca indurerarea inimii celui ce Il cinsteste?! De ce durere iar nu bucurie?

  2. Cred ca de aici poti intelege ceva mai bine referitor la sensul strapungerii sau al durerii inimii:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/06/28/parintele-arsenie-viata-in-biserica-partea-a-ii-a/
    De asemenea si din celelalte linkuri, mai ales din comunicarea parintelui Seraphim Rose despre descoperirea lui Dumnezeu in inima omului.

    Cat despre “ultima si adevarata razvratire” (care este si subtitlul cartii, de altfel) este vorba de un “contra-concept” – sa-i spunem – legat tocmai de rasturnarea inspre un sens pozitiv a ideii de “razvratire” apartinand culturii nihiliste. Termenul a fost folosit, daca nu ma insel, mai intai de catre parintele Damaschin, ucenicul si biograful Parintelui Seraphim Rose, cu referire la acesta din urma, aratand ca “adevarata razvratire” este cea impotriva lumii si a “tiraniei modei” acestei lumi (pe toate planurile, in toate sensurile).

    Cei de la Fratia Sf. Herman de Alaska, multi dintre ei tineri convertiti dupa experienta “culturilor” punk si rock, au creat o revista si un site misionare, tocmai pentru tinerii care fac parte din aceste curente, care sunt si ei razvratiti impotriva a ceva gresit sau nelamurit, pentru a le canaliza aceste revolte inspre singura directie sanatoasa, cea impotriva duhului lumesc. Revista se numeste, provocator, chiar asa: “Death to the world. The last true rebellion” si siteul este acesta: http://desertwisdom.org/dttw Se poate vedea aici cum este folosita si “convertita” simbolistica specifica a acestor culturi juvenile, legata tocmai de moarte si de suferinta. O sa recunosti acolo si o fotografie preluata de noi intr-o postare anterioara si asa, poate, se va face si legatura intre aceste ultime articole de pe site (exceptand pe cea cu Sf. Calinic).

  3. Ca simplu om ,cunoasterea Lui naste intristarea inimii cand Il cinstesc, pentru ca imi vad pacatele ca intr-o oglinda care mareste. Cunoscandu-l , sau macar incercand ,vezi cat de “nimic” esti si te intristezi.Dar, ndajduim ca in marea Sa mila nu ne lasa in intristare.

  4. Multumesc amandorura! Pricepui! Ma impresioneaza – fiindca, am mai citit- de fiecare data si parca prima oara – totusi – Parintele Damaschin plus alte scrieri in general: nu este ciudat ca uiti atat de usor/repede lucrurile esentiale?! Ai sentimentul clar ca-ti vor ramane intiparite in minte, apoi – ti le aduci aminte si le pricepi mai bine cand dai iar peste ele.

  5. Pingback: Război întru Cuvânt » PARINTELE SERAPHIM ROSE NE ARATA DE CE ESTE NECESAR SI CUM PUTEM SA DOBANDIM “CUGETUL PARINTILOR”
  6. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfantul Serafim Rose (2 sept., in curs de canonizare) - Cautatorul Adevarului pana la capat si cu orice pret
  7. Pingback: Război întru Cuvânt » Suntem convertiti cu adevarat?
  8. Pingback: Război întru Cuvânt » Doua inimi zdrobite
  9. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Damaschin de la Platina, ucenicul Cuv. Seraphim Rose: SA STAM PURUREA NECLINTITI IN CREDINTA NOASTRA!
  10. Pingback: Război întru Cuvânt » CUM AJUTAM SI CUM IMPIEDICAM VENIREA OAMENILOR LA ORTODOXIE? DESPRE DRAGOSTE, CONVERTIRE SI ECUMENISM
  11. Pingback: Război întru Cuvânt » CUVIOSUL SERAFIM ROSE - “UN OM AL INIMII” - 27 ani de la plecarea sa in patria cereasca
  12. Pingback: Război întru Cuvânt » FERICITUL SERAPHIM ROSE SI ORTODOXIA MILEI LUCRATOARE SI A DURERII INIMII
  13. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfaturi parintesti de folos exceptional si pentru noi de la Cuviosul Serafim de la Platina
  14. Pingback: Război întru Cuvânt » CUVINTE VII DE LA PARINTELE CALCIU DESPRE SENSUL SUFERINTEI
  15. Pingback: Război întru Cuvânt » “Vai si amar cand omul este satul si multumit in inima sa…”
  16. Pingback: Război întru Cuvânt » CUVIOSUL PAISIE DESPRE TANARA GENERATIE: “Lipseste duhul de jertfa”
  17. Pingback: Război întru Cuvânt » Vindecarea orbului din Ierihon: DISPERAREA – SCOALA RUGACIUNII ADEVARATE
  18. Pingback: Război întru Cuvânt » FERICITUL SERAPHIM ROSE despre Ortodoxia milei lucratoare si a durerii inimii VS. “super-ortodoxia” celor cu inimile reci si inraite (MERITA RECITIT!)
  19. Pingback: Război întru Cuvânt » MICII MUCENICI ASCUNSI. Cum ne rusineaza si ne mustra pacatele niste copii si tineri chinuiti, suferind de boli rare… O PROPUNERE DE PREGATIRE PENTRU INTRAREA IN SAPTAMANA PATIMILOR
  20. Pingback: Război întru Cuvânt » INVIEREA LUI LAZAR. Dialog cu IPS Teofan: Strapungerea inimii – unicul drum catre propria noastra Inviere
  21. Pingback: Război întru Cuvânt » PARINTELE SERAFIM ROSE SI CONDITIILE RAPORTARII ORTODOXE LA SFINTII PARINTI: “Fara durerea inimii, nu poti fi decat un smochin neroditor, un plictisitor ‘stie-tot’ care este totdeauna ‘corect’&#
  22. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Serafim Rose despre FERICITUL AUGUSTIN (15 iunie) SI “RAVNITORII” SUPERCORECTI (I)
  23. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Serafim Rose despre FERICITUL AUGUSTIN SI “ZELOTII” SUPERCORECTI (II): “Simt in aceste inimi reci o pregatire pentru lucrarea lui Antihrist”
  24. Pingback: Suferintele copiilor si caile lui Dumnezeu
  25. Pingback: CURSUL DE SUPRAVIETUIRE ORTODOXA AL CUVIOSULUI SERAPHIM ROSE sau cum sa evitam fenomenul "maimutarelii duhovnicesti"
  26. Pingback: PARINTELE SERAFIM ROSE (2 septembrie) - MODEL DE MARTURISIRE "POZITIVA" A CREDINTEI, IN DUHUL AUTENTIC ORTODOX
  27. Pingback: CE SE POATE FACE PENTRU TINERII ORTODOCSI DE ASTAZI? Cu Parintele Serafim Rose despre joaca de-a Ortodoxia a noilor generatii narcisiste
  28. Pingback: DUMINICA VAMESULUI SI FARISEULUI. “Incepe Triodul, incepe sa adie a post”. Predici puternice si zdrobitoare de inima ale SFANTULUI TEOFAN ZAVORATUL -
  29. Pingback: Parintele Policarp de la Crasna – DESPRE FRICA DE DUMNEZEU SI BUCURIA IN DOMNUL -
  30. Pingback: MAICA NINA de la Schitul Sf. Nil Sorski din Alaska (SUA), o monahie care crede in CONVERTIREA CONTINUA – interviu in “Familia ortodoxa” -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate