Cuviosul Sofronie, ucenicul Sfantului Siluan despre LITURGHIE SI RUGACIUNE, DINCOLO DE FORMALISM

11-07-2007 Sublinieri

 psofronie24.jpg

Rugaciunea este un act launtric al duhului nostru. Ea se poate exprima in cele mai diferite forme. Nu rareori, ci destul de des, aceasta se exprima prin tacerea noastra in fata lui Dumnezeu, tacere pentru ca Dumnezeu vede toata profunzimea gandurilor noastre, toate dorintele inimii noastre, si nu intotdeauna suntem capabili sa le exprimam in cuvinte. Dumnezeu intelege miscarile tainice ale inimii si ne raspunde la ele. … Eu ma tem putin ca nu dai atentie chiar acestui lucru spus mai sus: ca tu esti inclinata sa crezi, asa cum o fac multi, ca rugaciunea inseamna doar sedere in fata icoanelor si rostirea formulelor randuite (de dimineata si de seara sau a psalmilor). Desigur, cu o astfel de rugaciune poti sa fii obisnuit inca din copilarie si sa o savarsesti in fiecare zi. Dar aceasta rugaciune este cu totul nesatisfacatoare si nu epuizeaza problema rugaciunii. Observ ca oamenii contemporani devin tot mai putin capabili pentru o astfel de rugaciune. Acest fenomen mi-l explic prin cresterea activitatii intelectuale a oamenilor.

Mintea noastra se gaseste intr-o continua agitatie din pricina nenumaratelor impresii de tot felul: vizuale si auditive. De dimineata incepe activitatea oamenilor din sate si orase, care antreneaza mintea si imaginatia in cursul evenimentelor la care iau parte.

(…) Imi spui ca, observand incapacitatea de a gasi rugaciunea, <<cand te asezi la rugaciune>>, vezi nimicnicia ta si acest lucru te deprima. Nu te deprima! Aceasta situatie nu trebuie sa te nelinisteasca. A sta in fata lui Dumnezeu nu inseamna deloc a sta in fata icoanelor, ci sa-L simti in toata profunzimea constiintei ca pe Cel-ce-le-plineste-pe toate. Trebuie sa-L traim cu adevarat ca pe Prima Realitate, dupa care, in ordinea inferioara, urmeaza lumea a doua, a realitatii create, derivate. De aceea, pentru rugaciune este folositoare orice pozitie a corpului: culcat, mergand, sezand, stand in picioare, etc.

Daca mintea si inima ta resimt dispozitie pentru rugaciune la citirea Sfintei Scripturi, atunci pastreaza aceasta dispozitie pana cand inceteaza. Regula este urmatoarea: orice cuvant, orice situatie in care mintea si inima se unesc intr-o unica constiinta dumnezeiasca nu trebuie parasite pana cand mintea, inima sau trupul nu obosesc.

Observatiile mele asupra oamenilor contemporani m-au dus la concluzia ca cel mai potrivit lucru pentru ei este sa se roage in biserici, in special la Sfanta Liturghie. Rugaciunea liturgica si o deasa impartasanie inseamna plinatate. Pentru aceasta insa trebuie sa traim si sa intelegem Sfanta Liturghie. Atunci ni se va descoperi ca Liturghia imbratiseaza in sine intreaga noastra viata: in ea se cuprind toate planurile existentei noastre in relatie cu Dumnezeu. (…) Fara sa aprofundeze cunostintele sale in acest domeniu, omul poate cadea cu usurinta intr-un obicei pustiitor si aducator de moarte. Este nevoie sa crestem neincetat in cunoasterea lui Dumnezeu si sa nu permitem ca Liturghia sa se transforme intr-un detaliu al vietii noastre de toate zilele.

Acum, pentru ca ea a devenit in locul Liturghiei, “obednita” (adica, prin faptul ca oamenii nu se mai impartasesc la Sfanta Liturghie decat foarte rar, ceea ce este anormal, aceasta a devenit o slujba in care predomina citirea), a fost traita de noi toti ca o profunda criza. Oamenii au inceput sa prefere orice fel de lecturi sau distractii in locul Liturghiei. Astfel, mai bine se odihnesc si isi satisfac dorintele de a spori in cunostinte. Acest lucru este (…) de inteles. Omul, prin natura sa, este o fiinta care nazuieste spre desavarsire, spre cunoastere si chiar spre cunoastere absoluta, spre plinatatea Fiintei. Si iata paradoxul: in virtutea acestei nazuinte, oamenii nu mai pretuiesc acel loc ce le-a fost dat de Dumnezeu pentru dobandirea acestei cunoasteri si acestei vieti“.

(Scrisoare din 1958 a Arhimandritului Sofronie catre sora sa, Maria, inclusa in cartea:Ne vorbeste parintele Sofronie. Scrisori“, Editura Biserica Ortodoxa & Editura Bunavestire, Galati, 2003)

psofronie-cu-sora-sa-maria.jpg


Categorii

Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Parintele Sofronie Saharov, Rugaciunea (Cum sa ne rugam?)

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

26 Commentarii la “Cuviosul Sofronie, ucenicul Sfantului Siluan despre LITURGHIE SI RUGACIUNE, DINCOLO DE FORMALISM

  1. Pingback: Război întru Cuvânt » Cu parintele Rafail despre forme, formalism, formare in rugaciune sau despre cum putem striga ca Orbul din Evanghelie in toata vremea
  2. Pingback: Război întru Cuvânt » Despre pocainta, fatarnicie si indreptatirile legaliste
  3. Pingback: Război întru Cuvânt » “Cum să mă rog? Nu ştiu cum să mă rog…” - ne raspunde Parintele Rafail Noica
  4. Pingback: Război întru Cuvânt » CUV. PAISIE: “E STARE DE ALARMA. ESTE TREBUINTA DE MULTA RUGACIUNE CU DURERE”
  5. Pingback: Război întru Cuvânt » Despre gasirea sensului personal al vietii si asumarea crizelor
  6. Pingback: Război întru Cuvânt » FERICITUL SOFRONIE SAHAROV - CUVANTAREA DE RAMAS BUN
  7. Pingback: Război întru Cuvânt » Vindecarea orbului din Ierihon: DISPERAREA – SCOALA RUGACIUNII ADEVARATE
  8. Pingback: Război întru Cuvânt » CUVIOSUL SOFRONIE (†11 iulie 1993) DESPRE ORBIREA OMULUI CONTEMPORAN: “In afara smereniei sau fara smerenie nu este si nici nu poate fi iubire”
  9. Pingback: Război întru Cuvânt » Arhimandritul Sofronie Saharov: „Traim in vremurile de pe urma. Judecata se poate petrece si acum”. CARE E CONDITIA DEOSEBIRII DUHURILOR?
  10. Pingback: Război întru Cuvânt » Cuviosul Sofronie Saharov: MARGARITARE DUHOVNICESTI PENTRU IMPODOBIREA VIETII DE FAMILIE. CUM SA NE CRESTEM COPII? CE ESTE CASATORIA?
  11. Pingback: Război întru Cuvânt » Fericitul Arhimandrit SOFRONIE DE LA ESSEX – OMUL PUTERII DISCRETE A DUHULUI si purtator in inima sa al suferintelor fiecarui om » Război întru Cuvânt
  12. Pingback: Război întru Cuvânt » DIN COMOARA CUVINTELOR CUVIOSULUI SOFRONIE DE LA ESSEX: “Noi si spunem, si vrem sa auzim multe cuvin­te, dar nu facem nimic pentru a le implini” » Război întru Cuvânt
  13. Pingback: CUM SA NE RUGAM? Ne invata ca nimeni altul... PARINTELE ARSENIE PAPACIOC: "Avem nevoie de o prezenta continua a inimii, asta este esenta rugaciunii..." (si VIDEO)
  14. Pingback: Enciclica Bisericii Greciei (2004): RUGACIUNILE SFINTEI LITURGHII TREBUIE CITITE IN AUZUL POPORULUI
  15. Pingback: STIM SI CONSTIENTIZAM CE SE INTAMPLA IN SFANTA LITURGHIE? CU CE SI CUM NE IMPARTASIM? Cuvinte trezitoare ale Sf. Ioan de Kronstadt (2)
  16. Pingback: CUVIOSUL SOFRONIE SAHAROV – intimul Duhului si puterea sfanta a cuvantului. Plus: PARINTELE SOFRONIE SI BISERICA RUSA -
  17. Pingback: PARINTELE SOFRONIE – SCRISORI CATRE DAVID BALFOUR: “Trei lucruri nu inteleg: o credinta adogmatica, un crestinism nebisericesc, un crestinism fara nevointa” -
  18. Pingback: ARHIMANDRITUL SOFRONIE despre cum sa petrecem cu mintea la Dumnezeu si cum sa ne razboim cu gandurile rele: “Curata locul si va veni Duhul Sfant” -
  19. Pingback: Cuviosul Paisie Aghioritul despre SFANTA LITURGHIE, IMPARTASIRE si pomenirea la PROSCOMIDIE -
  20. Pingback: PARINTELE MELHISEDEC, Staretul Man. Lupsa, despre FORMALISM si VIATA DUHOVNICEASCA: “Celui ce i se pare ca sta, sa ia aminte sa nu cada” -
  21. Pingback: Raspunsurile Parintelui Teofil Roman despre RUGACIUNEA LIBERA, POSTUL ECHILIBRAT si LUPTA CU OBOSEALA SI IMPIETRIREA INIMII: “Dumnezeu nu asteapta de la noi poezii, ci asteapta inima noastra asa cum este” (si AUDIO) -
  22. Pingback: Intelegerea LUI HRISTOS si intelegerea FARISEICA. Legea veche si Legea noua. SENSUL RANDUIELILOR RELIGIOASE EXTERIOARE versus LEGALISMUL FORMELOR GOALE, FARA DUH -
  23. Pingback: MARTURII DESPRE SFANTUL PARINTE SOFRONIE – 20 de ani de la nasterea in Cer a unui adevarat “staret” purtator de Duh al secolului XX -
  24. Pingback: IPS Ierotheos Vlachos despre CUVIOSUL SOFRONIE SAHAROV (†11 iulie 1993), cel care ITI TRANSMITEA VIATA SI DUH DE POCAINTA prin simpla sa prezenta si prin binecuvantare: “Era un om care efectiv L-a vazut pe Dumnezeu. A fost un urmas al Sfintilor Pa
  25. Pingback: Cuviosul Sofronie de la Essex despre PERICOLUL INCREDERII PREA MARI IN PROPRIA INTUITIE SI IN PROPRIA RATIUNE | Cuvântul Ortodox
  26. Pingback: STARETUL SOFRONIE DE LA ESSEX, vazatorul luminii necreate si cunoscatorul neinselat al lui Dumnezeu. EXPERIENTA HARULUI si PUTEREA RUGACIUNII CU DURERE. Ce se intampla cand omul nu-si schimba viata dupa ce s-a savarsit cu el o vindecare minunata? CARE E C
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate