“Familia ortodoxa”: INTERVIU CU PARINTELE NICOLAE TANASE DESPRE FEMEIE, SEXUALITATE, CASATORIE, TELEVIZOR…

23-03-2012 Sublinieri

FEMEIA CRESTINA, INTRE TRADITIE SI MODERNITATE

Ati alergat vreodata dupa ceva important, dupa ceva cu adevarat important?…

Iata-ma alergand dupa Parintele Nicolae Tanase, pe dealurile de la Valea Screzii. Prin hartoape si fiare vechi, peste scanduri ce se clatina amenintator, prin noroaie si paraie, intr-o zi friguroasa a lui decembrie trecut. Credeam ca va fi un interviu la gura sobei, cu un ceainic fluierand vesel, la lumina cucernica a lampii bunicii… Nici prin gand nu-mi trecea ca Parintele imi va smulge reportofonul din mana si va porni, in pas grabit, pe asemenea coclauri, raspunzand in acelasi timp intrebarilor puse despre… femeie. Ajungem in curand pe o coama a dealului, de unde satul ni se asterne la picioare. Un loc de vis. Asa o fi si drumul catre Rai?

Parinte, ce parere aveti, cum este femeia de astazi fata de femeia de pe vremuri? Ce s-a pier­dut si ce s-a castigat prin modernitate?

Femeia, asa cum era in trecut, ar fi fost bine si ramana si astazi. Vorbim, desigur, des­pre un anumit tip de femeie, nu in general. Aceasta femeie de pe vremuri avea o dexterita­te a bunului simt, pe cand, in zilele noastre, destul de multe femei au pierdut-o. Odata cu aceasta dexteritate, au pierdut si relatia pe care o aveau pe de o parte cu familia, pe de alta parte cu semenii, si pe de alta parte cu Dum­nezeu. Aceasta este pierderea, iar castigul este o iluminare a mintii — dar nu in sens duhov­nicesc, ci o „iluminare a ratiunii” care o face sa piarda la capitolul sentiment. Femeia din vremurile trecute avea si inima, si minte, si vointa. Femeia de astazi are multa stiinta, iar sentimente, din pacate, dirijate sau inhibate.

– Cum ar putea sa-si recastige sensibilitatea?

– Sensibilitatea nu se pierde niciodata. Ea exista, genetic o purtam in noi, drept pentru care important este cum avem grija de aceasta sensibilitate, cum o educam incepand cu primii ani de viata. Vedeti, la ora actuala nu toate fe­titele mai sunt crescute cum trebuie. […] Totul se intampla pentru ca Dumnezeu ne-a lasat normali, iar noi, daca incepem sa fa­cem modificari, sigur ca toate acestea se intorc impotriva noastra.

Facultatile la femei trebuie facute ca sa se marite bine”

– Sfintia Voastra, cum vedeti o crestina care sa fie si femeie moderna? Sa aiba o viata si in societate, si in Biserica…

– Eu am cunoscut odata o femeie, sotia poetului Ioan Alexandru, care avea vreo patru facultati si vreo cateva doctorate, crestea cinci copii, nu se machia, nu se farda, nu cheltuia bani pe nu-stiu-ce tip de haine, in schimb avea o anume stiinta de a se impodobi cu o naframa sau alta, dintr-o regiune sau alta a tarii… incerca sa traiasca asa in anumite mo­mente de sarbatoare, si reusea. Vedeti bine, era o femeie cu multe facultati – iar pe atunci nu se faceau multe facultati, ca astazi. Nici nu aveai voie sa faci a doua fa­cultate! Şi am mai cunoscut o preoteasa, care avea si ea doua facultati, si care a crescut si ea cinci copii si, toata viata, a van­dut lumanari la biserica.

Cineva ar putea spune: “A facut atatea scoli ca sa vanda la pangar?!”. Cu alte cuvinte, e un om pretios care este pus intr-un loc in care oricine altcineva ar fi putut sa stea.

Asa a considerat ea. Asa a hotarat impreuna cu sotul ei. Şi asta pentru ca a facut o distinctie foarte precisa intre interesul ge­neral si interesul de familie. Şi atunci, a preferat sa creasca cinci copii si sa-i dea societatii ca pe niste stalpi de rezistenta si sa se sacrifice. Sa nu intelegeti ca daca a crescut copii si a vandut lumanari sau s-a ocupat cu nimicuri, asa-zisele nimicuri, le-a neglijat pe celelalte! Adica pe mai departe a citit, pe mai departe a discutat, pe mai departe a avut un anumit nivel cultural.

Dupa parerea mea, facultatile la femei tre­buie facute ca sa se marite bine. Adica, la facul­tate poti intalni un anumit tip de baiat, iti for­mezi o anumita viziune, iar apoi, daca poti sa lucrezi o vreme, e bine. Sa stiti ca eu fac o mare diferenta intre a creste copii si „a sta la cratita”. Pentru ca „a sta la cratita” este o expresie de acum peiorativa. Insa „femeia la cratita” nu este o prelungire a cratitei, ci este o femeie care isi intelege rostul ei. Şi, daca pe langa rostul ei mai poate sa mai faca si altceva, e foarte bine.

Rostul femeii este sacrificiul?

Rostul femeii nu este sa fie sacrificata. Dar, daca ea intelege sa se sacrifice, atunci este altce­va, intrebarea care se pune este daca stie asta de la inceput sau nu, daca face ce trebuie de la in­ceput sau nu. Totul este cum porneste. Uneori, noi pornim fara sa intelegem ce avem de facut – la nivel teoretic nu intelegem. Ne casatorim si credem ca totul este roz. Dar nu avem voie sa fim utopici. Noi trebuie sa fim realisti.

Am cunoscut o fata care a citit foarte multe romane, in special romane de dragoste, cateva sute. Cand i-a venit vremea sa se marite, a gasit un baiat, insa, cand a dat cartea jos, i-a ramas in fata un cu totul alt prototip decat intalnise in sutele de romane pe care le citise. Drept pentru care acea casnicie a esuat, pentru ca nu reusea sa aiba contact cu realitatea.

Dumnezeu m-a creat cum trebuie sau mai e nevoie sa intervin si eu?”

Ce inseamna frumusetea pentru femeia cres­tina? Inseamna asta o anumita tinuta? Intreb pentru ca vorbeau mai devreme despre impor­tanta pastrarii feminitatii…

– In primul rand, toate femeile sunt frumoa­se. In al doilea rand, orice concurs de tip „miss” este o jignire pentru femeie. Sunt foarte multi barbati carora nu le plac acele femei care sunt declarate „femeia anului” sau mai stiu eu cum. De ce? Pentru ca fiecare femeie are specificul si frumusetea ei. Şi fiecare barbat prefera un anu­mit tip de frumusete. Nu trebuie sa mergem pe sabloane, pentru ca omul este unicat, femeia este un unicat. Atunci, noi credem ca o femeie trebuie sa fie foarte ingrijita. Restul, Dumne­zeu stie cum a facut pe fiecare si ce i-a lasat sa atraga si ce nu.

Ce inseamna „ingrijita”? Cineva poate sa inteleaga prin asta inclusiv machiajul, cerceii…

– Intrebarea este cum privesc lucrurile. Consider ca Dumnezeu m-a creat cum trebuie sau mai e nevoie sa intervin si eu? Şi pot inter­veni prin farduri, prin machiaj, prin coafura etc. Daca eu cred ca Dumnezeu m-a creat cum trebuie, atunci nu mai e nevoie de toate astea. Mi se pare foarte interesant ca unii barbati pot suporta langa ei niste sotii travestite in ceva care, de fapt, nu sunt!

Unele femei din ziua de astazi spun: „Tre­buie sa am libertate ca sa fiu fericita. Pot sa merg si la biserica, dar pot sa ma si distrez, sa merg si in baruri, pot sa am si o viata de noapte”. Cam unde-i linia de mijloc?

– Nu exista linie de mijloc. Linia de mijloc inseamna „cale aurita”, dar la capitolul asta nu exista linie de mijloc. Exista negru sau alb. Ce legatura are lumina cu intunericul, sau ce legatura are inalbitorul cu carbunarul? Ca era o pilda: unul a vrut sa inalbeasca rufele langa un carbunar si toata spuza carbunarului mer­gea pe rufele lui. Şi atunci au fost nevoiti sa se desparta, caci nu mai mergea asa. Cu alte cuvinte, nu avem griuri in aceasta problema: ori e negru, ori e alb. Adica, o femeie care mer­ge la biserica se „distreaza” intr-un anumit fel. In primul rand, se implineste duhovniceste. In al doilea rand, celelalte aspecte trebuie sa fie nevinovate. Adica, sa zicem, poate sa mearga la iarba verde — numai ca la iarba verde se merge si cu sotul, si cu copiii, si cu rudele, si prietenii, nu separat: parintii colo, copiii dincolo. Caci sunt lasati copiii pe la bunici, unde ii indoapa cu desene animate si cu filme peste filme, iar parintii sunt la iarba verde si mananca fripturi si mici. In al treilea rand, exista multe spectacole care nu au de-a face cu ceea ce este frivol sau cu ceea ce este jignitor si o astfel de iesire, pentru o femeie care ingrijeste de copii, este de vis.

Daca vorbim despre o femeie care se fereste sa mai aiba cel de-al doilea copil, desi in adancul ei il doreste, ei bine, tocmai o ast­fel de femeie trebuie sa-si umple timpul, din cauza asta merge la bar, din cauza asta merge la concerte, din cauza asta priveste la televizor cu orele si cu lunile…

Informatia, Dumnezeul nostru”

E televizorul acel carbunar langa care nu putem sa inalbim rufele?

– Depinde cum privim. In general, televi­zorul nu este cu totul rau. Nu toate emisiunile sunt rele. Dar absolut toate sunt pierdere de timp. In trecut am tinut mai multe conferinte, iar una din temele cele mai agreate a fost: „Informatia, Dumnezeul nostru“. Adica, am intrebat pe cineva: „Te uiti la televizor?” si mi-a zis: „Nu, parinte, eu… numai asa, la stiri“. Pu­tem sa zicem ca este pacat sa te uiti la stiri? Nu, nu este pacat sa te uiti la stiri – pacat este ca pierzi timpul. De-a lungul vremii, am incercat cu mai multi, mai ales cei care s-au spovedit la mine, sa-i indemn sa stea in genunchi, la ru­gaciune, tot atat cat stau si la televizor. Dar nu a mers. Mi-au zis: „Parinte, dar e imposibil!”.

Adica televizorul ajunge sa fie mai impor­tant decat Dumnezeu…

– Şi atunci ne vin in minte profetiile Sfan­tului Cosma Etolianul, care a spus inca din secolul al XVIII-lea ca va veni o vreme cand diavolul va intra in casele oamenilor intr-o cutie, iar coarnele le va pune pe casa“. Cutia asta va lua locul icoanelor de pe pereti si le va vorbi oamenilor, iar oamenii vor fi foarte ascultatori. Aceste cuvinte au fost spuse cu doua secole inainte de aparitia televiziunii! Atunci nu putem sa nu privim lucrurile si dintr-o asemenea perspectiva.

Daca sunt emisiuni duhovnicesti sau anu­mite slujbe – care nu pot inlocui slujbele de la biserica – daca sunt anumite dezbateri, sau pele­rinaje, sau documentare care arata minunile lui Dumnezeu in lume, sigur ca nu putem spune: „Nu te uita la televizor“. Eu te intreb numai daca te rogi tot atat cat te uiti la televizor…

– Mai poate trai cineva fara televizor in ziua de astazi?

– Am cunoscut un om, fostul ambasador al Poloniei, care era si profesor de teologie, de greaca veche si de Vechiul Testament si lucra, in acelasi timp, in Ministerul de Externe. Avea opt fete, era fiu de preot ortodox. Cea mai mare fata avea 18 ani, iar cea mai mica avea 6 ani. Intr-o imprejurare, am ajuns sa locuiesc cateva zile in casa lui. Şi, impreuna cu el, am vizitat o manastire, am mers la biserica, toti s-au impartasit, am slujit cu mitropolitul primat de atunci. Am stat cu ei aproape o saptamana. Sigur ca in vreo trei-patru zile l-am intrebat: Dar dumneavoastra nu aveti televizor?“. Şi raspunsul a fost: „Parinte, oamenii seriosi nu au televizor“.Bine, dar sunteti diplomat si trebuie sa fiti ultra-informat!”. Şi mi-a zis: „In­formatiile imi vin pe masa. Cele de care am eu nevoie“.Dar copiii…?“, am mai intrebat. „O sa vedeti dupa-amiaza“, imi raspunde.

Intr-adevar, duminica dupa-amiaza ne-am odihnit putin, am mers in parc, am mancat o prajitura si pe urma ne-am dus la cinemato­graf. Aici am vazut un film de vis, „A opta zi1, un film despre un tanar cu Sindromul Down. Se numeste „A opta zi” pentru ca, atunci cand i s-a citit in povestirea despre Creatie: „A saptea zi, Dumnezeu s-a odihnit“, el a spus: „Iar in a opta zi, m-a facut pe mine“. Adica „pe mine care n-am mama, care sunt bolnav, care sunt internat la centru…“. Şi foarte interesanta a fost aceasta duminica, asa cum am petrecut-o cu ei, fara televizor…

Bineinteles ca ambasadorul avea grija sa le duca pe fete si la manastiri, sa le ofere o viata culturala, pentru ca e foarte important sa aiba ce povesti copilul cand se afla in compania co­legilor lui. Sa poata spune, fiecare dupa cum il duce buzunarul, ca a fost la Meteore, ca a fost in Sfantul Munte, ca a citit douazeci de carti sau ca a fost in tabara la Durau… De curand, am citit ca elevii finlandezi citesc o carte pe zi, obligatoriu. Probabil nici ei nu se uita la televi­zor, altfel n-ar avea cand s-o citeasca…

Ascultarea de barbat este o infiorare”

Mai e buna fecioria in ziua de astazi? Nu e mai bine pentru doi tineri sa aiba relatii sexua­le inainte de nunta, sa vada daca sunt potriviti unul pentru altul — asa cum se spune si sa evite astfel viitoarele neplaceri?

– Am auzit odata un parinte ca a zis asa:Nu fura ceea ce Dumnezeu oricum iti dadea“. Adica un act sexual, si inainte de casatorie, si dupa casatorie, este acelasi lucru. Ca act. Nu­mai ca inainte de casatorie este un pacat foarte grav – nu grav, ci foarte grav si cu multe reper­cusiuni — iar dupa casatorie, desi actul in sine este acelasi lucru, prin Taina Cununiei, nu mai poate fi vorba de pacat.

Sa luam o pilda. Atunci cand construim o casa, interesul nostru este sa punem o teme­lie foarte solida, ca sa reziste la cutremur. Dar cine face lucrul acesta aiurea, bineinteles ca isi toarna o temelie de doi lei, in care pune mult pamant, ceva ciment, niste fier-beton aruncat, niste paie, niste fan si pe urma iar pune ci­ment… Şi va avea astfel o temelie pe care ulteri­or vrea sa construiasca frumos, si o sa reuseasca – dar n-o sa tina. Cam asta e marea problema.

Vedeti, abordam greu asemenea subiecte, vorbim greu despre sex – dar sa stiti ca oame­nii nu „fac sex“, oamenii sunt cununa creatiei lui Dumnezeu, ei nu pot face sex. Sex fac animalele – si atat. Mai interesant este ca oame­nii nu fac nici dragoste. Pentru ca „dragoste” este un cuvant care-L exprima pe Dumnezeu Insusi, deci oamenii nu pot sa „faca dragoste”. Ei se iubesc. In rest, ramanem cu definitiile din dictionar. Adica: cei care traiesc necununati sunt „curvari”, iar cei casatoriti care au relatii extraconjugale sunt „preacurvari”. Spun asta pentru ca, la un moment dat, pe mai multi i-au deranjat cuvintele astea. Au zis ca ar trebui indulcite. Dar curvia ramane curvie, nu putem sa mangaiem anumite aspecte.

Parinte, ce inseamna ascultarea in cadrul casatoriei? Ce inseamna „femeia sa se teama de barbat”Efeseni 5:3? Ce e teama asta?

– Avem textul care zice: „Frica de Dumne­zeu este inceputul intelepciuniiPilde 1:7. Dar fri­ca de Dumnezeu nu este o frica precum frica de sabie, de pistol, de moarte, sau de un om periculos. Este o infiorare. De aceea, in tradu­cerea inaltului Bartolomeu, spre exemplu, exista o explicatie acolo ca ar fi mai potrivit sa zicem: Iara femeia sa se infioare spre barbat. Vasazica, ascultarea de barbat si frica de barbat este, de fapt, o infiorare. Şi, daca vorbim de­spre fiori, atunci este indeajuns ca sa intelegem ce vrea sa spuna textul. Caci femeia, fiind egala barbatului, nu poate sa asculte de el in mod orbeste. Numai ca barbatul, daca este intelept, se sfatuieste cu femeia, pentru ca Dumnezeu a inzestrat-o cu previziunea mai mult decat pe el, iara femeia, daca e si mai inteleapta, lasa barbatului impresia ca el conduce.

(Rasete din toata inima.)

– Sa scrii acolo: „Reporterul a izbucnit intr-un ras nestapanit!”.

O sa scriu. O sa fac ascultare!

1 Le huitieme jour producţie belgiană din 1996. Regizor: Jaco Van Dormael. Actorii principali, Pascal Duquenne si Daniel Auteuil, au castigat impreuna Palme d’Or pentru „Cel mai bun actor” la Festivalul de la Cannes, în 1996.

A consemnat Anca Atanasiu

(integral in: Familia Ortodoxa nr. 3 (38)/2012)

Legaturi:

***

***

***


Categorii

Crestinul in lume, Curvia, Duminica Mironositelor, Educatia crestina/ Copiii in Biserica, Femeia crestina, Parintele Nicolae Tanase, Taina Cununiei, Viata de familie, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

56 Commentarii la ““Familia ortodoxa”: INTERVIU CU PARINTELE NICOLAE TANASE DESPRE FEMEIE, SEXUALITATE, CASATORIE, TELEVIZOR…

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Liturghia Darurilor mai inainte sfintite

    Evrei 12, 1- 10

    1. De aceea şi noi, având împrejurul nostru atâta nor de mărturii, să lepădăm orice povară şi păcatul ce grabnic ne împresoară şi să alergăm cu stăruinţă în lupta care ne stă înainte.
    2. Cu ochii aţintiţi asupra lui Iisus, începătorul şi plinitorul credinţei, Care, pentru bucuria pusă înainte-I, a suferit crucea, n-a ţinut seama de ocara ei şi a şezut de-a dreapta tronului lui Dumnezeu.
    3. Luaţi aminte, dar, la Cel ce a răbdat de la păcătoşi, asupra Sa, o atât de mare împotrivire, ca să nu vă lăsaţi osteniţi, slăbind în sufletele voastre.
    4. În lupta voastră cu păcatul, nu v-aţi împotrivit încă până la sânge.
    5. Şi aţi uitat îndemnul care vă grăieşte ca unor fii: “Fiul meu, nu dispreţui certarea Domnului, nici nu te descuraja, când eşti mustrat de El.
    6. Căci pe cine îl iubeşte Domnul îl ceartă, şi biciuieşte pe tot fiul pe care îl primeşte”.
    7. Răbdaţi spre înţelepţire, Dumnezeu se poartă cu voi ca faţă de fii. Căci care este fiul pe care tatăl său nu-l pedepseşte?
    8. Iar dacă sunteţi fără de certare, de care toţi au parte, atunci sunteţi fii nelegitimi şi nu fii adevăraţi.
    9. Apoi dacă am avut pe părinţii noştri după trup, care să ne certe, şi ne sfiam de ei, oare nu ne vom supune cu atât mai vârtos Tatălui duhurilor, ca să avem viaţă?
    10. Pentru că ei, precum găseau cu cale, ne pedepseau pentru puţine zile, iar Acesta, spre folosul nostru, ca să ne împărtăşim de sfinţenia Lui.

  2. offtopic
    cum va considera admin:

    Cu ocazia Sarbatorii Mitropoliei, dar si in memoria Mitropolitului Bartolomeu, la Cluj au loc o serie de evenimente culturale si religioase, intre care amintesc sosirea unui fragment din Sfanta Cruce a lui Hristos, adus la Cluj de catre o delegatie din Grecia, in frunte cu mitropolitul Panteleimon de Veria (Bereea).

    Cei care doresc sa atinga lemnul purtator de har pe care s-a scurs Sangele lui Dumnezeu facut om, si care nu au mai avut ocazia asta pana acum, au ocazia aceasta incepand de vineri 23 martie 2012 pana luni, 26 martie.

    In acest interval, Sfanta Cruce va fi expusa intr-un baldachin special amenajat pe platoul din fata Catedralei.

  3. Ca vrem sau nu vrem…’ne vom intoarce la cultura cartofului’ – vorba Pr.Iustin Parvu si nu numai…(Pr.Cleopa) dar si a vechilor traditii; nevoia si lipsurile ne vor (re)aseza cuminti ACOLO de unde am inceput sa dam RATEURI prin modernitate si confort!

    Va avea grija Dumnezeu sa ne reconsideram pozitia unii fata de altii, fata de sine, fata de EL!
    Va fi folosit surubul pentru unii, cheia franceza pentru cei mai tari de cap, dusul rece, focul…in functie de loc, timp si ‘OM’!

    Nu-mi fac iluzii ca va scapa cineva!

  4. http://www.youtube.com/watch?v=-WheJ6c9C2c …asteptam si conferinta ASCOR de la Arad cu parintele Tanase

    http://www.ascortimisoara.ro/2012/03/conferinta-in-arad-cu-parintele-nicolae-tanase-de-la-valea-plopului/

    P.S. sa mai facem si copii nu doar copii xerox sau copy-paste pe la facultati elevate…ca nu o sa mai aiba cine sa ne citeasca cartile care sunt cu duiumul, de aceea jos palaria si sarut dreapta parinte Nicolae pentru ce faceti si ne faceti(ca ne ziceti verde-n fata).Doamne-ajuta!

  5. Da, cum spunea N.steindhard “daca nu stiu de vorba buna,ma ia Dumnezeu cu bata ” sa-mi revin in simtiri 🙂 . Oricum ,dulce comentariul tau ,” Magda “.

  6. Bun interviul ,cuvinte intelepte si pe intelesul tuturor din partea Parintelui . Din pacate nu pot urma chiar tot ce spune ,sa nu mai vorbim de casatorie (..) .

  7. Dumnezeu a spus ca barbatul isi va castiga mantuirea prin munca cu sudoare, iar femeia prin nasterea de fii in durere.
    Era bine asa.
    In societatea moderna, feminismul a distrus nu numai femeia, ci si posibilitatea de mantuire a ei !Pentru ca privilegiaza orice altceva decat rolul de sotie si mama dedicata numai familiei.
    Dar si barbatii nu mai vor sa-si asume intretinerea familiei pe umerii lor,decat daca au o femeie “sexy”.
    Adica femeia “sexy” poate fi intretinuta, dar femeia casnica nu !

  8. Cea mai mare crima din istorie s-a facut cand femeia a fost trimisa in fabrici si uzine,iar copiii au fost lasati de izbelizte: daca tot s-a “castigat”drepul de a munci, acesta nu mai e nici pe departe un drept, ci o necesitate, prin asta femeia si-a pierdut dreptul de a fi mama cu adevarat.Pai ce e mai frumos si mai ziditor pentru o femeie decat sa fie mama, sa-si alapteze pruncul, sa-i vorbeasca, sa-l dragaleasca, sa-l duca la Biserica pentru a-l uni cu Hristos? Fiind obligate sa-si faca norma la munca, uita de copil, e prea obosita, nervoasa, coplesita de atatea responsabilitati si de aici incepe drama; copii fara capatai, crescuti la intamplare, nesupravegheati, neiubiti. Greu! Ar fi trebuit organizatiile “feministe” care au militat pentru transformarea mamelor in masini si roboti sa fi cerut tuturor guvernelor un salariu lunar pentru munca de …mama si sotie. Adica aici trebuia lucrat; sa fie recunoscuta munca pe care femeia o face in casa si pentru familia ei. Iar munca in fabrici si uzine sa fi fost doar o optiune.Dar asa, din nou biata femeie a fost pacalita urat de tot; dupa ce a ademenit-o cu asa-zisa independenta financiara, i-a diminuat barbatului venitul atat de mult, incat cu toata sudoarea fruntii si barbatul si femeia abia-abia isi platesc darile la stat. Concret, daca in anii 50 un barbat care lucra isi intretinea familia, de regula cu patru copii, la ora actuala trebuia sa munceasca si femeia cot la cot cu barbatul pentru a intretine o familie cu doi copii. Si nu vorbim aici de confort, ci de strictul necesar.Dar deja raul este facut si mult prea inradacinat in societate, ca daca s-ar propune asa ceva guvernelor s-ar impotrivi mai intai omul de rand…asa de tare e indobitotcita saraca lume. Insa li se pare absolut normal sa fie furati continuu, sa li se spuna ca e criza continua, etc etc.

  9. @Hrisanti, ati pus punctul pe “i”. Nu stiu de ce numai femeia, ca de obicei, este infierata pentru tot raul existent, dar trebuie sa recunoastem ca si barbatii isi au partea lor de vina: ei nu vor sotii, ei vor “trofee”, femei”sexy”, nu vor mame pentru copiii lor, vor “gagici”.Si uite asa se trezesc ca si-a luat pe dracul tovaras de viata si se da cu capul de pereti.Personal, cunosc foarte multe fete care ar putea sa fie excelente sotii si mame, dar care nu sunt “sexy”, sunt normale, firesti. Si bineinteles ca nu le intreaba nimeni de sanatate…daca si-ar pune coarne, farduri, fuste scurte, s-ar marita urgent. Si ceea ce este si mai trist, chiar barbatii care se considera crestini ortodocsi, merg la Biserica , se spovedesc si se impartasesc, ei cauta deopotriva aceleasi femei “sexy”.

  10. Toţi ne dorim pe lume
    Belșugul, fericirea
    Facilul, idealul,
    Supremul și iubirea.

    Toţi ne ferim de chinuri
    De trudă și de greu.
    Din bine am vrea totul
    Și nici un dram din rău.

    Din cinste vrem întregul.
    În simţuri, doar placerea;
    Frumosul, strălucirea,
    Înaltul și puterea.

    Dar, vai prin câtă truda
    S’ajunge la’înalţime
    La cinstea, la frumosul
    Și mult râvnitul bine.

    Și vai, suntem atâţia
    Ce vrem să-l dobândim
    Rapid, ușor și sigur
    Și far’să-l… împărţim

    Ce-i binele ? Ce-i răul ?
    Și vai cât e de greu
    Să le cunoști adâncul.
    Sa fii ca Dumnezeu.

    Că Dumnezeu (doar) ştie
    Ce-i rău şi ce e bine
    (În toată adâncimea)
    Ce-o are întru sine.

    Caci binele şi răul
    Noi numai l’am gustat
    Din pomul cunoştinţei
    Când nu l’am ascultat.

    În totate este-o taină,
    Un semn, o întrebare
    Ce cheamă și pretinde
    Efort și renunţare.

    În toate este’un bine
    (De taină) și un rău
    Ce duce către gheenă
    Sau către Dumnezeu.

    În toate se ascunde
    Un rost şi-o cunoştinţă
    O taină, o ispită
    Un rod şi o credinţă.

    Că orice “bine” pururi
    Va duce doar la rău
    Când nu-l vedem că vine
    Doar de la Dumnezeu,

    (Când nu vedem în “bine”
    Nici tainele de sus
    Nici limita, nici rodul
    Nici rostul lui ascuns).

    Când răul nu ne’ntoarce
    Căiţi la Dumnezeu
    De nu-i pricepem rostul
    Îl facem şi mai rău.

    Din bine’n rău s’ajunge
    Când nu mai e iubire
    Când “binele” ne duce
    În lipsa de simţire.

    Caci nu trăim iubirea
    Ca bunul Dumnezeu
    Ne egoist, ne lacom
    Netrufaş şi ne rău,

    Nici nu vedem în Domnul
    Imensa-i bunătate
    Şi nici smerita-i jerfă
    Cei veşnică și-n toate.

    Trăim în egoismul
    Trufaş prin Lucifer
    Cel care’n mândru-i ego,
    S-a prăbuşit din cer.

    Şi din mândrie credem
    În multele-i minciuni
    Iar Domnului îi cerem
    (Spre-a crede), mari minuni.

    Nu mai vedem în Domnul
    Imensa bunătate
    Smerenia-i divină
    În totul şi în toate.

    Nu mai vedem cum totul
    Ne dă în chip ascuns
    Spre viaţă, cu iubire
    Din cerul Lui de sus.

    Nu-i mai vedem nici jerfa
    Şi-i cerem doar minuni,
    Orbiţi de egoismul
    Şi marea de minciuni.

    Ce-i viaţa şi Adevărul ?
    De ce nu ne mai spune
    Că ceru şi pământul
    Şi ea este-o minune ?

    Că Dumnezeu e totul
    Smerit, blând şi tăcut,
    Şi prin Iisus şi Cruce
    (Cum este), l’am văzut.

    Că mic ni se arată,
    Nu plin de strălucire
    Nu trufaş să’ngrozească.
    Ci-n milă şi’n iubire.

    Noi îl vrem însă trufaş
    Semeţ, spectaculos
    C’așa ne’ar place sigur
    S’arate un Hristos.

    Să’inspaimâte zbirii,
    S’aducă fericirea,
    Progresul şi belşugul
    Nu…crucea şi…iubirea.

    De’ceia-i cere lumea
    Şi caută minuni,
    Setoasă de spectacol
    Şi mândrele-i minciuni.

    Toţi ne dorim pe lume
    Belșugul, fericirea
    Facilul, idealul,
    Supremul și iubirea.

    Toţi ne ferim de chinuri
    De trudă și de greu.
    Din bine am vrea totul
    Și nici un dram din rău.

    Din cinste vrem întregul.
    În simţuri, doar placerea;
    Frumosul, strălucirea,
    Înaltul și puterea.

    Dar, vai prin câtă truda
    S’ajunge la’înalţime
    La cinstea, la frumosul
    Și mult râvnitul bine.

    Și vai, suntem atâţia
    Ce vrem să-l dobândim
    Rapid, ușor și sigur
    Și far’să-l… împărţim

    Ce-i binele ? Ce-i răul ?
    Și vai cât e de greu
    Să le cunoști adâncul.
    Sa fii ca Dumnezeu.

    Că Dumnezeu (doar) ştie
    Ce-i rău şi ce e bine
    (În toată adâncimea)
    Ce-o are întru sine.

    Caci binele şi răul
    Noi numai l’am gustat
    Din pomul cunoştinţei
    Când nu l’am ascultat.

    În totate este-o taină,
    Un semn, o întrebare
    Ce cheamă și pretinde
    Efort și renunţare.

    În toate este’un bine
    (De taină) și un rău
    Ce duce către gheenă
    Sau către Dumnezeu.

    În toate se ascunde
    Un rost şi-o cunoştinţă
    O taină, o ispită
    Un rod şi o credinţă.

    Că orice “bine” pururi
    Va duce doar la rău
    Când nu-l vedem că vine
    Doar de la Dumnezeu,

    (Când nu vedem în “bine”
    Nici tainele de sus
    Nici limita, nici rodul
    Nici rostul lui ascuns).

    Când răul nu ne’ntoarce
    Căiţi la Dumnezeu
    De nu-i pricepem rostul
    Îl facem şi mai rău.

    Din bine’n rău s’ajunge
    Când nu mai e iubire
    Când “binele” ne duce
    În lipsa de simţire.

    Caci nu trăim iubirea
    Ca bunul Dumnezeu
    Ne egoist, ne lacom
    Netrufaş şi ne rău,

    Nici nu vedem în Domnul
    Imensa-i bunătate
    Şi nici smerita-i jerfă
    Cei veşnică și-n toate.

    Trăim în egoismul
    Trufaş prin Lucifer
    Cel care’n mândru-i ego,
    S-a prăbuşit din cer.

    Şi din mândrie credem
    În multele-i minciuni
    Iar Domnului îi cerem
    (Spre-a crede), mari minuni.

    Nu mai vedem în Domnul
    Imensa bunătate
    Smerenia-i divină
    În totul şi în toate.

    Nu mai vedem cum totul
    Ne dă în chip ascuns
    Spre viaţă, cu iubire
    Din cerul Lui de sus.

    Nu-i mai vedem nici jerfa
    Şi-i cerem doar minuni,
    Orbiţi de egoismul
    Şi marea de minciuni.

    Ce-i viaţa şi Adevărul ?
    De ce nu ne mai spune
    Că ceru şi pământul
    Şi ea este-o minune ?

    Că Dumnezeu e totul
    Smerit, blând şi tăcut,
    Şi prin Iisus şi Cruce
    (Cum este), l’am văzut.

    Că mic ni se arată,
    Nu plin de strălucire
    Nu trufaş să’ngrozească.
    Ci-n milă şi’n iubire.

    Noi îl vrem însă trufaş
    Semeţ, spectaculos
    C’așa ne’ar place sigur
    S’arate un Hristos.

    Să’inspaimâte zbirii,
    S’aducă fericirea,
    Progresul şi belşugul
    Nu…crucea şi…iubirea.

    De’ceia-i cere lumea
    Şi caută minuni,
    Setoasă de spectacol
    Şi mândrele-i minciuni.

  11. SEXY si REA era o melodie cantata de o grasa…si a ajuns rau! Vedem lumea muzicii romanesti! VA OFER O MELODIE TUTUROR FEMEILOR si crestine si cele care o sa devina cu timpul (viata te aseaza in matca ei, mai repede sau mai tarziu). ION-ALDEA TEODOROVICI si sotia DOINA uitati din pacate de majoritatea romanilor! DA, poate i promovam pe aici…
    http://www.youtube.com/watch?v=41DX3SojUNk

  12. Toată dragostea, şi susţinerea pentru acest părinte care este mai părinte decât orice părinte, est e părinte în locul celor ce nu au vrut să fie, este părinte pentrucopiii care au venit pe lume fara vina lor din părinţi nepărinţi. Parinte care poartă crucea cea a vieri aruncată de cei care totuşi deşi au aruncat-nu au uciso cpărinţia milioanele de părinţi care deşi suntem ucigaşi de fii ne socotim curaţi, cinstiţi şi oneşti şi ne declarăm un popor de o rtodocşi. Părinte care duce pe umerii săi ruşinea noastră, refuzul nostru de a iubi şi a ne jertfi pentru copii noştrii.

    Dragi admini o grşeală a mea a făcut ca textul primului comentariu să se dubleze dacă se poate va rog ştergeţi ce se repetă. Mulţumesc şi iertaţi.

  13. Femeia este un suflet mult mai atasabil,mai afectiv,in care cuvantul plin de blandete si dragoste al lui Hristos a prins repede.Si multe dintre femei si-au schimbat viata si din desfranate au devenit ingeri pamantesti,stralucind cu bunatatea,blandetea si infranarea.De aceea si prezenta femeilor la biserica,pentru ca au un suflet mai sensibil,este mai mare.Ele sunt ca niste soli ai familiilor lor,care vin inaintea lui Dumnezeu cerand pace pentru casele lor.
    Sufletul femeii se apropie de sufletul de copil,care plange repede,dar ar trebui sa se apropie si de smerenia copilului,care in ultimul timp este data la o parte.Nu vorbim de smerenia copilului educat de televizor si care toata ziua se joaca la calculator,ci ne gandim la acel suflet de copil care nu a cunoscut inca rautatea,curat si nevinovat.Un astfel de suflet trebuie sa avem pentru a primi imparatia lui Dumnezeu.Copilul se joaca toata ziua,e vesel tot timpul,se murdareste,ca deabia il recunosti,si nu-si face prblema din asta.Mandria omului e tocmai invers-mereu se aranjeaza,se vopseste si niciodata nu e multumita.
    Astazi femeia nu mai este acelasi suflet delicat,pentru ca cineva a influentat-o si a schimbat planul lui Dumnezeu cu femeia,menita=sa nasca copii=,ci a devenit un barbatoi,umbla imbracata barbateste si e plina de capricii.Se afiseaza si indrazneste cu nerusinare,nu mai are nici devotament,nici o afectiune,ci vrea drepturi,schimband si aici planul lui Dumnezeu=atrasa vei fi catre barbatul tau si el te va stapanii=.Isi face capul calculator invatand fortat,pentru a izbandi intr-o lume materialista.Scoate fum pe gura si sjunge,se ia dupa orice vant,se lasa dusa de val si,ajunge cand e prea tarziu,sa-si planga necazul in care s-a bagat printr-o gandire mandra ce nu a vrut sa asculte frumusetea cuvantului lui Dumnezeu,sa-l vada pe Dumnezeu,sa-si plece urechea si sa se smereasca.Intr-un cuvant sa iasa din nebunia lumii asa cum a facut prima dintre femei,Fecioara Maria!
    Toate acestea sunt hranite de lumea de astazi,care alege raul,si femeia devine saltareata,cu parul in vant prin lume,precum Irodiada,care l-a scos din minti pe Irod.
    Intorcandu-ne putin in urma,vedem ca femeia era altfel,de exemplu Sara,Rebeca,Rahila.Erau pline de credinciosie fata de barbatii lor,pe car ii numeau stapani,ii urmau oriunde si-si puneau viata in pericol pentru copiii lor.Astazi abia pe la tara se mai pastreaza obiceiul ca femeia sa-si acpere capul in semn de smerenie si bun simt ca sa nu sminteasca pe altii cu frumusetea lor.Cele mai multe,chiar si babele isi vopsesc parul si umbla fara val.Femeile se aranjeaza ca sa cucereasca,dar ce sa cucereasca?Ajung insa sa fie lepadate tocmai de cei pe care au vrut sa-i cucereasca,pentru ca,daca au vrut sa arate un farmec tineresc al trupului,dupa un timp nu vor mai avea ce sa arate,caci vine varsta garboviei.In viata lor totul este trist,pentru ca nu L-au cautat pe Hristos,au trait fara credinta,fara o jertfa curata pentru celelalt.
    Omul,ca templu al lui Dumnezeu,este un om care a iesit dintre oameni,rapit de bunatate si dragoste pentru aproapele.Cand sluga lui Avraam a plecat in Mesopotamia sa-i ia sotie lui Isaac,a gandit=Doamne Dumnezeul stapanului meu Avraam,scate-mi-o in cale astazi si fa mila cu stapanul meu Avraam!Iata,eu stau la fantana aceasta si fetele locuitorilor cetatii au sa iasa sa scota apa.Deci fata careia ii voi zice=Pleaca ulcoirul tau sa beau apa,si care-mi va raspunde-Bea!Ba si camilele tale le voi adapa,pana se vor satura-,aceea sa fie pe care Tu ai randuit-o pentru robul Tau Isaac(Facerea 24,14)Asa s-a si intamplat,si cea aleasa se numea Rebeca,care este un simbol pentru biserica crestina.Biserica este mireasa lui Hristos,si ce cere Hristos de la ea?=De te sileste cineva sa mergi o mila,mergi cu el doua=,iata acelasi lucru,acelasi criteriu dupa care a fost aleasa Rebeca.Aceasta este dragostea adevarata,care nu face ceva din datorie sau sila,ci cu adevarat se daruieste pentru celalalt.Alegerea partenerului niciodata nu trebuie sa se faca dupa anumite trasaturi ale trupului,ci totdeauna trebuie sa alegi un suflet marinimos,dispus pentru a se jertfi,care nu te va trada in vremea slabiciunilor tale si iti va fi alaturi totdeauna.Cel ce apreciaza frumusetea trecatoare nu va fi constant in iubire,iar cel care iubeste avand afectiune pentru un suflet nu-l va parasi niciodata.
    Viata pe pamant este un rod al neascultarii,este o indepartare a omului de dragostea dumnezeeasca,de unde sa fie buna?Ea este un timp scurt,limitat,in care avem posibilitatea sa ne rascumparam,sa ne intorcem de unde am cazut,cei catre se vor mantui vor dobandi Imparatia Cerurilor.Fortele raului au ingaduinta limitata de la Dumnezeu sa-i ispiteasca pe oameni,si ele incearca sa-i acapareze subtil.Pamantul nu este un loc unde sa-ti cladesti fericirea,ci un tranzit scurt si nu merita sa ne impotmolim in el.
    (Desartaciunea lumii-Ierom.Ioan Buliga)

  14. @M
    Personal, cunosc foarte multe fete care ar putea sa fie excelente sotii si mame, dar care nu sunt “sexy”, sunt normale, firesti. Si bineinteles ca nu le intreaba nimeni de sanatate…daca si-ar pune coarne, farduri, fuste scurte, s-ar marita urgent. Si ceea ce este si mai trist, chiar barbatii care se considera crestini ortodocsi, merg la Biserica , se spovedesc si se impartasesc, ei cauta deopotriva aceleasi femei “sexy”.”

    Am mai citit acelasi gen concluzii , izvorate probabil dintr-o anume stare de spirit comuna vremurilor contemporane …
    Prima data m-a mirat putin , dar gandindu-ma mai mult – nu vreau sa va contrazic – vreau doar sa va rog sa intelegeti ca aceasta este totusi o perceptie cumva eronata .
    Ce vreau sa spun : depinde de cat de lumesti sau duhovnicesti sunt (si) barbatii …
    Dar cand moda a ajuns ASTAZI aproape la dezbracarea totala a femeii sau la “lipirea” de corp a hainelor … trebuie ori sa fii deja sfant ori sa fi primit ANUME har de la Dumnezeu ca sa nu mai fii ispitit macar cu o strafulgerare de cuget trupesc …

    Cum se feresc/fereau monahii nevoitori de contactul cu femeile , indiferent cum sunt/erau imbracate cred ca cunoasteti ; dracul curviei poate ataca indiferent cum e imbracata femeia / tanara …

    In fond , daca exista o Vina , ea este a noastra a tuturor . Este in egala masura si a femeilor mame care au crescut cum au crescut pe viitorii barbati doritori de femei sexy …

    Chiar cred ca majoritatea celor ce regulat se spovedesc in duh si adevar (atat cat ne duce capul) si se impartasesc NU cauta deopotriva aceleasi femei sexy !

  15. @ Ioan R:

    Ai dreptate, dar exista si barbati credinciosi doar cu numele, cu forma, cu pretentia, insa care, desi se pot si spovedi (superficial si poate chiar nesincer) si impartasi (mecanic, din obisnuinta), nici macar nu concep sa renunte la duhul lumesc si la patimile din ei, pe care le si justifica. Si ei provoaca mari suferinte in jur… 🙁

  16. Eu nu sunt de acord cu barbatii, nicioadata n-am fost de partea lor .Cu mici exceptii desigur (..) . Secole intregi in care femeia nu avea niciun drept ,afara de a creste copii..Mi se pare nedrept si frizeaza absurdul . Acum a iesit la suprafata toata frustrarea femeilor in societatea actuala . E si normal .Practic noi suntem de vina pentru racelea lor ,pentru nevoia lor de emancipare ,pentru lipsa lor de feminitate ,pentru distanta dintre noi si ele (crime pe fond de gelozie ,infidelitatea ca ceva firesc ,agresivitate si exploatarea trupului) .Daca mergeti prin centrul vechi ,pe la cluburi ,terase pe la 3 dimineata .. vedeti pana unde s-a emancipat si cat de departe suntem de sensul credintei si al ..iubirii pana la urma . V-am pupat . (Comentariu neavizat femeilor casnice ) 🙂

  17. Pingback: DUMINICA FEMEILOR MIRONOSITE. Predicile Sfantului Luca al Crimeei si Parintelui Sofian Boghiu: CUM PUTEM MERGE PE CALEA SFINTELOR FEMEI? -
  18. Pingback: DUMINICA FEMEII CRESTINE. Cuvinte emotionante ale pr. Constantin Coman despre “teologia” vie a IMBRATISARII curate si a CANDELEI aprinse -
  19. Pingback: Maica Nina Krighina despre relatiile dinaintea casatoriei (I). SI DESPRE FETELE PROVOCATOARE, IMBRACAMINTEA “MODERNA” SI “PARTENERUL IDEAL” - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  20. Pingback: Din provocarile crestinului ortodox de astazi: FRUMUSETEA INSELATOARE, GOANA DUPA MINUNI -
  21. Pingback: Maica Nina Krighina despre CAPCANELE “CASATORIILOR DE PROBA”, “lacrimile femeii” (II). De ce e pacat CONCUBINAJUL si DE CE SUFERA FETELE? - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  22. Pingback: Predici audio la VINDECAREA ORBULUI DIN IERIHON (BARTIMEU). IPS Bartolomeu Anania despre STARUINTA IN RUGACIUNE si ORBIREA SUFLETEASCA A CELOR NECINSTITI SUFLETESTE: “Cata ipocrizie exista in vremurile noastre!” -
  23. Pingback: Parintele Dionisie Ignat de la Albac: scrisoare de VALENTINE'S DAY: NU VA AMAGITI CU "IUBIREA" SUROGAT! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  24. Pingback: Familia Ortodoxa: CUM IUBESTE TANARUL "GOOGLE"? De la Fat Frumos si Ileana Cosanzeana la moda „emo" - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  25. Pingback: CUVINTE CATRE TINERI de la parintii Constantin Coman si Hrisostom de la Putna. CUM SE POATE BIRUI DESFRANAREA SI PASTRA FECIORIA? Care sunt conditiile unei casnicii fericite? Ce inseamna sa iubesti cu adevarat? -
  26. Pingback: PARINTELE SERAFIM DE LA CASIEL si DOAMNA SILVIA RADU despre taina femeii: „Dumnezeu are multe Magdalene pe care le asteapta sa devina Sfanta Maria Magdalena” -
  27. Pingback: RAZBOIUL "LA BAIONETA" AL DIAVOLULUI CU FEMEIA SI CU FAMILIA CRESTINA: "Vrea sa fure mirul din casa fiecarui crestin". Predica importanta la Duminica Mironositelor a Pr. Horia Nicolae Prioteasa (audio). - Razboi întru Cuvânt - Recoma
  28. Am recitit cu drag ceea ce-a postat aici, Pr.Nicolae Tanase…

    Sunt in acord cu postarea lui Dragos – are dreptate!
    Lucrurile, atitudinile fata de femeie (de-a lungul timpului)pentru ca n-au fost intotdeauna corecte (datorita abuzului si-a lipsei de respect cuvenit) – se razbuna in prezent, prefigurand un viitor sumbru…la fel se intampla/s-a intamplat cu negrii in SUA si cu tiganii de la noi care, chiar daca s-au ‘descurcat’ intotdeauna, si n-au fost pusi in lanturi si obezi, boierii (de pe vremuri) s-au folosit de ei si le-a incurajat migrarea (si inmultirea); iar noi – urmasii, urmasilor celor de-atunci… tragem ponoasele!

    Dar m-am abatut de la subiect!

    Daca vrem o revigorare a familiei crestine, sunt cativa pasi de realizat:

    1. Femeile casatorite sa fie incurajate in a aduce pe lume cati mai multi copii, prin considerarea/recunoasterea anilor petrecuti in familie ca fiind ani vechime in ‘campul muncii’; as recomanda 10 ani vechime in munca, pentru fiecare copil nascut si crescut;

    2. Pentru barbatii ai caror femei au copii, sa nu fie disponibilizati (atat de lesne) tinand cont ca sunt unici intretinatori in familie; iar, daca – totusi – firma se dizolva/da faliment, in baza actelor doveditoare, sa fie scutiti de la plata utilitatilor (intretinere, lumina, telefon) pe perioada cat tatal nu are de lucru – urmand ca in cel mai scurt timp, sa aiba prioritate in gasirea unui loc de munca, retribuit corespunzator;

    3. Pentru femeile care-si permit/pot muncii ‘la domiciliu’ 4 – 6h avand timp mai mult la dispozitie, sa fie retribuite corespunzator;

    4. Femeile necasatorite sau divortate (fara copii) vor muncii si isi vor aduna anii de munca, necesari pentru iesirea la pensie;

    5. Nu in ultimul rand…sa fie incurajata revenirea la GLIE – prin infiintarea de micro-ferme, unde – atat tatal, dar si mama – daca raman fara serviciu (la oras) isi poate intretine familia, prin ceea ce ii ofera pamantul lucrat;

    P.S. Cred ca multe femei isi doresc in sinea lor copii, dar nesiguranta din relatiile lor cu barbatii (finalizate sau nu prin casatorie), le determina sa refuze (sau sa amane) nasterea/cresterea de copii, analizand (in caz de esec) trecerea tineretii lor, ca timp ‘pierdut’ in van, in care nici vechime in munca n-au, si sunt/raman si singure…

  29. Pingback: PARINTELE PAISIE AGHIORITUL catre tinerii care ii cereau rugaciune pentru examene: “Ma voi ruga să treceti la examenele curatiei. Acesta este lucrul cel mai important! Unde este cuviinta…?” -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate