SA NE RUGAM CU PSALTIREA, cu durerea inimii, pentru toate durerile lumii si ale noastre! CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL: “Pentru diavol, Psaltirea este precum trasnetul”

7-08-2014 Sublinieri

psaltire_cu_lumanare_0

Pentru diavol, Psaltirea este precum trasnetul

Psalmii lui David sunt insuflati de Dumnezeu

–    Gheronda, ma minunez cum de copiii inteleg Psaltirea si vor sa o citeasca.

–    Psaltirea odihneste oamenii de toate varstele. Desigur, pe copii ii poate odihni mai mult decat pe mine sau pe tine. Psaltirea este insuflata de Dumne­zeu, este scrisa cu dumnezeiasca luminare, de ace­ea are noime atat de puternice si de adanci. Poti sa-i aduni pe toti teologii si filologii, dar nu vor fi in stare sa faca nici macar un psalm cu astfel de noime. Iar daca sa zicem ca ar face ceva, atunci ar fi ca o floare de har­tie. David era fara carte, dar cu cata profunzime a scris! Se vede limpede ca l-a povatuit Duhul lui Dumnezeu.

–    Gheronda, nu apuc sa citesc Psaltirea.

E bine sa randuiesti putina vreme sa o citesti in timpul zilei. Si daca nu ai multa vreme, e bine sa citesti macar o jumatate de Catisma[1] si sa iei aminte la noime, decat s-o citesti in intregime si sa te grabesti. Iar apoi sa ai mereu in minte aceste noime. Psaltirea este rugaciune.

Unii se smintesc de Proorocul David si spun ca in anumiti psalmi blesteama. Atunci cand David spune: „Lipseasca pacatosii si cei faradelege de pe pamant, ca sa nu mai fie”[2], nu vrea sa zica sa fie nimiciti pacatosii, ci sa se pocaiasca si sa nu mai fie pacatosi pe pamant.

Eu, cand citesc Psaltirea, simt multa bucurie. Ea este plina de proorocii, plina de mangaiere. Cand te afli intr-o stare rea, daca citesti Psaltirea, simti usurare, slobozire, siguranta ca Dumnezeu te va ajuta. Mantuirea dreptilor de la Domnul, si aparatorul lor este in vreme de necaz[3].

Rugaciunea cu „cazurile” Sfantului Arsenie[4]

– Gheronda, cum ati inceput sa va rugati cu Psal­tirea folosind „cazurile” Sfantului Arsenie?

Sfantul Arsenie [Capadocianul], deoarece nu avea in Molitfelnic rugaciunile corespunzatoare pentru toate cazurile in care oamenii ii cereau ajutor, folosea si Psalmii. A scris intr-un caiet imprejurarea pentru care folosea fiecare psalm. Cand acest caiet a ajuns in mainile mele, am inceput sa citesc Psaltirea, facand rugaciune pentru situatia in care se citea fiecare psalm. Imi spune gandul ca in rugaciunea cu Psaltirea mult ajuta si Sfantul Arsenie.

– Gheronda, Sfantul Arsenie mijloceste mai mult la Dumnezeu, deoarece vede ca ne rugam in felul in care se ruga si el?

– Da, desigur. Am in vedere niste imprejurari.

Gheronda, cum sa citesc Psalmii si sa ma rog pentru o anumita problema?

– Tu cum ii citesti?

– Eu citesc mai intai imprejurarea si dupa aceea Psalmul.

– Nu! La inceput trebuie sa faci o buna expunere. Sfantul Arsenie era Sfant si pentru el era suficient sa citeasca numai Psalmul. Noi sa nu spunem la inceput un „Miluieste-ma, Dumnezeule”[5]? Si, dupa ce citim Psalmul, sa nu rostim Doxologia? Sa nu facem si ca­teva metanii? Asadar, mai intai sa spui Psalmul 50 si sa ceri cu smerenie mila lui Dumnezeu. Apoi sa spui troparul: „Sub milostivirea ta scapam, Nascatoare de Dumnezeu” si troparul Sfantului Arsenie, ca sa invoci milostivirea Maicii Domnului si a Sfantului. Apoi sa citesti imprejurarea pentru care se rosteste Psalmul si in continuare Psalmul. La sfarsit sa spui: “Slava… Si acum…”, „Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Ţie, Dumneze­ule” de trei ori, iar la sfarsit Doxologia ca multumire lui Hristos si „Cuvine-se cu adevarat”, ca multumire Maicii Domnului. Sa faci si metanii cate poti.

– Gheronda, uneori ma straduiesc sa aflu daca Psalmul are legatura cu imprejurarea pentru care il folosea Sfantul.

– Imprejurarile au mai multa sau mai putina le­gatura cu noima Psalmului. Insa pe Sfantul Arsenie il interesa mai mult sa se roage, iar nu daca continutul Psalmului avea vreo legatura cu imprejurarea pentru care se ruga.

– Gheronda, pot sa citesc la inceput mai multe si­tuatii si dupa aceea sa citesc si Psalmii care se rostesc pentru situatiile respective?

– Daca citesti mai multe imprejurari deodata, le vei uita. Mai bine sa citesti fiecare imprejurare inain­te de Psalm, pentru a-ti misca inima. Atunci cand se roaga cineva pentru o anumita problema, aceasta ajuta mai mult la rugaciunea facuta din inima.

– Gheronda, la slujba imi vine greu sa urmaresc Psaltirea[6].

– Poti vedea la chilie care sunt situatiile care corespund Psalmilor care se vor citi la slujba bisericii, iar cand auzi Psalmii, sa te rogi pentru ele. Iar daca in biserica nu-ti aduci aminte situatiile, atunci sa spui „Dumnezeul meu, ajuta in situatia la care se refera Psalmul”, iar apoi sa rostesti „Doamne Iisuse”.

Sa ne rugam si pentru alte situatii

la psalitre– Gheronda, cand merg la chilie, dupa ascultare, de obicei fac rugaciune pentru diferite imprejurari. Oare ma va ajuta sa citesc si unii Psalmi care se rostesc pen­tru imprejurari asemanatoare?

– Daca vrei, incearca! Te va ajuta. Mai intai sa citesti imprejurarea pentru care se rosteste Psalmul, apoi sa faci rugaciune pentru imprejurarea concreta si dupa aceea sa citesti Psalmul. Psaltirea ajuta mult la rugaciunea inimii. Tu singura iti vei da seama mai tarziu. Eu, dupa ce citesc cazul respectiv, fac rugaciunea inimii si nu mentionez numai un caz, ci multe. Adica, pornind de la „cazurile” Sfantului Arsenie ma rog si pentru alte cazuri. Si pe toate le abordez si duhovniceste si material. La Psalmul 1, pe care Sfan­tul Arsenie il citea pentru rodirea pomilor sau a vitei-de-vie ce se plantau, eu mai intai spun: „Tot ceea ce se planteaza, sa se prinda”. Apoi ma rog si pentru fiecare inceput. Si spun: „Copilasii care se nasc, sa fie binecuvantati, sa faca pricopseala. Orice cuvant duhovnicesc care se seamana si orice lucru duhovnicesc care se incepe, sa rodeasca“. La Psalmul 105, care este pentru luminarea dumnezeiasca, ma rog si pentru cei orbi. La Psalmul 122, care este pentru cei orbi, ma rog si pentru ca Dumnezeu sa lumineze toata lumea. Fiecare, pornind de la cazul pe care il mentioneaza Sfan­tul Arsenie, poate afla si alte cazuri si sa se roage. Si tu, daca vrei sa incepi o lucrare duhovniceasca, sa iei Psaltirea la rand si toate „cazurile” Sfantului Arsenie sa le talcuiesti si duhovniceste si sa te rogi cu inima. Pornind de la un caz al Sfantului Arsenie, poti sa-mi spui si pentru ce altceva te-ai ruga?

– Cu ceva vreme mai inainte, Gheronda, am avut probleme cu urechile si am citit Psalmul 95, pe care Sfantul Arsenie il citea ca Dumnezeu sa dea auzire surzilor. Ma rugam si pentru toti surzii, dar si pentru copii, ca sa-i asculte pe parintii lor, precum si pentru ucenici, ca sa faca ascultare.

Vezi, deoarece ai trecut prin aceasta situatie si ai suferit, lesne ai putut sa te gandesti si la ceilalti care sufera. Sa te straduiesti sa te doara pentru toata lu­mea, chiar daca tu nu treci prin starile grele prin care trec oamenii. Si astfel, incet-incet, te va durea pentru toti oamenii de pretutindeni si vei face pentru ei rugaciune din inima. Te va durea inima si din durere va tasni rugaciunea.

– Gheronda, se scurge mult timp atunci cand ci­tesc cazul pentru care se rosteste un Psalm si incerc sa ma gandesc si la alte cazuri asemanatoare.

– Nu este nevoie sa te gandesti sa gasesti un caz nou, caci aceste cazuri se ivesc dintr-o data in inima, intr-o clipeala de ochi. In situatia aceasta eu sunt avantajat pentru ca am in vedere durerea lumii, starea in care se afla ea, si de aceea ma doare. De fiecare data, potrivit cu situatiile, gasesc altele noi. De la cazul unui Psalm ma duc la o persoana cunoscuta si apoi la toti cei necunoscuti care au aceeasi problema. Dar nici voi sa nu traiti cu indiferenta, ci sa va ganditi cat de mult sufera lumea, ca sa va rugati din inima. Totul este ca inima sa lucreze.

Rugaciunea cu Psaltirea

Imagine-rugaciune-carte-parohia-albaceteAstazi este trebuinta de multa rugaciune. Singu­ra rezolvare este rugaciunea; altfel nu se poate. In tot cazul, Psaltirea ajuta foarte mult. Pentru diavol, Psal­tirea este precum trasnetul. Cata mangaiere aflu in ci­tirea Psaltirii! Am impartit-o in trei parti[7]. In fiecare zi citesc cate o parte. In trei zile o termin, dupa care o iau iarasi de la inceput. Mai intai citesc situatia pen­tru care se rosteste Psalmul si fac Rugaciunea inimii pentru aceasta situatie si pentru toti cei care sufera trupeste si sufleteste. Apoi citesc Psalmul. La sfarsitul fiecarui Psalm spun: “Dumnezeule, odihneste pe adormitii robii Tai”. Eu socotesc ca acest timp, de un ceas si jumatate, in care citesc Psaltirea este cel mai efici­ent ajutor acordat lumii. Iarna trecuta, cand am suferit mult din pricina herniei, am citit-o in picioare. Din ochi imi curgeau lacrimi din pricina durerilor ne­suferite. Cu o mana imi tineam hernia, iar cu cealalta tineam Psaltirea. Il loveam pe diavolul cu tunul. Ziua il loveam cu Psaltirea, iar noaptea cu Rugaciunea. A turbat diavolul. Acest chin cu hernia a fost o lovitura demonica. Dar si Dumnezeu a ingaduit-o, ca sa vada ce voi face.

– Gheronda, imi este greu sa citesc Psaltirea in pi­cioare, fara sa ma sprijin de ceva.

– Pentru “biserica Sfantului Duh”[8] a fiecareia voi face „sprijinitori”; va voi face si rezematoare. In capa­tul unui lemn prind in cuie o scandura orizontala in forma de T. Eu ma sprijin pe el si astfel citesc Psaltirea. Am o rezematoare in chilie si una afara.

– Gheronda, uneori, atunci cand sunt obosita si citesc Psaltirea, desi din pricina oboselii nu inteleg nimic, totusi ma silesc sa stau in picioare, lucru care simt ca ma ajuta. Insa gandul imi spune ca aceasta ru­gaciune nu are valoare.

– Poate ca nu intelegi ce citesti, dar cu toate aces­tea sa stii ca are valoare, pentru ca, desi esti obosita, te silesti pe tine si stai in picioare inaintea lui Hristos. Sa nu uiti ca si osteneala este cuprinsa in rugaciune.


[1] Psaltirea este impartita in douazeci de unitati, care se numesc catisme.

[2] Psalmul 103,35

[3] Psalmul 36, 39

[4] Vezi Anexa, p.237.

[5] Psalmul 50.

[6] Potrivit Tipicului Bisericii, la Vecernie se citeste o catisma a Psaltirii, iar la Utrenie doua catisme. Astfel intr-o saptamana se citeste o Psaltire intreaga.

[7] Prima parte de la Psalmul 1 pana la Psalmul 54. Partea a doua de la Psalmul 55 pana la Psalmul 100. Iar partea a treia de la Psalmul 101 pana la Psalmul 150.

[8] Staretul se refera la trup, care este „biserica a Sfantului Duh” (Vezi I Corinteni 6,19).

(din: Cuviosul Paisie Aghioritul, “Despre rugaciune”, Editura Evanghelismos, Bucuresti, 2013)

citirea psaltirii in biserica

Legaturi:

***

[…] Partea mireana, este destul de slabuta, dar uite ca mai misca totusi. Imi povestea un crestin din Suceava ca el a antrenat vreo trei sute de credinciosi sa citeasca Psaltirea pana la saptamana Floriilor. Iata un exemplu, si multe altele, [de intiativa] pe care nu au luat-o calugarii sau preotii, au luat-o mirenii intre ei acolo, sa faca podoaba aceasta a Bisericii. Dar daca ar fi sa se adune si sa se porneasca pentru o dispozitie: post si citirea Psaltirii, doua saptamani, trei saptamani, ma rog, cat poate fiecare, dar sa se faca ceva. Dar nu se face nimica, parca suntem stapaniti de un duh al indaratniciei: vedem cu ochii, auzim cu urechile si nu credem. Ce sa mai vorbim despre lumea asta atee care este asa de impietrita, cu fumatul, cu baut, petreceri, cu televizoare, calculatoare, toate tehnicile acestea, care ne darama sufleteste si trupeste […]

***

*

****

***


Categorii

Cuviosul Paisie Aghioritul, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Razboiul nevazut, Rugaciunea (Cum sa ne rugam?)

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

12 Commentarii la “SA NE RUGAM CU PSALTIREA, cu durerea inimii, pentru toate durerile lumii si ale noastre! CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL: “Pentru diavol, Psaltirea este precum trasnetul”

  1. In completare randuiala de rugăciune folosind “cazurile” Psalmilor Sfântului Arsenie precum si “cazurile” respective se pot vedea aici:

    Rugaciunea cu intrebuintarea Psalmilor, pentru diferite “cazuri”, notate de Sfântul Arsenie Capadocianul

  2. Pingback: PARINTELE CIPRIAN din Namur, Belgia despre lucrarea RUGACIUNII comunitare: “CANDELA” – ca forma de supravietuire si rezistenta duhovniceasca in vremurile din urma: “Rascumparati vremea, ca zilele rele sunt” - Recomandari
  3. Psaltirea (inclusiv cazurile Sf. Arsenie Capadocianul) se poate citi pe dispozitive Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=ro.bocan.psaltireaprooroculuidavid

    Aplicația a fost creată cu binecuvântarea și sprijinul Ieroschim. Ștefan Nuțescu de la Chilia Buna Vestire, Schitul Lacu, Sf. Munte Athos.

  4. Pingback: CANDELA RUGUL APRINS. Chemare la impreuna-rugaciune prin CITIREA PSALTIRII IN TIMPUL POSTULUI, pentru vremurile grele prin care (urmeaza sa) trecem, ca tara si ca lume… | Cuvântul Ortodox
  5. Pingback: LA APA VAVILONULUI… | Cuvântul Ortodox
  6. Pingback: AVEM NEVOIE DE IMPREUNA-RUGACIUNE, AVEM NEVOIE DE PSALTIRE! Candela Rugul Aprins in Postul cel Mare | Cuvântul Ortodox
  7. Pingback: MITROPOLITUL NEOFIT indeamna la organizarea in parohii a unor LANTURI DE CITIRE A PSALTIRII ca paza in fata marilor incercari: “Parintii nostri ne-au invatat ca in asemenea clipe SA FACEM MULTE LITURGHII! ÎN FIECARE ZI! ASA INFRUNTAU MOARTEA, EPIDE
  8. Pingback: MITROPOLITUL NEOFIT indeamna la organizarea in parohii a unor LANTURI DE CITIRE A PSALTIRII ca paza in fata marilor incercari: “Parintii nostri ne-au invatat ca in asemenea clipe SA FACEM MULTE LITURGHII! IN FIECARE ZI! ASA INFRUNTAU MOARTEA, EPIDEM
  9. Pingback: Mitropolitul NEOFIT DE MORFOU marturiseste legat de VACCINUL “ANTI-COVID” si indeamna la rugaciune intetita ca FORTAREATA DE REZISTENTA “in fata raului pe care il planuiesc lucifericii Noii Ordini Mondiale”: “Vin momente foar
  10. Pingback: Mitropolitul NEOFIT DE MORFOU marturiseste legat de VACCINUL “ANTI-COVID” si indeamna la rugaciune intetita ca FORTAREATA DE REZISTENTA “in fata raului pe care il planuiesc lucifericii Noii Ordini Mondiale”: “Vin momente foar
  11. Pingback: CUVÂNT AL MITROPOLITULUI CIPRIOT NEOFIT despre DICTATURA NOII ORDINI MONDIALE, folosindu-se de “boala coronavirusului”, VACCINURILE GENETICE și ARMA PSALTIRII: “Să avem frică de Dumnezeu, iar nu fobie de boli” | Cuvântul Ortod
  12. Pingback: Mitropolitul Neofit de Morfou după Înviere, pe tema Psaltirii și a vaccinului – DOAR ORTODOX
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate