PATRIARHIA ECUMENICA NU DA INAPOI: “Sfântul și Marele Sinod continuă”/ Semnale ingrijoratoare in directia NEW AGE si a ECUMENISMULUI, presiuni si amenintari cu MUSTRAREA pentru cei care nu participa la Sinod! NE INDREPTAM SPRE O SCHISMA DE FACTO IN ORTODOXIE, SPRE CONSFINTIREA UNEI GRAVE DEZBINARI, TOCMAI IN NUMELE… UNITATII, ca “prim dar al Duhului Sfant”?!/ LOGICA SECULARISTA a Agentiei Basilica: Sinodul este “Mare si Sfant” pentru ca exista un… REGULAMENT DE FUNCTIONARE?

15-06-2016 19 minute Sublinieri

SINAXA3

Biroul de presă al Sfântului și Marelui Sinod tocmai a publicat acest comunicat:

Biserica Ortodoxă se întâlnește în Creta – Sfântul și Marele Sinod continuă.

Biserica Ortodoxă din lume este pe cale de a iniția, în Creta, o mișcare istorică în favoarea unității.

Sanctitatea Sa, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I va sosi pe insula din Grecia, la ora 13:00, pe data de 15 iunie, unde se va ține Sfântul și Marele Sinod a Bisericii Ortodoxe, prima întâlnire de acest tip al responsabililor Bisericilor Ortodoxe de mai bine de 1000 ani. Alți reprezentanți ai Bisericilor Ortodoxe locale sosesc pe 16 iunie. Punctele de pe ordinea de zi au fost pregătite de mai mult de 50 de ani de Comisii interortodoxe pregătitoare și Conferințe panortodoxe presinodale.

În vederea pregătirii Sfântului și Marelui Sinod, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu a convocat Soborul Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe locale la Centrul Patriarhiei Ecumenice din Chambesy (Geneva) între 21 și 28 ianuarie 2016. În mod similar, o mica Sinaxă a Întâistătătorilor este prevazută de luni, pe 17 iunie”.

Sursa: Traducere de Roman Ortodox în Franța după Orthodoxie.com, L’Église orthodoxe se réunit en Crète – Le Saint et Grand Concile se poursuit

Nota noastră:

Cum adică?

Biserica Ortodoxă din lume este pe cale de a iniția, în Creta, o mișcare istorică în favoarea unității.

Din doua, una: fie Biserica Ortodoxa nu este unita, deci Biroul Sfantului si Marelui Sinod tocmai a contrazis Crezul, fie e vorba de unirea cu eterodocsii, deci contestatarii pe baza de ecumenism ai Sinodului au dreptate.

Cat priveste decizia Patriarhiei Ecumenice de a tine, in continuare si in actualele conditii, Sinodul, este echivalenta, si ne cantarim cuvintele, cu o schisma de facto in ortodoxie. Prin acest lucru intelegem crearea unei falii, fara a se ajunge la ruperea legaturilor canonice sau la intreruperea pomenirii. Deci, unitatea interortodoxa se realizeaza tocmai prin… dezbinare?

In acest deznodamant o vina o au si rusii, care au girat acest joc al Sinodului “Mare si Sfant”, cu toate neclaritatile sale, pana in ultimul moment. Documente negociate netransparent, regulamente aberante, neimaintalnite pana acum in istoria sinoadelor, “sinodalism” care clericalizeaza ortodoxia, formulari vagi, ambigue, dogmatice, toate acestea au existat si pana acum, nu doar cu cateva saptamani inaintea intalnirii de la Creta.  

În cuvântul său din Duminica a VII-a după Paşti (a Sfinţilor Părinţi de la Sinodul I Ecumenic) Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, a vorbit şi despre Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe care va avea loc luna aceasta, în perioada 16 – 27 iunie 2016, în Creta.

Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a precizat că acest sinod arată necesitatea întăririi noastre în credinţă, în viaţa duhovniească şi în intensificarea misiunii ortodoxe în lume.

Acest sinod nu va formula dogme noi, nu va formula canoane noi, nu va face modificări la slujbele bisericeşti, dar este un sinod care doreşte o mărturisire a credinţei în comun, în mod solemn, într-o lume foarte tulburată, într-o lume plină de provocări. Cea mai mare provocare este necredinţa, secularizarea, delăsarea duhovnicească, lepădarea de credinţa creştină şi lepădarea de vieţuirea creştină. Avem de-a face cu o lume în care ateismul prinde din ce în ce mai mult teren şi noi trebuie să afirmăm importanţa credinţei dreptmăritoare pentru mântuirea sufletului şi pentru viaţa în armonie, în familie, în Biserică, în societate. Este nevoie de o mărturisire mai intensă a credinţei împreună. Cu alte cuvinte, spre deosebire de sinoadele ecumenice, acesta nu este un sinod care dezbate o anumită dogmă sau o anumită învăţătură de credinţă nouă, ci arată necesitatea întăririi noastre în credinţă, în viaţa duhovnicească şi în intensificarea misiunii ortodoxe în lume. Deci, acesta va fi mai mult un sinod misionar – pastoral cu implicaţii sociale, nu un sinod dogmatic, liturgic sau de modificare a sfintelor canoane, a spus Preafericirea Sa.

Ceea ce este important din punct de vedere liturgic este că acest sinod consfinţeşte importanţa postului, a mai spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române:

În sfintele canoane se vorbeşte numai despre Postul Sfintelor Paşti. Acest sinod va întări, va confirma importanţa Postului Crăciunului, importanţa Postului Adormirii Maicii Domnului şi importanţa Postului Sfinţilor Apostoli. Aceste trei posturi nu se află menţionate în canoanele Bisericii, ci doar în evlavia Bisericii şi au devenit o tradiţie. Acum noi nu diminuăm postul, ci arătăm că toate posturile rânduite de Biserică sunt necesare pentru creşterea duhovnicească, pentru sporirea în viaţa noastră creştină şi pentru a întări rugăciunea. Când postim întărim şi rugăciunea, dar şi milostenia.

Nota noastra:

Deci BOR participa la Marele Sinod al Fanarului ca sa intareasca constiinta poporului intru Postul Nasterii Domnului? Serios? Invocarea unei marturisiri ortodoxe intr-o lume secularizata nu este nici ea foarte credibila, caci documentul respectiv a avut parte de contributia solida a Patriarhiei Moscovei, care, totusi, a lipsi de la intalnirea de la Creta… Halal marturie impotriva secularizarii, cu autorii documentului in lipsa.

Si, pana la urma, nu am inteles: de ce participa BOR si ce vrea de la “Sfantul si Marele” Sinod? O declaratie generica despre necesitatea marturiei comune din cauza secularismului nu este suficienta. In plus, cel putin prin mesajele distribuite pe Agentia Basilica (vezi si mai jos), Patriarhul Daniel risca sa incline partizan catre tabara Patriarhiei Ecumenice. Or, prin acest lucru, Patriarhul rateaza tocmai o mare “oportunitate” – rolul de mediator intre cele doua parti. Este singura patriarhie care ar mai putea face acest lucru, prin importanta si prin relatiile sale de pana acum. 

Sfântul și Marele Sinod ne dă posibilitatea de a începe o nouă etapă a mărturiei ortodoxe, afirmă cei peste 1000 de semnatari ai scrisorii deschise ce susţine desfăşurarea lucrărilor Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe în luna iunie 2016 (vezi traducerea scrisorii în limba română mai jos).

Biroul de presă al Patriarhiei Ecumenice a primit duminică, 12 iunie, scrisoarea deschisă intitulată Pledoarie pentru unitate panortodoxă prin intermediul căreia mai mult de 1000 de creştini ortodocşi din întreaga lume îşi exprimă îngrijorarea pentru Biserica Ortodoxă şi pentru modul în care păstrarea unităţii ei face vizibilă lumii întregi trăirea în şi prin Iisus Hristos.

Tradusă în 11 limbi şi semnată de numeroşi profesori universitari din peste 10 ţări, scrisoarea exprimă susţinerea şi speranţa pentru desfăşurarea cu succes a lucrărilor Sfântului şi Marelui Sinod din luna iunie 2016 ca fiind calea cea mai bună pentru rezolvarea problemelor şi pentru afirmarea unităţii Bisericii Ortodoxe ca rod al Duhului Sfânt.

Nimeni nu poate aștepta ca Sinodul să rezolve toate aspectele importante și să vindece toate disputele jurisdicționale în doar zece zile, însă el reprezintă pentru creştinii ortodocşi din întreaga lume speranţa începerii procesului de vindecare și a unei noi ere a sinodalității universale și a unității.

În finalul scrisorii, semnatarii îndeamnă pe toţi conducătorii Bisericilor Ortodoxe să dea ascultare chemării Duhului Sfânt la unitate sinodală.

În continuare, redăm traducerea în limba română a scrisorii deschise:

Scrisoare Deschisă a Teologilor Creștini Ortodocși din întreaga Lume, către Sfântul și Marele Sinod din Creta

Subsemnații, un grup internațional de academici [sic!] ortodocși, adresează această scrisoare conducerii Bisericii Ortodoxe, tuturor creștinilor ortodocși din lume și tuturor celor binevoitori. Scriem pentru că suntem profund îngrijorați pentru Biserica noastră, a cărei unitate face vizibilă pentru întreaga omenire noua viață în Hristos. Ne rugăm ca Sinodul ce se apropie, care este atât de mult așteptat și a cărui pregătire a luat atâta vreme, să rodească roadele Duhului, dintre care prima este unitatea panortodoxă. De aceea, sprijinim acordul conducătorilor ortodocși, anunțat public la Sinaxa Panortodoxă din ianuarie 2016, de a se întruni la Sfântul și Marele Sinod, în Creta, la jumătatea lui iunie, 2016.

Credem că nu există piedici de nedepășit pentru ca Sinodul să înceapă în iunie, în pofida importantelor întrebări puse în legătură cu documentele pregătite pentru Sinod și procedura sinodală. Suntem de acord în privința justeții unor întrebări, precum cererea de a rediscuta documentele pregătite pentru Sinod. Suntem de acord, de asemenea, că există multe alte aspecte legate de Biserică în secolul 21, care solicită atenție din partea întregii Ortodoxii în viitor.

Cu toate acestea, suntem convinși că, astăzi, ca și în trecut, cea mai bună cale pentru a rezolva problemele importante este Sinodul. A amâna Sinodul încă o dată înseamnă a eșua în privința principiului sinodalității la nivel universal (panortodox). Nimeni nu poate aștepta ca Sinodul să rezolve toate aspectele importante și să vindece toate disputele jurisdicționale în doar zece zile. Dar sperăm că acest Sinod va fi începutul procesului de vindecare și că va inaugura o nouă eră a sinodalității universale și a unității. Reprezentanții Bisericilor Ortodoxe care vor să împiedice lucrările Sinodului prin alte amânări nu trebuie să intimideze majoritatea conducătorilor ortodocși care doresc să rămână credincioși hotărârii de a ține Sinodul de sărbătoarea Cincizecimii a acestui an. În secolul trecut, Biserica Ortodoxă a dat mărturie lumii prin bogata sa moștenire teologică și prin sângele noilor martiri. Sfântul și Marele Sinod ne dă posibilitatea de a începe o nouă fază a mărturiei ortodoxe. Și de vreme ce ochii întregii lumi sunt asupra Bisericii Ortodoxe, îi îndemnăm pe toți conducătorii noștri să dea ascultare chemării Duhului la unitate sinodală.

Nota noastra:

Atata doar ca e putin ca in bancul cu Erevan. Or fi ei o mie, insa, fiind vorba de o simpla petitie online, nu sunt doar “academici” (=intelectuali). Asta daca nu cumva se promoveaza un soi de elitism provincial si complexat. Cat despre contestatarii de vaza si chiar petitionarii care se opun Sinodului, cu mult mai multi… nicio vorbulita pe portalul Patriarhiei.

Cat despre fondul scrisorii, semnalam numai cateva aspecte mai mult decat stridente, chiar nelinistitoare:

  1. Cum poti invoca “unitatea panortodoxa”, ridicata deja in grad si vazuta ca PRIM dar al Duhului Sfant si apoi inclusiv “sinodalitatea” ca principiu universal, simultan cu ideea ca asa-zisul “Sfant si Mare Sinod” se poate tine – ba chiar trebuie neaparat! – si numai cu majoritatea conducatorilor ortodocsi”, adica pecetluind exact ABSENTA respectivei unitati, printr-o perfecta atitudine schizoida.
  2. Sintagma “o noua era” asociata cu o abstracta, impersonala si deja demagogica “unitate” trimite mult prea explicit la terminologia masonic-sincretisto-hiliasta (NEW AGE) ca sa nu suspectam ca ar putea fi mai mult decat o formulare ABSOLUT NEINSPIRATA! Asta nu face decat sa intareasca ingrijorararile si sa confirme temerile celor care asociau organizarea acestui pseudo-Sinod cu demersurile antihristice/New Age pentru unificarea religioasa a omenirii, prin legitimarea “sinodala” a Ecumenismului.
  3. De ce ar fi atat de grava si de speriat ideea de AMANARE, atata vreme cat este evident ca nu se poate vorbi catusi de putin de un consens minimal panortodox? Nu este, in plus, suspecta aceasta graba si aceasta presiune pentru a tine numaidecat falsul Sinod anume ACUM si nu mai tarziu, chiar cu pretul sacrificarii… UNITATII in interiorul Ortodoxiei?

Declarația Fraternității [Frăției] Ortodoxe în Europa Occidentală, din 05 iunie 2016, cu privire la Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe

Declarația Fraternității Ortodoxe din Europa Occidentală a fost întocmită duminică, 5 iunie, la Bruxelles, sub președinția IPS Arhiepiscop Ioan Charioupolis, exarh patriarhal al Bisericii Ortodoxe Ruse in Europa Occidentala:

De la începutul întâlnirilor presinodale, Fraternitatea Ortodoxă din Europa Occidentală a contribuit la pregătirea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, atât prin activități proprii, cât și prin trimiterea de experți la delegației oficiale ale Bisericii. În luna aceasta, iunie 2016, ne bucuram de tinerea Sinodului, așa cum au sperat fondatorii mișcării noastre.

Printre deciziile pe care Biserica noastră le va lua la Sinod, figurează și angajamentul Său de a dialoga cu alți creștini. Documentul pregătitor pe care am putut să-l consultam ne pare ca răspunde în mod adecvat experienței și aspirațiilor numeroșilor credincioși ortodocși din Europa Occidentală, care sunt printre cel mai apropiați de alți creștini. Am luat cunoștință cu uimire și tristețe de repunerea în chestiune, în ultima vreme, de către delegațiile anumitor Biserici autocefale, a acestui angajament ecumenic esențial al Bisericii noastre Ortodoxe, precum și negarea caracterului eclezial al Bisericilor Ortodoxe Orientale, Catolice, Anglicane și Protestante.

Chemam Părinții noștri în credință, Episcopii Bisericii, să ia în considerare experiența benefică a întâlnirii noastre cu alți creștini în Occident: fundamentele ecleziologice amplu puse în evidentă de teologia ortodoxă din secolul 20, care subliniază faptul că frații și surorile noastre ortodoxe din Răsărit, catolicii, anglicanii și protestanții sunt membrii unicei Biserici a lui Hristos, ale căror granițe nu se pot distinge pe deplin în istorie; mai multe decenii de schimb și de fraternitate trăite zi de zi ne-au permis să facem experiență. Speranța noastră se îndreaptă în mod special către președintelui Sinodului, Prefericirea Sa, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I, pentru ca el să încurajează confrații săi pe această cale pe care el însuși a urmat-o întotdeauna de la începutul episcopatului său.”

Sursa: Traducere de Roman Ortodox în Franța după Arhiepiscopia Bisericii Ortodoxe Ruse în Europa Occidentala, Déclaration de la Fraternité orthodoxe en Europe occidentale du 5 juin 2016 concernent la tenue du Saint et Grand Concile de l’Église orthodoxe

Nota noastra:

Cine o mai fi si aceasta Fraternitate [Frăție]?

Foarte grava aceasta declaratie a unui reprezentant (rus?) al Patriarhiei Ecumenice, in care se invoca explicit ca pe un temei dogmatic asumat de Ortodoxie (si a carei incalcare este deplansa!) erezia Bisericii “invizibile”, conform careia si crestinii de alte confesiuni fac parte din Biserica!

Mitropolit Emmanuel al Franței (Patriarhia Constantinopolului), care prezidează Comitetul de redactare a Mesajului Sinodului Panortodox, cât și reprezentanții Bisericilor locale au oficiat joi Sfânta Liturghie, de sărbătoarea Înălțării Domnului, în Creta, și au început lucrările legate de Mesajul menționat mai înainte.

Așa cum a declarat Mitropolitul Emmanuel după slujbă, Sinodul Panortodox,

subliniază datoria și responsabilitatea Ortodoxiei față de oameni și societate în timpul nostru dificil. El este nădejdea și lumina“.

Potrivit președintelui Comitetului, legatura cu Bisericile din Bulgaria și Antiohia, care au refuzat să participe la Sinodul Panortodox, continuă. După cum a spus, în continuare, Mitropolitul Emmanuel, în interviul acordat ziarului “Ethnikios kyrix”:

nu ne-am așteptat la refuzul Patriarhiei bulgare, dat fiindcă Patriarhul Neofit însuși a semnat textele în diferite etape ale procesului de pregătire și a participat la decizia de convocare a Sinodului Panortodox”. “Nu putem ști ce s-a întâmplat, și Sinodul Bulgariei a luat decizia bruscă de a nu merge la Sinod“,

a spus Mitropolitul Emmanuel. El și-a exprimat speranța că “bunul simț va prevala” și că “Bisericile vor participă la Sinod“.

Mitropolitul, de asemenea, a spus că “totul a fost bine” din punct de vedere al finanțelor și că “acestea au fost deja asigurate.” El a adăugat că cheltuielile legate de desfășurarea Sinodului “nu ar depăși 2,5 milioane $“.

La rândul său, președintele Departamentului pentru Afaceri Externe al Patriarhiei Moscovei, Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, nu a venit în Creta pentru a participa la redactarea Mesajul Sinodului Panortodox. Considerăm în Biserica Ortodoxă Rusă că aceasta ar fi nepotrivit, dat fiind faptul că mai multe Biserici Ortodoxe s-au pronunțat pentru amânarea Sinodului programat între 16-26 iunie 2016, potrivit unor surse ale Bisericii Ortodoxe Ruse contactate de agenție de RIA Novosti.

Arhiepiscopul Ilarion este la Moscova. Luând în considerare faptul că mai multe Biserici consideră că este nepotrivit să trimită delegațiile lor să participe la redactarea Mesajului Sinodului Panortodox, atâta timp cât nu sunt rezolvate probleme fundamentale cu privire la posibilitatea însăși de a ține Sinodul, Biserica Ortodoxă Rusă consideră, de asemenea, ca nu e bine ca reprezentantul ei să participe“,

a declarat sursa contactat de RIA Novosti. Potrivit acesteia, era prevazut ca reprezentanții Bisericilor locale să înceapă pregătirea Mesajului în Creta, joi, 9 iunie.

Traducere de Roman Ortodox în Franta după Orthodoxie.com, La rédaction du message du Concile panorthodoxe a commencé en Crète, en l’absence du représentant de l’Église orthodoxe russe

***

Kolymbari, Creta, Grecia, 11 iunie 2016

Bisericile Ortodoxe plantează semințele unității în ciuda condițiilor dificile.
Comisia responsabilă de Mesaj, împreună în comuniune.

Mugurii apropiatului Sfânt și Mare Sinod au început să se formeze atunci când “Comitetul însărcinat cu Mesajul” s-a întâlnit. Această adunare este expresia unei credinței care împărtășește aceleași rădăcini. În ciuda unei istorii complexe, ea se extinde peste sute de ani, și mobilizează culturi incredibil de diferite.

Colaborând la elaborarea în comun a argumentelor Mesajului, Bisericile Ortodoxe din lume dau dovadă de o unitate fără precedent prin simplu fapt ca se regăsesc în jurul unui mese pentru a vorbi împreună.

IPS Gheorghe, Mitropolit de Pafos a prezidat în această dimineață Sfânta Liturghie, cu ocazia sărbătorii Înălțării, la Mănăstirea Patriarhală stravropighie “Gonia”, o slujba care a inspirat Comisia în dezbaterile sale și care i-a condus pe tot parcursul zilei.

Comitetul însărcinat cu Mesajul se întâlnește între 9 și 16 iunie la Academia Ortodoxă din Creta, Kolymbary.

Care sunt punctele de pe ordinea de zi a Sfântului și Marelui Sinod? Aceste subiecte au fost discutate cu pasiune și atenție timp de mai bine de 40 de ani de numeroși Întâistătători ortodocși – dar niciodată ca un singur trup.

Lucrările Comisiei responsabile cu Mesajului. Comisia responsabilă de Mesaj va pregăti un proiect care cuprinde un set de declarații ce vor fi examinate de către Sinaxa – sau reuniunea – Întâistătătorilor în timp ce lucrează pentru punerea în aplicare integrală în Sinod.

Mesajul va avea un impact nu numai asupra Bisericii Ortodoxe în întregime, dar, de asemenea, va marca o etapa istorică în istoria creștinismului. În momentul în care Comisia responsabilă cu Mesajului se întâlnește, numeroase Biserici Ortodoxe Autocefale din întreaga lume, traversează vremuri cu probleme, care se luptă cu conflicte ce le împinge să-și exprime nevoia de solidaritate. Împreună, ele se confruntă cu provocări ideologice, confuzie spirituală, tulburări sociale, stigmatizarea și discriminarea care au condus la persecutarea lor.

Comisia responsabilă de Mesaj va demonstra de ce este capabilă credința – și de fructele de care ar putea fi purtătoare – în ciuda unui context dificil.

Sfântul și Marele Sinod va fi deschis oficial pe data de 20 iunie, la Academia Ortodoxă din Creta, Grecia.

Traducere de Roman Ortodox în Franța, după Ortodoxie.com, Le comité en charge du message du Concile panorthodoxe : “Les Églises orthodoxes plantent les graines de l’unité en dépit de conditions difficiles”

***

Biserica Ortodoxă Rusă nu a primit nici un răspuns direct din partea Patriarhiei de la Constantinopol la propunerea sa, de a întruni o consultare specială [panortodoxă n.n.] ] în scopul de a soluționa problemele care au apărut în timpul pregătirii Sinodului panortodox, care este așteptat să aibă loc în Creta între 16 și 26 iunie. Acest lucru a fost anunțat, Vladimir Legoida pe 10 iunie, la postul de televiziune “Rossia 24”. Vladimir Legoida este președintele Departamentului Sinodal al Bisericii Ortodoxe Ruse pentru relațiile cu societatea și mass-media.

Este un mecanism care a fost propus de Biserica Rusă. Este, repet, absolut realist și permite să se ia în considerare interesele tuturor și chiar de a convoca Sinodul la timpul prevăzut. Dar, pentru aceasta, este necesar să ne întâlnim, așa cum am propus, și să discutăm aceste probleme. Deoarece propunerea alternativă a Constantinopolului, de a veni la Sinod, este irealistă. Într-adevăr, la Sinod, nu există nici un mecanism pentru a modifica documentele, acestea pot fi doar semnate. Deci ele trebuie elaborate până atunci. Aceasta este practica obișnuită“,

a spus V. Legoida.

În propunerea pe care a descris-o ca fiind “realistă”, “nici un răspuns direct nu a fost primit” în Biserica Ortodoxă Rusă. Cel care a fost dat [declarația Sfântului Sinod al Constantinopolului, n.tr.], a spus el, demonstrează “o înțelegere absolut diferită a situației de Constantinopol”: “Nu există nicio problemă, veniți și semnați”.

Sursa: Traducere de Roman Ortodox în Franța după Orthodoxie.com, Selon Vladimir Legoïda, président du département synodal des relations du Patriarcat de Moscou avec les médias, «L’idée de procéder au Concile en Crète, alors que des problèmes ne sont pas résolus, est irréaliste»

***

Comisia responsabilă pentru redactarea Mesajului Sfântului și Marelui Sinod s-a reunit pentru a patra zi la Academia Ortodoxă din Creta.

IPS Mitropolit Amfilohie al Muntenegrului, unul dintre cei mai mari ierarhi ai Bisericii Sârbe, a prezidat în această dimineață, Sfânta Liturghie în Mănăstirea Patriarhală și stravropighie Gonia.

IPS Mitropolit Amfilohie a explicat credincioșilor importanța Sfântului și Marelui Sinod, care se va “reuni în acest loc”, între 20 și 25 iunie, la Academia Ortodoxă din Creta. El a adăugat că Sinodul va avea loc cu participarea celor 14 Biserici Ortodoxe Autocefale.

Cuvintele IPS-lui au fost inspirate de mesajul comunicat de Preafericitul Părinte Patriarh Irineu al Serbiei către Prefericirea Sa, Patriarhul Ecumenic, cu ocazia sărbătorii sale onomastice, în care Patriarhul Irineu confirmă faptul că Biserica Sârbă “continuă să lucreze în mod pozitiv pentru Sfântului și Marelui Sinod din Creta”.

Comisia responsabilă cu redactarea Mesajului se întâlnește între 9 și 16 iunie la Academia Ortodoxă din Creta.

În această perioadă, 09 – 16 iunie 2016, la Academia Ortodoxă din Creta s-a întrunit the comitetul pentru redactarea mesajului Sfântului şi Marelui Sinod. Reprezentantul Bisericii Ortodoxe Române la întrunirea din Creta este Înaltpreasfinţitul Părinte Iosif, Mitropolitul Ortodox Român al Europei Occidentale și Meridionale.

Comitetul pentru mesaj exprimă credinţa ortodoxă comună în ciuda unei istorii zbuciumate de sute de ani şi culturi diverse, se precizează într-un comunicat emis de Biroul de Presă al Patriarhiei Ecumenice.

Bisericile Ortodoxe din întreaga lume lucrează împreună să unească perspective diferite ale mesajului, demonstrând o colaborare fără precedent prin dialog.

Mesajul va avea impact asupra comunităţii Bisericii Ortodoxe şi va marca de asemenea un punct de reper în istoria creştinismului. În timpul întrunirii multe dintre Bisericile Ortodoxe Autocefale au exprimat nevoia pentru solidaritate. În comuniune se poate trece peste vremuri de primejdie şi conflict, peste confuzie spirituală, provocări ideologice, tulburări sociale, stigmatizare şi discriminare care au dus la numeroase persecuţii.

Mesajul Comitetului va arăta puterea credinţei şi rodul pe care îl poate aduce în ciuda contextului dificil.

În a patra zi a lucrărilor comitetului, duminică, 12 iunie 2016, Sfânta Liturghie oficiată la Mănăstirea Gonia – Stavropighie Patriarhală, a fost prezidată de Înaltpreasfinţitul Părinte Amfilohie, Mitropolitul Muntenegrului (Biserica Ortodoxă a Serbiei). Înaltpreasfinţia Sa a explicat celor prezenţi importanţa Sfântului şi Marelui Sinod care se va întruni în Creta, în perioada următoare. De asemenea, a fost prezentat mesajul Patriarhului Serbiei adresat Patriarhului Ecumenic cu prilejul zilei onomastice.

Preafericitul Părinte Hrisostom al II-lea, Arhiepiscopul Ciprului, într-un mesaj postat pe site-ul oficial al Bisericii Ciprului face un apel la Bisericile Ortodoxe locale să participe la Sfântul şi Marele Sinod.

Observând poziţiile publice exprimate de anumite Biserici Ortodoxe locale, în legătură cu convocarea Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, dorim să menţionăm pe scurt următoarele:

  • Convocarea Marelui Sinod a fost hotărâtă unanim de către două Adunări ale Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe, fără să existe vreo obiecţie. Acest lucru asigură unitatea şi unanimitatea între noi, de aceea considerăm că oricare altă poziţie sau sugestie, de ultimă oră, ameninţă această unitate şi răspunderea o vor avea cei care, chiar şi fără voia lor, vor contribui la destrămarea ei.
  • Dacă există din partea noastră a tuturor bunăvoinţă şi dacă suntem cuprinşi de Duhul Ortodox al dreptăţii şi tradiţiei noastre, eventualele probleme, care există în textele presinodale deja aprobate, pot fi rezolvate de îndată, aşa încât Sfântul şi Marele Sinod să aibă timpul necesar pentru a se ocupa cu subiecte bilaterale, care preocupă Bisericile surori.

Prin urmare, facem apel către toate Bisericile Ortodoxe locale să participe la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod în duhul dragostei, smereniei şi al aceluiaşi cuget, încât mărturia noastră către lume să fie creativă şi productivă în Hristos Iisus.

Arhiepiscopul Ieronim al Atenei le-a reproșat, indirect, unora dintre Bisericile Ortodoxe locale, faptul că au declarat că refuză să participe la Sfântul și Marele Sinod Panortodox.

Cuvintele acestuia au fost publicate în cadrul unui raport al publicației grecești „Orthodoxia”, semnat de jurnalistul grec Georges Ferdis, care a luat un scurt interviu Întâistătorului Bisericii Ortodoxe a Greciei.

Din moment ce am convenit în comun că Sinodul va avea loc, cum poate să decidă cineva că nu va veni?”, se întreabă Arhiepiscopul Ieronim al Greciei, aflat la acea oră în Chios.

Acesta susține că Sinodul se va desfășura în mod normal, indiferent de absențe, și a făcut clar faptul că Biserica Greciei va participa după cum s-a convenit.

Citat de publicația franțuzească Orthodoxie, acesta a declarat: „Sunt uimit! Din moment ce am convenit în comun faptul că Sinodul va avea loc, cum poate cineva să decidă că nu va veni? Fiecare este liber să decidă ce vrea el. Pe de altă parte, Sinodul nu este pan-ortodox, este numit ‘Sfântul și Marele Sinod’. Prin urmare, toți cei care vom fi acolo, vom face acest Sinod”.

Marele Sinod: Patriarhul Teodor le cere Primatilor

(corect ar fi fost Patriarhilor nu primaților)

sa se mai ridice de pe Tronurile lor impodobite

Teodor al II-lea, Patriarhul Alexandriei și al Întregii Africi, a lansat un apel catre toate Bisericile Ortodoxe, pentru ca acestea să participe la Sfantul si Marele Sinod panortodox, conform publicatiei grecesti Romfea.

Într-un interviu acordat postului de radio 98,4, Patriarhul a descris Sfantul si Marele Sinod ca fiind unul istoric, precizand ca Biserica Ortodoxă ar trebui să stea departe de interesele politice, rasiale si naționale. Ca exemplu, el a citat Biserica Catolică și pe Papa Francisc.

ATENȚIE !

Se impune primatul ca și în Biserica Catolică

Este imposibil de imaginat, că în ultimul moment, datorită aspirațiilor personale și nemultumirilor fata de pozitia de Primat și de coordonator, de care s-a bucurat Patriarhul Constantinopolului, sa nu se mai participe la Sinod, deși decizia a fost luată în unanimitate!”, a spus Patriarhul Teodor.

El a apreciat că Bulgaria isi va mai putea schimba, cu greu, decizia sa, spre deosebire de celelalte trei Biserici, care nu au spus un „nu” atat de categoric.

Este de neconceput astăzi, când lumea suferă, sa-ti pui problema, cine si unde sta”, a spus Patriarhul.

El le-a propus Primatilor (în BISERICA ORTODOXĂ NU există primul între egali -primat- și nici Capul Bisericii nt. G.O.) care exprimă opinii legate de superioritatea anumitor popoare, „să se ridice din Tronurile lor impodobite si sa viziteze Africa, pentru a înțelege semnificatia celor săraci și umili ai lui Hristos”.

În ultimele zile, citim cu toţii în presa scrisă sau on-line că unele Biserici Autocefale afirmă oficial, invocând fiecare motivele personale, fie că nu vor participa la Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, fie că vor participa dar cu unele condiţii. Şi toate acestea, pe lângă cele deja convenite la nivel panortodox în unanimitate, privind data convocării acestui Sinod.

Întrebarea care se naşte este aceasta: Este un drept sau o obligaţie participarea la lucrările unui sinod a membrilor convocaţi?

Sfintele canoane reglementează acest subiect în mod adecvat şi limpede, desigur având ca model sinodul eparhial, însă această constatare nu invalidează universalitatea acestor canoane, adică aplicarea lor la toate formele de sinodalitate. În particular:

Prin sinod eparhial se înţelege sinodul compus din toţi episcopii care păstoresc episcopiile eparhiei, în limitele teritoriale de care aparţin. Prezenţa tuturor episcopilor eparhiei la lucrările Sinodului este obligatorie, după cum reiese din sfintele canoane. Aşadar:

Sinodul I Ecumenic a rânduit prin canonul 5 „Ca de obşte toți Episcopii Eparhiei adunându-se la un loc”;
Sinodul IV Ecumenic a rânduit prin canonul 19: „Să se adune la un loc Episcopii în fiecare Eparhie”;
Sinodul Quinisext a rânduit prin canonul 8: „În fiecare an să se facă Sinoade de Episcopii cei ce se află în fiecare Eparhie”;
Sinodul Local de la Laodiceea a rânduit prin canonul 40: „Nu se cuvine ca episcopii chemaţi fiind la sinod să bârfească ci să meargă”.

În cazul în care un episcop încalcă obligaţia de a participa la lucrările sinodului al cărui membru este, absentând de la lucrările acestuia, sfintele canoane prevăd impunerea pedepsei mustrării frăţeşti pentru episcopul care lipseşte de la sinod. Desigur, prevederea privind impunerea pedepsei din partea sinodului de la care lipseşte episcopul mustrat arată în cel mai categoric mod că sinodul are loc normal, indiferent de lipsa unuia sau a mai multor membri ai săi.

Absenţa este supusă pedepsei, atâta timp cât este nefondată. Se consideră absent nemotivat de la lucrările sinodului episcopul care rămâne în eparhia sa, fără ca acest lucru să fie benefic eparhiei pentru rezolvarea problemelor care nu suportă amânare sau din motive de sănătate. Aşa rânduieşte canonul 19 al Sinodului IV Ecumenic: „Iar episcopii care nu ar veni (la sinod), aflându-se în cetăţile lor şi în acelea petrecând în stare de sănătate şi fiind slobozi (liberi) de orice treabă de neînlăturat (inevitabilă) şi strâmtorătoare, să se mustre frăţeşte” şi canonul 8 al Sinodului Quinisext: „Iar episcopii care nu ar veni (la sinod), aflându-se în cetăţile lor, şi în acelea petrecând în stare de sănătate şi slobozi (liberi) de orice treabă de neînlăturat (inevitabilă) şi strâmtorătoare (presantă), să fie mustraţi frăţeşte”.

Mai mult, această obligație absolută a episcopilor de a participa la lucrările sinodului ai căror membri sunt este supusă excepțiilor care sunt stabilite de sfintele canoane.

Prin urmare, fiecare episcop poate absenta de la lucrările sinodului al cărui membru este atât timp cât există caz de forță majoră. Prin caz de forță majoră nu se înțelege orice afirmare sau justificare a absenței, ci doar acele situații care apar independent de voința episcopului absent.

Sunt considerate motive contrare celor spuse mai sus fie problemele de sănătate fie nevoia de a rezolva problemele episcopiei, fiind astfel necesar ca episcopul să rămână în eparhia sa şi se justifică absenţa de la lucrările sinodului al cărui membru este.

Canoanele menţionate mai sus, chiar dacă au ca model de exprimare sinodală sinodul eparhial, se referă la toate organismele sinodale, indiferent de forma lor sau de caracterul lor regulat sau extraordinar, aplicându-se similar în celelalte cazuri.

În conformitate cu Regulamentul de Funcționare al Sfântului şi Marelui Sinod, Sinodul se compune din toate Bisericile Autocefale, care participă la lucrările sinodului prin ierarhii aleşi de fiecare Biserică dintre ierarhii din jurisdicţia canonică proprie.

Acest lucru înseamnă că poziţia de membru al Sinodului îl deţine fiecare Biserică Autocefală, care are voinţă proprie ca entitate, însă este exprimată prin persoanele fizice care o reprezintă. Prin urmare, obligaţia ce decurge din sfintele canoane de a participa la lucrările Sinodului revine fiecărei Biserici Autocefale. Bisericile Autocefale sunt acelea care se bucură şi de absenţa permise de la lucrările Sinodului, de vreme ce este fundamentată pe caz de forţă majoră, motiv care este independent de voinţa lor (Bisericilor), iar producerea sau prevenirea acestuia nu depinde de voinţa personală. Un astfel de caz poate fi, după sfintele canoane, un caz echivalent celui de boală (ex. stare de război), fie rezolvarea problemelor care nu suportă amânare (ex. chestiune de ordin dogmatic sau canonic de importanţă majoră), care într-adevăr interzic participarea reprezentanţilor Bisericii Autocefale la lucrările Sinodului.

În plus, am putea aborda acest subiect şi din altă perspectivă.

Dacă am considera că Sfântul şi Marele Sinod nu este compus din Bisericile Autocefale ci persoanele fizice care le reprezintă, adică de ierarhii desemnaţi de fiecare Biserică Autocefală, atunci obligaţia de a participa la lucrările Sinodului le revine ca obligaţie ierarhilor – reprezentanţilor Bisericilor Autocefale dar şi beneficiul absenţei motivate poate fi recunoscut doar de aceştia. În cazul acesta, chiar dacă este motivată absenţa unei Biserici de la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod ar trebui ca toţi arhiereii care puteau fi aleşi ca reprezentanţi ai Bisericii respective fie să fie bolnavi fie obligaţi să se ocupe de problemele care nu suportă amânare. Iar o astfel de situaţie, din câte îmi este cunoscut, nu există.

Mai mult, acceptarea unei astfel de păreri conform căreia Sfântul şi Marele Sinod se compune din arhiereii – reprezentanţi ai Bisericilor Autocefale implică:

Respingerea afirmației nefondate a unora că Sfântul şi Marele Sinod este un Sinod al Întâistătătorilor şi nu un Sinod al Episcopilor, şi
Punerea sub semnul întrebării a rolului important al Bisericilor Autocefale în acest moment atât de important al Bisericii Ortodoxe, rol care nu poate fi contestat.

Date fiind cele de mai sus şi cele care au văzut lumina publicităţii, nicio Biserică Autocefală din cele care au ridicat problema participării la Sfântul şi Marele Sinod nu-şi fundamentează absenţa motivată de la lucrările Sinodului pe sfintele canoane. În schimb, aceste Biserici Autocefale, asemenea celorlalte Biserici Autocefale, au obligaţia de a participa necondiţionat la lucrările Sinodului. Pe lângă acestea, absenţa contrară sfintelor canoane a unor Biserici Autocefale de la această întrunire panortodoxă nu împiedică nicidecum convocarea ei şi luarea deciziilor corespunzătoare, care vor avea aplicabilitate la nivel panortodox, dată fiind participarea celorlalte Biserici Autocefale. Aceste Biserici vor putea supune pedepsei mustrării frăţeşti pe cei care în cele din urmă absentează.

Unanimitatea în luarea deciziilor priveşte şi angajează Bisericile Autocefale care participă la Sinod în conformitate cu sfintele canoane şi nu poate fi invocată de cele care absentează de la lucrări în contravenţie cu sfintele canoane, împiedicând astfel unanimitatea în luarea deciziilor. Şi după cum se reglementează în ştiinţele juridice: cel care uzează de un drept al său, nu trebuie să lezeze pe nimeni (Neminem laedit qui suo iure utitur). Deci, în ceea ce priveşte canonicitatea deciziilor luate, este suficientă unanimitatea Bisericilor Autocefale care s-au prezentat la Sinod.
Sursa: orthodoxia.info

Nota noastra:

Faptul ca basilica.ro s-a grabit sa publice acest text denota partizanat sau diletantism canonic. Autorul trimite la regulile canonice din sfintele canoane, care vorbesc despre sinodul eparhial, insa nu se refera la traditia canonica atunci cand vorbeste despre “Sfantul si Marele” Sinod. Motivul e simplu: cel putin dpdv al “jurisprudentei” ecumenice, astfel de Sinoade se convocau de catre imparat, erau deschise nu doar episcopilor (sa ne amintim rolul jucat de diaconul Atanasie – episcopul si Sfantul de mai tarziu in compunerea Crezului) si nu functionau pe baza unor “regulamente” anterioare. 

Ceea ce face ca intalnirea de la Creta sa fie numita “Sinod” este, asadar, nu traditia, nici canoanele, ci un …Regulament. Un document cu valoare incerta, fara greutate canonica, fara radacini canonice. Un instrument formal, coercitiv, nereprezentativ, care nu poate fi bisericesc, pentru ca Biserica nu e o institutie juridica si o organizatie birocratica. 

Pana la urma, logica redactorilor Basilica e derizorie si secularizanta: intalnirea de la Creta e Sinod Sfant si Mare nu pentru ca “parutu-Sa Duhului Sfant si noua“, ci pentru ca… o Comisie birocratica a intocmit o Regulament? 


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului, Arhiepiscopul Ieronim al Atenei, Ecumenism, Opinii, analize, Patriarhul Daniel, Patriarhul ecumenic Bartolomeu

Etichete (taguri)

, , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

144 Commentarii la “PATRIARHIA ECUMENICA NU DA INAPOI: “Sfântul și Marele Sinod continuă”/ Semnale ingrijoratoare in directia NEW AGE si a ECUMENISMULUI, presiuni si amenintari cu MUSTRAREA pentru cei care nu participa la Sinod! NE INDREPTAM SPRE O SCHISMA DE FACTO IN ORTODOXIE, SPRE CONSFINTIREA UNEI GRAVE DEZBINARI, TOCMAI IN NUMELE… UNITATII, ca “prim dar al Duhului Sfant”?!/ LOGICA SECULARISTA a Agentiei Basilica: Sinodul este “Mare si Sfant” pentru ca exista un… REGULAMENT DE FUNCTIONARE?

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 4 / 4 >>

  1. Dineul oficial in onoarea Intaistatatorilor Bisericii Ortodoxe, oferit de catre guvernul elen prin reprezentantul sau Nikos Kotzias, Ministrul grec de Externe, la Muzeul Maritim din Chania
    http://www.neakriti.gr/?page=newsdetail&DocID=1329133&srv=127

    Desi absenta, Patriarhia Antiohiei trimite un mesaj de unitate catre participanti. Sfarsitul acesta de saptamana poate fi plin de surprize, deoarece, pe surse, un reprezentant al Moscovei poate sosi dumnica in Agios Minas tocmai pentru a arata lumii ca ortodoxia nu este divizata.

  2. Frații mei întru Hristos, nu vă lăsați cuprinși de deznădejde.
    Dumnezeu, Domnul nostru cel milostiv și iubitor de oameni, a trecut omenirea prin gâtuiri mult mai crunte și așa am ajuns noi cei de azi să avem șansa noastră. Posibilitatea de a aduce în dar bucățica noastră micuță de participare la lucrarea lui Dumnezeu – asta este un mare dar pentru noi, dacă știm să-l primim și să-l trăim. Sfântul și Marele Prooroc Ilie înclina spre deznădejde, dar Domnul însuși l-a încurajat. Șapte mii de bărbați. Sfântul a aflat atunci că mai sunt suflete de drepți, pentru care mai ține Dumnezeu lumea. Și noi aflăm acum și mereu asta.
    Am venit în lume după Domnul nostru, iar de la El am învățat să iubim pe orice om și să urâm orice păcat. Așa să facem, cum Dumnezeu ne-a arătat.
    Să nu ne plecăm genunchii decât Preasfintei Treimi, Dumnezeul Sfinților Părinți ai Bisericii lui Hristos, cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească.

    Vrăjmașul țese plasele și capcanele din firele micilor și marilor păcate ale fiecăruia dintre noi. Din acelea toarce pentru marile vătămări pe care le face acum în lume. Când noi, fiecare, chiar și cel mai mic dintre noi, refuzăm să-i mai facem fire – păcatele noastre – capcanele lui se destramă și marile vătămări nu mai vin. Să nu-i dăm prilej, așadar.
    Domnul a ținut lumea până azi și o va ține până va avea pentru cine.
    Fericirea și întristarea, Lumina și întunericul, Viața și moartea – stau clipă de clipă înaintea noastră, ca să alegem.

    Matei, 5.

    Domnul și Maica Domnului să ne miluiască.

  3. @Carmen, Lucian, admin
    Aveti dreptate si eu sunt prima care-mi cer iertare daca am facut pe cineva sa deznadajduiasca. Sunt inca multe lucruri bune care se pot intampla chiar si cu acest regulament viclean. Trebuie doar sa ne rugam si ca pasarea vom scapa din latul vanatorilor (cum spune Psalmistul).

    “Vino Mangaietorule Duhule Sfinte si te salasluieste intru noi!” (din acatistul Sfantului Duh)

  4. @GHEORGHE.george.1982

    ‘Ce-ai zice daca BOR-UL nostru s-ar ridica de la masa rotunda,de care aminteai, si ar parasi Sinodul,realizand ca nu poate fi de acord cu nimic din ce se propune a fi semnat?.DOAMNE AJUTA!’

    DOAMNE AJUTA!, ar fi singura solutie care se intrevede in prezent. De realizat ar fi fost insa firesc sa realizeze pana sa plece la intalnire…deci nu-mi dau seama daca despre asta e vorba (adica sa nu se fi inteles inca ce se petrece si sa aiba acolo o ‘revelatie’)

  5. “Lucifer doreste sa faca un Guvern mondial si o religie mondiala, unind toate religiile intr-una. Vrea sa faca cea mai rea cu putinta forma de religie. Va lua chipul unei biserici care chipurile Il iubeste pe Mesia si, in numele iubirii, va uni toate bisericile, si pe cele pagane si pe cele pseudo-crestine si pe cei care nu cred in Dumnezeu.

    Cand veti vedea aceste lucruri sa fie spuse din gura unor oameni chipurile duhovnicesti, patriarhi, preoti sa stiti ca venirea lui Lucifer este aproape si mai ales este aproape ultima confruntare dintre diavol si Hristos. Cand veti vedea acestea, sa stiti ca au inceput a doua oara prigoana, patimile Domnului nostru. Pentru ca sa inceapa aceasta prigoana diavolul a pregatit terenul inrobind constiintele, natiunile, conducatorii statelor lumii, sa inrobeasca insasi supravietuirea oamenilor, care va fi in mainile lui. Cand un om nu are ce manca, ar face orice ca sa aiba putina mancare.

    Ceea ce nu au inteles conducatorii nostri este ca acest razboi nu este in primul rand impotriva oamenilor si a statelor, este in principal impotriva lui Hristos. Veti vedea in curand ca vor vrea sa faca cat mai multe moschei si vor incerca sa stearga semnul crucii chiar si de pe steagul nostru. Tot ce va aminti de numele lui Hristos si de dragostea Lui va fi distrus si sa stiti ca atunci va incepe marea prigoana.

    Veti vedea cum musulmanii, ateii, budistii vor fi lasati sa faca ce vor dori. Ce fac musulmanii? Ce religie spune sa omori oameni? Oare Dumnezeu cel milostiv vrea asa ceva? Vor fi lasati sa ne distruga bisericile, sa violeze femei crestine, vor distruge satele crestine. Veti vedea in curand ca se vor intampla acestea. La inceput vor incepe in alta parte si apoi vor ajunge si la noi.”

    Sursa: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2013/04/26/parintele-elpidie-al-3-lea-razboi-mondial-religie-universala-foamete-provizii-alimente-disperare-cipru-grecia-distrugerea-turciei-dictatura-control-pecete-cipuri-prigoana-sfinti-incredere-dumnezeu/

  6. Daca au inceput pregatirile acestui asa zis sinod de peste 50 de ani ,de ce nu s-a putut amana inca 1 an 2 sa se poata ajunge la un consens?Si de fapt ce-si doreste sa stabileasca acest sinod .Din cate stim Sfintele Sinoade sau intrunit din nevoia de a indrepta canonic anumite erezii ,sub povatuirea si indrumarea DUHULUI SFANT.Ecumenistii ,masonii,iluminatii,jihadistii si toata,, sleatca ” lor care participa la sinod sunt sub povatuirea satanei si vor merge cu el in locul pregatit de DUMNEZEU ,Amin

  7. @ tafta ghita:

    Pe cat de corecta si de bun-simt este prima intrebare a comentariului, pe atat de rau arunci cu… in fasole in ultima parte. Ce treaba au jihadistii aici, chiar nu m-am prins 🙂 Altminteri, totusi, nu or fi chiar toti-toti masoni si toate alea si nici nu e normal sa ii blestemam, ci sa le dorim pocainta.

  8. Purtatorul de cuvant al Patriarhiei despre Sinod:
    https://youtu.be/RjjApe4efJs
    O poveste de genul “noapte buna copii!”

  9. Patriarhul Kirill : “Sunt aici ca sa pazesc puritatea Ortodoxiei”
    https://www.youtube.com/watch?v=PzyUiIt_ocw&feature=youtu.be&t=36

  10. Adunarea autointitulata “sinod mare si sfant” vrea sa fie si “panortodox”, cu toate ca sunt Biserici care au refuzat sa participe. Aceasta adunare doreste ca deciziile luate de cativa patriarhi sa fie obligatorii pentru toata lumea ortodoxa.

    […]

  11. @ sluga netrebnica:

    Nu e o stire noua, este exact ceea ce am dat si comentat in aceasta postare de acum 4-5 zile… Intre timp a parut ca si Patriarhia Ecumenica a mai inmuiat tonul si s-a repliat pe pozitii mai conciliante. Nu au mai aparut deocamdata aceste pretentii si aceste fortari agresive.

  12. @ Elena: dificil cu puritatea asta din moment ce au lucrat (cf. declaratiilor Mitr.Ilarion intr-un interviu) “intr-o colaborare stransa si constructiva” cu PE.

  13. Pingback: SECRETOMANIE CARE NU ANUNTA NIMIC BUN. Agentia de stiri ROMFEA s-a RETRAS de la SINODUL PANORTODOX din cauza BARAJULUI INFORMATIONAL. “sE TRANSMIT FOTOGRAFII SI TEXTE FILTRATE DE PARCA SE INTALNESTE. “Se transmit fotografii si texte filtrate d
  14. Pingback: SECRETOMANIE CARE NU ANUNTA NIMIC BUN. Agentia de stiri ROMFEA s-a RETRAS de la SINODUL PANORTODOX din cauza BARAJULUI INFORMATIONAL. “Se transmit fotografii si texte filtrate de zici ca se intalneste vreun club secret” | Cuvântul Ortodox
  15. @Carmen

    de acord…totusi, Dumnezeu a lucrat astfel incat unii au protestat si totusi au mers la Sinod ( vezi Biserica Greaca) iar altii au protestat si nu participa la lucrari.

  16. @ Elena: corect!

  17. Pingback: Critica PARINTELUI ANDREW LOUTH la adresa SINODULUI PANORTODOX (Video): “Felul in care se vor lua decizii este FARA PRECEDENT si IMPOTRIVA principiilor fundamentale ale ecleziologiei ortodoxe”/ IPS Hierotheos Vlachos despre DUBLUL LIMBAJ ECUME
  18. Pingback: “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESINE” – traducere din franceza a documentului SINODULUI PANORTODOX cu evidentierea diferentelor fata de textul pre-sinodal/ SCURT COMENTARIU ASUPRA PRESTATIEI PATRIARHIEI ROMÂNE LA SIN
  19. Pingback: “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE” – traducere din franceza a documentului SINODULUI PANORTODOX cu evidentierea diferentelor fata de textul pre-sinodal/ SCURT COMENTARIU ASUPRA PRESTATIEI PATRIARHIEI ROMÂNE LA SI
  20. Pingback: Actualizare: “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE” – traducerea documentului SINODULUI PANORTODOX cu evidentierea diferentelor fata de textul pre-sinodal/ SCURT COMENTARIU ASUPRA PRESTATIEI PATRIARHIEI ROMÂNE LA SIN
  21. Pingback: SINODUL DE LA CRETA – realizat la presiunile LOBBYULUI AMERICANO-ISRAELIAN si ale CIA? Fost ambasador american: PATRIARHUL ECUMENIC ESTE FINANTAT SI CONTROLAT DE SERVICIILE SECRETE AMERICANE. “Întrebarea ‘cine (te) plătește’ se
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare