Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS in conferinta de la Iasi despre SINODUL DIN CRETA si IESIREA DIN BISERICA, ecumenism si fanatism, diplomatie si discernamant: “AVETI DESAVARSITA INCREDERE IN MITROPOLITUL TEOFAN! E mai bine să rămânem în Biserică cu anumite greșeli care au loc, decât să ne aflam în afara ei, mărturisind, chipurile, credința ortodoxă”
– Sunt foarte multe întrebări – poate și pentru faptul că Mitropolitul Ierotheos a menționat în deschidere prezența la Sinodul din Creta – multe întrebări sunt pe aceasta temă. Cum ar fi reacționat Părintele Sofronie în fața Sinodului din Creta?
IPS Ierotheos Vlachos: Nu știu ce ar fi făcut Părintele Sofronie în privința aceasta. Măcar de-ar fi trăit și să ne fi spus tuturor ce trebuie să facem!
Eu, ce aș dori să spun, și am mai spus și de dimineața la Sfânta Liturghie, este faptul că astăzi avem nevoie de astfel de teologi ai experienței și de clerici care să fie să fie astfel de teologi, care să aibă rugăciunea inimii și să lucreze în Biserică în consecință.
Mi-a spus odată Părintele Sofronie că toți cei care vorbesc despre unirea Bisericilor sau cum ar fi ea numită, în orice fel, nu au înțeles, aceștia, nici înălțimea dumnezeirii pe care o are Biserica lui Hristos, nici adâncimea căderii pe care o au ceilalți creștini delimitându-se și cazând din credința cea ortodoxă. Si, spunea că atâta vreme cât există în Biserica Ortodoxă un singur creștin ortodox cu experiența teologică a credinței nu se va pierde Ortodoxia. Si, ceea ce menționam de dimineață la Sfânta Liturghie că este un mic fragment din scrisorile pe care le-a adresat lui David Balfour. Consider că legătura pe care a avut-o Părintele Sofronie cu Balfour este fundamentul pe care a scris și a dezvoltat cartea sa despre Sfântul Siluan. Acolo Părintele Sofronie spune că nu pot să înțeleg credință fără dogmă, creștinism în afara Bisericii, și creștinism fără asceză, fără nevoință. Aceste trei elemente: dogmă, Biserică și asceză constituie o realitate comună de viață. Cuvinte ale Parintelui Sofronie…
Desigur, Părintele Sofronie trăind în lumea occidentală, avea și discernământ, avea și trăia învățătura ortodoxă. Și avea discernământ, știa până la ce punct ar putea face cineva o iconomie în relație cu ceilalți.
Problema este că astăzi nu avem ierarhi care să aibă o astfel de statură duhovnicească și mintea să fie coborâtă în inimă. De aceea [se manifestă] și cele două părți extreme: fie fanatismul, fie secularizarea. Nu avem puterea și statura duhovnicească, pentru a merge pe drumul ortodox, în sensul discernământului. Si, de aceea astăzi – și vorbesc despre mine -, avem nevoie de episcopi care să întrupeze o teologie experimentală, duhovnicească și nu de diplomați bisericești. Am putea să vorbim foarte mult, dar nu avem timp. Diplomația nu ajută Biserica. Altceva este discernământul și altceva este diplomația. Și, prin aceasta putem să evităm extremele. Și, pentru a evita aceste extreme, trebuie să avem minte cu discernământ și să nu lucrăm ca urmare a unor interese.
Pentru că anumite texte, cum sunt textele din Creta, nu sunt texte teologice, ci sunt texte diplomatice, care nu pot să satisfacă exigentele nici ale heterodocșilor, nici ale ortodocșilor. Este ca și cum ar exista un vas cu foarte mulți pești și fiecare să pescuiască cam ceea ce dorește.
Dar ceea ce s-a întâmplat în Creta, și foarte bine a spus Sinodul Bisericii frățiilor voastre, este un text care a fost ameliorat și a fost îmbunătățit și diortosit în anumite elemente, dar aceste texte trebuie să fie explicitate și ameliorate în următoarele Sfinte Sinoade care vor avea loc.
Noi trebuie să rămânem înăuntrul Bisericii, să ne luptam pentru aceste teme și aceste provocări bisericești, să nu ieșim din Biserică și să avem drept călăuze pe episcopi și ierarhi. Și atunci când se întâmplă anumite greșeli în Biserică, ea însăși, Biserica, trebuie să le amelioreze și să le diortosească.
Frățiile voastre aveți un Mitropolit și un Episcop foarte bun, aici, care s-a luptat și se luptă pentru credința ortodoxă și trebuie să aveți în el o desăvârșită încredere. Pentru că astfel de întâlniri, cum este cea de astăzi, pe seama Părintelui Sofronie și a teologiei sale, în Grecia nu au loc, eu nu-mi amintesc sa fi avut loc întâlniri de acest fel. De aceea consider că trebuie să aveți încredere în Mitropolitul frăției voastre.
Și e mai de dorit, e mai bine să rămânem în Biserică cu anumite greșeli, care în mod firesc au loc, decât să ne aflam în afara ei, mărturisind, chipurile, credința ortodoxă.
Vedeti si:
- PĂRINTELE RAFAIL NOICA – cuvânt la Catedrala Mitropolitană din Iași: “RĂMÂNEȚI ÎN CREDINȚĂ, RĂMÂNEȚI ALĂTURI DE BISERICĂ ȘI DE PĂSTORII NOȘTRI! Vă îndemn și vă rog să purtați în rugăciuni pe arhiereii voștri!“
- IPS IEROTHEOS VLACHOS LA IAȘI, folosind viata Sfantului Ioan Gura de Aur pentru a vorbi IMPOTRIVA SCHISMEI, a sublinia LEGATURA DINTRE DOGME SI VIATA si NECESITATEA ASCEZEI: “Nu trebuie să rupem Biserica pe care Hristos a unit-o prin Însuși Trupul Său. Trebuie să rămânem în Biserică pentru a fi vindecați” (VIDEO)
Legaturi:
- Interviu nou dat de MITROPOLITUL IEROTHEOS de Nafpaktos privind reactiile zelotiste in urma Sinodului din Creta si documentul “diplomatic” despre relatiile Bisericii cu restul lumii crestine: “TREBUIE SA NE LUPTAM SA FIE CORECTAT TEXTUL si sa fie rescris intr-un mod teologic si patristic. E NEVOIE DE CALM, CUMPATARE SI RUGACIUNE ca sa nu se creeze schisme in Biserica”
- CUM SE FACE MARTURISIREA LUI HRISTOS? Vladica IEROTHEOS VLACHOS despre conditiile teologhisirii veritabile, RAVNA FARA CUNOSTINTA, EXPERIENTA DUHOVNICEASCA si DEOSEBIREA DUHURILOR. “Este important sa ramanem in ceata Ucenicilor lui Hristos, in Biserica, chiar daca exista diferite probleme… si sa traim cu adevarat in Biserica…”
- IMPOTRIVA DEZINFORMARILOR SI IN CIUDA CONTESTARILOR, Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS lauda poziția BISERICII ORTODOXE ROMÂNE la SINODUL DE LA CRETA: “Biserica României a impresionat prin întreaga sa prezență”. PATRIARHUL DANIEL SI DOCUMENTUL CONTROVERSAT: “De multe ori și-a exprimat opinia de a nu se finaliza discuția și de a nu se semna textul acesta”
- PRECIZARI NECESARE in urma raspandirii unui articol DENIGRATOR si MINCINOS in legatura cu MARTURIA MITROPOLITULUI IEROTHEOS publicata de “Cuvantul ortodox”. PENTRU ADEVAR si IMPOTRIVA MANIPULARILOR “TALHARESTI”. Ce legatura avem cu Basilica?
***
- MITROPOLITUL HIEROTHEOS face analiza amanuntita a SINODULUI DIN CRETA, apreciind recunoasterea “autoritatii universale” a Sinoadelor care au condamnat EREZIILE APUSENE, dar aratandu-se “PROFUND INGRIJORAT” de documentele rezultate, criticand MANIPULAREA INFORMATIILOR, demontand SOFISMELE ECUMENISTE si vadind CONFUZIILE TEOLOGICE: “Am vazut foarte limpede o ABORDARE RELATIVISTA in pozitiile exprimate in cadrul Sinodului. TEORIA RAMURILOR A FOST VEHICULATA, fara a fi numita ca atare”
- Interviu cu IPS Hierotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX (video si Rezumat). Admite Patriarhia Ecumenica STATUTUL PROVIZORIU al DOCUMENTELOR SINODALE? / Mitropolitul Ieremia al Gortinei RESPINGE documentul ecumenist al “Sinodului”: “Când și unde au numit Sfinții Părinți ereziile și schismele ”BISERICI”?”/ Patriarhia Antiohiei REFUZA sa recunoasca intalnirea de la Creta drept “SFANTUL SI MARELE SINOD”
- IPS HIEROTHEOS VLACHOS denunta PRESIUNILE la care au fost supusi ierarhii Bisericii Greciei de catre tabara PATRIARHULUI ECUMENIC la dezbaterile asupra documentului referitor la relatiile cu celelalte culte: “Eu insumi m-am confruntat cu un COMPORTAMENT ABUZIV”
***
- IPS Hierotheos Vlachos despre PROBLEMELE ESENTIALE ALE SFANTULUI SI MARELUI SINOD: “Se pare că prin acest Sinod se urmărește inițierea unei noi epoci bisericești, a apostazierii de la teologia și mărturisirea Sinoadelor ecumenice”
- Atitudinile episcopilor Serafim de Pireu si Hierotheos Vlachos exprimate la Simpozionul “SFÂNTUL ȘI MARELE SINOD. Mare pregătire, fără rezultate”
- Interviu cu IPS Hierotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX, casatoriile homosexuale si alte provocari.“SUNT INGRIJORAT SERIOS PENTRU CA OPINIILE BISERICILOR SUNT INFLUENTATE DE INTERESE NATIONALE SI STRATEGII GEOPOLITICE”
- “Nu ştiţi, oare, fiii cărui Duh sunteţi?” ISPITA “ULTIMATUMURILOR” si PRECIPITAREA RAVNEI FARA CHIBUZINTA/ De ce se pomeneste episcopul la Liturghie?/ SFANTUL SI MARELE SINOD… DIN LAUNTRUL NOSTRU ABANDONAT/ Litera si Duh in aplicarea canoanelor de catre duhovnic. DARUL DEOSEBIRII care nu “sparge capetele”
- “O, de ar fi trăit atunci oarecare super-zeloţi şi super-ortodocşi contemporani! Ar fi aruncat defăimarea de TRĂDĂTOR în obrazul marelui SFÂNT FOTIE”.Fericitul parinte marturisitor EPIFANIE despre PERICOLUL SCHISMEI CARE INCEPE CU NEPOMENIREA EPISCOPILOR si necesitatea rabdarii si ICONOMIEI in chestiunile critice care privesc UNITATEA BISERICII: “Să nu ne grăbim, fratele meu!”
- SA PAZIM UNITATEA FAMILIEI BISERICII, tinand si marturisind credinta ortodoxa CU INTELEPCIUNE SI CU DRAGOSTE, “nu cu isterie si cu condamnari irevocabile ale altora”! CINE SE RUPE DE BISERICA, ACELA MOARE! “Slavă lui Dumnezeu, că nu ne întreabă PE NOI pe cine să mântuiască, fiindca ar fi pustiu raiul!” (CUVINTE AUDIO SI TEXT)
- Asociatia Christiana despre RISCUL SFASIERII BISERICII in urma TULBURARILOR GENERATE DE SINODUL DIN CRETA, nevoia de dialog real IN INTERIORUL ORTODOXIEI si despre atitudinile DUSMANOASE SI ULTIMATIVE la adresa IPS Teofan: “Cele 4 Biserici care nu au venit in Creta si episcopii greci (vezi Hierotheos) care nu au semnat, N-AU AMENINTAT PE NIMENI si AU PASTRAT COMUNIUNEA”
- “Şi noi ce facem, încă o dezbinare, încă o schismă, încă o grupare care se va crede de zilele viitoare ‘adevărata Biserică Ortodoxă’?…”
- Oameni si… demoni travestiti in salvatori: “CRUCIADA” IMPOTRIVA RAULUI (din afara) a “LUPTATORULUI ORTODOX” PANA LA… MACELARIREA FRATILOR: “Cain l-a ucis pe Abel pentru că nu a ucis păcatul DIN PROPRIA INIMĂ. Patima luptei cu Sistemul e de neoprit şi fraţii încep să devină trădători ai Ortodoxiei, dușmani camuflați…”
- Din partea Manastirii Vatoped. Despre cei care isi aroga titulatura de ”PARINTII DIN SFANTUL MUNTE” si despre asa-zisul vis cu SFANTUL PAISIE AGHIORITUL
- BISERICA ORTODOXĂ ESTE SINGURA ADEVARATĂ BISERICĂ! Biserica Ortodoxă nu acceptă nici teoria ramurilor, nici pe cea a bisericii invizibile. Ce fel de UNITATE este posibilă cu CELELALTE CONFESIUNI CREȘTINE RUPTE DE BISERICA UNA? Jean-Claude Larchet: “ÎNSTRĂINAREA BISERICII ROMANO-CATOLICE de la credința dintru început, păstrată de Tradiţia ortodoxă, a făcut-o STRĂINĂ DE BISERICA ÎNSĂȘI şi a lipsit-o de plinătatea harului”
- Marea Lavra infirma zvonurile: SCHITUL PRODROMU NU INTRERUPE POMENIREA PATRIARHULUI ECUMENIC si nu se raliaza miscarii zelotiste conduse de monahul Sava, fost staret al Marii Lavre: “Singura noastră dorinţă este PĂSTRAREA UNITĂȚII BISERICII”
Sună frumos ce a spus IPS Ierotheos, doar că referința la Sinodul Bisericii noastre nu este exactă. Ierarhii noștri nu au fost de acord că textele din Creta necesită îmbunătățiri și diortosiri, ci ele sunt bune și pot suferi doar explicitări.
Ce valoare are poziția IPS Ierotheos dacă sinodalii noștri sunt pe o poziție contrară, de fapt?
@ exegeticus:
Sunt convins ca IPS Ierotheos stie foarte exact pozitia Sinodului nostru, a preferat sa ia doar partea buna a ei, desi ea insasi este una (doar) diplomatica. Totusi, nici sinodul BOR nu a zis explicit nicaieri ca documentele sunt bune, ci doar ca luat act de ele si ca se pot imbunatati, sugerandu-se voalat care au fost problemele majore acum, care nu ar trebui sa se repete in viitor: lipsa consensului panortodox si graba, presiunea nejustificata. Dar pe ansamblu, au dat ceva neutru si suficient de neangajant in nicio directie. Haideti sa comparam cu pozitia Bisericii Ciprului, cu tot cu Mitropolitul Atanasie! Ramane clar din partea IPS Ierotheos lipsa oricarui gir pentru cei care trag la rupere in BOR.
IPS Ierotheos este de doua ori sfant. O data pentru ca n-a semnat unele documente in Creta si a doua oara pentru ceea ce face pentru noi. Dumnezeu sa-i dea sanatate.
Intimplator si oarecum indirect am ceva cunostinte despre IPS Ieroteheos Vlahos. El a fost unul din ierarhii greci cei mai critici si mai ales critici CU argumente solide.
Exact un astfel de om vine si spune acum: ” e mai de dorit, e mai bine să rămânem în Biserică cu anumite greșeli, care în mod firesc au loc, decât să ne aflam în afara ei, mărturisind, chipurile, credința ortodoxă.”
Mai putin conteaza ca este 100% in asetimentul meu. Ceea ce conteaza este ca acesta este un avertisment foarte serios venit dintr-o sursa 100% credibila si testata ca vorbaraia anti-ecumenism si anti- biserica, anti-ierarhie nu mai are de-a face cu ortodoxia. Ba din contra devine o arma prin care se incearca spargerea bisericii. Si este folosita de dusmanii acesteia care la rindul lor folosesc tot felul de naivi care au aroganta sa se creada mari specialisti in teologie fara sa aiba o prgatire SPIRITUALA NU TEOLOGICA.
Da! M-a uns pe suflet avertismentul IPS Vlachos!
Imi cer scuze pentru stilul agramat:
erata -asentiment
si ar mai fi si altele. Cred ca lucrul pe calculator ma dezalfabetizeaza.
@Petra
A fi anti-ecumenist nu inseamna automat sa fii anti-Biserica si nici anti-ierarhi. Tin sa spun asta pentru ca eu sunt anti-ecumenism. Probabil ca in Moldova exista intr-adevar un pericol mai acut. Inaltul Teofan a preluat o castana fierbinte, insa, asa cum am mai zis in alt comentariu, este si cel mai in masura sa se descurce cu racirea ei. Intelepciunea de a-l invita pe IPS Ierotheos Vlachos la Iasi dovedeste asta, mai ales dupa invitatii din Siria, care nici ei n-au dat apa la moara sinodului. Poate nu-i doar o chestie de PR. Poti sa ai pe cineva la evlavie, dar sa nu fii intotdeauna de acord cu deciziile lui. Datoria noastra este si sa ne informam, ca sa nu cascam gura la ce nu trebuie si sa ratacim drumul sau sa pierdem vremea, sau, si mai rau, sa fim folositi in detrimentul nostru si al altora.
@Ileana
ma refeream la extreme, la exagerari, la revizionisme care n-au nimic de-a face cu Biserica. Anti-ecumenist nu inseamna automat anti-Biserica. Problema este cum te raportezi la el. Echilibrat sau dezechilibrat.
Parearea mea este ca marea problema cu internetul este ca prea ne face pe toti sa ne “dam cu opinia” si atunci cind trebuie dar mai ales cind NU trebuie. toata lumea TREBUIE sa aiba o opinie, o parere despre orice misca in lumea asta sau sa raspunda la “opinia” altora. Este o tentatie extrem de mare – eu nu ii rezist, din pacate- dar trebuie sa recunosc ca nu face decit sa incurajeze judecarea celuilalt fara prea mult discernamint sau informatie solida. Adica exact ceva extrem de distructiv – un fel de tzatzaiala virtuala..
@Petra
Ai dreptate. Eu am vrut doar sa-mi precizez pozitia. Iarta-ma daca te-am suparat.
“E mai bine sa ramanem in Biserica cu anumite greseli…?”Adica sa ramanem in jurisdictia administrativ-teritoriala a unei eparhii(chiar daca-i corupta!), pentru ca daca e vorba de Biserica in sens teologic, cuvintele nu fac sens! Atunci cand gresim nu suntem niciodata in Biserica! BISERICA E LUCRAREA DUHULUI SFANT! Iar a ramane in Biserica inseamna a ramane in Duhul Sfant. Daca te lasi calauzit de Duhul Sfant atunci nu poti fi in greseala si, prin urmare, in Biserica fiind,nu poti cadea in greseala. Ori, atunci cand gresim, desi credem ca ne aflam totusi in Biserica, de fapt, respingem harul si ne plasam in afara Bisericii. Chiar si crestinii cei mai ravnitori, pana ies din viata aceasta, de fapt,”penduleaza” inauntru si-n afara Bisericii, luptandu-se sa pastreze sensibilul si nepretuitul har al Duhului sfant. Doar sfintii, dupa ce s-au mutat de-aici, au ramas pentru totdeauna inlauntrul Bisericii!
In alta ordine de idei, Biserica nu poate fi rupta si niciodata nu poate fi “Obiect” de schisma! Noi, oamenii ne rupem de Biserica si zicem ca se fac mai multe “biserici”. In realitate, Biserica e NUMAI UNA, asa cum stim cu totii, si nu are FORMA DE PLURAL! NU EXISTA DOUA SAU MAI MULTE BISERICI! Pentru a elimina orice dubiu, precum si pentru a elimina posibilitatea folosirii limbajului dublu, ar trebui ca pe viitor, la primul sinod panortodox sa se elimine cuvantul “biserici”. Toate jurisdictiile ortodoxe sa nu se mai cheme intre ele nici macar “Biserici surori”. Pot fi “patriarhii surori”, “mitropolii surori”, “eparhii surori”,etc, dar niciodata “biserici surori”.
Sinagoga Mare din Iasi s-a redeschis după mai bine de 10 ani de restaurări
O surpriză a fost participarea ÎPS Teofan, Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei
https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/sinagoga-mare-s-a-redeschis-aseara-dupa-mai-bine-de-10-ani-de-restaurari–206202.html
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=8p6q5QkhpfU