Dr. Vasile Astarastoae, presedintele Colegiului Medicilor demonstreaza la RFI: CARDUL DE SANATATE CU CIP ESTE O INCERCARE DE ABUZ DIN PARTEA STATULUI SI COMPORTA RISCURI PE TOATE PLANURILE. Pana si ONG-urile necrestine protesteaza, din nou, vehement
Sursa: Dezbatere radiofonică: cui foloseşte cardul de sănătate? [BLOGUL DR. VASILE ASTARASTOAE]
Rezumatul ideilor din emisiune:
– Cardul este numai APARENT in favoarea asiguratilor.
– Cardul nu ar putea contine acordul prezumat pentru transplant de organe, decat daca legea va fi schimbata; in actuala forma a Legii si a proiectului, precum si potrivit declaratiilor ministrului Sanatatii, acordul este de tip informat.
– Este periculos sa fie puse informatiile medicale personale pe cip, deoarece acesta nu este protejat. Oricine are un cititor de cipuri compatibil poate afla tot. Acest lucru violeaza drepturile la intimitate si la demnitate ale persoanei si poate aduce mari prejudicii.– La Consiliul Europei exista o imensa presiune din partea angajatorilor si a firmelor de asigurari pentru a deveni licita predictibilitatea ca cineva sa se poata imbolnavi de o anumita boala sau sa evolueze intr-un anumit fel, pe baza unui prognostic. Dar o persoana poate sa aiba un risc de o anumita boala, pe care sa n-o faca. Forta financiara pe care o fac marile societati de asigurare asupra expertilor de la C.E., ii fac pe unii dintre acestia sa cedeze, in sensul acceptarii principiului predictibilitatii bolii, iar persoana sa nu mai poata incheia un contract de asigurare, sau i se dubleaza ori tripleaza prima de asigurare.
– Exista riscul discriminarii persoanelor pe baza informatiilor personale asupra starii de sanatate, atata vreme cat acestea nu mai sunt protejate.
– Datele medicale pot fi utilizate inclusiv pentru a distruge o anumita persoana, mai ales intr-o societate conflictuala ca a noastra.
– Devenim vulnerabili fata de Stat si fata de anumite institutii care ne pot marginaliza.
– Era posibila crearea unui sistem de carduri de sanatate fara cipuri, care sa fie conectat la un sistem informatic national (SIUI). care este, teoretic, protejat si confidential.
– Se aminteste si despre licitatia organizata de MS inainte de a se fi pus capat dezbaterilor asupra proiectului.
– Lipseste orice analiza etica a acestei actiuni.
– Exista o tendinta, din partea Statului, spre autoritarism si paternalism excesiv, in sensul de a cauta a se cunoaste totul despre cetateni si de a fi dirijati de catre cei care “stiu mai bine”
– “Fereste-ma, Doamne, de prostul harnic”…
– Este o incercare de abuz din partea statului si nu exista dezbateri publice.
– Mi se introduce o noua taxa, fara sa fiu intrebat, desi platesc asigurarile de sanatate.
– In privinta donarii de organe: vom intra in circuitul European si vom transfera numarul de organe disponibile spre alta tari. Si daca ar exista mai multi donatori de organe, nu vor exista mai multe transplanturi in tara noastra. Asta pentru ca fondurile de la noi disponibile pentru transplanturi de organe sunt limitate, iar cresterea numarului de donatori ar depasi limita bugetara.
– Oare de ce aceasta goana dupa transplant? De ce nu se aloca fonduri pentru campanii de informare a populatiei si pentru a face un sistem bine organizat de transplant?
– Situatia din Spania (unde exista acordul prezumat soft, din partea familiei) – da nastere la puternice discriminari impotriva imigrantilor, care nu au familiile alaturi de ei, acolo.
– In alte tari (ex.: Anglia) se fac campanii puternice pentru introducerea conismtamantului prezumat.
– Nu exista nicio ratiune sa se abandoneze consimtamantul informat in favoarea celui prezumat.
– Introducerea acordului prezumat nu creste numarul de organe disponibil (concluzia unui raport din Anglia, facauta de o comisie formata din membri adepti chiar ai consimtamantului prezumat).
– Nu este S.F. ceea ce se spune despre abuzurile care pot sa apara! Trebuie sa existe un control etic. Exista un comert ilicit de organe de transplant, este dovedit, iar acordul prezumat ridica aceasta problema.
– Medicii sunt si ei oameni. Daca ne uitam la istoria sec. XX, o sa vedem ca medicii erau cei care faceau experimente in lagarele de concentrare naziste, medicii erau cei care faceau abuzuri in psihiatria societica…
– Acolo unde exista posibilitate de abuz e bine sa ne retinem.
– Ultimul exemplu este A1H1 (gripa porcina). In acest moment s-a dovedit ca cei care au intretinut spaima au avut contracte cu firmele ce au produs vaccinurile.
– Cardul de sanatate – cu cip (putea fi si o varianta fara), creeaza mari dificultati si poate chiar impiedica accesul la serviciile medicale.
– Vor exista dificultati tehnice in operabilitatea sistemului.
***
14.01.11
În contextul recentelor evenimente legate de vulnerabilitatea SIUI, cu consecinţa suspendării timp de 5 zile (12-17 ianuarie) a activităţii caselor de asigurări de sănătate din ţară, APADOR-CH reaminteşte că Ministerul Sănătăţii a refuzat să dialogheze în mod real cu societatea civilă cu privire la cardul electronic de sănătate (gestionat prin SIUI), subiect cu impact asupra drepturilor fundamentale ale cetăţenilor, în special asupra dreptului la viaţă privată.
Astfel, deşi a organizat în noiembrie 2010 o dezbatere publică pe tema modificării Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii iar reprezentanţii ministerului au promis public o alternativă la cardul electronic (fapt consemnat şi în minuta întâlnirii publicată pe pagina de internet a instituţiei http://www.ms.ro/?pag=23&id=8678 ), ministerul a ales să nu ţină cont nici de solicitările participanţilor şi nici de cele afirmate de reprezentanţii săi printre care şi un secretar de stat. Cele mai importante propuneri/comentarii ale participanţilor la dezbatere s-au referit la necesitatea posibilităţii de a opta între un card electronic şi un alt tip de document care să se constituie în dovada calităţii de asigurat în sistemul de sănătate precum şi la necesitatea introducerii în textele de lege a unor garanţii privind securitatea/confidenţialitatea datelor pentru aceia dintre cetăţeni care vor opta pentru un act electronic.
Într-un dispreţ total faţă de transparenţa decizională, în şedinţa guvernului din 28 decembrie 2010 a fost adoptată Ordonanţa de urgenţă nr. 133/2010, act normativ care nu prevede dreptul de opţiune al persoanei între cardul electronic (cu „cip”) şi cardul simplu. Problema garantării confidenţialităţii datelor a fost tranşată lapidar prin trimitere la Legea nr. 677/2001 şi la reglementarea prin norme metodologice a accesului personalului medical la informaţiile legate de starea de sănătate înregistrate pe card. Ordonanţa precizează (art. 25): „componenta informatică a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate este parte integrantă a sistemului naţional unic integrat” – SIUI.
Ministerul Sănătăţii continuă şi în aceste zile în care a devenit evident că SIUI nu este sigur degringolada reglementării în dispreţ faţă de drepturile civile publicând pe pagina de internet a instituţiei proiectul normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul electronic de sănătate. Proiectul nu conţine garanţii reale privind securitatea/confidenţialitatea datelor.
APADOR-CH va continua demersurile legale în vederea asigurării respectării drepturilor cetăţeneşti. În acest sens asociaţia va formula comentarii scrise cu privire la proiectul publicat de ministerul sănătăţii, va solicita în temeiul Legii nr. 52/2003 organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul. Precizăm că, în urma intrării în vigoare la data de 10 decembrie 2010 a Legii nr. 242/2010 pentru completarea Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică (iniţiativă legislativă a guvernului), autorităţile sunt obligate să justifice în scris nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris de cetăţeni şi asociaţiile legal constituite ale acestora.
Pentru detalii suplimentare:
Maria-Nicoleta Andreescu tel: 0733.078.721
- Vezi si: Trenduri economice: Softu’ lu’ peşte
***
Legaturi:
Quote
“…R: La ora actuală, există un interes mare privind rolul IT (tehnologia informaţiilor) în domeniul îngrijirilor de sănătate, la nivel mondial. Spre exemplu, administraţia SUA Obama, alocă miliarde de USD pentru domeniul IT din cadrul sistemului de sănătate, incluzând aici fişa medicală electronică (EMR, electronic medical record).
– Care este situaţia în Olanda, din acest punct de vedere?
FVDE: În acest domeniu Olanda trebuie să facă progrese. Până în prezent, în ciuda multor eforturi depuse de către guvern, furnizorii din domeniul îngijirilor de sănătate, industrie şi alte domenii, precum şi în ciuda nenumăratelor experimente, nu avem încă un sistem, la nivel naţional, în care informaţiile din fişele medicale individuale să poată fi accesate sau transmise de către profesioniştii din domeniul sănătăţii prin internet. Foarte multe înregistrări medicale sunt în continuare pe suport de hârtie.
Această situaţie există atât din motive operaţionale, cât şi din cauza unor aspecte importante care trebuie incă soluţionate, începând cu discuţiile privind confidenţialitatea datelor pacienţilor….”
http://journal.managementinhealth.com/index.php/rms/article/view/18/58
Slava Domnului ca mai sunt oameni in pozitii cheie care mai gandesc, sunt si etici si au si curajul sa spuna lucrurilor pe nume.
Nu ne lasa Domnul…dar sa nu-L lasam nici noi pe El.
Ma gandesc ce putem face noi impotriva acestui card? Sigur ca nu sunt de acord. Cine este? Strangeti semnaturi impotriva introducerii cardului?
@cris o:
Demersuri s-au facut la vremea lor, Ministerul chiar lasase sa se inteleaga, intr-o prima faza, ca nu va fi obligatoriu cardul, insa au dat inapoi, la presiuni, cel mai probabil, prezidentiale.
In acest moment… nu stim, dar pare ca ei merg inainte neabatut, si chiar vor sa il trimita prin posta, fara sa se mai oboseasca sa intrebe asiguratii daca il vor. Mai dureaza ceva pana o sa il si implementeze, dar ar trebui sa existe o modalitate juridica de a contesta acest procedeu, insa… nu suntem in domeniu, nu ne pricepem si chiar nu le putem face pe toate.
PS: Iar semnaturile online chiar nu cred ca ar conta in vreun fel, decat pt a ne da noua insine niste iluzii, eventual.