MIRCEA DIACONU in “Lumea credintei”: COLINDATI VOI INSIVA, CU TOT SUFLETUL! “Modul de viata românesc al civilizatiei rurale face parte din PATRIMONIUL IMATERIAL”
“Colinda trebuie sa o faci tu, si nu altul pentru tine“
INTERVIU CU ACTORUL MIRCEA DIACONU
(fragment)
Cunoscut actor de teatru si film, dar si om al cetatii, domnul Mircea Diaconu e mai putin familiar publicului larg ca om al credintei, descendent dintr-o veche familie de preoti argeseni, mare iubitor si apologet al valorilor noastre traditionale, folclorice si bisericesti. In interviul de fata il descoperim, la ceasul deplinei maturitati, si sub aceasta ipostaza, exemplara in multe privinte si marturisitoare fara emfaza, cazul sau adaugandu-se, in mod fericit, celor ale altor artisti ai scenei „iscoditi”de-a lungul vremii de publicatia noastra si ale caror marturii au fost deja adunate in recentul volum intitulat Actorii si credinta (care, la o noua editie, va include, negresit, si aceasta marturie mai tarzie a domnului Mircea Diaconu, provocata si consemnata de parintele Ion Alexandru Mizgan, iar aici reprodusa doar in parte).
– Domnule Mircea Diaconu, multa lume va cunoaste activitatea artistica si pe cea de om implicat in viata cetatii, dar mai putina lume stie despre legatura dumneavoastra cu lumea Bisericii, cu lumea credintei. In vara acestui an cand ne-am intalnit, mi-ati marturisit ca ati crescut in altar sau ia strana, daca bine am retinut.
– In biserica… In biserica.
– Unul dintre bunicii dumneavoastra a fost preot…
– Bunicii si strabunicii. In satul in care m-am nascut eu [Vladesti, Arges – n. n.], pe crucea de la mormantul familiei noastre din fata bisericii construite de strabunicul si bunicul meu, e un lung sir de preoti care incepe cu preotul Ioan, mort in anul 1710, in varsta de 110 ani! Acel stramos al meu s-a nascut, asadar, in anul 1600, cam pe vremea cand murea Minai Viteazul. Pe cruce continua: preot-preoteasa, preot-preoteasa, un lung sir de preoti si preotese, pana in vremea noastra. Primii care nu mai sunt preoti in familie suntem noi. Tatal meu, care vine tot de pe linie de dascal, poate chiar si de asta ne cheama Diaconu, a fost invatator, fratele meu cercetator si eu actor. In ce ma priveste, am inteles chiar si actoria cam in genul acesta. Nu fac foarte mari deosebiri. Si profesia mea e un fel de oficiere in fata unor oameni, pe niste teme de morala publica; nu neaparat de dogma bisericeasca, dar de comportament cotidian, de relatii intre oameni, de vise, de idealuri.
– Ce amintiri va leaga de anii copilariei alaturi de bunicul dumneavoastra?
– E simplu. Eram mana dreapta a bunicului meu din toate punctele de vedere. Cum am crescut putin, eram alaturi de el si ma lua intotdeauna la biserica. Uneori facea slujbe si miercurea si vinerea, numai cu mine. Eu aveam insemnate pe carte pasajele mele si aveam interventia mireanului in cadrul slujbei. Duminica stateam in altar si primeam pomenirile si prescurile de la credinciosi. Asta era partea mea.
– Nu ati avut de suferit de pe urma faptului ca proveneati din familie preoteasca?
– Nu. Nu am avut de suferit. Lumea se mai linistise un pic cand am crescut eu si nici nu a fost chiar asa de mare prigoana despre care se tot vorbeste. Intrarea in biserica, cel putin in satul meu, nu se lasa cu consecinte, in sensul de a primi vreo pedeapsa. Nu stateau profesorii sau invatatorii la usa bisericii sa ne scoata de acolo, ba chiar mai veneau si ei pe la biserica, in liniste, in mod discret.
– Cum erau sarbatorile crestinesti in satul copilariei?
– Divine, absolut divine! Cred ca si azi sunt la fel de frumoase. La Pasti senzatia mea era de fiecare data ca se uneste cerul cu pamantul, inauntru era slujba, afara cerul era plin de stele si in cimitirul din jurul bisericii, la toate crucile, erau lumanari aprinse. Jos marea aceea de lumanari si sus cerul instelat… Era de-a dreptul divin!
[…]
Cand eram mic aveam sentimentul concret, fizic, ca Dumnezeu ma vede in fiecare clipa a vietii mele, ca se uita la mine. Ceea ce insemna un control continuu al oricarui gest, al oricarei vorbe, fapt care mai tarziu s-a transformat in autocontrol. Toata viata mea, in situatii grave sau periculoase, am avut sentimentul meu concret, fizic, ca am fost asistat si aparat de sus. Pana la urma asa a si fost.
– Sunt astazi nu putine atacuri nejustificate la adresa Bisericii. Mai mult, pare sa existe o manipulare prin mass-media. Pur si simplu te crucesti cand vezi atata ura revarsata asupra unei institutii care se adreseaza sufletului oamenilor. Nici in comunism n-am simtit atata ostilitate! Nu se prea vede asumarea credintei in comportamentul cotidian de care vorbeati dumneavoastra mai devreme…
– Stiti cum se spune: Dumnezeu iti da o greutate pentru ca te incearca. Poate ca si Biserica este incercata dandu-i-se, sa zic asa, genul acesta de incercari, de atacuri, pentru ca sa vezi cum raspunzi la ele. Ar trebui ca Biserica noastra sa-si inteleaga esenta de reprezentare publica. Catolicismul, ca mentalitate publica, a construit acele catedrale mari, prin care l-a nimicnicit pe om. Prin uriasele constructii mega complicate, prin bogatie, prin opulenta, l-a zdrobit pe om si l-a supus, facandu-l din ce in ce mai mic, in antiteza, Biserica Ortodoxa l-a imbratisat pe om, l-a mangaiat, l-a pansat si l-a hranit. Cand spun asta spun urmatorul lucru: ca n-am simtit ceva mai profund, mai emotionant, mai miscator intr-un lacas de cult ca atunci cand intr-o Vineri a Patimilor eram pe drum si nu mai ajungeam la mine in sat, la biserica mea, am vazut un indicator pe sosea, catre un schit, schitul Slanic, si am petrecut acolo Vinerea Patimilor. Eram cu sotia si fetita mea care avea vreo trei an si am luat-o spre schit prin munti sa ajungem la slujba, altfel pierdeam Vinerea Patimilor. Am mers cu masina cam un kilometru, apoi n-am mai putut sa mai urcam, venea si noaptea, am lasat masina undeva si am plecat de mana cu copilul pe acel drum catre schit. Urcam, urcam, era o padure de brazi si era cerul plin de stele. La un moment dat, pur si simplu, se decupa un fel de fereastra luminata. Era luminata dar nu electric, palpaia lumina, o fereastra decupata pe cer, si am urcat, si am urcat, si dintr-o data am dat de o poarta. Era intuneric bezna. Am intrat pe poarta aceea si primele lucruri pe care le-am receptionat in atmosfera aceasta, au fost mirosul de balega, de fan, de animale. Acolo se traieste! In bisericile ortodoxe romanesti se traieste, nu sunt reci, cu ziduri uriase care te zdrobesc. Dimpotriva. Asta insemna ca la acel schit erau grajduri, erau vite, era viata. Dupa aceea, am intrat inauntru si acolo era… poveste. Cum era poveste? In felul urmator: acolo erau niste oameni care urcasera, ca si mine, cativa kilometri; slujeau doi preoti si un invatator din satul de jos. Era slujba si pentru prima oara, desi repet, am crescut in biserica, am receptionat fiecare cuvant. Era spus incet, fara graba, nu cu ochii pe ceas, aveam timp, eram in munti, si se spunea povestea (Patimilor n.n.), incet si lent si din cand in cand invatatorul mai explica oamenilor, in vorbe mirene, cuvintele, sensul cuvintelor lui Iisus pe Cruce. Uluitor! Copilul nostru, care avea trei ani si pe care il strangea o gheata destul de tare (avea niste ghete noi si pe drum tot maraise ca-l strangea o gheata), acum n-a scos un cuvant, nici o vorba in biserica. Asculta povestea. Ca povestea e atat de frumoasa si de profunda incat trebuie de fiecare data sa o primesti cuvant cu cuvant, fara graba, cu rabdare. A fost absolut divin. De asta spun ca biserica ortodoxa romaneasca este biserica din deal, cu vite, cu toate celelalte. La acel schit se poate si manca, se traieste cu adevarat, te imbratiseaza biserica romaneasca acolo. […]
– Legat de traditiile romanesti, spuneati la un moment dat ca intentionati sa promovati “turismul de stana”. Care traditii romanesti ar merita sa fie promovate pentru a putea oferi strainilor ceva din bogatia noastra culturala si spirituala?
– Am spus asta pe toate caile. Exista un mod romanesc de viata, o civilizatie autohtona; un mod de viata care pare invechit, de care oamenilor politici de varf le e putin cam jena si de care, in conceptia lor, trebuie scapat cat mai repede. Eu vorbesc acum de civilizatia rurala sau montana. Mi se pare un patrimoniu. Exista un patrimoniu material si un patrimoniu imaterial. Acest gen de viata face parte din patrimoniul imaterial. Obiceiurile, traditia, parerea mea, trebuie sa le percepem exact ca pe un patrimoniu sufletesc pe care altii sa vina sa-l vada. Poate insemna si o mare afacere pentru intreaga noastra natiune. Sa ne folosim, sa vina lumea sa ne vada si noi sa continuam sa traim asa, pentru ca e o viata legata de natura, o viata curata, bazata pe traditii, iar stana, pentru ca e un spatiu izolat si in salbaticie, acolo, in salbaticie, omul este dezbarat de tehnologie, de mijloacele electrice si electronice, care modifica mereu cate ceva si pervertesc sufleteste. Acolo e puritate in relatia dintre om si natura. Acolo solutiile acelui gen de viata sunt fabuloase. Nu mi s-a intamplat vreodata sa vad un strain, ca de-o viata tot merg la stana si stiu lucrul asta, nici un strain, oricare ar fi el, ca stia limba noastra sau nu, sa ajunga la stana si sa mai uite vreodata trecerea pe acolo, unde nu e urma de tehnologie moderna.
– Din pacate, satele noastre romanesti traditionale sunt pe cale de disparitie, sunt imbatranite. Putini tineri isi mai incheaga o familie la tara. Cei mai multi sunt in cautarea unui rost la oras sau chiar plecati in strainatate. Eu merg in fiecare vara in satul natal, in Judetul Bistrita-Nasaud, dar nu ma mai intalnesc cu satul copilariei sau adolescentei mele. Totul pare ca duce inspre pustiu…
– Strigatul meu se refera la cei care decid in tara asta. Tu, daca iti intelegi modul acesta de viata, si iei masuri care protejeaza modul acesta de viata, si-l faci sa continue prin tineri, prin alte generatii, el va supravietui. Eu imi invat copiii sa faca mai departe ce fac eu, obiceiurile, traditiile, cand fac vinul, cand fac muraturile… Eu le fac acum si copiii mei sunt langa mine, si ii chem si ii invat cum se taie porcul, si alte lucruri. Toate lucrurile acestea eu le predau copiilor mei, sa le duca mai departe. Daca faci si tu cu copiii tai, si altul cu copiii lui, atunci lucrul acesta exista, se perpetueaza. Dar nu poti miza, desigur, numai pe asta. Trebuie si statul, ca strategie, sa inteleaga treaba asta si sa te ajute.
– Si pe plan religios: am putea valorifica mai bine vechile noastre manastiri istorice, cum sunt Putna, Sucevita, Moldovita, Cozia, Dragomirna, Voronet, Curtea de Arges, Hurez si altele.
– Inclusiv. Inclusiv.
– Domnule Mircea Diaconu sunteti nascut in Ajunul Craciunului, in Ajunul Marelui Praznic a! Nasterii Bonnului Iisus Hristos, intr-o zi si intr-o perioada foarte bogata in traditii crestinesti si romanesti. Ce le transmiteti crestinilor nostri ortodocsi in pragul acestor mari sarbatori?
– Uitati ce-i rog: cand va veni vremea colindelor, vreau sa le spun ca aceasta, colinda, nu se asculta la CD si la aparat: se canta, se colinda cu propria voce. Daca tu insuti, fiinta umana, nu adresezi lauda si iubirea ta catre Domnul, nimic n-are valoare. Nu trebuie sa faca altul pentru tine acest lucru, trebuie sa-l faci tu. Poti sa spui ca ala canta frumos si tu canti urat. Nu e vorba de a canta, nu e o dexteritate, e vorba de datoria ta de a adresa iubirea ta Celui de Sus, Domnului. Nu asculta pe unul care canta frumos, ca asta poti sa vezi si sa asculti cand e un spectacol: te duci acolo sa asculti, pentru ca acei cantareti canta frumos… Nu. Colinda e altceva. E cu totul altceva, nu-i un cantec. E o lauda catre Domnul. Sa nu confundam lucrurile! A ajuns un motiv de distractie: Hai sa bem, si sa mancam, si sa curga colindele! Nu-i asa. Colinda trebuie sa o faci tu si nu altul pentru tine. Asta e ceea ce le transmit eu crestinilor Bisericii noastre si cititorilor revistei Lumea Credintei: sa colinde ei insisi, cu tot sufletul lor!
Interviu realizat de
Preot Ion Alexandru MIZGAN
(din revista “Lumea credintei“, nr. 11 (124)/ noiembrie 2013)
Legaturi:
- Grigore Lese despre colinda traditionala, autentica. “ASTAZI NU COLINDA NIMENI. Nu colinda, nu postesc, numai rele savarsesc, suduieste fiecare, si cel bun, ca si cel mare” (video)
- COLINDE VECHI ROMANESTI cu grupul Anton Pann (VIDEO)
- COLINDELE NU SE INVECHESC… Corul de copii de la VALEA PLOPULUI si Grupul psaltic HOREVMA de la Man. Turnu
- N-A MURIT COLINDUL NOSTRU…
***
- BUCURIA VIETII intre implinire launtrica si placere, intre frumusete si senzualitate. Parintele Pantelimon si Parintele Iustin de la Man. Oaşa ne cheama SA NE RECUPERAM VIATA CARE NE E CONFISCATA DE LUME (video)
- Parintii Pantelimon si Iustin de la Oaşa in conferinta de la Arad, “Trup si suflet” (si AUDIO): CUM NI SE CONFISCA ASTAZI “TRUPUL VIETII NOASTRE CRESTINESTI” SI CUM SE PIERDE, TREPTAT, CREDINTA CARE NU SE MANIFESTA?
- Actorul DOREL VISAN la “Jocuri de putere” (fragmente VIDEO): “Lumea, daca nu revine la ideile crestine, se autodistruge… Un popor care isi pierde identitatea este mai usor de lucrat la gazele de sist!”
- CINE N-ARE BATRANI CREDINCIOSI SI MAME RUGATOARE… “Cand ti-i greu, canta si te roaga la Maica Domnului… SA NU IESI DIN CASA FARA SA O IEI PE MAICA DOMNULUI CU TINE! Oriunde ai merge, si la rau, si la bine, ia-o cu tine!”
- Un irlandez ne avertizeaza: “CIVILIZATIA RURALA MOARE DE FOAME. Mobilizati-va”
- Sași reveniti in Romania pentru a face agricultura de subzistenta: UNIUNEA EUROPEANA E DE-A DREPTUL MALEFICA! Nu noi am aderat la UE, ci UE ne-a cucerit
- TRANSHUMANTA – un mod de viata si o traditie milenara aproape ucisa de “modernizare”. CE A FOST SI CE A AJUNS OIERUL ROMÂN? (video, “In premiera”)
@ cristi_g:
Intr-adevar gresesti foarte mult, cu atat mai mult cu cat preiei si aplauzi propaganda basista prin care a fost maturat, probabil, unul dintre putinii ministri ai culturii care chiar tineau la tara asta. Ne facem pacate aiurea inainte de Craciun, frate.
Cu mass-media pe care o avem oricand poti fi victima unor astfel de prejudecati.Imi asum neputinta…
Un interviu foarte frumos. Nu stiam ca Mircea Diaconu e atat de apropiat de Biserica (si intr-un fel, cinste lui ca nu a facut parada ca e credicnios ci a trait asta discret, dar iata, cand este cazul, spune clar ce gandeste). Este un interviu ziditor. Un om care simte romaneste.
Vă referiţi la ministrul care a scris acest articol?
http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/ce-sunt-romanii-ortodocsi-o-falsa-explicatie-istorica
@ Doru:
Nu, ne refeream exact la Mircea Diaconu. Daniel Barbu a fost catastrofal.
De ce nu putem sa avem un astfel de om in fruntea tarii?…
Oamenii delicaţi şi cu principii sănătoase de felul dnului Diaconu nu fac pureci mulţi în politică…
De azi va fi si mai “bine”, vom avea, se pare, un fost preot care s-a lepadat de preotie pentru afaceri si politica, care pare cam neserios si agramat…
Vad ca e din rau in mai rau. O sa ajungem sa il regretam pe Barbu ? asa cum pe vremea lui Barbu il regretam pe Hasotti, care, chiar daca politician, este istoric de profesie si mi se parea mai bun decat Barbu ca ministru.
Hasotti a dat dovada si de un mare pacat, de neiertat pentru vremea noastra: conservatorism “homofob” si patriotic:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2013/04/15/hasotti-homosexualitate-accept-cnc-pc-familia-crestina/
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/06/29/verificare-adn-voievozi/
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/07/31/patapievici-icr-demisie-agenda-europeana-nationalism/
Momentan, Stirbu da un prim semnal pozitiv, macar si din motive politice, legate de conflictul din interiorul USL:
http://www.realitatea.net/gigel-stirbu-despre-desfiintarea-muzeului-taranului-roman-nu-semnez-asa-ceva_1342338.html
http://www.dcnews.ro/mircea-diaconu-marturisiri-cutremuratoare-la-25-de-ani-de-la-revolu-ia-romana-visele-mele-nu-par-a-se-implini-nici-azi_462962.html
http://www.dcnews.ro/ana-diaconu-interviu-amintiri-emo-ionante-despre-copilaria-fiicei-lui-mircea-diaconu_463161.html