Agresivitatea implicita a postarii consta in prezumtia implicita de la care pleaca: nu alta decat cea a corectitudinii politice. Ar trebui, conform acestei prezumtii, ca Agentia Basilica si orice alt canal de comunicare al BOR sa se autocenzureze, inclusiv in ceea ce priveste folosirea simbolisticii din traditia vie, pentru ca nu cumva sa para ca ”demonizeaza” pe cineva.
Articole din categoria: Patriarhul Daniel
De asemenea, este fireasca si necesara pozitia Patriarhiei fata de obligativitatea din legea vaccinarii. Din principiu, Biserica ar trebui sa se opuna oricarei obligativitati din domeniul medical, sau notiunii de consimtamant prezumat, ca fiind in contradictie flagranta cu libertatea omului si cu propria traditie terapeutica, bazata exclusiv pe conlucrarea cu persoana umana in libertate si in lipsa de coercitie. Inclusiv in privinta botezului, unde e vorba despre prunci, raspunderea si decizia apartine parintilor, ca ceeia ce sunt primii raspunzatori de prunc.
„Pentru ca documentele-draft pregatite in timpul etapei pre-sinodale si examinate la Sinodul din Creta sa devina decizii recunoscute de toti ortodocsii, trebuie sa fie dezvoltate pe viitor si agreate la nivel pan-ortodox, iar, apoi, adoptate prin consens de catre toate bisericile locale autocefale”. Prin urmare, pozitia oficiala a Patriarhiei Moscovei este ca documentele din Creta NU SUNT DECIZII si nu pot fi considerate ca atare, ci documente cu statut provizoriu, ne-obligatoriu, care trebuie refacute la nivel pan-ortodox si supuse aprobarii consensuale.
O delegaţie a Patriarhiei Române, condusă de Patriarhul Daniel, va efectua o vizită în Rusia în perioada 2-5 decembrie. Delegaţia va participa la manifestările dedicate centenarelor restabilirii Patriarhatului în Biserica Ortodoxă Rusă şi Sinodului Local din 1917 – 1918.
Nu asa se gestioneaza o astfel de intalnire, mai ales cand ai deja o problema uriasa cu increderea romanilor in UE (in scadere accelerata). Nu asta faci atunci cand intr-o Romanie deloc rusofila, ai, totusi, un procent apreciabil de oameni care considera ca Rusia are datoria sa-i apere pe crestini. Un mod inteligent de a gestiona problema este sa nu astupi gura romanilor in chestiunea casatoriei si in a nu acoperi problemele reale, dure si nemiloase care provin din statutul nostru de cobai ai Vestului (si aici am citat din EuObserver).
Basilica: Palatul Patriarhiei | Festivalul-concurs „Lăudaţi pe Domnul”. A X-a ediţie marcată de participarea Întâistătătorilor veniţi la Bucureşti (VIDEO) Act Solemn Comemorativ proclamat astăzi, 27 octombrie 2017, în cadrul Sfintei Liturghii oficiată la Catedrala Patriarhală din București: Sfântul Sinod al …
Ce înseamnă aceasta pentru noi care trăim în diferite ţări? Ce înseamnă noi care suntem supuşi influenţelor lumii de astăzi, inclusiv cele politice? Înseamnă că noi suntem parte Bisericii cele Una şi suntem parte a comunităţii care poate dobândi acest duh al păcii, indiferent de graniţele care ne înconjoară şi de dorinţele oamenilor. Această forţă pacificatoare a Bisericii trebuie să fie actualizată în fiecare epocă şi atunci când condiţiile externe sunt prielnice, dar şi atunci când nu sunt, pentru ca să realizăm ceea ce ne-am propus. Fie ca duhul iubirii frăţeşti autentice să împărăţească totdeauna în inimile noastre. Fie ca legăturile dragostei între Bisericile Ortodoxe surori, Română şi Rusă, să se întărească continuu.
PF Kirill al Moscovei şi al întregii Rusii va participa anul acesta la manifestările religioase dedicate Sf. Cuv. Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor. Preafericirea Sa va aduce din Rusia un fragment din Sfintele Moaşte ale Sf. Cuv. Serafim de Sarov, care va fi aşezat pentru închinarea pelerinilor de pe Colina Patriarhiei, şi apoi va fi oferit comunităţii ortodoxe ruse arondate Bisericii Sfântul Nicolae – Tabacu din Capitală.
Patriarhul Moscovei si al intregii Rusii, Chiril, va veni la Bucuresti in 27 octombrie, alaturi de patriarhii Bisericilor Ortodoxe din alte tari ex-comuniste. Chiril si ceilalti patriarhi vor veni la Bucuresti pentru a participa la evenimentele dedicate Anului comemorativ dedicat aparatorilor Ortodoxiei in timpul comunismului, dar si aniversarii a 10 ani de patriarhat ai Patriarhului Daniel
Ca Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, cu multă durere în suflet, cerem iertare tuturor credincioşilor pentru tulburarea produsă de acuzaţiile aduse public unor clerici privind anumite abateri de la morala creştină.
Anumite posturi de televiziune, radio, cotidiane online si presa scrisa formuleaza acuzații nefondate, creaza stiri manipulatoare, prezinta informatii nereale, profund distorsionate despre Coaliția pentru Familie si initiativa de modificare a Constitutiei României. În cele mai multe cazuri. moderatorii emisiunilor radio si tv nu au solicitat invitatilor să probeze acuzațiile. Toate aceste derapaje majore vor ajunge probabil in manuale, ca probe ale unei deprecieri fără precedent a activității jurnalistice.
Arhiepiscopul Romano-Catolic de Bucureşti, Ioan Robu, a declarat, joi, că este aproape sigur că Suveranul Pontif va efectua anul viitor o vizită în România, când va avea loc şi ceremonia de beatificare a şapte episcopi greco-catolici, martiri care şi-au pierdut viaţa în timpul regimului comunist.
Romania Libera si episcopatul unit pun presiune pe Patriarhul Daniel si Sinodul BOR pe tema invitarii Papei Francisc. Acest lucru este vizibil din maniera in care se evidentiaza faptul ca singura invitatie care mai lipseste este cea a PF Daniel.
Așadar, dezinformarea din presa românească a părut pe un site, apoi a fost preluată de mai multe publicații online. Este o problemă gravă, dar nu atât de gravă precum ce au făcut anumite ziare quality care au folosit această informație ca pretext pentru a critica, încă o dată, Biserica Română Ortodoxă.
Basilica.ro: 9 martie – Ziua Deținuților Politici Anticomuniști din Perioada 1944-1989 Întrucât Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2017 drept An comemorativ al Patriarhului Justinian şi al apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului, iar Parlamentul României a adoptat Legea …
Subliniind faptul că familia este mai întâi de toate un dar al lui Dumnezeu-Creatorul pentru umanitate, Părintele Patriarh îndeamnă să susţinem efortul Bisericii de a apăra familia naturală, tradiţională, universală şi de a rezista în faţa unor „modele” noi de familie, care consideră că uniunea firească bărbat-femeie ar fi doar un model printre altele.
Speriata de propria umbra proiectata mediatic, Patriarhia Romana a revenit, aproape imediat, cu ”clarificarile” de mai sus, chipurile raspunzand unei asociatii de studenti, comunicand ca este vorba, de fapt, doar despre ”binecuvantare si sprijin” la nivel de ”discurs public”, nu la nivel de implicare organizationala (mobilizare prin si in eparhii), asa cum se decisese Sinodul BOR.
Basilica.ro: Îndemn la rugăciune, dialog şi coresponsabilitate socială Societatea românească este foarte tulburată în aceste zile, deoarece există un conflict între instituții majore ale statului şi, ca atare, o polarizare în rândurile populației. Deşi neutră din punct de vedere politic, Biserica …
Oare Patriarhia nu stie cate frustari sunt acumulate sub structura ierarhic-administrativa a BOR? Exista multe tensiuni atat in relatia ierarhie – preoti, ierarhie – monahi. Desigur, nu este ceva generalizat, sunt ierarhi si ierarhi, dar problema exista. Si, daca la preoti si la monahi mai exista instrumente “administrative” de presiune si de aducere la disciplina, dar a caror aplicare poate sa aiba efecte perverse (scandal, inclusiv mediatic), cu mirenii ce vor face? Ii vor afurisi? Ca sa isi puna apoi pe status, pe facebook decizia de afurisire sa isi rada de deciziile lor sau chiar sa o transforme in stampila de “ortodoxie prigonita”, deci adevarata?
Aceasta schimbare de atitudine nu va avea, insa, substanta, decat daca se va ajunge la eliminarea completa a rugaciunilor in comun, adica la respectarea canoanelor si randuielilor Bisericii. Unele voci din interiorul BOR considera ca aceasta este, de altfel, intentia PF Daniel, care procedeaza, insa, diplomat si treptat.
Parcă suntem mai dezbinați ca niciodată, mai apăsați de griji și de năpaste ca niciodată și mai dezorientați ca niciodată. Suntem îndemnați să ne desconsiderăm înaintașii și să ne depreciem valorile esențiale, cele care ne dau identitatea, care ne dau sensul și rostul de a alcătui o națiune. Dacă vrem să ne apărăm familia, suntem arătați cu degetul și considerați „proști” sau „fundamentaliști”. Dacă ne apărăm Biserica, suntem acuzați că am fi „retrograzi” și că am vrea să tragem țara în Evul Mediu. Observăm, cu mare mâhnire, cum ne pătrunde și ne stăpânește, sistematic, o ură de sine și de tot ce e al nostru.
De asemenea, s-a luat act de faptul că textele pot fi explicitate, nuanțate sau dezvoltate de către un viitor Sfânt și Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe. Explicitarea acestora și redactarea altor documente sinodale cu teme diferite nu trebuie realizate, însă, sub presiunea timpului, ci, în cazul în care nu există consens panortodox, ele trebuie amânate și perfecționate până când se va realiza un consens.
La ședința de după amiază de vineri, 24 iunie, președintele Sinodului, Sanctitatea Sa, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, sesizând dificultatea care a intervenit în reglementarea temei, a propus să se constituie o comisie cu participarea Bisericilor care au propuneri, ca să găsească o exprimare și formulare a temei în dezbatere care să satisfacă toate părțile. Trebuie remarcat că nu a fost sesizată existența vreunei lucrări de secretariat, chiar și măruntă, și pregătirea diferitelor locuri ale Bisericilor pentru facilitarea lucrărilor Sinodului. Din păcate, în acea clipă hotărâtoare, a cerut și a luat cuvântul Preasfințitul de Pergam, care, deși se afla în afara realității, a zis că textul este foarte bun și nu vede motiv pentru a se face comisie și, de aceea, nu este nevoie de nici o astfel de mișcare. Concesia Sanctității Sale la insistența cu totul jenantă și bizară a Preasfințitului de Pergam pentru cele ce trebuiau formulate în text, fără dispoziție spre dialog, spre înțelegerea opiniei celorlalte Biserici și spre efortul conjugat al diferitelor abordări ale temei, a pricinuit reacția justificată, până la o enervare vădită, a Patriarhului României, până atunci domol și participant cu argumente teologice la dezbateri. În plus, și Patriarhul Serbiei și-a depus opinia scrisă, cu care a sprijinit faptul că tema nu este definitivată și, pentru aceasta, trebuie ori să fie amânată, ori să fie prelungite lucrările Sinodului pentru o prelucrare mai bună a textului.
Incidentele sau articolele denigratoare consemnate au avut loc sau au fost publicate în preajma marilor sărbători ortodoxe. Unul dintre cele mai grave incidente înregistrate în anul 2015 a fost uciderea unui preot din Ucraina. Un caz similar a avut loc şi în Rusia, în districtul Puzevo Buturlinovsky din regiunea Voronezh, când un tânăr a intrat într-o biserică pentru a discuta cu preotul despre renovarea acesteia şi l-a ucis. De asemenea, o atitudine agresivă împotriva creştinilor ortodocşi a fost înregistrată în Kosovo şi Croaţia.
Într-o vreme în care Biserica Ortodoxă este atacată de multe forţe exterioare văzute şi nevăzute ale fenomenului secularizării, aceşti răzvrătiți din Biserică, sub pretextul că apără Ortodoxia, tulbură din interior pacea şi unitatea Bisericii, deoarece nu sunt călăuziţi de Duhul lui Hristos.
tinerii au observat tendința de sexualizare a conceptului de „educație pentru sănătate”, temă intens dezbătută în spațiul public românesc;
răspunderea principală în această privință revine familiei (părinților);
tinerii nu doresc impunerea în școli a unei astfel de discipline; ea ar putea exista ca activitate extrașcolară, la dezvoltarea căreia să ia parte Familia, Biserica și personalul medical avizat;
Basilica: Bucureştiul este de astăzi gazda Întâlnirii Tinerilor Ortodocşi din toată lumea Festivitatea de deschidere #ITO2016. Patriarhul Daniel: „Aspirațiile spre bine și frumos ale tinerilor trebuie susținute de întreaga societate” (Video) În această seară, 1 septembrie 2016, în Bucureşti a …
Pe durata sesiunilor, Patriarhul României este cel care și-a susținut opiniile având cunoaștere teologică, experiența de la Dialogurile [ecumenice] și determinare. În anumite cazuri a fost foarte stăruitor și a avut o contribuție importantă în formularea art. 21 al documentului ”Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”. De multe ori a spus că, dacă nu vor fi acceptate anumite corecturi, nu va semna textul. De asemenea, de multe ori și-a exprimat opinia de a nu se finaliza discuția și de a nu se semna textul acesta, ci de a fi lăsat deschis pentru următorul Sfânt și Mare Sinod. Într-un caz și-a exprimat cu intensitate nemulțumirea și a spus că simte că au loc constrângeri.
Acum repet întrebarea: de ce era nevoie acum de asemenea precizări, de ce trebuia să intrăm singuri în hăţişul unor întrebări spinoase? Şi aici apare, unică deocamdată, poziţia Episcopului Macarie Drăgoi. Deşi a semnat (ultimul) documentul numărul 6, arhiereul a postat pe site‑ul Episcopiei o mărturisire proprie, în 3 puncte. E drept, post‑factum, însă la foarte scurt timp după întoarcerea acasă. Concret, ierarhul ortodox din diaspora cere continuarea discuţiilor şi limpezirilor asupra acestui controversat punct 6, într‑o atmosferă sinodală extinsă (cu participarea Bisericilor care nu au ajuns în Creta), cu argumente aşezate şi fără graba de a iscăli hotărârile luate. Nouă, ca laicat ortodox, nu ni se pare nimic greşit în această atitudine care reflectă o conştiinţă eclezială vie. „Haideţi să mai dialogăm, haideţi să mai limpezim apele, avem timp suficient pentru o nouă întâlnire – aşa cum a propus şi Preafericitul Daniel”, asta vrea să spună Macarie Drăgoi. Şi ce ar fi rău în asta? Unde ar putea fi greşeala?
”Biserica României, considera Ware, nu ia partea nimanui in conflictul dintre Constantinopol si Moscova. Iar Biserica României, trebuie sa ne reamintim, este, dupa Rusia, cea mai mare Biserica Ortodoxa. Si, daca lasam la o parte Ucraina, Biserica României este mai mare chiar decat Patriarhia Moscovei. Asa ca românii pot juca un rol important de mediere, iar ei au sugerat chiar ca urmatoarea intalnire a Sfantului si Marelui Sinod sa aiba loc in România. Si este importanta aceasta invitatie, pentru ca sinoadele de acest tip sunt foarte costisitoare. Insa Biserica României ar putea sustine costul intretinerii a 350 episcopi timp de 11 zile!”
Documentul de baza (în varianta sa si mai rea pre-sinodala semnat de toti intai-statatorii, din pacate) este mult prea eclectic si profund ecumenist in insasi substanta sa. Ar fi avut nevoie de corecturi structurale pentru a arata altfel. Imaginea de ansamblu ne arata ca amendamentele acceptate ale delegatiei romanesti au fost numai niste “petice” necesare, dar inca prea slabe, pentru a salva ce se mai putea salva dintr-un demers ce, in sine, NU avea, din pacate, premisele unei gandiri ortodoxe si nici ale bunei-credinte… Astfel incat impresia generala este una a unui angajament oficial in slujba organului sincretist numit Consiliul Mondial al Bisericilor, care a fost “edulcorat”, “imblanzit” si corectat dupa dreptarul ortodox pe alocuri, atat cat s-a putut. Nu poti insa sa nu te intrebi: de ce s-a ajuns aici? Fiindca nu s-a reusit (sau nu s-a incercat destul de curajos?) contestarea radicala a acestui program, fiindca am facut prea multe compromisuri decenii la rand, pentru ca ne-am inhamat mult prea zelos pana acum la jugul unei ideologii dizolvante, antihristice, ca sa mai avem verticalitatea si forta sa dam inapoi cu totul, permitandu-ne doar sa facem pasi mici si sovaielnici in spate, neavand taria unor gesturi hotarate (cum ar fi retragerea din CMB) si a unor atitudini consecvente (neparticiparea la sindrofiile ecumeniste inutile)?
Dincolo de toate, legitimitatea acestor documente insa este, din punctul nostru de vedere, una mai mult decat subreda, relativa si simbolica, din pricina incalcarii insesi conditiilor fundamentale ale sinodalitatii si unanimitatii ortodoxe.
Basilica.ro: Rugăciune la întoarcerea din Creta. Patriarhul Daniel: „Să ne dăruim toată forța, convingerea și iubirea pentru a face cunoscută Ortodoxia în lume!” Duminică seara, 26 iunie 2016, delegația Bisericii Ortodoxe Române care a participat la lucrările Sfântului și Marelui Sinod …
UPDATE: Basilica: Sinodalii discută despre Diaspora Ortodoxă. Documentele finale vor fi eliberate de Secretariat după introducerea modificărilor În această dimineață, 21 iunie 2016, Sfântul și Marele Sinod a aprobat, cu amendamente, primul document presinodal din cele de pe ordinea de …
Noi, desigur, regretam faptul ca nu toate bisericile ortodoxe surori vor fi prezente in Creta, dar vom incerca sa lucram ca si cand ele sunt prezente, deoarece si-au exprimat punctele de vedere, au facut propuneri de imbunatatire pentru textele existente si aceste propuneri vor fi luate in seama chiar daca fizic ele nu sunt prezente acolo, astfel incat hotararile Sfantului si Marelui Sinod din Creta sa fie usor acceptate si de catre bisericile ortodoxe surori care nu sunt prezente in Creta. Pentru noi este important sa formulam aceste texte in asa fel incat la ele sa adere cu usurinta toate bisericile care, din motive diferite n-au putut fi prezente. Avem in memoria, prezenta, nevoia de comuniune, deci nu lucram intr-o forma de uitare a celor ce sunt absenti fizic, ci intr-o comuniune spirituala, pentru ca sinodalitatea, comuniunea de gandire si de faptuire este esenta ortodoxiei.
Cat priveste decizia Patriarhiei Ecumenice de a tine, in continuare si in actualele conditii, Sinodul, este echivalenta, si ne cantarim cuvintele, cu o schisma de facto in ortodoxie. Prin acest lucru intelegem crearea unei falii, fara a se ajunge la ruperea legaturilor canonice sau la intreruperea pomenirii.