Un mesaj pentru azi: “VINO SI VEZI!”. Convertire si reconvertire continua la Ortodoxie

9-03-2014 Sublinieri

fillipoc & nathanil

Un mesaj pentru azi: “Vino si vezi!

Cand Filip L-a gasit pe Mesia — credinta adevarata, im­plinirea cautarilor sale, cel mai important eveniment din viata sa —, a alergat sa-i spuna prietenului sau Natanael. Natanael a primit vestea cu scepticism. Şi a intrebat cu cinism: „Oare poate veni ceva bun din Nazaret?” (In 1, 46). Nazaretul era un satuc neinsemnat cu nume rau. Cinismul de azi e acelasi: cat de des nu se intreaba oamenii ce va­loare are sa mergi la biserica, sa primesti Sfintele Taine sau chiar crestinismul insusi? Poate veni ceva bun de la ele?

Filip insa nu-i raspunde prietenului sau cu rationamente si dovezi. Nu spune: „Nazaretul nu e chiar asa de rau“, nici: „Ei bine, L-am auzit pe Iisus spunand asta si facand asta, si de aceea cred ca El e Hristosul“. In loc sa discute cu Natanael, el spune simplu: „Vino si vezi!” (In 1, 46).

philip-brings-nathanael-to-jesus-630x210„Vino si vezi!” Aceasta scurta invitatie a lui Filip va avea ramificatie nepovestita in viata lui Natanael. Filip ar fi putut spune: „Bine, daca asa simte, nu-l mai supar.” Dar Filip facuse aceasta invitatie pentru ca bucuria si entuzias­mul sau de a-L fi gasit pe Mesia nu-l puteau lasa sa treaca pur si simplu mai departe, ca si cum nou-gasita lui cre­dinta n-ar fi avut un impact dincolo de el insusi. Bucuria sa il impinge sa-i faca aceasta invitatie prietenului sau.

E un model pentru noi si credinta noastra ortodoxa. Multi preoti convertiti la Ortodoxie aici in America il in­teleg foarte bine. Multi au renuntat la cariere de preoti ai altor biserici odata cu salariul, asigurarile de sanatate si siguranta pe care acestea li le ofereau, ca sa devina laici in Biserica Ortodoxa. Toti au acum parohii infloritoare. Mai mult decat atat, ei au adus multi clerici la Ortodoxie.

Acesti oameni isi dau seama ca „au gasit credinta cea adevarata, nedespartitei Treimi inchinandu-se”. Isi dau seama ca intr-adevar credinta ortodoxa e cel mai mare dar cu putinta facut vietilor noastre, dar si ceva ce nu poate fi considerat niciodata dat o data pentru totdeauna. Intr-adevar, Ortodoxia e lumina vietilor noastre — e o credinta atotcuprinzatoare, integrala, transformatoare si slavita. Desigur, credinta noastra e un dar dat o data pentru totdeauna sfintilor” (Iuda 1,3) si pastrata vie prin generatii de apostoli, a marturisitori, martiri si sfinti jertfelnici. Ea ni s-a dat acum, astazi, atat ca dar, cat si ca provocare. Asta nu inseamna ca e un lucru pentru care trebuie sa fim triumfalisti, ci unul de care trebuie sa ne bucuram. Bucuria l-a facut pe Filip, ca si pe acesti oameni, sa spuna cunoscutilor lor: Vino si vezi.” Dupa ce Filip ii raspunde lui Natanael cu o invitatie in loc de o apologie, se intampla un lucru uimitor: restul il face Iisus. Il vede venind pe Natanael cinicul si spune: „Iata un israelit in care nu e viclesug!” Natanael intreaba: „De unde ma cu­nosti?” Iisus spune: Inainte sa te cheme Filip, te-am va­zut cand erai sub smochin.” La aceasta, Natanael spune: „Rabi, Tu esti Fiul lui Dumnezeu, Tu esti Imparatul lui Israel!” (In 1, 46-49).

Iisus vazuse un lucru pe care Natanael isi da seama ca numai Dumnezeu il putea vedea. Traditia spune ca Natanael avea un loc tainic unde mergea sa se roage singur, un loc pe care nimeni nu-l cunostea, sub un smochin. In acea zi el se rugase din tot sufletul ca Domnul sa-si implineasca fagaduinta facuta lui Israel si ca el insusi sa traiasca sa-L vada pe Mesia.

La fel stau lucrurile si cu noi. Atunci cand impartasim credinta noastra ortodoxa, nu suntem in stare sa oferim argumente rationale, aparari si justificari. Adeseori tot ce trebuie sa facem e sa spunem: „Vino si vezi!” Restul il face Dumnezeu. El cunoaste fiecare om si adancul inimii fiecaruia. Numai Dumnezeu poate intoarce o inima si, vorbind fiecarei inimi, El singur face sa se topeasca cinismul insetatilor Natanaeli ai acestei lumi. Dar si noi trebuie sa ne facem partea care ne revine.

“Misiunea” lui Filip n-a fost una peste mari si tari, ci la un vecin. Natanael era bine cunoscut lui Filip. Clericii convertiti si parohiile lor pe care Hristos i-a chemat la Ortodoxie in America sunt foarte potriviti pentru lucrarea misionara locala — in curtile lor, la ei acasa, printre rudele, prietenii, vecinii si colegii lor de munca, la toti Natanaelii din vietile lor. Comunitatile lor dezvolta o cultura a misiu­nii. Cineva aduce un prieten sau un vecin care cu timpul devine el insusi un crestin ortodox angajat. Altii incep sa faca la fel. Devine molipsitor. In aducerea la biserica de oameni din afara se dezvolta o atmosfera placuta si o cul­tura a intampinarii intr-un mod neformal si cald. Aceasta lucrare nu se face prin comitete si comisii, ci de catre fiecare credincios deschis lucrarii Duhului prin el (cf. FA 8,29). In acest fel El lucreaza prin intregul trup al Bisericii.

Cel ce seamana cu darnicie, cu darnicie va si secera (2 Co 9, 6). Ortodoxia e atat de bogata, e atat de mult de secerat, sunt atat de multi Natanaeli. Dar cum vor crede aces­tia daca noi ortodocsii nu le vom spune „Vino si vezi!”?

Nu putem socoti credinta noastra data definitiv. Cu si­guranta nu asa o privesc cei ce descopera Ortodoxia si se convertesc astazi. Ca suntem ortodocsi „prin nastere” sau „convertiti”, cu totii suntem chemati sa ne convertim incontinuu, sa redescoperim incontinuu Ortodoxia si sa su­ferim incontinuu o schimbare a inimii inaintea lui Dumnezeu. Credinta noastra ortodoxa trebuie sa fie vie, ceea ce inseamna mereu noua, mereu proaspata, mereu cres­cand in inimile si in vietile noastre. De aici vine bucuria care, ca la Filip, trebuie sa ne faca sa spunem celor pe care Dumnezeu i-a adus in vietile noastre: „Vino si vezi!”

(in: Ierom. Calinic, Provocari ale gandirii si vietii ortodoxe astazi, Editura Deisis, 2012)

Filip-si-Natanael-cu-Iisus

Va invitam sa (re)cititi:

***

– Cum li se poate arata tinerilor viata adevarata, cum putem noi insine sa intelegem si sa aratam si altora ca viata adevarata este viata in Hristos, ca placerile lumii acesteia sunt inselatoare si trecatoare?

– Cel care se aprinde de focul dragostei lui Hristos, dogoreste si incalzeste pe toti cei din jurul lui. Daca suntem reci ca gheata, ca sloiul de gheata, daca noi nu avem inlauntrul inimii noastre caldura Harului dumnezeiesc n-o sa reusim sa incalzim niciodata pe nimeni! Deci trebuie sa ne preocupam sa-l agonisim [harul Duhului Sfant].


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, 1. Slider, Duminica Ortodoxiei, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Ieromonah Calinic Berger, Minuni si convertiri

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

14 Commentarii la “Un mesaj pentru azi: “VINO SI VEZI!”. Convertire si reconvertire continua la Ortodoxie

  1. Chemarea bisericii ortodoxe

    Veniţi la mine fiilor,
    Cu ranele care vă dor,
    Veniţi cei plânşi de neam sărac,
    Veniţi, veniţi că eu vă‘mpac,

    Veniţi părinţi îndureraţi,
    Veniţi bătrâni cu ochi secaţi,
    De jale pentru fii, nepoţi,
    Veniţi, veniţi la mine toţi.

    Veniţi voi jalnice soţii,
    Ce n’aveţi tată la copii,
    Veniţi voi fete-n gând curat,
    Cu visul vostru îngropat.

    Veniţi orfani nemiluiţi,
    De toată lumea părăsiţi,
    Veniţi că mamă vă sunt eu.
    Şi Tatăl vostru-i Dumnezeu.

    Prin veacuri negre din trecut,
    Tot eu v-am fost al vostru scut.
    Veniţi şi azi la sânul meu,
    Scăparea voastră-i Dumnezeu .

  2. Asi dori si eu o lamurire la versetul urmator caci sunt bulversat!

    Iisus spune: „Inainte sa te cheme Filip, te-am va­zut cand erai sub smochin.”

    In articolul de mai sus se afirma urmatoarele….
    Iisus vazuse un lucru pe care Natanael isi da seama ca numai Dumnezeu il putea vedea. Traditia spune ca Natanael avea un loc tainic unde mergea sa se roage singur, un loc pe care nimeni nu-l cunostea, sub un smochin. In acea zi el se rugase din tot sufletul ca Domnul sa-si implineasca fagaduinta facuta lui Israel si ca el insusi sa traiasca sa-L vada pe Mesia.

    Astazi la sfanta liturghie, parintele de la biserica la care am fost a spus ca Natanael pur si simplu sedea la umbra sub un smochin inainte sa-l cheme Filip. Caci, un loc umbros fiind era cam rar de intalnit pe acolo. Si atat!

    Iar eu am citit undeva mai demult o alta varianta atribuita traditiei si anume, faptul ca acel “te-am vazut sub smochin” se referea la o taina din copilaria lui Natanael si anume ca in timpul uciderii pruncilor, poruncita de catre Irod, mama lui Natanael si-a ascuns pruncul (pe Natanael) sub un smochin. Taina stiuta numai de ei doi, mama si fiu si aceasta taina deconspirata de Mantuitorul l-ar fi facut pe Natanael sa-l recunoasca de Fiul lui Dumnezeu.

    Deci, care-i varianta adevarata? Ca daca umblam cu mai multe versiuni, ne rand sectarii…

  3. Iertati! ca m-am zapacit cu notiunea timpului…
    Ma refeream la slujba de ieri- duminica.

  4. @ Nicu:

    Nu ne rad sectarii, cat ne facem noi de ras fiind carcotasi si vanand contradictii, strecurand tantarul si inghitind camila. Asta e tot ceea ce (nu) ai inteles din Evanghelia de ieri si din toata Duminica ortodoxiei? Noi avem incredere in talcuirea pe care am reprodus-o, care are un sens duhovnicesc mult mai evident, fara a fi neaparat contradictorie cu cea referitoare la uciderea pruncilor (totusi apocrifa). Ceea ce a spus respectivul parinte de la biserica unde ai fost era, pur si simplu, propria sa imaginatie, necunoscand talcuirea Sfintilor Parinti, probabil. Insa nu asta era important de retinut din Evanghelie, sa fim sinceri. Bine ar fi sa invatam sa ne orientam catre cele esentiale si sa nu ne impiedicam de detalii. Fiindca asa vrajmasul ne va da sa gasim numai din acestea (e foarte usor, pana si Evanghelistii se mai contrazic in unele detalii, dar nu in Duh si in esenta) si asa ratam ceea ce vrea Dumnezeu sa ne transmita chiar noua. VINO SI VEZI e si pentru mine, si pentru tine. Nu e ceva istoric, care se citeste rationalist. E o chemare vie, prezenta si personala.

    Iarta-ne pentru mustrare, dar e pacat sa ne smintim din atat si sa mai si raspandim sminteala. Si nu e prima data cand ne confruntam cu asa ceva, uneori refuzand efectiv si sa publicam, si sa raspundem la ceea ce nimanui nu i-ar fi de folos.

  5. … In plus, si tara si lumea astazi chiar ard si e bine sa nu ne pierdem in lucruri secundare, tocmai acum.

  6. Multam fain! Nu ma supar de corectare! Si sper sa nu ma pierd in detalii! Vroiam poate doar sa spun ca ereticii se folosesc de diferentele astea cu mult succes in combaterea traditiei ortodoxe si asta cu efect prozelitist… Sigur ca nu e treaba mea ca sa vanez contradictii, ca sunt ei mesteri mult mai buni in a le afla si fara mine… O sa-mi vad de ale mele!

  7. Foarte frumos fragmentul din cartea parintelui Calinic Berger. Cred ca toata cartea e la fel de frumoasa. Daca mai puteti posta mici fragmente si capitole din ea ne-ar hrani mult sufletul. Caci asta ni se si cere in post sa flamanzeasca trupul (bogatul, “grasii pamantului”), dar sa hranim saracul, oropsitul (partea duhovnicesaca a sufletului).

    Talcuirea e lamuritoare, dar densa, compacta. Ce poate vedea doar Dumnezeu e adancul fiintei noastre.

  8. Pingback: DUMINICA SAMARINENCEI. Predici audio si video despre SETEA DUPA APA VIE A VESNICIEI, A DUHULUI SFANT: “Apa cea vie se afla intotdeauna si numai pe calea cea stramta” -
  9. Pingback: SA FIM ATENTI LA CHEMARILE LUI DUMNEZEU DIN VIATA NOASTRA! Predica (si audio) a parintelui NICHIFOR HORIA la Evanghelia tanarului bogat (2014) -
  10. Pingback: Predici si talcuiri audio la PESCUIREA MINUNATA aplicate la realitatile vietii noastre (PARINTII IOANICHIE BALAN si CIPRIAN NEGREANU): “Aceasta e smerenia lui Dumnezeu: ca Se coboara pana si la cele mai mici!” -
  11. Pingback: GUSTAREA LUI DUMNEZEU. Talcuirea duhovniceasca a Parintelui Zaharia de la Essex la Evanghelia primei duminici a Postului Mare: “Mai mari decat acestea vom vedea”. TAINA VIETII IN HRISTOS ca NEINCETATA INNOIRE | Cuvântul Ortodox
  12. Pingback: NASTEREA DIN NOU IN DUH | Cuvântul Ortodox
  13. Pingback: PREDICI AUDIO-VIDEO la DUMINICA ORTODOXIEI: “Hristos trebuie sa se faca ICOANA IN NOI! Ortodox – asta inseamna la urma urmei: sa poti sa privesti pe cel de langa tine ASA CUM HRISTOS TE PRIVESTE PE TINE“ | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate