VLADICA JUSTINIAN despre RUGACIUNILE IMPREUNA CU ERETICII si ECUMENISM, cu fermitate, dar si cu grija de a “A NU FACE BREȘĂ ÎN INTERIORUL BISERICII”: “Noi nu avem voie să ne exprimăm cu multă uşurinţă despre orice problemă şi să facem dizidențe”

2-11-2016 Sublinieri

aniversare-marturisire-a-ips-justinian-la-implinirea-varstei-de-94-de-ani-m-am-nascut-ca-sa-slujesc-pe-dumnezeu-si-neamul-video

De si despre Vladica Justinian, va mai recomandam:

***

parintele-justinian-hqdefault

“Vorbim de unitate, unitate şi rugăciuni împreună… Aceste rugăciuni împreună [sunt] o sfidare. Aşteptăm până când vom rezolva lucrurile esenţiale, dar să ne rugăm împreună? Acestea sunt făcături şi Dumnezeu vede făcăturile”.

ÎPS Justinian Chira, cuvânt din interviul acordat pentru TVR 1, ce poate fi urmărit în emisiunea postată aici.

[de la min. 11:40]:

***

Traiti frumos si-n bucurie, Sfanta Manastire Putna, 2014:

Cum vedeţi Inaltpreasfinţia Voastră rugăciunile care se fac în comun cu eterodocşii? Cei care se roagă împreună cu ei nu ar trebui să facă pocăinţă?

Sunt nevoit să-ţi răspund nu cum ar trebui. Dacă eu ţi-oi răspunde deschis, aş putea fi învinuit că m-am făcut judecătorul cuiva. Or, eu nu vreau să mă fac judecătorul nimănui. Dar ce gândeşti dumneata, e drept.

Nu pot să-ţi spun frăţiei tale, eu, în calitate de arhiereu, că Biserica Ortodoxă nu ar trebui să se amestece deloc cu eterodocşii, cu cei ce sunt străini de Ortodoxie. Așa ar trebui, probabil, să-ţi răspund frăţiei tale. Nu îţi răspund, pentru că, în această problemă, sunt implicaţi mai mulţi dintre reprezentanţii Bisericii Ortodoxe. Nu înseamnă că prin asta ei au trecut de partea dracului şi a ereticului. Eu aş zice să ne rugăm pentru pacea între creştini; asta ar fi o rugăciune curată: pentru pacea între creştini. Dar nu pentru unirea bisericilor, fiindcă asta înseamnă că, pe undeva, trebuie să se cedeze. Nu pot două săbii să stea în aceeaşi teacă. Ori trebuie să cedezi ceva de la tine, ca ortodox, ori trebuie să cedeze ceva de la el cel din afara Ortodoxiei şi atunci se poate face unirea. Dar dacă trebuie să renunţi la ceva din învăţătura ortodoxă? In niciun caz.

ips-iustinian-chiraÎn realitate, se întâmplă ce se întâmplă: ne rugăm, ne pupăm, luăm cafeluţe în speranţa unirii bisericilor. Şi pe urmă, când ne despărţim, în loc să mergem pe acelaşi drum, unul o ia la stânga şi altul la dreapta. Ce fel de treabă-i asta? Are rost să ne mai întâlnim numai asa, ca să avem iluzia că am rezolvat ceva? N-am rezolvat nimic. Pentru că romano-catolicul tine la învăţătura catolică, protestantul ţine la învăţătura lui, ortodoxul nici nu mai vorbim. Şi atunci zicem şi noi precum poetul George Cosbuc: „Nu cerceta aceste legi, / Că eşti nebun de le-nţelegi!” (Moartea lui Fulger).

Este bine să ne lăsăm în grija lui Dumnezeu şi să păstrăm nealterată sfânta şi dumnezeiasca învăţătură ortodoxă.

Mântuitorul spune în Evanghelie: „Rugaţi-vă ca să nu fie fuga voastră iarna, nici sâmbăta” (Mat. 24, 20). Sfinţii Părinţi, prin „sâmbătă” înţeleg erezia; un argument în plus că a zăbovi în rugăciune împreună cu ereticii nu poate fi ceva plăcut lui Dumnezeu.

A cădea în erezie este poate cel mai grav păcat. Pe avva Agathon au vrut să-l încerce unii creştini şi l-au întrebat:

– Eşti curvar si mândru?

– Da, sunt.

– Eşti clevetitor si înşelător?

– Da, sunt.

– Eşti eretic?

– Nu! Nu sunt eretic!

Şi atunci l-au întrebat: „Cum adică, ai acceptat toate păcatele urâte şi ai zis că le ai, deşi nu le ai, iar când ţi-aspus că eşti un eretic nu ai fost de acord?” De ce? Deoarece căderea în erezie este mai mare decât toate păcatele, este despărţirea de Dumnezeu. Dacă noi schimbăm doar un fir de păr din învăţătura lui Hristos, asta înseamnă că ne-am lepădat de Hristos, de chipul adevărat al lui Hristos. Aici este puterea noastră, a ortodocşilor: noi nu am schimbat nimic din învăţătura Domnului nostru Iisus Hristos.

Sunt şi unii ortodocşi care spun că nu contează ce credinţă ai, că doar este un singur Dumnezeu.

Ei, nu merge aşa. Dacă în Biserică s-ar fi acceptat greşelile, interpretările lui Nestorie, ale lui Arie, ar fi dispărut creştinismul. Şi cu o singură silabă, cu o singură literă se poate schimba sensul unei învăţături de credinţă. Dacă accepţi erezia, asta înseamnă pustiirea împărăţiei lui Dumnezeu, moartea creştinismului. Anul trecut s-a făcut mare tapaj în legătură cu ecumenismul. Frăţia ta poate nu ştii. Eu am dat atunci un răspuns la Radioul Naţional pentru problema aceasta a ecumenismului…

Într-un articol se vorbea despre politeţea în aşteptarea iubirii. Nu se poate asta! Ursul nu poate să stea la aceeaşi iesle cu mielul.

Nu se poate! Ştiţi de ce? Pentru că ursul se gândeşte tot timpul cum să-i pună gheara în gât la miel.

N-o să fie el politicos.

E politicos până la momentul potrivit.

Ş-apoi îşi schimbă numai părul, dar năravul, ba.

Le-am spus celor de la Radioul Naţional să nu mă întrebe pe mine despre ecumenism. Să-i întrebe pe părinţii de la mănăstirile din Moldova ce părere au în problema asta a rugăciunilor în comun. Să-i întrebe pe preoţii care sunt în drum spre bisericile lor ce părere au. Să o întrebe pe creştina din Moldova dacă e de acord cu acestea; pe mine să nu mă întrebe. Şi ce părere au aceştia, aceeaşi părere o am şi eu. Pentru că Dumnezeu apără credinţa prin popor. Poporul evlavios nu a acceptat şi nu acceptă niciodată compromisul în materie de credinţă. Asta am spus la radio, părinte. Nu se poate focul cu apa să stea în acelaşi loc. Nu se poate.

Eu mă stăpânesc să nu spun mai multe, pentru că dumneata, în mod firesc, îi spui la colegul dumitale şi apoi se interpretează: „Uite ce-o spus Episcopul Justinian!Şi aşa, trecând din gură-n gură, iese foarte modificat faţă de ceea ce am vrut să spun. Asta ar însemna că fac şi eu o breşă în Biserica noastră. E permisă treaba aceasta? Noi nu avem voie să ne exprimăm cu multă uşurinţă despre orice problemă şi să facem dizidențe.

Ce am de spus, eu am spus întotdeauna în Sfântul Sinod, de 33 de ani, chiar şi pe timpul regimului comunist. Când a venit odată preşedintele Departamentului Cultelor, a început cu o serie întreagă de învinuiri, între altele că preoţii îşi cumpără maşini şi exploatează poporul. Am luat atunci atitudine, eram împotriva curentului:

Învinuiţi preoţii că exploatează poporul? Veniţi şi vedeţi, eu sunt acolo, între credincioşi; preoţii sunt foarte săraci, domnule preşedinte, foarte săraci. Dacă te duci în casa lui are un covor de iută si o mobilă de bucătărie, asta-i toată averea de popă ortodox – aşa era atunci. Învinuiţi lumea că trece la sectari pentru că preoţii nu-şi fac datoria! Nu, domnule! Vinovaţi sunteţi voi, pentru că n-aţi permis să se facă o catehizare în Biserică. Si atunci oamenii nu cunosc învăţătura ortodoxă şi iată că atâţia trec la pocăiţi. Dar vinovaţi voi sunteţi, iar dacă un preot o îndrăznit ca să facă puţină catehizare, îl băgaţi la puşcărie”.

Este foarte important să păstrăm unitatea în duh în Biserică. Nu să ne credem mai deştepţi si să facem breşe în interiorul Bisericii. Să nu facem dezbinare sub nicio formă. Dacă nu eşti lămurit cu o problemă, întreabă, întreabă şi pe a doua, şi pe a treia persoană, întreabă mai multe persoane. Intrebarea nu are greşeală. Asta am auzit-o de la mama mea. Întreabă, documentează-te, aşa cum ai făcut si frăţia ta.

Cu toate puterile noastre să iubim dreapta credinţă, căci, iubind dreapta credinţă, iubim Adevărul, Îl iubim pe Hristos. Biserica aceasta, care astăzi se numeşte Biserica Ortodoxă, este Biserica autentică, Biserica cea una, sfântă, sobornicească şi apostolică. Are toată învăţătura clară şi limpede, fără niciun fel de erezie, fără niciun fel de greşeală, fără niciun fel de pată sau zbârcitură, cum spune Scriptura (Ef. 5, 27). Asta-i frumuseţea! Cultul nostru este atât de frumos! Fiecare cântare exprimă o învăţătură de credinţă profundă. Nu-i nimic la întâmplare. Am avut şansa extraordinară ca să se stabilească toate în acest spaţiu din Orient, unde au trăit atâţia Sfinţi Părinţi. Aici îl avem pe Sfântul Ioan Gură de Aur, cu Omilii la Matei. E ceva nemaipomenit! Îl avem pe Sfântul Chirii al Alexandriei, cu acel Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan şi mulţi alţii. E atât de frumos, atât de minunat. Să fim fericiţi, de mii de ori fericiţi că suntem dreptcredincioşi. Biserica Ortodoxă nu e în pericol. Doamne păzeşte! Suntem în pericol noi, căci noi suntem păcătoşi. Dar instituţia divino-umană care este Biserica nu este în pericol, fiindcă ea este condusă de însuşi Domnul Iisus Hristos.

Discutam cu cineva pe drum că ne avem foarte greu cu catolicii aici, în Maramureş. Sunt în stare să mintă și să facă toate ticăloşiile ca să-si realizeze interesele lor.

Şi îi spuneam: „Du-te, intră într-o biserică ortodoxă şi intră într-un locaş catolic. Când intri la catolici simţi că lipseşte harul Sfântului Duh. E o clădire frumoasă, dar… rece; e, aşa, ca un cavou de lux”. Duceţi-vă şi vedeţi şi în Moldova, că aveţi şi acolo catolici. O să vedeţi multă dulcegărie, mult pietism, multă frumuseţe rece, multă zorzonerie.

Intri într-o biserică ortodoxă şi, când ai intrat, simţi o atmosferă de har, ceva, o încărcătură, simţi puterea lui Dumnezeu acolo. Aşa este şi monahismul nostru, care arată ca un copac din codru. Nu-i nimic parfumat, prefăcut, falsificat.

Ce ne zice nouă porunca Bisericii: să nu citeşti cărţi eretice! Şi-mi spunea un cleric: „Am început şi eu să-l citesc pe Cioran şi aproape am înnebunit când am văzut ce scrie”. I-am zis părintelui: „Ce ţi-o trebuit? În loc să citeşti o carte serioasă, sau să te culci, să dormi un somn bun ca să ai mintea limpede la rugăciune, tu îl citeşti pe unul care vorbeşte prostii?” Se ia el de gât cu Sfântul Apostol Pavel! Cine eşti tu ca să faci asta? Un nimic! Asta eşti tu! Cultura fără o credinţă vie te poate arunca în prăpastie. Te crezi cineva fiindcă scrii frumos, în culorile cele mai elegante…

(in: Arhiepiscop Justinian Chira, Traiti frumos si-n bucurie, Sfanta Manastire Putna, 2014)

coperta-crinii-tarinii-2

***

Pelerin ortodox:

EPISCOPUL MARAMURESULUI SE INDOIESTE DE UTILITATEA “SAPTAMANII DE RUGACIUNE INTERCONFESIONALA” (2006)

In ciuda fastului cu care a fost organizata si binecuvantata de catre unii ierarhi ortodocsi (spre exemplu IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei) recent incheiata “saptamana a rugaciunii interconfesionale,” inalte fete bisericesti din cadrul BOR refuza sa se supuna curentului ecumenist. Solicitat în direct, în cadrul emisiunii “Universul credintei” de duminica 29 ianuarie sa-si spuna pozitia fata de acest eveniment (fals) ecumenic, P.S. Iustinian Chira, Episcopul Maramuresului si Satmarului (foto) a raspuns:

“Nu cred ca are importanta care este parerea mea. Cred ca foarte importanta este parerea parintilor de la sfintele manastiri din Moldova si din toata tara româneasca, a preotilor care „cu credinta si cu dragoste” se indreapta acum catre sfintele altare si se roaga – parerea acestora are importanta. Importanta are si parerea credinciosilor despre saptamâna de rugaciune, care este straina – acesta este cuvântul însusi – este straina de spiritualitatea Bisericii Ortodoxe. Parerea mea este ca Biserica noastra se roaga de fapt nu numai într-o saptamâna, nu numai în timp limitat, ci Biserica Ortodoxa se roaga pentru unitatea crestinilor la toate serviciile divine – acestea sunt cu adevarat rugaciunile rânduite, ascultate de bunul Dumnezeu.

Miscarea Ecumenica cunoastem cu toti de unde a plecat si care sunt rezultatele; cunoasteti si dumneavoastra, cunoasteti toti – care cunosc… Credinciosii, poporul nu cunoaste, nu stie ce-i aceea ecumenism; nu vede rezultate, nu vede o apropiere, o dragoste, nu vede ca acest ecumenism, aceasta miscare ar fi adus vreo îmbunatatire în relatiile dintre crestinii din toata lumea. Relatiile au ramas aceleasi; nu s-a facut nici un pas, dimpotriva înca, s-a ajuns sa se cada în grave erori în cadrul Miscarii Ecumenice. Și erorile le cunoasteti, nu e cazul sa vi le enumar acum. Asa ca „Saptamâna de rugaciune pentru unitatea crestinilor” este doar un cuvânt pompos, festiv; se face o festivitate fara o finalitate.

Noi, când ne rugam, avem încrederea ca bunul Dumnezeu ne si asculta, daca avem inima curata si suflet drept. Ori, sa faci rugaciuni fara sa vezi un rezultat înseamna ca Dumnezeu nu a ascultat, nu a ajuns la El rugaciunea, nu a fost pornita din inima sfintita si curata. Dar sunt absolut sigur ca rugaciunea unei mame care se roaga lânga copilasul ei, lânga leagan, rugaciunea unui tata, rugaciunile unui credincios, rugaciunile unui calugar, rugaciunile unui preot – acestea sunt cu adevarat ascultate de Dumnezeu si iubite de Dumnezeu. Cam aceasta pot spune, în câteva cuvinte, despre aceasta problema foarte serioasa. (…) Trebuie sa cautam cauza care a dus la aceasta dezbinare. (…) Biserica Ortodoxa trebuie sa se roage în continuare pentru toata lumea – aceasta este rugaciunea pe care Dumnezeu o asteapta de la noi; o rugaciune însotita de fapte sfinte si bune si de dreptate. Dumnezeu, în cazul acesta, ne va asculta rugaciunea. (…) Sensul vietii crestine este de a face din toata populatia globului Fii ai lui Dumnezeu.”

parintele-justinian-chira-foto-info-mm-ro-1024x461

Legaturi:

***

 

***


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Ecumenism, IPS Justinian Chira, Marturisirea Bisericii, VIDEO

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

2 Commentarii la “VLADICA JUSTINIAN despre RUGACIUNILE IMPREUNA CU ERETICII si ECUMENISM, cu fermitate, dar si cu grija de a “A NU FACE BREȘĂ ÎN INTERIORUL BISERICII”: “Noi nu avem voie să ne exprimăm cu multă uşurinţă despre orice problemă şi să facem dizidențe”

  1. Pingback: “Dumnezeule, dar eu nu vreau sa ma duc in Rai singur, eu vreau sa ma duc cu poporul!” – VESNICA POMENIRE INALTPREASFINTITULUI JUSTINIAN, “voievodul” duhovnicesc al Maramuresului. CUVINTE DUHOVNICESTI, MARTURII SI EVOCARI (vid
  2. Domnul Dumnezeu să-l odihnească cu Drepții Săi! Adevărat este.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Articole Recomandate

Carti recomandate