CUVANT AL PARINTELUI ARSENIE PAPACIOC PENTRU UNITATEA BISERICII si impotriva celor care puneau intrebarea tendentioasa: “Unde a fost Biserica Ortodoxa in vremea comunismului?”

28-07-2011 Sublinieri

“Este nevoie de o mare unitate. Toate problemele şi neregulile din Biserică le va judeca şi rezolva Biserica cu harul ei, după rânduielile ei canonice şi după îndemnul Sfântului Duh”.

Cuvânt despre revoluţie, despre înnoirea în Biserică

Am fost invitat şi rugat să îmi spun şi eu părerea în legătură cu soluţia de salvare- “înnoirea în Biserică” şi sunt întrebat de unde să vină, din afară sau dinăuntru, de sus sau de ios!

Înnoirea să vină din toate părţile, să fie o înnoire interioară, trăire şi răsuflare în Duhul lui Dumnezeu. Conştiinţa să fie neraţională, fără îndreptăţire. Să plecăm la unirea cea mare de la cel mai micuţ creştin român până la cel mai mare vlădică.

Nu este timp să facem procese care mai mult destramă valorile şi unirea în Biserică. Pe cine să judecăm? La întrebarea tendenţioasă: “Unde a fost Biserica?”, răspundem: în puşcării crunte, umilinţe grozave, bătăi păgâne, insulte pline de venin.

Îi întrebăm şi noi: dar ei până acum unde au fost? Putem condamna întreaga ţară că a trăit sub ruşinea unui tiran incompetent şi îndrăcit? Cei care au avut harul deosebit să înfrunte duşmanul pe te miri unde şi în felul lor, au şi merite pline de laudă. Sute şi mii de preoţi, călugări trăitori, fraţi de credinţă au purtat lanţuri grele, lanţuri bătute la nicovală prin beciuri ascunse. Ne-au smuls bărbile şi ne trăgeau de ele ca pe animale de căpăstru. Ne-au înfometat îngrozitor cu intenţii de exterminare, ani nesfârşiţi. Am fost aruncaţi în celule fără lumină (celule negre), în haine de puşcăriaşi murdare de puroi şi sânge închegat şi uscat scoarţă pe ele. Ne-au cerut lepădări de Hristos şi de sfinţii Lui şi nu ne-am lepădat, ferească Dumnezeu! O cât de mică amăgire nu am făcut, măcar că ştiam că trebuie să murim şi mulţi au murit.

Ne-au cerut aceste lepădări insistent şi sistematic, izolaţi şi băgaţi în congelatoare (camere frigorifice) ca să poată obţine măcar un cuvânt împotriva învăţăturii Domnului nostru Iisus Hristos. Şi nu am cedat. Ne-au dat condamnări mari, ca tiranii cei mici să creadă cu adevărat că suntem mari criminali. Pe mine m-au condamnat patruzeci de ani. M-a distrat acest abuz şi nesocotinţă, dar m-a costat.

Aici a fost Biserica – în temniţă. Aici unde erau mii de creştini care cereau întărire duhovnicească, dezlegări, întăriri şi speranţe pe care le dădeam prin bătăi în perete (morse).

Am scăpat din închisori, cei care am mai scăpat, fericiţi că am fost ajutaţi de bunul Dumnezeu să-L purtăm cu drag în suflete. Nu ne-a părăsit! Simţeam că stă îndurerat lângă noi ca să înţelegem marea taină a crucii Lui. Ca să înţelegem rostul grozav al eliberării prin suferinţă pentru El. Şi harul Lui ne-a ajutat să nădăjduim, să dăm un răspuns bun cândva, la răspântia cea din urmă.

Am venit fără bărbi, fără carne pe noi, fără dinţi, cu ochii ascunşi în orbite dar care străluceau încă. Am venit fără chip de clerici. Aşa cum eram, am mers smeriţi la superiorii noştri, fiindcă ei poartă harul harurilor, să ne blagoslovească pentru treabă la sfântul altar. Ei nu erau lepădaţi de Hristos pe nici o cât de mică fibră dogmatică.

Nu ne-am permis să îi judecăm, că de ce trăiesc şi că au fost cum au fost, liberi.

Sfântul Apostol Petru s-a lepădat cu jurământ de Hristos chiar când îl privea. Dar Domnul Iisus Hristos, Care suferise, a înţeles marele proces al neputinţei şi cu câtă gingăşie l-a menajat şi l-a iertat prin trei întrebări, întrebările iubirii, să poată paşte mieluşeii şi oiţele Lui. Petru, se înţelege, a rămas smerit toată viaţă, dar şi-a făcut apostolia cu îndrăzneală, demnitate şi putere.

Vlădicii noştri nu s-au lepădat nici formal, nici pe ascuns. Au procedat cu înţelepciune şi nu le-a fost uşor şi bisericile aproape fără excepţie au fost pline până la refuz şi s-au cununat şi s-au botezat pe ascuns mii şi mii de suflete.

Se observă că se vorbeşte cu împătimire. Noi nu suntem o instituţie limitată de activitate. Noi suntem Biserica. Noi şi toţi aceştia, toţi care vorbesc, suntem Biserica şi se vede că îi interesează prea puţin unitatea acestei mari instituţii sacre şi spun, pentru că sunt liberi acum: “Unde a fost Biserica?”

Slujitori şi mii şi mii de credincioşi au fost sub lacăte şi cătuşe grele, sub sârmă ghimpată şi sub cel mai diavolesc dispreţ şi ură umană, fără semne de ieşire sau vreo mică uşurare, se părea că scrie deasupra acestor inferne negre: “lăsaţi orice speranţă voi cei care intraţi!”

Unii au fost aici, iar alţii şi-au dus zilele cum au putut, dar au pus râvnă să nu lipsească la slujbele bisericeşti. Veneau la hramurile mari şi stăteau zile în şir, în coloane nesfârşite să poată săruta sfintele moaşte.

Aceştia se îngrămădeau la sfânta spovedanie şi la sfânta împărtăşanie şi se rugau, noi suntem martori acestor sentimente, se rugau ca bunul Dumnezeu să libereze lumea şi România de diavol.

Întreb ca un duhovnic, aceştia care spun acum: “Unde a fost Biserica?” sunt oare spovediţi şi împărtăşiţi? Pentru că acolo erau creştini, în biserici la sfintele taine. Apoi să înţeleagă că ei fac parte din Biserică şi neliniştea lor poate să aducă destrămare şi răsturnare de valori.

Este nevoie de o mare unitate. Toate problemele şi neregulile din Biserică le va judeca şi rezolva Biserica cu harul ei, după rânduielile ei canonice şi după îndemnul Sfântului Duh.

Nu proces de înnoire în scaune, ci un proces de conştiinciozitate adevărată pentru fiecare din noi şi cei care au fost comozi şi lipsiţi de marea responsabilitate în calitatea ce o aveau, aceia se vor elimina singuri.

Că noi aşa credem, că avântul unei înnoiri de conştiinţă a unităţii Bisericii, înnoire în fiecare inimă din noi, va repara uşor şi sigur orice deviere.

Nu vă atingeţi de fiinţa Bisericii! Vreţi, adică, să spuneţi despre anumiţi oameni din Biserică? Aceasta este altceva, dar şi aşa nici cultura, nici armonia, nici jertfa, nici bunul simţ şi mai ales încleştarea în lupta cu puterile întunericului nu ne dau voie să fim slobozi şi lipsiţi de condescendentă.

Nu este nimeni neprihănit şi nu vom fi noi cei care vom [ras]plăti; numai Acela Care a împărţit talanti, El va cere fiecăruia să dea socoteală la vreme.

Am îndrăznit să îmi spun părerea pentru că prea mult am fost singur, în suferinţe şi prea mult doream să îmi văd fraţi de credinţă mici sau mari, să ne rugăm împreună şi să ne întărim împreună, inimă la inimă şi îndreptăţiţi să spunem pentru oricine: e greu să ocârmuieşti lumea fără marea putere a iubirii.

(in: Arhimandrit Arsenie Papacioc, “Scrisori catre fiii mei duhovnicesti, Manastirea Dervent, Constanta, 2000)

(Foto: Man. Dervent)

Legaturi:

Conducatorii aia de care spuneti, cu corabia, ierarhul e conducator si daca ar fi sa judecam dupa randuieli, nu-i conducerea fara voia lui Dumnezeu. E aparent ca va muri. Dar daca el e conducator, e inspirat, el e ajutorul. Deci El nu lucreaza sa salveze corabia printr-un corabier, ci printr-un conducator. Ca de-aia e conducator. Mata esti in familie, casatorit cu o nevasta (poveste asa, in general – da o pilda – n.n.) rea. Copii au nevoie de un sfat. Il dai dupa cum salvezi unitatea familiala, familia, nu dupa agitatia si nervozitatea muiereasca. Desi are dreptate, dar nu i se da dreptatea. Nu exista conducator decat de la Dumnezeu. Mai ales unde e vorba de viata si moarte.

– Parintele Mihail: Si noi ne rugam ca sa-i lumineze Duhul Sfant pe pastorii nostri, parinte, si sa ii tina cu adevarat in lumina adevarului.

– Parintele Arsenie: Eu stau de vorba cu ei (arhiereii – n.n.), ma cauta, le deschid cu multa placere si le spun: domn`e, nu ma intereseaza cum intri, ma intereseaza cum ai sa iesi de la mine :) Pai voi n-ati venit degeaba? Nu va costa nimic. Va costa ceva mai scump decat credeti: sa va schimbati imediat conceptiile. Nu dolce far niente, dulce trandavie…

***

***


Categorii

Biserica la ceas de cumpana, Biserica rastignita, Parintele Arsenie Papacioc, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

42 Commentarii la “CUVANT AL PARINTELUI ARSENIE PAPACIOC PENTRU UNITATEA BISERICII si impotriva celor care puneau intrebarea tendentioasa: “Unde a fost Biserica Ortodoxa in vremea comunismului?”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Hristos vorbeşte lumii,
    -Cu drag şi cu dreptate-
    Prin sfinţii săi cu viaţă
    Și fapte minunate.

    Căci sfinţii au scris cu sânge
    Mereu aceiaşi carte,
    Mereu aceiaşi cale
    (Prin fapte minunate),

    Mereu vechea lumină.
    Mereu vechea credinţă
    (Smerită) în iubire
    Şi-n duh de pocăinţă.

    Mereu aceiaşi cale
    Ne’atinsă de schimbare
    Dar care schimbă răul,
    Cu binele cel mare.

    Mereu aceiaşi viaţă
    -În dogme și-n predanii-
    În luptă cu’noirea
    Din cursele satanii,

    Cu noi şi noi ispite
    Şi pofte transformate
    De pătimaşii lumii
    În noi şi mari păcate.

    C’au scris fapta de credinţei
    Cu mila, cu iubirea,
    Cu pacea şi răbdarea
    Şi cu mărturisirea.

    Şi-aduc dovezi profunde
    Smereniei divine,
    În daragostea de semeni
    Şi-n lepădări de sine,

    În sfânta ascultare
    Şi-n tot ce e frumos,
    În om pe calea crucii
    Purtate în Hristos.

    Ei ni vin să ne’arate
    Că știu (din ce-au citit)
    Ci vin cu însăși vieţii
    În care au trăit.

    Iar pilda lor ne spune
    Mai mult decât au spus
    Cuvintele lor simple
    Dar vii într-u Iisus.

    Căci toţi și-au “purtat crucea”
    Smeriţi în rugăciune
    Cu drag și cu răbdare
    Dispreţuiţi de lume.

    Iar traiul lor cel simplu
    I’ori aspră nevoinţă,
    Ori lanţuri, ori prigoane
    Ori cruntă suferinţă.

    Dar n’a cerut niciunul
    Reformă, ușurare
    Ori ajustarea dogmei
    Că…, lumea în schimbare.

    Căci noul rău al lumii
    E tot vechiul pacat
    Cu’nfăţișare nouă
    Și duh emancipat.

    Ei n’au cerut reforme
    (La cer nici pe pământ)
    Ci-n aspră nevoinţă
    Cereau doar Duhul Sfânt.

    Și prin statornicie
    S’au înnoit în Har
    Prin Duhul Sfânt în taine
    Și “hrana” din altar.

    Și dacă’n lume încă
    Mai este trai frumos
    Și curăţie sfânta,
    E numai prin Hristos,

    Biserica Lui sfântă
    Prin mila-i și prin Har
    Ne dăruiește viaţa
    Și sfântul, din altar.

  2. Poporul cel curat şi sincer
    Te cheamă Doamne’n rugăciune,
    Însingurat şi plin de lacrimi,
    Când totu-i strâmb şi rău în lume.

    Creştinii cei săraci Iisuse,
    Care-şi păstrează curăţia,
    În acest veac al făr’delegii
    Î-Ţi cer cu sete veşnicia.

    Ei duc necazul, duc amarul,
    Duc jugul greu al umilinţei
    Răbdând în suflete şi-n inimi
    Batjocura dată credinţei,

    Ei duc povara datoriei
    Trăind cu greu de azi pe mâine
    Minţiţi și vămuiţi stanic
    Și’n cel din urmă colţ de pâine.

    Ei poartă jugul și rușinea,
    Durerea și amarul ţării
    Nadăjduind în mila-Ţi sfântă
    Și în puterile iertării.

    Si plâng cerandu-Ţi îndurarea
    Şi ajutorul Tău ceresc,
    Că toate cele bune astăzi,
    Din zi în zi se prăbuşesc.

    Din ţara noastră ortodoxă
    Piere rspid sfânta ruşine
    Răbdarea , mila, pocăinţa,
    Și vin păcatele păgâne.

    A pierit dragostea cea sfântă
    Ce se trăiește’n curăţie,
    Smerenia ,discernământul
    Şi dorul pentru veşnicie.

    O grea durere arde’n inimi
    Când vedem ţara sărăcită,
    Familia în destrămare
    Şi dragostea batjocorită,

    Valorile sfintei credinţe,
    Şi toată zestrea strămoşească
    Dispreţuite şi schimbate
    Cu desfătarea păgânească.

    Poporul cel curat şi sincer
    Te cheamă Doamne-n greu suspin,
    Tot mai hulit și tot mai singur,
    Mai izolat şi mai străin.

    Dar va răbda până la sânge,
    Batjocura şi umilinţa,
    Durerea lipsa şi ocara,
    Numai să-şi apere credinţa.

    Căci numai Tu ne iubești sincer
    Ne ești, părinte drag și sfânt
    Și singura nădejde astăzi
    În relele de pe pământ.

  3. “Nu ne-am permis să îi judecăm, că de ce trăiesc şi că au fost cum au fost, liberi.”

    “Vlădicii noştri nu s-au lepădat nici formal, nici pe ascuns. Au procedat cu înţelepciune şi nu le-a fost uşor şi bisericile aproape fără excepţie au fost pline până la refuz şi s-au cununat şi s-au botezat pe ascuns mii şi mii de suflete.”

    BRAVO!
    acesta este modelul de gandire si de atitudine pe care trebuie sa-l avem in fata!
    Vesnica pomenire ,dragului nostru parinte!

    Cinste si multumiri,voua,frati admini,pt ca ne reamintiti ,mereu ,(aceste)lucruri esentiale!

  4. “am mers smeriti la superiorii nostri, fiindca ei poarta harul harurilor”, “nu ne-am permis sa ii judecam”.

    “Legat de tema judecarii arhiereilor este nevoie de o mare atentie. Niciodata nu stim cu adevarat conditiile vietii lor”.
    “Cand parintele (Sofronie) vorbea despre monahi, intelegea adevaratii monahi care se disting prin duh ortodox isihast si respecta darurile date de Dumnezeu Bisericii, si harisma arhieriei, pe care el o pretuia. Niciodata nu ii lasa pe monahi sa vorbeasca impotriva episcopilor, ci mai mult, ii invata sa respecte darul arhieriei, in ciuda anumitor patimi, anumitor greseli” (Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie Saharov)

    Cei care au suferit rastignirea urmand lui Hristos merita ascultati. Dupa putere, cu ajutorul lui Dumnezeu, sa ne silim si noi sa implinim sfaturile lor.

  5. În anii comunismului Biserica a fost prigonită în diferite forme în funcţie de etapa prin care trecea societatea totalitară romanească a acelor vremuri. Mulţi au acuzat Biserica de faptul că nu a făcut suficient, sau că nu a luat poziţie într-o problemă sau alta din lipsă de informare, deoarece martiriul preoţilor şi al creştinilor în general nu a fost făcut cunoscut, ci din contră s-a aşternut tăcerea cea mai deplină asupra celor ce se petreceau.
    Am putea însă să ne întrebăm dacă s-a făcut suficient, şi dacă noi toţi am făcut ceea ce era necesar să facem după 1990, când nu mai exista nici o piedică în calea propovăduirii cuvântului lui Dumnezeu. De ce întreb aceasta? Pentru că dacă ne uităm în jur, nicicând imoralitatea românilor nu a atins cote atât de ridicate, şi nicicând soietatea românească nu a fost atât de prăbuşită din toate punctele de vedere.

  6. admin,

    foarte adevărat!

  7. Ha-ha!
    Ati observat cum isi bate joc Duhul Sfant de actiunile necuratului?
    Priviti cum au aplicat comunistii capsele pe poza de detinut a Parintelui! Cerculetul sfinteniei ar aparea din acel unghi de captare a imaginii exact ca un segment de dreapta.

    Cu alte cuvinte avem dovada materiala si arhivata de ei a declararii chiar de catre comunisti ca sfant a parintelui Arsenie inca de la inceputul “procedurii” de creare a omului nou, caci cu adevarat Parintele a realizat lepadarea de sine si si-a luat crucea urmandu-i Mantuitorului in puscariile comuniste.

    Bucurie!

  8. “Este nevoie de o mare unitate. Toate problemele şi neregulile din Biserică le va judeca şi rezolva Biserica cu harul ei, după rânduielile ei canonice şi după îndemnul Sfântului Duh”.

    Repet si eu, dar nadajduiesc ca nu ca prostul. Noi trebuie sa ne ingrijim de poruncile Evanghelice si de Fericiri. Restul se vor rezolva cu ajutorul si intelepciunea lui Dumnezeu!

  9. Completare

    Se pare că atât poporul iudeu în vremea sa, cât şi popoarele ortodoxe astăzi, care au fost avantajate de Dumnezeu de a trăi în credinţa cea adevărată, ori au căzut în mândrie şi în autosuficienţă, ori în delăsare şi în uitare de Dumnezeu. Acest fenomen nu este caracteristic numai popoarelor, ci se poate extinde şi la diferite categorii de oameni, care avantajaţi fiind, au crezut că li se cuvine totul fără a mai da şi ei ceva în schimb.
    În ceea ce proveşte dragostea de mamă ea este din păcate singura autentică, singura care s-a probat de-a lungul veacurilor a fi o dragoste necondiţionată şi jertfelnică. În rest cuvintele amintite în link-ul pe care l-aţi menţionat mai sus sunt cam ecleziastice, cuvinte mustrătoare care, dacă n-am avea un fir de credinţă ne-ar duce în deznădejde. Oricum este clar că nimic nu ne aparţine, şi că tot ceea ce ne-a dat Dumnezeu ne-a dat din preaplinul dragostei Sale, şi că oricâte eforturi am face, tot nu ar fi deajuns, şi oricum am rămâne datori. Să încercăm măcar să fim buni administratori a ceea ce am primit.

  10. “Biserica rusa traieste agonia lui Hristos in Ghetsimani si crucea lui Hristos pe Golgota. Toti cei care osandesc atitudinea bisericii “oficiale” in vremurile acestea de incercare si prigoana, in care se incearca sa se salveze ce mai poate fi salvat, nu au cuget ortodox.”

    “(…) nu a negat niciodata canonicitatea patriarhiei rusesti, ci considera Patriarhia Moscovei, de care multi emigranti incercau sa se dezica, o considera ca Biserica martirilor vii.(…)Grija lui de baza a fost nevointa pentru desavarsirea interioara”
    (Parintele Sofronie Saharov – Cunosc un om in Hristos)

    Si un lucru infricosator: putin inainte de a adormi, a trimis scrisoare la Patriarhia Ecumenica sub a carui jurisdictie se afla Manastirea Sfantul Ioan Botezatorul, sa ceara binecuvantarea pentru a se indrepta catre “dorita lumina a Invierii lui Hristos”. Aceasta arata cugetul sau bisericesc.

  11. @Antuza
    Referitor la comentariul Dvs de mai sus (de la 16.26).

    Am mai intalnit undeva un punct de vedere (asemanator pe undeva) in care se compara (mai degraba se facea o paralela – acolo, nefericita) intre ortodoxie si credinta evreilor din VT. Eu imi dau seama din ce spuneti ca intentia e de a ajuta pe fratii in credinta sa constientizeze fiecare “vina” sa.

    Am o simpla completare (fara a contrazice spusele Dvs, caci nu e nevoie): noi ortodocsii, astazi, comparativ cu evreii VT, Il avem pe Hristos care S-a rastignit si a inviat, avem sfintenia, sfintii si avem Sfintele Taine care nu exista decat AICI, in Ortodoxie, Ortodoxie care nu are granite, o Ortodoxie universala.
    In timp ce evreii L-au respins si L-au rastignit pe Hristos tocmai din lipsa „credinţei”, din invartosarea inimii lor, fiind incapabili sa recunoasca in El pe Mesia despre Care scrisesera proorocii, noi, ortodocsii, Il avem pe Hristos, Il cunoastem si Il recunoastem ca Domn si Dumnezeu.
    Grav este ca si noi Il rastignim, prin pacate, si ne-am indepartat astazi atat de mult de El, incat de multe ori cu greu ne punem chiar problema: ce este pacat(ul)? Totusi, acestea se intampla tocmai din cauza pacatului, iar nu din cauza ca suntem ortodocsi si nu stiu cati sunt din aceia care se mandresc ca sunt ortodocsi luand aceasta ca pe un merit, si nu ca pe un dar.

    Ce-ar fi daca, fara a face din aceasta o scuza!, am privi neputintele /incercarile noastre (ca popor, sau cele individuale) ca pe niste incercari date de Domnul slugii care a stiut mai mult si careia i se va cere mai mult, tocmai din marea Sa Mila, ca sa avem si noi pacatosii o usurare la Judecata?
    Si normal, la nivel personal este esentialul, caci depinde de fiecare cum se raporteaza fata de rau, fata de pacat si legat de asta, citeam undeva (parca la Pr. Savatie), ca nu omul se lupta cu diavolul, ci Hristos, omului ramanandu-i doar alegerea. Noi sa-L alegem pe Hristos, nu indiferenta, nu pacatul. Si cu riscul de a ma repeta, faptul ca suntem ortodocsi nu este un merit, nu este o rasplata, ci este un talant, o responsabilitate, un mare dar de a ne putea apropia de Domnul mult mai usor (si asta se datoreaza si inaintasilor nostri carora se cuvine sa le fim pe veci recunoscatori dupa cuviinta), dar cu conditia lepadarii pacatului si a alegerii celei bune. Pentru ca si noi suntem liberi, dar aceasta libertate trebuie sa o folosim spre folos, adica spre Slava Domnului, nu spre ocuparea locurilor in iad, unde niciodata nu mai avem ceva de castigat.

    Domnul sa ne ajute fiecaruia dupa cuviinta sa se implineasca ce ne dorea Pr. Cleopa (“Manca-v-ar raiul!”), cel langa care a plecat dintre noi si Pr. Arsenie!

  12. Le-a inchis gura,Avva Arsenie,tuturor chibitilor de credinta si Biserica !
    Parinte Arsenie,ajuta-ne sa fim prezenti !
    Sa fim curajosi, dar si intelepti !

  13. Florin M., este bine că aţi detaliat. Eu am scris ceva mai prescurtat. De fapt nu am vrut să fac o comparaţie între situaţia evreilor de acum 2000 de ani şi ortodocşii de astăzi, pentru că nici nu se poate face o comparaţie, ci vroiam doar să spun că de multe ori s-a întâmplat de-a lungul istoriei un fenomen asemănător, şi anume faptul că tocmai celor cărora Dumnezeu le-a dat din belşug au fost nerecunoscători, s-au mândrit, şi nici măcar nu au îngropat talantul, ci l-au risipit.

  14. @ Florin M, Antuza:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/07/09/vindecarea-slugii-sutasului-sau-despre-un-pagan-care-ne-da-lectii/

    Cuvantul p. Teofan de la Putna, mai ales, e cel mai la obiect apropo de ceea ce ati scris!

  15. Pingback: Parintii Arsenie Papacioc si Proclu Nicau despre JUDECAREA PREOTILOR (VIDEO)
  16. Cei care intreaba “unde a fost Biserica ortodoxa romana in anii comunismului”, ar trebui sa fie ei intrebati : de ce nu au fost in Biserica, in anii comunismului, ca vedeau unde a fost Biserica…
    Au fost sute de mii de romani care nu si-au ascuns credinta, desi sigur ca uneori era riscant si impiedica o “evolutie” profesionala sau chiar sociala…
    In schimb erau multi care si-au vandut sufletul pentru avantaje profesionale sau materiale in acele timpuri. In general cei care acuza Biserica ortodoxa ca a avut caderi in perioada comunista, de fapt sunt cei care L-au renegat pe Hristos pentru a avea avantajele ce le-am spus mai sus, sau copiii acestora care nu au fost crescuti in Biserica, din aceleasi motive.
    Fiind in occident si mergand o lunga perioada in biserica ortodoxa rusa, am aflat acolo ca la rusi nici macar botezuri, nunti sau inmormantari crestine nu s-au mai facut timp de zeci de ani, sau se faceau pe ascuns. Odata am facut la biserica ortodoxa rusa din Vanves un parastas pentru mama mea, Dumnezeu s-o odihneacsa, si ei nici nu stiau ce este coliva, le-am explicat, si intr-un final unii mai trecuti de 60 de ani si-au amintit ca atunci cand erau mici si la ei exista ceva asemanator. Ei au regasit multe traditii abia dupa ’89.
    La noi nu a fost asa, si se gasec unii sa intrebe unde a fost Biserica ?
    Mai bine s-ar intreba unde au fost ei.

    PS: nu am povestit acest episod din Vanves pentru ca am “parere de sine”, ci pentru ca este o dovada a felului in care Biserica ortodoxa romana a fost mult mai prezenta in timpul comunismului de cat alte bisericii ortodoxe in care prigoana se pare ca a fost si mai acerba.

    Ma iertati ca nu ma pot abtine sa ma exprim 🙁

  17. Pingback: Parintele Arsenie Papacioc: "IN IAD SUNT CEI MAI MULTI CARE VORBESC DE RAU"; "Inchide pe Domnul in inima si fii cu luare aminte acolo!"
  18. Pingback: Parintele Arsenie Papacioc: "Omule, daca ti-ai cunoaste valoarea!"
  19. Pingback: NE VORBESTE PARINTELE ARSENIE PAPACIOC (I): "Conteaza acela care s-a smerit cu adevarat. Asta e cel tare, nu oricine zice ca e tare".
  20. Pingback: [video]: CONFERINTA PARINTELUI ARSENIE PAPACIOC DE LA CONSTANTA (2004). Astazi, Parintele Arsenie ar fi implinit 97 de ani...
  21. Pingback: NE VORBESTE PARINTELE ARSENIE PAPACIOC (3) DESPRE VIATA DUHOVNICEASCA. Cum trebuie sa procedezi cand te cuprinde deznadejdea pentru pacate?
  22. Pingback: PARINTELE ARSENIE PAPACIOC IN INCHISORILE COMUNISTE - marturii inedite despre sfintenia celui care a facut din temnita, manastire
  23. Pingback: PARINTELE CALCIU - ULTIMA CONFERINTA, cu o luna inainte de plecarea la Domnul (VIDEO in 3 parti; CLUJ-NAPOCA, octombrie 2006)
  24. Pingback: PARINTELE ARSENIE PAPACIOC SI PARINTELE CLEOPA. Cand se intalnesc Batranii sfinti si se bucura ingereste unul de altul… “Maica Domnului, cum de l-ai adus aici!” -
  25. Pingback: PARINTELE ARSENIE PAPACIOC – 1 an de la nasterea in ceruri (19 iulie) -
  26. Pingback: Predica la Duminica Slabanogului despre MUCENICIA BOLII PARINTELUI IUSTIN, despre PREDANIA SUFERINTEI, curajul credintei, ispita osandirii si LUPTA IMPOTRIVA BISERICII SI A VALORILOR NORMALE (video) - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  27. Pingback: PARINTELE ARSENIE PAPACIOC – cuvinte insufletitoare despre VIATA IN PUSTIE, CALUGARIE si LUPTA CU DIAVOLUL, despre ajutorul Maicii Domnului si al ingerului pazitor, despre IUBIRE, VORBIRE DE RAU si ISPITE DE-A DREAPTA: “Nu ne pot mantui faptel
  28. Pingback: PARINTELE ARSENIE PAPACIOC – cuvinte insufletitoare despre VIATA IN PUSTIE, CALUGARIE si LUPTA CU DIAVOLUL, despre ajutorul Maicii Domnului si al ingerului pazitor, despre IUBIRE, VORBIRE DE RAU si ISPITE DE-A DREAPTA: “Nu ne pot mantui faptel
  29. Pingback: PARINTELE ARSENIE DE LA TECHIRGHIOL: “O clipa inima mi se facuse cer…” -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate