Cuvinte de folos ale ARHIM. SOFRONIE culese de ucenicul sau, IPS IEROTHEOS, despre planurile DUHOVNICESC, PSIHOLOGIC si TRUPESC, judecata si osandire, LUCRAREA LAUNTRICA si RAZBOIUL CU PATIMILE: “Experienţa adevereşte că pentru orice judecăm, vom fi judecaţi, şi vom cădea în chip asemănător”
***
– În problema judecării arhiereilor trebuie multă atenţie. Nu cunoaştem exact condiţiile vieţii lor. Experienţa adevereşte că pentru orice judecăm, vom fi judecaţi, şi vom cădea în chip asemănător.
Există diferenţă între judecată şi osândire, dar câteodată se identifică una cu alta. Când avem durere şi compătimire, şi nu judecăm în mod negativ, atunci este vorba de-o simplă judecată, iar nu de osândire. Judecată, iar nu osândire, este când părinţii spun: „Cum de-a ajuns copilul nostru să facă acest păcat?”. Aceasta nu este osândă, ci judecată, căci se face dintr-o durere adâncă.
– Psihologia şi viaţa duhovnicească pleacă de la premise diferite – antropologia lor este diferită. Însă nu trebuie să nesocotim psihologia, care îi poate ajuta mai ales pe atei, pe cei ce nu vor să se folosească de tradiţia isihastă a Bisericii. Este un medicament pentru oamenii care sunt departe de Dumnezeul Cel Viu şi se află într-un mare iad. Trebuie folosită cu discernământ şi pricepere. Medicamentele pot ajuta trupul care a suferit o mare vătămare din pricina feluritelor stări, însă tămăduirea va veni numai prin renaşterea omului în Harul lui Dumnezeu. În orice caz, traumele sufleteşti se tămăduiesc prin rugăciune.
***
[…]
– Romanii (îi înţelegea prin aceasta pe latini [catolici, n.n.]), în liturghia lor, dau însemnătate cuvintelor lui Hristos: „Luaţi, mâncaţi…” şi socotesc că în acea clipă are loc sfinţirea Darurilor. Dar şi Hristos, ca om (firea omenească), Se ruga Părintelui Său. Pentru aceasta, rugăciunea Anaforalei este adresată Tatălui – spre a-L trimite pe Duhul Sfânt şi a preface pâinea şi vinul în Trupul şi Sângele lui Hristos. Când ne sprijinim numai pe cuvintele lui Hristos şi nu ne rugăm şi Tatălui să-L trimită pe Duhul Sfânt, atunci săvârşim păcatul lui Adam, care este îndumnezeirea de sine. Apostolii spuneau că Dumnezeu e Cel ce L-a sculat pe Iisus din morţi. Nu despărţeau energia-lucrarea Fiului de a Tatălui şi de a Duhului Sfânt, de vreme ce energia-lucrarea Dumnezeului Treimic este comună.
– Eterodocşii trăiesc în necunoaştere; Dumnezeu îi va judeca corespunzător. Dar pentru noi, ortodocşii, mântuirea este îndumnezeirea, adică unirea noastră cu Hristos prin sfintele Sale porunci şi Taine.
– Dacă preotul nu are împreună cu Harul preoţiei şi stăpânirea împărătească (lucrarea şi punerea în valoare a Harului Botezului), adică învierea din păcat şi curăţirea sa de patimi, atunci nu va avea roadă în lucrarea sa preoţească.
– Semnul că am înaintat în rugăciune este când mintea ce se roagă află locul inimii adânci. Când omul îşi simte inima încep toate roadele rugăciunii. Unirea minţii cu inima se face prin lucrarea Duhului Sfânt şi se vădeşte prin lacrimile ce se varsă neîncetat. Prin lacrimi şi tânguire, inima devine extrem de simțitoare.
– În rugăciune, atenţia, mintea, trebuie concentrată în inima adâncă. După cum spun Părinţii Bisericii, întâi inima simte Harul lui Dumnezeu, iar apoi această experienţă este exprimată prin raţiune. La rugăciune trebuie simţită căldura inimii. Lipsa Harului Dumnezeiesc se vădește în secătuirea şi răceala inimii. Trebuie ca atunci când citim sau ne rugăm să simţim căldura și mișcarea inimii. Aceasta însă trebuie să se facă încet-încet, pentru că este cu putinţă ca inimile neputincioase şi nedeprinse să pătimească anomalii trupeşti; în acest caz, omul trebuie să oprească rugăciunea şi s-o lucreze într-un alt mod. Când însă inima este puternică, atunci se recomandă să se rămână „acolo” în timpul rugăciunii. Coborârea minţii în inimă este ajutată şi de inspiraţie-expiraţie, dar este de preferat să coboare prin pocăinţă. În acest caz durerea inimii este foarte sănătoasă şi foarte firească.
Când mintea coboară în inimă, nu o face în întregime, ci mai păstrează o „rămăşiţă”. Atunci această „rămăşiţă” se poate ocupa şi de alte lucruri, fără ca mintea să plece din inimă. Bunăoară, ne putem ruga cu inima la Dumnezeiasca Liturghie şi să simţim căldura inimii, şi în acelaşi timp să-i spunem diaconului sau preotului împreună-slujitor ceva legat de tipic, fără ca mintea să se despartă în inimă de rugăciune. Când însă această „rămăşiţă” a minţii aleargă spre alte lucruri, este cu putinţă să tragă după ea întreaga minte, scoţând-o afară din inimă. Pentru aceasta un nevoitor numără în timpul rugăciunii şiragul de mătănii, ca să satisfacă acea „rămăşiţă” şi să nu se preocupe cu alte lucruri.
Prin urmare, din inimă Îl iubim pe Dumnezeu. Inima este cea care distinge dacă greşim sau dacă suntem credincioşi voii lui Dumnezeu.
Când simţim concentrarea minţii în inimă prin pocăinţă, prin căldură, atunci nu trebuie să mai lucrăm pe inspiraţie-expiraţie. Această metodă trebuie oprită atunci când avem o inimă fierbinte.
– Este potrivit firii ca bărbatul să simtă trupul femeii, şi femeia trupul bărbatului. Astfel se înmulţeşte neamul omenesc. Homosexualitatea este o stare împotriva firii. Monahismul este o stare mai presus de fire.
Fără Harul lui Hristos, dorinţa cea după fire devine împotriva firii, căci fără Dumnezeu toate sunt păcat. În monah este prezent Harul Dumnezeiesc care toate le plinește. Acesta este un fenomen supracosmic.
– Gândurile care ne vin în minte, mai ales în timpul rugăciunii, vădesc existenţa patimii. Pe cât de des vin aceleaşi gânduri, pe atât de adânc sunt înrădăcinate respectivele patimi. O astfel de patimă are rădăcini adânci, şi este trebuinţă de multă osteneală şi durere ca să se tămăduiască. Prin urmare, gândurile din timpul rugăciunii ne ajută să distingem care este starea noastră, care ne sunt patimile. Se întâmplă ca la proiecţia unui film la cinematograf: dacă există lumină în spatele peliculei, atunci toate se văd limpede pe ecran. În lipsa Luminii nu se poate distinge starea în care petrecem.
– Puţini monahi am mai rămas pe lume. Toţi sunt împotriva noastră, a monahilor, şi de aceea trebuie să existe dragoste între noi.
– Tradiţia din vechime a mănăstirilor din Sfântul Munte cerea ca monahii tineri să nu fie hirotoniţi clerici, ci cei mai bătrâni, ca să se poată feri de slavă deşartă, căci în Sfântul Munte clericii sunt cinstiţi. Astăzi însă, pare-se că monahii tineri cer hirotonia, căci nu rezistă rigorii vieţii monahale.
– Părintele Gavriil, Egumenul Mănăstirii Dionisiou, i-a spus Părintelui Serafim, Egumenul Mănăstirii Sfântului Pavel: „Ce te tot ţii de spionul ăla?” (notă: În acea vreme, Stareţul Sofronie era duhovnic al Mănăstirii Sfântului Pavel, iar unii îl socoteau a fi spion al ruşilor). Părintele Serafim nu i-a răspuns. Mai târziu, când Părintele Gavriil avea probleme în mănăstirea sa şi l-a întrebat pe Părintele Serafim cum să le înfrunte, şi ce face el însuşi în asemenea situaţii, Părintele Serafim i-a răspuns: „Îţi recomand să-l iei ca duhovnic pe Sofronie, spionul ăla. Eu îl am duhovnic al obştii şi-am aflat liniştea!”
– Cineva a spus că toţi leneşii se fac monahi, iar eu i-am zis: „Și totuşi nu mulţi se fac monahi, deşi atâţia leneşi sunt pe lume!”
– Pentru femei este firesc ca la început să se ataşeze psihologic. Aceasta, însă, este o problemă. Există trei nivele [la care trăim]: cel duhovnicesc, cel psihologic şi cel trupesc. La femei, cel psihologic se apropie mai mult de cel duhovnicesc, aşa încât ele socotesc evenimentele psihologice ca fiind duhovniceşti. La bărbaţi, cele psihologice se apropie mai mult de cele trupeşti, pentru aceea şi caută satisfacţie şi plăcere trupească.
Ca duhovnici, nu trebuie să le alungăm pe femei pentru că încep sau rămân mai mult în tărâmul psihologic. Să le spunem că urmărim mântuirea lor. Pentru femeie este firesc să înceapă psihologic, cerând adică un sprijin de la bărbaţi şi de la duhovnic. Părintele duhovnicesc trebuie să fie copt, să nu se lase în stăpânirea gândurilor şi să caute să le ridice pe femei pe o treaptă mai înaltă, cea duhovnicească. Dacă Părintele duhovnicesc observă un ataşament psihologic, nu trebuie să le gonească, pentru că, lipsite de prezenţa duhovnicului, ele pot să cadă în deznădejde. Altceva este dacă însuşi Părintele duhovnicesc este vătămat în acest caz. Dacă se întâmplă așa, atunci el nu mai trebuie să spovedească femei.
Când femeia a trecut prin multe şi vine pentru prima oară la spovedanie, de obicei este dărâmată, se simte la pământ. Găsind puţin sprijin la Părintele duhovnicesc, din recunoştinţă este cu putinţă să i se devoteze acestuia. Duhovnicul nu trebuie să primească de la ea decât dorinţa ei de a se sfinţi, nimic altceva. Când femeile simt plictis în lipsa Părintelui duhovnicesc, aceasta este o stare bolnăvicioasă. Însă, cu discernământ şi rugăciune, trebuie să le ajutăm.
I-am vorbit despre situaţia cuiva care dorea să devină cleric şi căzuse într-o mică greşeală, ce nu constituia impediment pentru hirotonie. Mi-a răspuns:
– Această cădere nu este piedică pentru preoţie, dar trebuie să luăm aminte la existenţa acestei patimi şi să o vindecăm. Altfel, dacă devine cleric, nu se va coace duhovniceşte.
– Dorinţele trupeşti, dacă nu sunt satisfăcute, se pot tămădui în două feluri. Cel dintâi este prin belşugul Harului Dumnezeiesc. Dacă însă lipseşte Harul, atunci e nevoie de lucrare ascetică. Belşugul Harului Dumnezeiesc nu-l lasă pe om să cugete în chip viclean. Bunăoară, când traversăm o şosea şi suntem atenţi cu frică la maşinile care trec, mai gândim, oare, în chip viclean? Nu. La fel e şi cu prezenţa Harului Dumnezeiesc, care adună mintea şi nu lasă loc gândurilor, pornirilor şi dorinţelor viclene. Lucrarea ascetică presupune luptă împotriva gândurilor. Va trebui să ne luptăm, astfel încât imaginea şi pornirea să nu înainteze spre a deveni dorinţă şi faptă. Aceasta se numeşte trezvie şi isihie.
– În problema naşterii de prunci trebuie să avem în vedere rezistenţa femeii, căci în ziua de azi mulţi oameni nu mai rezistă, nu mai au puterea de rezistenţă a generaţiilor dinainte; nici femeile nu mai pot alăpta mult timp. Multe femei, când rămân însărcinate, trebuie să stea la pat, căci organismul lor nu mai face faţă. În general, în această problemă [a naşterii de prunci] trebuie să punem accentul pe sporirea duhovnicească a soţilor.
– În privinţa păcatelor ce s-au făcut cunoscute altora, este nevoie de mare atenţie din partea duhovnicului, cum le va aborda. Pentru păcatele care nu sunt cunoscute de ceilalţi se poate face pogorământ, ţinându-se cont de nevoile celui ce se spovedeşte şi de mântuirea lui.
– Când cineva discută cu un om şi vrea să evite simţirea energiei pe care acesta o „emite”, va trebui să se ferească a-l privi drept în ochi; să-l privească numai deasupra nasului, între ochi. Atunci, deşi pare că este atent la el, nu se supune energiei pe care, probabil, acesta o emite.
– Când cineva se află într-un mediu străin, va trebui să evite să se distingă, adică să se ferească să iasă în evidenţă faţă de ceilalţi. La fel să facă şi la Dumnezeiasca Liturghie, să nu arate că se roagă în acea vreme, altfel se va slăvi în deşert.
– Filosofii pot gândi şi scrie corect, dar este posibil ca viaţa să le fie diferită de propriul crez. Aceasta înseamnă că nu trăiesc cu inima, ci cu raţiunea, ba chiar cu raţiunea căzută.
[va urma]
Legaturi:
- INTRĂ ÎNLĂUNTRU ŞI VEI AFLA ODIHNĂ! Scopul si implinirea adevarata a crestinului: AFLAREA ADANCULUI INIMII. Parintele Zaharia ne invata CUM SE POATE APLICA IN VIATA NOASTRA ESENTA INVATATURII SF.GRIGORIE PALAMA. Care sunt caile prin care putem dobandi durerea duhovniceasca a inimii?
- CU O SINGURA INIMA, IN TRUPUL LUI HRISTOS. Cand “darurile unuia devin comoara tuturor”… CHEILE CARE NE DESCHID USA ADANCULUI INIMII
- MAICA DOMNULUI NE INVATA SA PAZIM IN TACERE COMOARA TAINICA A INIMII. Conferinta de la Alba Iulia a Arhim. Zaharia (AUDIO): “PRIN POSTUL MARE, SPRE ADANCUL INIMII”. Puterea duhovniceasca a starii de continua recunostinta
- “Că văzură ochii mei mântuirea Ta…”: PAZIND IN INIMA, INTRU NADEJDE, MANGAIEREA HARULUI, IN ASTEPTAREA ZILEI CELEI MARI. Predica Arhim. Zaharia de la Essex despre legatura intre INTAMPINAREA DOMNULUI si A DOUA VENIRE. “Nu putem avea o atitudine neutră faţă de Hristos”
- TAINA CRUCII IN VIATA NOASTRA: Rastignirea mintii prin coborarea dureroasa in inima: “Prin harul Duhului Sfant, STRAPUNGEREA si ZDROBIREA INIMII ii sunt indeajuns crestinului pentru A BIRUI TOATE DUHURILE RAUTATII”
- Arhim. Zaharia Zaharou despre PLANSUL DUHOVNICESC ca LUCRARE ESENTIALA DE CURATIRE DE PATIMI. Pocainta – singura cale de reunificare launtrica, de restaurare a chipului lui Dumnezeu in noi si de dobandire a iubirii de Dumnezeu
- CREDINTA CARE INFRUNTA SI BIRUIESTE MOARTEA. “Lasati si lacrimile si durerea sa vina, si incercati sa le transformati in rugaciune” – RASPUNSURILE PARINTELUI ZAHARIA la intrebarile din conferinta de la Iasi, “Cele trei perioade ale vietii duhovnicesti” (VIDEO+TEXT)
- Conferinta de la Bucuresti a PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX (audio + text) – prima parte: “Inalta stiinta a Sfantului Siluan Athonitul si a staretului Sofronie Saharov”: PUTEREA INIMII ZDROBITE SI A DUHULUI UMILIT
- PARINTELE ZAHARIA ZAHAROU – conferinta de la Bucuresti (II), raspunsuri la intrebari (audio + text): BINECUVANTAREA DURERII INIMII si SCOALA LITURGHIEI. “Fără o inimă îndurerată, nu putem să ne îndeplinim slujirea ca duhovnici, nici nu putem să slujim Sfânta Liturghie cum se cuvine”
- Parintele Zaharia Zaharou la Bucuresti despre ZDROBIREA INIMII si LACRIMILE CA HRANA A SUFLETULUI (audio si transcrierea conferintei de la Facultatea de Drept): “Daca voiesti sa dezradacinezi din tine patimile si ca lumea sa nu faca din tine victima si sclavul ei, atunci INVATA SA PLANGI”
- Iubind cu “INIMA NOUA” a omului NASCUT DE SUS sau: LEGATURA CU DUMNEZEU ca TEMELIE A RELATIILOR CU APROAPELE – Conferinta de la Cluj a PARINTELUI ZAHARIA ZAHAROU (septembrie 2015; audio, video, text)
- RUGACIUNEA LUI IISUS versus YOGA si MEDITATIILE ORIENTALE. Deosebirile ireconciliabile intre budism si crestinism. TREZVIA, OSANDIREA DE SINE si DUREREA INIMII – esentiale in lucrarea personala a CHEMARII NUMELUI DOMNULUI
- CONFERINTA de la Iasi a PS MACARIE, Episcopul românilor din Europa de Nord: POSTUL MARE – prilej de CULTIVARE si VINDECARE A INIMII prin POCAINTA. Impartasirea unor experiente duhovnicesti si pastorale de mare pret (video)
***
- PARINTELE SOFRONIE (†11 iulie 1993), fericitul “ARISTOCRAT” AL IUBIRII LUI HRISTOS: “Vom avea dragoste pentru ceilalţi atunci când ne vom ruga pentru ei”
- STARETUL SOFRONIE DE LA ESSEX, vazatorul luminii necreate si cunoscatorul neinselat al lui Dumnezeu. EXPERIENTA HARULUI si PUTEREA RUGACIUNII CU DURERE. Ce se intampla cand omul nu-si schimba viata dupa ce s-a savarsit cu el o vindecare minunata? CARE E CEA MAI MARE TRAGEDIE PENTRU OM?
- Arhimandritul Sofronie Saharov: „Traim in vremurile de pe urma. Judecata se poate petrece si acum”. CARE E CONDITIA DEOSEBIRII DUHURILOR?
- DIN COMOARA CUVINTELOR CUVIOSULUI SOFRONIE DE LA ESSEX: “Noi si spunem, si vrem sa auzim multe cuvinte, dar nu facem nimic pentru a le implini”, “Trufia, erezia si inselarile nu se vindeca usor, trebuie multa pocainta”
- Parintele Sofronie Saharov NE INVATA CUM SA TRAIM IN RELATIE CU SEMENII: “Ce castig judecand pe fratele meu?”, “Respingeti orice duh de curiozitate”
- Postul Maicii Domnului. CARE E TAINA NASCATOAREI DE DUMNEZEU SI A CELOR CARE II URMEAZA? Merinde duhovnicesti pe calea postului de la Parintele Sofronie
- STARETUL SOFRONIE DE LA ESSEX DESPRE CREDINTA ORTODOXA versus ratacirile catolice, protestante, orientale (inclusiv despre karate, magie, Filioque)
- Cuviosul Sofronie Saharov: SFATURI SI EXPLICATII DUHOVNICESTI ESENTIALE PENTRU VIATA DE FAMILIE. CUM SA NE CRESTEM COPIII? PENTRU CE ESTE CASATORIA?
***
- Parintii Arsenie Papacioc si Proclu Nicau despre JUDECAREA PREOTILOR (VIDEO)
- Cuviosul Sofronie despre DALTONISMUL DUHOVNICESC si despre PURTAREA USURATICA SI OBRAZNICA a oamenilor fata de slujitorii Bisericii
- Sf. Ioan de Kronstadt despre RAUTATEA CELOR CARE OTRAVESC BISERICA CU PONEGRIRI, BANUIELI SI OSANDIRI
- ARHIMANDRITUL TIHON: “Adu-ti aminte de dragostea ta dintai!”. Interviu exploziv despre OBOSEALA DE VIATA DUHOVNICEASCA, NECREDINTA “CREDINCIOSILOR” SI… CINISMUL ORTODOCSILOR “PROFESIONISTI”
- Omilia Sfantului Luca al Crimeei la DUMINICA FEMEII GARBOVE, despre FATARNICIE SI PACATUL JUDECARII APROAPELUI si a arhiereilor
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR: “Cel ce se invata a-l dispretui pe preot, cu timpul Il va dispretui si pe Dumnezeu… Multe se judeca numai din banuiala”
- “De ce oare talharii se aduna imprejurul Bisericii si o batjocoresc?” PENTRU CA NU NE MAI DOARE SI NU MAI APARAM BISERICA ATUNCI CAND ESTE TERFELITA, “pentru ca nu ne mai identificam cu ai nostri“ (PREDICA AUDIO)
- CE VALOARE AU SINCERITATEA SI ADEVARUL FARA DISCERNAMANT? Cuviosul Paisie ne invata cum sa facem binele, cum sa-i indreptam pe altii si cum sa marturisim
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre BOALA MORTALA A FARISEISMULUI SI SIMPTOMELE EI MAI GRAVE: smintirea prefacuta, osandirea, ravna vicleana (2)
- PAIUL SI BARNA. Judecarea si gandul cel bun
- Fanatism sau relativism – extremele pierzarii. RAVNA CARE NE INSALA versus CALEA CEA STRAMTA SI DE TOTI PRIGONITA
- “A DEZBINA CINEVA BISERICA este un rau la fel de cumplit ca A CADEA IN EREZIE. Nici sangele muceniciei nu poate spala acest pacat!”
- Parintele Calciu – cuvinte puternice, actuale si esentiale despre VORBIREA DE RAU IN BISERICA, LIMBAJ VULGAR SI MÂNIE: “Sa revenim la demnitatea limbajului!”
- DESPRE “SECTARISMUL ORTODOX” SI INSELAREA “DREPTILOR” HIPERCRITICISTI. Pur si simplu actual
- FERICITUL SERAPHIM ROSE despre Ortodoxia milei lucratoare si a durerii inimii VS. “super-ortodoxia” celor cu inimile reci si inraite
- Parintele Serafim Rose despre FERICITUL AUGUSTIN SI “ZELOTII” SUPERCORECTI (II): “Simt in aceste inimi reci o pregatire pentru lucrarea lui Antihrist”
Foarte bun si folositor materialul. Cu toate ca imi dau seama inca o data ca nu am adevarata rugaciune. Numai in necaz mare m-am rugat cu toata inima si Hristos m-a scos, chiar si dintr-un cosmar. Oare cum sa fac sa am mereu constiinta necazului si cosmarului permanent in care ma zbat si sa ma rog mereu la fel? Marturisesc ca e tare greu.
Mi-a atras atentia si pasajul urmator:
“Când cineva discută cu un om şi vrea să evite simţirea energiei pe care acesta o „emite”, va trebui să se ferească a-l privi drept în ochi; să-l privească numai deasupra nasului, între ochi. Atunci, deşi pare că este atent la el, nu se supune energiei pe care, probabil, acesta o emite.”
Interesant este ca multi socotim, dupa cum ne invata cartile despre limbajul mimo-gestual, ca daca interlocutorii nu se privesc in ochi in timpul comunicarii, inseamna ca mint, au ceva de ascuns, etc…. La popoarele orientale, am aflat ca este o impolitete sa te uiti in ochii interlocutorului, mai cu seama daca acesta ocupa o pozitie superioara in ierarhie. E un act de sfidare sau o indecenta, daca e vorba despre comunicarea barbat-femeie.
Despre transmiterea energiei prin ochi am auzit vorbindu-se pe vremea cind ma pasionau tot felul de fenomene zise paranormale (Cuviosul Serafim Rose m-a lecuit, slava Domnului!), dar niciodata in ortodoxie. As vrea sa stiu mai mult despre asta, daca ma puteti ajuta.
Frumos
Astept – va urma-..
@ Daciana: de foarte putine ori am intalnit in scrierile parintilor rasariteni acest “nous” – ochiul sufletului, mai degraba la parintii niptici/filocalici, http://www.pemptousia.ro/2013/12/kallinikos-aghioritul-isihastul/ , dar am trecut cu usurinta si cu destula teama peste articolele respective tocmai din pricina nepregatirii mele, a neintaririi in credinta ortodoxa, intrucat eram tentata sa il vad intocmai cu cel de-al treilea ochi propovaduit de catre hinduism. Citatul acesta, la care faci referire, mi-a atras si mie atentia de la bun inceput si cred ca raspunsul se afla aici: https://orthodoxwiki.org/Nous
in preocuparile parintelui Hieroteos: https://orthodoxwiki.org/Hierotheos_(Vlachos)_of_Nafpaktos
si nu in ultimul rand in scrierile parintelui Romanides: http://orthodoxinfo.com/phronema/patristic-theology-romanides-chapter-1-what-is-the-human-nous.aspx
@ Daciana: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/10/24/mitropolitul-ierotei-vlachos-partea-a-doua-intrebari-si-raspunsuri-a-conferintei-de-la-iasi-despre-impartasania-deasa-rugaciunea-inimii-psihoterapia-ortodoxa-si-pr-ioannis-romanidis/
http://tineretulortodox.md/wp-content/uploads/2011/03/hieroteos_vlachos__boala_si_tamaduirea_sufletului_in_traditia_ortodoxa.pdf
@ Daciana: fantastic, vorbim de lup si iacata-l la usa! Cea mai noua tehnologie permite monitorizarea cu finete a ochilor pentru a putea avea mainile libere si a folosi computerul, telefonul, tableta – doar cu privirea!
http://www.pentapostagma.gr/2016/07/%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CE%B1%CE%BA%CF%8C%CE%BC%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%8E%CF%80%CE%B9%CE%BD%CE%B7-%CF%8C%CF%81.html
si cateva lamuriri: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Eye_Tribe