“DOAMNE, INAINTE DE SFARSIT, PANA CE NU PIER, MANTUIESTE-MA!” – Predica Sf. Iustin Popovici la Duminica Sfintei Maria Egipteanca
Părintele Iustin Popovici,
Omilie la Duminica a V – a din Post
(1965)
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
Iată a V-a Duminică din Marea Patruzecime, duminica [ce pecetluieşte săptămâna] marilor privegheri şi marilor nevoinţe, săptămâna marilor tânguiri şi suspine, Duminica celei mai mari sfinte între sfintele femei, a Cuvioasei Maicii noastre Maria Egipteanca…
Patruzeci şi şapte de ani a vieţuit în pustie, şi Domnul i-a dăruit ceea ce rareori dăruieşte cuiva dintre sfinţi. Ani întregi nu a gustat pâine şi apă. La întrebarea Avvei Zosima, ea a răspuns: „Nu numai cu pâine va trăi omul” (Matei 4, 4). Domnul a hrănit-o într-un mod deosebit şi a îndrumat-o la viaţa pustnicească, la nevoinţele pustniceşti.
Şi care a fost urmarea? Sfânta a preschimbat iadul ei în rai! L-a biruit pe diavol şi a urcat sus la Dumnezeu! Cum, cu ce? Cu postul şi cu rugăciunea, cu postul şi cu rugăciunea! Pentru că postul împreună cu rugăciunea, este o putere care biruieşte totul. Un imn minunat din Marea Patruzecime spune: „Să urmăm Mântuitorului sufletelor noastre, Care prin post ne-a arătat biruinţa împotriva diavolului”. Prin post ne-a arătat biruinţa împotriva diavolului… Nu există o altă armă, nu există un alt mijloc.
Postul! Iată mijlocul pentru a-l birui pe diavolul, pe orice diavol. Exemplu de biruinţă, Sfânta Maria Egipteanca. Ce putere dumnezeiască este postul! Postul nu este nimic altceva decât să-ţi răstigneşti trupul, să-ţi răstigneşti trupul, să te răstigneşti singur pe tine însuţi.
De vreme ce există crucea, biruinţa este sigură. Trupul fostei desfrânate din Alexandria, Maria, prin păcat s-a predat robiei diavolului. Dar când a îmbrăţişat crucea lui Hristos, când a luat această armă în mâinile ei, l-a biruit pe diavol. Postul este învierea sufletului din morţi. Postul şi rugăciunea deschid ochii omului, ca să se zărească şi să se înţeleagă după adevăr pe el însuşi, să se vadă pe el însuşi.
Vede atunci că fiecare păcat în sufletul lui este mormântul lui, mormântul, moartea lui. Înţelege că păcatul în sufletul lui nu face nimic altceva decât să transforme în leşuri toate câte aparţin sufletului: gândurile lui, sentimentele lui şi dispoziţiile lui; un şir de morminte. Şi atunci…, se dezlănţuie din suflet un strigăt jalnic: „Înainte de sfârşit, până ce nu pier, mântuieşte-mă”. Acesta este strigătul nostru în această sfântă săptămână: Doamne, înainte de sfârşit, până ce nu pier, mântuieşte-mă. Astfel ne-am rugat în această săptămână Domnului, astfel de strigăte rugătoare ne-a predat, în Canonul său cel Mare, marele sfânt părinte al nostru Andrei Criteanul.
„Doamne, înainte de sfârşit, până ce nu pier, mântuieşte-mă”. Acest strigăt ne priveşte pe noi toţi, pe toţi câţi avem păcate. Cine nu are păcate? Este imposibil să priveşti în tine însuţi şi să nu afli undeva, în vreun ungher al sufletului tău, să nu localizezi în vreun colţ al lui un păcat poate uitat. Şi… fiecare păcat, pentru care nu te-ai pocăit, este mormântul tău, este moartea ta.Şi tu, ca să poţi să te mântuieşti şi să te înviezi pe tine însuţi din mormântul tău, strigă cu strigătele tânguitoare şi rugătoare ale Marii Patruzecimi: „Doamne, înainte de sfârşit, până ce nu pier, mântuieşte-mă”.
Să nu ne batem joc de noi înşine, fraţilor, să nu ne lăsăm înşelaţi. Şi chiar dacă un singur păcat ar rămâne în sufletul tău, şi tu nu te pocăieşti şi nu-l mărturiseşti, ci îl laşi înăuntrul tău, acest păcat te va duce în împărăţia iadului. Pentru păcat nu există loc în raiul lui Dumnezeu. Pentru păcat nu există loc în Împărăţia Cerurilor. Pentru a te învrednici de Împărăţia Cerurilor, îngrijeşte-te să izgoneşti din tine orice păcat, să dezrădăcinezi din tine prin pocăinţă orice păcat. Pentru că nimic nu izbăveşte decât pocăinţa omului. O astfel de putere a dat Domnul Sfintei Pocăinţe.
Priviţi! Dacă pocăinţa a putut să mântuiască o femeie atât de desfrânată, cum a fost odată Maria Egipteanca, cum să nu mântuiască şi pe alţi păcătoşi, pe fiecare păcătos, şi pe cel mai mare păcătos şi criminal? Da, Sfânta şi Marea Patruzecime este câmpul de luptă pe care noi, creştinii, cu postul şi cu rugăciunea îl biruim pe diavolul, biruim toate păcatele, biruim toate patimile şi ne asigurăm nouă înşine nemurirea şi viaţa veşnică. În Vieţile sfinţilor şi ale adevăraţilor creştini există nenumărate exemple care arată că, într-adevăr, doar cu rugăciunea şi cu postul noi creştinii biruim pe demoni, pe toţi cei care ne chinuiesc şi vor să ne târască în împărăţia răului, în iad. Chiar, Sfântul Post…! Este postul sfintelor noastre virtuţi. Fiecare sfântă virtute înviază sufletul meu şi sufletul tău din morţi.
Rugăciune! Ce este rugăciunea? Este marea virtute care te înviază şi care mă înviază. Sculându-te la rugăciune, n-ai strigat către Domnul să îţi curăţească sufletul de păcate, de orice rău, de orice patimă? Atunci mormintele tale şi mormintele mele se deschid şi morţii înviază. Tot ce este păcătos fuge, tot ce târăşte spre rău dispare. Sfânta rugăciune îl înviază pe oricare dintre noi, când este sincer, când îşi aduce tot sufletul în cer, când tu cu frică şi cutremur spui Domnului: Vezi, vezi mormintele mele, nenumărate sunt mormintele mele, Doamne! În fiecare din aceste morminte, iată sufletul meu, iată-l mort, departe de Tine, Doamne! Spune un cuvânt şi îi înviază pe toţi morţii mei! Pentru că Tu, Tu, Doamne, ne-ai dăruit multe puteri dumnezeieşti ca să ne învieze prin Sfânta Înviere, să ne învieze din mormântul trândăviei.
Da, prin păcat, prin patimile noastre, murim sufleteşte. Sufletul moare când se desparte de Dumnezeu. Păcatul este puterea care desparte sufletul de Dumnezeu. Şi noi, când iubim păcatul, când iubim plăcerile trupeşti, în realitate ne iubim moartea, iubim mormintele, mormintele rău mirositoare în care sufletul nostru se descompune.
Dimpotrivă, când ne trezim, când prin fulgerul pocăinţei lovim în inima noastră, atunci…, atunci morţii noştri înviază. Atunci sufletul nostru îi biruieşte pe toţi criminalii săi, îl biruieşte pe creatorul prin excelenţă al tuturor păcatelor, pe diavolul, îl biruieşte cu puterea Domnului Iisus Hristos cel înviat.
De aceea, pentru noi creştinii nu există păcat mai puternic ca noi. Să fii sigur că întotdeauna eşti mai puternic decât orice păcat care te chinuieşte, întotdeauna eşti mai puternic decât orice patimă care te chinuieşte. Cum? – întrebi. Prin pocăinţă! Şi ce este mai uşor decât ea? Întotdeauna poţi înăuntrul tău, în sufletul tău, să strigi: „Doamne, înainte de sfârşit, până ce nu pier, mântuieşte-mă”. Ajutorul lui Dumnezeu nu te va trece cu vederea. Te vei învia pe tine însuţi din morţi şi vei trăi în această lume ca unul care a venit din cealaltă lume, care a fost înviat şi trăieşte o nouă viaţă, viaţa Domnului celui înviat, înăuntrul căreia există toate dumnezeieştile puteri, aşa încât niciun păcat de acum să nu poată să te ucidă. Poate vei cădea din nou, dar de acum cunoşti, cunoşti arma, cunoşti puterea cu care te înviezi din morţi. Dacă de cincizeci de ori pe zi păcătuieşti, dacă de cincizeci de ori te ruşinezi, dacă cincizeci de morminte îţi sapi astăzi, strigă doar: „Doamne, dă-mi pocăinţă. Mai înainte de sfârşit, până ce nu pier, mântuieşte-mă”.
Domnul cel Bun, care cunoaşte slăbiciunea şi neputinţa sufletului omenesc şi a voinţei omeneşti, a spus: Vino, frate. Chiar dacă de şaptezeci de ori câte şapte păcătuieşti pe zi, vino iar şi spune: Am păcătuit (Matei 18, 21-22). Domnul asta ne porunceşte nouă, oamenilor slabi şi neputincioşi. Îi iartă pe păcătoşi. De aceea a şi declarat că bucurie mare se face în cer pentru un păcătos care se pocăieşte pe pământ (vezi Luca 15, 7). Întreaga lume cerească priveşte la tine, frate şi soră, cum trăieşti pe pământ. Cazi în păcat şi nu te pocăieşti? Iată, îngerii plâng şi se tânguiesc în cer din pricina ta. Doar ce începi să te pocăieşti, frate, îngerii în cer se bucură şi dănţuiesc ca nişte fraţi ai tăi cereşti…
Iată Maria Egipteanca, marea sfântă de astăzi. Cât de păcătoasă a fost! Din ea Domnul a făcut o fiinţă sfântă ca heruvimii. Prin pocăinţă s-a făcut întocmai cu îngerii, prin pocăinţă a distrus iadul în care se afla, şi s-a suit întreagă în raiul lui Hristos. Nu există creştin neputincios în această lume, chiar dacă îl atacă cele mai groaznice păcate şi ispite ale acestei lumi. Însă este suficient doar ca creştinul să nu uite marile lui arme: pocăinţa, rugăciunea, postul; să se dedea vreunei nevoinţe evanghelice, vreunei virtuţi: fie rugăciunii, fie postului, fie iubirii evanghelice, fie îndurării. Să ne amintim de marii sfinţi ai lui Dumnezeu, să ne amintim de marea sfântă sărbătorită astăzi, de Cuvioasa Maica noastră Maria Egipteanca, şi să fim siguri că Domnul va fi ajutorul nostru la vreme. Sfânta Maria a experiat atât de mult ajutorul minunat din partea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, încât s-a mântuit din groaznicul ei iad, de groaznicii ei demoni. Preasfânta Născătoare de Dumnezeu şi astăzi şi pururea ne ajută în toate virtuţile noastre evanghelice: în rugăciune, în post, în priveghere, în iubire, în îndurări şi în răbdare şi în orice altă virtute. Mă rog să ne ajute întotdeauna şi să ne călăuzească…
De aceea, niciodată să nu oboseşti în lupta şi în războiul cu păcatele tale… În toate greutăţile tale, în cele mai mari căderi ale tale să-ţi aminteşti de acest strigăt al sfintei săptămâni, care are putere să te învieze: „Doamne, mai înainte de sfârşit, până ce nu pier, mântuieşte-mă“.
[Traducere (în elină) de către părinţii Sfintei Mănăstiri Cuviosul Grigorie din Sfântul Munte din cartea PASHALNE BESEDE (Omilii Pascale), Belgrad, 1998]
Legaturi:
- Duminica Sfintei Maria Egipteanca: sfasierea inimii si rastignirea iubirii de stapanire (Sf. Luca al Crimeei, Sf. Ignatie Briancianinov, etc.)
- Sf. Simeon Noul Teolog despre pocainta ca drum de la moarte la Inviere
- Sfantul Ierarh Ignatie Brianceaninov – despre starea de moarte a duhului omenesc
- DIN CE MOARTE NE-A IZBAVIT HRISTOS PRIN MOARTEA SI INVIEREA SA?
- Lazare, suflete, vino afara!
- “Nu e pacat care sa tina piept pocaintei. Pentru ce sa intarziem?”
- Sfantul Siluan Athonitul catre Chiril Sevici (Cuviosul Serghie de mai tarziu): “DU-TE SI SPUNE OAMENILOR CAT SE POATE DE DES: POCAITI-VA!”
- Povatuiri de mare folos ale Parintelui Serghie: “Cand sufletul ti-e tulburat, alearga la cainta; de n-ai cainta, caieste-te de necainta ta!”
- Cuviosul Paisie Aghioritul: Toata cheia aici este – sa se pocaiasca lumea!
- Cuviosul Paisie despre pierderea simtamantului pocaintei la crestinii de azi
- POCAITI-VA!
- “Mantuiti-va!”
- Sfantul Valeriu: “E VREMEA, E VREMEA POCAINTEI!”
- Luati seama, ca tare scump este Raiul!
- “Vad ca satana joaca in fata ta si nu voi plange?”
- “Unde este dragoste, acolo este plansul”
- DUMNEZEU MA PLANGE PE MINE – p. Rafail Noica
Sfânta Maria Egipteanca
Adânc şi greu s’a întinat
În pofta tinereţii sale
Trăind în bucurii de iad.
Toată ruşinea desmierdării
Şi-a rafinat-o în plăcere
Nebănuind că’aduce-n suflet
Cumplita iadului putere.
Sorbind dulceaţa desfrânării
Ea s-a legat – fără să ştie –
De’un chin cumplit şi-o spurcăciune
Care ne leagă pe vecie.
Iubind plăcerile carnale
Ruşinea sfântă i-a pierit
Şi în mizeria curvească
Tot ce’avea sfânt şi-a nimicit.
Nu ia rămas neântinată
Nimic din zeastea sufletească
Nimic din trup, din demnitatea
Şi frumuseţea femeiască.
-Hidoasă e femeia curvă.
De cer şi oameni osândită,
Putrând peceţile scârnave,
Umblând de demoni însoţită .
Pe unde trece spurcă mintea
Aprinde carnea şi privirea,
Aduce-n inimă trădarea
Adulterul, nelegiuirea –
Aşa umbla ea de copilă,
Purtând şi răspândind păcatul
Prinzând în mreje mii de tineri
Şi populând cu dânşii iadul.
La câţi le-a strcurat în suflet
Păcatul pentru veşnicie,
Şi legătura cu satana
Doar singur Dumnezeu o ştie.
Şi-aşa a cutezat să intre
Cu poftele-i neruşinate
Şi să atingă sfânta cruce
Cu buzele sale spurcate.
Dar n-a putut să treacă pragul
Că i s-a stăvilit intrarea
Şi încercând din nou să-l treacă
Maria şi-a văzut pierzarea.
A înţeles unde se află.
Cât de cumplit este spurcată
Şi îngrozită’a cerut milă
La Maica cea Nevinovată.
Zdrobită de povara-i cruntă
Şi de ruşinile curviei
Maria şi-a urât păcatul
Râvnind lumina curăţiei.
Făgăduind să-şi schimbe viaţa
Sărută Crucea Răstignirii
Şi pleacă în pustiu să-şi spele
Toată mizeria trăirii.
Şi-aici va înţelege faptic
Cât de cumplit e şi de greu
Să lupţi, să scapi prin pocăinţă
Din legătura celui rău.
Şi cât de greu renunţă carnea
La poftele desfătătoare
Cât e de greu să ştergi din suflet
Orice demonică’nsemnare.
Sfântul Zosima ne descrie
Aceste-n câteva cuvinte
Din spusa şi din cunoştinţa
Acestor nevoinţe sfinte.
Sărmană, singură’n pustie
În foame’n frig, şi-n suferinţă
Maria şi-a distrus păcatul
În grea şi aspră pocăinţă.
A îndurat focul chemării
Şi chinul cărnii desfătate
Care-o târa fără de milă
Iar la desfrâu şi la păcate.
De soarele’arzător topită
A ars în cărnuri neruşinea,
Răbdând durerea ispăşirii
Până o uşura minunea.
Câd apogeul suferinţei
Îi istovea toată puterea
Prin har venea din cer lumină
Şi-o mângâia cu învierea.
Dar iarăşi poftele pierzării
Îi aduceu plăceri de moatre
Cântări şi chipuri şi organe
Spre dezmierdarea din păcate.
Foamea şi frigul şi pustiul
Chemau prin dragostea de sine
La renunţări, la lepădare
Şi la întoarcerea în lume.
Dar a rămas precum o stâncă
Neclătinată în credinţă
Arzând an după an păcatul
În cea mai aspră pocăinţă.
Pî’n i-a ajuns trupul o umbră
Uscată, seacă pe pământ
Iar sufletul curat ca neaua
Şi plin de har în Duhul Sfânt.
Şi astăzi ea arată lumii
Cât de tiran este cel rău
Şi cât de greu scăpăm din jugu-i
Spre-a fi plăcuţi lui Dumnezeu.
Tot ea ne-arată ce putere
Aduce-n noi sfânta credinţă
Şi cât de sus putem ajunge
Prin post sever şi nevoinţă.
Sfânta Maria ne vorbeşte
De om, de trup, de Dumnezeu
De suflet şi de pocăinţă
Şi de lucrarea celui rău.
Ea ne arată ce înseamnă
Adevărata pocăinţă
Cât ni se cere, cum cunoaştem
Cât am sporit noi în credinţă.
Ea ne arată – pri ea însăşi-
Că pocăinţa nu-i uşoară
Şi că lucrarea ei se face
În suflet nu pe dinafară.
Domnul, pentru rugăciunile Sfintei Maria Egipteanca, să ne dăruiască nădejde şi putere de pocăinţă, pentru a ne întoarce la iubirea Sa, fiind încredinţaţi că “Pocăinţa este fiica nădejdii şi tăgăduirea deznădejdii”(Sfantul Ioan Scărarul)!
Maria Egipteanca, talharul de pe cruce, Sfantul Apostol Pavel şi alţi mulţi păcătoşi convertiţi la viaţa în Hristos sunt modele de pocăinţă, de lupta duhovniceasca şi garanţia faptului că Dumnezeu, oricat de mult ne-am fi îndepărtat de El, aşteaptă întoarcerea noastră, aşteaptă ca noi să-I acceptăm ajutorul, să ne întoarcem şi, conştientizandu-ne slăbiciunea, să ne încredinţăm puterii Sale cu încredere absolută şi necondiţionată. Cum ar putea crede cineva că Mantuitorul Hristos, Care S-a întrupat şi S-a dat pe Sine Însuşi pentru mantuirea noastră, ar refuza să ne ridice din păcat şi să ne dăruiască iertarea? Care creştin ar putea fi atat de lipsit de credinţă? De aceea, fiind convinşi că Hristos aşteaptă întoarcerea noastră(oricat de grave ar fi păcatele noastre şi chiar dacă am fi păcătuit zilnic), să fugim de deznădejde şi să alergăm la Creatorul şi Mantuitorul sufletelor noastre, strigand cu încredere: “Doamne, am păcătuit la cer şi înaintea Ta şi nu mai suntem vrednici de a ne numi fiii Tăi, dar Tu vezi neputinţa noastră şi întăreşte-ne întru iubirea Ta”!
“Iubirea lui Dumnezeu faţă de cel mai mare păcătos este mai mare decat iubirea celui mai mare sfant faţă de Dumnezeu.”(pr. Arsenie Boca)
Doamne-ajută!
@Nicolae Mirean
Frumoasa poezie,frate Nicolae! Va multumesc din suflet ca inmultiti si pentru noi talantul pe care vi l-a dat Dumnezeu.