Predici audio la DUMINICA GRIJILOR VIETII: “Sa ne coboram la omul nostru launtric, acolo unde vine Imparatia lui Dumnezeu!”
CHEMARE CATRE OMUL LAUNTRIC
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
REZUMAT:
– Sa luam aminte! Sunt cuvintele lui Dumnezeu, nu sunt cuvinte omenesti! Sunt lucruri fundamentale, esentiale, vitale!
– Mantuitorul ne redescopera ADEVARUL despre viata noastra.
– Dumnezeu a inscris in creatia Sa si PURTAREA DE GRIJA pentru tot ce inseamna viata noastra.
– Sa nu ne coboram noi insine de la MARETIA la care ne-a chemat Dumnezeu, inca din aceasta viata: sa traim AICI SI ACUM impreuna cu Dumnezeu! Suntem chemati sa traim la un nivel superior, sa nu ramanem la mancare si imbracaminte. Omul este chemat SA CAUTE, SA SE INGRIJEASCA DE IMPARATIA LUI DUMNEZEU!
– Ce este Imparatia lui Dumnezeu? Imparatia lui Dumnezeu este ACOLO UNDE ESTE STAPAN DUMNEZEU, nimic altceva!
– Unde este Imparatia lui Dumnezeu? Inlauntrul nostru! In noi insine! Aici omul Il poate descoperi pe Dumnezeu Insusi…
– Traim intr-o lume, intr-o cultura si civilizatie care dau prea putina atentie sau deloc “omului launtric“.
– “Omul din afara” este omul care se risipeste in grijile si in placerile acestei lumi. Suntem prinsi si risipiti de tot ce este in afara noastra.
– Omul launtric este prea putin cultivat, nu ne aplecam inauntrul nostru. NU AVEM TIMP DE EL, ba chiar FUGIM DE EL.
– In acest om launtric ne putem intalni cu Dumnezeu. Aici este duhul nostru; Dumnezeu este Duh si impartasirea cu El se face in duh. Trebuie sa ne trezim duhul din noi ca sa ne impartasim de Dumnezeu. Aceasta trezire se face prin adancirea gandului inaluntrul nostru.
– “Priveghere” = stradania omului de a se aduna in sine si de a se trezi pe sine.
– Aceasta chemare la meditatie, la cercetare de sine este foarte necesara inaintea intalnirii cu Dumnezeu. Numai asa ajungem la starea de pocainta. Nimeni din cei care isi dezgolesc astfel propria constiinta nu se mai poate semeti sau indreptati.
– Nu putem sa cautam Imparatia cerurilor decat intr-o stare de pocainta! Iar aceasta stare de pocainta nu poate fi descoperita decat adancindu-ne cu adevarat inaluntrul nostru, rupand [temporar, n.n.] legaturile cu lumea din afara, lepadandu-ne de aceasta lume. Fara aceasta, nu vom putea birui ispita indreptatirii de sine, a comparatiei cu ceilalti, in favoarea noastra. “Eu si bunul Dumnezeu”.
– Sa facem si noi cei din lume acest lucru pentru minutele care preced rugaciunea sau pentru ceasurile care preced Liturghia!
– Cel mai greu lucru este sa ne adunam in sine, dar fara aceasta NU NE PUTEM INTALNI CU DUMNEZEU. Fara aceasta nu ne trezim duhul.
– Ne amagim crezand ca ne este suficienta MINTEA ca sa facem provocarilor vietii sau chiar relatiei cu Dumnezeu. Primul lucru de facut: DETRONAREA MINTII [RATIUNII].
– Coborarea mintii pana ajunge sa se uneasca cu inima sau duhul omului.
– Rugaciunea mintii = lucrarea launtrica, modalitatea prin care se poate trezi omul launtric. Concentrarea asupra cuvintelor: “Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul!”
– Numele lui Iisus Hristos Insusi are o putere dumnezeiasca.
– Trebuie sa-I supunem lui Hristos MINTEA, care este intr-o permanenta ratacire, raspandire.
– Parintele Emilianos Simonopetritul: “Voi va laudati cu cei carora le merge mintea. Noi, in pustie, ne laudam cu cei carora le sta mintea… le sta inlauntru, supusa si ascultatoare duhului, deschisa descoperirii Duhului lui Dumnezeu”.
– Pentru primirea Duhului, trebuie sa avem aceasta PREGATIRE MINIMALA inlauntrul nostru.
– “Slava lui Dumnezeu care salasluieste in sfinti” – cea mai pretioasa mostenire: nimeni nu o poate percepe daca nu are Duhul lui Dumnezeu.
– Duhul lui Dumnezeu este cel care ne va face sa intelegem puterea nemarginita a lui Dumnezeu in cei ce cred…
– Tainele lui Dumnezeu nu sunt accesibile mintii omului, la nivelul duhului trebuie sa le primim. Dar pentru aceasta trebuie sa ne eliberam de lumea exterioara si de tirania mintii.
– Sfantul Ioan Gura de Aur: “Nimic nu inabusa sufletul mai mult decat grijile”.
– Daca suntem impietriti si nesimtitori si nu luam seama la prezenta lui Dumnezeu inauntrul nostru, este semn ca grijile ne-au coplesit…
– Sa ne lepadam de propria noastra “intelepciune”.
– Masura credintei este data de masura in care ne lasam in grija lui Dumnezeu.
***
Predica Arhim. Nectarie Clinci de la Man. Sihastria Putnei la Duminica a III-a dupa Rusalii (2011):
NU AVEM NEVOIE DE NIMIC ALTCEVA DECAT DE MINTE TREAZA SI DE PAZA DINLAUNTRU!
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
“NOI CAUTAM SA DOBANDIM VIATA DE DINCOLO FARA NICIO OSTENEALA SI SUNTEM INGADUITORI CU NOI INSINE, NE INDREPTATIM PENTRU ORICE…”
***
Recomandari tematice in legatura cu continutul din ultimele predici:
- BOALA CEA MAI MARE A TIMPURILOR NOASTRE, PE CARE “O AVEM DE PLANS IMPREUNA”
- Parintele Savatie: SUNTEM ADEVARATI NUMAI CAND PLANGEM/ Sa aparam ortodoxia de… noi. “Nebunul” Anatoli si lepadarea de falsele noastre “ortodoxii”
- PARINTELE ARSENIE PAPACIOC: “Peste tot se aduna informatii, cunostinte, dar se sta pe loc. Vom fi intrebati: UNDE ERAI ATUNCI CAND NU ERAI IN TINE?”
- Sfantul Ignatie Briancianinov: IMPRASTIEREA
- CUM SA TRAIM CU LUARE-AMINTE IN LUME, “cu candelele aprinse”, in asteptarea Mirelui
- SFANTUL IERARH IGNATIE despre cea mai grea si mai importanta confruntare, de care ne e groaza si de care tot fugim: CRESTINUL FATA IN FATA CU PATIMILE SALE
- “Conştiinţă, spune drept, dacă mor amu, mă mântuiesc sau nu?”
- Criza si chemarea la schimbarea vietii/ UNDE ESTE CUNOASTEREA PE CARE AM PIERDUT-O PRIN INFORMATIE?
- PARINTELE SAVATIE LA SOPHIA despre “desteptaciune”, (i)responsabilitatea cuvintelor, provocarile de pe internet si stricarea dragostei: “SUNTEM IN FAZA DE BUIMACEALA. VOR CA TOTI SA DEVENIM OBRAZNICI SI MANDRI” (video)
- IPOCRITI BINE INFORMATI
- Sfantul Teofan Zavoratul: despre “zavorarea” in patima si cum sa iesim din ea: STAREA PACATOSULUI
- Duminica tanarului bogat: CUM FUGIM DE HRISTOS?
- PACATUL TRUFIEI versus LEPADAREA DE SINE. Ce inseamna a fi caldicel
- CINE SUNT EU SI UNDE INCEPE INTALNIREA CU DUMNEZEU?
- Sfantul Teofan Zavoratul despre NECRUTAREA DE SINE SI VENIREA HARULUI. Ce asteapta Dumnezeu de la noi? Unde si cum sa cautam ajutorul lui Dumnezeu?
- SFANTUL GRIGORIE PALAMA. Invatatura despre conditiile vindecarii sufletului de patimi, in sinteza Mitropolitului Hierotheos Vlachos
- STARETUL MELHISEDEC DE LA LUPSA – CONFERINTA DE LA BUCURESTI (audio si text): Se poate obisnui omul cu Duhul Sfant? Chemarea la adanc si agonia lumii
- Parintele Melhisedec Ungureanu (Man. Lupsa) – raspunsuri esentiale (1): “Daca omul nu se intalneste cu el insusi, nu se poate intalni cu Dumnezeu...”
- Raspunsuri esentiale la problemele veacului acestuia din partea regretatului mare duhovnic PETRONIU TANASE, avva care a refuzat 2 mil.$ de la Gigi Becali: “Omul sa se retraga din cand in cand, ca sa se intalneasca cu Dumnezeu”
- Sfantul Ioan de Kronstadt: PRIVESTE MAI DES IN INIMA TA, COBOARA-TE IN ADANCUL EI!
- ADANCUL NESTIUT AL PATIMILOR
- Sfantul Teofan Zavoratul: INTRAREA INAUNTRU SI CERCETAREA CELOR DE ACOLO
- Pe cine mai intereseaza… VIATA LAUNTRICA? Sfantul Teofan Zavoratul pune degetul pe o inselare ultra-generalizata astazi: viata crestina “de suprafata”
***
- INTALNIREA IN ADANC SI DESCHIDEREA CERULUI. Talcuirea Evangheliei din Duminica Ortodoxiei – chemarea lui Filip si Natanael
- Luarea Crucii si urmarea lui Hristos: LOGICA OMENEASCA versus “LOGICA” LUI DUMNEZEU
- CUVINTE TARI ALE PARINTELUI COMAN LA CINCIZECIME: “Cine crede ca trebuie sa faca biserici mari pentru a-L face vizibil pe Dumnezeu se amageste!”
- CULTURA DUHULUI, A TAINEI VERSUS CULTURA IMAGINII, A EXTERIORULUI (P. Savatie Bastovoi si pr. Constantin Coman)
- Cine are nevoie de Hristos? “In loc sa evanghelizeze lumea, Biserica risca sa fie secularizata de duhul lumii”
- FUGA IN EGIPT. Despre fuga de Dumnezeu si ostilitatea lumii, despre puterea lui Dumnezeu si puterea lumeasca cu PARINTELE COMAN
- “Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea oamenilor”. Provocarea cea buna VS. duhul lumii
***
Legaturi:
- NASTEREA SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL: Cati dintre noi am cauta si am urma astazi un astfel de calauzitor, care nu face minuni?
- NASTEREA SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL, prietenul smerit al Mirelui-Hristos si trezitorul constiintelor noastre (extrase din: Sf. Nicolae Velimirovici, Arhimandritul Sofronie, Parintele Rafail Noica, Parintele Nicolae Steinhardt, Parintele Ioan Buliga)
- NASTEREA SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL. “Dumnezeiesc inaintemergator si prieten de aproape al lui Hristos”. CHEMAREA SI DARUL LUI DUMNEZEU
***
- Predica P.S. Sebastian Pascanu despre grijile vietii: INGRIJORARE SAU INCREDINTARE IN VOIA DOMNULUI? “Oare diavolul este stapanul nostru?! Oare in mana lui suntem? Oare el hotaraste ce se intampla sau nu cu noi?”
- Cautati mai intai imparatia lui Dumnezeu! – CUV. PAISIE DESPRE PURTAREA DE GRIJA A LUI DUMNEZEU FATA DE OM
- OMILIA SFANTULUI IOAN GURA DE AUR LA EVANGHELIA GRIJILOR VIETII: “Hristos ne spune: „Cautati pe cele ceresti!”, dar noi nu le cautam nicio clipa…”
- Omilia Mitropolitului Augustin despre ADORAREA MAMONEI SI INCREDINTAREA IN MANA LUI DUMNEZEU: “Are grija Dumnezeu!”
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (4): “TOATA GRIJA ARUNCATI-O DOMNULUI, EL ARE GRIJA DE VOI”
- Sf. Nicolae Velimirovici despre biciul intreit al necunoasterii, al grijii si al deznadejdii
- DIN SCRISORILE VLADICAI IOAN MAXIMOVICI: “Cei care se pun in slujba lui Dumnezeu, chiar daca sufera… simt mana lui Dumnezeu care ii pazeste”
- “Luminatorul trupului este ochiul…” PARINTELE MIRON MIHAILESCU despre porunca de a vedea lumea prin ochii lui Dumnezeu si despre DUREREA IROSIRII
- “LUMINATORUL TRUPULUI ESTE OCHIUL” – Predica Sf. Luca al Crimeei despre lumina si intunericul duhovnicesc
ce parere aveti de acest blog?
http://oameni-si-demoni.blogspot.ro/
@ anonim:
Buna 🙂
draga admin,
multumesc fff mult pt postari , exceptionale, inaltatoare ! predica IPS Bartolomeu nu-i completa, banda sonora se opreste inainte de sfirsitul predicii… poate puteti regla problema; va rog sa pastrati cit mai mult inregistrarile, unele sint lungi si trebuiesc ascultate de mai multe ori ca sa fie intelese bine…
Doamne ajuta !
@ Iulian:
Stim, din pacate aceasta este singura forma in care am gasit-o pe trilulilu. Nu stim daca in alta parte cineva o va gasi intreaga. Ne pare rau.
N-AM PRIVIT LA CRINII
N-am privit la crinii câmpului de vară
ce nu-şi torc, Iisuse, nici nu-şi ţes veşminte,
ca văzând fiinţa cum le-o-mbraci Tu iară
să-nţeleg dojana şi să iau aminte!
N-am privit la corbii care n-au grânare
unde cu-ngrijire să-şi adune hrana,
ca văzând, Iisuse, cum le dai mâncare
şi luând aminte, să-nţeleg dojana…
N-am privit, Iisuse, ca să iau aminte
şi-azi sub grea dojană inima-mi tânjeşte…
– poate fi mâncare, pot avea veşminte,
vieţii mele, Doamne, altceva-i lipseşte!
T.D.
Cine dă chipului lumină
(Fie că-i tânăr şi frumos ,
Fie că-i ,,zugrăvit’’ cosmetic,
Ori de trăirea în Hristos)?
Cine vorbeşte (fără vorbe)
Şi dă, acel subtil răspuns,
De care ne vorbeşte-n slove ,
Cuvântul Domnului Iisus?
E ochiul trupului, ce’arată,
Tot ce-i în inimă ascuns
(Şi pune chipului pecetea,
De care ne-a vorbit Iisus).
El cântărește, cercetează,
(Dezbracă, fură, scormoneşte)
Şi’aduce-n suflet, (pentru patimi),
Ceea ce inima pofteşte.
Privirea poartă-n ea adâncul,
Pe care mulţi nu ni-l dorim
(Să fie cunoscut de semeni),
Findcă vădește ce trăim.
Ea poate să arate ura.
(Deschis, adînc ucigător),
Sau viclenia ce-o ascunde
Discursul cel înşelător.
Ea poate s’arate’o voinţă
Ce nu uşor va fi supusă.
Poate purta belşug de milă
(Sau răutate’abil ascunsă).
Pote vădi pofte intense
(Şi înbia la desfrânare).
Poate vădi nesăbuinţă ,
Frivolităţi, neruşinare.
Poate trăda inteligenţă
Şi-o minte foarte ascuţită,
Un caracter precum granitul
Şi o voinţă oţelită.
Poate vădi adânc de patimi,
Cruzime, pofte pătimaşe
(Fără de stavilă şi margini),
Sau gând şi fapte ucigaşe.
Pote vădi spirit vulcanic
Puternic, dar şi stăpânit
(Prin trai duhovnicesc şi cruce,
Și rugăciuni îpodobit)
Şi poate fi plin de lumină
De inocenţă, de iubire,
Ce nu cunoaşte (şi n-ascunde),
Vreun rău sau viciu în privire.
Luminătorul nostru-i ochiul
Aşa precum ne-a spus Hristos.
El luminează întreg trupul
(Chiar dacă chipul nu-i frumos)
Sau pune chipului pecetea
Vicleană şi înfricoşată
(Cît ar fi faţa de frumoasă
Şi măiestrit cosmetizată).
Căci din adîncuri, răbufneşte
Ori întuneric ori lumină.
(Ori vicii, egoism şi ură,
Ori dar şi dragoste divină).
Adîncul inimii revarsă,
Prin ochii noştri, (prin privire),
Comori umane’acumulate
Prin harul dragostei divine,
Sau suflet egoist şi lacom
(Perfid curvar şi monstruos),
Fără valorile umane
Ce cresc prin darul lui Hristos.
Şi astfel, trupul nostru este,
Ori templu al Duhului Sfânt,
Ori un cuibar spurcat, de demoni,
Ce sting credinţa pe pământ.
Zadarnic ne punem podoabe
Şi tupul ni-l împodobim
(Fără valorile creştine),
Ca tot mai mult să strălucim.
Lumina vine din adîncuri
(Din curăţie, din iubire),
Cu frumuseţea-i (fără vârstă),
Ce urcă spre desăvârşire,
Din dragostea nevinovată
Şi din smerita comportare,
(Din milă şi din bunătate
Din rugăciuni şi din iertare).
Luminătorul nostru-i ochiul
Precum a spus Domnul Hristos.
El dă podoaba de lumină
Vădind în om tot ce-i frumos.