MARELE SINOD PANORTODOX – PROGRAMAT PENTRU 16-27 IUNIE 2016. O veste buna: documentele de lucru vor fi facute publice/ DOCUMENTUL INTEGRAL AL TEMEI “Sfânta Taină a Cununiei şi impedimentele la căsătorie”: BISERICA ORTODOXA NU ACCEPTA CONTRACTELE DE COABITARE PENTRU PERSOANELE DE ACELASI SEX

30-01-2016 10 minute Sublinieri

  • Basilica:

La lucrările Sfântului şi Marelui Sinod vor participa exclusiv delegaţiile Bisericilor Ortodoxe Autocefale 

Sinaxa Primaţilor de Biserici Ortodoxe de la Centrul Ortodox de la Chambésy – Geneva, Elveția a ajuns la final. Lucrările întrunirii s-au încheiat miercuri, 27 ianuarie 2016, printr-o slujbă de Te Deum oficiată de Sanctitatea Sa Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic.

Sfântul şi Marele Sinod va fi precedat de o sinaxă a Întâistătătorilor de Biserici Ortodoxe

După cum s-a hotărât în cadrul sinaxei, cu două zile înainte de începerea lucrărilor Sinodului Panortodox, Întâistătătorii de Biserici Ortodoxe se vor întruni „pentru a ratifica anumite aspecte fie din partea organizatorilor, fie în legătură cu anumite documente”, a declarat pentru Radio TRINITAS Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Nifon.

La lucrările Sinodului Panortodox nu vor participa observatori din cadrul altor culte creştine

Lucrările Sfântului şi Marelui Sinod se vor desfăşura în prezenţa exclusivă a delegaţiilor celor 14 Biserici Ortodoxe Autocefale. La Sinaxa de la Chambésy s-a hotărât însă ca la festivităţile de deschidere şi de încheiere ale sinodului să asiste şi reprezentanţi ai altor Biserici creştine.

„Menţionăm că este vorba de numai câte un observator din partea Bisericilor Vechi-Orientale, din partea Bisericii Romano-Catolice, din partea Federaţiei Luterane Mondiale şi din partea Consiliului Mondial al Bisericilor. Din partea Bisericilor Vechi-Orientale amintim Biserica Coptă, Biserica Armeană, Biserica Etiopiană şi Biserica Siriano-Iacobită”, a explicat Mitropolitul Nifon.

Sinaxa Întâistătătorilor de Biserici Ortodoxe a avut loc la Centrul Ortodox al Patriarhiei Ecumenice de la Chambésy (Geneva) în perioada 22 – 27 ianuarie 2016.

Comunicat de Presă al Secretariatului Sinaxei privind Sinaxa Întâistătătorilor de Biserici Ortodoxe, Chambésy, 21-27 ianuarie 2016 

La invitaţia Sanctităţii Sale Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, Sinaxa Întâistătătorilor de Biserici Ortodoxe Autocefale a avut loc la Centrul Ortodox al Patriarhiei Ecumenice de la Chambésy-Geneva, în perioada 21 – 28 ianuarie 2016. La Sinaxă au fost prezenţi următorii Întâistătători:

Patriarhul Ecumenic Bartolomeu

Patriarhul Teodor al Alexandriei

Patriarhul Teofil al Ierusalimului

Patriarhul Kiril al Moscovei

Patriarhul Irinej al Serbiei

Patriarhul Daniel al României

Patriarhul Neofit al Bulgariei

Patriarhul Ilia al Georgiei

Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului

Arhiepiscopul Anastasie al Albaniei

Arhiepiscopul Rastislav al Ţinuturilor Cehe şi Slovaciei

Următorii Întâistătători nu au putut fi prezenţi: Preafericirile Lor Patriarhul Ioan X al Antiohiei şi Mitropolitul Sava al Varşoviei şi al întregii Polonii, din motive de sănătate, şi Arhiepiscopul Ieronim al Atenei şi al întregii Elade, din motive personale. Totuşi, toţi cei trei Primaţi au fost reprezentaţi de către delegaţiile oficiale ale Bisericilor lor.

Primaţii Bisericilor Ortodoxe s-au întâlnit pentru a finaliza textele destinate Sfântului şi Marelui Sinod. În cadrul Sinaxei, duminică, 24 ianuarie, a fost oficiată Sfânta Liturghie la Sfânta Biserică stavropighială Sfântul Pavel. Împreună cu Patriarhul Ecumenic, Preafericirile Lor şi şefii delegaţiilor Bisericilor Ortodoxe au conslujit la Liturghie, cu excepţia conducătorului delegaţiei Patriarhiei Antiohiei.

În timpul Sinaxei, ale cărei sesiuni au fost ţinute în duhul apostolic al „adevărului în iubire” (Efeseni 4, 15), în acord şi înţelegere, Întâistătătorii au afirmat decizia lor de a convoca Sfântul şi Marele Sinod. Sinodul va avea loc la Academia Ortodoxă din Creta, în perioada 16 – 27 iunie 2016. În acest sens, Întâistătătorii cheamă, cu smerenie, harul şi binecuvântarea Preasfintei Treimi şi solicită stăruitor rugăciunile pleromei Bisericii, ale clericilor şi laicilor, pentru perioada rămasă până la Sfântul şi Marele Sinod, precum şi pe durata lucrărilor acestuia.

Temele aprobate oficial pentru a fi examinate şi adoptate de Sfântul şi Marele Sinod sunt: Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană, Diaspora Ortodoxă, Autonomia şi modul proclamării acesteia, Sfânta Taină a Cununiei şi impedimentele la căsătorie, Importanţa postului şi a respectării acestuia astăzi, Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine. La hotărârea Primaţilor, toate documentele aprobate vor fi făcute publice.

Întâistătătorii au discutat şi hotărât, de asemenea, înfiinţarea unui Secretariat Panortodox, regulamentul de funcţionare a Sinodului, participarea observatorilor eterodocşi la începerea şi încheierea lucrărilor, precum şi costurile bugetare privitor la Sinod.

De asemenea, Întâistătătorii şi-au exprimat susţinerea faţă de creştinii prigoniţi din Orientul Mijlociu şi preocuparea constantă faţă de cei doi Mitropoliţi răpiţi: Paul Yazigi, din partea Patriarhiei Antiohiei, şi Gregorios Yohanna Ibrahim, din partea Arhiepiscopiei Siro-iacobite.

Lucrările Sinaxei s-au încheiat în seara zilei de miercuri, 27 ianuarie 2016, prin discursul de încheiere al Sanctităţii Sale Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, Preşedintele Sinaxei.

Dat la Centrul Ortodox al Patriarhiei Ecumenice din Chambésy-Geneva, în data de 27 ianuarie 2016

Secretariatul Sfintei Sinaxe

Academia din Creta va găzdui Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe

Primaţii Bisericilor Ortodoxe, reuniţi la Centrul Ortodox de la Chambésy – Geneva, Elveția, s-au decis asupra mai multor teme care vor fi discutate la Sfântul şi Marele Sinod. Prima hotărâre luată în cadrul sinaxei de la Geneva a vizat schimbarea locului desfăşurării Sinodului Panortodox din anul 2016. Concluziile sinaxei vor fi validate, în cursul zilei de astăzi (27 ianuarie 2016), de către Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe locale, urmând ca ulterior să fie făcute publice.

Sfântul şi Marele Sinod va avea loc în Creta

Întâistătătorii de Biserici Ortodoxe au hotărât ca Sfântul şi Marele Sinod să aibă loc la Academia din Creta în perioada 16 – 27 iunie 2016. Locul de desfăşurare a Sinodului Panortodox a fost schimbat din cauza contextului geopolitic actual, dar şi pentru că s-a dorit organizarea acestui eveniment important într-o ţară eminamente ortodoxă.

„Sinodul (Panortodox – n.r.) nu va mai avea loc la Constantinopol, în Biserica Sfânta Irina, ci în Creta deoarece s-a dorit organizarea lui într-o ţară ortodoxă”, a precizat pr. Teodor Gradinaciuc, director programe Radio TRINITAS, prezent la eveniment.

În Duminica Rusaliilor (19 iunie 2016), Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe vor coliturghisi la Biserica Sfântul Mina din Iraklion, capitala insulei Creta, pentru a oferi lumii o mărturie a unităţii şi fraternităţii Ortodoxiei universale.

Ordinea de zi

În cadrul lucrărilor sinaxei au fost aprobate mai multe teme cuprinse în ordinea de zi a Sfântului şi Marelui Sinod. După cum a declarat pentru Radio TRINITAS Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviştei şi Exarh Patriarhal, temele aprobate sunt: diaspora ortodoxă; modul de acordare şi proclamare a autonomiei unei Biserici locale; importanţa postului şi respectarea lui astăzi; relaţiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creştine, deci cu celelalte Biserici şi confesiuni creştine şi misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană”.

Regulamentul de organizare şi funcţionare a Sfântului şi Marelui Sinod

Totodată, în cadrul lucrărilor sinaxei, a fost adoptat Regulamentul de organizare şi funcţionare a Sinodului Panortodox. Acest regulamentul cuprinde 16 articole şi se ocupă mai întâi de definiţia Sfântului şi Marelui Sinod apoi de structura lui, de atribuţiile preşedintelui şi multe alte aspecte practice din punctul de vedere al invitaţiilor care se vor face către celelalte Biserici creştine şi organizaţii internaţionale, a adăugat Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Nifon.

Delegaţia Bisericii Ortodoxe Române a revenit de la Chambésy 

Delegația Bisericii Ortodoxe Române, condusă de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, s-a întors în ţară vineri, 29 ianuarie 2016, după participarea la Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe, desfășurată la Chambésy, în Elveția.

Aceasta a fost întâmpinată în Paraclisul istoric Sfântul Mare Mucenic Gheorghe al Reședinței Patriarhale unde Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, a săvârșit o slujbă de mulțumire.

Aici, Preafericirea Sa a arătat că lucrarea de reîmprospătare a sinodalităţii este o necesitate astăzi. De asemenea, se doreşte ca Sinodul Panortodox din iunie să fie începutul altor sinoade care vor avea loc la 5, 7 sau 10 ani diferenţă cu scopul de a discuta temele noi apărute între timp.

„Pregătirile de până acum, care au durat destul de mult, au avut o importanţă deosebită prin exerciţiul sinodalităţii, adică învăţăm cum să gândim nu doar pentru Biserica proprie, naţională sau autocefală, ci pentru întreaga Ortodoxie. Această lucrare de reîmprospătare a sinodalităţii, a împreună-lucrării Bisericilor Autocefale pe plan universal sau panortodox, este o necesitate, mai ales astăzi. Dorim ca acest Sinod Panortodox să fie începutul unor sinoade panortodoxe care se vor întruni odată la 5, 7 sau 10 ani pentru a discuta şi alte teme, teme noi legate de probleme pastorale şi sociale care au apărut ca de pildă problema secularizării, problema familiei, problema migraţiei, problema crizei economice care necesită solidaritate, consultare, cooperare, într-ajutorare mai intensă, a subliniat Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a mai precizat faptul că românii din diaspora sunt în creştere şi este mare nevoie de lăcaşuri proprii de cult pentru preoţii de aici.

„Este o mare lipsă de lăcaşuri de cult. Este nevoie de a cumpăra clădiri care să fie proprietate a parohiilor propriu zise sau de a construi. La ora actuală majoritatea comunităţilor noastre se roagă în biserici împrumutate, dar cel mai potrivit este să avem propria biserică. Bucuriile însă sunt foarte mari pentru că o mulţime de români vin la biserică mai mult în diasporă, în străinătate, decât mergeau la biserică atunci când se aflau în ţară, în România.

Este mare nevoie de cateheză, de a pregăti pe părinţi, pe naşi cu mult timp înainte de evenimentul botezului şi pe viitorii miri şi naşi, adică pe cei care se pregătesc pentru Sfânta Taină a Cununiei. Majoritatea preoţilor noştri, pentru că nu au o finanţare de acasă, au şi un serviciu. Lucrează peste săptămână ca să se poată întreţine ei şi familia lor, ceea ce înseamnă o dublă activitate: una pentru a supravieţui şi a doua pentru a fi păstori de suflete pentru aceşti credincioşi români care sunt destul de mulţi acum, iar numărul lor este în creştere”, a mai precizat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

Delegația Bisericii noastre a participat în perioada 21-29 ianuarie 2016, la Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe. Întâlnirea a avut loc la Centrul Ortodox al Patriarhiei Ecumenice de la Chambésy-Geneva.

În cadrul lucrărilor, Întâistătătorii Bisericilor Autocefale au stabilit, printre altele, locul și perioada desfășurării Sinodului Panortodox, precum și temele ce vor fi discutate. De asemenea, au fost aprobate textele care vor fi propuse la Sinod și Regulamentul de desfășurare a acestuia.

IntaistatatoriiChambesy

Document aprobat de către participanții la Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Locale, la Chambésy, 21-28 ianuarie 2016, cu excepția reprezentanților Bisericilor Ortodoxe din Antiohia și Georgia.

1. Instituția familiei este astăzi amenințată de fenomenul secularizării, precum și de relativismul moral. Biserica Ortodoxă învață sfințenia căsătoriei precum și doctrina ei fundamentală și indiscutabilă. Unirea libera între un bărbat și o femeie este o condiție prealabilă necesară pentru căsătorie.

2. În Biserica Ortodoxă, căsătoria este considerată ca fiind cea mai veche instituție de drept divin, pentru că a fost instituit în același timp cu creerea primilor oameni, Adam și Eva (cf. Fac. 2, 23 ). Această unire a fost pusă în legătură, de la început, nu numai cu comuniunea spirituală a cuplului (bărbat și femeie) dar, de asemenea, și cu puterea de a asigura continuitatea vieții neamului omenesc.

De aceea căsătoria între un bărbat și o femeie, binecuvântată în Rai, a devenit o Taina Sfântă, menționată în Noul Testament, atunci când Hristos a făcut “acest început al minunilor” schimbând apa în vin la nunta din Cana Galileii, arătându-Si slava Sa (cf. Ioan 2: 11). Taina unirii de nedesfăcut dintre un bărbat și o femeie este imaginea unirii dintre Hristos și Biserică (Efeseni 5, 32).

3. Această tipologie hristocentrică a Tainei Cununiei explică faptul că episcopul sau preotul binecuvânteze această legătură sfântă printr-o rugăciune specială. Acesta este motivul pentru care Sfântul Ignatie Teoforul subliniază, în scrisoarea sa către Policarp al Smirnei, că cei care se unesc în comuniunea căsătoriei trebuie să o facă cu socotinţa episcopului, ca atunci căsătoria lor să fie potrivit Domnului, iar nu potrivit poftei [omenești]. Toate să se facă spre cinstirea lui Dumnezeu“(V, 2).

Astfel, caracterul sfânt al legăturii stabilite de Dumnezeu și conținutul spiritual ridicat al vieții în interiorul căsătoriei explică afirmația ca Cinstită să fie nunta întru toate şi patul nespurcat” (Evrei 13: 4). Acesta este motivul pentru care Biserica Ortodoxă condamnă orice atac asupra purității sale (cf. Efes 5: 2-5; 1 Tesaloniceni 4, 4; Evrei 13, 4).

4. Unirea dintre un bărbat și o femeie în Hristos constituie o mica biserică sau o imagine a Bisericii. În acest sens, Clement al Alexandriei spune: “Cine sunt cei doi sau trei adunați în numele lui Hristos, în mijlocul cărora Dumnezeu este prezent? Nu este oare bărbatul și femeia și copilul care sunt uniți în Dumnezeu?” (“Stromata“/[“Diverse“] 3, 10, 68).

Unirea dintre un bărbat și o femeie, prin binecuvântarea lui Dumnezeu, ii ridică la un nivel mai mare, deoarece comuniunea este mai mare decât existența individuală, pentru că ea-i include în Împărăția Preasfintei Treimi. O condiție prealabilă căsătoriei este credința în Iisus Hristos, credință pe care soțul și soția (bărbatul și femeia) trebuie să o împreună mărturisească.

Temelia unității căsătoriei este unitatea în Hristos, astfel încât, prin binecuvântarea iubirii conjugale de Duhul Sfânt, cuplul poate sa reflecte dragostea dintre Hristos și Biserica Sa, ca o taina a Împărăției lui Dumnezeu, a vieții veșnice a omenirii în dragostea lui Dumnezeu.

5. Protejarea sfințeniei căsătoriei a fost întotdeauna de o importanță capitală pentru protejarea familiei care face să strălucească comuniunea soților pentru Biserică precum și pentru întreaga societate. Astfel, comuniunea persoanelor obținuta prin Taina Cununiei nu este pur și simplu o relație naturală convențională, ci o forță spirituală creativă pentru instituția sfântă a familiei. Ea singură asigură protecția și educarea copiilor, fie în misiunea spirituală a Bisericii, fie în funcționarea societății.

6. Întotdeauna cu rigoarea necesară și sensibilitatea pastorală adecvată, urmând modelul de îngăduință al Apostolului Neamurilor, Pavel (cf. Romani 7, 2-3; 1 Corinteni 7, 12-15 39.) Biserica tratează atât condițiile prealabile pozitive (diferența de sex, vârstă legală, etc.), cât și condițiile negative (rudenie de sânge și prin căsătorie, rudenie spirituală, căsătorie existentă, diferență de religie, etc.) pentru a binecuvânta o căsătorie. Delicatețea pastorală este necesară deoarece, dacă tradiția biblică confirmă legătura căsătoriei cu Taina Bisericii, practica eclezială nu exclude recurgerea la anumite principii de drept natural greco-romane asupra căsătoriei ca “o comuniune de drept divin și uman“(Modestin), care sunt compatibile cu sfințenia atribuită de Biserică în Taina Cununiei.

7. În condițiile contemporane atât de dificile pentru Taina Cununiei și instituției sfinte a familiei, episcopii și păstorii trebuie să se angajeze să lucreze intens în domeniul pastoral pentru a proteja credincioșii într-un mod părintesc, însoțindu-i pentru a le consolida nădejdea lor slăbită de diverse dificultăți, prin construirea instituției familiei pe temelia de nezdruncinat pe care nici ploaia, nici râurile, nici vânturile nu o va distruge, iar această temelie fiind piatra care este Hristos (cf. Mt 7, 25).

8. Căsătoria este inima familiei și familia justifică căsătoria. Presiunea care se propagă în lumea contemporană pentru recunoașterea unor noi forme de conviețuire constituie o reală amenințare pentru creștinii ortodocși. Criza căsătoriei și a familiei sub multe forme, îngrijorează profund Biserica Ortodoxa nu doar din cauza consecințelor negative ale acestora asupra structurilor sociale, ci și din cauza amenințării acestora asupra relațiilor din sânul familiei tradiționale. Principalele victime ale acestor tendințe sunt cuplul și în principal copiii care, din păcate, adeseori suferă din frageda pruncie martiriul fără a fi vinovați.

9. Căsătoria civilă între un bărbat și o femeie înregistrata legal, neavând un caracter sfânt, este o coabitare legală, diferită de căsătoria binecuvântată de Dumnezeu și Biserica Sa. Membrii Bisericii care au contractat o căsătorie civilă ar trebui să fie tratați cu responsabilitatea pastorală care se impune pentru ca ei să înțeleagă valoarea sfințeniei căsătoriei și a binecuvântărilor care decurg din aceasta.

10. Biserica nu acceptă pentru membrii Săi contractele de coabitare pentru persoanele de același sex, și nici orice altă formă de coabitare decât căsătoria. Biserica trebuie să facă toate eforturile pastorale posibile pentru ca membrii care se angajează în astfel de forme de conviețuire să poată înțelege adevăratul sens al pocăinței și al dragoste binecuvântate de Biserică.

11. Grele sunt consecințele acestei crize, pe care le cunoaște în zilele noastre instituțiile căsătoriei și ale familiei prin creșterea numărului de divorțuri, de avorturi și alte probleme interne ale vieții de familie. Aceste consecințe constituie o mare provocare pentru misiunea Bisericii în lumea contemporană. Din acest motiv, păstorii Bisericii trebuie să facă toate eforturile pentru a se confrunta cu toate aceste probleme de familie. Biserica Ortodoxă cheamă cu dragoste fiii Săi precum toți bărbații și toate femeile cu bunăvoință pentru a salva fidelitatea față de sfințenia familiei.

II. Impedimente în calea căsătoriei

1. În ceea ce privește impedimentele la căsătorie din cauza rudeniei de sânge, a rudeniei prin căsătorie sau adopție și a rudeniei spirituale, toate cerințele Sfintelor Canoane (53 și 54 ale Sinodul Ecumenic Quinisext) și ale practicii ecleziale care decurge din acestea sunt valabile. Practica aplicată în prezent de Bisericile Ortodoxe Locale este definită și descrisă în Charta Constituționala a fiecărei Bisericii Ortodoxe Locale, precum și în deciziile lor sinodale, cu privire la acest subiect.
2. Căsătoria care nu este în mod irevocabil dizolvată sau anulată, o a treia căsătorie preexistenta, constituie impedimente absolute pentru a contracta o căsătorie, în conformitate cu tradiția canonică ortodoxă care condamnă categoric bigamia și a patra căsătorie.

3. În conformitate cu sfintele canoane, căsătoria este în mod strict interzisă, conform acribiei, după tunderea în monahism (canoane 16 al Sinodului al IV-lea Ecumenic și 44 ale Sinodului Ecumenic Quinisext din Trulan).

4. Preoția constituie un impediment la căsătorie în conformitate cu tradiția canonică în vigoare (canonul 3 al Sinodului Ecumenic Quinisext din Trulan).
5. În ceea ce privește căsătoriile mixte între ortodocși și ne-ortodocși pe de o parte, și ortodocși și ne-creștini, pe de altă parte:

  • a) Căsătoria între ortodocși și ne-ortodocși nu poate fi binecuvântată conform acribiei canonice (Canonul 72 al Sinodului Ecumenic Quinisext din Trulan). Cu toate acestea, ea poate fi oficiată prin îngăduință și dragoste de om, cu condiția ca copiii reieșiți în urma căsătoriei să fie botezați și crescut în Biserica Ortodoxă.
  • b) Căsătoria între ortodocși și ne-creștini este absolut interzisă în conformitate cu acribia canonică.

6. Când se aplică tradiția eclezială cu privire la impedimentele în calea căsătoriei, practica eclezială trebuie, de asemenea, să ia în considerare cerințele legislației civile cu privire la aceasta, fără sa iasă din limitele iconomiei ecleziale.
7. Aplicarea iconomiei ecleziale trebuie să fie reglementată de către Sfântul Sinod al fiecărei Biserici Ortodoxe Autocefale, în conformitate cu principiile stabilite de canoanele bisericești, în duhul discernământului pastoral, pentru a servi mântuirii omului.

Chambésy, 27 ianuarie 2016 Traducere Roman  Ortodox in Franta

Синаксис

Синаксис

Синаксис

Синаксис

SINAXA4 SINAXA3 SINAXA2

 

 

Синаксис

Синаксис


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), Homosexualitate, Patriarhul Daniel, Razboiul impotriva familiei / vietii/ copiilor, Video

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

34 Commentarii la “MARELE SINOD PANORTODOX – PROGRAMAT PENTRU 16-27 IUNIE 2016. O veste buna: documentele de lucru vor fi facute publice/ DOCUMENTUL INTEGRAL AL TEMEI “Sfânta Taină a Cununiei şi impedimentele la căsătorie”: BISERICA ORTODOXA NU ACCEPTA CONTRACTELE DE COABITARE PENTRU PERSOANELE DE ACELASI SEX

  1. Si taman in 16.06.2016 vor sa-l inceapa! Cam multi de 6 pe acolo! Stranie coincidenta!

  2. eucred,
    Eu zic – eu cred 🙂 – ca nu trebuie sa va faceti griji. De regula, nu conteaza inceputul, ci sfarsitul – si cum lucrarile Sfantului si Marelui Sinod nu se termina in aceeasi zi, putem fi linistiti 🙂

  3. totusi, mi se pare suspecta lipsa de la intrunitrea pregatitoare a arhiepiscopului Atenei, Ieronimos, din motive “personale”. Ce motive te pot tine departe de o reuniune de o asemenea importanta ?!! pare sa fie un protest, dar oare de ce protesteaza IPS Ieronimos? a se vedea si semnalul de alarma pe care l-a tras IPS Serafim al Pireosului. Sa ne rugam ca la viitorul Sinod sa nu se ia hotarari contrare canoanelor bisericii noastre.

  4. https://www.youtube.com/watch?v=xlxhvWjrBkI
    Omilia protopresbiterului Teodoros Zissis din 22 01 2016, privind Soborul Panortodox

  5. Din prezentarea de până acum nu pare nimic periculos.
    Iar având în vedere că hotărârile sinodului panortodox se vor lua cu acordul tuturor Bisericilor autocefale, adică în unanimitate (și aici este inclusă și Biserica Greciei), este destul de greu de presupus, că va ieși ceva contrar Ortodoxiei. Dar mai bine să așteptăm să vedem finalul sinodului panortodox, căci acela va fi esențial. Altminteri, cred că (poate cu excepția păr Bartolomeu, patriarhul ecumenic) toți primații Bisericilor Ortodoxe cunosc atitudinea păstoriților lor față de multe din/ toate subiectele abordate de viitorul sinod.

  6. IPS Ieronimos al Atenei nu a putut veni mai mult ca sigur, pentru Biserica Ortodoxa Greaca a fost aruncata in faliment de catre Tsipras, Syriza si gasca. Asta dupa ce la inceputul crizei au donat foarte mult pentru ca Grecia sa isi plateasca datoriile. Acum nu mai pot plati preotii, slujbele sunt tinute de studenti la teologie, si nici grecii nu se mai inghesuie. Mi se pare ciudat ca acest fapt absolut alarmant nu este prezentat public de Patriarhia Romana, si chiar sa faca un fond de intr-ajutorare materiala a Bisericii Greciei.
    Autocefalia nu cred ca inlocuieste sentimentul crestin de fratietate, precum fratietatea nu este cuvant de capital politic si social pentru toti reformatorii confuzati axiologic (vezi Francis de la Roma, sau din Argentina, nu m-am lamurit prea bine de unde sa-l definesc pe acest papa care ii socheaza si pe ai lui ce sa mai zic cum suna acum dialogul cu ortodoxia al Romei..).

  7. @ Maria:

    Totusi slujbele nu pot fi tinute de studenti, poate doar predicile si sluba de cantaret/”dascal”. Fara preoti chiar nu se poate face Liturghia si nicio taina, numai vecernii, acatiste si alte slujbe de acest fel.

  8. Pingback: “IMPORTANTA POSTULUI SI A RESPECTARII ACESTUIA ASTAZI” – proiectul documentului pentru SINODUL PANORTODOX | Cuvântul Ortodox
  9. Putin off-topic:

    http://www.raymondibrahim.com/2013/04/24/the-forgotten-genocide-why-it-matters-today/

    un articol (zic eu) interesant. Iar la aceeasi adresa se mai gasesc si altele.

  10. 1. Există pericolul unei noi schisme în Biserică? Mitropolitul Pireului, kir Serafim

    https://graiulortodox.wordpress.com/2016/01/30/exista-pericolul-unei-noi-schisme-in-biserica-mitropolitul-pireului-kir-serafim/

    2. Marele dogmatist și profesor contemporan, Dimitrios Tselenghidis, critică aspru textele adoptate de Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Autocefale Ortodoxe (Geneva, 21-28 ianuarie 2016)
    La solicitarea Mișcării Juriștilor Ortodocși din Republica Moldova, domnul Dimitrios Tselenghidis, Profesor de Dogmatică la Facultatea de Teologie a Universității Aristoteliene din Tesalonic, și ucenic al Sfântului Paisie Aghioritul, critică aspru două dintre textele adoptate de a V-a Conferință Panortodoxă Presinodală, care a avut loc anul acesta la Chambesy, Geneva, în intervalul 21-28 ianuarie.

    https://graiulortodox.wordpress.com/2016/02/03/11332/

  11. Se pare că poziția Sinodului cu privire la căsătoriile mixte este greșită. Ele sunt permise doar prin iconomie și doar în cazul în care partea eterodoxă promite să se convertească și să boteze și să crească copiii în credința ortodoxă, pe când în propunerile sinodale este specificată doar a doua condiție (botezarea copiilor). Este o abatere intolerabilă de la hotărârile canonice ale unor Sinoade Ecumenice anterioare.
    Aici au avut mare dreptate Bisericile Antiohiei și Georgiei. Este de mirare că Biserica Rusiei a fost de acord.

  12. Pingback: “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU INTREAGA LUME CRESTINA” – proiectul documentului pentru SINODUL PANORTODOX. Critica teologului Dimitrios Tselenghidis. AFIRMATII CONTROVERSATE SI CONTRADICTORII DESPRE UNITATE BISERICII SI MISCAREA ECUMEN
  13. Pingback: PATRIARHUL KIRILL pe tema SINODULUI PANORTODOX: Nu vom numi Sinodul ECUMENIC/ Recunoasterea unilaterala a SCHISMATICILOR din UCRAINA ar avea CONSECINTE CATASTROFICE pentru UNITATEA ORTODOXIEI/ Care este documentul pre-sinodal cel mai important in opinia l
  14. Pingback: ”MISIUNEA BISERICII ORTODOXE IN LUMEA CONTEMPORANA” – proiectul documentului pentru SINODUL PANORTODOX. Critica profetica a CONSUMERISMULUI, GLOBALIZARII LIBERALE SI A MANIPULARILOR OPINIEI PUBLICE | Cuvântul Ortodox
  15. @admin Sursa pentru stirea din Grecia: http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Extern/Stiri/Cand+austeritatea+loveste+biserica
    Da, este vorba despre absolventi de teologie.

  16. @ Maria:

    Da, ma rog, e vorba despre preoti proaspat hirotoniti, care slujesc voluntar, fara a fi platiti de la buget. Nu sunt mireni care sa slujeasca, asa ceva nu e posibil.

  17. Pingback: PATRIARHUL ILIA ANUNTA CA BISERICA GEORGIEI RESPINGE DOCUMENTUL “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU RESTUL LUMII CRESTINE”. Scrisoarea IPS Hierotheos Vlachos catre Sinodul Bisericii Greciei. CRITICA AMBIGUITATILOR ECUMENISTE SI A CACODOXIEI POST-
  18. Aceeasi intrebare pt cel de-al doilea document contestat (`Taina cununiei si impedimentele sale’) si, din cate inteleg, neinsusit de Bisericile Ortodoxe ale Antiohiei si Georgiei: unde, concret, se regasesc erorile si devierile dogmatice in acest document? Repet, e o intrebare neprezumtioasa, cat se poate de deschisa, a cuiva care vrea sa se lamureasca.

    Singura mea nelamurire e legata de acest text:

    `Preoția constituie un impediment la căsătorie în conformitate cu tradiția canonică în vigoare (canonul 3 al Sinodului Ecumenic Quinisext din Trulan).’
    Cum? Preotii trebuie sa se casatoreasca, nu…?

  19. @ Doroteea

    Adica cei care vor sa devina preoti trebuie sa se casatoreasca inainte de hirotonie si nu dupa aceasta, caz in care nu mai este posibil – se poate sa fie si preot celib. Ia, gandeste-te cum ar fi ca un preot sa caute printre domnisoarele din parohie cu cine sa se castoreasca! Nu merge!

    Problema cu acest document, este dupa cum s-a mai si spus pana acum casatoriile mixte, care daca pana acum se faceau prin iconomie, prin validarea acestui Sinod, acest lucru se ridica la rangul de regula generala. De aici o seama de probleme…

  20. @Corina:

    Mersi de explicatie. Cat priveste celalalt document – e posibil ca doar oportunitatea lui pe ordinea de zi sa fi fost de fapt pusa in discutie la un moment dat, intr-adevar… Chiar imi propusesem si eu acum sa sintetizez materialul (volumul de info asupra subiectului e destul de mare dupa mine) intr-o tentativa de a incerca mai bine sa inteleg despre ce e vorba de fapt si cam care e `harta conflictului`, si o sa revin cu indicii mai clare privind sursele si, probabil, cu noi intrebari.

  21. @Doroteea

    Din cate am retinut, e vorba despre acest articol care e problematic

    a) Căsătoria între ortodocși și ne-ortodocși nu poate fi binecuvântată conform acribiei canonice (Canonul 72 al Sinodului Ecumenic Quinisext din Trulan). Cu toate acestea, ea poate fi oficiată prin îngăduință și dragoste de om, cu condiția ca copiii reieșiți în urma căsătoriei să fie botezați și crescut în Biserica Ortodoxă.

    Teologul Tselengidis a aratat de ce:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2016/02/03/relatiile-bisericii-ortodoxe-cu-intreaga-lume-crestina-document-sinodul-panortodox/

    Și o observație teologică la textul ”TAINA CĂSĂTORIEI ȘI IMPEDIMENTELE LA ACEASTA”. La articolul 5.i, se menționează: ”căsătoria dintre ortodocși și eterodocși este oprită potrivit acriviei canonice, neputând fi binecuvântată (canonul 72 al Sinodului 5-6 Trulan), dar poate fi binecuvântată prin pogorământ și din iubire de oameni, cu condiția clară ca pruncii ce rezultă din această căsătorie să se dorească (de către părinți) a fi botezați și crescuți în Biserica Ortodoxă”.

    Aici, condiția clară ca „pruncii ce rezultă din această căsătorie să se dorească a fi botezați și crescuți în Biserica Ortodoxă” vine în contradicție cu validarea teologică a căsătoriei ca Taină a Bisericii Ortodoxe și acest lucru, pentru că apare nașterea de prunci – în legătură cu botezarea pruncilor în Biserica Ortodoxă – care ar consfinți sacralitatea căsătoriilor mixte, lucru interzis în mod clar de anumite canoane ale Sinoadelor Ecumenice (72 al Sinodului 5-6 Ecumenic). Cu alte cuvinte, un sinod neecumenic, așa cum este Sfântul și Marele Sinod ce urmează a se întruni, relativizează o hotărâre clară a unui Sinod Ecumenic. Iar acest lucru este inadmisibil.

    Și încă ceva. Și dacă din nunta săvârșită în Biserica Ortodoxă nu rezultă prunci, această căsătorie este validată teologic în virtutea intenției soțului eterodox de a-și fi integrat eventualii copii în Biserica Ortodoxă?

    În consecință, din punct de vedere teologic, paragraful 5.i trebuie eliminat.

  22. @admin:

    Multumesc!

  23. Este bine ca se va discuta despre familie care este tot mai afectata de societatea aflata in dezbinare.Cred ca este benefic un astfel de sinod pentru ca se intampla tot mai multe lucruri negative :homosexualitate, droguri, razboaie civile.Eu asa cred, ca este benefic acest sinod ortodox.

  24. Pingback: EXPLICATIILE PS LONGHIN DESPRE NEPOMENIREA PATRIARHULUI KIRILL/ Precizari despre POZITIA BISERICII GEORGIEI asupra documentului controversat RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU LUMEA CRESTINA/ Raspunsurile PATRIARHIEI MOSCOVEI la criticile aduse documentelor
  25. Pingback: SFANTUL MUNTE REACTIONEAZA FATA DE SINODUL PANORTODOX. Punctele criticate de parintii atoniti: SUBMINAREA SOBORNICITATII, AMBIGUITATEA TEOLOGICA, ATRIBUIREA TERMENULUI DE “BISERICA” EREZIILOR SI SCHISMELOR | Cuvântul Ortodox
  26. Pingback: Scrisoarea Manastirii Caracalu de la MUNTELE ATHOS pe tema SINODULUI PANORTODOX. “Afirmatiile cu privire la chestiunile ecleziologice sunt precare si ambigue, permitand interpretari ce se abat de la dogma ortodoxa” | Cuvântul Ortodox
  27. Pingback: PREDICA PARINTELUI EPISCOP LONGHIN JAR in Duminica Tomei, CHEMAND LA POCAINTA SI RUGACIUNE inaintea apropiatului SINOD PANORTODOX, SOCOTIT DEJA “SOBOR TALHARESC”: “In fata noastra sta o mare incercare. Este un Sinod ucigas de suflete, de
  28. Pingback: CONFERINTA INTERNATIONALA DESPRE SINODUL-PANORTODOX DIN CRETA cu Pr. Prof. Theodoros Zisis si teologul Dimitrios Tselengidis: “Biserica Ortodoxă, ecumenismul și panreligia. Duhul patristic și “ascultări” contemporane” – joi, 2 iu
  29. ” CRESTINII SA NU SE CASATOREASCA CU ERETICI SI CU NECRESTINI – 72 Trulan “,nicidecum titlul care exista aici…” 5. În ceea ce privește căsătoriile mixte între ortodocși și ne-ortodocși pe de o parte, … “.
    De ce au schimbat titlul? Cui apartine eroarea?
    ” Căsătoria între ortodocși și ne-ortodocși nu poate fi binecuvântată conform acribiei canonice (Canonul 72 al Sinodului Ecumenic Quinisext din Trulan). Cu toate acestea, ea poate fi oficiată prin îngăduință și dragoste de om, cu condiția ca copiii reieșiți în urma căsătoriei să fie botezați și crescut în Biserica Ortodoxă. ” Deci,casatoria intre ortodocsi si neortodocsi nu e binecuvantata,dar roadele ei sunt bune sa fie trecute la ortodoxie. Ce inseamna asta? Este cumva minciuna si interpretare dupa bunul plac si interese?
    Textul original spune asa :
    ” CRESTINII SA NU SE CASATOREASCA CU ERETICI SI CU NECRESTINI – 72 Trul.

    Sa nu se ingaduie ca barbatul ortodox sa se lege (prin casatorie) cu femeia eretica, nici ca femeia ortodoxa sa se uneasca (prin casatorie) cu un barbat eretic, ci de s-ar si vadi ca s-a facut un lucru ca acesta de catre vreunul dintre toti, casatoria (nunta) sa se socoteasca fara de tarie, si casatoria (insotirea nelegiuita) sa se desfaca – caci nu se cade a amesteca cele ce n-au amestecare, nici oii sa se imperecheze cu lupul, si nici partii lui Hristos cu soarta (ceata) pacatosilor; iar daca cineva ar calea cele oranduite de noi, sa se afuriseasca. Iar daca unii, gasindu-se inca in necredinta si nefiind inca numarati in turma ortodocsilor, s-au legat (potrivit) intreolalta, prin casatoria legiuita, si apoi unul dintre ei alegand binele a alergat la lumina adevarului, iar celalalt a fost tinut (stapanit) de legatura saracirii, nealegand (nedorind) sa vada (sa ia in scama) razele dumnezeiesti; daca sotia cea necredincioasa socoteste ca este bine (consimte) sa vietuiasca cu sotul cel credincios, sau, dimpotriva, cel necredincios cu sotia cea credincioasa, sa nu fie despartiti, dupa dumnezeiescul apostol Caci barbatul necredincios se sfinteste prin femeie, si femeia necredincioasa se sfinteste prin barbat (I Cor. 7,14). ”
    Am fost botezata catolic, prin mirungere si casatorie am devenit ortodocsa.
    Sa-i judece Dumnezeu,dar eu nu ma las mintita .
    Ma intereseaza doar ADEVARUL,care este UNUL SINGUR.

  30. Pingback: EXCLUSIV: propunerile SFANTULUI SINOD AL BISERICII GEORGIEI asupra documentelor pregatite pentru SINODUL PANORTODOX. Modificari substantiale aduse textelor despre CASATORIE, MISIUNEA BISERICII SI RELATIILE CU LUMEA CRESTINA/ Analiza IPS Hierotheos Vlachos
  31. Pingback: EXCLUSIV: propunerile SFANTULUI SINOD AL BISERICII GEORGIEI asupra documentelor SINODULUI PANORTODOX. Propuneri de modificari substantiale aduse textelor despre CASATORIE, MISIUNEA BISERICII si RELATIILE CU LUMEA CRESTINA/ IPS Hierotheos Vlachos despre PR
  32. Pingback: EXCLUSIV: propunerile SFANTULUI SINOD AL BISERICII GEORGIEI asupra documentelor SINODULUI PANORTODOX. Modificari substantiale aduse textelor despre CASATORIE, MISIUNEA BISERICII si RELATIILE CU LUMEA CRESTINA/ IPS Hierotheos Vlachos despre PROBLEMELE ESEN
  33. Pingback: Mesajul Patriarhului Daniel pe tema SINODULUI PANORTODOX: Vom asculta toate propunerile facute de Bisericile autocefale si vom incerca sa contribuim la ameliorarea textelor./ Declaratii ale IPS Ilarion Alfeyev: DOCUMENTELE SINODULUI TREBUIE AMENDATE DACA
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare