In Grecia se poate: SIMPOZION TEOLOGIC PE TEMELE FIERBINTI ALE BISERICII, cu participarea STARETULUI EFREM VATOPEDINUL/ In Biserica noastra, cu putine exceptii, PARE A SE REFUZA DEZBATEREA LIBERA PE MARGINEA SINODULUI DIN CRETA, iar clericilor “razvratiti” li se inchide gura prin MASURI DISCIPLINARE DURE de tip “administrativ-discreţionar”, fara nicio preocupare reala de DIALOG PARINTESC: “Aroganţa de a crede că poţi interzice oamenilor să îşi spună părerea alimentează doar argumentele extremiste”

14-09-2016 9 minute Sublinieri

Mitropolia de Nafpaktos organizează un simpozion teologic în ziua de 1 octombrie 2016, având ca vorbitori între alții pe părintele Efrem egumenul Mănăstirii Vatopedi și pe pr. prof. Nikolaos Loudovikos, pe subiectele fierbinți eclesiologice. Se pare că se dorește conturarea chiar a unui grup de reflecție teologică moderată și sănătoasă, fără excesele celor ale căror ecouri ajung acum până în România…

***

aldea

Este NECESAR ŞI CANONIC să se discute despre Sinodul din Creta, care este o extrem de gravă abatere de la Ortodoxie!

Este NECESAR ŞI CANONIC să se discute despre încetarea pomenirii ierarhilor, spre a se vedea dacă s-a ajuns ori nu acolo.

Ascunderea sub preş a acestor probleme duce doar la acutizarea lor.

Iar diabolizarea celor care le discută este o acţiune şi mai gravă.

În cazul în care pare că X are accente zelotiste – ceea ce este foarte departe de acuzaţia lejeră de zelotism – trebuie subliniate acele accente şi, eventual, combătute argumentat. Subliniindu-se, totodată, şi punctele corecte susţinute de X.

Altfel suntem în afara Ortodoxiei (fie că suntem în Inchiziţie, zelotism, ecumenism fanatic sau oricare altă rătăcire)”.

*

[…]

“Pot da sute de citate biblice şi patristice care arată obligaţia creştinului de a vorbi liber Cuvântul lui Dumnezeu. Un act care interzice unor clerici – fie ei preoţi, diaconi sau episcopi – să vorbească liber… nu cunosc decât în Inchiziţie.

Logica patristică, identică logicii biblice, este simplă: dacă sunt clerici ortodocşi mărturisesc Adevărul; dacă nu, ce caută în Biserică?

Deci nu se poate interzice, în Ortodoxie, vorbirea liberă a clericului şi chiar a creştinului, ci doar se poate sancţiona abaterea de la Ortodoxie din această vorbire.

În documentul P.S. Andrei nu există menţionată nicio abatere de la Ortodoxie a preoţilor şi diaconilor din eparhie care să fi meritat, în 2015, o asemenea interdicţie generalizată. De asemenea, invocarea discutării Sinodului din Creta ca pretext al interdicţiei este atât de necanonică, încât mă feresc să o discut pentru că discreditează aşezarea în Ortodoxie a celui care a invocat-o.

Am o durere cumplită scriind aceste lucruri.

De ani de zile am încercat să atrag atenţia, discret şi din interior, asupra greşelii păstrării unui model discreţionar-ierarhic, în care până şi administrativul primează asupra dimensiunii duhovniceşti.

Mă tem că s-a ajuns la o limită pe care, din păcate, mulţi din ierarhie şi din aparatul administrativ o ignoră cu disperare. Înţeleg de ce, însă ignorarea va duce, mă tem, la dezastru.

Încercările de a pune pumnul în gură – cu felurite acuzaţii sau cu argumentări administrativ-discreţionare – celor care discută ÎN Biserică fac un singur lucru: înmulţesc numărul celor care cred că singura soluţie este despărţirea de cei care fac aceste încercări.

În ceea ce mă priveşte ştiu că, asemenea Sfântului Maxim Mărturisitorul, trebuie să stăm în Biserică şi să mărturisim de aici chiar cu preţul persecuţiei, torturii, morţii.

Dar mulţi nu înţeleg asta şi vor fi pierduţi pentru Biserică dacă lucrurile nu se vor îndrepta.

Aroganţa de a crede că poţi interzice oamenilor să îşi spună părerea despre Sinodul din Creta face doar să alimenteze argumentele extremiste.

Bucuria mea ar fi să văd episcopi care, în loc să dea interdicţii de opinie şi exprimare, ar încuraja discuţii echilibrate şi reale între susţinătorii părerilor pro şi contra, atât în domeniul ecumenismului sau anti-ecumenismului, cât şi al Sinodului din Creta, al organizării eparhiilor şi în orice alte probleme reale ale Bisericii.

Asta ar reda Bisericii VIAŢA pe care o pierde tot mai mult în dimensiunea umană, deocamdată (în România) în calitate, dar tot mai mult şi cantitativ.

Fenomene similare – în rău – s-au petrecut în trecut în provinciile romane Cartagina, Africa sau Egipt, ajutând la prăbuşirea vieţii creştine şi constituind fondul pe care Islamul a putut înaintat atât de iute şi nimicitor.

Să stăm bine, să stăm cu frică, să luăm aminte!”

Articolul 22, din cadrul documentului “Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine” al sinodului din Creta, despre care tot am vorbit in ultimul timp si care ni s-a parut a prezenta cel mai mare pericol, incepe sa-si arate efectele. Parintele Ciprian Staicu, […] care s-a impotrivit vehement sinodului din Creta si care a adus o multime de informatii si traduceri pertinente in acest sens, a primit de la episcopia de care apartine o instiintare prin care i se interzice in mod categoric orice manifestare in presa sau pe internet. Daca cineva a avut vreun dubiu pana acum in ceea ce priveste demersurile care s-au facut si se fac pentru schimbarea randuielii firesti in raporturile din Biserica Ortodoxa, consideram ca lucrurile devin tot mai clare. In articolul “Crestinul ortodox intre glasul Pastorului si hotararile din Creta” am atras atentia asupra unor “coincidente” stranii din ultima vreme. Am vorbit acolo despre contractele de munca ale preotilor schimbate in “decizii chiriarhale”, in care se stipuleaza si aceasta interdictie a lor de a iesi in mass-media fara binecuvantare. Intre timp am primit informatii despre invitatia adresata preotilor din eparhia Bihorului, pentru data de 13 septembrie (maine), urmand ca acestia sa semneze un “juramant de onestitate si fidelitate fata de Biserica”. Acest juramant a fost stipulat printr-o hotarare din 18 ianuarie, anul curent, in cateva eparhii din tara fiind deja pus in aplicare. Coroborand toate aceste activitati, avand in centru sinodul din Creta, putem oare sa ramanem naivi si impasibili, spunand ca nu se intampla nimic in Biserica Ortodoxa? Aceste decizii, interdictii si juraminte capata, dupa sinodul din Creta, conotatii noi si revelatoare. Vedem astfel si in instiintarea facuta catre parintele Staicu, intr-un mod si mai evident, “siluirea” Bisericii despre care vorbeam intr-un articol recent.

Ce se intampla cu Biserica Ortodoxa? Se intoarce de la firescul unei credinte prin care i s-a redat demnitatea omului, la o religie ante-crestina unde un grup de initiati “cunosteau” totul iar ceilalti li se supuneau fara cracneala? Fariseii, vazand multimea care il urma pe Hristos, au zis: “Ci norodul acesta, care nu stie legea, blestemat este” (Ioan 7,49). Trecem de la o comuniune intre madulare ale Bisericii la un raport condescendent intre o ierarhie papalizata si un norod blestemat, nestiutor, caruia trebuie sa i se puna pumnul in gura in acest fel?

Inainte de a trece la raspunsul bine argumentat al parintelui Ciprian Staicu la instiintarea pe care a primit-o, dorim sa insiram cateva din “fericirile” Sfantului Paisie Aghioritul, la care ii indemnam cu drag si pe ierarhii nostri sa mediteze.

“8.Fericiți sunt părinții care nu folosesc cuvântul „nu” pentru copiii lor, ci îi înfrânează de la rău prin viața lor sfântă, pe care copiii o imită și, bucuroși, urmează lui Hristos cu noblețe duhovnicească.

9.Fericiți sunt copiii care s-au născut sfinți „din pântecele maicii lor”, dar mai fericiți sunt aceia care s-au născut cu tot felul de patimi moștenite, însă s-au nevoit cu sudori și le-au dezrădăcinat dobândind împărăția lui Dumnezeu „întru sudoarea feței lor”.

10.Fericiți sunt copiii care de mici au trăit într-un mediu duhovnicesc și astfel, fără osteneală, au sporit în viața cea duhovnicească. Dar de trei ori mai fericiți sunt copiii cei nedreptățiți care nu au fost ajutați deloc, ci dimpotrivă, au fost îmbrânciți spre rău, dar care, îndată ce au auzit de Hristos, au tresăltat în inima lor și întorcându-se cu 180 de grade, și-au întraripat sufletul ieșind din sfera de atracție a pământului și mișcându-se în orbita duhovnicească.

11.Fericiți sunt cei care slavoslovesc pe Dumnezeu pentru luna ce îi luminează și îi ajută să meargă noaptea, însă mai fericiți sunt cei care au priceput că nici lumina lunii nu este a lunii și nici lumina lor duhovnicească nu este a lor, ci a lui Dumnezeu. Căci zidirile, fie că lucesc ca oglinda, fie ca sticla, fie ca un capac de conservă, dacă însă nu vor cădea razele soarelui peste ele, nu este cu putință să lucească.

12.Fericiți cei care s-au născut nebuni, căci vor fi judecați ca nebuni și astfel vor intra în rai fără pașaport. Dar mai fericiți și de trei ori fericiți sunt cei foarte învățați, care o fac pe nebunii pentru dragostea lui Hristos și își bat joc de toată deșertăciunea lumii. Această nebunie pentru Hristos prețuiește mai mult decât toată știința și înțelepciunea înțelepților întregii lumi.”

Libertatea sfanta a devenirii noastre in Hristos, ce transpare din aceste randuri, ne obliga sa ne opunem transformarii credintei noastre intr-o religie profana. […]

revolta-episcopie-3

Evenimentele se precipita nu in sensul gasirii unor solutii, ci in adancirea rupturii dintre autoritatile bisericesti si popor 🙁

Cu exceptia IPS Teofan, toate reactiile oficialitatilor pe tema Sinodului din Creta practica triumfalismul si POLITICA pumnului in gura. Tot ce zidesc personalitatile echilibrate ale momentului darama comunicatele haotice. Se cere credinciosilor RABDARE,UNITATE,DRAGOSTE,dar contestatarii sunt vazuti nebuni pentru ca ridica probleme care…nu exista.

***

In zi de mare praznic, Protosinghelul Elefterie Tarcuta, duhovnicul Caterdralei Arhiepiscopale din Roman a fost mutat disciplinar la Manastirea “Inaltarea Domnului” din Zemes, judetul Bacau :(

Daca masura pare logica avand in vedere tulburarile din ultima vreme,nu la fel de indreptatita este oprirea de la slujire si spovedanie. Ierarhul pedepseste si turma. Ca sa nu mai vorbi de lipsa argumentelor si a transparentei.

Oricum duhovnicul si-a atins scopul, acela de a pune in dezbatere documente controversate. Pentru ca la noi presa nu reactioneaza decat atunci cand iese scandal…

Zeci de credincioși s-au adunat duminică, aproape de ora prânzului, în curtea Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, pentru a cere conducerii eparhiei să își regândească poziția față de cele hotărâte de mai marii Biserici Ortodoxe în cadrul Sinodului din Creta, din luna iunie. Oamenii au mai cerut explicații cu privire la soarta protosinghelului Elefterie Tărcuță, despre care s-a auzit că va fi mutat în altă parte sau chiar că va fi caterisit.

Nemulțumirile și temerile lor au fost ascultate de un reprezentant al Arhiepiscopiei, care i-a îndemnat pe credincioși să depună în scris tot ceea ce doresc să transmită IPS Ioachim, arhiepiscopul nefiind la Roman duminică la prânz. Oamenii au spus că se vor întoarce luni, 12 septembrie, la ora 8.00, la Arhiepiscopie, pentru a depune liste cu aproximativ 500 de semnături de susținere pentru preotul Elefterie. Același reprezentant a precizat că un punct de vedere oficial pe această chestiune va fi oferit tot luni.

Tulburarea din rândul Bisericii Ortodoxe Române a început odată cu Sinodul din Creta, o întrunirea în cadrul căreia s-au luat mai multe hotărâri referitoare la chestiuni de interes general. Parte dintre clerici consideră că hotărârile luate în Creta vor duce la pierderea adevăratei credințe. Unul dintre cei care au luat atitudine este și protosinghelul Elefterie, duhovnic cunoscut și apreciat printre credincioșii romașcani. Preotul a încetat a-l pomeni în cadrul slujbelor pe IPS Ioachim Băcăuanul, din cauză că arhiepiscopul Romanului și Bacăului a semnat documentul ce cuprinde concluziile Sinodului din Creta.

Subsemnatul, Protos. Elefterie Tărcuţa, preot slujitor si duhovnic de 24 de ani la Catedrala Arhiepiscopală a Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului, momentan impins in iadul ereziei pentru păcatele mele, de către Părintele si Arhiepiscopul Ioachim, am găsit totusi putere de la Bunul Dumnezeu să strig din acest iad după ajutor.
In această perioadă de 24 de ani am ascultat şi cunoscut durerile multor credincioşi şi chiar necredincioşi. De multe ori am fost pus intr-o situatie penibilă, să răspund de ce unii preoti si ierarhi ai Sfintei Biserici comit nedreptăţi şi smintesc prin comportamentul lor. Mă simt si eu printre ei, cu păcatele mele, dar nu ca eretic. Întotdeauna a trebuit să găsesc o scuza sau un motiv, intr-un mod protector, pentru a nu denigra slujitorii si Sf. Biserică. Acum, când ca ierarhi ne-aţi trădat intr-un mod mişelesc Ia acest „sinod” din Creta, ba ati mai implicat si preotii, cerându-le să nu vorbească credinciosilor despre hotărârile luate cu acest prilej, acum când aţi pus lumina sub obroc, nouă oare ce ne rămane de făcut?! Să aşteptăm să vorbească pietrele?… (…) Ati intrat prin usile imparatesti in Sf. Altar al Catedralei Arhiepiscopale cu un episcop eretic armean, ati ingaduit sa-i binecuvinteze pe credinciosi, iar acestia să-i sarute mana.
Botezati prin stropire si ingăduiti ca preotii să boteze Ia fel, si nu prin afundare de trei ori in cristelnită.
Ati binecuvantat si sustinut intalnirile ecumeniste pe tot cuprinsul Eparhiei.
Ati ingăduit tacit savarsirea de cununii mixte de către unii preoti ai Eparhiei Romanului si Bacăului.
Ingaduiti ca vinul folosit pentru Sf. Euharistie să provină din comert (acesta având diverse adaosuri).
Toate acestea le-am observat si le spun cu toată durerea. În anul 2003, 18-19 octombrie a avut loc in Romania un referendum prin care se cerea fiecarui cetatean sa-si exprime acordul sau dezacordul privind revizuirea Constitutiei. In Legea nr. 429 din oct. 2003, emisa de Parlamentul Romaniei, gasim la art. 145: „(1) Aderarea Romaniei Ia tratatele constitutive ale Uniunii Europene, in scopul transferării unor atributii catre institutiile comunitare, precum si al exercitarii in comun cu celelalte state membre a competentelor prevazute in aceste tratate, se face prin lege adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, cu o majoritate de doua treimi din numarul deputatilor si senatorilor. (2) Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fată de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.” Ca să devină lege aceste articole, erau implicati si unii ierarhi care trebuiau să incurajeze cetăţenii să meargă Ia vot.
La aceeasi data era prevazuta si sfintirea bisericii Sf. Dimitrie din Bacău. Coincidentă?! Aproape de usa bisericii era plasata urna de vot; după ce credinciosii erau indemnati să treacă prin Sf. Altar, să sărute Sf. moaşte, Ia iesire Ii se cerea să-si exprime acordul „fărădelegii”. Atunci, ierarhii nostri ne-au invatat să facem primii paşi spre Europa atee/eretică si să ne inchinam ei
”, a scris preotul Elefterie pe data de 17 august.

Regret că ai luat o decizie pripită și iresponsabilă, declarându-te rupt de Biserica mântuitoare cea care te-a purtat la sânul ei atâta vreme și te-a hrănit cu atâta dragoste, ieșind de sub omoforul oblăduitor care te-a ocrotit atâta vreme. Până acum ai fost la adăpostul unei cetăți. De vreme ce ai ales libertatea, vei simți asperitatea pustiului și vei înfrunta singur ispitele și furtunile lumii deșarte, stăpânită de diavoli.
Credeam că ai discernământul să distingi esențialul de non esential, dar n-ai avut, asumându-ți un text sectar, plin de erori dogmatice, canonice și eclesiologice pe care l-ai semnat.
Ți-ai semnat de fapt, singur în mod deliberat, calitatea de fiu risipitor. Se vede simplitatea gândirii tale, refuzând dialogul și contorsionând Adevărul mântuitor.
Cea mai mare eroare care ai comis-o este că te-ai erijat în a fi un fel de „papă infailibil”, spălând mințile unor credincioși, îndoctrinându-i cu un ultraortodoxism bolnăvicios, substituindu-te lucrării lui Dumnezeu în lume. Să știi că nu ți s-a dat puterea de a trimite în Iad sau în Rai pe cineva, înlocuind iubirea cu ura, pacea cu războiul, liniștea cu gâlceava
”, a fost răspunsul IPS Ioachim.

sf.dum_.6

 Legaturi:

***


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), 1. ȘTIRI, Ierarhi romani, IPS Hierotheos Vlachos, Polemici, conflicte, zelotism, extremism, provocari, Preoti si duhovnici romani, PS Andrei Fagarasanul, PS Ioachim Bacauanul

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

18 Commentarii la “In Grecia se poate: SIMPOZION TEOLOGIC PE TEMELE FIERBINTI ALE BISERICII, cu participarea STARETULUI EFREM VATOPEDINUL/ In Biserica noastra, cu putine exceptii, PARE A SE REFUZA DEZBATEREA LIBERA PE MARGINEA SINODULUI DIN CRETA, iar clericilor “razvratiti” li se inchide gura prin MASURI DISCIPLINARE DURE de tip “administrativ-discreţionar”, fara nicio preocupare reala de DIALOG PARINTESC: “Aroganţa de a crede că poţi interzice oamenilor să îşi spună părerea alimentează doar argumentele extremiste”

  1. comentariul acesta :”Fenomene similare – în rău – s-au petrecut în trecut în provinciile romane Cartagina, Africa sau Egipt, ajutând la prăbuşirea vieţii creştine şi constituind fondul pe care Islamul a putut înaintat atât de iute şi nimicitor.” mi s-a parut covîrsitor… acest argument (banuiesc clasic pentru specialisti) e pentru mine nou si m-a emotionat un pic
    de bagat in seama ! mai ales de cei la cîrma !
    Doamne ajuta !!!

  2. La nivel local se practica un blocaj informational.In presa nu ajung astfel de framantari.La Roman s-a incercat ascunderea gunoiului sub pres si marginalizarea duhovnicului,desi avem de-a face cu o adevarata autoritate duhovniceasca,cu sute de ucenici in spate.In conditiile in care aceste proteste vehemente nu ajung in media si sunt catalogate fanatisme,curentul este preluat cu bucurie de Saccsiv si fartatii lui.Ei isi legitimeaza astfel politica de dezbinare si de atac permanent asupra ierarhilor.In plasa le cad credinciosi care sub durerea piederii duhovnicului vad in ei paiul de care pot sa se agate.Postarea voastra da dovada de obiectivitate pentru ca mediile bisericesti sunt acum inevitabil subiective.

  3. @ cristi_g: in presa, situatia este cu totul altfel relatata de catre purtatorul de cuvant al Arhiepiscopiei, discutabila, desigur, dar tare incurcata:

    „Nu stim dacă scrisoarea chiar apartine părintelui Elefterie“

    Preotul Alexandru Zamfir, purtătorul de cuvînt al Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului, a declarat că se îndoieste de veridicitatea documentului apărut în mediul on-line: „Părintele Elefterie Tărcută este preot la catedrala Arhiepiscopiei de aproape un sfert de veac. Problema este că la Arhiepiscopie nu a ajuns un asemenea document, cu semnătura olografă a părintelui, asa cum a fost el publicat în mediul on- line. Ceea ce am primit la Arhiepiscopie este doar o cerere de concediu de odihnă pentru 10 zile, din drepturile sale pe 2016, începînd cu data de 18 august“. Sursa citată a explicat si măsurile care au fost luate în cazul staretului Macarie de la Schitul Oituz, care nu a fost oprit de la slujire, ci a fost chemat prin rugăciune să se întoarcă la Regulamentul BOR. „În cazul părintelui egumen Macarie Banu, de la Schitul Oituz, nici într-un caz nu s-a luat măsura opririi de la slujire. Dimpotrivă, s-a luat măsura intensificării rugăciunilor pentru linistire, înteleptire si întoacere a lui la ascultare. Ne rugăm, fără ipocrizie pentru liniste si pace“, a mai afirmat preotul Alexandru Zamfir. Acesta a opinat că este vorba despre un grup izolat de călugări conservatori, care dau dovadă de prostie si frustrare confesională: „Dacă m-ati fi întrebat nu ca purtător de cuvînt al Arhiepiscopiei, ci ca simplu cetătean, care am dreptul constitutional la opinie, v-as fi spus că prostia si frustrarea nu sînt confesionale. (…) E vorba doar de demersuri ridicole si penibile. Dacă ar fi vorba doar de intolerantă am mai rezolva-o, dar mi se pare incapacitate de a iubi pînă la capăt omul, în mod dezinteresat. Dar, asa cum zice întelepciunea populară «Unde-i dragoste putină, lesne-i a găsi pricină!» rămînem consecventi ideii că «palma pe care n-o dai doare cel mai tare“. Eu cred că sînt oameni care doresc să fie pălmuiti pentru a-si crea aură de martir“. Purtătorul de cuvînt nu poate anticipa, în prezent, măsura ca cei doi preoti protestatari să fie opriti de la slujire, dar este sigur că se vor lua măsuri graduale de sanctiune a acestora, prevăzute de Regulamentele BOR.
    https://mont.ro/stiri/?editia=20160908&pagina=1&articol=43291

  4. Nu pot sa cred ca Pr Alexandru Zamfir, purtatorul de cuvant al Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului, a facut afirmatille acestea:

    “(…) călugări conservatori, care dau dovadă de prostie si frustrare confesională”.
    “E vorba doar de demersuri ridicole si penibile”.
    “Dacă ar fi vorba doar de intolerantă am mai rezolva-o, dar mi se pare incapacitate de a iubi pînă la capăt omul, în mod dezinteresat. Dar, asa cum zice întelepciunea populară «Unde-i dragoste putină, lesne-i a găsi pricină!» rămînem consecventi ideii că «palma pe care n-o dai doare cel mai tare“.

    Nu pot decat sa constat cu durere ca se adanceste falia… Pacat de crasa incapacitate a unor pastori si ciraci de a-i asculta pre cei mai mici din comunitatea lor macar in nemultumirile si durerile lor duhovnicesti.

  5. Votul delegatiei Serbiei demonstreaza ca nici macar elementara norma democratica nu a fost respectata in Creta (de a respecta votul unei majoritati de peste 2/3). De respectarea tradititiei sinoadelor ortodoxe nici nu mai incape vorba. De fapt, aceasta este cheia problemei: stiind ca nu vor obtine CONSENSUL, au fortat aceasta maniera de vot. Evident, nu trebuia acceptat. Cinste Bisericii Antiohiei, singura care nu a fost de acord cu regulamentul!

    Cand, inainte de sinod, PS Longhin a luat atitudine, multi l-au catalogat… grabit, insuficient informat asupra subiectului, superficial chiar – se subintelegea, eventual cu scopuri ascunse… Ce usor punem stampila!

    Ce e suspect: de ce aceasta graba nemaipomenita a sinodului din Creta? Cineva apasa acceleratia. Daca nu apasam la timp frana, nu se stie unde ajungem.

  6. @carmen
    Cunosc reactia purtatorului de cuvant.Deja vorbim de viclenie 🙁 Se insinueaza ca Parintele Elefterie nu ar avea capacitatea redactarii unei asemenea scrisori.Plus ca se incearca stirbirea autoritatii duhovnicului,pentru ca oricine nu e cu noi nu poate fi decat…nebun.

  7. @cristi_g
    Eu cred că este vorba de prima scrisoare, pt că declarația aceea e de pe data de 8 septembrie cel mai târziu, pe când a doua scrisoare este de pe 12 septembrie. Având în vedere că prima scrisoare nu a excelat în prezentare, nu cred că e vorba de insunuarea de care pomenești. Mai degrabă se aștepta ca întreruperea pomenirii să fie doar un zvon nefondat… nu știu.

  8. @Cristian,

    “Ce e suspect: de ce aceasta graba nemaipomenita a sinodului din Creta? Cineva apasa acceleratia. Daca nu apasam la timp frana, nu se stie unde ajungem.”

    Am aflat de dialogurile purtate sub umbrela CMB, indeosebi dupa al doilea razboi mondial, intre diversi “reprezentanti” ortodocsi si romano-catolici, monofiziti, luterani, anglicani si alti protestanti in general. S-a dialogat mult insa, se pare, ecumenistii au constatat ca tot apar noi si noi subiecte fata de care exista divergente teologice – nici nu se putea altfel – si ca, deci, se inainteaza greoi catre UNIREA efectiva si completa . Asadar, atat in discutiile din comisiile mixte, cat si la punerea in practica a viziunii ecumeniste (rugaciuni comune; manifestari comune gen Assisi; pomenirile “sfintilor catolici” la radio; schimb de studenti; studii in strainatate; ore de ecumenism in facultatile de teologie, carti de predici in duh ecumenist etc) nu s-au inregistrat progrese substantiale decat pe alocuri. Mai mult, la faza de punere in practica s-a intampinat o opozitie destul de substantiala. De aceea cred ca s-a simtit nevoia unui sprijin institutional mai inalt, a unui for mai puternic decat Bisericile locale ortodoxe participante la dialogul unirii si, astfel, s-a grabit si intrunirea acestui “sinod panortodox”.

    Iata o posibila dovada in acest sens din perspectiva dialogului ortodox-luteran:

    “Totodata, aceasta comuniune ecleziala [dintre ortodocsi si luterani… – nota mea] care a fost fixata drept principium movens al dialogului nu se poate realiza deplin doar la nivelul declarativ al mesei de discutii teologice, ci mai ales la nivelul crestinismului trait liber si viu de fiecare credincios al respectivei confesiuni. Problema reala a receptarii, sesizata relativ tarziu in iconomia discutiilor, va capacita in mod necesar Comisia [mixta de dialog – n.m.] conform celor afirmate de diferiti reprezentanti in cadrul ultimei intruniri a plenului din Paphos (2008), in directia conectarii rezultatelor la realitatea confesionala (…). Receptarea locala a deciziilor Comisiei mixte de dialog teologic ortodox-luteran international ramane marea provocare la care este chemat intregul demers pe viitor. Din perspectiva ortodoxa, drumul necesar de urmat de la hotararile adoptate in cadrul Comisiei si pana la nivelul credinciosilor fiecarei Biserici locale va trebui circumscris deciziei unei intalniri panortodoxe (…)”.

    Sursa: “Dialogul Bisericilor Ortodoxe cu Federatia Luterana Mondiala” Vol 2, pg 806, Ed. Universitatii “Lucian Blaga” Sibiu, 2011

    Doamne, miluieste-ne pe toti!

  9. @ cristi_g: se poate sa fie insa si neputinta de a crede ca omul de alaturi, de 24 de ani daca am inteles eu bine, poate sa-si spuna pasurile prin intermediul tertilor, intr-un mod super publicitat. Nu stiu, zic si eu.

  10. Până să se mai limpezească problema Sinodului și a ecumenismului, rușii o iau înainte cu politica bisericească de apropiere ecumenistă și îndepărtare de cuviință și sfințenie. Dăruiesc o părticică din moaștele Sf. Serafim de Sarov papei. Este un gest tolerabil?
    https://mospat.ru/en/2016/09/15/news135747/

  11. @exegeticus
    Rusii au luat-o inainte cu ecumenismul inca de la inceputul anului!

    Pope meets Russian Orthodox head after 962 years
    http://www.aljazeera.com/news/2016/02/pope-meets-russian-orthodox-head-962-year-split-160212202522134.html

    Joint Declaration of Pope Francis and Patriarch Kirill

    Our fraternal meeting has taken place in Cuba, at the crossroads of North and South, East and West. It is from this island, the symbol of the hopes of the “New World” and the dramatic events of the history of the twentieth century, that we address our words to all the peoples of Latin America and of the other continents.

    By meeting far from the longstanding disputes of the “Old World”, we experience with a particular sense of urgency the need for the shared labour of Catholics and Orthodox, who are called, with gentleness and respect, to give an explanation to the world of the hope in us.
    http://en.radiovaticana.va/news/2016/02/12/joint_declaration_of_pope_francis_and_patriarch_kirill/1208117

  12. @M
    ??????
    E subiect vechi. Totusi alta greutate au cele de dupa Sinod.

  13. Pingback: NOUA DARE DE SEAMA AMANUNTITA SI EXHAUSTIVA A MITROPOLITULUI HIEROTHEOS VLACHOS DESPRE SOARTA DECIZIILOR BISERICII GRECIEI LA SINODUL DIN CRETA. Ierarhul grec constata INCALCAREA MANDATULUI Sinodului Bisericii Greciei in privinta DOCUMENTULUI ECUMENIST. D
  14. Pingback: NOUA DARE DE SEAMA EXHAUSTIVA A MITROPOLITULUI HIEROTHEOS VLACHOS despre evolutiile deciziilor BISERICII GRECIEI referitoare la documentele SINODULUI DIN CRETA. Ierarhul grec constata INCALCAREA MANDATULUI Sinodului Bisericii Greciei in privinta DOCUMENTU
  15. Pingback: NOUA DARE DE SEAMA EXHAUSTIVA A MITROPOLITULUI IEROTHEOS VLACHOS despre evolutiile deciziilor BISERICII GRECIEI referitoare la documentele SINODULUI DIN CRETA. Ierarhul grec constata INCALCAREA MANDATULUI Sinodului Bisericii Greciei in privinta DOCUMENTUL
  16. http://manastirea.petru-voda.ro/2016/10/12/ginduri-despre-adunarea-din-creta-si-urmarile-sale/

    Poate vreun cunoscator de limba greaca va avea timp sa traduca simpozionul (daca s-a tinut). Doame-ajuta!

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare