PATRIARHIA ECUMENICA NU DA INAPOI: “Sfântul și Marele Sinod continuă”/ Semnale ingrijoratoare in directia NEW AGE si a ECUMENISMULUI, presiuni si amenintari cu MUSTRAREA pentru cei care nu participa la Sinod! NE INDREPTAM SPRE O SCHISMA DE FACTO IN ORTODOXIE, SPRE CONSFINTIREA UNEI GRAVE DEZBINARI, TOCMAI IN NUMELE… UNITATII, ca “prim dar al Duhului Sfant”?!/ LOGICA SECULARISTA a Agentiei Basilica: Sinodul este “Mare si Sfant” pentru ca exista un… REGULAMENT DE FUNCTIONARE?

15-06-2016 19 minute Sublinieri

SINAXA3

Biroul de presă al Sfântului și Marelui Sinod tocmai a publicat acest comunicat:

Biserica Ortodoxă se întâlnește în Creta – Sfântul și Marele Sinod continuă.

Biserica Ortodoxă din lume este pe cale de a iniția, în Creta, o mișcare istorică în favoarea unității.

Sanctitatea Sa, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I va sosi pe insula din Grecia, la ora 13:00, pe data de 15 iunie, unde se va ține Sfântul și Marele Sinod a Bisericii Ortodoxe, prima întâlnire de acest tip al responsabililor Bisericilor Ortodoxe de mai bine de 1000 ani. Alți reprezentanți ai Bisericilor Ortodoxe locale sosesc pe 16 iunie. Punctele de pe ordinea de zi au fost pregătite de mai mult de 50 de ani de Comisii interortodoxe pregătitoare și Conferințe panortodoxe presinodale.

În vederea pregătirii Sfântului și Marelui Sinod, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu a convocat Soborul Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe locale la Centrul Patriarhiei Ecumenice din Chambesy (Geneva) între 21 și 28 ianuarie 2016. În mod similar, o mica Sinaxă a Întâistătătorilor este prevazută de luni, pe 17 iunie”.

Sursa: Traducere de Roman Ortodox în Franța după Orthodoxie.com, L’Église orthodoxe se réunit en Crète – Le Saint et Grand Concile se poursuit

Nota noastră:

Cum adică?

Biserica Ortodoxă din lume este pe cale de a iniția, în Creta, o mișcare istorică în favoarea unității.

Din doua, una: fie Biserica Ortodoxa nu este unita, deci Biroul Sfantului si Marelui Sinod tocmai a contrazis Crezul, fie e vorba de unirea cu eterodocsii, deci contestatarii pe baza de ecumenism ai Sinodului au dreptate.

Cat priveste decizia Patriarhiei Ecumenice de a tine, in continuare si in actualele conditii, Sinodul, este echivalenta, si ne cantarim cuvintele, cu o schisma de facto in ortodoxie. Prin acest lucru intelegem crearea unei falii, fara a se ajunge la ruperea legaturilor canonice sau la intreruperea pomenirii. Deci, unitatea interortodoxa se realizeaza tocmai prin… dezbinare?

In acest deznodamant o vina o au si rusii, care au girat acest joc al Sinodului “Mare si Sfant”, cu toate neclaritatile sale, pana in ultimul moment. Documente negociate netransparent, regulamente aberante, neimaintalnite pana acum in istoria sinoadelor, “sinodalism” care clericalizeaza ortodoxia, formulari vagi, ambigue, dogmatice, toate acestea au existat si pana acum, nu doar cu cateva saptamani inaintea intalnirii de la Creta.  

În cuvântul său din Duminica a VII-a după Paşti (a Sfinţilor Părinţi de la Sinodul I Ecumenic) Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, a vorbit şi despre Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe care va avea loc luna aceasta, în perioada 16 – 27 iunie 2016, în Creta.

Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a precizat că acest sinod arată necesitatea întăririi noastre în credinţă, în viaţa duhovniească şi în intensificarea misiunii ortodoxe în lume.

Acest sinod nu va formula dogme noi, nu va formula canoane noi, nu va face modificări la slujbele bisericeşti, dar este un sinod care doreşte o mărturisire a credinţei în comun, în mod solemn, într-o lume foarte tulburată, într-o lume plină de provocări. Cea mai mare provocare este necredinţa, secularizarea, delăsarea duhovnicească, lepădarea de credinţa creştină şi lepădarea de vieţuirea creştină. Avem de-a face cu o lume în care ateismul prinde din ce în ce mai mult teren şi noi trebuie să afirmăm importanţa credinţei dreptmăritoare pentru mântuirea sufletului şi pentru viaţa în armonie, în familie, în Biserică, în societate. Este nevoie de o mărturisire mai intensă a credinţei împreună. Cu alte cuvinte, spre deosebire de sinoadele ecumenice, acesta nu este un sinod care dezbate o anumită dogmă sau o anumită învăţătură de credinţă nouă, ci arată necesitatea întăririi noastre în credinţă, în viaţa duhovnicească şi în intensificarea misiunii ortodoxe în lume. Deci, acesta va fi mai mult un sinod misionar – pastoral cu implicaţii sociale, nu un sinod dogmatic, liturgic sau de modificare a sfintelor canoane, a spus Preafericirea Sa.

Ceea ce este important din punct de vedere liturgic este că acest sinod consfinţeşte importanţa postului, a mai spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române:

În sfintele canoane se vorbeşte numai despre Postul Sfintelor Paşti. Acest sinod va întări, va confirma importanţa Postului Crăciunului, importanţa Postului Adormirii Maicii Domnului şi importanţa Postului Sfinţilor Apostoli. Aceste trei posturi nu se află menţionate în canoanele Bisericii, ci doar în evlavia Bisericii şi au devenit o tradiţie. Acum noi nu diminuăm postul, ci arătăm că toate posturile rânduite de Biserică sunt necesare pentru creşterea duhovnicească, pentru sporirea în viaţa noastră creştină şi pentru a întări rugăciunea. Când postim întărim şi rugăciunea, dar şi milostenia.

Nota noastra:

Deci BOR participa la Marele Sinod al Fanarului ca sa intareasca constiinta poporului intru Postul Nasterii Domnului? Serios? Invocarea unei marturisiri ortodoxe intr-o lume secularizata nu este nici ea foarte credibila, caci documentul respectiv a avut parte de contributia solida a Patriarhiei Moscovei, care, totusi, a lipsi de la intalnirea de la Creta… Halal marturie impotriva secularizarii, cu autorii documentului in lipsa.

Si, pana la urma, nu am inteles: de ce participa BOR si ce vrea de la “Sfantul si Marele” Sinod? O declaratie generica despre necesitatea marturiei comune din cauza secularismului nu este suficienta. In plus, cel putin prin mesajele distribuite pe Agentia Basilica (vezi si mai jos), Patriarhul Daniel risca sa incline partizan catre tabara Patriarhiei Ecumenice. Or, prin acest lucru, Patriarhul rateaza tocmai o mare “oportunitate” – rolul de mediator intre cele doua parti. Este singura patriarhie care ar mai putea face acest lucru, prin importanta si prin relatiile sale de pana acum. 

Sfântul și Marele Sinod ne dă posibilitatea de a începe o nouă etapă a mărturiei ortodoxe, afirmă cei peste 1000 de semnatari ai scrisorii deschise ce susţine desfăşurarea lucrărilor Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe în luna iunie 2016 (vezi traducerea scrisorii în limba română mai jos).

Biroul de presă al Patriarhiei Ecumenice a primit duminică, 12 iunie, scrisoarea deschisă intitulată Pledoarie pentru unitate panortodoxă prin intermediul căreia mai mult de 1000 de creştini ortodocşi din întreaga lume îşi exprimă îngrijorarea pentru Biserica Ortodoxă şi pentru modul în care păstrarea unităţii ei face vizibilă lumii întregi trăirea în şi prin Iisus Hristos.

Tradusă în 11 limbi şi semnată de numeroşi profesori universitari din peste 10 ţări, scrisoarea exprimă susţinerea şi speranţa pentru desfăşurarea cu succes a lucrărilor Sfântului şi Marelui Sinod din luna iunie 2016 ca fiind calea cea mai bună pentru rezolvarea problemelor şi pentru afirmarea unităţii Bisericii Ortodoxe ca rod al Duhului Sfânt.

Nimeni nu poate aștepta ca Sinodul să rezolve toate aspectele importante și să vindece toate disputele jurisdicționale în doar zece zile, însă el reprezintă pentru creştinii ortodocşi din întreaga lume speranţa începerii procesului de vindecare și a unei noi ere a sinodalității universale și a unității.

În finalul scrisorii, semnatarii îndeamnă pe toţi conducătorii Bisericilor Ortodoxe să dea ascultare chemării Duhului Sfânt la unitate sinodală.

În continuare, redăm traducerea în limba română a scrisorii deschise:

Scrisoare Deschisă a Teologilor Creștini Ortodocși din întreaga Lume, către Sfântul și Marele Sinod din Creta

Subsemnații, un grup internațional de academici [sic!] ortodocși, adresează această scrisoare conducerii Bisericii Ortodoxe, tuturor creștinilor ortodocși din lume și tuturor celor binevoitori. Scriem pentru că suntem profund îngrijorați pentru Biserica noastră, a cărei unitate face vizibilă pentru întreaga omenire noua viață în Hristos. Ne rugăm ca Sinodul ce se apropie, care este atât de mult așteptat și a cărui pregătire a luat atâta vreme, să rodească roadele Duhului, dintre care prima este unitatea panortodoxă. De aceea, sprijinim acordul conducătorilor ortodocși, anunțat public la Sinaxa Panortodoxă din ianuarie 2016, de a se întruni la Sfântul și Marele Sinod, în Creta, la jumătatea lui iunie, 2016.

Credem că nu există piedici de nedepășit pentru ca Sinodul să înceapă în iunie, în pofida importantelor întrebări puse în legătură cu documentele pregătite pentru Sinod și procedura sinodală. Suntem de acord în privința justeții unor întrebări, precum cererea de a rediscuta documentele pregătite pentru Sinod. Suntem de acord, de asemenea, că există multe alte aspecte legate de Biserică în secolul 21, care solicită atenție din partea întregii Ortodoxii în viitor.

Cu toate acestea, suntem convinși că, astăzi, ca și în trecut, cea mai bună cale pentru a rezolva problemele importante este Sinodul. A amâna Sinodul încă o dată înseamnă a eșua în privința principiului sinodalității la nivel universal (panortodox). Nimeni nu poate aștepta ca Sinodul să rezolve toate aspectele importante și să vindece toate disputele jurisdicționale în doar zece zile. Dar sperăm că acest Sinod va fi începutul procesului de vindecare și că va inaugura o nouă eră a sinodalității universale și a unității. Reprezentanții Bisericilor Ortodoxe care vor să împiedice lucrările Sinodului prin alte amânări nu trebuie să intimideze majoritatea conducătorilor ortodocși care doresc să rămână credincioși hotărârii de a ține Sinodul de sărbătoarea Cincizecimii a acestui an. În secolul trecut, Biserica Ortodoxă a dat mărturie lumii prin bogata sa moștenire teologică și prin sângele noilor martiri. Sfântul și Marele Sinod ne dă posibilitatea de a începe o nouă fază a mărturiei ortodoxe. Și de vreme ce ochii întregii lumi sunt asupra Bisericii Ortodoxe, îi îndemnăm pe toți conducătorii noștri să dea ascultare chemării Duhului la unitate sinodală.

Nota noastra:

Atata doar ca e putin ca in bancul cu Erevan. Or fi ei o mie, insa, fiind vorba de o simpla petitie online, nu sunt doar “academici” (=intelectuali). Asta daca nu cumva se promoveaza un soi de elitism provincial si complexat. Cat despre contestatarii de vaza si chiar petitionarii care se opun Sinodului, cu mult mai multi… nicio vorbulita pe portalul Patriarhiei.

Cat despre fondul scrisorii, semnalam numai cateva aspecte mai mult decat stridente, chiar nelinistitoare:

  1. Cum poti invoca “unitatea panortodoxa”, ridicata deja in grad si vazuta ca PRIM dar al Duhului Sfant si apoi inclusiv “sinodalitatea” ca principiu universal, simultan cu ideea ca asa-zisul “Sfant si Mare Sinod” se poate tine – ba chiar trebuie neaparat! – si numai cu majoritatea conducatorilor ortodocsi”, adica pecetluind exact ABSENTA respectivei unitati, printr-o perfecta atitudine schizoida.
  2. Sintagma “o noua era” asociata cu o abstracta, impersonala si deja demagogica “unitate” trimite mult prea explicit la terminologia masonic-sincretisto-hiliasta (NEW AGE) ca sa nu suspectam ca ar putea fi mai mult decat o formulare ABSOLUT NEINSPIRATA! Asta nu face decat sa intareasca ingrijorararile si sa confirme temerile celor care asociau organizarea acestui pseudo-Sinod cu demersurile antihristice/New Age pentru unificarea religioasa a omenirii, prin legitimarea “sinodala” a Ecumenismului.
  3. De ce ar fi atat de grava si de speriat ideea de AMANARE, atata vreme cat este evident ca nu se poate vorbi catusi de putin de un consens minimal panortodox? Nu este, in plus, suspecta aceasta graba si aceasta presiune pentru a tine numaidecat falsul Sinod anume ACUM si nu mai tarziu, chiar cu pretul sacrificarii… UNITATII in interiorul Ortodoxiei?

Declarația Fraternității [Frăției] Ortodoxe în Europa Occidentală, din 05 iunie 2016, cu privire la Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe

Declarația Fraternității Ortodoxe din Europa Occidentală a fost întocmită duminică, 5 iunie, la Bruxelles, sub președinția IPS Arhiepiscop Ioan Charioupolis, exarh patriarhal al Bisericii Ortodoxe Ruse in Europa Occidentala:

De la începutul întâlnirilor presinodale, Fraternitatea Ortodoxă din Europa Occidentală a contribuit la pregătirea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, atât prin activități proprii, cât și prin trimiterea de experți la delegației oficiale ale Bisericii. În luna aceasta, iunie 2016, ne bucuram de tinerea Sinodului, așa cum au sperat fondatorii mișcării noastre.

Printre deciziile pe care Biserica noastră le va lua la Sinod, figurează și angajamentul Său de a dialoga cu alți creștini. Documentul pregătitor pe care am putut să-l consultam ne pare ca răspunde în mod adecvat experienței și aspirațiilor numeroșilor credincioși ortodocși din Europa Occidentală, care sunt printre cel mai apropiați de alți creștini. Am luat cunoștință cu uimire și tristețe de repunerea în chestiune, în ultima vreme, de către delegațiile anumitor Biserici autocefale, a acestui angajament ecumenic esențial al Bisericii noastre Ortodoxe, precum și negarea caracterului eclezial al Bisericilor Ortodoxe Orientale, Catolice, Anglicane și Protestante.

Chemam Părinții noștri în credință, Episcopii Bisericii, să ia în considerare experiența benefică a întâlnirii noastre cu alți creștini în Occident: fundamentele ecleziologice amplu puse în evidentă de teologia ortodoxă din secolul 20, care subliniază faptul că frații și surorile noastre ortodoxe din Răsărit, catolicii, anglicanii și protestanții sunt membrii unicei Biserici a lui Hristos, ale căror granițe nu se pot distinge pe deplin în istorie; mai multe decenii de schimb și de fraternitate trăite zi de zi ne-au permis să facem experiență. Speranța noastră se îndreaptă în mod special către președintelui Sinodului, Prefericirea Sa, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I, pentru ca el să încurajează confrații săi pe această cale pe care el însuși a urmat-o întotdeauna de la începutul episcopatului său.”

Sursa: Traducere de Roman Ortodox în Franța după Arhiepiscopia Bisericii Ortodoxe Ruse în Europa Occidentala, Déclaration de la Fraternité orthodoxe en Europe occidentale du 5 juin 2016 concernent la tenue du Saint et Grand Concile de l’Église orthodoxe

Nota noastra:

Cine o mai fi si aceasta Fraternitate [Frăție]?

Foarte grava aceasta declaratie a unui reprezentant (rus?) al Patriarhiei Ecumenice, in care se invoca explicit ca pe un temei dogmatic asumat de Ortodoxie (si a carei incalcare este deplansa!) erezia Bisericii “invizibile”, conform careia si crestinii de alte confesiuni fac parte din Biserica!

Mitropolit Emmanuel al Franței (Patriarhia Constantinopolului), care prezidează Comitetul de redactare a Mesajului Sinodului Panortodox, cât și reprezentanții Bisericilor locale au oficiat joi Sfânta Liturghie, de sărbătoarea Înălțării Domnului, în Creta, și au început lucrările legate de Mesajul menționat mai înainte.

Așa cum a declarat Mitropolitul Emmanuel după slujbă, Sinodul Panortodox,

subliniază datoria și responsabilitatea Ortodoxiei față de oameni și societate în timpul nostru dificil. El este nădejdea și lumina“.

Potrivit președintelui Comitetului, legatura cu Bisericile din Bulgaria și Antiohia, care au refuzat să participe la Sinodul Panortodox, continuă. După cum a spus, în continuare, Mitropolitul Emmanuel, în interviul acordat ziarului “Ethnikios kyrix”:

nu ne-am așteptat la refuzul Patriarhiei bulgare, dat fiindcă Patriarhul Neofit însuși a semnat textele în diferite etape ale procesului de pregătire și a participat la decizia de convocare a Sinodului Panortodox”. “Nu putem ști ce s-a întâmplat, și Sinodul Bulgariei a luat decizia bruscă de a nu merge la Sinod“,

a spus Mitropolitul Emmanuel. El și-a exprimat speranța că “bunul simț va prevala” și că “Bisericile vor participă la Sinod“.

Mitropolitul, de asemenea, a spus că “totul a fost bine” din punct de vedere al finanțelor și că “acestea au fost deja asigurate.” El a adăugat că cheltuielile legate de desfășurarea Sinodului “nu ar depăși 2,5 milioane $“.

La rândul său, președintele Departamentului pentru Afaceri Externe al Patriarhiei Moscovei, Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, nu a venit în Creta pentru a participa la redactarea Mesajul Sinodului Panortodox. Considerăm în Biserica Ortodoxă Rusă că aceasta ar fi nepotrivit, dat fiind faptul că mai multe Biserici Ortodoxe s-au pronunțat pentru amânarea Sinodului programat între 16-26 iunie 2016, potrivit unor surse ale Bisericii Ortodoxe Ruse contactate de agenție de RIA Novosti.

Arhiepiscopul Ilarion este la Moscova. Luând în considerare faptul că mai multe Biserici consideră că este nepotrivit să trimită delegațiile lor să participe la redactarea Mesajului Sinodului Panortodox, atâta timp cât nu sunt rezolvate probleme fundamentale cu privire la posibilitatea însăși de a ține Sinodul, Biserica Ortodoxă Rusă consideră, de asemenea, ca nu e bine ca reprezentantul ei să participe“,

a declarat sursa contactat de RIA Novosti. Potrivit acesteia, era prevazut ca reprezentanții Bisericilor locale să înceapă pregătirea Mesajului în Creta, joi, 9 iunie.

Traducere de Roman Ortodox în Franta după Orthodoxie.com, La rédaction du message du Concile panorthodoxe a commencé en Crète, en l’absence du représentant de l’Église orthodoxe russe

***

Kolymbari, Creta, Grecia, 11 iunie 2016

Bisericile Ortodoxe plantează semințele unității în ciuda condițiilor dificile.
Comisia responsabilă de Mesaj, împreună în comuniune.

Mugurii apropiatului Sfânt și Mare Sinod au început să se formeze atunci când “Comitetul însărcinat cu Mesajul” s-a întâlnit. Această adunare este expresia unei credinței care împărtășește aceleași rădăcini. În ciuda unei istorii complexe, ea se extinde peste sute de ani, și mobilizează culturi incredibil de diferite.

Colaborând la elaborarea în comun a argumentelor Mesajului, Bisericile Ortodoxe din lume dau dovadă de o unitate fără precedent prin simplu fapt ca se regăsesc în jurul unui mese pentru a vorbi împreună.

IPS Gheorghe, Mitropolit de Pafos a prezidat în această dimineață Sfânta Liturghie, cu ocazia sărbătorii Înălțării, la Mănăstirea Patriarhală stravropighie “Gonia”, o slujba care a inspirat Comisia în dezbaterile sale și care i-a condus pe tot parcursul zilei.

Comitetul însărcinat cu Mesajul se întâlnește între 9 și 16 iunie la Academia Ortodoxă din Creta, Kolymbary.

Care sunt punctele de pe ordinea de zi a Sfântului și Marelui Sinod? Aceste subiecte au fost discutate cu pasiune și atenție timp de mai bine de 40 de ani de numeroși Întâistătători ortodocși – dar niciodată ca un singur trup.

Lucrările Comisiei responsabile cu Mesajului. Comisia responsabilă de Mesaj va pregăti un proiect care cuprinde un set de declarații ce vor fi examinate de către Sinaxa – sau reuniunea – Întâistătătorilor în timp ce lucrează pentru punerea în aplicare integrală în Sinod.

Mesajul va avea un impact nu numai asupra Bisericii Ortodoxe în întregime, dar, de asemenea, va marca o etapa istorică în istoria creștinismului. În momentul în care Comisia responsabilă cu Mesajului se întâlnește, numeroase Biserici Ortodoxe Autocefale din întreaga lume, traversează vremuri cu probleme, care se luptă cu conflicte ce le împinge să-și exprime nevoia de solidaritate. Împreună, ele se confruntă cu provocări ideologice, confuzie spirituală, tulburări sociale, stigmatizarea și discriminarea care au condus la persecutarea lor.

Comisia responsabilă de Mesaj va demonstra de ce este capabilă credința – și de fructele de care ar putea fi purtătoare – în ciuda unui context dificil.

Sfântul și Marele Sinod va fi deschis oficial pe data de 20 iunie, la Academia Ortodoxă din Creta, Grecia.

Traducere de Roman Ortodox în Franța, după Ortodoxie.com, Le comité en charge du message du Concile panorthodoxe : “Les Églises orthodoxes plantent les graines de l’unité en dépit de conditions difficiles”

***

Biserica Ortodoxă Rusă nu a primit nici un răspuns direct din partea Patriarhiei de la Constantinopol la propunerea sa, de a întruni o consultare specială [panortodoxă n.n.] ] în scopul de a soluționa problemele care au apărut în timpul pregătirii Sinodului panortodox, care este așteptat să aibă loc în Creta între 16 și 26 iunie. Acest lucru a fost anunțat, Vladimir Legoida pe 10 iunie, la postul de televiziune “Rossia 24”. Vladimir Legoida este președintele Departamentului Sinodal al Bisericii Ortodoxe Ruse pentru relațiile cu societatea și mass-media.

Este un mecanism care a fost propus de Biserica Rusă. Este, repet, absolut realist și permite să se ia în considerare interesele tuturor și chiar de a convoca Sinodul la timpul prevăzut. Dar, pentru aceasta, este necesar să ne întâlnim, așa cum am propus, și să discutăm aceste probleme. Deoarece propunerea alternativă a Constantinopolului, de a veni la Sinod, este irealistă. Într-adevăr, la Sinod, nu există nici un mecanism pentru a modifica documentele, acestea pot fi doar semnate. Deci ele trebuie elaborate până atunci. Aceasta este practica obișnuită“,

a spus V. Legoida.

În propunerea pe care a descris-o ca fiind “realistă”, “nici un răspuns direct nu a fost primit” în Biserica Ortodoxă Rusă. Cel care a fost dat [declarația Sfântului Sinod al Constantinopolului, n.tr.], a spus el, demonstrează “o înțelegere absolut diferită a situației de Constantinopol”: “Nu există nicio problemă, veniți și semnați”.

Sursa: Traducere de Roman Ortodox în Franța după Orthodoxie.com, Selon Vladimir Legoïda, président du département synodal des relations du Patriarcat de Moscou avec les médias, «L’idée de procéder au Concile en Crète, alors que des problèmes ne sont pas résolus, est irréaliste»

***

Comisia responsabilă pentru redactarea Mesajului Sfântului și Marelui Sinod s-a reunit pentru a patra zi la Academia Ortodoxă din Creta.

IPS Mitropolit Amfilohie al Muntenegrului, unul dintre cei mai mari ierarhi ai Bisericii Sârbe, a prezidat în această dimineață, Sfânta Liturghie în Mănăstirea Patriarhală și stravropighie Gonia.

IPS Mitropolit Amfilohie a explicat credincioșilor importanța Sfântului și Marelui Sinod, care se va “reuni în acest loc”, între 20 și 25 iunie, la Academia Ortodoxă din Creta. El a adăugat că Sinodul va avea loc cu participarea celor 14 Biserici Ortodoxe Autocefale.

Cuvintele IPS-lui au fost inspirate de mesajul comunicat de Preafericitul Părinte Patriarh Irineu al Serbiei către Prefericirea Sa, Patriarhul Ecumenic, cu ocazia sărbătorii sale onomastice, în care Patriarhul Irineu confirmă faptul că Biserica Sârbă “continuă să lucreze în mod pozitiv pentru Sfântului și Marelui Sinod din Creta”.

Comisia responsabilă cu redactarea Mesajului se întâlnește între 9 și 16 iunie la Academia Ortodoxă din Creta.

În această perioadă, 09 – 16 iunie 2016, la Academia Ortodoxă din Creta s-a întrunit the comitetul pentru redactarea mesajului Sfântului şi Marelui Sinod. Reprezentantul Bisericii Ortodoxe Române la întrunirea din Creta este Înaltpreasfinţitul Părinte Iosif, Mitropolitul Ortodox Român al Europei Occidentale și Meridionale.

Comitetul pentru mesaj exprimă credinţa ortodoxă comună în ciuda unei istorii zbuciumate de sute de ani şi culturi diverse, se precizează într-un comunicat emis de Biroul de Presă al Patriarhiei Ecumenice.

Bisericile Ortodoxe din întreaga lume lucrează împreună să unească perspective diferite ale mesajului, demonstrând o colaborare fără precedent prin dialog.

Mesajul va avea impact asupra comunităţii Bisericii Ortodoxe şi va marca de asemenea un punct de reper în istoria creştinismului. În timpul întrunirii multe dintre Bisericile Ortodoxe Autocefale au exprimat nevoia pentru solidaritate. În comuniune se poate trece peste vremuri de primejdie şi conflict, peste confuzie spirituală, provocări ideologice, tulburări sociale, stigmatizare şi discriminare care au dus la numeroase persecuţii.

Mesajul Comitetului va arăta puterea credinţei şi rodul pe care îl poate aduce în ciuda contextului dificil.

În a patra zi a lucrărilor comitetului, duminică, 12 iunie 2016, Sfânta Liturghie oficiată la Mănăstirea Gonia – Stavropighie Patriarhală, a fost prezidată de Înaltpreasfinţitul Părinte Amfilohie, Mitropolitul Muntenegrului (Biserica Ortodoxă a Serbiei). Înaltpreasfinţia Sa a explicat celor prezenţi importanţa Sfântului şi Marelui Sinod care se va întruni în Creta, în perioada următoare. De asemenea, a fost prezentat mesajul Patriarhului Serbiei adresat Patriarhului Ecumenic cu prilejul zilei onomastice.

Preafericitul Părinte Hrisostom al II-lea, Arhiepiscopul Ciprului, într-un mesaj postat pe site-ul oficial al Bisericii Ciprului face un apel la Bisericile Ortodoxe locale să participe la Sfântul şi Marele Sinod.

Observând poziţiile publice exprimate de anumite Biserici Ortodoxe locale, în legătură cu convocarea Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, dorim să menţionăm pe scurt următoarele:

  • Convocarea Marelui Sinod a fost hotărâtă unanim de către două Adunări ale Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe, fără să existe vreo obiecţie. Acest lucru asigură unitatea şi unanimitatea între noi, de aceea considerăm că oricare altă poziţie sau sugestie, de ultimă oră, ameninţă această unitate şi răspunderea o vor avea cei care, chiar şi fără voia lor, vor contribui la destrămarea ei.
  • Dacă există din partea noastră a tuturor bunăvoinţă şi dacă suntem cuprinşi de Duhul Ortodox al dreptăţii şi tradiţiei noastre, eventualele probleme, care există în textele presinodale deja aprobate, pot fi rezolvate de îndată, aşa încât Sfântul şi Marele Sinod să aibă timpul necesar pentru a se ocupa cu subiecte bilaterale, care preocupă Bisericile surori.

Prin urmare, facem apel către toate Bisericile Ortodoxe locale să participe la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod în duhul dragostei, smereniei şi al aceluiaşi cuget, încât mărturia noastră către lume să fie creativă şi productivă în Hristos Iisus.

Arhiepiscopul Ieronim al Atenei le-a reproșat, indirect, unora dintre Bisericile Ortodoxe locale, faptul că au declarat că refuză să participe la Sfântul și Marele Sinod Panortodox.

Cuvintele acestuia au fost publicate în cadrul unui raport al publicației grecești „Orthodoxia”, semnat de jurnalistul grec Georges Ferdis, care a luat un scurt interviu Întâistătorului Bisericii Ortodoxe a Greciei.

Din moment ce am convenit în comun că Sinodul va avea loc, cum poate să decidă cineva că nu va veni?”, se întreabă Arhiepiscopul Ieronim al Greciei, aflat la acea oră în Chios.

Acesta susține că Sinodul se va desfășura în mod normal, indiferent de absențe, și a făcut clar faptul că Biserica Greciei va participa după cum s-a convenit.

Citat de publicația franțuzească Orthodoxie, acesta a declarat: „Sunt uimit! Din moment ce am convenit în comun faptul că Sinodul va avea loc, cum poate cineva să decidă că nu va veni? Fiecare este liber să decidă ce vrea el. Pe de altă parte, Sinodul nu este pan-ortodox, este numit ‘Sfântul și Marele Sinod’. Prin urmare, toți cei care vom fi acolo, vom face acest Sinod”.

Marele Sinod: Patriarhul Teodor le cere Primatilor

(corect ar fi fost Patriarhilor nu primaților)

sa se mai ridice de pe Tronurile lor impodobite

Teodor al II-lea, Patriarhul Alexandriei și al Întregii Africi, a lansat un apel catre toate Bisericile Ortodoxe, pentru ca acestea să participe la Sfantul si Marele Sinod panortodox, conform publicatiei grecesti Romfea.

Într-un interviu acordat postului de radio 98,4, Patriarhul a descris Sfantul si Marele Sinod ca fiind unul istoric, precizand ca Biserica Ortodoxă ar trebui să stea departe de interesele politice, rasiale si naționale. Ca exemplu, el a citat Biserica Catolică și pe Papa Francisc.

ATENȚIE !

Se impune primatul ca și în Biserica Catolică

Este imposibil de imaginat, că în ultimul moment, datorită aspirațiilor personale și nemultumirilor fata de pozitia de Primat și de coordonator, de care s-a bucurat Patriarhul Constantinopolului, sa nu se mai participe la Sinod, deși decizia a fost luată în unanimitate!”, a spus Patriarhul Teodor.

El a apreciat că Bulgaria isi va mai putea schimba, cu greu, decizia sa, spre deosebire de celelalte trei Biserici, care nu au spus un „nu” atat de categoric.

Este de neconceput astăzi, când lumea suferă, sa-ti pui problema, cine si unde sta”, a spus Patriarhul.

El le-a propus Primatilor (în BISERICA ORTODOXĂ NU există primul între egali -primat- și nici Capul Bisericii nt. G.O.) care exprimă opinii legate de superioritatea anumitor popoare, „să se ridice din Tronurile lor impodobite si sa viziteze Africa, pentru a înțelege semnificatia celor săraci și umili ai lui Hristos”.

În ultimele zile, citim cu toţii în presa scrisă sau on-line că unele Biserici Autocefale afirmă oficial, invocând fiecare motivele personale, fie că nu vor participa la Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, fie că vor participa dar cu unele condiţii. Şi toate acestea, pe lângă cele deja convenite la nivel panortodox în unanimitate, privind data convocării acestui Sinod.

Întrebarea care se naşte este aceasta: Este un drept sau o obligaţie participarea la lucrările unui sinod a membrilor convocaţi?

Sfintele canoane reglementează acest subiect în mod adecvat şi limpede, desigur având ca model sinodul eparhial, însă această constatare nu invalidează universalitatea acestor canoane, adică aplicarea lor la toate formele de sinodalitate. În particular:

Prin sinod eparhial se înţelege sinodul compus din toţi episcopii care păstoresc episcopiile eparhiei, în limitele teritoriale de care aparţin. Prezenţa tuturor episcopilor eparhiei la lucrările Sinodului este obligatorie, după cum reiese din sfintele canoane. Aşadar:

Sinodul I Ecumenic a rânduit prin canonul 5 „Ca de obşte toți Episcopii Eparhiei adunându-se la un loc”;
Sinodul IV Ecumenic a rânduit prin canonul 19: „Să se adune la un loc Episcopii în fiecare Eparhie”;
Sinodul Quinisext a rânduit prin canonul 8: „În fiecare an să se facă Sinoade de Episcopii cei ce se află în fiecare Eparhie”;
Sinodul Local de la Laodiceea a rânduit prin canonul 40: „Nu se cuvine ca episcopii chemaţi fiind la sinod să bârfească ci să meargă”.

În cazul în care un episcop încalcă obligaţia de a participa la lucrările sinodului al cărui membru este, absentând de la lucrările acestuia, sfintele canoane prevăd impunerea pedepsei mustrării frăţeşti pentru episcopul care lipseşte de la sinod. Desigur, prevederea privind impunerea pedepsei din partea sinodului de la care lipseşte episcopul mustrat arată în cel mai categoric mod că sinodul are loc normal, indiferent de lipsa unuia sau a mai multor membri ai săi.

Absenţa este supusă pedepsei, atâta timp cât este nefondată. Se consideră absent nemotivat de la lucrările sinodului episcopul care rămâne în eparhia sa, fără ca acest lucru să fie benefic eparhiei pentru rezolvarea problemelor care nu suportă amânare sau din motive de sănătate. Aşa rânduieşte canonul 19 al Sinodului IV Ecumenic: „Iar episcopii care nu ar veni (la sinod), aflându-se în cetăţile lor şi în acelea petrecând în stare de sănătate şi fiind slobozi (liberi) de orice treabă de neînlăturat (inevitabilă) şi strâmtorătoare, să se mustre frăţeşte” şi canonul 8 al Sinodului Quinisext: „Iar episcopii care nu ar veni (la sinod), aflându-se în cetăţile lor, şi în acelea petrecând în stare de sănătate şi slobozi (liberi) de orice treabă de neînlăturat (inevitabilă) şi strâmtorătoare (presantă), să fie mustraţi frăţeşte”.

Mai mult, această obligație absolută a episcopilor de a participa la lucrările sinodului ai căror membri sunt este supusă excepțiilor care sunt stabilite de sfintele canoane.

Prin urmare, fiecare episcop poate absenta de la lucrările sinodului al cărui membru este atât timp cât există caz de forță majoră. Prin caz de forță majoră nu se înțelege orice afirmare sau justificare a absenței, ci doar acele situații care apar independent de voința episcopului absent.

Sunt considerate motive contrare celor spuse mai sus fie problemele de sănătate fie nevoia de a rezolva problemele episcopiei, fiind astfel necesar ca episcopul să rămână în eparhia sa şi se justifică absenţa de la lucrările sinodului al cărui membru este.

Canoanele menţionate mai sus, chiar dacă au ca model de exprimare sinodală sinodul eparhial, se referă la toate organismele sinodale, indiferent de forma lor sau de caracterul lor regulat sau extraordinar, aplicându-se similar în celelalte cazuri.

În conformitate cu Regulamentul de Funcționare al Sfântului şi Marelui Sinod, Sinodul se compune din toate Bisericile Autocefale, care participă la lucrările sinodului prin ierarhii aleşi de fiecare Biserică dintre ierarhii din jurisdicţia canonică proprie.

Acest lucru înseamnă că poziţia de membru al Sinodului îl deţine fiecare Biserică Autocefală, care are voinţă proprie ca entitate, însă este exprimată prin persoanele fizice care o reprezintă. Prin urmare, obligaţia ce decurge din sfintele canoane de a participa la lucrările Sinodului revine fiecărei Biserici Autocefale. Bisericile Autocefale sunt acelea care se bucură şi de absenţa permise de la lucrările Sinodului, de vreme ce este fundamentată pe caz de forţă majoră, motiv care este independent de voinţa lor (Bisericilor), iar producerea sau prevenirea acestuia nu depinde de voinţa personală. Un astfel de caz poate fi, după sfintele canoane, un caz echivalent celui de boală (ex. stare de război), fie rezolvarea problemelor care nu suportă amânare (ex. chestiune de ordin dogmatic sau canonic de importanţă majoră), care într-adevăr interzic participarea reprezentanţilor Bisericii Autocefale la lucrările Sinodului.

În plus, am putea aborda acest subiect şi din altă perspectivă.

Dacă am considera că Sfântul şi Marele Sinod nu este compus din Bisericile Autocefale ci persoanele fizice care le reprezintă, adică de ierarhii desemnaţi de fiecare Biserică Autocefală, atunci obligaţia de a participa la lucrările Sinodului le revine ca obligaţie ierarhilor – reprezentanţilor Bisericilor Autocefale dar şi beneficiul absenţei motivate poate fi recunoscut doar de aceştia. În cazul acesta, chiar dacă este motivată absenţa unei Biserici de la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod ar trebui ca toţi arhiereii care puteau fi aleşi ca reprezentanţi ai Bisericii respective fie să fie bolnavi fie obligaţi să se ocupe de problemele care nu suportă amânare. Iar o astfel de situaţie, din câte îmi este cunoscut, nu există.

Mai mult, acceptarea unei astfel de păreri conform căreia Sfântul şi Marele Sinod se compune din arhiereii – reprezentanţi ai Bisericilor Autocefale implică:

Respingerea afirmației nefondate a unora că Sfântul şi Marele Sinod este un Sinod al Întâistătătorilor şi nu un Sinod al Episcopilor, şi
Punerea sub semnul întrebării a rolului important al Bisericilor Autocefale în acest moment atât de important al Bisericii Ortodoxe, rol care nu poate fi contestat.

Date fiind cele de mai sus şi cele care au văzut lumina publicităţii, nicio Biserică Autocefală din cele care au ridicat problema participării la Sfântul şi Marele Sinod nu-şi fundamentează absenţa motivată de la lucrările Sinodului pe sfintele canoane. În schimb, aceste Biserici Autocefale, asemenea celorlalte Biserici Autocefale, au obligaţia de a participa necondiţionat la lucrările Sinodului. Pe lângă acestea, absenţa contrară sfintelor canoane a unor Biserici Autocefale de la această întrunire panortodoxă nu împiedică nicidecum convocarea ei şi luarea deciziilor corespunzătoare, care vor avea aplicabilitate la nivel panortodox, dată fiind participarea celorlalte Biserici Autocefale. Aceste Biserici vor putea supune pedepsei mustrării frăţeşti pe cei care în cele din urmă absentează.

Unanimitatea în luarea deciziilor priveşte şi angajează Bisericile Autocefale care participă la Sinod în conformitate cu sfintele canoane şi nu poate fi invocată de cele care absentează de la lucrări în contravenţie cu sfintele canoane, împiedicând astfel unanimitatea în luarea deciziilor. Şi după cum se reglementează în ştiinţele juridice: cel care uzează de un drept al său, nu trebuie să lezeze pe nimeni (Neminem laedit qui suo iure utitur). Deci, în ceea ce priveşte canonicitatea deciziilor luate, este suficientă unanimitatea Bisericilor Autocefale care s-au prezentat la Sinod.
Sursa: orthodoxia.info

Nota noastra:

Faptul ca basilica.ro s-a grabit sa publice acest text denota partizanat sau diletantism canonic. Autorul trimite la regulile canonice din sfintele canoane, care vorbesc despre sinodul eparhial, insa nu se refera la traditia canonica atunci cand vorbeste despre “Sfantul si Marele” Sinod. Motivul e simplu: cel putin dpdv al “jurisprudentei” ecumenice, astfel de Sinoade se convocau de catre imparat, erau deschise nu doar episcopilor (sa ne amintim rolul jucat de diaconul Atanasie – episcopul si Sfantul de mai tarziu in compunerea Crezului) si nu functionau pe baza unor “regulamente” anterioare. 

Ceea ce face ca intalnirea de la Creta sa fie numita “Sinod” este, asadar, nu traditia, nici canoanele, ci un …Regulament. Un document cu valoare incerta, fara greutate canonica, fara radacini canonice. Un instrument formal, coercitiv, nereprezentativ, care nu poate fi bisericesc, pentru ca Biserica nu e o institutie juridica si o organizatie birocratica. 

Pana la urma, logica redactorilor Basilica e derizorie si secularizanta: intalnirea de la Creta e Sinod Sfant si Mare nu pentru ca “parutu-Sa Duhului Sfant si noua“, ci pentru ca… o Comisie birocratica a intocmit o Regulament? 


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului, Arhiepiscopul Ieronim al Atenei, Ecumenism, Opinii, analize, Patriarhul Daniel, Patriarhul ecumenic Bartolomeu

Etichete (taguri)

, , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

144 Commentarii la “PATRIARHIA ECUMENICA NU DA INAPOI: “Sfântul și Marele Sinod continuă”/ Semnale ingrijoratoare in directia NEW AGE si a ECUMENISMULUI, presiuni si amenintari cu MUSTRAREA pentru cei care nu participa la Sinod! NE INDREPTAM SPRE O SCHISMA DE FACTO IN ORTODOXIE, SPRE CONSFINTIREA UNEI GRAVE DEZBINARI, TOCMAI IN NUMELE… UNITATII, ca “prim dar al Duhului Sfant”?!/ LOGICA SECULARISTA a Agentiei Basilica: Sinodul este “Mare si Sfant” pentru ca exista un… REGULAMENT DE FUNCTIONARE?

<< Pagina 1 / 4 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Motive mari de îngrijorare față de acest Sinod, dar și oarecare nădejde.
    Îngrijorarea vine de la insistența oarbă de a merge mai departe cu agenda în timp ce lucrurile stau vădit prost spre catastrofal prin absența câtorva Patriarhii de calibru. Asta vădește un plan care trebuie îndeplinit musai (și care nu e chiar ortodox). Iar pt noi, românii credincioși, prezența și insistența de a participa a sinodalilor ne pune într-o situație dificilă și dramatică. Sunt absolut convins că poporul credincios nu-și dorește asta și va fi nevoit să ia poziție. Vom vedea ce se semnează, deși simpla scindare este deja gravă.
    Iar nădejdea vine din faptul că multe Biserici s-au retras și există voci oficiale și sonore care să atragă atenția asupra… fărădelegii.
    Până la urmă trebuia să se aleagă apele; ecumenismul nu putea sta cuminte până la infinit.

  2. “Până la urmă, logica ‘basilica’ e derizorie și secularizantă: întâlnirea de la Creta e Sinod Sfânt și Mare nu pentru că “părutu-Sa Duhului Sfânt și nouă”, ci pentru că… Regulament?” – păi… după cum s-a văzut, după cum se vede și după cum… se va vedea.

    Domnul să ne păzească.

  3. Doamne ajuta !

    1) “Pledoarie pentru unitate panortodoxă” sau “Scrisoare Deschisă a Teologilor Creștini Ortodocși din întreaga Lume, către Sfântul și Marele Sinod din Creta”; bun… cînd aveti posibilitatea, ati putea da un link sa-i vedem si noi pe semnatarii acestei scrisori ? banuiesc ca nu se ascund… e doar document public…. e important (macar pentru mine); cu siguranta ca sînt si o gramada de chilipirgii care asteapta ceva in schimb pentru slugarnicia lor

    2) era de asteptat (totul): sa nu-si inchipuie careva ca atîta lipsa de rigoare: lasa ca merge si asa (si cu unii si cu altii, cum ne aranjeaza si pe noi, noua sa ne fie bine…), atîta implicare – eu cred ca de multe ori in perfecta cunostinta de cauza – in ecumenism nu au consecinte, si inca dintre cele mai grave (care de abia au inceput sa se vada, vor mai urma multe; sa ne aducem aminte de caderea Constantinopolului); de genul: eu ramîn ortodox ! postitor !, ma închin la toate icoanele, nu-mi scapa una ! dar ca sa-mi aranjez ploile (ca poate doar rugaciunile mele nu-s de ajuns), ma mai “dau” si pe linga eretici cînd am eu nevoie si sînt gata la orice compromis numai ca sa ajung unde trebuie, iar la urma… ei cu ale lor, eu cu ale mele (daca mai ajung)… asta Dumnezeu nu îngaduie, si o sa vedem înca si mai rele – si grele – ca urmare a lipsei noastre de statornicie (aici poate mai adauga admin ceva folositor) !

    Doamne ajuta !

  4. Modelul cretan!
    Să luăm aminte!
    Iată ce citim în Ep. către Tit 1 despre îndatoririle episcopului și despre… cretani sau năravul lor antic… faptul că „în limbajul antichității eline, verbul „a cretaniza” însamnă a întoarce adevărul pe dos”!!! (nota IPS Bartolomeu Anania)
    Iată ce citim din cartea Părintelui mitropolit IPS Ierotheos – Vremea lucrării, p.27-28: „Sincretismul urmează îndeosebi MODELUL CRETAN, potrivit căruia, pt a fi uniți în fața dușmanului comun, cretanii dădeau uitării toate neînțelegerile sau mai vechile dispute dintre ei. Dincolo de arealul filosofic, termenul este folosit și în spațiul religios pt exprima AMESTECUL religiilor, al zeităților și al formelor de cult”!!!!
    Cum au reușit asta tocmai în Creta! interesant… teoria conspirației a devenit realitate!

  5. @ kalinikos:

    Ne poti trimite si noua acele pagini sau capitolul respectiv? (cum poti, transcrise sau in format pdf/imagine?) Multumim!

  6. era numai o referință la acele pagini și nu era mai mult dezvoltat am reținut-o deoarece e izbitor de actuală…

  7. @ kallinikos:

    Multumim! E foarte interesant. Totusi, ne-ar interesa si restul contextului despre sincretism, fiindca nu avem lucrarea si ar fi de folos sa dam din ea, cred.

  8. Cartea Vremea lucrării Ed Sophia , 2014 a aprut în greceste în 2000 și sunt reunite conferinte ale IPS Ierotheos inainte de 1989 dar am găsit acea referintă singulară la … Creta!

  9. are cap I. Religiile orientale și Bis ort și vorbeste de pozitia ortodoxă față de acele miscări între care la noi a ajuns Meditatia Transcendentală… ce ar trebui să facă preoții etc

  10. Cateva observatii:

    – “Ceea ce este important din punct de vedere liturgic este că acest sinod consfinţeşte importanţa postului, a mai spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române” – asta face sa ne intrebam cu Savatie Bastovoi, asa cum a spus acum 2 ani: inca un Sinod despre mancare?

    – Patriarhul Daniel: “Acest sinod nu va formula dogme noi, nu va formula canoane noi, nu va face modificări la slujbele bisericeşti, dar este un sinod care doreşte o mărturisire a credinţei în comun, în mod solemn, într-o lume foarte tulburată, într-o lume plină de provocări.

    Marturisirea de credinta nu este o marturisire a dogmei? Daca este asa, atunci, totusi este un Sinod despre dogma. Daca nu formuleaza “dogme noi”, si doar reafirma ceea ce marturisim pana acum, atunci de ce este nevoie sa se faca Sinod? Se reformuleaza anumite adevaruri de credinta, ca nu sunt destul de clare pana acum?

    – “Grupul internațional de academici ortodocși” n-or fi făcând in mare parte din Fraternitatea[Fratia] Ortodoxa care semneaza declaratia despre unica Biserica a lui Hristos din care fac parte catolicii, protestantii, anglicanii samd ?

    Pe de-o parte cei care semneaza petitia cu care se afiseaza Basilica, sunt “academici” internationali (vedem si in japoneza si chineza redactarea petitiei), pe de alta parte Fratii astia Ortodocsi spun despre ei (http://www.fraternite-orthodoxe.eu/Frat.html#Statut_canonique):

    Prin anii 50, un grup s-a format in jurul revistei ortodoxe francofone “Contacte”, constituita de Jean Balzon, Germaine Revault d’Allonnes, Olivier Clément, Elisabeth Behr Sigel. Aceasta retea s-a extins, mai apoi si la alte tari europene. Aceasta a dus la formarea unei Fraternitati pariziene, cat si a unui comitet de coordonare a tinerilor ortodocsi. Aceasta initiativa a permis ca in 1971 sa se reuneasca pentru prima data un Congres al tinerilor ortodocsi, la care au participat peste 300 de tineri de origini diverse, apartinand jurisdictiilor diferite, toti animati de grija unificarii Ortodoxiei in Europa Occidentala.

    Mai apoi, cum se face ca Basilica da ascultare acestei petitii care nu are nici 1500 de semnaturi pentru a fi luata in seama (va dati seama la nivel intrnational e chiar nesemnificativa!), si nu pomeneste nimic de o petitie semnata de aproape 700 de romani, care cere delegatiei romane sa nu participe la Sinod?

    Marele Sinod: Patriarhul Teodor le cere Primatilor (corect ar fi fost Patriarhilor nu primaților) sa se mai ridice de pe Tronurile lor impodobite

    Stirea de la Graiul Ortodox a fost preluata problabil de pe Lacasuri Ortodoxe, care au tradus din franceza nu tocmai bine, din pacate. Astfel “Primat” de fapt corespunde cu “Întaistatator”. Probabil, insa, ca asa este mai aproape de adevar, caci, dupa cum se petrec lucrurile ne pare ca avem mai mult “Primati” decat Patriarhi. Daca nu ma insel, cuvantul “Primat” e deja certificat prin intrare si in limbajul folosit de Basilica.

  11. @ kallinikos:

    Ar fi frumos daca ati putea scana sau ruga pe cineva sa faca asta si sa ne trimita macar cateva pagini de acolo. Sarutmana!

  12. @ Corina:

    Da, vai si-amar…

  13. @ admin: mai multe puncte de vedere ale IPS Hierotheos Vlachos puteti gasi aici
    http://www.johnsanidopoulos.com/search/label/Metropolitan%20Hierotheos%20Vlachos

  14. Unul dintre ele ma intereseaza in mod special, dar vad ca nu mai gasesc articolul respectiv. Era vorba despre unitatea de care se vorbeste atat de mult zilele astea si unitatea introdusa de catre Patriarhul Atenagora. Fireste, unitatea Bisericii.

  15. Frății sunt multe și diverse… Sunt și frății de frății…

    Dar există o singură înfrățire ortodoxă: aceea din Biserica lui Hristos cea Dreptmăritoare.

  16. “The Pope beat me to it and came here in person to the Phanar. Here, we consolidated and mapped out a common program of cooperation, a common ecumenical course, a common Christian witness of love, understanding, and mutual respect. The details of this common ecumenical and unionist program between the Catholic Church and the Orthodox Church will certainly become known little by little. This historic meeting was the fruit of prayer and sacrifice on the part of Christians, of the people of God; it was the will of God, but also the will of the Christian world. I beseech you to pray and lead others to pray for the union of us all” (from an interview given by the Patriarch (Ahenagora) to Roman Catholic journalists on the occasion of the arrival of Pope Paul VI in Constantinople, July 25, 1967; see Kaqolikh, No. 1549 [13 August 1967]).
    http://www.trueorthodoxy.org/heretics_world_orthodoxy_athenagoras.shtml
    Interesant este insa ca aceasta unire este programata a se face prin dragoste si prin zidirea binelui si a pacii in lume.

  17. “Iar despre ani şi despre vremuri, fraţilor, nu aveţi nevoie să vă scriem,
    Căci voi înşivă ştiţi bine că ziua Domnului vine aşa, ca un fur noaptea.
    Atunci când vor zice: pace şi linişte, atunci, fără de veste, va veni peste ei pieirea, ca şi durerile peste cea însărcinată, şi scăpare nu vor avea.
    Voi însă, fraţilor, nu sunteţi în întuneric, ca să vă apuce ziua aceea ca un fur.
    Căci voi toţi sunteţi fii ai luminii şi fii ai zilei; nu suntem ai nopţii, nici ai întunericului.
    De aceea să nu dormim ca şi ceilalţi, ci să priveghem şi să fim treji.
    Fiindcă cei ce dorm, noaptea dorm; şi cei ce se îmbată, noaptea se îmbată.
    Dar noi, fiind ai zilei, să fim treji, îmbrăcându-ne în platoşa credinţei şi a dragostei şi punând coiful nădejdii de mântuire;
    Că Dumnezeu nu ne-a rânduit spre mânie, ci spre dobândirea mântuirii, prin Domnul nostru Iisus Hristos,
    Care a murit pentru noi, pentru ca noi, fie că veghem, fie că dormim, cu El împreună să vieţuim.
    De aceea, îndemnaţi-vă şi zidiţi-vă unul pe altul, aşa precum şi faceţi.”

  18. “Sinodul selfie”

    Alte subiecte: ecumenismul, pe care respectatii calugari de pe Muntele Athos (Grecia) il privesc ingrijorati, diaspora si autonomia bisericilor locale. Dar si postul, care nu starneste mare dezbatere, si familia, “tratata prea timid pentru a raspunde la problemele contemporane”, crede Carol Saba, consilier al patriarhului Antiohiei.

    “Se spune cateodata ca singurul punct real de pe agenda este fotografia de grup”, spune specialistul in ortodoxie Jean-Francois Colosimo, care vorbeste despre un “Sinod selfie”. “Dar, daca Sinodul are loc, jos palaria pentru Bartolomeu: nu poti cere mult mai mult unei lumi ortodoxe care iese din daramaturi”, a adaugat el, facand aluzie la lumea slava post-comunista si la instabilitatea din Orientul Mijlociu.

    Dar in ce forma se va organiza? Patriarhatul Antiohiei a fost primul care a cerut amanarea, nemultumit despre disputarea jurisdictiei sale asupra Qatarului de catre patriarhatul Ierusalimului.

    Dupa aceea, bisericile din Bulgaria si Georgia au anuntat ca nu participa, criticand absenta mai multor “teme importante”. In ceea ce priveste Serbia, aceasta considera Sinodul din Creta drept o simpla reuniune pregatitoare.

    Biserica rusa s-a folosit de aceste prilejuri pentru a cere o amanare si pentru a da lovitura de gratie: fara Moscova si Kirill, mai puternic ca niciodata dupa intalnirea istorica cu Papa Francisc in februarie, la Havana, conciliul nu se va putea declara “panortodox”.

    Dar Bartolomeu nu a dorit sa renunte si chiar si-a anuntat venirea in Creta inca de miercuri. “Asistam la o confruntare cu Moscova. Patriarhatul ecumenic poate conta pe sprijinul bisericilor grecesti (Albania, Grecia, Cipru, Ierusalim si Alexandria)”, marturiseste un preot ortodox.

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21081431-dupa-mie-ani-asteptare-bisericile-ortodoxe-reunesc-sfantul-marele-sinod-umbrit-insa-absente-notabile-printre-care-cea-rusiei.htm

  19. Au mai fost si alte “fratii” nefaste in istoria recenta a Ortodoxiei, de ex. si “Zoi” a grecilor, care l-a prigonit pe marele teolog Ioannis Romanides. Fratii care ii despart pe frati…

  20. Paradoxul lui Epimenide, filozof cretan:
    „Toți cretanii sunt mincinoși și eu spun numai adevărul”.

  21. “Deci, unitatea interortodoxa se realizeaza tocmai prin… dezbinare? ”
    Tocmai aici e problema, unitatea mult dorita nu se realizeaza. Un articol din The guardian de zilele trecute se incheia cam asa: unitatea bisericilor ortodoxe este considerată o condiție esențială pentru orice reconciliere cu Vaticanul. Aparenta dezbinare sa fie altceva decat ceea ce pare?

  22. Eu as compara ceea ce se intampla acum in Ortodoxie cu ceea ce au insemnat teoriile lui Freud in moravuri, sau Revolutia franceza in politica. Adica se incearca o modificare la nivel “ideologic” (al dogmelor, mai exact) care va fi treptat (ca asa s-a lucrat in toate domeniile) urmata de schimbari si in acele parti ale vietii bisericesti unde acum nu au reusit sa modifice nimic (adica la nivelul slujbelor, posturilor, etc.).

    De ce zic aceasta? – Pentru ca asa cum am aratat si aici:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2016/06/13/biserica-rusiei-cere-amanarea-sinodului-panortodox-si-ameninta-cu-retragerea-din-cadrul-intalnirii-de-la-creta/#comment-450848

    este vorba de o modificare a dogmei unicitatii Bisericii (pe care o marturisim in Crez) care odata aprobata la aceasta intalnire va insemna recunoasterea si a celorlalti (si implicit a ereziilor lor) ca biserici, atata timp cat acest sinod le acorda caracter eclesiologic. Rezultatul va fi relativizarea credintei ortodoxe (se va zice: merge si cu mai putin post, merge si cu o slujba mai scurta ca si-asa nu avem timp, e bine si daca slujeste o femeie, s.a.m.d) si coborarea in iad. Daca desavarsirea in sfintenie este infinita si “desavarsirea” in rau nu are margini (si putem vedea deja ce se intampla peste tot in lume, chiar in aceste zile). Dar raul cel mai mare va fi pierderea harului. Stim ca legea veche nu i-a mantuit pe evrei ci mantuirea a venit odata cu pogorarea harului pe pamant. Deci fara har nu ne putem mantui sufletele! Un crestin viu știe că atunci când gândește greșit despre Dumnezeu, Duhul Sfânt se îndepărtează de la el. Unii știu aceasta din experiență, alții din ceea ce ne-a rămas scris de la sfintii parinti. Adevărată este și reciproca, adică atunci când gândim cu dragoste la Dumnezeu, Sfântul Duh ne mângâie și foarte frumos mărturisește aceasta poetul isihast Vasile Voiculescu:

    «Oricând gândeşti la Mine cu Iubire,
    E-o clipă din a doua Mea Venire.»

    Din acest moment eu nu mai astept nicio solutie salvatoare de la acest sinod. Analizand cum multi dintre patriarhii participanti la sinod s-au conformat si au atacat pe cei care nu participa (vezi si
    http://corortodox.blogspot.ro/2016/06/somarea-episcopilor-sa-mearga-la-sinod.html)

    analizand predica de Duminica a PF Daniel, analizand aceste facaturi de petitii

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2016/06/13/biserica-rusiei-cere-amanarea-sinodului-panortodox-si-ameninta-cu-retragerea-din-cadrul-intalnirii-de-la-creta/#comment-450809

    eu cred ca nu mai avem ce astepta.

    Intre timp apar noi si noi dovezi ca acest sinod a fost pregatit cu multa viclenie. Este foarte graitor in acest sens ceea ce se spune aici (am incercat sa preiau textul dar este protejat la copiere, ce sa-i faci e bine si asa decat deloc…):

    http://lonews.ro/sfantul-si-marele-sinod-panortodox/22796-sfantul-si-marele-sinod-din-creta-2016-ce-s-a-intamplat-mai-exact.html

    Esential in acest articol, este ca PF Bartolomeu nu a acceptat ca sinodul sa se bazeze pe „unanimitatea tuturor bisericilor autocefale” ci pe „consensul intre bisericile participante”. Stia sfintia sa ce stia!!!

    La acest sinod se pot respinge sau aproba documentele existente, nu se mai pot face modificari asupra lor. Cine mai poate crede ca absolut toti patriarhii vor respinge documentul incriminat?

    Parerea mea este ca la negocierile cu fortele intunericului noi romanii am fost sortiti din nou sa fim cobai. Cred ca se va experimenta pe noi impunerea unor noi dogme in Biserica. Treptat se va incerca generalizarea experimentului la nivelul intregii ortodoxii. Am calculat, raportat la populatia ortodoxa a celor 14 patriarhii si populatia tarilor participante la sinod este de 25%.

    Cred ca noi, mirenii de acum, suntem sortiti sa fim macabeii veacului al VIII-lea. Daca se asteapta cineva ca sa auda ceva de la amvon poate sa astepte mult si bine. Preotii nu vor fi lasati sa vorbeasca. Noi trebuie sa vorbim, si nu cred ca se mai poate vorbi la nivel de conferinte ci frate catre frate. Cei care au inteles ce ni se pregateste trebuie sa vorbeasca. Trebuie sa golim bisericile acolo unde se vor accepta inovatiile. Nu pot prognoza timpul care va mai trece pana ni se va impune un crez usor modificat dar nu cred ca este foarte departe acest moment. In general binele biruie greu dar raul foarte repede lucreaza.

    Poate ca eu sunt prea pesimista, nu stiu, timpul va confirma sau va infirma ceea ce gandesc acum.

  23. Se pare ca vor participa si sarbii la Sinod.
    “Toți ne așteptăm ca Biserica noastră să participe la reuniune. (…) Sosirea Patriarhiului și episcopilor Bisericii noastre, deja prezenti la pregătirea textelor mesajelor, este de o mare importanță nu numai pentru Biserica noastră, ci și la nivel global pentru Ortodoxie “, spune Mitropolitul Amfilohije.

  24. @admini
    Am uitat, desi aveam in minte, sa va multumesc pentru ce faceti. Nu doar publicati articolele dar aveti curajul sa si interpretati ce se intampla acum. Avand in vedere ca se spune foarte putin in Biserica, sau mai nimic, eu zic ca este foarte important ce faceti in acest moment. Dumnezeu sa va rasplateasca si pentru faptul ca ne primiti pe toti in casa voastra virtuala!

  25. http://basilica.ro/patriarhul-ecumenic-a-ajuns-in-creta-biserica-serbiei-participa-la-sinod/

    Sanctitatea Sa Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic, împreună cu delegaţia Patriarhiei Constantinopolului a ajuns astăzi, în jurul orei 13.30 p.m. pe aeroportul din Chania, Creta, anunţă neakriti.gr.

    Sanctitatea Sa a ţinut un scurt discurs chiar pe pista aeroportului internaţional Ioannis Daskalogiannis, spunând că decizia celor care nu vor participa la Sinod îi va împovăra pe ei înşişi.

    Câteva minute după aceasta, s-a anunţat faptul că Biserica Ortodoxă a Serbiei va participa la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod, împreună cu Întâistătătorul ei, Patriarhul Irineu. Mitropolitul Amfilohie de Muntenegru, care se află deja în Creta, l-a anunţat pe Arhiepiscopul Cretei Irineu că sosirea delegaţiei sârbe va avea loc mâine, 16 iunie 2016.

  26. “Dumnezeu să vă răsplătească și pentru faptul că ne primiți pe toți în casa voastră virtuală!”

  27. Foarte bine, sa se cearna cu acest “sinod” intaistatatorii ortodocsilor. PF Bartolomeu ar fi vrut sa fie privit ca un fel de papa, adulat felicitat ca ne pune sa ne pupam oficial bot in bot cu ereticii. Vedem cu ochiul liber cine sunt cei care ii tin trena si o sa ramana cu degetele manjite. Cred ca suntem cu totii datori PF Ilia III, si ierarhilor din Georgia pentru pozitia corecta fata de Dumnezeu pe care au avut-o de la inceput si pentru curajul lor. Sfantul Gabriel din Georgia face minuni.

  28. In ultima suta de ani PE nu dat niciodata inapoi, indiferent de consecinte.

  29. “Biserica Serbiei își rezervă dreptul de a se retrage din Sfântul Sinod, a spus Patriarhul Irineu.
    După cum se menționează în declarația Patriarhului sârb, în cazul în care Bisericile care vor participa la Sfântul Sinod refuză să ia în considerare toate aspectele, problemele și diferențele ivite, atunci reprezentanții Bisericii Ortodoxe Sârbe se vor retrage.
    Patriarhul a precizat că Biserica Serbiei speră să rezolve cu participarea sa nu doar problemele celor care iau parte, ci si a celor care nu sunt prezenti.
    Arhiepiscopul a adăugat că speră ca Sinodul din Creta va fi începutul negocierilor pentru a rezolva problemele într-un spirit de devotament sincer între Biserici.”
    http://www.vimaorthodoxias.gr/patriarcheia/item/83582-σερβική-εκκλησία-ηρθαμε-αλλά-θα-φύγουμε-αν

  30. Da, printre altele, se pare ca stirea a devenit publica: urmatorul Sinod va avea loc la Bucuresti.
    http://ekklisiaonline.gr/fanari/item/15636

  31. S-AU DAT CARTILE PE FATA!

    Doamne miluieste si ne mantuieste.

    Sa ne rugam. Chiar trebuie sa ne rugam.

  32. @Sanziana:

    Niciunul si amandoi. Totusi, Sinodul PE, inclusiv cand a anuntat ca procedura Sinodului nu permite amanarea, a afirmat public ca regulamentele includ aducerea de amendamente. Si toate bisericile autocefale au si propus astfel de amendamente, nu doar cele care lipsesc. Motivul pentru care rusii lipsesc nu e limpede pana la capat. Nu stiu daca are de-a face neaparat cu faptul ca s-ar fi ajuns la o varianta rea, ecumenista, a documentului cu relatiile externe. Poate fi si asta, pot fi si alte lucruri, mai de culise, de jocuri de putere, pe care nu le intelegem inca pentru ca nu avem acces la ele. Cert este, insa, ca in situatia actuala se merge spre o criza si o falie in ortodoxie, cu o “sansa” considerabila, dar nu certa, ca documentul referitor la relatiile cu lumea crestina sa contina formule dubioase.

  33. Ce “spectacol” jalnic este acesta pentru mine care nu am prea multa minte…
    Eu una stiu – ca Domnul Hristos inainte de a fi rastignit S-a rugat catre Tatal cu aceste cuvinte:
    ” Eu pentru acestia Ma rog; nu pentru lume Ma rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, ca ai Tai sunt.(…)
    Parinte Sfinte, pazeste-i in numele Tau, in care Mi i-ai dat, ca SA FIE UNA PRECUM SUNTEM SI NOI.
    Cand eram cu ei in lume, Eu ii pazeam in numele Tau, pe cei ce Mi i-ai dat; si i-am pazit si n-a pierit nici unul dintre ei, decat fiul pierzarii, ca sa se implineasca Scriptura.(…)
    Nu Ma rog ca sa-i iei din lume, ci ca sa-i pazesti pe ei de cel viclean.(…)
    Dar nu numai pentru acestia Ma rog, ci si pentru cei ce vor crede in Mine, prin cuvantul lor,(…)
    Ca TOTI SA FIE UNA, dupa cum Tu, Parinte, intru Mine si Eu intru Tine, asa si acestia in Noi SA FIE UNA, ca lumea sa creada ca Tu M-ai trimis.(…)
    Si slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca SA FIE UNA PRECUM NOI UNA SUNTEM (…)
    Eu intru ei si Tu intru Mine, ca ei SA FIE DESAVARSITI INTRU UNIME, si sa cunoasca lumea ca Tu M-ai trimis si ca i-ai iubit pe ei, precum M-ai iubit pe Mine.
    http://www.ebible.ro/biblia/romana/ortodoxa/ioan/17/

  34. @Sanziana:

    Lectura atenta a Regulamentului arata ca nu, nu au fost interzise amendamentele. Deci NU asta e problema. Problema – subliniata si de IPS Gabriel – este nu posibilitatea de a aduce (a propune adica) amendamente, ci ADOPTAREA lor, adica posibilitatea reala ca ele sa devina eficace. Or, art. 11 din Regulament specifica limpede ca amendamentele nu pot fi adoptate decat in…unanimitate. Adica daca nu accepta toata lumea amendamentul (lucru extrem de probabil in contextul dat), acesta nu trece. Iar daca amendamentul nu trece, raman in picioare textele de la Chambesy. De-asta IPS Gabriel vorbea de decizii deja luate – in sensul ca posibilitatea reala de a le modifica e quasi-nula daca luam in considerare procedura stabilita prin Regulament (procedura de asemenea ‘neortodox’ adoptata).

  35. @Doroteea:

    Da, iata aici:

    2) Aprobarea acestor modificări, după încheierea dezbaterilor care le privesc, este exprimată, în conformitate cu practica stabilită la nivel panortodox, prin principiul unanimității delegațiilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale. Acest lucru înseamnă că amendamentele neaprobate în unanimitate nu trec.

    Ramane un mister cum de au votat acest Regulament bisericile autocefale. O capcana premeditata. Intrebarea este ce se intampla daca documentele nu sunt votate oricum in unanimitate (adica, cu toate ca nu ar trece amendamentele, ar exista cel putin un vot negativ pentru documentul neamendat). Exista in Regulament vreo chichita care nu permite votul impotriva pe un text aprobat de Sinaxa? Caci, daca nu exista, nu prea inteleg de ce panica.

  36. @admin:

    am parcurs pe diagonala mai demult Regulamentul, asa ca vorbesc din memorie. Pai eu nu retin de nicaieri ideea ca documentele in sine ar mai fi supuse vreunui vot. Nu exista o chichita propriu-zisa, dar lipseste posibilitatea efectiva de a fi supuse dezbaterii – in asta consta, de fapt, ‘chichita’. 🙂 Adica Regulamentul nu vorbeste nimic despre votarea documentelor, ci doar despre votarea amendamentelor (in unanimitate). Got it?

    Acum sper, Doamne iarta-ma, sa nu gresesc… dar chiar mi-e lene sa ma uit din nou.

  37. @Doroteea:

    Hm, pai hai sa punem aici cele relevante:

    Articolul 8 – Lucrările Sinodului

    Lucrările Sinodului încep și se încheie cu slujirea Sfintei Liturghii panortodoxe, prezidată de Patriarhul Ecumenic, cu participarea tuturor Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale sau a reprezentanților Acestora, în ordinea Sfintelor Diptice ale Patriarhiei Ecumenice;

    1) au loc în Plen sau în Comisiile Sinodale, în conformitate cu programul de lucru elaborat de aceștia și cu privire la subiectele de pe ordinea de zi, ale căror texte au fost aprobate în unanimitate de către Conferințele panortodoxe Presinodale și Sinaxele Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale;

    2) nu pot fi introduse pentru a fi dezbătute în Sinod texte neaprobate în unanimitate de către Conferințele panortodoxe Presinodale și Sinaxele Întâistătătorilor sau teme noi, cu excepția Mesajului final al Sinodului, al cărui proiect trebuie să fie pregătit de un Comitet special, cu o săptămână înainte de convocarea sa și cu aprobarea Întâistătătorilor, și

    3) În afară de sesiunea de deschidere și de închidere a Sinodului, toate celelalte sesiuni se desfășoară cu ușile închise.

    Articolul 9 Derularea dezbaterilor

    1) Dezbaterile se desfășoară în limbile oficiale ale Sinodului, adică în greacă, rusă, franceză și engleză, precum și în arabă ca limbă de lucru, pentru care un sistem de interpretare simultană este asigurat.

    2) Subiectele sunt discutate în ordinea în care ele apar pe ordinea de zi a Sinodului; discuțiile se vor concentra strict pe tema desemnată pentru fiecare sesiune.

    3) Orice intervenție în afara subiectului este interzisă, cuvântul fiind retras intervenientului de către Președinte, cu excepția cazului în care aceasta privește o chestiune dovedită de procedură sau personală; prin urmare, în acest caz, cel care dorește să ia cuvântul trebuie să indice dispoziția Regulamentului care, în opinia sa, este încălcată.

    Articolul 10 Participarea membrilor la dezbateri

    Cuvântul în cadrul lucrărilor Sinodului este liber, dar nimeni nu poate vorbi înainte de a cere și a primi permisiunea Președintelui Sinodului.

    1) dorința exprimată de către un membru al Sinodului de a participa la discutarea temei este declarată prin prezentarea unei note scrise către membrul competent al Secretariatului Sinodului, care păstrează lista cu ordinea priorității celor care și-au exprimat dorința de a vorbi și o dă Președintelui Sinodului.

    2) Durata intervenției fiecărui vorbitor în dezbatere nu poate depăși zece minute; reluarea cuvântului, dacă explicații sunt cerute, sau dacă se consideră că sunt necesare sau utile de către Președintele Sinodului, nu poate depăși cinci minute. Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Autocefale au la dispoziție de două ori mai mult timp pentru intervențiile lor.

    3) Orice discuție în contradictoriu sau orice dispută personală între membrii Sinodului este interzisă, fiind nu numai străină, ci, de asemenea, contrară misiunii Acestuia.

    Articolul 11 ​​Modificări aduse textelor

    În timpul discuțiilor pentru fiecare temă, propunerile formulate în amendamente, corectări sau adăugări la textele aprobate în unanimitate de către Conferințele Panortodoxe Presinodale și Sinaxele Întâistătătorilor pe subiecte din ordinea de zi a Sinodului, precum și Mesajul Sinodului.

    1) se depun la Secretariatul Sinodului de către delegațiile Bisericilor Ortodoxe Autocefale pentru a fi prezentate Plenului Sinodului de către Președinte sau, în scopul de a fi ratificate în mod oficial printr-o decizie sinodală.

    2) Aprobarea acestor modificări, după încheierea dezbaterilor care le privesc, este exprimată, în conformitate cu practica stabilită la nivel panortodox, prin principiul unanimității delegațiilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale. Acest lucru înseamnă că amendamentele neaprobate în unanimitate nu trec.

    Articolul 12 Votul și aprobarea textelor

    Votul asupra textelor discutate și revizuite de către Sinod cu privire la subiectele de pe ordinea de zi,

    1) se efectuează de către fiecare Biserică Ortodoxă Autocefală și nu de fiecare membru al delegațiilor lor la Sinod, în conformitate cu decizia unanimă luată în acest sens de către Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe, conform căreia fiecare Biserică Autocefală nu dispune decât de un singur vot;

    2) Votarea textelor de Biserică, și nu de fiecare membru [al delegației n.n.], nu exclude adoptarea unei poziții negative din partea unuia sau a mai multor ierarhi ai delegației unei Bisericii Ortodoxe Autocefale pentru amendamentele aduse sau chiar la un text, în general, și dezacordul său este înregistrat în Actele Sinodului [Procesele Verbale n.n.] și

    3) evaluarea acestor dezacorduri este o problemă internă a Bisericii Autocefale de care ei aparțin și care poate întemeia votul său final pe principiul majorității interne, exprimat de către Întâistătătorul său, motiv pentru care este considerat necesar să li se acorde spațiul și timpul necesar pentru consultarea lor în acest scop.

    Articolul 13 Aprobarea și semnătura textelor

    Textele aprobate în unanimitate cu privire la subiectele de pe ordinea de zi a Sinodului, elaborate în cele patru limbi oficiale și bucurându-se de aceeași valabilitate:

    1) Sunt semnate de către toți Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Autocefale pe toate paginile lor și în toate limbile oficiale ale Sinodului; sunt semnate la sfârșit de către Președinte și de toți membrii Sinodului.

    2) Deciziile sinodale semnate cât și Mesajul Sfântului și Marelui Sinod sunt trimise prin Scrisori patriarhale [ale Patriarhului Ecumenic n.n.] tuturor Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale care trebuie să le comunice Bisericilor lor respective. Aceste documente au o autoritate panortodoxă.

    http://corortodox.blogspot.ro/2016/02/regulamentul-de-organizare-si-de.html

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare