SINAXARUL DUMINICII INFRICOSATEI JUDECATI descrie A Doua Venire a lui Hristos, careia ii va premerge venirea lui Antihrist: “Va fi atunci foamete mare. Va veni, asa zicand, in ajutorul poporului…”
In aceasta zi se face pomenirea Venirii A Doua, intru slava, a Domnului nostru Iisus Hristos.
“Dupa cele doua pilde din duminicile trecute, pilda Vamesului si a Fariseului si pilda Fiului risipitor, dumnezeiestii parinti au randuit in aceasta duminica pomenirea celei de-a doua venire a Domnului, pentru ca nu cumva omul, afland din acele pilde despre iubirea de oameni a lui Dumnezeu, sa traiasca fara nici o grija, spunandu-si:
“Dumnezeu este iubitor de oameni! Daca ma voi departa de pacat, indata voi dobandi totul”.
Au randuit aici dumnezeiestii parinti in aceasta Duminica pomenirea infricosatoarei zile a celei de a doua venire a Domnului, ca infricosandu-i pe oameni prin moarte si prin asteptarea chinurilor ce vor sa fie, sa-i intoarca spre virtute pe cei ce traiesc fara nici o grija si sa nu se increada numai in iubirea Sa de oameni, ci sa tina seama si de aceea ca Dumnezeu este un Judecator drept, Care rasplateste fiecaruia dupa faptele lui. De altfel trebuia sa vina Judecatorul sufletelor care au mers mai inainte.
Intr-un fel oarecare, sarbatoarea de azi pune oarecum astazi sfarsit tuturor sarbatorilor, deoarece A Doua Venire va fi cea din urma fapta din toate cele savarsite de Dumnezeu pentru noi. Caci trebuie sa avem in vedere ca Duminica viitoare, dumnezeiestii parinti au asezat pomenirea inceputului lumii si a izgonirii lui Adam din Rai, iar in sarbatoarea de astazi este pomenirea sfarsitului tuturor faptelor noastre si a lumii insasi.
Socotesc ca au asezat aceasta sarbatoare in Duminica lasatului sec de carne pentru a ne opri, de frica sarbatorii, de la desfatari si de la mancari prea multe si pentru a ne indemna spre dragostea de aproapele. Si altfel: se pune aici sarbatoarea de fata, pentru ca din pricina desfatarii am fost izgoniti din rai si am ajuns sub judecata si blestem, si pentru ca in Duminica viitoare avem sa fim izgoniti din rai, , in chip simbolic, prin Adam, pana cand va veni Hristos spre a ne duce iarasi in rai.
Se numeste a doua venire pentru motivul ca intaia oara Hristos a trait cu trupul printre noi, dar bland si fara slava. La A Doua Venire insa va veni din cer cu minuni mai presus de fire si cu mare stralucire; va veni in trup ca sa fie recunoscut de toti ca El este Cel care a venit intaia oara spre a mantui neamul omenesc, iar acum a doua oara, ca sa-l judece daca a pazit bine poruncile ce i-au fost date.
Nimeni nu stie cand va fi venirea Lui. Domnul a ascuns-o chiar apostolilor Sai. Cu toate acestea a aratat ca inainte de venirea Sa vor fi unele semne, lamurite mai pe larg de unii din sfinti. Se spune ca a doua venire va fi dupa trecerea celor sapte mii de ani. Inainte de venirea Lui va veni Antihrist (I Ioan 2, 18, 22; 2 Ioan 7).
Se va naste, dupa cum spune Sfantul Ipolit al Romei, dintr-o femeie desfranata, fecioara cu numele, dintre evrei, din semintia lui Dan, fiul lui Iacov: Se va purta ca si cum ar trai dupa Hristos, va face minuni, cate a facut si Hristos, si va invia morti. Totusi pe toate le va face in chip mincinos, nu cu adevarat; si nasterea , si trupul si toate celelalte minuni, dupa cum zice Apostolul:
“Atunci, zice el, se va descoperi fiul pierzarii, cu toata puterea si semne si marturii mincinoase” (II Tes. 2, 3-4).
Dar, dupa cum spune Ioan Damaschin, nu se va intrupa diavolul, ci va fi un om nascut din desfranare. Va lua asupra sa toata lucrarea Satanei si se va arata pe neasteptate. Apoi se va arata bland si bun tuturor. Va fi atunci foamete mare. Va veni, asa zicand, in ajutorul poporului; va cerceta dumnezeiestile Scripturi; va tine post si va fi silit de oameni sa primeasca a fi ales imparat. Va iubi mai cu seama poporul evreu, se va aseza in Ierusalim si va zidi templul iudeilor.
Cu sapte timpuri inainte, dupa cum zice Daniel, vor veni Enoh (Facere 5,24) si Ilie, propovaduind poporului sa nu-l primeasca. Antihrist insa ii va prinde si ii va chinui, apoi le va taia capetele. Cei care vor voi sa ramana credinciosi vor fugi departe; pe cei care ii va gasi in munti ii va ispiti prin demoni. Dar, din pricina celor alesi, se vor micsora cele sapte timpuri. Va fi foamete mare; Toate stihiile lumii se vor schimba, incat, aproape sa dispara toate.
Dupa aceasta va fi pe neasteptate venirea Domnului din cer, ca un fulger, mergand inainte cinstita Lui Cruce. Rau de foc clocotind va merge inainte, curatand tot pamantul de miasme. Indata va fi prins Antihrist si slugile lui si vor fi dati focului vesnic. La sunetele de trambite ale ingerilor, va veni deodata, de la marginile pamantului si din toate stihiile, tot neamul omenesc in Ierusalim, caci acesta este centrul lumii, si acolo vor sta tronurile de judecata.
Toti oamenii se vor schimba intru nestricaciune cu propriile lor trupuri si suflete, si vor avea aceeasi forma. Insesi stihiile lumii vor primi o schimbare in mai bine. Domnul, printr-un singur cuvant, va desparti pe cei drepti de cei pacatosi. Si vor merge lucratorii faptelor bune spre a primi viata vesnica, iar pacatosii iarasi spre a primi chinul vesnic. Si nu vor inceta niciodata acestea, nici viata vesnica, nici chinul vesnic.
Dar trebuie sa se stie ca Hristos nu va intreba atunci nici de post, nici de saracie, nici de minuni, cu toate ca sunt bune si acestea, ci de cele ce sunt cu mult mai bune decat acestea, de milostenie si de mila. Va spune dreptilor si pacatosilor sase lucruri:
“Am flamanzit si Mi-ati dat sa mananc; am insetat si Mi-ati dat sa beau; strain am fost si M-ati primit; gol am fost si M-ati imbracat; bolnav am fost si M-ati cercetat; in temnita am fost si ati venit la Mine. Intrucat ati facut unuia dintre acestia mai mici, Mie ati facut!”(Matei 25, 35-40).
Aceste fapte bune poate sa le faca oricine dupa puterea sa. Asadar, atunci toata limba va marturisi ca Domnul este Iisus Hristos intru slava lui Dumnezeu-Tatal.
Chinurile despre care vorbeste Sfanta Evanghelie sunt acestea: acolo va fi plangerea si scrasnirea dintilor; viermele lor nu se va sfarsi si focul lor nu se va stinge; si
“aruncati-l in intunericul cel mai din afara!” (Matei 22, 13).
Pe toate acestea Biserica lui Dumnezeu hotarat le primeste”.
(Cules din volumul “SINAXARELE TRIODULUI si viata Sfintei Maria Egipteanca“ Editura Galati-1992, de Ludmila Doina, colaborator orthoblog)
Legaturi:
- Canon si rugaciuni de pocainta pentru Duminica Infricosatoarei Judecati
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre A DOUA VENIRE A LUI HRISTOS si INFRICOSATOAREA JUDECATA
- Sf. Ioan Maximovici – predica la Duminica Infricosatoarei Judecati: “Va fi o apostazie generala si, pe deasupra, multi episcopi vor trada credinta”
- DUMINICA INFRICOSATEI JUDECATI. Predici ale Sfantului Teofan Zavoratul in Duminica Lasatului sec de carne
- PARINTELE SOFIAN ne scoate din placerile si grijile desarte cu un cuvant de foc smuls din focul “Rugului aprins” si cu o intrebare fundamentala: “SUNTEM CU ADEVARAT CONSTIENTI DE ZIUA JUDECATII?”
- Predica Sfantului Nicolae Velimirovici la DUMINICA INFRICOSATOAREI JUDECATI
- SUNT CHINURILE IADULUI O REALITATE? Doctoria amara a Evangheliei. Sfantul Serafim si indoiala lui Morovilov. Predica Sfantului Ioan Gura de Aur la Duminica infricosatei Judecati
- IOAN IANOLIDE, DETINUTUL-PROFET, DESPRE JUDECATA SI ANTIHRIST
- Parintele Rafail Noica: “VOIA MEA PROPRIE ESTE IADUL”
- Predicile PS Sebastian, Parintelui Petroniu Tanase si Parintelui Gheorghe Calciu (audio) la DUMINICA INFRICOSATOAREI JUDECATI
***
- DESPRE EPOCA LUI ANTIHRIST SI REVENIREA PROROCULUI ILIE, CA „AL DOILEA INAINTEMERGATOR AL VENIRII LUI HRISTOS” – cea mai buna sinteza pe aceasta tema
- PROFETIA DESPRE ANTIHRIST SI SFARSITUL LUMII a Sfantului Ipolit, episcopul Romei
- Ce am retinut din talcuirile si avertismentele CUVIOSULUI DANIEL GOUVALIS privitoare la Apocalipsa. Cum sa ne ferim de exegetii improvizati si de speculantii financiari ai profetiilor eshatologice? CUM TALCUIESC SFINTII PARINTI LEGATURA DINTRE LEPADARE SI ANTIHRIST
- Sfantul Efrem Sirul despre inselaciunea perversa si insidioasa a Antihristului si despre durerile cele din urma
- Din profetiile Sfantului Nil Athonitul:“Oamenii din vremea aceea se vor inrai ca niste fiare salbatice… Peste tot vor fi piedici si sminteli” – Profetiile Sfantului Nil Atonitul, despre Antihrist si sfarsitul lumii
- CUVANT DESPRE ANTIHRIST al Sfantului Ioan Damaschin
- “CUGETARILE UNEI INIMI SMERITE”: “Cand oceanul raului va inunda intreaga lume, atunci va veni sfarsitul lumii”
- Sfantul Ignatie Briancianinov ne invata sa deosebim semnele si minunile lui Hristos de cele ale Antihristului
- HARUL DUHULUI SFANT – SINGURA ARMA A CREDINCIOSILOR in fata lui Antihrist si a inaintemergatorilor lui
- Fiara, Antihristul si profetul mincinos in talcuirea Vladicai Averchie Tausev (“Apocalipsa Sfantului Ioan: un comentariu ortodox”)
- INTERPRETAREA APOCALIPSEI – “CARTEA VREMURILOR NOASTRE”. Parintele Serafim Rose despre conditiile pentru citirea cartii Apocalipsei in duh ortodox
- IPS Hierotheos Vlachos: TALCUIRI LA APOCALIPSA. Omenirea intre MIEL si FIARA
I Corinteni 8, 8- 13; 9, 1- 2
8. Dar nu mâncarea ne va pune înaintea lui Dumnezeu. Că nici dacă vom mânca, nu ne prisoseşte, nici dacă nu vom mânca, nu ne lipseşte.
9. Dar vedeţi ca nu cumva această libertate a voastră să ajungă poticnire pentru cei slabi.
10. Căci dacă cineva te-ar vedea pe tine, cel ce ai cunoştinţă, şezând la masă în templul idolilor, oare conştiinţa lui, slab fiind el, nu se va întări să mănânce din cele jertfite idolilor?
11. Şi va pieri prin cunoştinţa ta cel slab, fratele tău, pentru care a murit Hristos!
12. Şi aşa, păcătuind împotriva fraţilor şi lovind conştiinţa lor slabă, păcătuiţi faţă de Hristos.
13. De aceea, dacă o mâncare sminteşte pe fratele meu, nu voi mânca în veac carne, ca să nu aduc sminteală fratelui meu.
1. Oare nu sunt eu liber? Nu sunt eu apostol? N-am văzut eu pe Iisus Domnul nostru? Nu sunteţi voi lucrul meu întru Domnul?
2. Dacă altora nu le sunt apostol, vouă, negreşit, vă sunt. Căci voi sunteţi pecetea apostoliei mele în Domnul.
Criteriu suprem dupa care se vor alege oile de capre va fi atitudinea pe care o vom avea fata de semenii aflati in suferinte si nevoi.Adevarata marturisire a credintei trebuie sa se manifeste prin ajutorarea aproapelui.Fiecare om care sufera este fratele Celui ce S-a intrupat pentru mantuirea noastra,iar Hristos Domnul,este Frate cu orice om care sufera,chiar daca suferinta sa este o urmare a propriilor pacate;si cel aflat in temnita este asimilat Domnului.
Intre Hristos Domnul si cei care beau pana la ultima picatura din cupa durerilor,este o LEGATURA TAINICA,intrucat El este victima prin excelenta,Dumnezeul-Om,Care a asumat toata suferinta din lume:”Om al durerilor si cunoscator a suferintei “(Itsaia53,3),Cel care a preluat toata durerea universala,pentru ca astfel,unindu-Se cu ea,sa o nimiceasca pe vecie.
Ajutandu-i astfel,pe cei ce sufera ,orice om se apropie de Dumnezeu si intra in comuniune cu El,devenind impreuna lucratori cu Iisus Domnul,si cei care au alinat vreo durere,sau a diminuat intr-un fel oarecare suferintele semenilor,sunt chemati dupa cum spune Evanghelia,sa intre in Imparatia “pregatita lor de la intemeierea lumii”,intrucat prin fapta lor au contribuit la stavilirea raului.Iar cand raul va disparea definitiv,Imparatia va fi deplin realizata.
Acesta este doar criteriul cel mai relevant al Judecatii,dar mai sunt si cele enumerate in parcursul Sfintei Evanghelii care nu pot fi ignorate,socotindu-ni-le daca le-am urmat sau respins.Si de acel cuvant de care ma infricosez si ma pierd in lupta este :
“Va spun ca pentru orice cuvant desert,pe care-l vor rosti,oamenii vor da socoteala in ziua judecatii.Caci din cuvintele tale,vei fi gasit drept,si din cuvintele tale vei fi osandit”(???).
Criteriu suprem dupa care se vor alege oile de capre va fi atitudinea pe care am avut-o fata de semenii aflati in suferinte si nevoii.Adevarata marturisire a credintei trebuie sa se manifeste prin ajutorarea aproapelui.Fiecare om care sufera este fratele Celui ce S-a intrupat pentru mantuirea noastra,iar Hristos Domnul,este Frate cu orice om care sufera,chiar daca suferinta sa este o urmare a propriilor pacate;si cel aflat in temnita este asimilat Domnului.Intre Hristos Domnul si cei care beau pana la ultima picatura din cupa durerilor,este O LEGATURA TAINICA,intrucat El este Victima prin excelenta,Dumnezeul-Om,Care a asumat toata suferinta din lume;
“Om al durerilor si cunoscator a suferintei”(Itsaia53,3.Cel Care a preluat toata durerea universala,pentru ca astfel unindu_Se cu ea,sa o nimiceasca pe vecie.Ajutandu-i astfel, pe cei ce sufera,orice om se apropie de Dumnezeu si intra in comuniune cu El,devenind impreuna lucratori cu IIsus Domnul,si cei care au alinat vreo durere,sau au diminuat intr-un fel oarecare suferinta semenilor,sunt chemati dupa cum spune Sfanta Evanghelie sa intre in Imparatia”pregatita lor de la intemeierea lumii”,intrucat prin fapta lor au contribuit la stavilirea raului.Iar cand raul va disparea definitiv,Imparatia va fi deplin realizata.
Acesta este doar criteriul cel mai relevant al Judecatii,dar mai sunt si cele enumerate pe parcursul Sfintei Evanghelii care nu pot fi ignorate,socotindu-ni-le daca le-am urmat sau respins.Si de acest cuvant de care mult ma infricosez si ma pierd in lupta cea dreapta este;
“Va spun ca pentru orice cuvant desert pe care-l vor rosti,oamenii vor da socoteala in ziua judecatii.Caci din cuvintele tale,vei fi gasit drept,si din cuvintele tale vei fi osandit”(???).
Pentru că tot ne apropiem cu paşi repezi de porţile Postului Mare, vă pun înainte pe cărarea mântuirii noastre o rugăciune de pocăinţă, pe care Mântuitorul Hristos s-o primească cu milostivire, trecând cu vederea nepriceperea noastră întru alcătuirea cuvintelor rugăciunii şi deschizându-ne porţile îndurărilor Sale mai înainte de a ne deschide porţile Raiului.
http://poeziicrestin-ortodoxe.blogspot.com/2012/02/rugaciune-de-pocainta-catre-mantuitorul.html