“SI ASTAZI EXISTA MULTI IROZI. Fiecare dintre noi poate deveni un Irod pentru semenul lui sau fata de propria sa nevinovatie… PREA MULT RANIM SI PREA MULT UCIDEM”. Predici audio pe marginea UCIDERII PRUNCILOR
IL LASAM PE HRISTOS SA SE INTRUPEZE IN NOI sau IL REFUZAM si IL UCIDEM?
Vedeti si:
- Uciderea pruncilor – de la Irod la societatea infanticida de astazi. PRUNCII BETLEEMULUI SI PRUNCII SODOMEI: “Ofensiva celui viclean de la începutul lumii nu s-a axat niciodată mai mult pe copii”
- HRISTOS SI IROZII DE IERI SI DE AZI. Pastorala de Craciun (2012) a PS Sebastian, Episcopul Slatinei: ULTIMA PERSECUTIE A CRESTINISMULUI
- Predica audio impresionanta la DUMINICA DUPA NASTEREA DOMNULUI a Parintelui Damaschin de la Sihastria Putnei (FUGA IN EGIPT). MESAJ CRUCIAL PENTRU PARINTI: “Ia pruncul si fugi, scapa-l de lumea pacatului, de Irozii de azi!”
- FUGA IN EGIPT. Despre fuga de Dumnezeu si ostilitatea lumii, despre puterea lui Dumnezeu si puterea lumeasca cu PARINTELE COMAN
- PREDICI AUDIO foarte folositoare de la MANASTIREA PUTNA: De ce e nevoie de suferinta? Vulnerabilitatea iubirii adevarate. “Uitam sa traim, am uitat ca suntem vesnici”
- Pastorala patrunzatoare la Nasterea Domnului a MITROPOLITULUI SERAFIM DE PIREU… SI DESPRE RAUTATEA UCIGASA A IROZILOR DINTOTDEAUNA
Predici audio la Manastirea Lupsa (2013), in ziua a doua de Craciun, despre semnificatiile actuale ale UCIDERII PRUNCILOR DE CATRE IROD :
Predica Parintelui Petru Pantis (Sibiu):
TAINA NEVINOVATIEI PIERDUTE, BADARANIA CU CARE NE UCIDEM UNII PE ALTII si OTRAVIREA NATURII de catre IROZII DE ASTAZI
Transcriere partiala:
“[…] In Evanghelia care tocmai s-a citit am auzit ca ceva a intunecat deja lumina, ceva a venit sa ucida viata care tocmai s-a nascut. Daca ieri ne bucuram impreuna cu ingerii, cu magii si cu pastorii, astazi trebuie sa ne intristam, dar nu fara de nadejde, pentru ceea ce vedem ca se intampla in istorie – si in Evanghelie tocmai am auzit despre uciderea pruncilor din Betleem si din imprejurimi, la porunca imparatului Irod cel Mare (Idumeul). Evanghelia de astazi ne arata, dragii mei, intr-o oarecare masura, cam care este raspunsul unei parti din omenire si din istorie la dragostea lui Dumnezeu. Vedeti, e foarte interesant ca si Evanghelia, si viata sunt alcatuite din contradictii, din antiteze [contraste] si asta vadeste inima fiecarui om – daca este deschisa si libera sau nu primirii lui Dumnezeu. Omul are aceasta libertate de a lasa pe Dumnezeu sa Se intrupeze in el, in viata si in inima Lui sau de a-L refuza si chiar de a-L ucide, de a-L prigoni.
Indraznesc sa cred ca acesta este gandul cu care ar trebui sa mergem astazi acasa fiecare dintre noi: cum Il primim, cum Ii dam voie lui Dumnezeu sa lucreze, sa Se intrupeze in viata, in inima noastra, in cuvintele noastre, in lucrul mainilor noastre? Pentru ca, de fapt, de taina aceasta [a Intruparii lui Hristos in noi] suntem chemati sa ne impartasim in aceste zile. Sa nu fim ispititi peste masura de frumusetea omeneasca si de creatia omeneasca legata de Craciun, de lumini orbitoare si fascinante in felul lor, de cadouri – bune si ele, dar de multe ori exagerate -, de mancaruri – folositoare si ele, dar de cele mai multe ori obositoare si bolnavicioase. Ca si crestini, trebuie sa avem grija ce ne impiedica [sa primim pe Hristos] sau ce anume din noi reprezinta o piedica inaintea Intruparii si lucrarii iubirii lui Dumnezeu in inima fiecaruia dintre noi. Am vazut ca si inteleptii, si oamenii simpli vin si se inchina si lauda venirea Mantuitorului Hristos in lume. Asta ar trebui sa invete intreaga umanitate. Prea s-au repetat in istorie atatea greseli. Au murit, ca si pruncii acestia din Betleem si din imprejurimi, atatia nevinovati in istorie. Si evanghelia aceasta este si numita “a uciderii inocentilor“. Acesti prunci nu au avut nicio vina. Si multi, din aceasta pricina, au interpretat ceea ce Dumnezeu a ingaduit ca [pe o dovada ca] Dumnezeu ar fi indiferent sau sadic fata de suferinta umana. Desi taina iubirii lui Dumnezeu n-o putem judeca noi.
Si se vadeste ca inocenta, nevinovatia, prin lucrarea Duhului, este nu numai o taina, ci si o mare binecuvantare in lucrarea mantuirii noastre.
Irozi, dragii mei, sunt si astazi. Si poate, fiecare dintre noi, in ne-smerenie fiind si neluminat de Duhul Sfant, poate deveni un Irod pentru semenul lui. Nevinovati, din pacate, mai mor si astazi. Dar aici este taina si talcul pe care Dumnezeu ni le da sa intelegem: ca nu putem sa ne mantuim, sa ne desavarsim, ca nu putem sa traim viata noastra cu Dumnezeu, decat daca aprofundam taina nevinovatiei si a suferintei – pe care, din pacate, Adamul cel vechi din fiecare dintre noi inca o traieste din plin.
[…] Ati auzit ca Duumnezeu il vesteste in vis pe Iosif sa ia Pruncul si sa fuga. Sa stiti ca Dumnezeu – dupa cum Insusi spune – putea trimite “legiuni de ingeri” si la Nasterea Domnului – precum si la Patimirile Lui – ca sa impiedice gandul lui Irod. Dar vedeti, in acelasi timp, Dumnezeu vrea sa ne arate ca, omul fiind extrem de vulnerabil, si Hristos, ca Fiu nascut din veci din Tatal, S-a golit pe Sine, a renuntat in Sine la toata puterea Sa dumnezeiasca si a saracit pentru noi, luand [si El] trupul nostru vulnerabil. Si de aceea, vedeti, noi nu trebuie sa stam singuri, prin noi insine, cu aceasta vulnerabilitate, impotriva raufacatorilor, ci trebuie sa ne ferim si sa fugim de ei. Si aici se mai arata o taina, si anume ca Pruncul a fost Om adevarat, asemenea fiecaruia dintre noi, luand tocmai aceste slabiciuni ale noastre, afara de pacat.
[…]
As vrea sa revin la aceasta taina si dar al nevinovatiei pruncilor, pe care ii praznuim astazi. Cu toii, ca si crestini, dupa cuvantul Mantuitorului, [suntem chemati la aceasta nevinovatie]:
“De nu va veti intoarce si nu veti fi precum pruncii, nu veti intra in imparatia cerurilor”.
Intoarcerea aceasta, prin pocainta, metanoia, care se face cu suspin, cu multa truda, efort, este o intoarcere catre gandul lui Dumnezeu, catre voia lui Dumnezeu, pentru a nu face ceea ce vrea Adamul meu cel cazut, omul din mine indepartat de iubirea lui Dumnezeu. Iubitii mei, sa fim cu luare aminte la taina si la darul acesta care ni se face prin Hristos.
Spuneam ca fiecare crestin este chemat si nu se poate mantui daca nu traieste in inima lui darul acesta al nevinovatiei copiilor. Pentru ca, stiti, dupa ce crestem, incepand din pubertate si adolescenta, incepem sa pierdem nevinovatia. Si, atentie, prin cuvantul acesta Dumnezeu nu ne cheama la naivitatea pruncilor […], dar aici Domnul vrea sa ne arate ca daca nu vom avea curatia, puritatea sufleteasca a copiilor, pe care noi o pierdem in special prin pacatele constiente si pacatele mari, nu vom putea mosteni Imparatia lui Dumnezeu.
Din nefericire, vedeti ca acest dar se pierde si nu mai are cautare in lume si nici macar printre crestini. Cine isi mai pune problema sa traiasca cat mai curat inaintea lui Dumnezeu si a oamenilor? Cati dintre noi doresc cu adevarat nevinovatia? Si atunci trebuie sa fim cu luare aminte, ca El nu se poate intrupa in noi, desi am primit toate darurile si L-am primit la Botez, dar El nu poate lua chip in noi, daca nu exista lucrarea si efortul acesta, ca, prin harul Sfantului Duh, sa ne pastram [sau sa ne redobandim] nevinovatia.
Vedeti dumneavoastra, [in zilele noastre] totul se denatureaza, totul vrea sa se strice, pentru ca, asa cum am spus, si astazi, ca si in vremea aceea, din pacate, exista multi irozi, multi oameni care, din diferite interese, de cele mai multe ori economice, financiare – din cauza acestui demon numit Ban – multi oameni isi pierd nevinovatia lor si incearca, fie cu stiinta, fie din nestiinta, sa ucida nevinovatia celorlalti. Sa avem grija la ispita aceasta a veacului in care traim! Pentru ca, atat cat tine de noi, nu trebuie sa stricam nimic din
ceea ce ne-a dat Dumnezeu. Sa tinem la curatia lumii, a naturii! Sa avem grija, dincolo de ceea ce se intampla in zona aceasta [Rosia Montana, n.n.]… Eu n-am venit sa fac o dezbatere politica aici, dar Biserica este factor de pace sociala. Bisericii ii este mila si de cei care nu au de lucru, insa, in acelasi timp, Biserica este datoare si sa avertizeze asupra otravirii naturii, prin creatia aceasta a Adamului cel [vechi], a omului, a Adamului ispitit de o civilizatie si de o cultura fara Duh, fara smerenie si fara pocainta…. Si, vedeti dumneavoastra, tot ceea ce este creat fara Duh, fara smerenie si fara pocainta, adica fara Hristos, lucreaza, direct sau indirect, impotriva propriilor noastre vieti – si biologice, dar mai ales sufletesti.
De aceea, va trebui sa ne gandim foarte bine, incepand de azi: cum stam cu nevinovatia? Ce lasam copiilor nostri, ce modele lasam: model de curatie, model de nevinovatie sau le lasam OTRAVA de toate felurile: si chimica, si fizica, si duhovniceasca? Fiecare raspunde de cum Il primeste pe Hristos si fiecare va da seama inaintea lui Dumnezeu de ceea ce a creat el, de ceea ce a sadit si a lasat in urmasi. Toti avem nevoie, si tot neamul nostru are nevoie, incepand cu mine, de cresterea si de educatia in aceasta nevinovatie. Incepe asta de la felul cum crestem in familiile noastre si la felul cum ne educam intre noi si cum ne purtam unii cu altii.
Si nu pot sa nu spun, fiind aici intr-un lacas inchinat Sfantului Siluan, despre sensibilitatea [sfantului]… si aseara s-a citit la trapeza, nu intamplator, despre raportarea pe care Sfantul Siluan o avea la natura, la animale, la pasari, la oameni… Sensibilitatea extraordinara de a cultiva si a respecta frumosul din natura si frumusetea dumnezeiasca din om…. Vedeti noi astazi, am inceput din ce in ce mai mult, cu atatea scoli si universitati, totusi ne purtam destul de badarani, destul de mitocani unii cu ceilalti… Si aceasta arata si o lipsa de educatie [omeneasca], sociala, dar si duhovniceasca. Pentru ca, vedeti, prea mult ranim si prea mult ucidem nevinovatia fratilor si a semenilor nostri! Si Sfantul Siluan chiar spune un cuvant puternic: “Viata fratelui meu este viata mea!” Si atunci este extraordinar de important sa nu ucidem prin cuvant si sa nu ucidem prin fapte ceea ce este frumos in jurul nostru si, mai ales, chipul lui Dumnezeu si iubirea lui Dumnezeu pe care a pus-o in fiecare suflet de Adam!
[…] Cred ca aici ne gasim si de aici trebuie sa repornim lucrarea noastra de pocainta, lucrarea noastra de rugaciune si abordarea unii cu altii a acestei iubiri dumnezeiesti care ne vine prin Fiul Intrupat. Altfel, Dumnezeu nu poate sa Se intrupeze [in noi]. El ar vrea, dar vedeti ca ne lasa liberi, ne lasa pe fiecare [sa alegem]: Il primim sau nu-L primim, Il lasam sa Se intrupeze sau nu Il lasam sa Se intrupeze? Dar pentru aceasta, trebuie sa ne redescoperim nevinovatia prunciei, data tot prin Pruncul nevinovat, care este Iisus Hristos, Caruia fie-I slava in vecii vecilor! Amin!”
***
Cuvantul Parintelui staret Melhisedec Ungureanu:
CUM SA NE PASTRAM sau sa ne REDOBANDIM NEVINOVATIA PIERDUTA, intr-o lume tot mai viciata si CUM SA NU FIM IROZII PROPRIEI NOASTRE VIETI SI AI PROPRIEI NEVINOVATII?
PILDA SI AJUTORUL ESENTIAL AL PREACURATEI MAICI A DOMNULUI
“NU SUNTEM ORFANI. SUNTEM COPII AI DOMNULUI si HRISTOS NU NE TRECE CU VEDEREA SUFERINTELE SI GREUTATILE NOASTRE”
“[…] Parca Dumnezeu a revarsat mai mult har peste noi toti in aceasta a doua zi de la Nasterea lui Hristos. In cuvantul de invatatura pe care ni l-a pus la suflet Parintele Petru am vazut ca, si daca ne dam seama sau nu, intr-o masura noi suntem propriii nostri Irozi ai nevinovatiei din noi. Si parintele ne incuraja sa pastram aceasta nevinovatie, si atunci in sufletul meu s-a intrebarea: Cum sa pastram aceasta nevinovatie care este de mare pret inaintea lui Dumnezeu?
Cum sa pastram aceasta nevinovatie cand, asa cum zicea I.P.S. Irineu, in pastorala citita ieri, mediul inconjurator in care noi traim este atat de viciat, incat si celor care vor sa faca binele le e greu, nu mai pot sa faca binele, sunt limitati, sunt stramtorati?
Cum sa ne pastram aceasta nevinovatie? Poate ca sunt multe raspunsuri si Dumnezeu sa ne dea fiecaruia, in inima noastra, cum noi sa o pastram in inima noastra. Dar daca nu mai avem aceasta nevinovatie, daca pana astazi nici nu am constientizat, asa cum zice Sf. Grigorie Sinaitul, ca pana nu cunoastem cum ne-a gandit si ne-a plasmuit Facatorul nostru Dumnezeu, nu vom intelege cum ne-a lucrat pacatul, cum a lucrat pacatul in noi, cum a mistuit in noi aceasta frumusete dumnezeiasca pe care Dumnezeu a gandit-o pentru fiecare dintre noi.
Ce ne facem noi, cei care am pierdut nevinovatia si am devenit intunecati, am devenit vicleni, ne mintim pe noi insine si suntem vicleni cu noi si cu intreaga viata noastra inaintea lui Dumnezeu. Cum putem sa ne intoarcem la darul lui Dumnezeu care s-a revarsat peste intreg pamantul omenesc cand S-a intrupat Hristos, si care ne cheama pe noi la aceasta nevinovatie a copilariei noastre?
Iata, iubiti frati si surori, intrebari care sunt serioase, care sunt cu greutate pentru oamenii care vor cu adevarat sa Ii urmeze lui Hristos, pentru oamenii care vor cu adevarat sa se mantuiasca in lumea aceasta. I.P.S. ne spunea in aceasta pastorala citita ieri, si ne incuraja cumva, desi in veacul nostru traim in acest mediu plin de ura si de intuneric, I.P.S. ne incuraja sa alergam la Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, ca Ea s-a facut “Maica a Milostivirii” si este cea care ne invata pe noi.
Si iata ca, in aceasta a doua zi a praznicului Nasterii Mantuitorului Hristos, praznuim Soborul Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu. Si aceasta praznuire ne da noua indrazneala, asa cum ii dadea odinioara Sfantului Siluan indrazneala sa ii ceara Maicii Domnului sa[-l faca sa] inteleaga cum Il iubea ea pe Fiul ei Cel Preaiubit, ce simtea cand L-a alaptat, ce simtea cand L-a purtat in brate, dar iarasi, ce simtea cand L-a vazut pe Fiul ei rastignit, si care era bucuria ei cand L-a cunoscut si L-a intalnit pe Fiul ei Cel Inviat? Toate intrebarile acestea Sf. Siluan a avut indrazneala sa i le puna Nascatoarei de Dumnezeu pentru ca a iubit-o pe Maica Domnului, pentru ca ea l-a iubit [mai d]inainte pe Sf. Siluan, asa cum da el marturie ca Maica Domnului, atunci cand el traia o viata plina de pacate si a vazut in vis ca i-a intrat un sarpe in gura si a intrat in el si s-a scarbit, a auzit glasul Nascatoarei de Dumnezeu: “Tu te scarbesti pentru ca ai visat lucrurile acestea, dar cum imi e mie cand vad eu pacatele in care traiesti tu?”, si de atuncea Simeon s-a schimbat si iata ca a devenit Sf. Siluan care este pentru noi o lumina si un far care ne calauzeste la limanul mantuirii. Asa si noi, astazi, cand praznuim Soborul Nascatoarei de Dumnezeu, avem aceasta indrazneala sa o intrebam pe Nascatoarea de Dumnezeu cum a trait ea, pentru ca stim din Evanghelie ca ea a fost cea care a trait din plin refuzul Betleemului, nu a avut loc unde sa isi plece capul, nu a avut loc unde sa isi plece trupul ingreuiat nu numai de povara sarcinii, dar si de lungimea drumului, nu a avut loc decat in pestera, si acolo L-a nascut pe Fiul ei Cel Unul Nascut. Ce a trait Nascatoarea de Dumnezeu la refuzul cand mergeau poate din casa in casa in casele de oaspeti ale Betleemului, si toate locurile erau ocupate, nicaieri nu era o usa deschisa care sa ii primeasca inauntru, la caldura, sa se incalzeasca, sa primeasca aceasta reactie umana a omului care te odihneste dupa ce vii dupa un drum lung si esti obosit. Cum a trait Nascatoarea de Dumnezeu potrivnicia lumii cand a trebuit sa fuga cu pruncul ei in Egipt si, iata, dupa cum ne spune Evanghelia, dupa ce au murit prigonitorii inca se temeau sa ramana acolo, in Betleem, si s-au dus in Nazaret.
Avem astazi, iubiti frati si surori, aceasta indrazneala catre Nascatoarea de Dumnezeu, ca ea sa ne arate cum si-a pastrat nevinovatia ei, pentru ca noi o marturisim pe Nascatoarea de Dumnezeu ca fiind fara de pacat, n-a avut niciun pacat, nici macar cu gandul, nicio reactie pacatoasa in inima si in mintea si in sufletul ei cat timp a trait pe fata pamantului. Care a fost reactia ei cand a primit
refuzul lumii acesteia, cum de nu s-a revoltat? Pentru ca noi, de multe ori, privim din perspectiva dreptatii si ne revoltam, ne intristam – cum spunea parintele – ca Irod a ucis cu sabia atata amar de copii nevinovati, care si-au varsat sangele pentru ca Irod a fost nebun, a fost nebun si a crezut ca asa isi pastreaza stapanirea tronului sau. Si de multe ori cand privim din perspectiva dreptatii, noi ne revoltam si simtim aceasta revolta in noi. Si iata ca astazi vine Nascatoarea de Dumnezeu si ne lumineaza cum un om poate sa traiasca nevinovat intr-un mediu asa de viciat, cum omul poate sa ramana fara de pacat si sa nu aibe reactii negative in inima lui cand este provocat din exterior, cand este starnit de aceste rautati ale lumii acesteia, rautati care izvorasc din patimi, din patimile oamenilor.
Maica Domnului astazi vine sa ne dea un raspuns concret si ne arata ca omul daca se smereste inaintea lui Dumnezeu, Dumnezeu ii da un sens si un inteles mai adanc al vietii cu care poate sa vietuiasca, cu care poate sa traiasca fara de pacat, cu care poate sa traiasca aceasta nevinovatie la masura lui, cat timp traieste pe fata pamantului.
Si care este deci sensul mai adanc care ne face pe noi nu sa ne intristam de nebunia lui Irod, ci sa ne bucuram pentru pruncii cei ucisi, pentru ca
Hristos vedem ca pe acestia nu i-a trecut cu vederea, sangele lor si jertfa lor nu a trecut-o cu vederea si noi praznuim pe cei 14.000 de prunci ucisi de Irod cu sabia, ca sfinti mucenici in Imparatia lui Dumnezeu, ca sfinti care au puterea sa ne ajute, sa ne lumineze sa devenim si noi curati si fara de prihana inaintea lui Dumnezeu, asa cum au fost ei cand s-au jertfit pentru pruncul Iisus. Intelesul acesta mai adanc stinge in noi revolta dreptatii fata de nedreptatea pe care a savarsit-o Irod. Asa ne invata Maica Domnului ca, daca omul se smereste si prinde gandul mai adanc al lui Dumnezeu, poate sa nu mai raspunda la rautatile lumii acesteia si sa biruiasca raul cu binele, asa cum ne invata pe noi Sf. Apostol Pavel.
Si care este gandul mai adanc pe care ni-l impartaseste Nascatoarea de Dumnezeu? Sf. Efrem Sirul spune intr-un cuvant de lauda pentru Nascatoarea de Dumnezeu, in apropierea praznicului Nasterii Mantuitorului, ca Maica Domnului L-a purtat pe Pruncul Dumnezeiesc in pantecele ei si aceasta purtare a Pruncului Dumnezeiesc a luminat trupul Nascatoarei de Dumnezeu si l-a sfintit, si Maica Domnului ne impartaseste noua aceasta sfintire. Asa cum trupul lui Hristos a binecuvantat si a sfintit repejunile Iordanului, asa cum trupul lui Hristos a luminat pestera intunecata si a transformat-o in loc de lumina, Mormantul Domnului, la care si astazi merg credinciosii si se inchina si iau binecuvantare de la El,
asa si trupul Nascatoarei de Dumnezeu, Hristos, Cuvantul Cel intrupat, Logosul Dumnezeiesc, l-a luminat din interior. Si pe noi, daca noi primim cuvantul lui Dumnezeu in inimile noastre, lumineaza din interiorul nostru Hristos cu aceasta lumina a intelegerii mai adanci a realitatii vietii noastre, intelegere pe care El Insusi ne-o impartaseste noua. Si care este aceasta intelegere – am auzit-o astazi la Sf. Apostol Pavel, ca ne-a spus-o noua, asa cum a spus-o odinioara evreilor – ca Hristos S-a smerit pe Sine si S-a facut asemanator noua, S-a facut frate cu noi impartasind cu noi toate ale noastre si luand asupra Lui pacatul nostru. Si spune Apostolul Pavel: pe cei pe care frica mortii ii tinea in robie toata viata, pe toti acestia care sunt sub aceasta frica a mortii, pe noi toti, care ne vedem slabi si neputinciosi si ne temem pentru slabiciunile si pentru neputintele noastre, Hristos S-a facut intru toate asemanator noua ca sa inteleaga ispitele noastre, ca sa inteleaga din interior greutatile firii noastre omenesti, si nu numai ca sa le inteleaga, dar si ca sa le tamaduiasca si sa mantuiasca firea noastra. Si atunci, daca noi primim cuvantul acesta ca Hristos S-a facut asemanator noua ca sa ne vindece si sa ne ridice pe noi, si sa ne ridice si sa ne infieze – spune Apostolul Pavel –, noi incepem sa traim incet-incet cu constiinta ca nu suntem orfani, ca nu suntem ai nimanui aici pe fata pamantului, ci vine Hristos sa ne impartaseasca ca si noi suntem copiii Domnului, ca El atat de mult a dorit sa ne impartaseasca aceste lucruri, incat S-a dezbracat de toata slava Dumnezeiasca si a luat trupul nostru neputincios, trupul nostru care ingheata de frig, trupul nostru care flamanzeste, care se oboseste si simte nevoia sa se odihneasca, a luat toate acestea asupra Sa ca sa ne inteleaga pe noi, sa zdrobeasca despartitura dintre noi si Dumnezeu, si sa ne uneasca din nou cu Tatal nostru Cel Ceresc si
sa ne impartaseasca aceasta constiinta ca nu suntem orfani, ca suntem copii ai Domnului si ca Hristos nu ne trece cu vederea nici suferintele si nici greutatile noastre cat timp traim pe fata pamantului. Si El este Cel care are in mana Sa rasplata, si rasplateste tuturor celor care s-au jertfit pentru El, intr-o masura mai mica sau mai mare – aceasta masura mai mare o vedem la pruncii ucisi de Irod, dar vedem si masuri mai mici pe care le pot atinge oameni neputinciosi ca noi – si El imparte tuturor darurile Sale, imparte celor care au crezut in El mantuirea si viata cea vesnica.
Si iata ca Maica Domnului ne arata ca daca noi primim inlauntrul inimii noastre acest cuvant dumnezeiesc – Cuvantul S-a intrupat in Nascatoarea de Dumnezeu, in pantece, dar cuvantul Domnului se intrupeaza si in inimile celor care il primesc cu adevarat, si Acest Cuvant a luminat trupul Fecioarei si l-a sfintit si l-a lasat pururea feciorelnic, asa si viata noastra Cuvantul lui Dumnezeu o sfinteste, o primeneste, o lumineaza, o curateste si ne da in dar aceasta nevinovatie despre care parintele Petru ne-a vorbit si a cautat sa ne faca pe noi constienti de acest dar al lui Dumnezeu pe care il pierdem odata cu cresterea si iesirea noastra din lumea copilariei, nestiind ce pierdem, ce lepadam. Credem ca lucrurile care ni se par noua mai “serioase” sunt mai vii si adevarate, dar iata ca Domnul vine sa ne invete pe noi sa ramanem in sufletele noastre copii nevinovati nu cu intelegerea, cum zice Apostolul Pavel, ci cu nerautatea, adica usor sa trecem peste gresalele fratelui, usor sa ne ingaduim unii pe altii, usor sa primim in sufletul nostru bunavoirea pe care Dumnezeu a revarsat-o pe fata intregului pamant cand S-a intrupat in Betleemul Iudeii, cand S-a intrupat pentru noi si S-a asezat in ieslea dobitoacelor ca sa ne ridice pe noi de la vietuirea noastra dobitoceasca, la o vietuire intelegatoare, la o vietuire luminata de Cuvantul dumnezeiesc, la o vietuire plina de credinta si de sfintenia vietii.
Sa dea bunul Dumnezeu sa ne smerim inaintea lui Dumnezeu sa putem sa purtam greutatile pe care Dumnezeu le lasa in viata noastra, fara sa ne revoltam cautand dreptate, ci sa intelegem mai adanc gandul si tainele lui Dumnezeu!
Sa dea bunul Dumnezeu sa vedem ca noi suntem de multe ori Irozii propriei noastre vieti, propriei noastre curatii, propriei noastre nevinovatii, si sa ne apropiem de Domnul si sa Ii cerem Lui sa vindece in noi rana de moarte care mi-a produs-o pacatul meu si sa ma reintoarca la Tatal Cel Ceresc, Amin!”
Legaturi:
- PARINTELE PAISIE AGHIORITUL catre tinerii care ii cereau rugaciune pentru examene: “Ma voi ruga să treceti la examenele curatiei. Acesta este lucrul cel mai important! Unde este cuviinta…?”
- CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL despre distrugerea credintei, a copiilor si a neamurilor prin INVATAMANTUL ACTUAL
- EDUCATIA ORTODOXA si LUMEA CONTEMPORANA. Cum sa imunizam copiii pentru intrarea in “minunata lume noua”, anti-crestina, de astazi?
- PASTORALA-TESTAMENT a IPS BARTOLOMEU ANANIA: “Vă rog, părinţilor, ocrotiţi-vă copiii!”
- CUM UCIDEM SUFLETELE COPIILOR NOSTRI, CHIAR SI NOI, “CREDINCIOSII”? Pr. Theodor Zisis despre educatia copiilor dupa invatatura Sfantului Ioan Gura de Aur
- Sfantul CUVIOS PORFIRIE cel nou – DIVERSE INVATATURI DUHOVNICESTI: “Parintii care nu se preocupa de educatia duhovniceasca a copiilor fauresc IUDE sau CRIMINALI. Nu esti parinte doar daca nasti“
- PARINTELE SERAFIM ROSE DESPRE EDUCATIA ORTODOXA A COPIILOR (VIDEO). Cum putem lupta cu ispitele lumii si cum putem trai ortodox in vremurile din urma?
- CE SE POATE FACE PENTRU TINERII ORTODOCSI DE ASTAZI? Cu Parintele Serafim Rose despre joaca de-a Ortodoxia a noilor generatii narcisiste
- PARINTELE ANTHONY KARBO (SUA) despre educatia copiilor in Biserica si despre purtarea cu tinerii cazuti in pacate. “TRAIM FARA DUMNEZEU SI NICI NU NE DAM SEAMA! Astazi diavolul nu ne mai lupta cu gloante, ci ne copleseste cu dulciuri”
- DE VORBA CU PARINTELE ANTHONY KARBO (II): „Astazi, ca sa fii parinte, trebuie sa fii om de rugaciune!”
- PARINTELE IOANICHIE BALAN. Cuvinte de folos despre ispitele vremii (II):“E mai rau azi ca ieri, pentru ca sunt metode mai diabolice de a distruge pe crestini”
- CUVINTE CATRE TINERI de la parintii Constantin Coman si Hrisostom de la Putna. CUM SE POATE BIRUI DESFRANAREA SI PASTRA FECIORIA? Care sunt conditiile unei casnicii fericite? Ce inseamna sa iubesti cu adevarat?
- Maica Nina Krighina despre relatiile dinaintea casatoriei (I). SI DESPRE FETELE PROVOCATOARE, IMBRACAMINTEA “MODERNA” SI “PARTENERUL IDEAL”
- Maica Nina Krighina despre CAPCANELE “CASATORIILOR DE PROBA”, “lacrimile femeii” (II). De ce e pacat CONCUBINAJUL si DE CE SUFERA FETELE?
- PARADOXURILE CONCUBINAJULUI – Raspunsuri ale psihiatrului ortodox Dmitri Avdeev despre RELATIILE DINAINTEA CASATORIEI si despre PASTRAREA FECIORIEI
- Poetul profetic DANIEL TURCEA – de 35 de ani in Lumina: “AI SA TRAIESTI VREMURI CAND VEI VEDEA LA TOT PASUL NESIMTIREA SI LIPSA PUDORII, cand orice urma de sentiment uman va disparea de la unii cu desavarsire…”
- Sfantul Luca al Crimeei: CUVANT IMPORTANT DESPRE INTINAREA DE LA LUME: Sa fugim de nerusinare, de clevetire, de ura si aroganta ucigase, de sectanti!
- ZOE DUMITRESCU-BUSULENGA (MAICA BENEDICTA) despre pierderea radacinilor, a valorilor, a cuviintei: “Ne ploconim la modele din afara, de unde am adus drogurile, dezbracarile, casatoriile intre homosexuali… CE FACEM NOI CU TRUPUL? IL EXPUNEM CA PE O BUCATA DE CARNE? E CUMPLIT!”
- Pandemia curviei: LUMEA CA URIAS ABATOR UMAN si ca IARMAROC AL TRUPURILOR
- Noua moda draceasca la adolescenti, sub influenta pornografiei/ SEXUALIZAREA FETITELOR – O PERVERTIRE PROGRAMATICA
- Obsesia corpului perfect la copii/ CUM SA VA DISTRUGETI COPILUL
- SFATURILE SFANTULUI VALERIU GAFENCU CATRE SURORILE SALE DESPRE CUMINTENIE, NATURALETE, SIMPLITATE
*
- RUSINEA – O NOTIUNE DISPARUTA? JUDECATA CELOR NEVINOVATI
- PUDOAREA – VESMANT DE BUNA-CUVIINTA sau despre nevointa acoperirii trupului
- “Valentine`s Day” – ZIUA CELEBRARII MORTII IUBIRII SI INOCENTEI. Presb. Alina Mirica despre ADOLESCENTII IN LUMEA CARE ZDRENTUIESTE SUFLETELE si MOARTEA DRAGOSTEI DEZGOLITE DE TAINA
- Familia Ortodoxa: CUM IUBESTE TANARUL “GENERATIEI GOOGLE”? De la Fat Frumos si Ileana Cosanzeana la moda „emo”. ADOLESCENTII SI DEGENERAREA IUBIRII SI FRUMOSULUI
- Reeducarea intru demonism a copiiilor/ MANUALELE DIGITALE si ALIENAREA PRIN TEHNOLOGIE/ Crestin cu pretul marginalizarii
- INGERI CU ARIPILE TAIATE. Un altfel de genocid: imbrancirea fetitelor de catre parinti catre lumea curviei prin IMBRACAMINTE “SEXY” SI FARDURI “NEVINOVATE”
***
- HRISTOS S-A NASCUT!
- Predica audio la DUMINICA DUPA NASTEREA DOMNULUI a Arhim. Nichifor Horia: Cum lucreaza Dumnezeu in lume si cui Se descopera? CUM SA NE RUGAM, INCREDINTANDU-NE DOMNULUI, INCA DE DIMINEATA? Cum ni se deschid ochii?
***
- SA ALERGAM LA MAICA DOMNULUI!
- Din cuvintele de folos ale unui parinte athonit de o luminata simplitate: “SPORESTE FARADELEGEA si de aceea se apropie a doua Venire. CINE ARE MARE DRAGOSTE CATRE EA, VA FI AJUTAT DE PREASFANTA NASCATOARE DE DUMNEZEU. Maica Domnului are putere, dar asteapta pocainta noastra“
- GHERON IOSIF: “Nu pot sa va descriu cat de mult ii plac Sfintei Fecioare CUMPATAREA SI CURATENIA”
***
- MAICUTA NOASTRA DUPA DUH, MAICA VIETII – cuvinte alese inchinate celei mai sfinte dintre sfinti de Sf. Siluan Athonitul
- SFANTUL SILUAN ATHONITUL si IUBIREA DE ANIMALE – intre sensibilitatea duhovniceasca si impatimirea fara discernamant, in dauna iubirii de oameni
- SFANTUL SILUAN ATHONITUL da marturie vie despre IUBIREA MILOSTIVA a lui Dumnezeu pentru CEI PACATOSI
- SFANTUL SILUAN ATHONITUL – cantari si cuvinte duhovnicesti. “Atunci cand Domnul ne da intristare pentru cineva inseamna ca vrea sa miluiasca acel om”; “ROAGA-TE SIMPLU, CA UN COPIL, SI DOMNUL VA ASCULTA RUGACIUNEA TA”
- IUBIRE SI DREPTATE. “Sau vei avea si tu o inima de fier? Dar in rai nu e nevoie de fier…”
- “Fratele meu este viata mea”
- CAT DE VINOVATI SUNTEM? – Intre legea dreptatii si legea iubirii
***
- Concentrate duhovnicesti de la PARINTELE PORFIRIE (†2 decembrie 1991): “Hristos nu vrea langa El oameni grosolani, ci delicati…”
- Mitropolitul cipriot Atanasie despre BOALA… SLUGII VICLENE: “Cum este cu putinta sa te rogi si sa fii plin de fiere fata de semenul tau? Se poate sa nu mananc mancare cu untdelemn, dar sa-l mananc pe fratele de dimineata pana noaptea. TU, CARE MERGI LA BISERICA, CU CE TE-A FOLOSIT BISERICA?”
- “ORICINE URASTE PE FRATELE SAU ESTE UCIGAS. In iad merg mai ales cei care au in sufletul lor ura si rautate”. Arhim. Vasilios Bacoianis despre IERTARE si MARTURISIRE, TINEREA DE MINTE A RAULUI si APOSTAZIE
- CEI CE MANANCA DIN CARNEA APROAPELUI…. Sf. Ioan Gura de Aur, Parintii Arsenie Papacioc si Nicolae Tanase (VIDEO) despre POST, CLEVETIRE, DEFAIMARE
- Parintele Ioan Buliga: ROBIA DIN IADUL ZAVISTIEI. Cum ajungem ucigasi precum CAIN?
- PARINTELE NECTARIE DE LA SIHASTRIA PUTNEI (audio): Putem ucide si cinstea sau reputatia omului, prin vorbire de rau, defaimare – raspandind in altii prejudecati despre cel vorbit de rau. CAND VORBESTI DE RAU PE CINEVA, DEJA INCEPI SA UCIZI!
- Neamul lui Cain, neobosit… SUFLETUL CELUI CARE CLEVETESTE LUCREAZA URA, MUSCAND DIN SUFLETELE ALTORA
- BANCHERUL CALUGARIT: PARINTELE ILARION DAN (Man. Crucea): “Un om care il uraste pe cel de langa el, acela nu mai e crestin, nici ortodox, de niciun fel. Ala e ucigas de suflet“
- FATARNICIA – cel mai urat pacat in ochii lui Dumnezeu. “SA NU JUDECAM CU DOUA MASURI”, acuzand cu asprime neputintele altora, iar pentru ale noastre gasind indreptatiri! “DEPENDENTA DE A JUDECA” si PATIMA PLACERII DE A LOVI IN CELALALT
***
- IPS PIMEN DESPRE CALAII DE AZI, CARE UCID SUFLETELE
- IPS PIMEN, la Putna, predica devastator impotriva politicii UE si a conducatorilor tarii: EXISTA UN PLAN DIABOLIC, SE FAC CRIME, TOTUL SE OTRAVESTE, MAI ALES SUFLETELE NOASTRE! (audio)
- Parintele exarh DUMITRU COBZARU (Cluj) – predica marturisitoare la SFINTII ARDELENI despre PERICOLUL OCUPARII TRANSILVANIEI prin retrocedari, ROSIA MONTANA, REDUCEREA LA TACERE A BISERICII si pacatele impotriva Duhului Sfant: “Nu mai suntem sub ocupatie austro-ungara, ci sub ocupatia U.E.”
- PARINTELE ILIE MOLDOVAN: “Daca semnam la Rosia Montana actul de deces al unui simbol al neamului romanesc, vom suporta consecintele in istorie si-n vesnicie”
- IPS BARTOLOMEU ANANIA DESPRE ROSIA MONTANA (2007; si audio); PARINTELE IUSTIN PARVU DESPRE AURUL ROMANIEI (2011, video)
- Pozitia oficiala a Patriarhiei Romane pe tema Rosiei Montana: RESPINGE PROIECTUL SI “NU SE IMPLICA IN ACTIUNI DE PROTEST” (video)
- IPS Andrei este IMPOTRIVA proiectului de la Rosia Montana, dar apreciaza implicarea premierului PONTA
- Purtatorul de cuvant al Patriarhiei: POZITIA BISERICII PE TEMA ROSIA MONTANA A RAMAS NESCHIMBATA. ESTE IMPOTRIVA EXPLOATARII. Degeaba ne cauta politicienii români!
- Campeni (Alba): PROTEST AL MOTILOR IMPOTRIVA RMGC CONDUS DE UN PREOT ORTODOX. Pr. Cristian Motora: “Priviti in jur cati oameni cu functii si-au vandut moții pentru aur. Sufletele lor sunt de tinichea” (VIDEO)
- Scurt-metraj emotionant despre DISTRUGEREA SATULUI SI BISERICII DE LA ROSIA POIENI (video)
- “Goldul” DEZGROAPA SI MUTA MORTII… Deshumari facute la ROSIA MONTANA pentru ”DEGAJAREA” TERENULUI [VIDEO din emisiunea Realitatea la raport]
- Pozitia ACADEMIEI ROMÂNE privind proiectul DE LA ROSIA MONTANA: “EXTREM DE PERICULOS” SI IMPOTRIVA INTERESULUI NATIONAL [document integral]. Presedintele Academiei, IONEL HAIDUC, despre proiectul RMGC (VIDEO)
- Academicianul DINU C. GIURESCU despre ROSIA MONTANA si VANZAREA ROMÂNIEI la “Punctul de intalnire” (VIDEO)
- ROMÂNIA ASASINATA (VIDEO) – Emisiunea “Jocuri de putere” cu Rares Bogdan despre PERICOLUL GAZELOR DE SIST SI MARILE TRADARI ALE POLITICIENILOR. Dinu C. Giurescu: “Cum o sa ne luam tara inapoi după ce ea va fi complet secatuita?”
- ROMANIA A AJUNS COLONIE PRIN TRADARE DE TARA. Harta jafului securistic al resurselor Romaniei. DE LA PIONII LOCALI LA SFORARII DE PE WALL-STREET: Paulson, Kaplan, Soros
- ROMANIA OTRAVITA – Reportaj cutremurator “In premiera” despre DEZASTRELE ECOLOGICE de la Geamana (Rosia Poieni), Baia-Mare si Crangurile (video+transcript)
- ”RESURSE SARACE”. Reportaj In Premiera (VIDEO+TRANSCRIPT) despre cum au ajuns pe mana SPIONILOR SI STRAINILOR INFORMATIILE CLASIFICATE DESPRE ZACAMINTELE IMPORTANTE ALE ROMANIEI. “Dam cupru, dam aur, dam tot, şi Romania o vindem la pachet”
- DOVADA CA AURUL SE POATE EXPLOATA SI FARA CIANURA, DAR NU SE VREA!/ Cine castiga la Bursa de pe urma jocului “parşivel” al lui Victor Ponta?/ VERDICTUL GEOLOGILOR: PERICOL MAXIM!/ Ce se pregateste si la CERTEJ si in alte puncte din Apuseni? Cat de mare e MĂGĂRIA proiectului de lege? (VIDEO)
- DE CE E BUN PENTRU ROMANIA UN LAC OTRAVIT? Fulminanta scrisoare catre CNA a Eugeniei Voda pe tema RMGC: “Inima Romaniei nu e negociabila!”/ SRI si “eco-anarhistii”/ CUMPLITA TRAGEDIE a ruperii barajului de steril de la CERTEJ (1971): OAMENII NICI N-AU AVUT TIMP SA TIPE
Lumea de astăzi iubeşte tot ce este opus virtuții şi valorizării creştinismului ortodox. Se fericeşte în extazul senzorial al organelor care terfelesc şi degradează omul târândul în animalic şi în demonic. În loc să urce de la uman la dumnezeiesc prin vertcalitate şi moralitate, umanitatea modernă, coboară prin senzorial şi trufie în orizontalitate şerpească şi în demoniada ucigaşă a fructului ,,iubirii” degradate, a uciderii viitorului său. Iubirea a devenit curvie, industrie a decadenței şi crimei legale. Cine î-şi poate imagina câți prunci sunt concepuți spre a fi ucişi de această industrie ?
,,Deştepții” lumii moderne nu mai trăiesc prin valori ci pron simțuri. Batjocoresc şi defaimă virtuțile vreştine şi urăsc de moarte ortodoxia.
Celui ce nu are (respect pentru Dumnezeu), demonul îi ia şi ce (prin omenesc) primise şi avea, lumina (nu întunericul ce se socoate lumină), a minții, demnitatea umană, cinstea, omenia, verticalitatea. Duhurile întunericului, i’au pervetit pe unii ca aceia fabricândule ,,valorile” surogat ale modernismului. Înțelepciunea cea adevărată, a înlocuit-o cu finețea conteplării păcatului trupesc şi sufletesc, cu ”binele” ultra rafinat al minciunilor diplomației, iubirea a coborât-o înălțimea lui Dumnezeu şi de om, la ,,fericirea” şi extazul senzorial al cărnii, flirtului, puterii muşchilor, a autorității mincinoase a actelor, poziției sociale, a situației materiale, etc.
Omul modern este cel mai orb om al tuturor timpurilor, cel mai trufaş şo cel mai pe placul demonilor.
,,Legea” păcatului constituie puterea rațiunii lumii moderne care numeşte om, neomul devenit şarpe, râmă, târâtor pe pântece (pentru că şi-a pierdut verticalitatea), şi-i trâmbițează ,,drepturile” de târâtor în mocirla păcatului.
Trăirea senzorială, logica cărnii şi progresul materiei, justifică avortul nu abstinența, justifică educația sexuală (a minorilor fără discernământ), nu cultivarea verticalității cinstei, moralității cteştine şi a valorilor ortodoxiei.
Cultul păcatului şi robia idolatră a trupescului şi banului asta este toată deşteptăciunea lumii.
Din miliardele de concepuți astăzi scapă să se nască un mic procent, ce vine pe lume cu o înzestrare genetică de ultimă oră şi într-o lume ce-i pregăteşte pentru progresul şi civilizația păcatului.
Umanitatea a făcut din viitorul ei un râu al spurcăciunii, degradării şi crimei. Iubirea trebuia să fie sfântă să conceapă în curăție şi să protejeze fructul iubirii cu prețul jertfei de sine. La ce am ajuns ?
Un filmuleţ în care se vede cum un bârbat refuză să-l primescă în casă pe preotul venit să-i sfinţească locuinţa a devenit viral pe Internet. Filmul surprinde momentul în care un preot bate la uşa unui tânăr pentru a-i binecuvânta casa înainte de Crăciun.
„Cu ce vă pot ajuta?”, întreabă bărbatul. După ce i se explică faptul că sfinţirea locuinţelor înainte de această sărbătoare vesteşte, totodată, Naşterea Lui Iisus, gazda întreabă: „Şi aveţi vreo dovadă?”.
Vizibil jenat, preotul şi cel care îl însoţeşte se retrag, mai ales că tânărul precizează în cele din urmă că are o altă religie decât cea creştin-ortodoxă.
„Bine, vă respect convingerea”, spune preotul la final, înainte de a pleca.
http://www.voceatransilvaniei.ro/nici-credinta-nu-mai-este-ce-fost-preot-somat-sa-faca-dovada-nasterii-lui-isus-video/
Omul bun crede cu inocenta unui copil in nasterea sperantei si a binelui, omul inrait si devenit cinic vrea dovezi!
@ eu:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2014/12/23/ateismul-extremist-devine-obscen-de-neobrazat-si-periculos-de-agresiv-jalnica-sfidare-mincinoasa-a-vestirii-nasterii-domnului-contracost-si-ideile-lui-toma-patrascu-asur-religia-e-un-sistem/
@ căzut în tot răul
“Umanitatea a făcut din viitorul ei un râu al spurcăciunii, degradării şi crimei.”
Daca lumea si-ar intrerupe festinul “de sarbatori” si ar iesi afara, frigul i-ar mai trezi si ar putea sa contempleze zapada imaculata acoperind lumescul si spurcaciunea. Dar lumea a ales sa serbeze Saturnalia in locul nasterii lui Iisus.
Macrobius ne spune ca uciderea pruncilor ordonata de Irod era o celebrare a saturnaliei
The Massacre of the Innocents is the biblical narrative of infanticide by Herod the Great, the Roman-appointed King of the Jews. According to the Gospel of Matthew,
The first non-Christian reference to the massacre is recorded four centuries later by Macrobius (c. 395-423), who writes in his Saturnalia:
“When he [emperor Augustus] heard that among the boys in Syria under two years old whom Herod, king of the Jews, had ordered to kill, his own son was also killed, he said: it is better to be Herod’s pig, than his son.”
http://en.wikipedia.org/wiki/Massacre_of_the_Innocents
Saturn era numit Cronos la greci si era zeul care isi manca copii, ca sa nu-i ia tronul/domnia.
Echivalentul la evrei era Moloh.
Moloch, also known as Molech, Molekh, Molok, Molek, Melek, Molock, Moloc, Melech (representing Semitic m-l-k, a Semitic root meaning “king”) is the name of an ancient Ammonite god.
Cleitarchus, Diodorus Siculus and Plutarch all mention burning of children as an offering to Cronus or Saturn, that is to Ba‘al Hammon, the chief god of Carthage.
http://en.wikipedia.org/wiki/Moloch
In limba greaca, “Craciun fericit” se spune “kainourios Cronos”!
Acum stiti cine este “Mos Craciun cu barba alba”, care nu are nici o legatura cu nasterea lui Iisus!
Poetul Lucian din Samosata (120-180 p.H.r) atribuie în poemul care poartă numele festivalului următoarele cuvinte zeului Saturn (Cronos):
“De-a lungul săptămânii mele orice treburi serioase ies din discuție: afacerile sunt interzise. Băutura şi beția, zgomotele, jocul de zaruri, învestirea regilor, îndestularea sclavilor, cântatul pe dezbrăcate, aplauzele, jocul în apele înghețate – de astfel de activități mă ocup eu acum”.
Poetul Statius descrie în poemul său “Silvae” banchetele extravagante şi distracțiile prezidate de împărat, incluzând jocuri care se deschideau cu o ploaie de dulciuri, fructe sau nuci aruncate către public şi cu zborul de păsări flamingo slobozite deasupra Romei. Pentru prima dată se organizau, în timpul nopții, spectacole de gladiatori care îi aveau ca participanți şi pe pitici sau pe femei.
Poetul Ambrosius Theodosius Macrobius a scris o altă “Saturnalia”, descriind un banchet la care participă somități ale literaturii romane, cu convingeri păgâne. Clasiciştii datează opera undeva între 383 şi 430, deci este vorba despre o sărbătoare care înfloreşte fără probleme şi după începuturile creştinismului. Calendarul creştin al lui Polemius Silvus, întocmit pe la 449, menționează Saturnalia şi obiceiul de a-l onora pe vechiul zeu Saturn cu această ocazie. Acest fapt sugerează că la momentul respectiv Saturnalia devenise doar încă un carnaval popular.
http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/au-inventat-romanii-craciunul