Sfantul Ioan de Kronstadt: CE INSEAMNA BISERICA SI HARUL? CUM NE FOLOSIM DE ELE PENTRU MANTUIREA NOASTRA? “… Pe cand noi ce facem? Dormitam si dormim! Uimitoare este nepasarea noastra, lenevia noastra”
Biserica – vistieria mantuirii
CONCEPTUL DE BISERICA.
BISERICA – EDUCATOARE A SUFLETELOR CRESTINESTI, CE ARE TOATE MIJLOACELE PENTRU MANTUIREA OMULUI.
HARUL
“Sfanta Biserica este cel mai mare, cel mai sfant, cel mai bun, mai intelept, mai neaparat trebuincios asezamant al lui Dumnezeu pe pamant. Este adevaratul cort al lui Dumnezeu, pe care l-a zidit Domnul, nu omul – nu Luther, nu Calvin, sau Mahomed, sau Buddha, sau Confucius si altii ca ei, oameni pacatosi, patimasi. Biserica este unirea randuita de Dumnezeu a oamenilor legati intre ei prin credinta, prin invatatura, prin sfintita ierarhie si Taine; este oastea duhovniceasca a lui Hristos, inarmata cu panoplia duhovniceasca impotriva nenumaratei cete diavolesti, pentru ca lupta noastra nu este impotriva trupului si a sangelui, ci impotriva incepatoriilor, impotriva stapaniilor, impotriva stapanitorilor intunericului acestui veac, impotriva duhurilor rautatii, care sunt in vazduh (Efes. 6,12).
Ea e Spitalul duhovnicesc, unde omenirea bolnava de pacat se trateaza cu medicamentele harice date de Dumnezeu: Pocainta si Impartasirea Sfintelor lui Hristos Taine – cu Trupul si cu Sangele lui Hristos – si Cuvantul lui Dumnezeu, invataturile, sfaturile si mangaierile pastorilor turmei cuvantatoare a lui Hristos; este baia de obste a curatirii, a renasterii si sfintirii; este altarul lui Dumnezeu, in care toti sunt sfintiti de Duhul Sfant prin Botez, Mirungere si celelalte ierurgii si slujbe bisericesti; este soare duhovnicesc in lume, ce lumineaza si inviaza pe toti cei care sed in intuneric si in umbra mortii si sunt omorati de pacate.
In natura exista legea atractiei corpurilor mici de catre cele mari, iar a acestora – de catre cele si mai mari, precum si legea coeziunii (coeziunea diverselor parti moi, tari si lichide ale organismului, precum si a celor anorganice – pietre, metale si minerale, fosile) – si de acestea este conditionata existenta, consistenta, ordinea, utilitatea, frumusetea, legatura reciproca si diversitatea tuturor fapturilor. Pricina este nemasurata intelepciune, bunatate si nesfarsita atotputernicie a Facatorului, Care a zidit o lume atat de minunata, mareata si preafrumoasa, care, intr-o nesfarsita felurime si intr-o minunata maretie reprezinta o singura creatie armonioasa, preafrumoasa, fara vreo scadere.
In lumea duhovniceasca exista, de asemenea, legea atractiei reciproce si unitatii. Lumea este una, Dumnezeu este unul si Biserica lui Dumnezeu este una, deoarece Capul Ei este Hristos Dumnezeu, iar Povatuitor, Care insufleteste intreg trupul Bisericii, este Duhul lui Dumnezeu Cel de viata facator, Care umple tot universul si-i da viata.
De cata purtare de grija minunata, prea-gingasa, preaimbelsugata in dragoste a invrednicit Tatal Ceresc neamul omenesc, ce piere in pacate; ce mijloc extraordinar le-a fost daruit oamenilor spre mantuire de pacate, de blestem si de pierzarea vesnica! Ce minunat, ce puternic Razboinic (Hristos) a fost trimis din cer pe pamant impotriva puternicului, vicleanului, atotraului luptator cu neamul omenesc – diavolul! Ce Biserica a fost intemeiata pe pamant, care nu poate fi infranta de nici o putere a raului, fortareata in care pot scapa de primejdie toti cei ce cred cu adevarat si sunt devotati acestei Biserici! Ce Taine mantuitoare ne-au fost date! Ce si cate unelte rationale si cate canale ale harului dumnezeiesc n-au fost lasate de Dumnezeu in aceasta Biserica pentru oameni? Dar ce prinos sunt datori oamenii sa-I aduca Domnului in schimbul multei Lui purtari de grija pentru mantuirea lor? Credinta lor, osteneala lor, pocainta lor, lepadarea lor de sine, lupta din rasputeri impotriva pacatului, exersarea in lucrurile virtutii, desavarsita supunere fata de Domnul si fata de Biserica Lui cea Sfanta.
Biserica este una; Capul ei este unul; turma este una; trupul este unul, cu multe madulare. Fara Cap – Hristos – Biserica nu este Biserica, ci adunare samavolnica: asa sunt luteranii, rascolnicii rusi si sectantii.
Eu cu voi sunt in toate zilele, pana la sfarsitul veacului (Mt. 28, 20). Domnul Insusi este intotdeauna in Biserica Sa – si atunci, ce nevoie avem de papa ca loctiitor? De altfel, poate, oare, un om pacatos sa fie loctiitor al Domnului? Nu poate. Loctiitor al imparatului, loctiitor al patriarhului poate fi si se intampla sa fie, insa loctiitor al Domnului, al Imparatului Fara de inceput si Capului Bisericii, nimeni nu poate fi. Fara indoiala, catolicii sunt in ratacire. Da-le, Doamne, insuflare ca sa priceapa cat sunt de neghiobi cei ce sustin asa ceva, si ca sunt cuprinsi de mandrie ca giuvaerul in montura lui!
Cel mai vatamator lucru in crestinism – in aceasta religie cereasca, descoperita lumii de Dumnezeu – este primatul unui om in Biserica – de exemplu, al papei – si paruta lui infailibilitate. Tocmai in infailibilitatea lui dogmatica consta cea mai mare greseala, fiindca papa este om pacatos, si vai de el daca va incepe sa i se nazareasca despre sine ca este fara de pacat! Cate greseli dintre cele mai mari, pierzatoare pentru sufletele omenesti, nu a nascocit Biserica Catolica, papista, in dogme, in ritualuri, in randuielile canonice, in slujbe, in atitudinea plina de rautate a catolicilor fata de ortodocsi, in hulele si clevetirile impotriva Bisericii Ortodoxe, in batjocurile indreptate asupra Bisericii Ortodoxe si asupra crestinilor ortodocsi! Si pentru toate acestea este vinovat papa cel „infailibil”, este vinovata doctrina lui si a iezuitilor, duhul lor de minciuna, de fatarnicie si mijloacele nedrepte de tot felul ad majorem Dei gloriam („spre mai marea slava a lui Dumnezeu”).
Noi suntem madulare ale Bisericii Ortodoxe, madulare ale Trupului lui Hristos, al carui Cap este Hristos Insusi si ale carui madulare suntem fiecare in parte; Hristos – Capul Trupului – este Sfant – si madularele trebuie sa fie sfinte.
Crestinii sunt madulare ale Bisericii, iar Biserica este Trupul lui Hristos, al carui Cap este Hristos Insusi si al carui Luminator este Duhul Sfant.
Hristos a iubit Biserica si S-a dat pe Sine pentru ea… ca s-o infatiseze Siesi Biserica slavita, neavand pata sau zbarcitura, ori altceva de acest fel, ci ca sa fie sfanta si fara de prihana (Efes. 5, 25; 27).
Voi sunteti turma sfanta si aleasa, voi sunteti madulare ale Sfintei, Sobornicesti si Apostolesti Biserici. Si atunci, ce se cere de la voi?! Ce sfintenie, ce dreptate! Ce luare-aminte la sine! Ce contemplatie duhovniceasca si ce lucrare de taina! Ce obiceiuri, ce virtuti, ce credinta, ce nadejde, ce dragoste!; Ce infranare, ce milostivire, ce grija frateasca, ce indemnare a unuia de catre altul la virtute!
Dupa pogorarea Sfantului Duh asupra Apostolilor, care este descrisa in cartea Faptelor lor, este amintita adeseori lucrarea atotpurtatoare de grija a Duhului Celui Sfant in Biserica, atotstapanitoarea indrumare de catre El a Apostolilor, a mantuitoarei lor propovaduiri si a lucrarilor din Biserica. Tocmai acesta este celalalt Mangaietor (v. In 14,16), Atotbun si Atotadevarat, pe Care a fagaduit ca il va trimite Apostolilor Domnul Iisus Hristos.
Slava Tie, Duhule Sfinte, Mangaietorule de viata Facator, Care lucrezi pretutindeni si pururea in Biserica lui Hristos! Cu judecatile pe care le stii, intoarce, Doamne, popoarele ratacite – iudaice, mahomedane, pagane, iar in crestinismul insusi – popoarele si semintiile eretice si schismatice; cearta si dezradacineaza lipsurile, invata si lumineaza spre buna credinta. Cearta-i pe crestinii ortodocsi pentru necredinta si dezmatul lor, si la calea mantuitoare pe toti ii povatuieste; pe tineri intelepteste-i si indruma-i, pe adolescenti ii pazeste, pe prunci creste-i si calauzeste-i prin ingerii pazitori, pe barbati si pe batrani intelepteste-i, lumineaza-i si intareste-i, si toate le intareste si le indruma la toata virtutea cu stapanirea Ta atotbuna, prea-inteleapta si atotputernica, destramand ca pe o bezna patimile pacatoase pentru Hristos, Domnul nostru, cu bunavoirea Ta Parinteasca. Amin.
Puternica, atotputernica este mijlocirea inaintea lui Dumnezeu a Sfintei Biserici, care este imbracata cu merite, cu putere, cu dreptate si cu marirea Fiului lui Dumnezeu, atotbunei si atotputernicei Lui slave. Mijlocirea ei poate orice. O asemenea putere de mijlocire nu are nici o Biserica eterodoxa, fiindca nu cugeta drept, fiindca n-are Cap.
Crestinul trebuie sa se ingrijeasca neabatut de educatia sa duhovniceasca, pentru care a si fost renascut in sfanta scaldatoare a Botezului de catre Duhul Sfant si a primit nasterea cea de-a doua, duhovniceasca, si a fost pecetluit cu mir, cu pecetea Duhului Celui Sfant, si s-a invrednicit de dreptul impartasirii cu Preacuratul Sange al lui Hristos. Potrivit planului dumnezeiesc, Sfanta Biserica este prima si cea mai legiuita educatoare a sufletelor crestinesti. Nu este lucru mai important decat educatia crestineasca. Judecati si pricepeti singuri cat de scumpe sunt pentru Dumnezeu aceste suflete rationale, nemuritoare, rascumparate cu Sangele Insusi Fiului lui Dumnezeu, chemate de Domnul Insusi din intunericul nestiintei la lumina cunostintei de Dumnezeu, logodite si insotite cu Domnul ca niste fecioare curate cu Mirele Preacurat!
Cat de scumpa este mantuirea acestor suflete, pe care El le imbie spre mancare si bautura cu Preacurat Trupul Sau si Preacurat Sangele Sau, pe care El insusi S-a apucat sa le educe duhovniceste prin aceste minunate, infricosatoare, de viata facatoare si indumnezeitoare Taine! Ocupati-va toti, cu toata luarea-aminte si ravna, de educatia voastra duhovniceasca; ocupati-va cu cugetarea la cele dumnezeiesti, cu rugaciunea, cu cercetarea de sine, cu osandirea de sine, cu indreptarea de sine in toate privintele, exersati-va in virtutile blandetii, smereniei, ascultarii, rabdarii, milostivirii, curatiei, simplitatii, nerautatii si taiati toate gandurile, poftele, obiceiurile, patimile pacatoase.
Uimitoare este nepasarea noastra, lenevia noastra in privinta propriei mantuiri – caci cate mijloace, puteri, inlesniri spre mantuire nu ne-a dat Multmilostivul si Atotinduratul Domn! Ne-a dat setea noastra fireasca de mantuire, de pace si de fericire in suflet; ne-a dat lumina ratiunii si nazuinta vointei noastre catre tot ce este adevarat, bun, preafrumos, curat si inalt; ne-a dat belsugul harului, pe care l-am primit spre mantuire si care curge ca un rau in Biserica, umpland sufletele insetate de mantuire; ne-a dat apropierea Domnului, Care e gata sa ne mantuiasca in toata vremea si in tot ceasul; ne-a dat mijlocirea cu suspinuri negraite (Rom. 8, 26) a Duhului Celui Sfant, impreuna-lucrarea ingerilor pazitori spre mantuire, slujbele zilnice din biserica, Tainele cele de mantuire, rugaciunile si mijlocirea Maicii lui Dumnezeu si a tuturor sfintilor. Uimitor este cum de noi, avand toate acestea, putem pieri in loc sa ne mantuim cu totii.
Bineinteles, in calea mantuirii sunt multe piedici: ispite din partea multpatimasului nostru trup, din partea lumii preacurvare si pacatoase, din partea diavolului, care peste tot isi intinde cursele spre pierzare; stricaciunea din firea noastra, zamislirea si nasterea in pacat; inclinarea spre pacat si deprinderea cu acesta. Oricum, mijloacele spre mantuire sunt mult mai mai decat cele spre pierzare, fiindca mai mare este Cel ce este in voi (Hristos) decat cel ce este in lume (diavolul) (I In 4,4), si toti sfintii au biruit toate piedicile si s-au mantuit – pe cand noi ce facem? Dormitam si dormim! Rusinos, pacatos, dureros, jalnic lucru. Pacatul capata putere asupra noastra prin aceea ca a prins radacini adanci in noi, in inima noastra; in trupul nostru multpatimas, si-a facut cetate din propriile noastre patimi – din iubirea de sine, iubirea de placeri, iubirea de cinstiri, din mandrie, din lacomia castigului, din neinfranare, parere de sine, din putinatatea credintei, din necredinta, din „libera cugetare”, din fatarnicie, din partinire, din lenevie, din viclenie – si cu patimile acestea, ca si cu niste arme puternice, ne sageteaza si ne ia robi, rupandu-ne, indepartandu-ne de Hristos, Viata noastra adevarata. De aceea, cel ce doreste mantuirea trebuie sa sape, sa se adanceasca in inima sa si sa puna temelie pe piatra, adica pe Mantuitorul Hristos, pe credinta tare, nezdruncinata in El, pe nadejdea in El si in nimeni altcineva, in nimic altceva, pe dragostea tare fata de El si fata de aproapele nostru.
In Biserica Sa, Domnul este pentru noi Facator, Mester si Reziditor iscusit, Parinte, Doctor intelept si Mantuitor, Purtator de grija, incepator al vietii, Hranitor si Legiuitor, Capetenie a ostii Sale duhovnicesti, Razboinic, Biruitor, iar omul este in mainile Lui zidire rationala, dupa chipul Lui, menita nemuririi si cazuta, zdrobita, spurcata, lepadata de la Dumnezeu pentru pacate, zidire care fost sub blestem, insa cu mila si cu indurarile Fiului Unuia-Nascut al lui Dumnezeu a fost rascumparata, refacuta din cadere, izbavita de blestem si cinstita iarasi cu binecuvantarea Parintelui Ceresc, pentru mijlocirea si meritele Fiului, izbavita din intunericul pacatelor, stralucita cu lumina cereasca a Evangheliei lui Hristos, rezidita si curatata de rugina si de necuratia pacatului, spalata in Baia cea tainica, bineinmiresmata cu sfantul mir si pecetluita asupra tuturor simturilor sale cu pecetea Duhului Celui Sfant, calauzita pe calea mantuirii la Imparatia de Sus si la fericire, intarita de Domnul Insusi in lupta cu pacatele si cu puterile rele cele potrivnice, hranita in chip tainic cu Painea cereasca prin harul Duhului, indrumata de pastorii vazuti, care au imputerniciri duhovnicesti de la insusi Capul Atotputernic al Bisericii, de la Domnul Iisus Hristos.
Intrebati: „Ce rost au in Biserica Tainele cutare si cutare? Ce rost au preotia si pastorirea, ce rost au bisericile, ce rost au slujbele, ce rost are propovaduirea neincetata a Cuvantului Dumnezeiesc? Ce rost are pocainta, ce rost are impartasirea Sfintelor Taine?“ De toate acestea este neaparata nevoie spre rezidirea, luminarea, calauzirea, intarirea omului cazut, spurcat, stricat, care piere. In acelasi scop este nevoie si de harul Botezului, al rezidirii, al nasterii a doua si al innoirii celei de la Duhul Sfant.Ai fost cinstit, omule, cu cea mai mare dintre cinstiri: ai fost menit sa fii purtator al Dumnezeirii. Ai auzit, oare, de Parintii cei purtatori de Dumnezeu, care-L aveau in sine fara incetare pe Dumnezeu ca in niste temple vii, nefacute de mana? Si tu trebuie sa fii purtator de Dumnezeu la fel ca ei. De asta ti s-a dat sa te impartasesti cu Trupul si cu Sangele Dumnezeului-Om Hristos, ca in tine sa petreaca intotdeauna Domnul, potrivit spusei si fagaduintei Sale: cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine, si Eu intru el (In 6, 56).
Hristos a venit sa innoiasca firea omeneasca stricata de pacat, si a incredintat aceasta lucrare a bunatatii, milostivirii, dreptatii si intelepciunii Sale – cea mai mare dintre toate lucrarile – Sfintei Sale Biserici. Intrand in lume si lucrand in Biserica prin sfintitii slujitori, prin dumnezeiestile slujbe, prin propovaduire, prin Taine, Duhul Sfant savarseste innoirea aceasta neincetat. Numai in Biserica se afla aceasta putere innoitoare; in afara Bisericii ea nu este si nici nu poate fi.
Adanc ma intristez, plang si ma tanguiesc de cumplita rana a pacatului, ce strica omenirea aflata intr-un necaz nemasurat, de nedescris si cu multe chipuri; de inselarea pacatului, care robeste omenirea si o face sa slujeasca pacatului, ba chiar sa se laude cu robia sa si sa simta mangaiere ca de pe urma unui castig. Totodata insa ma bucur, si triumf, si bat din palme cand ma gandesc si-mi inchipui ajutorul dumnezeiesc pe care, cu voia Ziditorului, il primim prin daruirea Marelui nostru Mantuitor si Dumnezeu intregului neam omenesc cazut si prin sadirea pe pamant a Bisericii lui Dumnezeu, care mantuieste neamul omenesc prin harul Lui minunat.
Ce este harul? Darul lui Dumneezeu, cel daruit omului pentru credinta in Hristos, spre mantuirea omului crestin. Harul este putere ocrotitoare, miluitoare, luminatoare, mantuitoare, care pricinuieste in om aplecare catre toate virtutile.
Odata salasluit in omul care crede si are ravna pentru sfintenie si dreptate, harul alunga tot timpul din inima si din trup, din toata fiinta omului, stricaciunea si orice pacat, si il pregateste pentru nestricaciunea cea vesnica, alunga putoarea patimilor si il umple de buna-mireasma. Inca din timpul vietii, in trup, sfintii binemiroseau a sfintenie si nestricaciune si erau temple curate ale Duhului Celui Sfant, facand minuni. Traiti, deci, cu duhul, si grija de trup nu o faceti spre pofte (Rom. 13,14).
Ne-a fost data porunca lepadarii de sine, ni s-a facut loc pentru nevointe, pentru virtuti, pentru cununile slavei cele nevestejite, ne-a fost dat harul, ne-a fost data puterea lui Dumnezeu spre a birui vicleniile vrajmasului si toate patimile. Insusi Domnul, Judecatorul nevointelor, ii ajuta pe cei ce se nevoiesc, le da biruinta si cununile ostasilor Sai.
Orice pacatos se intoarce fara fatarnicie la Dumnezeu trebuie sa nadajduiasca deplin in toate felurile de ajutor haric de la Dumnezeu in lupta sa cu pacatele, cu patimile si deprinderile pacatoase de orice fel. Trebuie insa ca el sa creada cu adevarat, fara indoiala, in Dumnezeu si sa-L cheme cu osardie in ajutor, sa urasca pacatul cu adevarat si sa se pocaiasca cu ravna, avand hotararea curata de a nu se mai lasa prada pacatului. Sunt gata sa ne ajute la mantuire toti sfintii, insasi Maica lui Dumnezeu, sfintii ingeri pazitori si bineplacutii lui Dumnezeu, parintii si pastorii duhovnicesti, randuiti de Dumnezeu sa-i calauzeasca spre mantuire pe cei ce o cauta, precum si constiinta fiecarui om – acest judecator nemitarnic, aspru si drept -, cu conditia sa ascultam de el cu osardie si tot timpul.
Demonul necurat se straduie sa spurce ori sa infatiseze intr-o forma necurata, strambata, stricata tot ce este curat, legiuit si sfant. O, cat este de viclean, de necurat, de obraznic, de neadormit, de lucrator in viclenia sa, in rautatea sa, in uraciunea sa! Cine va scapa de cursele lui? Cel ce crede nestramutat in Hristos si in Biserica.
Spre binele fapturilor rationale, adica al oamenilor, Domnul vrea sa-i uneasca pe toti intr-un singur trup si sa locuiasca Insusi in ei. Ca toti sa fie una, dupa cum Tu, Parinte, intru Mine si Eu intru Tine, asa si acestia in Noi sa fie una (In 17, 21). Iar diavolul se straduie sa ii dezbine pe toti, sa-i desparta, sa-i imprastie ca pe o turma fara pastor: in familii aduce vrajba, sfada, nemultumire ori suparare; in sate, in orase ii ridica pe unii impotriva altora; in tari ridica un popor impotriva altuia, o imparatie impotriva altei imparatii; in comunitatile religioase ii ridica pe cei ce marturisesc o marturisire de credinta impotriva celor ce marturisesc alta, si mai ales sufla incrancenare asupra celor care marturisesc credinta ortodoxa, fiindca acestia sunt adevarata Biserica a lui Dumnezeu, pornind impotriva lor felurite prigoane. Sa ne tinem, deci, de Biserica Ortodoxa cea Una si Sfanta, al carei Cap este Insusi Hristos Dumnezeul nostru, Care lucreaza in noi fara incetare spre mantuirea si innoirea noastra.
Vrajmasul mantuirii noastre, diavolul, stiind cat de mantuitoare este unirea noastra cu Dumnezeu prin mijlocirea credintei, si a Bisericii, si a harului dumnezeiesc, se straduieste din toate puterile si din toate vicleniile sale sa rupa legatura noastra cu Dumnezeu prin pacat, prin patimile trupesti, prin impatimirile lumesti. Toti trebuie sa se tina strans de unirea cu Dumnezeu si cu Biserica, pazind legile Domnului”.
(din: Sfantul Ioan de Kronstadt, Adevarurile in care cred, Editura Sophia, 2012)
Cititi si:
- Parintele Arsenie Muscalu: CE ESTE VIATA IN BISERICA?
- Parintele Arsenie Muscalu: Viata in Biserica: “FOC AM VENIT SA ARUNC PE PAMANT!”
- SALVAREA ORTODOCSILOR DE ASTAZI (II) – un articol mai vechi, bine de recitit. CE ESTE SI CE NU ESTE BISERICA?
- Pogorarea Duhului Sfant, ziua de nastere a Bisericii: “VINO, MANGAIETORULE!”
- POGORAREA SFANTULUI DUH. Predica Sfantul Teofan Zavoratul. “Au nu stiti ca biserica a lui Dumnezeu sunteti si Duhul lui Dumnezeu traieste intru voi?”
- Predica Sfantului Luca al Crimeei (11 iunie) pentru ZIUA CINCIZECIMII (RUSALII): „IMPARATE CERESC, MANGAIETORULE…”. Unde (nu) locuieste Sfantul Duh?
- Predicile Sfantului Inochentie al Penzei la Rusalii: DUHUL SFANT – SINGURA PUTERE SI SINGURA BOGATIE ADEVARATA A OMULUI. Lupta cu duhurile rautatii
- Sf. Iustin Popovici: BISERICA ORTODOXA CA CINCIZECIME CONTINUA
***
Sfaturi si invataturi foarte folositoare!
Toata aceasta intelepciune pe care ne-o pune la indemana,Sfantul Ioan a dobandit-o nu doar prin dreptul de slujire,ci,prin constiinta ca este pus la cea mai inalta slujire cereasca pe pamant,asa dupa cum si afirma:
“Inalta este chemarea de preot.Caci al cui este cinul acesta?Este cinul Lui Hristos.El este Cel dintai Preot,cel dintai si cel din urma,Cel ce aduce jertfa si este adus jertfa pentru toti.Noi suntem invesmantati cu harul preotii lui!El Insusi slujeste in noi si prin noi”.
Sfantul Ioan,a continuat lucrarea lui Hristos, a deschis cerul pentru noi ca sa ne intelepteasca cu puterea Lui Hristos,acea putere pe care Le-a dat-o si Apostolilor.
Pentru a ne da seama si mai bine cu cata putere vorbea Parintele,redau cate randuri dintr-o cuvantare “despre betie”:
“In numele Domnului nostru Iius Hristos,care a patimit pentru noi pe cruce,in numele Domnului,care salasluieste aici,in altar,pe sfantul jertfelnic,va rog pe voi toti,incetati a nu mai bea.Ce s-a intamplat cu voi?L-ati uitat pe Dumnezeu?Frati crestini!Fie-va mila de voi insiva!Sa stiti,va spun deschis,ca in curand va veni iarasi Domnul nostru Iisus Hristos sa judece vii si mortii;va veni sa-i trimita pe betivi si pe toti pacatosii nepocaiti in chinul vesnic,in focul cel nestins!Infricosator lucru este sa cadem in mainile Dumnezeului celui viu(evrei 10,31).
Sfantul Ioan a mijlocit si mijloceste cu toata puterea inaintea lui Dumnezeu,pentru noi,este un calauzitor si povatuitor dintre cei mai buni.Avem la dispozitie toate mijloacele pentru mantuire si pentru aceasta vom da serioasa socoteala.Sincer va zic,imi este tare frica!
Suntem datori, noi ortodocșii,
Să fim cinstiţi, să ne rugăm,
Să ne’mplinim făgăduinţa,
Nu păgânește să jucăm.
Și eu și fiecare’n parte
Suntem datori să oprim lumea,
Să’nece viaţa ortodoxă.
(Cu pilda și cu rugaciunea),
Să stăvilim năravul lumii,
(Ce și-l consideră cultură),
Care nu-l căuta pe Domnul
Nici sfânta Lui învăţătură.
Să nu ne bucurăm lumește
Numind tradiţie creștină,
Orice’obicei (ce’n duhul laic)
Ne smulge duhul din lumină.
Suntem datori să nu susţinem
(Ca ortodocși), să nu iubim,
Orice’obicei cu duh eretic
(Că-i vai de-l propovăduim).
Cum căutăm pe Domnul slavei,
Dreptatea Lui și curaţia,
Iubind și susţinând (și public)
Cele ce sting ortodoxia ?
Cu îi slujim Domnului oare
Și cum ne arătăm “lumină”
Când promovam cu sârg (și’n public)
Renasterea neopagână ?
Lumea ni-i adversar, (ni-i dușman).
(Că nu-l acceptă pe Hristos),
Chiar de se’arată umanistă
Și căuta ce-i mai “frumos”.
Cine-o susţine, (chiar şi-n parte)
Este vrăjmaș lui Dumnezeu,
Căci slujba, viaţa și iubirea
Pot fi spre cer ori cu cel rău.
Ortodoxia nu-i din lume
Și nare’n ea nimic lumesc
Și ortodoxul este’n toate
Străin de ea, (că-i om ceresc).
Suntem datori în toată vremea
Să fim prin Dumnezeu, lumini
Nu fii ai lumii, (care’i face
Din ortodocși neopăgâni),
Să îL iubim pe Domnul slavei
Și sfânta Lui învăţătură,
Nu să primim “binele” lumii
Pe…, motivaţii de cultură.