ADEVARATA IUBIRE DE DUMNEZEU SI PERICOLELE IUBIRII INCHIPUITE, VISATOARE: “Iubirea cazuta aprinde sangele omului, ii pune in miscare nervii, ii starneste inchipuirea”

1-06-2012 Sublinieri

Vezi si:

SFANTUL IGNATIE BRIANCIANINOV:

Despre iubirea de Dumnezeu

Iubeste-L pe Dumnezeu asa cum a poruncit El sa fie iubit, iar nu asa cum socot sa Il iubeasca visatorii care se amagesc pe sine.

Nu-ti nascoci tie extaze, nu-ti pune in miscare re­verii, nu te aprinde cu flacara materialnica – flacara sangelui tau. Jertfa bine primita de Dumnezeu este smerenia inimii, strapungerea duhului. Cu manie isi intoarce Dumnezeu fata de la jertfa adusa cu nadaj­duire in sine, cu parere trufasa de sine, de-ar fi jertfa aceasta si ardere de tot.

Trufia pune in miscare nervii, aprinde sangele, star­neste inchipuirea, trezeste viata caderii; smerenia linisteste nervii, potoleste miscarea sangelui, nimiceste visarea, omoara viata caderii, desteapta viata in Hris­tos Iisus.

Ascultarea este “inaintea Domnului” mai buna “decat jertfa, si supunerea mai buna decat grasimea berbecilor“, a grait Proorocul catre imparatul israili­tean, care indraznise a aduce lui Dumnezeu jertfa nepriincioasa (1 Imp. 15, 22): voind a aduce lui Dum­nezeu jertfa iubirii, nu o aduce dupa bunul tau plac, sub o inraurire nechibzuita; adu-o cu smerenie, la vre­mea si in locul pe care le-a poruncit Domnul.

Locul duhovnicesc, singurul in care ni s-a poruncit a aduce jertfele duhovnicesti, este smerenia. (Pateric. Din spusele Preacuviosului Pimen cel Mare).

Domnul a insemnat trasaturile cele adevarate si vrednice de crezare ale celui ce iubeste si ale celui ce nu iubeste. El a spus:

Daca Ma iubeste cineva, va pazi cuvantul Meu. Cel ce nu Ma iubeste nu pazeste cuvintele Mele“. (In. 14, 23, 24).

De vrei sa deprinzi iubirea Dumnezeiasca, indepar­teaza-te de orice fapta, cuvant, gandire, simtire care sunt oprite de Evanghelie. Prin vrajmasia ta fata de pacat, care este atat de urat Atotsfantului Dumnezeu, arata-ti si dovedeste-ti dragostea catre El. Vindeca neintarziat prin pocainta pacatele in care ti s-ar intam­pla sa cazi din neputinta; cel mai bine este, insa, ca printr-o neslabita luare-aminte la sine, sa nu-ti ingadui nici aceste greseli.

Vrei sa deprinzi iubirea Dumnezeiasca? Cercetea­za cu osardie in Evanghelie poruncile Domnului si sileste-te a le plini cu fapta, sileste-te ca sa prefaci vir­tutile evanghelice in deprinderi, in insusiri ale tale. Se cuvine celui ce iubeste sa plineasca intocmai voia celui iubit.

Iubit-am poruncile Tale mai mult decat aurul si to­pazul: pentru aceasta catre toate poruncile Tale m-am indreptat, toata calea nedreptatii am urat” (Ps. 118 127, 128), spune Proorocul. O asemenea putere este numaidecat trebuincioasa pentru pazirea credinciosiei fata de Dumnezeu. Credinciosia este o conditie de neinlaturat a iubirii. Fara aceasta, iubirea se destrama.

Prin fuga necontenita de rau si prin plinirea stator­nica a poruncilor evanghelice, in care se cuprinde toata invatatura morala a Evangheliei, ajungem la iubirea Dumnezeiasca. Acesta este mijlocul prin care petrecem in iubirea de Dumnezeu:

Daca veti pazi poruncile Mele, veti ramane in dragostea Mea” (In. 15, 10), a spus Mantuitorul.

Desavarsirea iubirii se cuprinde in unirea cu Dumnezeu; sporirea in iubire este impreunata cu o negraita mangaiere, desfatare si luminare duhovniceasca. La inceputul nevointei, insa, ucenicul iubirii trebuie sa poarte o lupta crancena cu sine insusi, cu firea sa adanc vatamata: raul care a intrat prin cadere in firea noastra s-a facut pentru ea lege, care lupta si se raz­vrateste impotriva Legii lui Dumnezeu, impotriva legii sfintei iubiri.

Iubirea de Dumnezeu se intemeiaza pe iubirea de aproapele. Atunci cand se va sterge in tine ranchiuna, sa stii ca te-ai apropiat de iubire. Atunci cand inima ta va fi umbrita de o pace sfanta, plina de har, cu intrea­ga omenire, sa stii ca esti chiar la portile iubirii. Aceste porti, insa, nu se deschid decat prin Duhul Sfant.

Iubirea de Dumnezeu este un dar al lui Dumne­zeu in omul care s-a pregatit prin curatia inimii, a mintii si a trupului pentru primirea acestui dar. Pe ma­sura treptei pregatirii este si treapta darului, pentru ca Dumnezeu este Drept-Judecator si in milostivirea Sa.

Iubirea de Dumnezeu este pe de-a-ntregul duhovniceasca: ce este nascut din Duh, duh este (In. 3, 6).

Ce este nascut din trup; trup este (In. 3, 6): iubirea trupeasca, nascuta fiind din trup si sange, are insusiri materialnice, stricacioase. Ea este nestatornica si schimbatoare: focul ei depinde in intregime de materie.

Auzind din Scriptura ca Dumnezeul nostru este foc (Evr. 12, 29), ca iubirea este foc, si simtind in tine focul iubirii firesti, sa nu crezi ca este vorba de unul si acelasi foc. Nu! Aceste focuri sunt potrivnice si se inabusa unul pe celalalt. (Scara, Cuvantul 15).

Sa slujim lui Dumnezeu dupa buna placerea Lui, cu evlavie si cu sfiala: caci Dumnezeul nostru este foc mistuitor“. (Evr. 12, 28, 29).

Iubirea fireasca, iubirea cazuta, aprinde sangele omului, ii pune in miscare nervii, ii starneste inchipuirea; iubirea sfanta racoreste sangele, odihneste si sufletul, si trupul, atrage omul launtric la ruga tacuta, il afunda in dulceata smereniei si desfatarii duhovnicesti.

Multi nevoitori, luand iubirea fireasca drept iubire Dumnezeiasca, si-au infierbantat sangele, si-au infierbantat si inchipuirea. Starea de infierbantare se pre­schimba foarte usor intr-o stare de frenezie (iesire din minti). Cei ce se afla in starea de infierbantare si frenezie au fost socotiti de multa lume ca oameni plini de har si de sfintenie, iar ei, nefericitii, erau jertfe ale amagirii de sine.

Multi asemenea nevoitori au fost in Biserica Apuseana, incepand din vremea caderii ei in papism, care in chip hulitor atribuie unui om insusiri dumnezeiesti si ii da acestuia o inchinare cuvenita si potrivita numai lui Dumnezeu; multi dintre acesti nevoitori au scris carti din starea lor de infierbantare, in care amagirea de sine extatica li se parea iubire dumnezeiasca si in care inchipuirea lor zdruncinata le zugravea o multime de vedenii care le maguleau iubirea de sine si trufia.

Fiule al Bisericii Rasaritene! Fereste-te de citirea unor asemenea carti, fereste-te de a urma povetele celor ce s-au amagit pe sine. Calauzindu-te dupa Evanghelie si dupa Sfintii Parinti ai adevaratei Biserici, suie-te cu smerenie la inaltimea duhovniceasca a iu­birii Dumnezeiesti prin mijlocirea lucrarii poruncilor lui Hristos.

Sa tii neclintit in minte ca iubirea de Dumnezeu este cel mai inalt al Sfantului Duh, iar omul poate doar sa se pregateasca, prin curatie sn smerenie, pentru primirea acestui mare dar, prin care se schimba si mintea si inima si trupul.

Osteneala noastra este desarta, stearpa si vatama­toare atunci cand cautam a descoperi in noi, mai inainte de vreme, inaltele daruri duhovnicesti: pe acestea le daruieste Milostivul Dumnezeu, la vremea lor, pli­nitorilor statornici, rabdatori si smeriti ai poruncilor evanghelice. Amin.

sursa online: Manastirea Saraca

(din: Sfantul Ignatie Briancianinov, “Experiente ascetice”, Editura Sophia, Bucuresti, 2009)



Categorii

Despre inselare, Razboiul nevazut, Sfantul Ignatie Briancianinov

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

35 Commentarii la “ADEVARATA IUBIRE DE DUMNEZEU SI PERICOLELE IUBIRII INCHIPUITE, VISATOARE: “Iubirea cazuta aprinde sangele omului, ii pune in miscare nervii, ii starneste inchipuirea”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Cred ca in fiecare Biserica, Parintii trebuie, cu daruire sa ii invete pe credinciosi, cu precadere pe tineri,in ce consta invatatura salvatoare a Sfantului Grigorie Palama.
    Este aproape o urgenta invatatea cailor prin care crestinul isi poate linistii sufletul, gandurile, inima si trupul. Trebuie inceputa o pedegogie timpurie a salvarii de sub rataciri.
    Sa fie promovata metoda rugaciunii isihaste.
    Sezand pe un scaun, in liniste, retras, in pozitie sezanda, cu ochii inchisi sau privind spre piept sau ombilic, ca pe un sprijin, rugaciune Inimii trebuie spusa in ritmul calm al respiratiei profunde.
    Caile salvarii prin inteligenta isihasta sunt:
    – temperanta, echilibrul, rabdarea
    – iubirea, ce duce la linistea lacrimilor
    – vigilenta, sobrietatea(nepsis) pentru a elimina tot ceea ce impiedica gandirea de a ajunge la Dumnezeu.

    Aceasta metoda practicata sistematic, ca o necesitate, purifica inteligenta, da pace si liniste
    Inima este locul propriu inteligentei unde mila lui IIsus Hristos se manifesta.
    Doamne Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dimnezeu, miluieste-ne pe noi, pacatosii.

  2. clement,
    “Trebuie inceputa o pedegogie timpurie a salvarii de sub rataciri.”
    Pedagogia Sfantului Siluan Athonitul (si nu numai):POCAINTA este calea sigura care ne fereste de ratacire. Aseara am citit despre asta.

    http://www.librariaeminescu.ro/isbn/973-136-221-2/Benedict-Stancu__Sfinti-si-mari-duhovnici-despre-discernamantul-duhovnicesc

  3. Fratilor se poate procura cartea asta, daca nu esti in Romania ?

  4. As putea avea si un raspuns referitor la felul/locul in care mi-as putea procura aceasta carte ?

  5. @Hrisanti,
    Surioara,va dau un raspuns cam nesigur, doar dupa felul cum procedez cand vreau sa cumpar o carte pe care nu o gasesc in libraria noastra si o vad la o librarie de pe net.Puteti lua legatura cu libraria pentru informatii de felul cum ar putea sa vi le expedieze acolo unde sunteti.Iar daca nu reusiti,ma ofer sa va fac comanda pe adresa mea cu ce mai aveti nevoie si vi le pot expedia prin colet la adresa unde sunteti.Cum credeti ca va este bine;pentru mine este o placere sa va pot ajuata.Doamne ajuta!

  6. @adriana

    Multumesc din suflet, sora.
    Adresa mea e-mail ti-o pot da adminii, sunt de acord sa ti-o transmita, ca sa putem pune la punct detaliile (cum trimit banii, cum imi trimiteti cartea/cartile).
    Eu am mai incercat sa cumpar on line din Romania dar au fost unele inconveniente… 🙂

    Doamne ajuta !

  7. @adriana

    Iti multumesc inca odata sora pentru bunatatea ta, intre timp am primit detalii ajutatoare care imi simplifica accesul la cumpararea cartii.

    Dumnezeu sa-ti rasplateasca marinimia !

  8. Iubirea e şi legea
    Şi calea în credinţă
    Şi scop şi ţel şi ţintă
    Şi dar şi biruinţă.

    Iubirea’i curăţie.
    E rugă şi răbdare.
    E lacrima duioasă
    (În milă şi-n iertare).

    E mână ce alină
    (Cu lacrimi), suferinţa.
    E lacrima din rugă
    Şi dulcea nevoinţă.

    E rugul care arde
    De dragoste-n durere
    Şi-şi face din suspinuri
    Şi rugă şi’nviere.

    E inima ce uită
    De dragostea de sine,
    Şi arde pentru semeni
    (Trudind) să facă bine.

    I’abis de’nţelepciune.
    E culme în lumină.
    E crin al veşniciei
    Şi dragoste divină.

    E vorba ce vesteşte
    (Fără a fi rostită)
    Tăcerea ce vorbeşte
    Şi slava cea smerită.

    E cupă care poartă
    Nectarul pocăinţei.
    E far înţelepciunii.
    E forţa nevoinţei.

    Ea’i mamă celor singuri
    Şi milă celor goi.
    Ea’i mângâierea dulce
    A celor din nevoi.

    Iubirea ortodoxă
    În lume’i o străină
    Ce plânge şi râvneşte
    Doar dragostea divină.

    Ea dă (ca să culeagă).
    Jertfeşte (ca să ia).
    Ea mîngâie. Ea plânge,
    (Dar nu de mila sa).

    Ea plânge (pentru semeni)
    Şi strigă către cer,
    De mila celor care
    Prin necredinţă pier

    Şi-a celor care lumea
    Le-a refuzat iubirea
    Şi le arată pururi
    Doar nemilostivirea.

    Nu-şi construieşte”cinstea”
    (Şi nici lumescul bine)
    Nici laude, nici “lauri”
    Şi nici păreri de sine.

    Ea-i dragostea smerită,
    Curată, care plânge
    De mila celor care
    Nu o mai pot ajunge

    De mila celor care
    Aleargă spre’un frumos
    Care străluce’n cele
    Ce nu’s întru Hristos.

    Ea’i culme frumuseţii
    Şi’i chip desăvârşirii.
    Ea-i giuvaerul vieţii
    (Că sfâtul i’al iubirii).

    E focul milei pure
    Care’a uitat de sine
    Şi care (ne’nşelată)
    Sporeşte (în ce-i bine).

    E cea care îţi spune
    Că nu eşti în Hristos
    De te-a clintit ispita
    Şi gândul păcătos.

    Că urci (numai prin cruce)
    Spre cel ce îl doreşti
    Şi că’mplinindu-i voia
    Ajungi să îl iubeşti.

    Că ea-i desăvârşirea
    (În viu sfânt şi-n frumos)
    Prin crucea ascultării
    (Smerite) de Hristos.

  9. Dragă Clement şi eu am fost ispitit de cele înalte dar Domnul m’a făcut să înteleg că pentru aceasta trebuie să mă cunosc bine, prin împlinirea făgăduinţelor de la botez, prin tăierea voii şi ascultarea de duhovnic.Fără curăţia inimii nu curge rugăciunea desăvârşită a sfinţilor. Aspirăm ispită şi expirăm păcat cât încă nu vedem şi simţim ce-i de îndepărtat din inima noastră, ce am îndepărtat prin Hristos şi taine şi ce şi cât a mai rămas. Iertare pentru îndrăzneală.

  10. @nicolae mirean

    Stradania este pana in ultimul ceas. Peste timp, Sfintii Parinti ne sprijina cu invatatura si iubirea lor.
    Traim vremuri de mare primejdie pentru suflet. Sa ne rugam pentru cei singuri, rataciti, infricosati. Sa ne rugam si pentru duhovnicii nostri.
    Multumesc pentru gandul bun.
    Cum spunea Avva Macarie? ” Un cuvant rau ii face rai si pe cei buni, iar un cuvant bun ii face buni si pe cei rai”;
    Doamne, ajuta.

  11. @Hrisanti
    Eu mi-am cumparat “Experiente ascetice” de pe Amazon. Mi-a fost livrata de o librarie din UK. Mi-a venit saptamana trecuta.

  12. Pingback: INSELARI SUBTILE, DAR MORTALE IN VIATA DUHOVNICEASCA: Cum poate fi confundat harul cu stari sufletesti in Rugaciunea lui Iisus? Poate ajunge chiar impartasirea sa hraneasca ratacirile noastre, cand uitam scopul Sfintelor Taine? -
  13. Pingback: DESPRE RAZBOIUL LAUNTRIC CU DUHUL DILUANT AL LUMII SI ADANCUL NOSTRU UITAT. Impotriva neo-crestinismului “bucuros”, a “spiritualitatii” de tip New Age, care nu vrea sa stie de asceza si de Adevar… -
  14. Pingback: BUCURIA VIETII intre implinire launtrica si placere, intre frumusete si senzualitate. Parintele Pantelimon si Parintele Iustin de la Man. Oaşa ne cheama SA NE RECUPERAM VIATA CARE NE E CONFISCATA DE LUME (video) -
  15. Pingback: CAND IZVORUL VIETII DEVINE SETE PENTRU CEL IUBIT: “Fiecare lacrima varsata pe pamant curge prin ochii lui Hristos”/ SFANTUL IOAN CEL NOU DE LA SUCEAVA – mangaiere si intarire pentru a nu ne lepada de Hristos in primejdii - Recomandari
  16. Pingback: Cuvantul PARINTELUI PETRONIU TANASE la Duminica Infricosatei Judecati: “O, ce ceas va fi atuncea…” DREPTATEA SI POGORAMANTUL LUI DUMNEZEU -
  17. Pingback: ATENTIE LA VISE SI VEDENII, MAI ALES CAND SE ADEVERESC SAU AU CHIP BUN! Invataturi si pilde esentiale pentru lepadarea INSELARILOR SUBTILE: “Vrajmasul da sufletului o anumita dulceata ameste­cata cu slava desarta” -
  18. Pingback: Sfantul Macarie de la Optina: AVERTISMENT CELOR AFLATI IN PRIMEJDIA INSELARII SAU CAZUTI IN CURSELE “SATANEI CARE IA CHIP INGER DE LUMINA” -
  19. Pingback: TAINA IUBIRII ascunsa in verticala si orizontala CRUCII -
  20. Pingback: “IUBIREA NEBUNA” A LUI DUMNEZEU si TAINA SLUJIRII: “A te darui, fara sa te impui…”. Parintele Staniloae despre SENSUL CRUCII ca IMPREUNA-PATIMIRE ODIHNITOARE: “Numai Crucea darama zidul; Biserica sta pe iubirea rastigni
  21. Pingback: VIATA DUHOVNICEASCA INCHIPUITA (II): “Crestinul dupa inchipuire pregusta unele expe­riente harismatice, care-l incredinteaza ca este bun crestin… In spatiul comod al inchipuirii sale caderile lui sunt uitate” -
  22. Pingback: SFANTUL IGNATIE BRIANCIANINOV despre SEMNELE SI MINUNILE ANTIHRISTULUI. “Antihrist va fi primit foarte grabnic, fara chibzuinta; in insasi intocmirea duhului omenesc va aparea CEREREA, CHEMAREA lui Antihrist” -
  23. Pingback: IPS HIEROTHEOS pentru “Lumea monahilor”: “CEA MAI GRAVA BOALA A OMULUI DE ASTAZI ESTE IUBIREA DE SINE. Dragostea nu este un simplu sentiment, nici doar cuvinte de dragoste, ci inseamna asumarea crucii pentru celalalt“. Ce raspuns p
  24. Pingback: SFANTUL AMBROZIE DE LA OPTINA despre diferite forme de INSELARE: “Nu orice dorinta ce pare buna e de la Dumnezeu. Tot ce insufla vrajmasul este ori INAINTE DE VREME si PESTE PUTERI, ori cu SEMETIE si cu slava desarta” -
  25. Pingback: PAZIREA PORUNCILOR: Ce este iubirea de Dumnezeu si ce inseamna cu adevarat iubirea fata de om? SFANTUL IUSTIN POPOVICI despre dragostea mincinoasa si ucigasa VS. iubirea izvorata din Hristos -
  26. Pingback: Din scrisorile duhovnicesti ale Sfantului Ignatie Briancianinov: PACEA DUHULUI SFANT si “LUCRAREA SANGELUI” NOSTRU: “Mai bine sa fii socotit nestiutor din pricina neputintei mintii tale de a se sfadi decat intelept din pricina nerusinari
  27. Pingback: Predici audio “provocatoare” duhovniceste despre IUBIREA VRAJMASILOR si IUBIREA CASNICILOR. “Lui Dumnezeu Ii place sa-I spunem: NU POT, DOAMNE! Cel mai mult ii place lui Dumnezeu sa-I marturisim neputinta“ | Cuvântul Ortodox
  28. Pingback: Presb. Dionisie Tatsis despre diversele invataturi ale SFANTULUI COSMA ETOLIANUL (✝24 august) aplicate la viata si vremurile noastre. DUMNEZEUL ADEVARAT vs. DEMONI, IUBIREA FAPTICA vs. IUBIREA TEORETICA: “Daca tu plangi si te tangui, iar eu stau j
  29. Pingback: PREDICILE AUDIO ale parintelui Ciprian Negreanu la DUMINICA PREDICII DE PE MUNTE SI A IUBIRII DE VRAJMASI. “Cine crede ca este bun se afla intr-o mare inselare; CRESTINISMUL NU ESTE O MORALA”. Cum functioneaza PATIMA ca un DROG si despre marea
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate