DESPRE RAZBOIUL LAUNTRIC CU DUHUL DILUANT AL LUMII SI ADANCUL NOSTRU UITAT. Impotriva neo-crestinismului “bucuros”, a “spiritualitatii” de tip New Age, care nu vrea sa stie de asceza si de Adevar…

12-11-2012 Sublinieri

“[…] Părintele Efrem a insistat asupra importanţei redescoperirii interiorizării, a experienţei lăuntrice, mai ales în situaţia de faţă în care mentalitatea actuală sub influenţa considerabilă a mass‑media ne îndeamnă spre exteriorizare. E dificil să conştientizăm în condiţiile contemporane că împărăţia lui Dumnezeu e înlăuntrul nostru, că greul războiului duhovnicesc se duce în interiorul fiinţei noastre şi o dată câştigat acolo, putem învinge şi în afară şi astfel vom răzbate peste toate greutăţile, oricât de mari ar fi ele.

În goana după plăceri ieftine, ajungem să credem că totul înseamnă a consuma, că bucuria înseamnă a dispune de oricine şi orice, transferând astfel centrul de greutate din a fi în a avea. Dar iată că mai sunt voci care într-un asemenea cadru ostil afirmă identitatea adevărată a bucuriei, care este una lăuntrică. Odată ce vom reuşi să scăpăm din dispersia nimicitoare a duhului lumii, întâlnindu-ne cu adâncul din noi pentru a putea răspunde adâncului lui Dumnezeu ce ne cheamă din veşnicie, vom gusta din roadele bucuriei duhovniceşti lăuntrice şi astfel vom trăi şi în exterior bucuria şi seninătatea, la care aspirăm cu toţii ca nişte înăbuşiţi.

Dar pentru a fi capabili să avem asemenea experienţe lăuntrice dătătoare de bucurii e nevoie de osteneală, de asceză pentru dobândirea trezviei duhovniceşti. Astăzi dimensiunea ascetică este atenuată, dacă nu chiar eludată. Căutăm adesea o bucurie facilă, bazată pe plăceri şi criterii consumiste, lipsite de un conţinut adevărat.În relaţiile cu ceilalţi suntem formali pentru a păstra un oarecare climat de înţelegere, dar care rămâne artificial. Confundăm blândeţea cu o atitudine pasivă, favorabilă cedării şi compromisurilor faţă de exigenţele cerute de demnitatea creştină. Dar bucuria duhovnicească nu poate fi confundată cu bucuria lumească, precum blândeţea nu trebuie identificată cu propriile slăbiciuni.

Ne spune tot un mare nevoitor contemporan athonit, Cuviosul Paisie Aghioritul, următoarele:

Atunci când ceva nu este duhovnicesc, curat, nu poate exista în inimă adevărata bucurie şi pace. Bucuria ce o simte un om duhovnicesc nu este bucuria lumească pe care mulţi o caută astăzi. Să nu încurcăm lucrurile. Sfinţii aveau o astfel de bucurie pe care o cerem noi? Maica Domnului a avut o astfel de bucurie? Hristos a râs? Care sfânt a avut o astfel de bucurie în această viaţă? Care sfânt a avut o astfel de bucurie pe care o urmăresc mulţi creştini din vremea noastră, care nu vor să audă nimic neplăcut, ca să nu se întristeze, să nu-şi piardă pacea? Dacă doresc să nu mă întristez, ca să petrec bucuros şi să nu-mi stric liniştea, ca să fiu blând, atunci sunt indiferent! Altceva este blândeţea duhovnicească şi altceva blândeţea din nepăsare. Omul duhovnicesc este în întregime răsplătit cu mângâiere duhovnicească pentru durerea aceasta. Aceasta este bucuria duhovnicească, bucurie care nu se poate explica şi care inundă inima[1].

Duhul lumii actuale „ajută” la înlăturarea nevoinţei. Mentalitatea contemporană nu mai poate concepe bucuria jertfei. Creştini fiind, aşteptăm prea mult ca să avem totul de-a gata, avem sentimentul că ni se cuvine să fim serviţi, în loc să fim noi cei dispuşi spre slujire. În aceste condiţii este imperativă redescoperirea nevoinţei şi a jertfei. Numai jertfind ceva din comodităţile cu care suntem obişnuiţi (pe care adesea le pretindem cu seninătate) putem gusta bucuria adevărată şi totodată avem ocazia de a împărtăşi bucuria autentică celor de lângă noi.

Jertfa presupune lucruri concrete, nu vorbe frumoase şi pompoase. Numai asumându-l concret pe semenul nostru vom putea anticipa aşteptările şi nevoile reale ale aproapelui. A te jertfi pentru celălalt este o nobleţe. Jertfa adevărată se face cu discreţie şi cu delicateţe, fără trâmbiţare şi într-o manieră în care cei pentru care ne jertfim să nu se simtă jigniţi sau lezaţi în intimitatea lor. Dar acest fel de jertfire nu se poate face fără o trezvire duhovnicească.

Vremurile de cernere în care trăim confundă intenţionat dragostea cu o aşa numită toleranţă, în care exigenţele nevoinţei, ale ascezei şi ale învăţăturilor de credinţă sunt diluate până la dispariţie. Astfel, noua identitate propusă (inclusiv în cazul creştinismului) este aceea a permisivităţii, care în numele iubirii (chiar şi a celei creştine) sau a drepturilor omului, favorizează crearea unui om dezrădăcinat. Există o tendinţă de relativizare a Adevărului, de creare a unui cadru tolerant şi permisiv faţă de o multitudine de credinţe, idei şi practici menite să erodeze creştinismul. […]”

INTEGRAL LA:

***

Comentarii ale cititorului “exegeticus” la articolul:

“GATA PENTRU… INCEPUTUL LUMII” (emisiunea In premiera). Mesaje NEW AGE despre apocalipsa 2012 si neomilenarismul ascuns al unor preoti ortodocsi (VIDEO)

“Este uimitor cum se poate face comparatie intre venirea in trup a Mantuitorului si ce va urma acum, adica venirea Antihristului. Venirea lui Hristos a fost un moment de bucurie, pe cand cealalta, nicidecum. Dar… semnele cerului le putem citi, pe cand ale vremurilor ba.

Inca ar fi de remarcat curentele actuale neo, care nu doar ca sunt foarte spirituale, dar copiaza foarte bine si modern traditia veche, indatinata si probata. Totusi diferenta dintre o venire “nu suava” si una ca sfarsit al lumii este uriasa. Accentele puse diferit rastalmacesc tot ansamblul. Oare unde mai este atentia noastra, privegherea sa nu fim amagiti de hristosi mincinosi, dar si de invatatori mincinosi?

Cam tot ce e neo acum (milenarism, patristica) are gust antihristic, se bazeaza pe o spiritualitate new-age. Apocalipsa prezentata in acest material este o invitatie la a-l primi pe Antihrist. Macar sa-i cunoastem teoriile, sa ne obisnuim cu ele. Cu cele economice deja ne-am acomodat, le resimtim. Acum trebuie sa vedem si cealalta latura, “buna”, balsamul spiritual. Daca n-o vom primi, vom fi marginalizati. Caci cei din spatele parghiilor economice sunt oameni spirituali, care s-au gandit la toate. Criza economica e generata de niste oameni spirituali care sa conduca la o criza sociala, apoi la o revolutie spirituala. Caci spiritualitatea de genul acesta se face pe bani grei si influente si sfori nevazute. Cine nu vrea sa o primeasca, e cocon, n-are decat sa ramana fara mancare, e vina lui. Vorba filmului: “Ori intri in ‘Apocalipsa bucuroasa’, ori mori (de foame si suparari)”.

Nu va fi un moment greu, ci crucial. Moment greu a fost cel cand a fost rastignit Hristos, Razboaiele Mondiale… alte catastrofe. Chiar potopul a fost un moment greu. Dar a doua venire va insemna desfiintarea pamantului si a cerului, alta lume, condamnarea definitiva la iad. Scriptura si Sfintii Parinti prezinta pe Dumnezeu la a doua venire ca Judecator, nu iubitor. E un moment crucial, nu doar greu. Echivalentul mortii, cand mergi la judecata in fata lui Dumnezeu. Unde este bucuria?? In plus, Sf. Ioan nu a vorbit nicicum de o bucurie a Apocalipsei; dimpotriva, va fi stramtorare mare, dupa cuvintele Mantuitorului.

Deci nu e vorba de un nou inceput, ci chiar de un sfarsit al lumii. Pe cand P. N. il vede ca un prag pt o noua etapa a lumii.

Legaturi:


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Despre inselare, Mari duhovnici, preoti si invatatori, Meditatii duhovnicesti, NEW AGE, Razboiul nevazut, Staretul Efrem Vatopedinul, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

38 Commentarii la “DESPRE RAZBOIUL LAUNTRIC CU DUHUL DILUANT AL LUMII SI ADANCUL NOSTRU UITAT. Impotriva neo-crestinismului “bucuros”, a “spiritualitatii” de tip New Age, care nu vrea sa stie de asceza si de Adevar…

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. “Vremurile de cernere în care trăim confundă intenţionat dragostea cu o aşa numită toleranţă, în care exigenţele nevoinţei, ale ascezei şi ale învăţăturilor de credinţă sunt diluate până la dispariţie”

    Intr-adevar peste tot auzim cuvantul acesta “toleranţă” in numele caruia ni se cere sa jertfim orice, pana si valorile crestine, pana si …Adevarul.

    Este limpede ca toleranţa este o amagire a sarpelui, care vorbeste de Dumnezeu, dar nu cum trebuie, ci asa cum vrea el. Cine vrea poate sa vada, ca nu face parte din invatatura lui Hristos chiar si prin simplul fapt ca acest cuvant nu se gaseste in Biblie, si nici in alte scrieri ale Bisericii noastre. Putem chiar sa afirmam ca este un cuvant europeean, sau chiar globalist, un cuvant din vocabularul New Age, mai bine spus.

    Dumnezeul nostru ne-a adus cuvintele vietii vesnice, si ceea ce ne spune El ramane in veac. Iubirea trece dincolo de moarte, dar toleranta pana unde poate merge? Pana unde putem fi toleranti si fata de ce? Prin iubire pacatele pot fi iertate si sterse, dar prin toleranta acestea sunt permise, chiar li se da dreptul de a fi, de a se inmulti.

    Crestinii nu sunt indemnati de Domnul sa fie toleranti, sa accepte si ce e rau si ce e bine, sau intr-un cuvant sa fie caldicei, asa cum chiar in Apocalipsa ni se spune: “fiindcă eşti căldicel – nici fierbinte, nici rece – am să te vărs din gura Mea (Apocalipsa 3,16). Si poate ca nu chiar din intamplare ni se vorbeste de acest lucru in cartea Apocalipsei, fiind mai cu seama o caracteristica a vremurilor din urma. Asadar, sa ascultam mai bine cuvintele Arhanghelului Mihail: “Sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte!“, caci nu vor lipsi sa se arate hristosi mincinosi.

  2. Mulțumesc pentru prima parte a articolului. De foarte multe ori uit că totul este foarte natural, că jerta nu înseamnă numai mucenicie, pe care sincer să fiu nu cred că o putem trăii acum așa cum s-a trăit în vremea comunismului, ci răstignirea propriei voiri. Uit că jertfa poate fi o privire pe care i-o arunc în silă unui cerșetor sau o vorbă răstită spusă unui trecător care m-a deranjat.

    @corina
    Păi este atât de clar că toleranța nu este o atitudine creștină încât străbunii noștri au numit locul plăcerilor carnale casă de toleranță, ba chiar și academicienii ne-au dat definiția asta “TOLERÁ, tolerez, vb. I. Tranz. A îngădui, a permite o situație, un fapt (nepermis); a trece cu vederea. ♦ A admite, a suporta. – Din fr. tolérer.” Să tolerezi un rău este tocmai ceea ce frații noștri în Cuvânt ne-au reamintit, în prima parte a articolului, că nu înseamnă decât indiferență.

  3. @ Gopo:

    Uit că jertfa poate fi o privire pe care i-o arunc în silă unui cerșetor sau o vorbă răstită spusă unui trecător care m-a deranjat.

    ?!

  4. păi simplu: ni se cere să ne jertfim voia, Pavel ne spune că voia noastră însemnă moartea iar monahilor li se cere ascultarea fără nici un fel de explicații. Voia mea este să-l plesnesc peste ochi pe unul care mă tot clacă pe picioare când mergem cu metroul, voia mea egoistă căci adevărata mea Voie mă cheamă să-l privesc așa cum mă privesc pe mine, adică să-i tolerez micile neputințe cu aceeași îngăduință cu care îmi iert greșelile. Și dacă fac asta atunci mă jertfesc.
    La fel și când văd un cerșetor, nu mă jertfesc puțin dacă renunț la gândul care mă desparte de acel om și care-mi spune că nu e tocmai igienic să-i strâng mâna și eu îl îmbrățișez?

    Vroiam să subliniez, poate puțin forțat, că jertfa nu înseamnă doar sacrificarea vieții, că mărturisirea poate fi făcută și prin gesturi mici, aparent neimportante dar care sigur contează în fața Domnului, căci Hristos ne spune că nu există cuvând sau faptă care să nu-și primească răsplată.

    … acum am observat că din formularea inițială se înțelege întocmai opusul 🙂

  5. Pingback: Parintele Gh. Metallinos: Impotriva FORMALIZARII TAINELOR Bisericii. SINGURUL MOD DE A RAMANE IN TRUPUL LUI HRISTOS, BISERICA, ESTE ASCEZA [textul integral al conferintei Parohia - comuniune in Hristos] - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  6. Pingback: ODINIOARA SI ASTAZI… “Singurul duh care domneste astazi este acela al unei vitrine impodobite, dar false, artificiale” -
  7. Pingback: PARINTELE MELHISEDEC, Staretul Manastirii Lupsa, despre FORMALISM si VIATA DUHOVNICEASCA: “Celui ce i se pare ca sta, sa ia aminte sa nu cada” -
  8. Pingback: PS MARC NEMTEANUL, in conferinta de la Iasi, despre CE INSEAMNA A FI CRESTIN si CUM (NU) TREBUIE SA NE RAPORTAM LA PACAT (video) - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  9. Pingback: BUCURIA VIETII intre implinire launtrica si placere, intre frumusete si senzualitate. Parintele Pantelimon si Parintele Iustin de la Man. Oaşa ne cheama SA NE RECUPERAM VIATA CARE NE E CONFISCATA DE LUME (video) -
  10. Pingback: Pr. Vasile Mihoc catre tineri: E NEVOIE DE SERIOZITATE SI LUPTA CU “CEL VICLEAN”, HRISTOS NU E “NICE”. Lumea de azi ii fragilizeaza programatic pe tineri si proclama NORMALE si patimile impotriva firii (VIDEO) -
  11. Pingback: SFANTUL TEOFAN ZAVORATUL – sfaturi intelepte despre INSELARE si IMPARTASANIE -
  12. Pingback: Fostul actor MIHAI COADA (“Nelu Curca” din “La bloc”) – confesiuni la Trinitas TV: “VRAJMASUL NE BATE CU ARMELE CONFORTULUI. Se apropie timpul Antihristului si nu prea mai e timp de râs” (video) - Recomandari
  13. Pingback: Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU -
  14. Pingback: Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE… NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU -
  15. Pingback: Doamna GALINA RADULEANU in “Familia ortodoxa” (II): “Dumnezeu ne vorbeste, realmente!, numai ca nu-L auzim, dar ne vorbeste! VANEAZA LA MAXIMUM PUTINELE CLIPE LIBERE PENTRU A TE INTERIORIZA!” -
  16. Pingback: Cum si de ce PIERDEM foarte usor HARUL dupa ce mergem la biserica si chiar dupa impartasire? DUHUL LUMESC AL DESERTACIUNII si FANTANILE SPARTE CARE NU POT TINE APA DUHULUI SFANT (I) -
  17. Pingback: “Vom vedea pe Dumnezeu precum este” (IV): ARHIMANDRITUL SOFRONIE despre SUFERINTELE SI FERICIRILE DUHULUI: “Este oare cu putinta… fara o mare lupta cu propriile patimi, fara un plans zdrobitor, fara multime de scarbe, fara o arzato
  18. Pingback: “CRESTINUL DUPA INCHIPUIRE” si VIATA DUHOVNICEASCA FARISEICA (I): “Majoritatea oamenilor se tem sa patrunda mai in adanc in sufletul lor, ca nu cumva vreun monstru sa iasa din ei… Prefera sa faureasca o imagine inchipuita” -
  19. Pingback: Sfantul Macarie de la Optina: AVERTISMENT CELOR AFLATI IN PRIMEJDIA INSELARII SAU CAZUTI IN CURSELE “SATANEI CARE IA CHIP INGER DE LUMINA” -
  20. Pingback: PARINTELE CLEOPA: Paza mintii si rugaciunea inimii. IMAGINATIA – “pod al dracilor” care impiedica rugaciunea curata – si ISPITA RATIUNII “TEOLOGHISITOARE”, de care “RADE DRACUL CU GURA PANA LA URECHI”: ̶
  21. Pingback: Bucuria duhovniceasca. MAICA DOMNULUI A ADUS IN LUME BUCURIA -
  22. Pingback: SFANTUL SERAFIM DE SAROV, invatatorul pocaintei si TAMADUITORUL DEZNADEJDII (II). Ce rugaciuni – “antidot” recomanda in mod special Cuviosul? NECESARA CORECTARE A UNEI PARERI GRESITE: “Fara a merge pe calea pocaintei, oamenii incea
  23. Pingback: Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE… NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU | Cuvântul Ortodox
  24. Pingback: “DUMNEZEU CERE LA MASURA FIECARUIA. Mai mult decat a face ceva, lui Dumnezeu Ii place SA VREI! Sa incerci! Vrea sa te gaseasca in aceasta osteneala“ – PREDICI AUDIO pentru noi, cei chemati la Cina sau la Nunta Fiului | Cuvântul Ortodox
  25. Pingback: Sfantul Ignatie Briancianov despre SUFLETESC si DUHOVNICESC: “Sa nu va inselati! Sa nu socotiti INFIERBANTAREA omeneasca a fi lucrare a DUMNEZEIESCULUI FOC!” | Cuvântul Ortodox
  26. Pingback: SFANTUL AMBROZIE DE LA OPTINA despre diferite forme de INSELARE: “Nu orice dorinta ce pare buna e de la Dumnezeu. Tot ce insufla vrajmasul este ori INAINTE DE VREME si PESTE PUTERI, ori cu SEMETIE si cu slava desarta” | Cuvântul Ortodox
  27. Pingback: Important de inteles: VINUL NOUL AL DUHULUI NU SE TOARNA IN BURDUFURI VECHI – “Exersarea virtutilor care NU SE POTRIVESC felului de vietuire al omului face aceasta viata NERODITOARE. Si viata se iroseste, si virtutile pier” | Cuvântul O
  28. Pingback: “Măi, fraţi români, noi n-am ieşit încă din PĂGÂNISMUL nostru, care se manifestă astăzi prin VRĂJITORII la nesfârşit, prin BLESTEME la nesfârşit!” | Cuvântul Ortodox
  29. Pingback: VIATA DUHOVNICEASCA INCHIPUITA (II): “Crestinul dupa inchipuire pregusta unele expe­riente harismatice, care-l incredinteaza ca este bun crestin… In spatiul comod al inchipuirii sale caderile lui sunt uitate” | Cuvântul Ortodox
  30. Pingback: PE CRUCE, IMPREUNA CU HRISTOS… De ce este SUFERINTA o realitate duhovniceasca de neocolit pentru un crestin? “Dacă fugim de Cruce, vom sfârşi în sistemul NEW AGE – un fel de CREȘTINISM FĂRĂ CRUCE” (Arhim. Zaharia) | Cuvântu
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate