DIN CE MOARTE NE-A IZBAVIT HRISTOS PRIN MOARTEA SI INVIEREA SA?
“Trebuie sa stim legea asta, ca lege cumplita: daca nu Il port acuma pe Dumnezeu, daca nu-L vad acuma in viata mea pe Dumnezeu, nici dincolo de viata asta nu-L voi vedea”.
MOARTEA NECUNOASTERII LUI DUMNEZEU
Ziceri memorabile ale parintelui Rafail Noica din conferinta “Din ce moarte ne-a izbavit Hristos“:
- “Subiectul de astazi este o intrebare care am socotit-o minunata, din ultima cuvantare pe care am tinut-o aicea. Intrebarea era “Din ce moarte ne-a izbavit Hristos?” Si-am simtit ca nu am raspuns cum se cuvenea. Cum se zice, mai popular asa, “n-am fost pe faza”. În doua cuvinte, pe care as vrea sa le dezvolt astazi, putem spune asa: “din moartea necunoasterii de Dumnezeu, care ne-a survenit tocmai din gustarea pomului cunoasterii”. Cuvantul nu mie mi-a fost dat, altcineva mi l-a dat, dar asa cum m-a izbit intrebarea, ca fiind minunata – in sensul ca intrebari de astea as vrea sa purtam toti in inimile noastre pana cand vom ajunge sa cunoastem Invierea – tot asa imi vine sa zic ca m-a traznit si raspunsul. Ala era cel care as fi vrut sa-l fi dat, chit ca mai dezvoltam dupa aia, si ma bucur pentru persoana careia i-a venit de la Dumnezeu…”
- “O, de-am trai noi toti ca MOARTE necunoasterea lui Dumnezeu (in chip viu, existential, nota noastra). De-am trai noi asta ca o moarte, ne-ar fi mai putin confortabil sa traim in toate conforturile pe care ni le ofera viata. Dar ar fi un zbucium foarte important. Dar s-a pierdut, cu dinamica necontenita a caderii lui Adam, s-a pierdut pana si simtamantul asta“.
- “Parintele Sofronie socotea ca blestemul cel mai mare este a nu-L cunoaste pe Dumnezeu. Banuiesc ca multi din contemporanii nostri sunt “bine mersi” fara Dumnezeu. Poate ne e un pic dor de El, poate mai avem si niste greutati si ne amintim ca mai este si Dumnezeu si poate… sa ne ajute El când altii nu pot, insa nu ne dam seama…; a murit ceva în sufletul nostru si nu ne dam seama – tocmai fiindca suntem morti – ce moarte înseamna faptul de a nu-L cunoaste pe Dumnezeu“.
- “Dacã nu cunosc pe Dumnezeu, dacã nu-L trãiesc în viaţa asta pe Dumnezeu, când mi se sfârşeşte sorocul meu pãmântesc şi ma despart de trup, o sã rãmân în întunericul în care sunt. Sfântul Simeon Noul Teolog zicea un lucru înfricoşãtor: “Cine n-a vazut pe Dumnezeu in viata asta nu-L va vedea nici in cealalta”. Aici aş aduce cuvântul Sfântului Siluan: “Ţine-ţi mintea în iad, dar nu deznãdãjdui”. Cã zice Sfântul Siluan: “Nu vom deznãdãjdui, cã milostiv este Dumnezeu”. Adicã, noi nu trebuie sã ne ascundem îndãrãtul unor închipuiri sau dorinţe de-ale noastre – “ei, las` ca poate o sa mearga si asa si asa”. Trebuie sã ştim legea asta, ca lege cumplitã: dacã nu Il port acuma pe Dumnezeu, dacã nu-L vãd acuma în viaţa mea pe Dumnezeu, nici dincolo de viaţa asta nu-L voi vedea”.
- “Deci, pacatul – sa nu ne oprim la definitii morale, e prea putin morala, trebuie s-o depasim cat mai curand; nu in imoralitate (asta e a cadea dincoace de morala), trebuie sa trecem dincolo de morala, in fiintialitate, ontologie, daca vreti – trebuie înteles ca lucrare a mortii în noi, care înmulteste moartea, ne umple de moarte. (…) Pacatul este chipul mortii, al mortii vazute ca despartirea sufletului de Dumnezeu, Facatorul lui. Asta este moartea, asta este pacatul. Tot ceea ce desparte sufletul omului de Facatorul lui, de Dumnezeu, e moarte. Lucrarea acelui lucru, acelei energii, a acelui gând, a acelei fapte este pacat, este lucrarea mortii. Iar tot ceea ce aduce pe om catre Dumnezeu este viata si este stingerea lucrarii mortii. Viata si libertatea ne sunt date pentru ceea ce numeste Biserica: pocainta“.
- “Iesirea nedureroasa din lumea aceasta, pana la sederea de-a dreapta Tatalui era menirea lui Adam in Rai... Daca el ar fi crezut lui Dumnezeu mai mult decat Inselatorului, [atunci] nu prin moarte, ci – asa cum avem un chip in Enoh, care n-a murit, ci s-a mutat si e cu Dumnezeu undeva; Proorocul Ilie, la fel, a venit un car de foc, l-a luat si n-a murit; avem doua experiente ale unei treceri din viata la nemurire fara durerea mortii, in acesti doi – banuiesc ca asa trebuia sa fie trecerea in cele vesnice. Fiindca moartea, ca sfarsitul, ca… savarsitul existentei, al devenirii noastre pe pamant, moartea… nu este moarte, ci, prin puterea lui Dumnezeu de la Invierea lui Hristos, nu mai este moarte, ci este nastere. (…)
- Dar de ce a suferit Eva blestemul acesta al nasterii în dureri? Pentru ca nasterea omului în lumea asta îngana omului nasterea omului la sfarsitul vietii asteia. Asa cum ne-am facut gestatia în pantecele maicii pentru a veni in viata asta, tot asa ne facem devenirea asta între nastere si mormant, a doua gestatie, pentru a ne naste întru cele vesnice. (…) In dureri si poate cu plangere se face nasterea omului in lumea asta. Mama boleste, pruncul se naste plangand; si in plansoare insotim trupul neinsufletit la mormant si cu plangere il inmormantam. (…) Plangerea este numai pentru viata asta si face parte din dinamica pocaintei. [Pocainta] nu [inseamna] atat parere de rau pentru relele facute. Noi intelegem foarte analitic, foarte primitiv lucrurile, obiectiv [impersonal, n.n.]. Asta numesc eu primitiv duhovniceste. Noi gandim obiectiv. Faptul ca am facut o greseala si-mi pare rau pentru ea – nu asta este inca pocainta, dar ar putea sa fie un inceput. Adica, o parere de rau ca vedem ca am scrantit-o, asta e normal. Dar lacrimile adevarate sunt cand sufletul incepe sa traiasca faptul ca despartirea de Dumnezeu este un blestem si ca acel blestem este moarte. Ca el, sufletul, despartit de Dumnezeu (vreau sa zic persoana; nu iau, analitic, doar sufletul, ci impreuna cu trupul si cu tot ce alcatuieste persoana omului), cand isi da seama ca e despartit de Dumnezeu… Trebuie sa cunoastem cat de putin pe Dumnezeu, macar, ca sa ne dam seama… Când cunoaste sufletul – asta v-o spun din experienta parintelui Sofronie si a sfintilor, dar trebuie toti sa ajungem la experienta asta – cand incepe sufletul sa vada de ce Dumnezeu ne-am despartit noi, de care dragoste ne lipsim noi, lacrimile vin din dragoste, nu din parere de rau obiectiva (ca am facut – obiectiv [impersonal, n.n.] – ceva tampit, sa zicem), ci ca prin acea prostie, prin acea rautate s-a ranit dragostea lui Dumnezeu. In ce fel s-a ranit? Prin despartirea mea de dragostea asta”.
- “Îndraznesc sa mai spun un lucru: Dragostea – si când vorbim de dragoste vorbim de Dumnezeu, dragostea lui Dumnezeu -, dragostea este atotputernica, însa nimic nu este – paradoxal – mai vulnerabil decât Dragostea. Daca Dumnezeu n-ar iubi, Dragostea n-ar putea fi ranita si Dumnezeu n-ar putea fi ranit. Paradoxal, dragostea adevarata, dumnezeiasca este asa de intensa, este “foc mistuitor” care mistuieste nemistuit. De ce nemistuit? Pentru ca Dumnezeu este nemuritor si totusi, în acelasi timp, este, cum zicem noi, cu limbajul nostru de-al psihologiei: vulnerabila. În ce sens “vulnerabila”? Subtire. Dumnezeu se mahneste! Si în ce fel se mahneste? Nu se ofenseaza. Asta-i erezie! Dumnezeu nu cunoaste mânie, ofensa; nu-L poti ofensa pe Dumnezeu. Noi, prostii ne ofensam, ca daca cineva mi-a zis ca sunt un porc, ma si ofensez si ma supar pe el… da’ uita-te-n oglinda, poate nu e prea flatant ce vezi acolo, dar porc nu e! 🙂 Asa ca ce-avem de ne ofensam? Avem slabiciune, avem moarte. Dumnezeu nu are slabiciune, nici moarte si nu se supara, dar se mahneste pentru mine. Ca pacatuind, eu ma lipsesc de dragostea Lui si de tot ce vrea sa reverse în mine… (…)
- Dumnezeu vrea sa devin un dumnezeu, dar nu pe calea asta “amatorista”, ci pe calea, hai sa-i zicem “profesionista” . Dumnezeu… “profesional” ne învata cum sa ajungem la El si daca ar putea sa ne dea mai mult decat ce este El, ne-ar da mai mult! Asta-i dragostea dumnezeiasca! (…) Dragostea se daruieste total si daca ar putea da mai mult decât totul, ar da mai mult, si când a putut sa dea mai mult a dat mai mult, macar în conditiile astea limitate, pamântesti…”.
Legaturi:
- Cum si cine a frant Trupul si a varsat Sangele lui Hristos? – parintele Rafail Noica
- DRUMUL SPRE EMAUS sau DE CE ERA NEVEROSIMILA INVIEREA? – parintele Rafail Noica
***
- Arhimandritul Sofronie: Ce este pacatul?
- HRISTOS A INVIAT, IAR NOI MURIM? – Pastorala la Invierea Domnului a P.S. Sebastian
- Sfantul Varsanufie de la Optina despre bucuria adevarata a Invierii
- INVIEREA – MAREA PROVOCARE A VIETII NOASTRE
- Sfantul Ierarh Ignatie Brianceaninov – despre starea de moarte a duhului omenesc
- Omul intre “binele” firii cazute si lucrarea launtrica a Duhului
- De ce avem nevoie pentru a trai duhovniceste?
- Sf. Simeon Noul Teolog despre pocainta ca drum de la moarte la Inviere
- Parintele Arsenie Boca: Despre moarte si Viata vesnica
Da! Este o realitate dincolo de orice putinta de tagada!
Cine nu L-a cunoscut pe Dumnezeu inca din viata asta nu-l poate vedea si cunoaste in cea de ‘dincolo’.
SA nu ajungem ca fecioarele cele nebune care, lucrand faptele bune avand pe deasupra insasi virtutea de curatenie trupeasca n-au avut – in schimb – ulei in candelele lor – adica n-au acumulat Darul Sf.Duh care este sensul vietii crestinesti potrivit spuselor Sf.Serafim de Sarov…in functie de darul si aplecarea sufleteasca fiecare, in ce simte si realizeaza dobandirea Darului Sf. Duh in aceea sa si lucreze cu osardie: unul prin Cuvantul lui Dumnezeu spus cu dragoste, cu smerenie, prin meditarea la el, altul prin rugaciune, altul prin post, altul prin citirea Sf.Parinti, altul prin cugetarea la moarte…de acelasi lucru ne incredinteaza si Sf.Paisie Aghioritul care ne spune despre mijloacele (mai sus-amintite)ce ne duc la scopul nostru: mantuirea cu ajutorul lui Dumnezeu care ar vrea sa verse peste noi dragostea Lui, sa ne umple de Darurile Sf.Duh!
Din conferinta parintelui Rafail Noica mi-a mers la suflet precizarea ca Hristos ne-a izbavit din moaretea necunoasterii de Dumnezeu , dar si o noutate [ pentru mine ] , ca pocainta adevarata
doar incepe cu parerea de rau obiectiva pentru pacatul savarsit ,
dar se implineste ca Taina Sfanta prin lacrimile izvorate
din D R A G O S T E A D E D U M N E Z E U
Si-am mai aflat inca ceva tulburator :”… tot asa ne facem devenirea asta intre nastere si mormant , a doua gestatie , pentru
a ne naste intru cele vesnice ” … ideea aceasta existentiala ,
desi am mai citit-o si la alti autori – clerici sau laici
– mi s-a infiltrat in gand si-n suflet in forma asta , asa cum am citit-o aici …si cum imi aminteste de momentul Sfintei Impartasanii…”Tot ceea ce desparte sufletul omului de
Facatorul lui , de Dumnezeu , este moarte ”
Am mai invatat inca o lectie , Admin , despre Zidire si distrugere , despre Creatie si moarte … si azi , pe cand priveam cum si-au aprins castanii candelabrele spre Cer , simteam
in mine , aprinse , cuvinte razlete din cele citite , “Din ce moarte ne-a izbavit HRISTOS ” !!! si , fara vreun motiv anume
am inceput sa plang …chiar oboseala de-atata senin , aici , in sud , s-a transfigurat in cuvintele INVIERII , in cea de-a 3-a Zi … iarba inalta , unduita de vantul mangaietor al campiei smaltuite de picaturi de flori albastre , albe , galbene si
viorii … pamantul reavan , crengute inflorite , copacei rosii si
galbeni si liliacul izbucnit in violet , si-n alb , si-n rosietic …toate zambeau in primavara … vrabiutele galagioase care-si tineau si ele conferintele in vazduh si ciorile zburand incolo si incoace …toate acestea stiind “Din ce moarte ne-a
izbavit Hristos prin moartea si Invierea Sa ” pe noi , oamenii… pe mine , pacatoasa …
Admin , am mai invatat inca o lectie …
Admin , Hristos a inviat !!!
Admin , adevarat a inviat !!!
@Admin si @toti
“Cine nu L-a vazut pe Dumnezeu in viata aceasta nu-L va vedea nici in cealalta”.
Sa intelegem ca trebuie sa-l vedem “fizic”?
In lumina Sfintilor Parinti,chiar Parintele Arsenie Boca spunea ca unui crestin adevarat trebuie sa i se arate macar odata in viata Domnul nostru Iisus Hristos sau Maica Domnului.
Parintele Sofronie vorbeste de asemenea de Lumina Necreata in care il recunoaste pe Dumnezeu care spune EU SUNT CELA CE SUNT.
Deci sa intelegem ca trebuie sa avem parte de astfel de astfel de experinte pentru a putea sa-L vedem pe Dumnezeu si in cealalta viata?
Daca asa stau lucrurile este foarte trist pentru noi,care nici macar nu vedem lucruri grosolane,precum pacatele proprii.
Dupa cum vedem afirmatia de sus:”Cine nu L-a vazut…..” suna ca a axioma.
E infricosator!dar…….
Inainte de a indulci raspunsul si a-l adapta propriilor noastre neputinte,inainte de a gasi un raspuns convenabil va rog sa analizati profund aceasta problema.Si deznadejdea cea buna mantuieste!
De acord deplin cu ce ati scris in ultima parte apropo de axioma si de deznadejdea cea buna, insa nu e vorba de o vedere fizica, bineinteles si nu e vorba nici de necesitatea de a avea neaparat experiente taborice ca isihastii (oricum simplul fapt de a fi avut o experienta, oricat de inalta si oricat de autentica nu asigura nimic, ci este numai o si mai mare responsabilitate), ci de a-L cunoaste pe Dumnezeu launtric, cu inima, prin har, adica a ne uni cu El si a vietui intru El si El intru noi, prin energiile sale necreate. E o chemare, in primul rand, la o relatie vie cu Dumnezeul Cel Viu, la o raportare personala la El ca Persoana, si apoi de a-L lasa sa se salasluiasca in noi, prin harul Sau, de a ne lupta in permanenta pentru a-I simti prezenta, facand curat in inima si in viata noastra prin pocainta.