INCEPE POSTUL CEL MARE. Parintele Petroniu Tanase despre POSTUL ADEVARAT, valoarea sa si incercarile de denaturare
„<<In toata vremea postul este de folos celor ce-l tin pre dansul...>>, spune imnografia Bisericii noastre din vremea Postului Mare; iar marele ierarh Ioan Gura de Aur, intr-unul din cuvintele sale de la Pasti, zice: „A trecut vremea postului, dar nu a trecut si trebuinta postului…“.
Intotdeauna deci, dar mai ales acum, cand Postul se afla printre preocuparile de seama ale Bisericii Ortodoxe, este vreme potrivita sa ne oprim putin asupra lui.
Mi-aduc aminte din copilarie, cu cata evlavie era tinut postul atunci! Nu se facea exceptie de la post, nici pentru caz de boala, nici pentru cei mici, toti il tineam cu severitate. Sfantul si Marele Post al Paresimilor era asteptat ca un mare eveniment. Erau vase anume pastrate pentru Postul Mare. Şi cu cata primeneala sufleteasca ajungeam la Sfintele Pasti! „Se poate sa nu tii postul? Domnul Hristos a postit patruzeci de zile pentru pacatele noastre si noi sa nu postim? Mare pacat sa calci randuiala postului“! Asa gandeau crestinii ortodocsi de altadata.
Civilizatia noastra materialista si iubitoare de placeri a strambat aceasta intelegere. Mi-aduc iarasi aminte de convorbirea dintre un reprezentant al acestui duh si un parinte duhovnicesc, care staruia asupra marii necesitati a postului pentru viata crestina. „Prea cuvioase, zicea acela, a trecut vremea aceea, acum s-au schimbat lucrurile! Un om, ca sa dea randament in munca, are nevoie de atatea calorii pe zi si de o alimentatie bogata in vitamine…“. Caloriile si vitaminele reglementeaza alimentatia omului de azi, iar randuielile crestinesti traditionale pentru post par nestiintifice si invechite.
Intr-adevar, este un fapt binecunoscut ca lumea de astazi si mai ales cea de la oras, dintr-o multime de motive, tine tot mai putin posturile bisericesti. Asa de putin, incat conducerea Bisericii Ortodoxe se gandeste la o adaptare a randuielilor traditionale pentru post. Intre temele viitorului sinod panortodox este trecuta si aceea a Postului, socotit ca una din problemele grave ale vietii crestine ortodoxe si nu lipsesc printre teologi glasuri care propun o scurtare a duratei posturilor mari o imputinare a zilelor de post si o indulcire a meniurilor de post.
Sa-si fi pierdut oare postul in vremea noastra valoarea lui spirituala si puterea lui innoitoare de suflet?
De la inceput observam ca acest fel de intelegere are in vedere postul mai ales sub aspectul lui material, exterior: schimbare de regim alimentar, reducerea cantitatii de hrana.
Dar aceasta intelegere a postului nu-i cea adevarata, invatatura Bisericii noastre ne-o spune cu toata claritatea.
„Daca postesti numai de bucate, zice un tropar din vremea Triodului, iar pacatele nu le parasesti, te asemeni cu viclenii draci, care niciodata nu mananca“.
Sau altul:
„Sa postim post bine placut Domnului. Postul cel adevarat este instrainarea de rautati, infranarea limbii, lepadarea maniei, departarea de pofte, de clevetire, de minciuna si de juramantul mincinos. Lipsa acestora este postul cel adevarat si bine primit“.
Iar marele Hrisostom zice:
„Postesti? Arata-mi-o prin fapte. Cum? De vezi un sarac, ai mila de el; un dusman, impaca-te cu el; un prieten cu nume bun, nu-l invidia. Nu numai gura si stomacul sa posteasca, ci si ochii si urechile si picioarele si mainile noastre, ramanand curate de rapire si de lacomie. Picioarele sa nu alerge la spectacolele cele urate, ochii sa nu priveasca cu pofta la frumuseti straine, gura sa posteasca de injuraturi si de vorbe nerusinate…“.
Şi numai aceste marturii, si s-ar putea aduce multime, sunt suficiente ca sa intelegem ca a lega postul numai de schimbarea si imputinarea mancarii este o intelegere nedeplina, unilaterala.
Nu numai schimbarea de regim alimentar este postul, ci un lucru mult mai complex, o lucrare de adanca prefacere si innoire a intregii vieti sufletesti si trupesti a crestinului.
Ne incredinteaza despre acest lucru aceia care au facut din post un prieten iubit pentru toata viata, marii postitori, sfintii.
„Postul, zice Sfantul Isaac Sirul, este cale sfanta a lui Dumnezeu si temelie a toata virtutea. Este cununa pentru cei ce se infraneaza, frumusete a fecioriei si a sfinteniei, maica rugaciunii, inainte mergatorul tuturor faptelor bune...”. (Cuvantul 85).
„Postul si infranarea, zic Parinti Patericului, sunt bogatia sufletului“,
iar Sfantul Ioan Scararul zice:
“Postul este luminare a sufletului, paza a mintii, sanatate a trupului, iertare a pacatelor, usa si desfatare a Raiului” (Treapta 14).
Mantuitorul Insusi ne spune in Sfanta Evanghelie, ca postul este arma nebiruita impotriva dracilor (Marcu 9, 29). Şi iarasi cantarea bisericeasca din Postul Mare zice:
„Bantuielile dracilor nu indraznesc asupra celui ce posteste, iar ingerii stau mai aproape de cei ce se curatesc cu postul“ (Triod).
Astfel, postul se arata ca un mestesug duhovnicesc, care angajeaza intreaga noastra fiinta: sanatate trupeasca, sfintire sufleteasca si trupeasca, iertare de pacate, cale catre cer, arma nebiruita impotriva dracilor, toate acestea si mai multe decat acestea ni le mijloceste postul. Care crestin s-ar putea lipsi de ajutorul lui?
Mantuitorul Hristos, Care nu avea nevoie de post, a postit totusi pentru ca sa ne invete cu pilda, cat de mare este folosul postului. De aceea, Sfantul Isaac Sirul adauga:
„Postul este arma lucrata de Dumnezeu. Şi daca Legiuitorul insusi a postit, care dintre cei ce pazesc Legea nu trebuie sa posteasca? Şi care dintre cei ce-l nesocotesc nu va fi osandit? (Idem).
Pentru ca este absolut necesar pentru viata crestina postul, de aceea si Biserica l-a randuit de-a lungul intregului an, in posturi de o zi sau de mai multe, pentru ca din intalnirea cat mai deasa cu postul, sa ni-l facem bun prieten pe calea desavarsirii crestinesti si a poruncit cu hotarare ca tot crestinul sa-l tina, iar cei ce-l nesocotesc sa fie scosi din Biserica.
Aceasta severitate a Bisericii ortodoxe este pe deplin indreptatita, deoarece nu este posibila desavarsirea crestineasca, mantuirea sufletului fara ajutorul postului. Cateva exemple sunt edificatoare.
Rugaciunea este oxigenul vietii sufletesti. Asa cum trupul moare fara oxigen, tot asa si sufletul nu poata trai fara rugaciune. Sfintii Parinti numesc rugaciunea „inaltarea mintii catre Dumnezeu“, „convorbire cu Dumnezeu“. Dar cine nu stie ca omul ingreuiat cu mancare si bautura nu are mintea sprintena nici pentru cele pamantesti, necum pentru inaltarea catre Dumnezeu in rugaciune. Şi dimpotriva, mintea celui usurat cu infranare si post este sprintena si usor se inalta pa aripile rugaciunii. Rugaciunea si postul sunt strans legate impreuna si toti cuviosii si sfintii, care au fost mari rugatori, au fost si postitori.
Pocainta, spun Sfintii Parinti, este cea mai inalta dintre virtuti, mijloc de continua desavarsire a crestinului, lucrare permanenta a sufletului, care ne trece peste marea vietii spre raiul cel vesnic. Dar ea este asa de legata cu postul incat se confunda cu acesta. Este de neconceput pocainta fara post.
Tot asa putem spune si despre milostenie, despre smerenie, despre curatirea de toate patimile care robesc pe om si despre toate virtutile, daca le-am lua pe rand, ca se sprijina pe post. Cu adevarat, asa cum spune Sfantul Isaac Şirul: „Postul este temelia a toata virtutea“.
Daca este asa, atunci de ce crestinii de astazi nu mai tin, sau tin asa de putin postul?”
(din: Ieromonah Petroniu Tanase, “Chemarea Sfintei Ortodoxii”, Editura Bizantina, Bucuresti, 2006)
Legaturi:
- A sosit Postul Mare: INCEPEM CALATORIA SPRE… ACASA!/ Vecernia iertarii si ocazia de a muri duhului lumesc/ COPIII POSTESC? CUM?
- DUMINICA IERTARII. INCEPUTUL POSTULUI MARE. Parintele Coman despre sensul si riscurile postului si iertarii: “SA INVESTIM IN DUMNEZEU!”
- POSTUL MARE. Care este sensul sau duhovnicesc si CUM SE DUCE LUPTA CU ISPITELE IN ASTEPTAREA INVIERII? Parintele Sofronie – cuvantari duhovnicesti (I)
- DUMINICA IERTARII. Predici de mare adancime ale Parintelui Sofronie (II). CUM SA TRECEM POSTUL MARE in mijlocul tensiunilor apocaliptice ale vremii noastre?
- IPS TEOFAN – GANDURI LA INCEPUT DE POST: Plansul dupa raiul pierdut, dorul dupa Inviere…
***
- “Sa ne folosim de aceasta vreme a Postului, fiindca nu stim de ni se va mai da o vreme ca aceasta…”
- Omilie a Sfantului Luca al Crimeei la Duminica lasatului sec de branza: DESPRE SLAVA DESARTA SI FATARNICIA CARE NE POT DERAIA CALEA POSTULUI
- Parintele Rafail Noica despre “subtirimea” si vulnerabilitatea iubirii lui Dumnezeu pentru noi. DE CE POSTIM? DE CE SA IERTAM? CARE NE E VOCATIA?
- Intrarea in Postul cel Mare. Chemare spre pocainta (Sf. Ignatie Briancianinov)
***
- Cum sa luam Postul in serios in lumea noastra?
- “…. NUMAI CU POST SI CU RUGACIUNE”
- “STILUL DE VIATA” AL POSTULUI
- Canonul cel Mare al Sf. Andrei Criteanul si intrarea in duhul Postului Mare
- Aduse cu posta electronica: PR. GHEORGHE HOLBEA: CUNOASTEREA DUHOVNICEASCA SE DA PE MASURA POCAINTEI. Si o “traversare” duhovniceasca aplicata la viata noastra a Canonului celui Mare al Sfantului Andrei Criteanul
- LA PORTILE POSTULUI MARE – o alta scrisoare foarte folositoare a Batranului Selafiil Siberianul, ucenicul Sfantului Ierarh Luca al Crimeei
- Cuviosul Paisie Aghioritul: La ce sa luam aminte mai mult in Postul Mare?
- CUVANT VIU SI LAMURITOR DESPRE SENSUL, FOLOSUL SI MASURA POSTULUI de Ieromonahul Ioan Buliga
- In fata oamenilor lumesti trebuie sa recunoastem ca postim? PUTEM CALCA POSTUL DACA SUNTEM SERVITI CU MANCARE DE DULCE, “CA SA NU SMINTIM”?
- Sfaturi si raspunsuri importante de la FERICITUL PARINTE EPIFANIE DESPRE POST
- PARINTELE NICHIFOR HORIA (Sfintii Trei Ierarhi) DESPRE POST SI MARTURISIREA CREDINTEI: “Biserica Ortodoxa nu face aggiornamento la moda timpului”
- Sa postim cu marime de suflet! CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL DESPRE NEVOIA DE POST, INFRANARE, ASCEZA
- Postul ca parte a duhului ascetic, esential vietuirii crestinesti
- Sfantul Simeon Noul Teolog: POSTUL SI BINEFACERILE LUI
- CE SI CUM PUTEM MANCA SANATOS IN POST… SI NU NUMAI? (video)
„Doamne şi Stăpânul vieţii mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de stăpânire şi al grăirii în deşert nu mi-l da mie. (o metanie)
Iar duhul curăţiei, al gândului smerit, al răbdării şi al dragostei, dăruieşte-l mie, robului Tău. (o metanie)
Aşa Doamne, Împărate, dăruieşte-mi ca să-mi văd greşalele mele şi să nu osândesc pe fratele meu, că binecuvântat eşti în vecii vecilor. Amin”. (o metanie)
Dacă sufletul nu-mi plânge
Şi nu-şi simte goliciunea,
Nu am inima în stare
Să trăiască rugăciunea.
Vorbele–mi nu poartă-n ele
Nici durere nici dorinţă.
Nici nu cer, nici nu înalţă
Către cer o suferinţă.
Dacă nu mă simt nevrednic,
Plin de tot ce este rău,
Nu mă raportez la ceia
Ce î-mi cere Dumnezeu.
Nu am dobândit în suflet
O reală referinţă
La Hristos, la chinul crucii
Şi la sfânta-i suferinţă.
N-am simţit nici rostul crucii
Şi nici dorul mântuirii,
Nici dorinţa de-a parcurge
Căile desăvârşirii.
Sufletul nu-i viu să simtă
Nici zdrobire, nici povară,
Nici pericolul din lume,
Nici din cele ce doboară.
Nici păcatul nu mă arde
Şi nici relele trăite
Şi nici groaza-ne’mplinirii
Celor viu făgăduite.
Dacă nu-mi doresc cu sete
O reală pocăinţă,
N-am simţit imensul bine
Ce-l câştig prin nevoinţă.
Tot ce spun e vorbă goală,
-Fie-n rugă, fie-n lume-,
Care nu are puterea
De-a convinge, (nici în mine).
Cum o să conving eu cerul,
Că doresc cu’adevărat,
Să devin curat şi vrednic
Când n-am frică de păcat ?
Când privesc desăvârşirea
Ca pe-un lucru cu putinţă,
Dobândit şi dobândibil
FĂRĂ culmi de nevoinţă.
Frati admini,
Am si eu o propunere pentru voi si pentru cititorii acestui site binecuvantat.
Propunerea este izvorata din nevoia mea si probabil si a multor altora de a gasi un duhovnic iscusit in curatirea launtrica, cu discernamant si rabdare si mai ales traitor al rugaciunii si al lucrarii celei bune. Cati nu suntem oare care cautam si nu gasim un astfel de duhovnic o viata intreaga?
Va propun astfel sa deschideti o sectiune eventual in care cititorii binecuvantati sa depuna marturie despre duhovnicii lor din Romania. Astfel mai aflam si noi incotro sa ne mai indrumam cautarile.
Cati duhovnici iscusiti nu sunt ascunsi prin manastiri si cat folos ne-om trage si noi de i-am cunoaste si ne-am bucura de invataturilor lor…
Va ajut si eu cum pot in aceasta lucrare.
Va multumesc. Fiti binecuvantati!
@ Sim:
Doamne, ajuta!
Si noi va multumim!
O sa reluam comentariul dvs. la postari mai actuale, unde sa poata citi mai multi si sa poata raspunda sugestiei dvs.
In ce ne priveste, va intelegem nevoia si va impartasim cautarea, ne temem ca multi, atat ucenici, cat si duhovnici, vor dori mai degraba (cel putin la nivel public) sa-si doreasca sa pastreze o oarecare discretie asupra identitatii si/sau a faptelor lor; cel putin in ce-i priveste … tocmai pe cei mai ascunsi. Poate totusi se va gasi o cale de mijloc, cumva?
@ Admin
Multumesc. O cale de mijloc, da.
Putem sa-i spunem o sectiune de marturii ale cititorilor despre propriile experiente in viata duhovniceasca. Despre dilemele, ispitele, coborarile si urcarile intanite pe cale si unde si-au gasit alinarea, raspunsul(intr-o carte, printr-un prieten, la duhovnic, la un copil, printr-un gand bun, etc). Astfel ne vom folosi cu totii, ne vom mai cunoaste intre noi, iar in ceea ce priveste discutia de mai sus, cine cauta, va avea ochi sa vada si urechi sa auda si va sti ce sa faca.
Limitele de discretie ale celor care depun marturie vor ramane la latitudinea acestora, sub indrumarea voastra.
Nadajduiesc ca bunul Dumnezeu, vazand stradania noastra, ne va ajuta si ne va calauzi!
Doamne, ajuta!