Predici audio la VINDECAREA ORBULUI DIN IERIHON (BARTIMEU). IPS Bartolomeu Anania despre STARUINTA IN RUGACIUNE si ORBIREA SUFLETEASCA A CELOR NECINSTITI SUFLETESTE: “Cata ipocrizie exista in vremurile noastre!”
Predica IPS Bartolomeu Anania la Duminica a XXXI-a dupa Rusalii (VINDECAREA ORBULUI BARTIMEU):
– O prima invatatura pe care trebuie sa o retinem este staruinta in rugaciune. Orbul Il ruga pe Iisus sa aiba mila sa el, in timp ce multimea il indemna sa taca. Dar el, cu cat mai mult il opreau, cu atat mai mult se indarjea sa-L “supere” pe Dumnezeu. Si Dumnezeu nu s-a suparat, s-a apropiat de el si l-a intrebat ce vrea. Dar nu degeaba l-a intrebat.
– Rugamintea orbului a fost una ca pentru Dumnezeu: Doamne, sa-mi capat vederea! In clipa in care el striga dupa Iisus, era convins ca Iisus are puterea de a-i reda vederea. Si Iisus i-a redat-o, iar el a vazut. Asadar, trebuie sa avem staruinta in rugaciune. Dar oare de ce trebuie sa staruim? Dumnezeu este Atotputernic si stie de ce avem nevoie inainte sa ne rugam noi, dar rugaciunea si staruinta este actul prezentei noastre in fata lui Dumnezeu. Legatura noastra cu Dumnezeu este o legatura de comuniune, nu numai de comunicare. Daca Dumnezeu este veghetor, si noi suntem obligati sa fim veghetori.
– Toata relatia noastra cu Dumnezeu este personala, de la persoana la persoana, iar pe de alta parte este conlucratoare, sinergica, adica impreuna-lucratoare. Si Dumnezeu lucreaza, si noi trebuie sa lucram. Dumnezeu priveste spre noi, si noi trebuie sa privim spre El. Noi Il rugam iar Dumnezeu ne raspunde, exista un dialog permanent intre noi si Dumnezeu. Staruinta inseamna ca noi prin rugaciune sa fim mereu prezenti in Dumnezeu, nu doar in fata Lui.
– Orbul din nastere nu stia de existenta Fiului lui Dumnezeu, sau nu credea in El de la inceput. De aceea nici nu i-a cerut nimic. El a ramas orb si trupeste si sufleteste pana in clipa in care L-a vazut pe Hristos si a aflat din gura Lui ca El este Fiul lui Dumnezeu si ca El il vindecase. Vederea i-a venit in absenta lui Iisus, acolo la izvor, dupa ce si-a spalat pleoapele cu apa. Asadar, el pe dinlauntru tot orb ramasese, pana in clipa cand L-a vazut pe Iisus.
– Dar orbul acesta de azi, din Ierihon, era luminat pe dinauntru de credinta. Cand i s-a spus ca pe drum trece Iisus Nazarineanul, el stia ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu si ca are puterea de a face o astfel de minune.
– Orbirea launtrica este mai importanta decat cea fizica. Sa nu fii orb in interiorul tau! Adevarata orbire este cea sufleteasca. Orbirea inseamna intuneric, iar intunericul inseamna izolare, ignoranta, nestiinta. Dar oare lumina vine numai din carte, din invatatura? Se spune despre un om invatat ca este un om luminat la cap, insa nu orice invatatura lumineaza.
Carturarii si fariseii erau clasa conducatoare a iudeilor din vremea aceea si refuzau cu indarjire sa primeasca mesajul lui Iisus si sa creada ca El este Fiul lui Dumnezeu, desi fusesera martorii nemijlociti ai atator minuni pe care le savarsise Iisus, inclusiv invierea lui Lazar. Acestia erau clasa “luminata” a poporului, cei care cunosteau bine Scripturile, erau foarte invatati, poate singurii invatati din tot poporul, iar Iisus ii mustra asa: “Vai voua carturari si farisei fatarnici si orbi!“ Asa ii defineste Iisus. De ce? Pentru ca erau fatarnici. Pe dinafara se aratau poporului ca fiind evlaviosi, postitori, se rugau in vazul lumii, dar in interior erau putrezi, erau hrapareti, lacomi, erau talhari:
Prin aceste cuvinte Hristos nu judeca ignoranta, ci necinstea sufleteasca, care inseamna a avea doua feţe. Acesta este intunericul sufletesc, necinstea sufleteasca. De aceea Mantuitorul Hristos a strigat de pe treptele templului: “Eu sunt Lumina lumii. Cel ce-mi urmeaza Mie nu va umbla intru intuneric, ci va avea lumina Vietii.”
– Nu orice lumina este aducatoare de lumina. Nu orice om este un om luminat. Exista carti si carti, conferinte si conferinte, sunt emisiuni si emisiuni, unele care zidesc, altele care destrama, unele care lumineaza si altele care strica mintile si sufletele copiilor. Pana acolo merge ipocrizia si nerusinarea.
– Cata ipocrizie exista in vremurile noastre! Numai ca sa faca bani societatile de televiziune! Micul ecran este un patrulater luminat pe dinauntru, dar, de foarte multe ori, aducator de intuneric.
– Depinde de unde primesti lumina. Comparatia dintre lumina de la soare si lumina artificiala. Lumina artificiala produce lumina, dar nu produce viata. Nu orice sursa de lumina produce lumina si face sa creasca sufletul si fiinta umana. Hristos este Cel ce alunga intunericul nestiintei din sufletele noastre.
– Noi nazuim catre rai, dar nu toti vom merge acolo, unii vor merge in intunericul cel mai dinafara, care este iadul cel vesnic.
– Stiti ce inseamna fericirea sau nefericirea? Lumina sau intuneric… Imparatia cerurilor este imparatia luminii, in timp ce iadul este imparatia intunericului, dar i se spune intunericul cel mai dinafara, adica, intunericul desavarsit. Cel care ramane in iad nu moare, are si el viata, si tot vesnica. El nu este vazut de cei pe care-i simte imprejurul sau si nu-i poate vedea. Nu exista pedeapsa mai mare decat sa stii ca ai langa tine niste semeni de-ai tai cu care nu poti comunica in niciun fel, sa traiesti vesnic intr-o desavarsita izolare a intunericului.
– In Imparatia cerurilor exista adevarata comuniune intre oameni. Sufletele celor mantuiti vad de acolo fata lui Dumnezeu, pe ingeri, si se vad ei intre ei. Traiesc intr-o permanenta scaldatoare de lumina dumnezeiasca.
– Sa nu-i compatimim pe cei care nu vad fizic. Unii dintre ei sunt mai luminati decat noi.
– Sa avem grija de luminarea sufletelor noastre. Iisus Hristos este “Soarele dreptatii”. Aceasta este adevarata lumina pe care sa o cerem lui Dumnezeu, si o putem obtine numai urmandu-l pe Hristos: “Cel ce-mi urmeaza Mie, nu va umbla intru intuneric, ci va avea lumina Vietii”.
***
Predica Parintelui Ciprian Negreanu (Cluj-Napoca) -2011:
Pentru aceeasi Duminica, va mai recomandam:
- Sfantul Teofan Zavoratul despre NECRUTAREA DE SINE SI VENIREA HARULUI. Ce asteapta Dumnezeu de la noi? Unde si cum sa cautam ajutorul lui Dumnezeu?
- “NU POATE SA FIE ADEVAR FARA DRAGOSTE SI NICI DRAGOSTE FARA ADEVAR! Am vazut pe multi care se cred marturisitori pentru ca urasc” – Din predica Pr. Mihai Aldea la vindecarea orbului din Ierihon (si audio)
- Vindecarea orbului din Ierihon: DISPERAREA – SCOALA RUGACIUNII ADEVARATE
- PARINTELE NICOLAE STEINHARDT: “Doamne, sa vad!”
- ORBIREA SUFLETEASCA – MINCIUNA DIN NOI
- CUVIOSUL SOFRONIE DESPRE ORBIREA OMULUI CONTEMPORAN: “In afara smereniei sau fara smerenie nu este si nici nu poate fi iubire”
Legaturi:
- CE AM FACUT CU LIBERTATEA DUPA 21 DE ANI? – IPS Bartolomeu Anania, in Pastorala de Craciun, denunta “DEPRAVAREA PLANIFICATA” PRIN ORELE DE EDUCATIE SEXUALA si dezmatul generalizat din mass-media, acuzand “crima lenta si studiata” savarsita impotriva tinerilor
- Glasul de tunet al Mitropolitului Bartolomeu Anania avertizeaza si mustra raspicat si dincolo de mormant: “EUROPA, NU SODOMA!”
- NE BATEM JOC DE HRISTOS SI ALERGAM LA EL NUMAI LA NEVOIE! Ne lasam tinerii educati de mass-media, desfranarea a ajuns nota generala a televiziunilor…
- PARINTELE EPIFANIE: Nu va tintuiti inaintea televizorului. Nu uitati ca butonul nu se foloseste numai pentru deschiderea lui, ci si pentru inchidere. Paziti-va de mijloacele de orbire in masa!
- Dmitri Avdeev despre cum sa ne educam crestineste copiii. PERICOLE IGNORATE SI DE MULTI PARINTI CREDINCIOSI: JUCARIILE SI EROII LA MODA, TELEVIZORUL
- “Familia ortodoxa”: INTERVIU CU PARINTELE NICOLAE TANASE DESPRE FEMEIE, SEXUALITATE, CASATORIE, TELEVIZOR…
- PARINTELE IOANICHIE BALAN. Cuvinte de folos despre ispitele vremii (II): “E mai rau azi ca ieri, pentru ca sunt metode mai diabolice de a distruge pe crestini”
- Sa ne amintim profetiile sfintilor legate de TELEVIZOR si aparitia ANTIHRISTULUI
- Parintele Ioan Buliga despre PACATUL TIMPULUI PIERDUT, PACATUL CURIOZITATII SI TRANDAVIEI FLECARE
- PS SEBASTIAN AL SLATINEI – pastorala a durerii si realismului profetic. CUVINTE TARI, CU VALOAREA UNUI “DUS RECE” ARHIERESC
- FARISEUL
- BOALA MORTALA A FARISEISMULUI SI SIMPTOMELE EI MAI GRAVE: smintirea prefacuta, osandirea, ravna vicleana (2)
- FATARNICIA SI RAUTATEA DEGHIZATE IN RAVNA “INTRANSIGENTA” PT. ADEVAR
- SA NE TEMEM DE FATARNICIE!
- VAI VOUA, carturarilor si fariseilor fatarnici!
- Despre pocainta, FATARNICIE SI INDREPTATIRILE LEGALISTE
- MANGAIERI DUHOVNICESTI DE LA SFANTUL MAXIM. Despre fatarnicii si clevetitorii care il rastignesc din nou pe Domnul
- Sarea Ortodoxiei si surogatele formalismului
- Predica PS Sebastian Pascanu, Episcopul Slatinei si Romanatilor despre FORMALISM SI NEPUTINTA DE A NE BUCURA DE BINELE APROAPELUI
- DUMINICA ORBULUI. Predica Sf. Luca al Crimeei despre NOBLETE si ORBIRE: “Oamenii josnici la fiecare pas viclenesc, sunt in stare sa-i distruga pe fratii lor doar ca sa traiasca ei mai bine”
- PARINTELE ARSENIE BOCA DESPRE SUFLETELE OARBE: “Asa-i firea omului pacatos: cand ii lovesti dracii, iti zice ca tu esti drac”
“Iata cum orbul “Il vede” pe Dumnezeu, iar ceilalti din preajma lui ce fac? Cauta sa-l aduca la tacere. Dupa ce ca nu avea ochi, voiau sa ii inchida si gura. Ii cereau sa taca; voiau sa puna capat entuziasmului si credintei lui puternice pe care, de altfel,Domnul Hristos avea sa o aprecieze: “Credinta ta te-a mantuit.” Nimic mai mult despre credinta orbului, dar evidentierea acesteia de catre Hristos ne incredinteaza pe toti de taria ei. In lumea orbului, Iisus era Dumnezeu adevarat si de aceea el nu se lasa intimidat ori tulburat de opiniile si convingerile celor din jurul sau, care cautau cu tot dinadinsul sa-l aduca si pe el in “lumea” lor, orbindu-l si mai rau.
Cat de actuala este evanghelia de astazi, intr-o lume care , vrea sau nu, cauta parca sa ne “inchida” si noua, de multe ori, si ochii si gura; sa ne inchida urechile de la receptarea cuvantului lui Dumnezeu, secularizandu-ne. Suntem provocati tot mai mult sa traim potrivit veacului acestuia trecator, nu punand atat de mult pret pe invatatura crestina si pe pazirea poruncilor sfinte, ci traindu-ne viata asa, la intamplare:cum o fi si cum ne vine mai bine la socoteala, fara sa ascultam si fara sa intretinem un dialog permanent cu Dumnezeu.” (Predici la duminicile de peste an – PS Sebastian Episcopul Slatinei si Romanatilor)
“Cine sunt cei despre care spune Hristos ca desi vad sunt orbi?Sunt acei oameni carora nu le lipseau cartiledin mana – Legea si proorociile – si tot cautau cu disperare sa descopere cand si unde se va naste Mesia, Cine va fi si cum va arata El si asa mai departe. Si, PREOCUPATI PESTE MASURA de acestea, Hristos a trecut pe langa ei!…Nu L-au cunoscut!” (Predici la duminicile de peste an – PS Sebastian Episcopul Slatinei si Romanatilor)
“Noi avem ochi pentru Dumnezeu, sau avem ochi numai pentru bogatii, pentru distractii, pentru functii inalte, pentru destrabalare, pentru palavrageala, pentru pierderea timpului in fel si chip?…
(…) Iata un om dispretuit de toti, dar care ne da lectii! Un model pentru fiecare dintre noi! Un cersetor abandonat in praf, la marginea drumului, invatator noua in ziua si in duminica aceasta! Sa invatam de la el credinta! Sa invatam apoi de la el statornicia si perseverenta in credinta si, mai ales, odata ce L-am cunoscut pe Dumnezeu si ni l-am agonisit noua “Parinte”, sa nu-L mai lasam! Sa nu-L mai vindem pentru dumnezei straini sau ieftini!”(Predici la duminicile de peste an – PS Sebastian Episcopul Slatinei si Romanatilor)
Dacă sufletul nu-mi plânge
Şi nu-şi simte goliciunea,
Nu am inima în-stare
Să trăiască rugăciunea.
Dacă sufletul nu-mi arde
De durere şi căinţă
(Nu se roagă), nu înalţă,
Către cer, vre-o suferinţă.
Dacă nu mă simt nevrednic,
(Plin de tot ce este rău),
Nu mă raportez lăuntric
La ce-mi cere Dumnezeu.
Nu am dobândit în suflet
O reală referinţă,
La Hristos, la chinul crucii
(Şi la sfânta-i suferinţă).
N-am simţit nici rostul crucii
(Şi nici dorul mântuirii),
Nici dorinţa de-a parcurge
Căile desăvârşirii.
Sufletu-mi, nu-i viu, (să simtă)
Nici zdrobire, nici povară,
Nici pericolul din lume,
(Nici din cele ce doboară).
Nici păcatul nu mă arde
(Şi nici relele trăite)
Şi nici groaza ne’mplinirii,
Celor viu făgăduite.
Dacă nu-mi doresc cu sete
O reală pocăinţă,
N-am simţit imensul bine
Ce-l câştig prin nevoinţă.
Tot ce spun e vorbă goală,
(Fie-n rugă, fie-n lume),
Care nu are puterea
De-a convinge, (nici în mine).
Cum o să conving eu cerul
Că doresc, (cu’adevărat),
Să devin curat şi vrednic,
Când n-am frică de păcat ?
Când privesc desăvârşirea
Ca pe’un lucru cu putinţă,
Dobândit (şi dobândibil),
Fără culmi de nevoinţă?
Cum de cred că-s bun şi vrednic
(Ori c’am dobândit) iubirea,
Ne-simţind, ce presupune
Sfântul şi desavârşirea ?
Dacă sufletul nu-mi plânge,
Nu-şi percepe neputinţa.
N’a pătruns şi nu’nţelege,
Nici ce-i sfântul, (nici credinţa).
De nu mă’nspăimântă falsul,
Formalismul şi’nşelarea,
N-o să simt nici un pericol
Când a rătăcit “cărarea”
De nu-mi plâng şi cea mai mică
Şi mai ne’nsemnată vină,
N-o să simt când înşelarea
Se arată (a fi), lumină.
De nu-s ars de ne’mplinirea
Celor ce’s pururi dator,
N-o să simt când alung Harul
Când mă’nşel, când nu am spor.
Dacă sufletul-mi nu-mi plânge
Nu î-şi simte neputinţa,
Şi’n mod sigur nu’nţelege
Ce ne dă (şi vrea), credinţa.
“Fiecare om trebuie sa se examineze pe el insusi mult timp inainte de a se gandi sa condamne pe cineva.”
Moliere
“Esenta imoralitatii este tendinta de a face o exceptie pentru mine insumi.”
Jane Addams
“Atunci cand spui ca esti de acord cu un lucru in principiu inseamna ca nu ai nici cea mai mica intentie sa-l pui in practica.”
Otto von Bismarck
“Un om, in general, are doua motive pentru a face un lucru. Unul care suna bine, si unul real.”
J. Pierpoint Morgan
Pana si marele bancher J.P. Morgan era sincer, uneori!