PARINTELE CONSTANTIN COMAN da marturia cea buna despre PARINTELE STARET EFREM DE LA VATOPED

31-12-2011 Sublinieri

Cititi si:

Părintele Efrem, stareţul Mânăstirii Vatoped din Sfântul Munte Athos, a fost trimis preventiv la închisoare prin hotărârea unei curţi de apel din Atena. Lucrul acesta se întâmpla în ajunul Crăciunului. Măsura a indignat o lume întreagă. Cauza acestei măsuri este chestiunea foarte nebuloasă a unui schimb de terenuri între Mânăstirea Vatoped şi Statul grec.

Îl cunosc pe Părintele Stareţ Efrem şi obştea vatopedină de aproximativ cincisprezece ani şi sunt cu dânşii într-o foarte frumoasă relaţie. Mai mult, am desfăşurat împreună cu Părintele Stareţ Efrem şi cu Mânăstirea Vatoped mai multe proiecte care au avut drept scop recuperarea normalităţii în relaţiile noastre, ale românilor, cu Sfântul Munte, după o perioadă de peste 150 de ani de îngheţare a dialogului reciproc şi de cultivare a reproşurilor şi suspiciunilor, generate de istoria mai veche a acestor relaţii (vezi: mânăstirile închinate şi secularizarea averilor mănăstireşti).

Întrucât am trecut personal prin momente grele, când s-au vehiculat pe seama mea calomnii de tot felul, şi am simţit, atunci, nevoia mărturiilor celor care m-au cunoscut îndeaproape şi ele nu au venit, am hotărât să depun public mărturia mea privitoare la persona Părintelui Stareţ Efrem şi a Mânăstirii Vatoped. O fac cu gândul de a-mi declara solidaritatea mea cu Mânăstirea Vatoped şi cu Părintele Efrem, în aceste momente de grea încercare pentru dânşii, dar şi cu speranţa de a contribui la o cât mai corectă receptare a evenimentelor din partea conaţionalilor mei români.

Pentru mine – şi cred că nu sunt singurul român care are această convingere – Mânăstirea Vatoped este fără îndoială cea mai mare şi mai bine organizată mănăstire ortodoxă în acest moment. A ajuns la acest nivel în douăzeci de ani sub conducerea duhovnicească a Părintelui Efrem, primul stareţ al mânăstirii, după ce obştea de 20 de fraţi a Părintelui Iosif Vatopedinul se instala în Mânăstirea Vatoped în jurul anului 1990. Preluau în ruine cel mai mare complex mănăstiresc din Sfântul Munte. Astăzi acest complex este aproape în întregime restaurat şi găzduieşte o obşte de 120 de monahi. Mânăstirea şi-a recâştigat strălucirea de altă dată, recuperând funcţionarea desăvârşită a vieţii de obşte. Moştenitori ai duhului şi ai practicii isihaste a lui Gheron Iosif, bunicul duhovnicesc al obştii, vatopedinii împletesc pravila isihastă cu viaţa liturgică comună, având un program zilnic riguros şi disciplinat, care oferă mediul cel mai prielnic pentru lucrarea duhovnicească dar şi pentru lucrarea darurilor specifice. Zilnic se slujeşte Dumnezeiasca Liturghie în aproape toate paraclisele mânăstirii. În mănăstire funcţionează, prin contribuţia exclusivă a monahilor, o adevărată şcoală de cântare bisericească bizantină, unul dintre cele mai bune ateliere de icoane din Sfântul Munte, una dintre cele mai bine organizate biblioteci, precum şi o bogată activitate editorială. Am să amintesc în acest context ediţia bilingvă a Everghetinos-ului (text original în ediţie critică şi traducere românească), din care au apărut deja două volume, care confirmă naşterea unei şcoli redutabile de traducători.  Toate, însă, subsumate programului liturgic care deţine prioritatea absolută  şi unanimă.

Văd în Mânăstirea Vatoped, fără nici o rezervă, echivalentul contemporan al marilor mânăstiri care au marcat istoria Răsăritului Ortodox (Sfântul Sava, Sfânta Ecaterina din Sinai, Studionul etc.) şi ale căror tradiţii au ecouri până astăzi în viaţa Bisericii, iar în Părintele Stareţ Efrem una din cele mai mari personalităţi bisericeşti ale momentului. Nu mă îndoiesc de faptul că Mănăstirea şi Părintele Efrem vor depăşi această încercare şi că vor mai avea multe de spus istoriei contemporane a monahismului şi a Bisericii în general.

Obştea Vatopedului are câteva caracteristici. Întâi de toate este compusă din monahi provenind din foarte multe ţări (Cipru, Grecia, România, Rusia, Georgia, Franţa, Anglia, Australia, America, Brazilia, …), care trăiesc în deplină frăţietate, în ciuda tensiunilor etnice care marchează deseori relaţiile dintre mânăstirile atonite. Mi-a plăcut să cred că această componentă multietnică a obştii vatopedine este motivată eshatologic, monahismul însuşi constituind perpetuarea orientării preponderent eshatologice a Bisericii primare. În obştea mânăstirii vieţuiesc şi peste zece monahi români, despre care, deseori, am fost ispitit de speranţa că într-o bună zi, măcar parte din ei, vor reveni în ţară şi vor pune umărul la întărirea monahismului românesc. Vieţuirea lor monahală este exemplară.

În al doilea rând, deschiderea Mânăstirii Vatoped spre lumea din afara Athosului este o caracteristică ce o deosebeşte de toate celelalte mânăstiri atonite, care rămân dedicate vieţii şi activităţii interne. Această deschidere s-a manifestat în contactele realizate cu diferite Bisericii Ortodoxe, cum este cea a Greciei, Ciprului, României, Bielorusiei şi Rusiei, într-o intensă activitate editorială, precum şi în organizarea unor congrese internaţionale dedicate unor mari personalităţi bisericeşti şi teologice (Sf. Grigorie Palama, Gheron Iosif, Arhim. Sofronie Saharov). Cu un efort uriaş al părinţilor şi cu o continuă şi jertfelnică nevoinţă, mânăstirea este deschisă permanent pelerinilor şi monahilor veniţi să petreacă diferite stagii pentru folosul duhovnicesc sau familiarizarea cu rânduiala mânăstirii. Este cea mai primitoare dintre mânăstirile Sfântului Munte, zilnic aflându-se în mănăstire, găzduiţi gratuit, zeci de pelerini, iar în perioadele de vârf, 100-150 de pelerini. Prezenţa pelerinilor români este numeroasă şi continuă. Ar fi poate momentul ca miile de români care au trecut prin Mânăstirea Vatoped să depună mărturia lor în sprijinul acesteia şi a părintelui stareţ.

Am stat în Mânăstirea Vatoped în două rânduri câte trei săptămâni şi am reuşit să cunosc bine rânduiala vieţii de obşte şi datorită faptului că toţi închinătorii, fără excepţie, odată intraţi pe poarta mânăstirii, participă integral la programul mânăstirii.

Am avut o colaborare foarte bogată cu Mânăstirea Vatoped şi cu Părintele Stareţ Efrem. Am agreat şi am ajutat cât mi-a stat în putere la buna desfăşurare a vizitelor sale în România. Eram în conducerea Facultăţii de Teologie la vremea aceea şi am organizat câteva vizite, cu slujbe, conferinţe şi concerte de muzică bisericească în facultate şi în săli din Bucureşti.  Am pus bazele unei foarte fructuoase colaborării între Facultatea de Teologie din Bucureşti şi Mânăstirea Vatoped. În cadrul acestei colaborări, peste 200 de studenţi au făcut stagii de trei săptămâni la Mânăstirea Vatoped. Se născuse un foarte original parteneriat între o facultate academică şi o „universitate a deşertului”, care pentru moment a fost întrerupt de factori ce nu ţin de voinţa noastră. Personal credeam şi cred în continuare că renaşterea teologiei ortodoxe va veni dinspre mânăstiri, de aceea am militat pentru realizarea unei colaborări strânse cu o mănăstire ce poate fi socotită model pentru vremurile noastre şi care şi-a arătat disponibilitatea unei astfel de colaborări.

Părintele Efrem a vizitat, de asemenea, mai multe centre eparhiale şi mânăstiri din Oltenia şi Transilvania. După ştiinţa mea, de data aceasta monahii atoniţii au venit să dăruiască şi au şi făcut-o cu generozitate, oriunde au fost, exprimându-şi recunoştinţa faţă de ajutoarele pe care românii le-au dat Sfântului Munte secole de-a rândul.

Pe seama Părintelui Efrem au circulat şi în România suspiciuni privind dorinţa de a recupera mânăstirile româneşti închinate Vatopedului până la reforma lui Cuza. L-am întrebat direct cu privire la această chestiune şi mi-a răspuns fără ezitare că singurul lucru care-l interesează în această chestiune este recuperarea istoriei adevărate. Arhiva bine organizată a mânăstirii păstrează peste 12.000 de documente ce privesc relaţiile Ţărilor Române cu Vatopedul. Aceasta îşi aşteaptă încă iniţiativa şi programul care să permită cercetarea ştiinţifică şi valorificarea ei istorică. S-a tot spus că mânăstirile atonite refuză accesul cercetătorilor români în arhive. Nu ştiu cât de adevărat este acest lucru, dar personal nu cunosc nici o iniţiativă serioasă în acest sens din partea română. Am propus unui ierarh român iniţierea unui astfel de program de cercetare prin intermediul facultăţii de teologie din eparhia dânsului dar s-a considerat că nu este oportună avansarea lui deocamdată. Oricum, dacă au existat rezerve serioase între cele două părţi, în timpul stăreţiei Părintelui Efrem a existat cea mai mare apropiere şi deschidere faţă de români a unei mânăstiri atonite, după momentul Cuza.

Recapitulând, aş sublinia punctual, motivele pentru care consider că Mânăstirea Vatoped reprezintă, la ora aceasta, un vârf al spiritualităţii monahale ortodoxe şi al spiritualităţii creştin-ortodoxe în general, un model care se oferă nu numai monahismului ci şi Bisericii în general de realizare a evenimentului eclesial, adică al vieţuirii prezente cu Dumnezeu şi cu sfinţii Săi: asumarea declarată a practicii isihaste, îndrăzneala orientării eshatologice, respectarea cu rigoare a vieţii de obşte, prioritatea absolută şi unanimă a vieţii liturgice, ascultarea desăvârşită faţă de stareţ, cultivarea iubirii faţă de stareţ şi a iubirii monahilor întreolaltă, măsura deplinătăţii cu care sunt făcute lucrurile şi deschiderea misionară faţă de lume.

Ce se întâmplă Vatopedului şi stareţului Efrem în aceste zile are o explicaţie duhovnicească foarte clară, aceea despre care vorbeşte Mântuitorul Hristos, vestind ucenicilor şi tuturor celor care-i vor urma că vor fi prigoniţi pentru Numele Lui. Tensiunea care s-a creat între Mânăstirea Vatoped şi puterea lumească este un indiciu în plus al curajului şi al măsurii cu care obştea vatopedină şi stareţul ei mărturisesc Evanghelia lui Hristos. Progresul duhovnicesc stârneşte multă furie celor lumeşti, celor care judecă lumeşte, indiferent unde se află ei, în cercurile puterii lumeşti sau în jurul nostru.

Tot din încredinţarea Mântuitorului Hristos, nu suntem îngrijoraţi în legătură cu ceea ce va urma. Cu siguranţă şi părintele stareţ şi obştea vor ieşi mai întăriţi din această încercare, iar cei care le-au fost potrivnici şi cei care au simpatizat cu aceia şi s-au bucurat în vreun fel sau altul de acest eveniment neplăcut se vor ruşina.

Până la momentul adevărului, suntem alături de Părintele Stareţ Efrem şi de obştea vatopedină cu dragostea noastră neîmpuţinată şi cu rugăciunea noastră smerită”.

Bucureşti, 30 decembrie 2011

Pomenirea Sf. Mucenice Anisia

Prof. univ. dr. preot Constantin COMAN

SURSA: Prietenii Manastirii Vatopedi


Legaturi:


Categorii

Biserica la ceas de cumpana, Calugaria / viata monahala, Parintele Constantin Coman, Staretul Efrem Vatopedinul

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

36 Commentarii la “PARINTELE CONSTANTIN COMAN da marturia cea buna despre PARINTELE STARET EFREM DE LA VATOPED

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Minunat !

    sarutam dreapta, parinte profesor !

    marturisesc ca sunt un pelerin si un inchinator la Sf. Munte si de multe ori am adapostit in dragul nostru Vatoped.

    un important moment al vietii mele duhovnicesti este datorat obstii vatopedine si lucrarii acesteia.

    parintele profesor Constantin a sintetizat foarte bine ceea ce se intampla acum cu parintele staret si ne-a oferit imaginea completa a lucrarii parintelui staret in Vatoped.

    incercam cu umile puteri sa ridicam glasul inimii rugatoare catre Domnul si Prea Curata Sa Maica pentru parintele staret ca sa fie mangaiat de harul Prea Sfantului Duh in incercarea ce ii este pusa inainte.

    slava lui Dumnezeu pentru toate !

    pomeniti-ne si pe noi, parinte Efrem !

    bucurie,

    toate gandurile bune parintelui staret de la Braila, de pe malurile batranului Danubius

  2. Subscriu in totalitate la gandurile parintelui Coman. Cred ca, dintre preotii profesori romani si nu numai, cunoaste cel mai bine osatura duhovniceasca a manastirii Vatopedu, cea care a permis irumperea in lume si amprentarea acesteia cu numele Sfintei Treimi. De fapt, aici este marea “problema” a obștii conduse de Pr. Staret Efrem: a inceput sa impiedice picioarele diavolului care se plimba prin Lume, si sigur ca i-a starnit riposta, prin cozile lui de topor. Sunt totodata sigur ca Gheronda o sa iasa intarit, ca si manastirea ce o pastoreste. Aceasta nu insemneaza ca nu trebuie sa avem reactii, ca trebuie privit detașat la silnicia produsa în acest caz. Fiecare, dupa masura lui, ar trebui sa faca marturisire. Altfel, pietrele vor vorbi pentru noi!

  3. Pingback: FUGA IN EGIPT. Despre fuga de Dumnezeu si ostilitatea lumii, despre puterea lui Dumnezeu si puterea lumeasca cu PARINTELE COMAN
  4. Bravo parinte profesor.
    Si eu ma numar printre cei gazduiti si primit cu dragoste crestineasca da catre obstea din Vatopedi cu toate ca nu am avut niciodata programare sau rezervare. Parintele meu duhovnicesc a vietuit la sfarsitul anilor 90 la Vatopedi asemenea lui Arsenie Boca pentru o vreme. Timp in care staretul Efrem si batranul Iosif invatindu-l cele trebuincioase intemeierii unei obsti in Romania. Lucrarea manastirii Vatopedi sub conducerea staretului Efrem este foarte mare si nu e de mirare ca vrajmasul isi baga coada si cauta sa strice.
    Dar Domnul le va ingadui pina la o vreme, cand va face sa straluceasca Adevarul spre Slava lui Dumnezeu si spre rusinarea vrajmasilor.

  5. Si eu am avut ocazia sa ajung la Vatopedi, si am reusit sa stau trei zile, lucru aproape miraculos… Si mi-a placut deosebit de mult atmosfera, acolo, cum se spune, am simtit ceva mai presus de cuvinte… Si am fost student teolog cand a venit parintele Efrem la Bucuresti… Da, parintele a pus la punct o armata bine organizata de lupta impotriva demonilor si a slujitorilor lui… Si de asta, cu o nerushinare maxima, s-au gandit sa il intemniteze… Parinte Constantin si parinte Efrem, multi suntem cu rugaciunea si, la nevoie, si cu fapta, alaturi de sfintiile voastre…

  6. Mulțumim părintelui profesor pentru mărturisire și întărire!!!

  7. Pericopa evanghelica : Matei 12, 15- 21

    15.Iisus însă, cunoscându-i, S-a dus de acolo. Şi mulţi au venit după El şi i-a vindecat pe toţi.
    16.Dar le-a poruncit ca să nu-L dea în vileag,
    17.Ca să se împlinească ceea ce s-a spus prin Isaia proorocul, care zice:
    18.”Iată Fiul Meu pe Care L-am ales, iubitul Meu întru Care a binevoit sufletul Meu; pune-voi Duhul Meu peste El şi judecată neamurilor va vesti.
    19.Nu se va certa, nici nu va striga, nu va auzi nimeni, pe uliţe, glasul Lui.
    20.Trestie strivită nu va frânge şi feştilă fumegândă nu va stinge, până ce nu va scoate, spre biruinţă, judecata.
    21.Şi în numele Lui vor nădăjdui neamurile”.

    Pericopa apostolica: II Timotei 3, 1- 9

    1.Şi aceasta să ştii că, în zilele din urmă, vor veni vremuri grele;
    2.Că vor fi oameni iubitori de sine, iubitori de arginţi, lăudăroşi, trufaşi, hulitori, neascultători de părinţi, nemulţumitori, fără cucernicie,
    3.Lipsiţi de dragoste, neînduplecaţi, clevetitori, neînfrânaţi, cruzi, neiubitori de bine,
    4.Trădători, necuviincioşi, îngâmfaţi, iubitori de desfătări mai mult decât iubitori de Dumnezeu,
    5.Având înfăţişarea adevăratei credinţe, dar tăgăduind puterea ei. Depărtează-te şi de aceştia.
    6.Căci dintre aceştia sunt cei ce se vâră prin case şi robesc femeiuşti împovărate de păcate şi purtate de multe feluri de pofte,
    7.Mereu învăţând şi neputând niciodată să ajungă la cunoaşterea adevărului.
    8.După cum Iannes şi Iambres s-au împotrivit lui Moise, aşa şi aceştia stau împotriva adevărului, oameni stricaţi la minte şi netrebnici pentru credinţă.
    9.Dar nu vor merge mai departe, pentru că nebunia lor va fi vădită tuturor, precum a fost şi a acelora.

    Coloseni 1, 1- 11

    1.Pavel, apostol al lui Hristos Iisus prin voinţa lui Dumnezeu, şi Timotei, fratele nostru,
    2.Sfinţilor şi credincioşilor fraţi întru Hristos, care sunt în Colose: Har vouă şi pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, şi de la Domnul nostru Iisus Hristos.
    3.Mulţumim lui Dumnezeu şi Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos, rugându-ne totdeauna pentru voi,
    4.Căci am auzit despre credinţa voastră în Hristos Iisus şi despre dragostea ce aveţi către toţi sfinţii,
    5.Pentru nădejdea cea gătită vouă în ceruri, de care aţi auzit mai înainte în cuvântul adevărului Evangheliei,
    6.Care, ajungând la voi, precum şi în toată lumea, aduce roadă şi sporeşte întocmai ca la voi, din ziua în care aţi auzit şi aţi cunoscut, întru adevăr, harul lui Dumnezeu.
    7.Precum aţi primit învăţătură de la Epafras, iubitul, împreună-slujitor cu noi, care este pentru voi credincios slujitor al lui Hristos,
    8.Şi care ne-a arătat iubirea voastră cea întru Duhul.
    9.De aceea şi noi, din ziua în care am auzit aceasta, nu încetăm să ne rugăm pentru voi şi să cerem să vă umpleţi de cunoaşterea voii Lui, întru toată înţelepciunea şi priceperea duhovnicească,
    10.Ca voi să umblaţi cu vrednicie întru Domnul, plăcuţi Lui în toate, aducând roadă în orice lucru bun şi sporind în cunoaşterea lui Dumnezeu.
    11.Şi întăriţi fiind cu toată puterea, după puterea slavei Lui, spre toată stăruinţa şi îndelunga-răbdare,

  8. Hristos a înviat! Trăiască Ortodoxia!

  9. Si eu sunt unul din cei “200” pe care Sf.Manastire Vatoped i-a primit in sanul ei pt. 3 saptamani de induhovnicire. Datorita acestei vizite mi-am gasit vocatia preoteasca. Port in inima mea aceasta experienta a Sf.Munte, care m-a schimbat radical pe drumul vietii.. mi-a dat un sens adevarat.
    Am avut experiente duhovnicesti adevarate langa Gheronda Efrem, mi-a fost si duhovnic acolo.
    Cu siguranta tot ce se spune despre el in presa “de servici” sunt minciuni si rele intentii de a ascunde lumina sub obroc.
    Daca am avea 10 oameni ca dansul,la asemenea anvergura de marturisire, cred ca s-ar schimba fata planetei.
    Stiam ca programul Vatoped pt. studenti a fost oprit. Dureros. Din pacate , optiunile pelerinajelor studentesti s-au schimbat radical, in mod voit, catre..Apus.
    Insa ceea ce ma doare cel mai tare este ca multi dintre cei care au fost acolo, colegi de ai mei, oameni buni in felul lor, azi fac studii post universitare la ..Tubingen sau..Roma..
    E bine totusi, sa nu uitam ca defaimarile, scuiparile, invinovatirile mincinoase fac parte din ultimele incercari date de Dumnezeu in drumul catre..sfintenie..

    Eu, insa, ma ingrijorez de sanatatea Gherondei.Ma rog la Maica Domnului sa nu pateasca ceva acolo, in detentie.

    Este mai mult decat evident ca deja totul se pune..cap la cap.. pentru “grand finale”?
    Domul sa-i ierte pe acei nefericiti care au facut acest scandal cu Gheronda, si totodata sa ne ierte si pe noi

  10. Pingback: MANASTIREA DERVENT il sustine pe Staretul Efrem de la Vatopedi - Razboi întru Cuvânt
  11. Pingback: GHERONDA EFREM SPOVEDESTE POLITISTI SI DETINUTI LA INCHISOARE - Razboi întru Cuvânt
  12. Pingback: PARINTELE EFREM IN ROMANIA: Cuvinte din Sfantul Munte (I) – Conferinta de la Alba-Iulia, 2000 (prima parte)
  13. Pingback: PARINTELE EFREM LA ALBA-IULIA, 2000 (II): Biserica este Una! Nu exista alta Biseri­ca! Botezul se face numai prin afundare, nu prin stropire!
  14. Pingback: PATRIARHUL ILIA AL GEORGIEI, indurerat de arestarea PARINTELUI EFREM de la Vatopedi. Ministerul de Externe al Greciei SE SPALA PE MAINI - Razboi întru Cuvânt
  15. Pingback: IPS TEOFAN, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, primul ierarh roman care il sustine public pe EGUMENUL EFREM DE LA VATOPED
  16. Pingback: STARETUL EFREM IN ROMANIA. Conferinta de la Bucuresti, 2000 (si video). MESAJ DIN SFANTUL MUNTE: Nu va pierdeti curajul! Duhul Sfant nu iese la pensie!
  17. Pingback: CU CE A DERANJAT STARETUL EFREM PE STAPANII LUMII? (I) “Puterile intunericului, sionistii, vor sa loveasca in Ortodoxie! Kissinger, om intunecos” (VIDEO)
  18. Pingback: Sihastria Putnei, parintele Eftimie Mitra si Schitul Sfintii Romani: scrisori de sustinere pentru STARETULUI EFREM VATOPEDINUL - Razboi întru Cuvânt
  19. Pingback: SOLIDARITATE ROMANEASCA PENTRU STARETUL EFREM DE LA VATOPEDI - Razboi întru Cuvânt
  20. Pingback: Manastirea Putna: IMPREUNA-PATIMIM ALATURI DE PARINTELE EFREM SI OBSTEA MANASTIRII VATOPED - Razboi întru Cuvânt
  21. Pingback: PARINTELE AGAPIE CORBU – cea mai profunda si mai duhovniceasca pozitie in cazul STARETULUI EFREM, “INLANTUITUL LUI HRISTOS”! - Razboi întru Cuvânt
  22. Pingback: Sinodul Permanent al Bisericii Greciei: arestarea Staretului Efrem a RANIT AUTORITATEA BISERICII. Arhiepiscopul Ieronim il va VIZITA LA INCHISOARE - Razboi întru Cuvânt
  23. Pingback: CU CE A DERANJAT STARETUL EFREM PE STAPANII LUMII? (II) “Eu sunt impotriva Europei! Ma rog din tot sufletul sa nu intrati niciodata in UE!” (VIDEO)
  24. Pingback: PAROHIA "SF.PROOROC ILIE TESVITEANUL ŞI SF. IERARH GRIGORIE PALAMA"-GIRONA » Blog Archive » “Eu dorm și inima mea priveghează”
  25. Pingback: PARINTELE MIHAIL MILEA (BUZAU) DESPRE PARINTELE EFREM DE LA VATOPED: “Un parinte al bucuriei si un staret marturisitor in vremuri apocaliptice” - Razboi întru Cuvânt
  26. Pingback: Parintele Efrem de la Vatopedi in Romania. Cuvinte din Sfantul Munte: INTOARCERE LA TRADITIE SI LA PARINTI, LEGATURI STRANSE CU MANASTIRILE! -
  27. Pingback: ARESTAREA UNUI STARET (Emisiune TVR-info cu Rafael Udriste si Iulian Capsali). Egumenul Efrem si Parintele Daniil Cotescu la “Ora de Stiri”, in 2007 (VIDEO) - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  28. Pingback: Egumenul Efrem de la Vatopedi: MINUNILE MARILOR DUHOVNICI, SFINTI CONTEMPORANI (2002, Facultatea de Teologie + Biserica Rusa, Bucuresti – VIDEO) -
  29. Pingback: PS SOFIAN BRASOVEANUL, al doilea episcop roman care vorbeste public despre ARESTAREA STARETULUI EFREM, evocand prigoana din inchisorile comuniste - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  30. Pingback: Arhiepiscopul Ieronim in vizita la parintele Efrem/ POSIBILA ELIBERARE A STARETULUI - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate