SFANTUL APOSTOL PAVEL SI IUBIREA “NEBUNA” CARE SE GOLESTE DE SINE. Riscul jertfelnic de a promova binele si de a vorbi in apararea celui calomniat, intr-o epoca a barfei generale, in care se scoate in evidenta numai raul
“Nebunia” dumnezeiască a lui Pavel
Intr-o epocă în care ne e greu să dăruim din cele ce ne prisosesc, viaţa Apostolului Pavel ne trezeşte la realitate. In drumul lui spre Hristos, a nesocotit toate avantajele pe care le avea: rangul de conducător, sănătatea trupească, demnitatea, cinstirile (vezi II Corinteni 11, 1-12). Insă a mers şi mai departe. A ajuns în punctul de a spune:
„Aş fi dorit să fiu eu însumi anatema de la Hristos pentru fratii mei, cei de un neam cu mine după trup“ (Romani 9, 3).
Acest gigant al Duhului, care spune că nicio întristare, supărare, prigonire, foamete, nu-l poate despărţi de iubirea pentru Dumnezeu (vezi Romani 8,35), îşi doreşte chiar să fie despartit de Domnul, adică să devină anatema şi blestem, dorind să-şi afle mântuirea fraţii lui după trup, iudeii. Precum Ioan Botezătorul, care era gata nu numai să-şi micşoreze sinele, dar să-l şi nimicească. Din iubire nemăsurată pentru poporul său i-a trimis pe toţi ucenicii săi la Hristos. Cu adevărat, cât de departe suntem de acest duh? Noi ne înfuriem nu doar atunci când este micşorat sinele nostru, ci chiar şi din cea mai mică şi mai neînsemnată pricină.
05-11-2005
Iubirea care smereşte
Iubirea pentru aproapele se întregeşte prin riscul pe care şi-l asumă cineva:
„Dacă o mâncare sminteşte pe fratele meu, nu voi mânca în veac carne, ca să nu aduc sminteală fratelui meu” (I Corinteni 8,13).
Pavel este gata să renunţe la toate drepturile pe care le are, dacă acestea vor tulbura relaţia întru iubire cu fraţii lui.
Cât de departe suntem de acest duh? Noi, vrând să ne satisfacem propriile dorinţe, suntem gata să-l călcăm în picioare pe fratele nostru… Cel care-şi sporeşte iubirea, vrând-nevrând îşi limitează drepturile, dar şi slăbiciunile. Insă asta se întâmplă într-un mod firesc şi necesar.
Un tânăr care a iubit mult un om nedreptăţit a îndrăznit să-şi rişte poziţia socială pe care o avea. Fără să se gândească la consecinţe, a vorbit şi a scris cu curaj autorităţilor competente despre moralitatea şi vitejia fratelui nedreptăţit şi calomniat.
Omul care s-a desăvârşit în iubire nu-l insultă pe fratele său. Face tovărăşie cu el, chiar dacă ştie că fratele îl calomniază. Am cunoscut un asemenea om, care se purta cu multă bunăvoinţă cu un cunoscut de-al lui, care-l bârfea către alţii. Incerca, atunci când se găsea lângă el, să lucreze cu iubire. Nu voia să-l rănească nici măcar cu o privire aspră. Cuvânt de amărăciune sau reproş n-a ieşit din gura lui. Acel om bârfitor n-a aflat niciodată că prietenul lui cunoştea toate cele pe care le spunea despre el. In cele din urmă, prietenia nu s-a stricat şi prietenul păcătos, pocăit, a început să-l respecte şi să-l preţuiască.
Ce au în comun Dumnezeu, Apostolul Pavel, Apostolul Petru şi tatăl fiului risipitor din parabolă? Cu toţii au îndrăznit, din mare iubire, să facă lucrări care-i smeresc şi, în cele din urmă, au izbutit:
1. Dumnezeu i-a dat libertate omului şi S-a smerit profund prin moarte pe Cruce, din cauza păcatelor făpturilor Sale. în cele din urmă, a înviat şi a înviat toată făptura Lui.
2. Apostolul Pavel, din râvnă şi iubire nemăsurată pentru Dumnezeul Vechiului Testament, i-a prigonit pe creştini şi a fost smerit pe drumul Damascului. A orbit, în cele din urmă, a devenit Apostolul Neamurilor.
3. Apostolul Petru, din iubire pentru Hristos, i-a tăiat urechea lui Malhus, dar s-a şi lepădat de Hristos, a fost gata să se înece în mare şi a auzit „înapoia Mea, satano“. In cele din urmă, a devenit stâlp al Bisericii.
4. Tatăl din parabola fiului risipitor i-a dat de timpuriu fiului său partea care-i revenea din moştenire, din iubire. S-a smerit prin fuga fiului său risipitor, dar prin nemărginita lui dragoste a câştigat întoarcerea aceluia.
22-03-2007
Promovarea binelui într-o epocă în care se promovează răul
Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă:
„Toate să le încercaţi; ţineţi ce este bine“ (I Tesaloniceni 5, 21),
iar părintele Paisie povăţuia:
„Să vă asemănaţi albinelor. Acelea, într-un loc murdar, vor căuta să găsească o floare pentru a-i culege nectarul“.
Adică poţi să ai lângă tine un om rău. Tu eşti dator să găseşti binele din inima lui. Părintele Porfirie vorbea cu entuziasm despre un preot care a fost aplaudat într-un congres comunist, fiindcă a prezentat idei frumoase ale unor oameni importanţi şi înţelepţi din antichitate şi până astăzi, însă la sfârşitul omiliei sale, a vorbit despre Hristos şi despre Sfinţi. Astfel, şi-a întocmit cu iscusinţă cuvântul, susţinându-l cu adevăruri atemporale şi pretutindeni valabile, şi l-a îndreptat într-acolo unde a voit, fără probleme.
Nu e bine să le respingem de la început pe toate. Acest sens îl are şi cuvântul Apostolului Pavel:
„Toate să le încercaţi; ţineţi ce este bine“ (I Tesaloniceni 5, 21),
însă epoca noastră s-a depravat, s-a stricat. In vreme ce cu multă plăcere îi bârfim pe ceilalţi, adică „ne săpăm” unul pe altul, atunci când e nevoie să lăudăm un om, ne e teamă ca nu cumva să provocăm ranchiună sau invidie. Astfel, am ajuns în punctul ca răul să rămână nederanjat, să judecăm cu uşurinţă, dar, dacă cineva face excepţie, este atacat din toate părţile. Intr-adevăr, dacă îndrăzneşti astăzi să arăţi părţile bune sau virtuţile cuiva, rişti să fii calomniat şi să fii considerat „suspect”.
Fraţilor, să insistăm pe promovarea binelui încontinuu, înainte de a fi cuprinşi de răutate. Intr-o epocă în care ne place să comentăm negativ, să începem să observăm şi să proiectăm virtuţile. Sigur ne vom folosi. De altfel, „pe cel ce se ocupă de grăunţe, îl mănâncă păsările“, cum se spune cu înţelepciune în popor.
02-04-2007
Cititi si:
- Gustari duhovnicesti satioase, pline de miez si sarate cu har din OSPATUL CUVINTELOR SI VIETII SFANTULUI APOSTOL PAVEL: “Le astampara foamea cu paine cereasca”
- Parintele Constantin Sarbu: SFINTE CUGETARI DESPRE DRAGOSTEA MARTIRICA DE HRISTOS A SFANTULUI APOSTOL PETRU
- Margaritare duhovnicesti: Laudele Sf. Ioan Gura de Aur aduse Sfantului Apostol Pavel
- PILDA SFANTULUI APOSTOL PAVEL: Cine mai arde pentru mantuirea fratilor? Cine vrea in mod sincer sa cunoasca adevarul, sa faca voia lui Dumnezeu?
- SFINTII APOSTOLI PETRU SI PAVEL – invitatie la a ne hrani iara si iara din izvorul cuvintelor vii ale epistolelor apostolice
- POSTUL SFINTILOR APOSTOLI – Sa ne intoarcem si la Sfanta Scriptura, sa luam tarie de la Stalpii Bisericii
- Predici ale Fericitului Filotei Zervakos la SFINTII APOSTOLI PETRU SI PAVEL
- VIATA SI MUCENICIA SFINTILOR APOSTOLI PETRU SI PAVEL
- Lectiile Sfintilor Apostoli Petru si Pavel: CHEILE POCAINTEI SI SABIA CUVANTULUI. PIATRA SI VASUL ALES
- Sfintii Apostoli Petru si Pavel, PĂSTORII ADEVARATI AI CRESTINILOR DIN VREMURILE DIN URMA
- MARII SI SLAVITII APOSTOLI PETRU SI PAVEL – stavila pastoreasca in fata “lupilor rai care nu vor cruta turma”
- CHEMAREA PRIMILOR APOSTOLI. Cum Il urmam noi pe Hristos? Conditiile bunului raspuns la chemarea lui Dumnezeu: SMERENIE, ASCULTARE SI RAVNA
- SFINTII APOSTOLI PETRU SI PAVEL. Predici audio ale Parintelui Ciprian Negreanu
***
- Patriarhul Pavle al Serbiei: A FI OM SI PRINTRE NEOAMENI. “Cel mai important e ca noi sa nu ajungem lupi”
- STRIGATELE IN PUSTIU ALE PATRIARHULUI PAVLE. Lectiile neauzite ale unui om evanghelic si nemeritat. CUM SA REACTIONAM FATA DE CEI RAI SI NEDREPTI?
- Mitropolitul Antonie de Suroj despre APARAREA DE SUFERINTA ALTORA: Cum sa ne educam inima pentru a o face VIE?
- UNDE ESTE “A PLANGE CU CEI CE PLANG”? Despre inselarea motivelor fals-duhovnicesti ale “ne-tulburarii” pentru a justifica nepasarea si pasivitatea
- Parintele Ioan Buliga despre SANATATE, BOALA, SUFERINTA, PACAT si PARTASIA LA RAU: “Dumnezeu va pedepsi pe toti cei care nu plang din cauza multor ticalosii care se petrec in jurul lor”
- “Toţi ne gîndim numai la noi înşine. De aceea ne înecăm cu toţii”
- CRESTINII DE AZI – APARATORI AI TIRANILOR si lepadatori sau chiar ucigasi ai celor slabi si ai celor nedreptatiti? CINE II MAI CERCETEAZA SI II MAI APARA PE CEI CAZUTI IN DIZGRATIA CELOR PUTERNICI?
- PILDELE SFINTEI VERONICA – palpairi de Lumina in mijlocul stapanirii intunericului sau MILA CA MARTURISIRE A LUI HRISTOS
- Nu va rusinati sa iubiti!
- Parintele Savatie Bastovoi: Tristă cugetare despre dragoste
[..] Mă întristează mai ales lipsa de înţelegere, provenită dintr-o slăbire bolnăvicioasă a dragostei. Nu mai este bunăînţelegere nici între oamenii acestei lumi, nici în adunarea bisericească. Fiecare e mai bun doar prin comparaţie, nu prin sine însuşi. Iar atunci cînd vrem să nu mai părem răi, facem totul pentru a dovedi că există alţii mai răi ca noi. Cu alte cuvinte, murdărim totul în jur pentru a părea noi mai curaţi şi mai buni. Dar aceasta este o minciună.
A venit vremea cînd fiecare trebuie să deosebească singur binele de rău şi minciuna de adevăr. Nu mai există argumente şi dovezi pentru că nu mai există o gîndire izvorîtă din trăire. Fiecare înţelege ce vrea, dar mai bine zis ce -i place. Şi fiecare va trăi sau va muri cu înţelesurile sale.
Vai de cei care înţeleg că luptă împotriva dragostei şi nu se opresc.
- PARINTELE SAVATIE BASTOVOI la Libraria Sophia (2013) despre NOBLETEA DUHOVNICEASCA: “Sa va feriti de tradatori, sa va feriti de omul clevetitor si rau” (VIDEO integral)
- Predica Sf. Luca al Crimeei despre NOBLETE si ORBIRE: “Oamenii josnici la fiecare pas viclenesc, sunt in stare sa-i distruga pe fratii lor doar ca sa traiasca ei mai bine”
- IUDA. “Vai, cat de mult rau fac… acei oameni nelegiuiti care vand pe ai lor si care tradeaza dragostea, prietenia, fratietatea…”
- Eseu profetic despre ce ne asteapta: LITURGHIA NEAGRA A LUI CAIN pregatita de semintele rautatii, urii si razvratirii aruncate pretutindeni acum…
- Profetismul dostoievskian “la lucru” (II): “SPRE ASTA NE INDREPTAM…”
***
- CA ALBINA SAU CA MUSCA? Cuviosul Paisie Aghioritul: “Mi-au spus unii ca se smintesc pentru ca vad multe lucruri strambe in Biserica…”
- CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL – de 17 ani in vesnicie. SFATURI DUHOVNICESTI despre dragoste, intrajutorare si ispita gandului viclean, cartitor si “judecator”
- LUPTA IMPOTRIVA GANDURILOR. Sa punem semne de intrebare gandurilor de banuiala fata de altii, ca sa nu ne imbolnavim!
- UNA DIN BOLILE CRESTINULUI POSTMODERN: SEMANAREA CU VOLUPTATE A SMINTELII OTRAVITOARE AVAND CHIPUL “MARTURISIRII ADEVARULUI”: “Ce eşti tu? Luptător al lui Hristos sau luptător al diavolului? Ştii că exista si luptatori ai diavolului?”
- Sf. Ioan de Kronstadt despre RAUTATEA CELOR CARE OTRAVESC BISERICA CU PONEGRIRI, BANUIELI SI OSANDIRI
- ARHIMANDRITUL TIHON: “Adu-ti aminte de dragostea ta dintai!”. Interviu exploziv despre OBOSEALA DE VIATA DUHOVNICEASCA, NECREDINTA “CREDINCIOSILOR” SI… CINISMUL ORTODOCSILOR “PROFESIONISTI”
- NEVOIA DE SFINTI, NEVOIA DE LUMINA in mijlocul intunericului coplesitor
- Iara si iara… PERFUZII VITALE PENTRU INCERCARILE VREMURILOR
- PAIUL SI BARNA. Judecarea si gandul cel bun
- Articolele saptamanii (1): DE CE TREBUIE… “SA NU OSANDESC PE FRATELE MEU”?
- Cuvant patrunzator al IPS Teofan, de Rusalii (VIDEO): PRETENTIA SUPERIORITATII, DUHUL VICLENIEI SI JUDECATA APROAPELUI – PIEDICI SIGURE IN CALEA DUHULUI SFANT
- „In loc sa blestemi intunericul, mai bine aprinzi o lumanare“ – de Dragos Dasca
- Alte sfaturi pentru viata duhovniceasca dusa intru SIMPLITATE si SMERENIE, din intelepciunea SFANTULUI AMBROZIE DE LA OPTINA: “Nu fi ca o musca suparatoare, care uneori zboara de colo-colo fara nici o noima, iar uneori inteapa, sacaindu-i pe toti… Slava desarta, daca o atingi cu degetul, ţipă“
- CUVINTE MANGAIETOARE PENTRU UCENICI din scrisorile SFANTULUI NICON de la OPTINA (II): “De cate ori am suferit pentru tine si m-am rugat?! O, copilasul meu, copilasule! Sa te intelepteasca Domnul sa intelegi adevarul!“
- PARINTELE ARSENIE PAPACIOC – cuvinte insufletitoare despre VIATA IN PUSTIE, CALUGARIE si LUPTA CU DIAVOLUL, despre ajutorul Maicii Domnului si al ingerului pazitor, despre IUBIRE, VORBIRE DE RAU si ISPITE DE-A DREAPTA: “Nu ne pot mantui faptele noastre, e nevoie de smerenie continua si autentica”
5 Commentarii la “SFANTUL APOSTOL PAVEL SI IUBIREA “NEBUNA” CARE SE GOLESTE DE SINE. Riscul jertfelnic de a promova binele si de a vorbi in apararea celui calomniat, intr-o epoca a barfei generale, in care se scoate in evidenta numai raul”