Alte sfaturi pentru viata duhovniceasca dusa intru SIMPLITATE si SMERENIE, din intelepciunea SFANTULUI AMBROZIE DE LA OPTINA: “Nu fi ca o musca suparatoare, care uneori zboara de colo-colo fara nici o noima, iar uneori inteapa, sacaindu-i pe toti… Slava desarta, daca o atingi cu degetul, ţipă“
“Acolo unde este tulburare, sau neintelegere, sau dezbinare, daca cercetam cu luare-aminte se va vedea ca in cea mai mare parte pricina este iubirea de slava si trufia…”
***
Viata duhovniceasca
Ieri am luat o carte a ierarhului Dimitrie al Rostovului, si s-a deschis la locul unde se spune:
„Unde este dragoste, acolo este si Dumnezeu; unde este dreptate, acolo este Dumnezeu; unde este viata curata si fara de prihana, si acolo este Dumnezeu — iar unde nu sunt acestea, acolo nu este nici Dumnezeu.”
Sa ne amintim acest lucru, si sa stim ca Dumnezeu ne vede intotdeauna, si sa ne ferim din rasputeri de cele ce ce-I sunt urate.
Omul este ca un gandac. Cand vremea este calda si insorita, zboara mandru si bazaie: „Toate padurile sunt ale mele, toate poienile sunt ale mele! Toate poienile sunt ale mele, toate padurile sunt ale mele!” — dar cum apune soarele si prinde a sufla un vant rece, gandacul uita de vitejie, se lipeste de o frunza si nu face alta decat sa se smiorcaie: „Nu ma scoateti de aici!“
Viata ta se aseamana cu un sant destul de adanc, care pe timp de ploaie se umple in asa hal, incat nici nu mai poti sa-l treci, iar alteori seaca atat de tare, incat nu mai curge apa prin el. Sfintii Parinti lauda insa viata care trece ca un parau ce curge statornic si nu seaca niciodata. Acest parau este, in primul rand, usor de trecut, iar in al doilea rand este placut si folositor tuturor trecatorilor, fiindca apa lui, care curge lin si de aceea nu se tulbura niciodata, este buna de baut. La tine s-a vazut intotdeauna nazuinta numai spre implinirea pravilei de rugaciune, iar spre implinirea poruncilor lui Dumnezeu, pe care Domnul le numeste „mici”, nu ai nici chef, nici osardie, nici silinta, nici intelegere — iar cea dintai fara cea de-a doua nu e temeinica niciodata.
In orice petrecere a ta straduieste-te sa petreci asa cum place lui Dumnezeu, adica cu duh pasnic si smerit; nu osandi pe nimeni si nu necaji pe nimeni, straduindu-te, dupa porunca apostoleasca, ca cuvantul tau sa fie dres cu sarea duhovniceasca.
Nu fi ca o musca suparatoare, care uneori zboara de colo-colo fara nici o noima, iar uneori inteapa, sacaindu-i pe toti, ci fii ca o albina inteleapta, care primavara si-a inceput cu osardie lucrul sau si spre toamna a terminat fagurii de miere.
Descrii cat de neplacuta a fost pentru tine calatoria pe calea ferata si prin ce mijloc ai reusit sa scapi de convorbirile sacaitoare — si s-a implinit cuvantul apostolesc: daca i se pare cuiva, intre voi, ca este intelept in veacul acesta, sa se faca nebun, ca sa fie intelept (I Cor. 3, 18). Te nelinisteste faptul ca a trebuit sa te folosesti de acest mijloc in biserica Cuviosului Serghie. Domnul Se uita insa nu la faptele noastre exterioare, ci la intentiile cu care facem un lucru sau altul — si daca intentia noastra este buna, dupa Dumnezeu, putem fi linistiti. De aceea nu trebuie sa-i judecam pe altii in nici un caz: noi vedem doar faptele exterioare, insa imboldurile si intentiile ascunse potrivit carora vor fi judecate aceste fapte sunt stiute numai de Dumnezeu, Cel ce cunoaste inimile.
Te afli acum la mijloc, intre lume si monahism, iar masura de mijloc este incuviintata peste tot si in toate – si tie, potrivit educatiei tale si sanatatii tale subrede, ti se potriveste in multe privinte; straduieste-te sa traiesti potrivit poruncilor evanghelice ale Domnului si, mai intai de toate, sa nu judeci pe nimeni pentru nimic, ca sa nu fii, la randul tau, judecata.
Intelepteste-te. Smereste-te. Pe altii nu-i osandi. Nu judecati, ca sa nu fiti judecati (Mt. 7, 1).
Nici un lucru nu se savarseste deodata, ci putin cate putin, pe masura stradaniei si luarii-aminte, iar cateodata si a silintei chiar insotite de greseli si de neplaceri: acestea vor trece cu timpul, iar lucrul va ramane si il va veseli pe om.
Cine vrea sa ia aminte la sine insusi trebuie sa citeasca cu luare-aminte cartea aceasta (a Cuviosului Varsanufie cel Mare si Ioan Prorocul — n. red. ruse), sa stea mai mult acasa, sa nu umble pe la chilii si sa nu cheme oaspeti; pe altii sa nu-i osandeasca, iar pentru pacatele sale sa suspine catre Domnul Dumnezeu, ca sa primeasca milostivirea dumnezeiasca.
In viata duhovniceasca este un lucru foarte bun sa iti explici cu intelepciune, la timp, purtarea, sa ceri iertare la timp, ca sa-ti impaci propriul suflet si totodata sa le dai celorlalti prilej sa faca acelasi lucru. Nu degeaba s-a spus in Psalmi: cauta pacea si urmeaz-o pe ea (Ps. 33, 13).
Simplitate
Explicatia simpla si directa este cea mai eficace si mai folositoare si de aceasta trebuie sa va tineti, mai ales la dispozitia voastra duhovniceasca. Dumnezeu este Fiinta simpla, si viata duhovniceasca trebuie sa fie simpla. In Biserica Ortodoxa, metafora este ingaduita doar in ritualurile bisericesti si in cele sapte Taine — de aceea se si numesc Taine. Toate celelalte au un inteles nemijlocit si limpede. De aceea si trebuie sa evitam metaforele si alegoriile, mai ales in ce priveste indreptarea starii noastre morale.
Sa nu crezi gandurilor care isi bat joc de tine cum ca nimeni nu te poate intelege din pricina educatiei tale subtiri — dar educatia lumeasca il subtiaza pe om numai in privinta fatarniciei, a vicleniei, a sireteniei si a fatarniciei subtile, dar in nici o privinta buna. Binele crestinesc cere simplitate a sufletului si a inimii, nu prefacatorie – iar de simplitate lumea mondena este straina, ca si cum s-ar trage din alt Adam, nu din cel de obste.
Ai scris ca multi se poarta cu tine interesat. Desi poate ca ce spui tu este adevarat, mai de folos este pentru noi sa privim toate nu cu banuiala, ci cu simplitate, urmand Sfantului David, care spune despre sine: pe cel viclean, care se schimba fata de mine, nu l-am cunoscut (Ps. 100, 5). Ca sa dobandim o asemenea nestiinta mantuitoare trebuie sa ne rugam cu osardie Domnului ca El sa ne ajute si sa ne daruiasca ochi bun, despre care s-a zis in Sfanta Scriptura: ochiul curat nu va vedea raul (v. Avac. 1, 13). Intre cele noua roade ale Duhului se afla si bunatatea, adica purtarea ingaduitoare si nebanuitoare fata de ceilalti.
Tot ce este simplu este mai aproape de Dumnezeu, pe cand cele complicate si inalte ne departeaza de Dumnezeu.
Sa traim mai simplu, si Dumnezeu ne va milui.
Întelepciunea cea din afara este nebunie inaintea lui Dumnezeu, iar pretioasa este simplitatea sufletului, care este maica credintei, si a smereniei, si a dragostei nefatarnice.
[…]
Slava desarta
Slava desarta si trufia sunt unul si acelasi lucru. Slava desarta isi arata faptele ca oamenii sa vada cat de indemanatic, cat de priceput si asa mai departe esti, iar trufia incepe dupa aceea sa-i dispretuiasca pe toti. Omida se taraste, serpuieste: asa si slava desarta. Cand ii cresc aripi, zboara in sus: asa si trufia.
Cu toate ca slava desarta si trufia sunt din acelasi aluat si au aceeasi insusire, lucrarea lor si semnele prin care pot fi recunoscute se deosebesc. Slava desarta se straduie sa atraga lauda oamenilor, si in acest scop se injoseste adeseori si cauta sa faca pe placul lor, in timp ce trufia respira dispret si lipsa de respect fata de ceilalti, cu toate ca iubeste la fel de mult laudele.
Slava desarta nu ne da pace, impingandu-ne la gelozie si la invidie, care il tulbura pe om, starnind in suflet un vifor de ganduri.
Slava desarta, daca o atingi cu degetul, tipa: “Ma jupoaie de viu.“
Cu totii bolim, mai mult sau mai putin, de slava desarta si de trufie — si nimic nu impiedica la fel de mult ca aceste patimi sporirea in viata duhovniceasca. Acolo unde este tulburare, sau neintelegere, sau dezbinare, daca cercetam cu luare-aminte se va vedea ca in cea mai mare parte pricina este iubirea de slava si trufia. De aceea Apostolul Pavel si porunceste, zicand: sa nu fim iubitori de slava desarta, suparandu-ne unii pe altii si pizmuindu-ne unii pe altii (Gal. 5, 26). Invidia si ura, mania si pomenirea raului sunt odraslele cele de obste ale slavei desarte si ale trufiei. Cuviosul Macarie Egipteanul arata si felul in care aceste patimi sunt legate intre ele si se nasc una din alta. In cele sapte Cuvinte ale sale, el scrie:
„Ura vine din manie, mania din trufie, iar trufia din iubirea de sine”.
Iar Domnul vesteste limpede in Evanghelie ca si cei ce fac binele pentru slava si lauda de la oameni isi primesc plata aici. De asemenea, cei ce au alte virtuti insotite de trufie si de osandirea altora sunt lepadati de Dumnezeu, dupa cum arata pilda evanghelica despre vames si fariseu — pe cand fericita smerenie, dupa cum s-a zis in aceasta pilda, ii indreptateste inaintea lui Dumnezeu si pe cei cu lipsuri si pacatosi.
[…]
Smerenie
Ca sa fii monahie trebuie sa fii ori de fier, ori de aur… sa fii de fier inseamna sa ai multa rabdare, iar sa fii de aur inseamna sa ai multa smerenie.
Daca cineva te va supara, nu povesti nimanui in afara de staret, si vei fi linistita. Fa inchinaciune tuturor, fara sa iei aminte daca ti se raspunde la inchinaciune sau nu. Trebuie sa ne smerim inaintea tuturor si sa ne socotim mai rai decat toti. Daca nu am savarsit faradelegile pe care le-au savarsit altii, asta este, poate, pentru ca n-am avut prilejul. In fiecare om este ceva bun, dar noi vedem de obicei in oameni doar relele, fara sa vedem nimic bun.
Dumnezeu ii cerceteaza cu milele Sale numai pe cei smeriti.
O doamna L-a vazut in vis pe Domnul Iisus Hristos. La chemarea Lui, cea dintai s-a apropiat o tarancuta, apoi un mujic in opinci si in urma lor tot oameni din tagma taranilor. Doamna s-a gandit ca pentru bunatatea ei si, indeobste, pentru toate virtutile ei, Hristos o va chema si pe ea – dar cat de mare i-a fost mirarea cand Domnul a incetat sa mai cheme! S-a hotarat sa-I aduca aminte Domnului ca este si ea pe acolo, insa El i-a intors de tot spatele. Atunci doamna a cazut la pamant si a inceput sa recunoasca cu smerenie ca este cu adevarat mai rea decat toti si nevrednica sa fie in Imparatia cerurilor… Tocmai unii ca acestia sunt buni pentru Imparatie, tocmai de unii ca acestia e nevoie acolo.
[I s-a zis staretului: „Trufia pune piedica in toate!“ El a raspuns: „Tu infasoara-te in smerenie; atunci, chiar daca s-ar lipi cerul de pamant, n-o sa-ti fie frica“.]
Indata ce omul se va smeri, smerenia il va aseza in pridvorul Imparatiei cerurilor.
Cand vei fi lovit peste obrazul drept, intoarce-l si pe celalalt (v. Mt. 5, 39). De obicei, cand cineva este lovit peste fata, este lovit cu mana dreapta peste obrazul stang, nu peste cel drept. Domnul a vrut sa arate insa prin obrazul drept jignirea, injosirea, necazul suferit pentru un lucru drept, in care nu esti vinovata. A intoarce obrazul stang inseamna ca atunci cand esti jignita fara a fi vinovata sa-ti amintesti inaintea Domnului pacatele tale, cu care il jignesti, si prin aceasta recunoastere sa te smeresti si sa primesti ocara nedreapta ca pe ceva cuvenit.
Smereste-te mai mult cu duhul – smerenia inlocuieste si faptele. Rabda toate neplacerile si incredinteaza-te Domnului.
(din: Sfântul Ambrozie de la Optina, Învăţături duhovniceşti, Editura Sophia, 2010)
Legaturi:
- Invataturi ale SFANTULUI AMBROZIE AL OPTINEI despre LUPTA DUHOVNICEASCA impotriva feluritelor si rafinatelor ISPITE ALE VRAJMASULUI: “Striga catre Domnul si catre Maica lui Dumnezeu cu constiinta adanca a starii tale putrede, parasind gandurile semete despre paruta ta iubire de Dumnezeu”
- SFANTUL AMBROZIE DE LA OPTINA despre diferite forme de INSELARE: “Nu orice dorinta ce pare buna e de la Dumnezeu. Tot ce insufla vrajmasul este ori INAINTE DE VREME si PESTE PUTERI, ori cu SEMETIE si cu slava desarta”
***
- PARINTELE PAISIE AGHIORITUL: “Este foarte obositor atunci cand nu exista simplitate si incredere! In vremea noastra insa, cu cat se raspandeste politetea lumeasca, cu atata se pierde bucuria adevarata si zambetul firesc”
- Cuviosul Paisie Aghioritul despre LOGICA LUMEASCA si SIMPLITATEA DUHOVNICEASCA
- GANDUL CEL BUN, GANDUL CEL RAU. Cuviosul Paisie despre cum interpretam si cum infruntam duhovniceste diferitele situatii ale vietii; cum sa nu ne smintim?
- LUPTA IMPOTRIVA GANDURILOR. Sa punem semne de intrebare gandurilor de banuiala fata de altii, ca sa nu ne imbolnavim!
- CINE MAI IUBESTE SIMPLITATEA SI NATURALETEA? Cugetari actuale la bogatul nemilostiv si saracul Lazar
- Sfantul Varsanufie de la Optina ne impartaseste din TAINELE ESENTIALE ALE LUPTEI PENTRU MANTUIRE
- UN SFANT CONTEMPORAN: Fericitul Parinte NICOLAE GURIANOV (al Zalitului): “Aflati simplitatea fata de voi insiva si veti dobandi binecuvantarea”
- IEROSCHIMONAHUL IOAN (GUȚU) – O viata daruita lui Hristos. SIMPLITATEA PE CARE A PIERDUT-O LUMEA CIVILIZATA
- CUVIOSUL SOFRONIE NE INVATA: Ce sa urmarim esential in viata duhovniceasca sau in cea calugareasca si cum sa traim pentru a ocoli ratacirile?
- CUM A FOST ALES PARINTELE CLEOPA, “PROSTUL DE LA OI”, STARET LA SIHASTRIA. Discretia care pazeste taina vietii duhovnicesti autentice
- CUVIOSUL PAISIE OLARU (DE LA SIHLA) si DARURILE SALE: Simplitatea, Tainuirea de sine, Smerenia. “In lumea CV-urilor, tainuirea vietii inseamna nebunie”
***
“Din multumirea de sine se naste indata trambitarea de sine. Ca ii scoate diavolul virtutile la iveala: “Tu ai facut asa si asa!“ Si pe urma lauda de sine si pe urma placerea de sine. “Mai, eu sunt ceva!” Si din parerea de sine, inchipuirea de sine. Isi inchipuieste ca el este cineva! Din inchipuirea de sine se naste simtirea de sine. Se simte. “Eu! Ce? Nu te atinge, ca ma sparg! Te atingi de mine?”“
- Boala si nebunia SLAVEI DESARTE
- Scara Sfantului Ioan – oglinda care nu ne minte – Despre SLAVA DESARTA, cea cu multe chipuri
- SFANTUL IOAN SCARARUL: “Unde s-a intamplat o cadere, acolo s-a salasluit mai inainte mandria”
- PARINTELE TEOFIL ROMAN (Cluj) despre POST SI DISCRETIE: “E foarte multa suferinta în viata noastra din mandrie, pentru ca vrem sa fim apreciati” (si AUDIO)
- Parintele Iona (Ion Patrulescu) de la Oasa despre TRADITIE si MODERNITATE, CALUGARIE si DISCERNAMANT, TACERE si SLAVA DESARTA: “Omul de azi nu mai adera la traditie pentru ca este stapanit de duhul autoafirmarii”
- “Vezi, nimanui sa nu spui nimic!”. LUPTA CU SLAVA DESARTA si ASCUNDEREA VIETII LAUNTRICE sau: Intre TAINA PAZIRII DUHULUI si TENTATIA SUCCESULUI
- Anecdote duhovnicesti cu parintele Ioil Ianakopoulos: SMERENIE SI “POZA”
- CADERILE “DE-A DREAPTA”. Noi invataturi si pilde de pateric romanesc culese de IPS Antonie Plamadeala. CONDITIILE FAPTELOR CU ADEVARAT MANTUITOARE
- OTRAVA MANDRIEI si roadele acesteia. CUM SA O RECUNOASTEM?
- Predica Episcopului Asterie al Amasiei la DUMINICA VAMESULUI SI FARISEULUI: Rugaciunea si virtutea fara smerenie – osteneli in zadar: “Adeseori e mai greu sa pastrezi faptele bune ce le-ai savarsit decat sa le savarsesti”
- SFANTUL IOAN DAMASCHIN. Din viata si invataturile sale duhovnicesti. DREAPTA SOCOTEALA, SMERENIE, ASCULTARE: “Dumnezeu nu cauta la binele ce se face si PARE ca e bine, ci la scopul pentru care se face”
- PARINTELE ARSENIE PAPACIOC: “Nu ne pot mantui faptele noastre, e nevoie de smerenie continua si autentica”
- PREDICI AUDIO ale Pr. Ciprian Negreanu in DUMINICA POTOLIRII FURTUNII. Dumnezeu ingaduie furtunile incercarilor ca sa ne smereasca si sa ne izbaveasca de marea inselare a increderii in propriile fapte: “Adevaratul chip al omului este smerenia. Unde este smerenia, acolo vine Dumnezeu”
Aceste cuvinte sunt si pentru mine…
“Te manii pe cel care iti face rau.Mai ales pe cel care te vorbeste de rau.Te superi.Suferi.Suferi de o durere adanca a sufletului,mai mare decat orice durere a trupului.Te superi mai ales cand o face pe nedreptate.CAND INVENTEAZA.Mai ales cand te judeca asa,cu nedreptate,suferinta ta atinge culmi care cheama razbunarea.
Si cand te judeca pe dreptate te superi.Ai dori sa te ierte.Nimeni nu e bucuros de greselile pe care le-a facut.Le-ar dori uitate.Aceasta dorinta e aproape intotdeauna semn de parere de rau,de cainta.Si te doare profund,te arde,te mistuie cand nu ti se primeste cainta.
Poate ca de aceea Mantuitorul ne sfatuieste sa iertam si noi pe cei care ne fac rau,poate ca si lor le va parea rau.
Iata am vorbit despre ascultare si libertate,ascultare si disciplina,despre ce inseamna a ierta,despre smerenie si despre mandrie.Am vorbit apoi despre cum biruim gandurile tainuite,apoi despre cainta si iertare,apoi despre o anumita cadere in sus.De aceasta trebuie mai ales sa ne pazim.
Apoi am vorbit despre darul deosebirii gandurilor sau despre discernamant.
Ne-am oprit asupra rugaciunii,caci nu este usor sa te rogi,dac nu stii cum.Pentru ca iti trebuie intelepciune ca sa te rogi asa cum trebuie,sa poti deosebi duhurile.”
“Cuvinte duhovnicesti”-Mitropolitul Antonie Plamadeala
Dar si pentru mine .