“INCA MULTE AM A VA SPUNE, DAR NU LE PUTETI PURTA ACUM…” Parintele Simeon Kraiopoulos despre asumarea reala a conditiei de UCENIC in relatie cu Dumnezeu pentru a putea intelege si primi LUMINAREA DUHULUI ADEVARULUI
II LASAM LOC LUI DUMNEZEU SA NE INVETE, SA NE INDREPTE?
“Aici, in cele duhovnicesti, este de ajutor sa realizeze omul, intr-un fel sau altul, ca este un ‘zero’, un nimic. Una este sa gandeasca omul acest lucru doar teoretic si altceva este sa ajunga in clipa in care simte sentimentul nimicniciei in sufletul sau, in profunzimea existentei sale. <<Ce sunt, Doamne? Nimic nu sunt! Nu numai ca sunt un nimic, dar sunt un nimic pacatos!>> Si atunci sa vina harul lui Dumnezeu si din nimic sa te faca om al Sau”.
***
Fundamentul si apogeul uceniciei intru Hristos
Domnul face ca toata fiinta noastra sa fie plina de viata indumnezeita
Ne aflam la capitolul al saisprezecelea al Evangheliei dupa Ioan, versetul al doisprezecelea:
„inca multe am a va spune, dar acum nu puteti sa le purtati“.
Si imediat, in concordanta cu tema noastra, apare aceasta intrebare: Cum poate cineva sa poarte ceea ce noi numim viata teandrica, indumnezeita? Aceasta este propria noastra viata, insa dimpreuna cu viata cea dumnezeiasca, care o transforma pe a noastra si o indumnezeieste.
Amintiti-va de capitolul al treilea al Evangheliei dupa Ioan, unde se gaseste cuvantul catre Nicodim. Acolo ii spune Mantuitorul lui Nicodim cele pe care crede ca trebuie sa i le spuna, insa acesta nu le intelege. Ii vorbeste despre nasterea duhovniceasca:
„Adevarat, adevarat zic tie, de nu se va naste cineva de sus, nu va putea sa vada Imparatia lui Dumnezeu“. (Ioan 3, 3)
Iar Nicodim, intrucat nu era decat un om obisnuit – bun intru toate, insa nu nascut in viata duhovniceasca – se gandeste si concluzioneaza cu propria lui minte, zicand:
„Poate omul, oare, sa reintre in pantecele mamei sale si sa se renasca? Cum se poate asa ceva?”
Iar prin aceste cuvinte arata faptul ca nu a inteles catusi de putin ce a vrut sa ii spuna Hristos.
Pentru ca sa te lumineze Dumnezeu, trebuie mai intai sa te coci la minte
Acum, asadar, ca citim aici acest cuvant al lui Hristos,
„inca multe am a va spune, dar acum nu puteti sa le purtati”,
trebuie sa ne problematizam foarte serios. Din nefericire, noi toti suntem oameni ai acestor vremuri. Fiecare dintre noi are in el ratiune, pareri, crampeie de intelepciune si inteligenta, crezand ca stie, cunoaste, ca poate sa spuna lucruri mari. Toate acestea au prins viata inlauntrul omului. In vremurile de demult era mult mai usor sa uceniceasca omul, in general sau in mod special in Biserica, in Hristos. Inainte oamenii nu stiau prea multe dar aveau constiinta acestui fapt: „Nu stim!” Acum toti au convingerea ca stiu, ca totul le este cunoscut. Si, asa cum spune Hristos,
intrucat cred cu totii ca au lumina, de aceea vor ramane in intuneric. (Ioan 9, 41)
Sa avem mare grija. Pentru ca gandind intr-un asemenea fel, considerand si privind toate lucrurile intr-un asemenea fel, nu mai lasam nici un pic de loc pentru ca adevarul lui Dumnezeu sa intre in sufletele noastre si ramanem astfel blocati in „adevarurile” noastre — nu la propriu, desigur, acest cuvant, intrucat adevarurile noastre nu ne mantuiesc, adevarul lui Dumnezeu, Duhul lui Dumnezeu ne mantuieste. Trebuie sa avem mare grija la faptul ca nici in cel mai bun caz nu vom intelege, nu suntem in stare sa intelegem prin propriile puteri. Daca nu pui acest lucru la indoiala catusi de putin, esti in pericol sa ratacesti. Sa te intrebi, deci:
„Poate gresesc, poate cad in afara, poate nu inteleg, poate exista adevaruri dincolo de mine, dincolo de cunoasterea mea, iar eu, abordand astfel lucrurile, nu am habar si sfarsesc prin a face multa stricaciune sufletului meu.”
Aici, ucenicii sunt impreuna cu Hristos, adica ucenicesc, Il urmeaza pe El, iar Insusi Hristos spune:
„Multe am sa va spun, insa nu puteti sa le purtati acum. Va veni vremea in care le veti purta”.
Oricat ai vedea din partea ta si ai marturisi, omule, „Nu inteleg nimic, nu stiu nimic, foarte sarac sunt la minte,” nimic nu va iesi. Nici daca te straduiesti sa intelegi, nu vei intelege, nici daca te vei impaca cu gandul ca nu intelegi, tot nimic nu va iesi. Dumnezeu trebuie sa te lumineze; daca nu te va lumina Dumnezeu, cu siguranta nu vei intelege. Problema nu este numai sa avem dispozitia de a intelege, ci pur si simplu sa ne smerim, daca vreti, sa ne simtim neputinta. Trebuie sa te lumineze Dumnezeu, iar ca sa te lumineze Dumnezeu, trebuie mai intai sa te coci la minte. De aceea spune Hristos:
Crede ca a cunoscut lumea intreaga, insa are dispozitia sa invete si mai mult
Sa luam aminte la cele ce voi spune in continuare. Copilul care incepe sa mearga la scoala, chiar din prima clasa primara, in fiecare zi in care invata ceva nou, crede ca a cunoscut lumea intreaga, insa are dispozitia sa invete si mai mult. Si mai mult sau mai putin fiecare elev stie ca va termina scoala, va termina liceul, va merge mai departe si, in functie de ce stiinta va urma, va trebui sa se specializeze, ca sa ajunga la un anume final, la un anume punct in care sa aiba niste cunostinte, sa ajunga la acea masura de care este el capabil ca om. Trebuie, deci, sa uceniceasca, sa invete, si asta cu multa rabdare! Si am impresia ca aici luam ca de la sine inteles faptul ca pe de o parte toti copiii trebuie sa mearga la scoala — nu ii intreaba nimeni daca vor sau nu – si de asemenea ca este nevoie de mult timp ca sa invete si sa ajunga la un anumit nivel si ca au, prin urmare, nevoie de o educatie. Insa copiii insisi, in timp ce in fiecare zi, mai ales in primii ani, cred ca le-au aflat pe toate, simt in acelasi timp si ca li se deschide pofta de a afla si mai mult.
Am impresia, insa, ca in ceea ce priveste cele duhovnicesti nu privim lucrurile asa. Se considera crima a-i invata pe copii Evanghelia, a-i aduce in Biserica pentru a se educa. Unii spun: „I-am intrebat pe copii, oare, daca vor sa invete?” Iata-ne, deci, pe noi, stat crestin, tara ortodoxa, care avem o constitutie in numele Sfintei Treimi, iar acest lucru este considerat nepermis. In mod normal, parintii, in primul rand, si profesorii, in al doilea rand, au datoria sa-i invete pe copii Evanghelia, de vreme ce i-au botezat. Insa si copiii trebuie sa simta ca au obligatia sa invete adevarul crestin, sa se educe si in cadrul Bisericii.
Daca facem un studiu acum, presupun ca s-ar constata faptul ca nouazeci la suta, daca nu cumva mai mult, dintre copiii din invatamantul primar si dintre tinerii ce il vor absolvi pe cel superior sunt botezati. De vreme ce sunt botezati, au datoria de a se educa si in cadrul Bisericii. Cine esti tu sa spui: „Sa-i lasam liberi pe copii sa aleaga!” Altceva ar fi daca nu ar fi fost botezati. De vreme ce se boteaza, copiii au datoria, crescand, sa se educe nu numai in celelalte scoli, ci si in scoala Bisericii, sa cunoasca nu doar teoretic, ci ca traire, invatatura pe care a adus-o Mantuitorul, adica Evanghelia, intregul adevar al lui Dumnezeu, ajungand, astfel, fiecare, la masura duhovniceasca de care este in stare.
In Biserica altfel functioneaza ucenicia
Am impresia, repet, ca nu privim lucrurile asa. Si ca si in cazurile in care nu ajungem sa spunem: „sa lasam copiii liberi,” tot nu privim lucrurile cum trebuie, anume ca incet-incet vom ajunge la o anumita masura de stare duhovniceasca. Pe unele lucruri le putem ridica azi, pe altele nu. Pe unele le vom putea ridica maine, pe altele inca nu. Pe unele lucruri pe care azi nu le putem ridica, maine vom putea chiar sa le purtam. Pentru ca nu este vorba doar de a enunta adevarul, nici de a-l intelege strict din punct de vedere logic. Trebuie sa ni le primeasca inima, sa ni le primeasca sufletul nostru inlauntrul sau si sa ne influenteze, astfel incat sa ne adaptam viata, sa ne-o indreptam dupa adevarurile acestea ale lui Dumnezeu.
De asemenea, am observat si altceva. Vorbind despre cele lumesti, un elev de gimnaziu poate sa spuna: „Nu am ajuns inca la liceu“, iar unul de liceu sa spuna „Nu am ajuns inca la facultate, nu am aflat inca lucrurile care se fac acolo!” Au senzatia ca exista lucruri pe care nu le stiu, insa au si dispozitia sa invete, sa se straduiasca, sa-si dea silinta. Cand vine vorba de cele duhovnicesti, nu am vazut pe cineva sa faca asa. Ca si cand nu le-ar pasa. Mai degraba spun „pe acestea le stiu!“ De unde sa le stie? Sa ia aminte aici ca cele duhovnicesti nu tin asa de mult de cele ale mintii, ale stiintei – ceva ce se poate auzi sau citi sau studia – ci tin mai degraba de viata launtrica. Este un lucru ce tine de intreaga noastra viata, care tine de traire, nu numai de percepere teoretica. Sa constientizam, asadar, faptul ca de fapt nu stim nimic.
Se intelege, desigur, ca nu stim nimic, insa cel putin sa constientizam acest lucru si sa actionam in consecinta. Iata, dupa cum le spune Insusi Mantuitorul ucenicilor Sai:
Le spune asta si cu intelesul ca trebuie inca sa mai invete, si cu sensul ca inainte de asta trebuie sa se mai intample unele lucruri, insa si cu sensul ca este nevoie sa vina asupra lor Luminatorul. De aceea le vorbeste despre Duhul Sfant, care va veni, indata ce nu va mai fi Mantuitorul printre ei – si de aceea le spune si ca
„Va este de folos ca sa ma duc Eu“ (Ioan 16, 7) – si ii va „invata toate“ (Ioan 16, 13; 14, 26)
Bineinteles, aici nu este la fel ca in educatie, unde in fiecare zi capeti din ce in ce mai multa informatie. Sunt diferite ucenicia si educatia duhovniceasca.
Dumnezeu il face om al Sau numai pe acela care se convinge ca este un nimic, un “zero”
Cu cat inaintezi mai mult in aceasta ucenicie, cu atat mai mult incepi sa simti asta: „Tot ce stiu e ca nu stiu nimic.” Si asa si este, pentru ca altfel functioneaza aceasta ucenicie. Aici, in cele duhovnicesti, este de ajutor sa realizeze omul, intr-un fel sau altul, ca este un „zero”, un nimic. Una este sa gandeasca omul acest lucru doar teoretic si altceva este sa ajunga in clipa in care simte sentimentul nimicniciei in sufletul sau, in profunzimea existentei sale. „Ce sunt, Doamne? Nimic nu sunt! Nu numai ca sunt un nimic, dar sunt un nimic pacatos!” Si atunci sa vina harul lui Dumnezeu si din nimic sa te faca om al Sau.
Se spune in cartea Facerii:
„La inceput a facut Dumnezeu cerul si pamantul” (Facere 1, 1)
A facut. Din ce a facut? A gasit oare Dumnezeu undeva materia sau i-a oferit-o un alt dumnezeu si, luand-o, a facut tot ceea ce a facut? Nu. Verbul ποιω este folosit in Sfanta Scriptura numai cu referire la Dumnezeu si semnifica faptul ca Dumnezeu a facut acel ceva din nimic. „La inceput a facut Dumnezeu cerul si pamantul”. Atunci cand nu exista nimic, nimic, nimic – numai singur Dumnezeu exista – a creat El materia si a facut cerul si pamantul. Acesta este si sensul, dintr-un anumit punct de vedere, al celor ce le-a spus Hristos apostolilor la Marea Tiberiadei, atunci cand i-a „chemat”:
„Veniti dupa Mine si va voi face pescari de oameni” (Matei 4, 19)
Haideti si va voi face! Intelesul lui “va voi face” aici acesta este: veti ucenici, veti vedea cine sunteti de fapt si dupa aceea veti deveni pescari de oameni. Fara indoiala, nimeni nu vede cine este cu adevarat imediat. Trebuie sa uceniceasca, trebuie sa se lupte, trebuie sa se straduiasca. Lupta crestinului are in mare masura aceasta insemnatate: te lupti si esuezi, te lupti si nu iese nimic, te lupti si la sfarsit mai pacatos iesi, mai indaratnic, mai rau iesi din aceasta lupta. Asa este! Pana ajungi in final sa te convingi ca nu poti face nimic de unul singur — ceea ce spune si Domnul:
„Cel ce ramane intru Mine si Eu in el, acela aduce roada multa, caci fara Mine nu puteti face nimic“. (Ioan 15, 5)
Si asa ajunge omul de la convingerile sale, de la simtirile si trairile sale, la asta: ca este un nimic. Si numai daca va pune Dumnezeu mana Sa asupra lui, va iesi ceva. Atunci vine Duhul lui Dumnezeu si se naste omul din nou. Dar mai intai este nevoie de toata aceasta lucrare, care poate parea negativa, in timpul careia progresezi de la simtirea starii de pacat la o simtire din ce in ce mai adanca a starii tale de pacat. Asa ceva se intampla. Insa asa cum incep toate acestea, vine si clipa potrivita cand devii tot un nimic, dar in mainile lui Dumnezeu. Si atunci El te va transforma cu usurinta dintru nimic in omul Sau. Un om care are parte de viata teandrica. Adica Dumnezeu te uneste in El, Se uneste cu tine, te poarta inlauntrul Sau. Avem aici pe Dumnezeul teandric, care ne face pe noi toti sa fim ceea ce este si El. Ne daruieste viata teandrica sau, mai degraba, face ca toata fiinta noastra sa fie plina de viata indumnezeita.
“…dar nu le puteti purta”. Inca sunteti oameni obisnuiti
Aici am putea spune ca „multe am sa va mai spun, dar nu le puteti purta” are un inteles dublu. In primul rand este ca si cand ne-ar spune Domnul:
„Nu va grabiti, nu va grabiti, mai sunt multe de spus, dar nu sunteti inca indeajuns de copti incat sa le auziti. Nu a venit inca vremea, nu s-au copt inca lucrurile.”
Vedeti, nu ne maturizam imediat, ci incet-incet. Si atunci, prin urmare, vom capata curajul necesar, incet-incet, pana cand sa ne spuna Domnul toate cate are sa ne spuna si sa le putem si duce, pentru ca sa primim tot binele pe care vrea El sa-l faca sufletului nostru. Insa are si un alt inteles, ca si cand ne-ar spune Domnul:
„Asa cum luati voi lucrurile acum, asa cum le percepeti si asa cum sunteti, nu poate nimeni sa va spuna nimic din ceea ce vrea. Ar putea sa vi le spuna, dar voi n-ati putea inca sa le duceti.“
Iata, noi, aici, la intalnirile noastre, cate am mai avea sa ne mai spunem, asa, mai concret! Insa cum toata starea noastra este negativa – ca si cand am fi fara de simtire, ca si cand nu am avea dispozitia sau cheful necesar, ca si cand am spune, precum in pilda celor chemati la nunta, „nu putem veni” – nu ne incredem in Dumnezeu. Cum iti va arata El vointa Lui si cum te va face sa te increzi in El, daca tu nu arati ca esti dispus?
„Iar cand va veni Acela, Duhul Adevarului, va va calauzi la tot adevarul” (Ioan 16, 13)
Vedeti, din nou aici e ca si cand ar spune Domnul:
„Orice ar fi sa se intample cu sufletele voastre, de la ucenicia voastra se trage — ca v-ati straduit din rasputeri, ca v-a fost greu, cand v-am dojenit uneori sau v-am certat. Insa tot oameni obisnuiti sunteti inca si, pentru asta, toate cele pe care ar trebui sa vi le spun in mod normal, nu puteti sa le purtati acum, caci nu sunteti gata. Atunci, insa, cand va veti fi copt indeajuns la minte si cand veti fi deschisi Duhului Sfant, atunci va veni Duhul si va va face sa puteti duce toate cele pe care nu puteti acum.”
8.02.1998 Duminica dupa-masa
Este nevoie sa te lepezi de tine insuti,
dar nu dupa cum crezi si voiesti tu,
ci dupa cum trebuie.
Pentru ca este posibil sa te lepezi de tine insuti,
insa sa te lepezi doar de unele lucruri superficiale,
care nu conteaza, in timp ce pe adancul sinelui tau
nu-l primejduiesti cu nimic.
(din: Arhim. Simeon Kraiopoulos, “In pustiul lumii”, Editura Bizantina, 2014)
Din aceeasi carte:
- Parintele Simeon Kraiopoulos despre LEPADAREA DE SINE, DE OMUL CEL VECHI si ASUMAREA STARILOR DE USCACIUNE SUFLETEASCA
- SAMBATA LUI LAZAR si PREGUSTAREA INVIERII IN VIATA NOASTRA: “Este doar o doza, o portie, atat cat sa starneasca pofta cea duhovniceasca”
- MIRUL SUFLETULUI: “Nu lasa acel moment sa treaca pe langa tine!”
- OARE NU ARDEA IN NOI INIMA NOASTRA? Implorarea staruitoare si “vanatoarea” Dumnezeului care ne aprinde tainic sufletele si apoi “se face nevazut”…
- “Iata, ne suim la Ierusalim…”, urcam catre PATIMILE DOMNULUI. Noi stim ce cerem si ce asteptam de la Dumnezeu? “RASTIGNIREA” de a-L crede si a-L urma pe Hristos. “CRESTINII GANDESC SI AU DUHUL CELOR DIN LUME. Cata viclenie si provocare exista la adresa lui Dumnezeu, atunci cand umblam sa reusim cu duh viclean”!
- “DRAGOSTEA MEA S-A RASTIGNIT…”
***
Legaturi:
- “TAINA MANTUIRII”: PREDAREA IN MANA LUI DUMNEZEU. “Sistemul” din care trebuie sa iesim daca vrem sa ne mantuim. Sa daramam idolul din noi!
- CHIAR IL VREM PE HRISTOS SAU DOAR O STARE PSIHOLOGICA? De ce nu ne schimbam, de ce ne pierdem in detalii? Ce facem cand suntem dezamagiti de noi insine?
- Arhim. Simeon Kraiopoulos: PAREREA DE SINE – idolul din noi, “bunii crestini”. SA NU ASCUNDEM LIPSA NOASTRA DE POCAINTA!
- Arhimandritul Simeon Kraiopoulos despre FORTAREATA EULUI BOLNAV sau despre INCAPATANAREA DE A NE APARA DE DUMNEZEU SI A NE REFUZA IZBAVIREA
- OMULE, UNDE ESTI? De ce ne ascundem de Dumnezeu, de Adevar, de ce ne deranjeaza atat de mult smerenia? SA NE DESCHIDEM TOTAL LUI DUMNEZEU!
- Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE… NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU
- PUN INCEPUT…!
***
- BOALA CEA MAI MARE A TIMPURILOR NOASTRE, PE CARE “O AVEM DE PLANS IMPREUNA”
- “ABANDONATI-VA IN MAINILE LUI DUMNEZEU!”
- Predica “grea” a Sfantului Ignatie Briancianinov: CUM DEVENIM AI LUI HRISTOS? CAT VALOREAZA “DREPTATEA” NOASTRA?
- Barna din ochiul fratelui, haina judecatorului sau a doctorului sufletesc si MANDRIA NEBUNA DE A CREDE CA “EU STIU” SI “EU II INDREPT PE CEILALTI” (predica audio)
- Predici (si audio, video) la VINDECAREA ORBULUI DIN NASTERE: “Lui Dumnezeu ii place neincrederea omului in sine, nu batosenia, care transforma sufletul intr-un lemn uscat”
- Gheron Iosif: “Nu avem haina de nunta, de aceea trebuie sa ne curatim”. PLANSUL, CHEMAREA LUI DUMNEZEU, RENUNTAREA LA PACAT, SPOVEDANIA…
- Parintele Teofil Roman: MAREA NOASTRA CADERE – INCREDEREA IN SINE SI VIATA TRAITA “PE CONT PROPRIU”, IN AFARA VOII LUI DUMNEZEU
- DE CE NE INCREDEM MAI MULT IN NOI INSINE DECAT IN VOIA LUI DUMNEZEU? Unde ne duc pacatul ingamfarii si incapatanarea in urmarea dorintelor si a ideilor proprii? De ce ne razvratim, ne agitam si refuzam Crucea?
- Cuvant patrunzator al IPS Teofan, de Rusalii: PRETENTIA SUPERIORITATII, DUHUL VICLENIEI SI JUDECATA APROAPELUI – PIEDICI SIGURE IN CALEA DUHULUI SFANT
- Schiarhimandritul Ioachim Parr despre AROGANTA CREDINCIOSILOR CARE SI-AU LUAT IN “PROPRIETATE” ORTODOXIA: “Ne purtam ca si cum Evanghelia ne-ar apartine noua. Luam sfintenia si socotim ca ea este a noastra. Aceasta este tragedia Bisericii”. CUM II PUTEM AJUTA PE TINERII RATACITI?
- “CRESTINUL DUPA INCHIPUIRE” si VIATA DUHOVNICEASCA FARISEICA (I): “Majoritatea oamenilor se tem sa patrunda mai in adanc in sufletul lor, ca nu cumva vreun monstru sa iasa din ei… Prefera sa faureasca o imagine inchipuita”
- Sfantul Tihon din Zadonsk: VEZI-TI, OMULE, SARACIA!
- Predici puternice si zdrobitoare de inima ale SFANTULUI TEOFAN ZAVORATUL. Frangerea inimii si inselarea cumplita a lui “Eu nu sunt ca ceilalti!”
- INDREPTATIREA DE SINE – izolatorul cel mai puternic intre om si Dumnezeu
- SA NE CUNOASTEM BOALA NOASTRA – Cuv. Paisie Aghioritul
- Orbirea sufleteasca – minciuna din noi
- Parintele Aleksandr Elceaninov: FORTAREATA DEMONICA DIN NOI
- TRUFIA SI INDREPTATIREA VICLEANA NE FAC ORBI IN FATA EVIDENTEI. “Ne place un Dumnezeu care sa nu ne stanjeneasca cu autoritatea Lui si mai ales cu prezenta Lui”
***
- Fericitul IOAN DE LA VALAAM: “Nu te inspaimanta, chiar de cazi in fiecare zi! Nu te increde in tine!”
- SFANTUL IERARH IGNATIE – CRESTINUL FATA IN FATA CU PATIMILE SALE: “Pe cunoasterea si recunoasterea neputintei noastre se zideste toata zidirea mantuirii”
- LEPADAREA LUI PETRU si PRIVIREA LUI IISUS. “Fara ispite si caderi, omul nu isi cunoaste slabiciunea”. Adevarata CAINTA ca “durere mistuitoare” pentru RANIREA DRAGOSTEI versus SPOVEDANIA FORMALA, DIN OBISNUINTA, fara frangerea inimii
- “Tot darul de Sus ni-l insusim neaparat prin suferinta”. PARINTELE SOFRONIE despre BUCURIA DE A FI BIRUIT DE DUMNEZEU. De ce Dumnezeu ingaduie incercarea parasirii Sale, a “pogorarii in intuneric” si a atacurilor infuriate ale Ispititorului? “BINECUVANTAREA DE A CUNOASTE CALEA” (III)
- PREDICI AUDIO ale Pr. Ciprian Negreanu in DUMINICA POTOLIRII FURTUNII. Dumnezeu ingaduie furtunile incercarilor ca sa ne smereasca si sa ne izbaveasca de marea inselare a increderii in propriile fapte: “Adevaratul chip al omului este smerenia. Unde este smerenia, acolo vine Dumnezeu”
- STARETUL NICON DE LA OPTINA – sfaturi si indreptari duhovnicesti pentru SPOVEDANIE, NADEJDE si DISCERNAMANT cuprinse in scrisorile sale (I): “Nu deznadajdui cand vezi in tine feluritele neputinte. Rabda-te si pe tine!“
- Maica Siluana Vlad: CINE SUNT EU SI UNDE INCEPE INTALNIREA CU DUMNEZEU?
- LUPTA CONTINUA SI HARTUITOARE A CRESTINULUI – INTRE HAR SI CADERI. In ce constau, de fapt, desavarsirea sau sfintenia?
- RAZBOIUL NEVAZUT: Sfantul Nicodim Aghioritul ne arata strategiile de amagire ale vrajmasului in functie de diferitele stari si masuri ale omului: “Fii smerit, teme-te de tine si de neputinta ta!”
- Leacul folosit de a nu ne supara de greselile si neputintele noastre – Sf. Nicodim Aghioritul
- “DUMNEZEU CERE LA MASURA FIECARUIA. Mai mult decat a face ceva, lui Dumnezeu Ii place SA VREI! Sa incerci! Vrea sa te gaseasca in aceasta osteneala“ – PREDICI AUDIO pentru noi, cei chemati la Cina sau la Nunta Fiului
- Parintele Melhisedec Ungureanu (Man. Lupsa) – raspunsuri esentiale: CUM SA NE LARGIM INIMA? DE CE NU IL GASIM PE DUMNEZEU, CU CE SA INCEPEM?: “Daca starea ta duhovniceasca reala este la parter si tu Il cauti pe Hristos la mansarda, n-ai cum sa-L gasesti…”
***
- CUM SE PASTREAZA SI CUM ESTE ALUNGAT DUHUL SFANT?
- Sfantul Macarie Egipteanul: Cum se manifesta Duhul Sfant in suflet? CINE NU ARE COMOARA SI FOCUL DUHULUI IN SINE SA NU INDRAZNEASCA SA PREDICE ALTORA!
- Pogorarea Duhului Sfant – taina esentiala a vietii noastre. FARA PLANS SI FARA IUBIRE NIMENI SA NU SE AMAGEASCA, NU VA DOBANDI HAINA DUHULUI!
- Pogorarea IN NOI a Sfantului Duh – conditia mantuirii
- “Din Viata si din Duh”. PARINTELE SOFRONIE SI SINGURA INTREBARE FUNDAMENTALA: “Cum sa dobandim pe Duhul Sfant in noi si sa-L pastram?”
- Suntem convertiti cu adevarat?
- SCRISOARE CATRE UN PRIETEN, LA POGORAREA SFANTULUI DUH
- Sfantul Teofan Zavoratul despre NECRUTAREA DE SINE SI VENIREA HARULUI. Ce asteapta Dumnezeu de la noi? Unde si cum sa cautam ajutorul lui Dumnezeu?
10 Commentarii la ““INCA MULTE AM A VA SPUNE, DAR NU LE PUTETI PURTA ACUM…” Parintele Simeon Kraiopoulos despre asumarea reala a conditiei de UCENIC in relatie cu Dumnezeu pentru a putea intelege si primi LUMINAREA DUHULUI ADEVARULUI”