“Lasa mortii sa-si ingroape mortii lor…”

11-12-2013 Sublinieri

4867914

“Cand cineva I-a spus Domnului: Da-mi voie sa merg mai intai sa-l ingrop pe tatal meu, El i-a raspuns: Lasa mortii sa-si ingroape mortii lor, iar tu vino de-Mi urmeaza Mie. Mortii sunt oamenii cu sufletul mort. Cei morti duhovniceste sunt cei in care nu viaza Duhul lui Dumnezeu, care nu-L cunosc pe Tatal Ceresc, care nu se roaga si nu-I cer nimic. Ei sunt niste orfani pe pamant. Se zbat, aduna, chefuiesc si mor. Exista si altfel de morti duhovniceste: cei care se roa­ga si merg la biserica, dar vorbesc de rau, injura, beau, se bat, adica asculta, dar nu implinesc cuvantul lui Dumnezeu. Cele cinci fecioare intelepte si cele cinci nebune: acesta este chipul duhovnicesc al celor care frecventeaza biserica.

Cei morti duhovniceste sunt cei care nu se lupta cu pati­mile si cu deprinderile daunatoare: a vorbi intinat, a bea, a implini pofta pantecelui, a injura. Placerea pantecelui pare o deprindere nevinovata, dar staretii invata ca pantecele sa­tul te duce in iad.

Mai sunt si aceia care in viata au parte de vreo suferinta: saracie, boala sau altceva. Daca traiesc cartind, injurand, invidiind, band, si ei sunt morti sufleteste. In Imparatia ceruri­lor vor intra cei care Il slavesc pe Dumnezeu, ca acel monah care a suferit toata viata din cauza unei rani la picior care nu se vindeca. Desi nu dusese o viata ireprosabila, cand a mu­rit si a trebuit sa treaca prin vamile vazduhului, lumina care provenea de la rana sa ii alunga pe toti demonii-vamesi, su­fletul sau fiind indreptatit prin faptul ca isi purtase suferinta fara cartire. De aceea, lasa si tu mortii sa-si ingroape mortii lor si urmeaza Domnului!”

(Din: Pr. Valentin Mordasov, duhovnicul de la Pskov: Invataturi si intamplari minunate, Editura Sophia, 2011)

***

Hristos cu Petru, Ioan si Iacob in Ghetsimani

[…]

„Cu compromisuri și cu hotărâri care nu sunt decisive nu poate cineva să meargă pe drumul cel drept”

În continuare, IPS Nicolae a vorbit această legătura puternică ce există între tinerețe și viața Bisericii, aducând și câteva argumentări biblice:

„În primul rând, tinerii sunt decisivi, hotărâți, apoi, în interiorul lor, au o anumită doză de eroism, de entuziasm, un simț al libertății, iar în al treilea rând, ei se identifică cu noul, cu schimbarea, cu revolta. În plus, ei au viziunea viitorului. Aceste elemente și caracteristici se află și în viața și în învățătura Bisericii noastre. Despre duhul decisiv ne spune Hristos că «cel ce nu este cu mine, este împotriva Mea” și că nimeni nu«poate sluji și lui Dumnezeu și lui mamona», iar când și-a chemat la slujire ucenicii, aceștia au decis singuri alegerea lor. Un om care este îmbătrânit și obosit de viață nu poate să facă cu ușurință și în mod rapid alegerile. Când Hristos i-a spus unui ucenic «Vino după Mine», iar acela i-a răspuns «Lasă-mă mai întâi să-mi îngrop tatăl», Mântuitorul nu s-a temut că o să-l piardă replicându-i: «Lasă morții să-și îngroape pe morții lor», ci l-a pus în fața unei decizii definitive. Așa funcționează Biserica. Cu compromisuri și cu hotărâri care nu sunt decisive nu poate cineva să meargă pe drumul cel drept și să facă alegerea corectă. La fel, în invitația de a-L urma, Hristos îndeamnă pe cel care face acest lucru să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-L urmeze. Nu există deloc în această invitație promisiuni lumești. În acest mod i-a chemat și pe ucenicii Săi, și aceștia I-au urmat, ucenici care erau majoritatea tineri și hotărâți. Așa s-a comportat Biserica cu marile ei mesaje, punându-i pe oameni în fața unor dileme clare. La fel, în episodul cu tânărul bogat din Evanghelie, căruia Mântuitorul îi spune că dacă vrea să fie desăvârșit, să-și vândă toată avuția, să o împartă la săraci, iar apoi să-i urmeze Lui, se spune că acesta s-a întristat. El era un tânâr cu o gândire îmbătrânită, a preferat siguranța bogăției sale în loc să-și asume riscul desăvârșirii”.

Cele trei poveri care îl îngreunează pe om

IPS Nicolae a vorbit la conferința ASCOR, printre altele, și despre ce cum putem găsi adevărata libertate:

 „Există trei poveri care ne îngreunează: o povară este voința, cealaltă dreptul pe care fiecare dintre noi îl cerem, iar a treia este părerea pe care o avem. Dacă cineva și-ar face o spovedanie interioară, ar vedea cum voința îi este sugrumată de păcate, sentimentele îi sunt astupate de mulțimea drepturilor pe care le cere, iar mintea îi este prinsă ca într-o închisoare de mulțimea gândurilor și părerilor pe care le are. Peste toate aceste poveri, vine cuvântul lui Dumnezeu, care ne cheamă să ne eliberăm mai întâi de eul nostru, de noi înșine, cu alte cuvinte, să ne eliberăm de egoismul nostru. Așadar, nu există o predică mai bună pentru și despre libertate decât predica Bisericii, fiindcă ea ne spune «Iubește pe Hristos, și fă ce vrei»”.

[…]

conferinta_ascor_ips_nicolae_foto_tudorel_rusu_6

Legaturi:

***


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Mitropolitul Nicolae din Messogia si Lavreotiki, Parintele Valentin Mordasov

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

23 Commentarii la ““Lasa mortii sa-si ingroape mortii lor…”

  1. Da. Dumnezeu, a vorbit lumii,
    (Pe faţă, nu doar în ascuns).
    Sa făcut om, (cel din Teime),
    Căci Dumnezeu este Iisus.

    Da. Dumnezu a vorbit lumii.
    Nu ca tot omul, care piere,
    (Ca cel, ce din ce poate, ştie),
    Ci ca Stăpân (şi ca putere).

    Nu nu ne-a vobit din ale lumii.
    (Nu despre cele care pier),
    Ci despre Viaţa şi Lumina
    Şi Adevărul (cel din cer).

    Nu ne-a vorbit despre ştiinţă.
    Despre…”supremul”, pe pământ,
    Ci despre noi şi despre Tatăl,
    (Şi despre El şi Duhul Sfânt).

    Ne-a spus, ce nimeni (nici o dată),
    Nu a ştiut. (Şi nu va şti,
    Prin ce suntem, prin noi…,
    Prin cele, ce pier şi pururi vor pieri ).

    Nu ne-a vorbit în vobe’nalte,
    (Ce’s anevoe de pătruns)
    Ci ca acel ce arată minţii
    Viul concret, ce e’n acuns.

    Ca cel cre’a zidit făptura
    (Şi-i poate lesne arăta,
    Ce ea, nu ştie despre sine)
    Şi doar prin El, poate vedea.

    În simplitatea vorbei sale,
    Se vede cerul şi pămâtul.
    Se vede clar Dumnezeescul,
    Nemărginirea, infinitul.

    Da. Dumezeu a vorbit lumii.
    A spus tot ce era de spus,
    Direct şi faţă către faţă.
    Că om şi Dumnezeu’i Iisus.

    Oricine vrea să îl cunoască,
    Nu-l caută în ce-i pământ.
    (În roci…, în… plăsmuirea minţii)
    Ci’n ce ne spune prin Cuvânt.

    Căci vorba Lui este viaţă.
    E Adevăr viu. E putere.
    Este lumina ce renaşte
    (Din moarte) şi dă înviere.

    E Adevărul care lumea
    La Răstignit (şi la’ngropat).
    Acel ce’anvins puterea morţii
    Şi’a treia zi a înviat.

    Da. Dumnezeu a vorbit lumii
    Şi ne vorbeşte, (de voim
    Să îl cunoaştem), din scriptură,
    Să-l ascultăm şi să-l iubim.

    Dar Noul Testamet stă’n rafturi,
    (Cu foile’i îngălbenite).
    Cu slovele’i pline de viaţă,
    Ce nu au fost (sau nu’s) citite.

    Păctul, (cu povara’i cruntă)
    Ne’a înrobit (şi ne’a supus)
    Şi nu ne mai permite astazi,
    Să-l ascultăm pe Iisus.

    Ne’atrage la plăceri spurcte
    La adevăruri din pământ…,
    La cinstea şi concretul lumii,
    Care respinge tot ce-i sfânt.

    L’ am îngopat (şi noi), în rafturi
    Şi… nu mai vrem să’l auzim,
    Că… n’avem timp, că…ni se pare,
    Că ce ne’ar spune, deja… ştim.

  2. “Intr-o buna zi,deodata
    A venit asa…o piatra
    De putini ea fu primita,
    Caci era cam…necioplita.
    Fiecare-a luat o dalta
    Si-a-nceput sa dea in piatra.
    Unii indiferenti dadura.
    Altii au lovit cu ura.
    Multi lovira cu mandrie.
    Cativa doar cu bucurie.
    Si din piatra necioplita,
    Ce de data fu lovita,
    Sub lucrarea lui Hristos
    Se nascu un chip frumos.
    Am si eu o intrebare:Ce-a avut piatra?
    RABDAAAAAAAREEEEE!!!”( Maica N.)

  3. Problema este ca numai cei care sunt vii duhovniceste pot sa-i vada pe cei morti cu sufletul. Ceilalti ar cam trebui sa se fereasca de a judeca in vre-un fel oamenii, chiar daca vad anumite pacate la semenul lor. Aceasta pentru ca adancimile sufletului nu pot fi cunoscute de orisicine. Si cine oare poate sa cunoasca sufletul omului? Numai Dumnezeu si cei care se invrednicesc de lumina harului Lui.

    “Lasă morții să-și îngroape pe morții lor” trebuie citit intotdeauna impreuna cu indemnul Domnului: “Vino după Mine”. Altfel duce la o impietrire a sufletului, la o nepasare fata de aproapele si la mandria de a fi mai presus decat altii. Adica implicit la o cadere.

    Aceste cuvinte din Scriptura ne amintesc ca urmand lui Hristos vom fi vii si vom castiga Imparatia Cerurilor, in schimb urmand lumii acesteia, ne cufundam in moartea pacatului. Sunt doua lumi care nu se impaca: lumea aceasta si Lumea Cealata. Intre ele nu exista compromis, intre ele crestinul trebuie sa aleaga si la aceasta se refera decizia definitiva pe care trebuie sa o luam.

  4. Si atunci cine sunt cei “vii duhovniceste” si cine sunt “ceilalti”? 🙂

    Fireste ca indemnul are sens numai duhovnicesc, legat indisolubil de urmarea lui Hristos.

  5. Cei vii duhovniceste sunt in primul rand sfintii. Daca citim de exemplu cartea “Langa Parintele Porfirie” vedem acolo cum Sfantul Porifire avea aceasta capacitate sa vada in ce stare era sufletul omului. De unii spunea ca in ciuda aparentelor au un suflet bun, de altii ca sufletul lor este mort. Aceasta este cu neputinta pentru noi, ceilalti, oameni obisnuiti care nu putem decat sa ne dam cu parerea, dar fara sa avem vre-o certitudine duhovniceasca. De aceea consider ca este mai bine ca omul sa ia amite la pacatele lui propii, decat sa imparta lumea in vii si morti sufleteste. Altfel, nevazand asa cum trebuie pe aproapele nostru, ajungem asemenea fratelui cel mare, al fiului risipitor, care refuza sa intre in casa tatalui, numai pentru ca fratele sau a fost primit de parintele sau bucuros, caci “acesta mort era si a inviat, pierdut era si s-a aflat”(Luca 15, 24)

    A fi viu duhovniceste inseamna a-L avea pe Hristos in launtrul nostru, caci El este Viata. Si ca sa fie asa, asta presupune sa avem o vietuire crestina, sa implinim poruncile evanghelice, in care se gaseste Hristos. Ori daca ne gasim multumiti ca am facut acestea, insusi acest lucru presupune ca suntem foarte departe de ceea ce trebuie sa fim si sa implinim, ca nici nu am patruns in adancul inimii noastre in care se afla multa necuratie. Cred ca foarte multi dintre cei care se numesc crestini habar nu au de inima lor duhovniceasca.

    Si de vom fi vii, dar suntem paralitici, numai uitandu-ne la unul care este mort putem sa ne bucuram, sau sa ne linistim cat de cat constiinta, poate psihologic mai mult, dar daca ne uitam la Hristos, ar fi cazul sa ne vedem mai mult moartea sufleasca.

  6. P-aia duhovnicesti, ii stie Dumnezeu!

    Te mai cerceteaza Harul cand si cand…intrand in vasul trupului tau, din mila pentru sufletul tau chinuit! In rest – esti lumesc, alteori – diavolesc!

    E greu, e foarte greu AZI, sa ramai bun, fiindca lumea e din ce in ce mai demonizata datorita demonitizarii credintei, acum ‘purtandu-se’ mastile, cel mult – o spoaia de arama…

    Smintiti sunt si in Biserica…chiar dintre cei ‘duhovnicesti’!

    Eu ma recunosc tot din tagma smintitilor duhovnicesti, pentru aplecarea spre Biserica si rugaciune, dar ORICAND pusi/dispusi sa schimbe foaia, sa puna mana pe par sau sa mustruluiasca aspru, intrebuintand artilerie grea!

    Dupa mine, asistam la o indiavolire, la o satanizare accentuata, care este legiferata deja, (cuprinzand o arie de raspandire, din ce in ce mai larga) si care, va culmina cu batai, puscarii si altele…care, mai de care…

    Lumea si-a pierdut demult sensul, rostul…vorbeste in deradere despre un Dumnezeu fabricat dupa inchipuirea ei bolnava;

    – cei din lume urasc pe monahi si pe preoti, parandu-li-se ca nu-si (mai) au rostul in lume, nerealizand paguba adusa prin acestia vistieriei Iadului, care este obligat sa expulzeze din Iad mii de suflete prin mijlocirea lor (d)in fata Altarului, a taierii legaturilor diavolesti, nevazute, prinse bine de grumaji, piept, brate sau picioarele crestinilor aflati in lume – iar acestia – drept ‘multumire’ urasc visceral sau batjocoritor, pe preoti, Biserica!

    P.S. In Romania – cel putin – la cum/cat se manifesta lumea…daca n-ar fi Bisericile si rugaciunile preotilor, cred ca am vedea LIVE dracii de-a stanga a fiecaruia, cazand in fund de frica! bine ca n-a ingaduit Dumnezeu sa-i vedem, bine ca ne apara Botezul; altfel – ne-am fi iesit din minti sau din papuci!

  7. Pingback: INVATATURI FUNDAMENTALE PENTRU MANTUIREA SUFLETULUI (II): “Trebuie sa fii hotarat pen­tru Dumnezeu, iar nu sa faci pe plac cererilor necinstite ale oamenilor!” -
  8. Pingback: NU TE DA BATUT IN LUPTA CU TINE INSUTI, NU ABANDONA DRUMUL LA JUMATATE! Prietenii paraliticului din Capernaum: conditia hotararii neabatute si a statorniciei in viata duhovniceasca: “Lucreaza dupa putere!” -
  9. Pingback: SF. MACARIE DE LA OPTINA – sfaturi ortodoxe pentru “incepatori”: SE POATE MANCA DE DULCE IN POST? SA NE FACEM SEMNUL CRUCII IN LUME? -
  10. Pingback: “Vom vedea pe Dumnezeu precum este” (I): ARHIMANDRITUL SOFRONIE si BINECUVANTAREA DE A CUNOASTE CALEA: “Rari sant sufletele care au destula barbatie pentru a iesi de pe cararile batute ale multimilor…“. MANA NEVAZUTA A DUMNEZ
  11. Pingback: PREDICI AUDIO ale PARINTELUI CIPRIAN NEGREANU care aduc in actualitate Evanghelia despre TANARUL BOGAT: “NOI suntem FARISEII. Primim incercari si ispite LA MASURA LA CARE NE-AM FATARNICIT sau AM JUDECAT PE ALTII” -
  12. Pingback: CUVIOASA PARASCHEVA, sfanta care ne invata CAND SI CUM TREBUIE SA SLUJIM SI SA NE DARUIM LUI DUMNEZEU. Predici audio ale Ierom. Irineu si Pr. Ciprian Negreanu (Cluj): pilda celor 10 fecioare si INSELAREA AMANARII -
  13. Pingback: SFANTUL PROOROC DANIEL IN GROAPA CU LEI pentru marturisirea Dumnezeului Celui Viu. Cum suntem noi ispititi SA NU MAI TINEM INTREG POSTUL si, in general, SA LEPADAM LEGEA LUI DUMNEZEU de dragul “lumii”? -
  14. Pingback: Parintele Simeon Kraiopoulos despre LEPADAREA DE SINE, DE OMUL CEL VECHI si ASUMAREA STARILOR DE USCACIUNE SUFLETEASCA | Cuvântul Ortodox
  15. Pingback: CUM SE APROPIE DUMNEZEU DE INIMILE NOASTRE SI CUM II RASPUNDEM NOI? “Credem mai mult cuvantului lui Hristos sau cuvantului lumii acesteia, care pe toate le rastalmaceste? SA NU PLECAM DIN BISERICA SI SA AVEM O ALTA VIATA, PARALELA”. Predica au
  16. Pingback: DEVOTAMENTUL APOSTOLILOR si CHEMAREA CRESTINILOR DE A FI SAREA PAMANTULUI SI LUMINA LUMII. Sminteala facuta de acei clerici nevrednici din zilele noastre: “Din pacate, multi vin la preotie fara ravna si se manifesta ca niste functionari reci, fara f
  17. Pingback: CHEMAREA LUI HRISTOS la lupta cu patimile si CHEMARILE LUMII la “satisfactie” si la “realizarea Sinelui”, mai ales prin influentele miscarilor NEW AGE | Cuvântul Ortodox
  18. Pingback: CUVINTE LA ANUL NOU ale Sfantului Inochentie al Penzei: “Un an nou: sa incepem, asadar, o viata noua! Sa nu va potriviti cu acest veac!” | Cuvântul Ortodox
  19. Pingback: SF. MACARIE DE LA OPTINA – sfaturi ortodoxe pentru “incepatori”: SE POATE MANCA DE DULCE IN POST? SA NE FACEM SEMNUL CRUCII IN LUME? | Cuvântul Ortodox
  20. Pingback: CHEMAREA PRIMILOR UCENICI. De ce Hristos i-a ales pe pescarii cei simpli, iar nu pe cei “destepti” si eruditi? NOI VREM SA MANTUIM INTREAGA LUME CU MINTEA NOASTRA, CU TEORIILE NOASTRE, fara sa avem o legatura vie cu Dumnezeu si fara sa ni se z
  21. Pingback: UMBLAREA PE MARE. Predici audio de la Putna si Sihastria Putnei: AVEM NEVOIE DE CURAJ SI DE CONSECVENTA “PANA LA CAPAT” in urmarirea tintei noastre duhovnicesti. SA INDRAZNIM SA MERGEM PE APA IN LUME, URMANDU-L PE HRISTOS. Sa nu renuntam atunc
  22. Pingback: CAT DE FERMI SI DE STATORNICI SUNTEM IN HOTARAREA DE A NE SCHIMBA VIATA SI A PLACEA LUI DUMNEZEU? Ce facem cand impiedicam piedici din partea celor din jur, chiar a “casnicilor” nostri? Ce inseamna o adevarata pocainta, iar nu doar declarativa
  23. Pingback: SPARGEREA TAVANULUI | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate