EUROPA, CHEMATA DE PATRIARHUL ECUMENIC BARTOLOMEU… SA DEPASEASCA SCHISMA DE LA 1054 INTRE CATOLICI SI ORTODOCSI
Patriarhul Ecumenic, Bartolomeu I, ataca “prejudecatile” legate de schisma dintre Orient si Occident si se auto-propune drept instanta privilegiata de comunicare a Uniunii Europene cu crestinii ortodocsi
Doua lucruri trebuie retinute legat de declaratiile lui Bartolomeu I:
1. Credincios… strategiei sale de a fi ortodox acasa si sincretist in “deplasare“, Patriarhul Bartolomeu s-a lansat intr-o pledoarie pentru depasirea “mentala” – dar cu consecinte concrete – a momentului schismei din 1054. Cu alte cuvinte, o pledoarie pentru unificarea catolicilor cu ortodocsii, pentru ca alta consecinta directa nu poate exista, desi ocoleste – semnificativ – acest subiect, cantonandu-se pe teren simbolic. Scopul acestei depasiri de “paradigma” nu este insa refacerea unitatii “biserici nedespartite” (nici revenirea catolicilor la dreapta credinta, daca mai era nevoie sa o repetam) ci, atentie, intarirea si innoirea Europei institutionale, adica a Uniunii Europene.
Cu alte cuvinte, spune patriarhul, Uniunea Europeana are nevoie de o spiritualitate pentru a fi solida, iar aceasta “religie” ar putea fi obtinuta prin depasirea “prejudecatilor” legate de momentul schismei 1054. Uniunea Europeana, cu aceasta noua alonja oferita de liantul “spiritual” dobandit , ar putea fi apoi instanta care sa reconcilieze musulmanii si evreii si, adaugam noi, sa instaureze raiul pe pamant unde sa traim toti fericiti.
2. Odata schitat planul maririi Uniunii Europene, patriarhul vine si cu propunerea care de fapt il doare cel mai tare: scaunul sau sa fie cheia de bolta a relatiilor pe care europenii le vor aveau cu crestinii ortodocsi. De fapt, aici e miza pe care o urmareste Bartolomeu, aceea de a fi recunoscut drept ‘papa’ ortodox (de altfel La Croix chiar foloseste cuvantul papa pentru a desemna patriarhul de Constantinopol) si partener privilegiat de dialog cu Bruxelles-lul, in comparatie cu concurentii sai, cum ar fi Patriarhul Kirill si, mai nou, PF Daniel. Asadar, concurenta intre patriarhi continua si este acerba. PF Daniel, si el aflat intr-o vizita, tot in aceasta perioada, in Franta si la Consiliul Europei, luand-o inaintea rivalului sau de la Constantinopol, nu a ratat sa atinga in discurs tema diasporei ortodoxe romane.
In concluzie: tot discursul pro-catolic, acompaniat de actiuni (invitarea Papei, bunaoara) corespunzatoare, nu este altceva decat o politica prin care cei trei patriarhi incearca sa isi maximizeze puterea si influenta in lumea ortodoxa si nu numai, in raport cu noua putere imperiala de la Bruxelles si cu restul lumii. Tocmai pentru ca exista concurenta si pentru ca apropierea de Papa nu e scop in sine, ci doar un mijloc de maximizare a propriei puteri, asistam la un dialog “ecumenic” tot mai dificil intre ortodocsi si catolici si chiar si la “dialog” blocat inter-ortodox.
Inainte vreme, cand Imperiul Bizantin era pe moarte, lovitura decisiva a prabusirii sale a venit in urma calculului politic de a se uni cu Roma. E drept ca a cazut cu zgomot mare si dureros doar imperiul politic iar Biserica, desi lovita de Portile Iadului, a supravietuit chiar si sub jugul otoman. Astazi, nu exista un singur Imperiu ortodox, ci mai multe centre de putere si, chiar daca toate gandesc in aceeasi logica lumeasca si politica (Rusia fiind cea mai avantajata din acest punct de vedere datorita puterii sale statale) rivalitatea face ca apropierile letale sa intarzie. Pana cand? Pana Domnul va ingadui. Dar si atunci Biserica nu va fi biruita de Portile Iadului, iar cei care isi vor fi cladit scaune de putere se vor prabusi cu zgomot mare.
In vizita in Franta, patriarhul ecumenic de Constantinopol estimeaza ca Europa ar fi intr-o stare mai buna si chiar ar putea sa abordeze provocarile noii lumi daca ar depasi clivajul geopolitic provocat in 1054 de schisma ce a separat catolicii si ortodocsii.
In trecere prin paris, patriarhul ecumenic de Constantinopol, Bartolomeu I, a incurajat Europa sa isi reinnoiasca personalitatea sa. Cu ocazia unui dineu organizat de Institutul Francez de Relatii Internationale, a subliniat ca sentimentul declinului Europei intr-o lume ce se afla in schimbare ar putea fi surmontat prin largirea fundamentelor identitatii sale.
“A venit momentul sa regandim istoria europeana”, a afirmat el in mod deosebit. “Definind originea Europei ca rezultanta a intalnirii dintre Atenieni, Ierusalim si Roma, mai degraba decat ca rezultat al Imperiului lui Carol cel Mare sau schismei de la 1054, ar fi posibila reluarea legaturii cu valori deseori uitate in favoarea unui utilitarism care ar putea duce la impas in ceea ce priveste mediul inconjurator si geopolitic actual.”
Bartolomeu I este o mare personalitate a lumii ortodoxe si a lumii crestine. Administreaza un patriarhat care are o istorie de 17 secole. Mentionat din sec. IV dupa Hristos, se revendica incepand cu anul 432 drept sediul [central] al crestinatatii orientale, Constantinopolul fiind capitala Imperiului Roman de Rasarit. Cinci patriarhate erau atunci considerate drept pilonii Bisericii, de-a lungul bazinului mediterianian: Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia, Ierusalim.
Aceasta secventa istorica anume este invocata de Bartolomeu atunci cand cheama Europeana sa reia legatura cu radacinile sale. Urcand mai departe de Imperiul lui Carol cel Mare care, in anul 800, se intindea de la Tarile de Jos de astazi pana la Roma, si depasind fractura excomunicarii reciproce dintre papii (! – asa e scris in articolul original – n.tr.) Romei si Constantinopolului din 1054, el doreste sa largeasca limitele teritoriale si frontierele mentale care franeaza, dupa el, capacitatea revenirii europene.
Nu se poate exclude din familia europeana o tara datorita credintei poporului sau
“O asemenea schimbare a scalei temporale va duce neaparat la o schimbare de scala geografica, a convenit patriarhul. Deschiderea Europei catre toti mostenitorii unui patrimoniu largit ii va permite sa se apropie mai mult de ceilalti crestini, precum si de musulmani si evrei si sa contribuie la reconcilierea lor”.
Bartolomeu I este constient ca o asemenea viziune basculeaza prejudecati solid stabilite in Europa occidentala. Mostenitor al unui patriarhat care a fost unul din cele mai puternice din lume dar care astazi este redus la o dimensiune corespounzatoare, sub tutela trufasa a guvernului turc si concurat de Biserica Ortodoxa Rusa, vrea sa ramana fidel rolului de punte intre civilizatii.
“Constantinopol, astazi Istanbul, mare raspantie geografica si istorica, spera sa participe activ la acest efort de reinnoire ca legatura intre Europa institutionalizata cu ortodocsii din lumea intreaga, precum si cu popoarele din vecinatatea noastra istorica traditionala“, a subliniat el.
Cat priveste perspectiva unei adeziuni a Turciei la UE, a estimat ca “nu poti exclude o tara din familia europeana din cauza credintei poporului sau”.
Legaturi:
- CONFLICT INTRE PATRIARHII PE MOTIVE DE “SFERE DE INFLUENTA”. Patriarhul Teofil al Ierusalimului ameninta Patriarhia Romana cu intreruperea comuniunii… Tristul spectacol al LUPTEI LUMESTI PENTRU PUTERE si al dezbinarii babilonice dintre bisericile surori
- Esec pe toata linia in negocierile pregatitoare pentru Sinodul Pan-Ortodox
- Patriarhul Ecumenic isi re-lanseaza temele pur masonice (ecumeniste, sincretiste si ecologiste) “indiferent la critici”, iar Papa Benedict vrea sa reitereze in octombrie 2011 FENOMENUL SINCRETIST ASSISI
- CRUCEA CRESTINULUI VREMURILOR DE PE URMA: intre Leviathanul intereselor si silniciilor euro-masonice si “dumnezeul” furios si turbulent al zelotilor extremisti
- Mitropolitul Serafim al Pireului cere CONDAMNAREA “ATAT A ZELOTISMULUI IGNORANT, CAT SI A ECUMENISMULUI SINCRETIST” de catre preconizatul mare Sinod Panortodox
- JOCURI “DIPLOMATICE” BIZARE ALE S.S. BARTOLOMEU FATA DE SCHISMATICII DE LA ESFIGMENU
- PANA UNDE A AJUNS “P.R.-UL ORTODOX” LA NIVEL INALT… Marturisiri incredibile ale S.S. Bartolomeu I la sedinta solemna a Sf. Sinod al B.O.R.: “A fost de ajuns sa se adauge la Simbol fie si numai un singur cuvant, “Filioque”, ca sa se ajunga la noi credinte gresite, schisme si erezii”
- UNDE AM AJUNS: UN PATRIARH „ORTODOX” DARUIESTE UN CORAN PRESEDINTELUI COCA-COLA!
- PATRIARHUL ECUMENIC LA SINAGOGA EVREIASCA DIN NEW YORK (VIDEO)
- Intimidarile Patriarhului Ecumenic Bartolomeu si Mitropolitul de Gortina
- Patriarhul Ecumenic Bartolomeu despre ‘reabilitarea deplinei comuniuni între Bisericile Creştine în Europa’!
ah-ah, ce las pune pe bartolomeu sa reasculte predica impecabila sustinuta la patriarhia romana de Sfantul Dimitrie Basarabov, in care spunea ca numai un singur cuvant “filioque” rastoarna fundamental intreaga marturisire de credinta, spusa chiar cu gura sa.. Avandu-l alaturi si ascultandu-l cu admiratie si pe pf daniel. Acum zic ca se cearta pe o “tinta falsa”, diaspora tarilor ortodoxe, cui apartine? Eh, da!
@ acelas:
Atunci cei 2 patriarhi au fost la unison, de ne-au socat pe toti cu marturisirile lor exemplare, de “uz intern” si de “vitrina”:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2010/10/28/pana-unde-a-ajuns-p-r-ul-ortodox-la-nivel-inalt-marturisiri-incredibile-ale-s-s-bartolomeu-i-la-sedinta-solemna-a-sf-sinod-al-b-o-r-a-fost-de-ajuns-sa-se-adauge-la-simbol-fie-si-numai-un/
da, imi amintesc bine ce ati spus si voi atunci, pe atunci eu se intampla sa fiu chiar la fata locului, si am ramas “ca la dentist”. Apoi mi-am zis, hm, de ce nu? pana la urma. Poate a venit vremea marturisirii autentice si pentru unii “ezitanti” si “intarziati” ca ei, ca sa zicem asa. Dar n-a fost nimic “autentic” pana la urma…, si voi ati anticipat exact, din pacate.
Poate nu ar strica in viitorul apropiat, caci se pare ca “episoadele” uraciunii ecumeniste oricum or sa continue, sa faceti un transcript explicit, in cuvinte deci, ale partii din predica unde bartolomeu vorbeste exact despre “filioque” si consecintele grave care au decurs de aici in istorie, mare pe prima pagina, intr-un viitor articol. Caci nu inventam nimic, nu fabulam nimic, a spus-o numai cu gura lui, si asta public, intr-o predica a unei mari sarbatori, in fata unei mari adunari de crestini, totul fiind si publicat. Apoi, toate acestea pot fi puse iarasi intr-un contrast flagrant cu declaratiile patriarhului roman facute diplomatului american despre ce gandeste el, despre nazuintele sale, pe care se vede cu ochiul liber ca vrea sa le duca la indeplinire, nu mai e nici un secret, de a transforma viata religioasa din Romania asemenea acelui “paradis” ecumenic gasit in Elvetia, de care pare-se ca s-a molipsit iremediabil, fereasca Domnul! Si cu vorbele sale de acolo, referitoare la trecerea peste “diferente usoare” sau “nesemnificative” din marturisirea de credinta.
pe vremea sfintilor Ioan Gura de Aur sau Vasile cel Mare, daca marturiseai o data in public “drept” despre credinta, si apoi la cateva luni exact pe dos, riscai sa fi linsat in public, sau oricum sa te retragi din viata publica, creandu-ti erezia proprie, dar nu scapai fara anatema data. Astazi avem inregistrari, net si toate la dispozitie.., dar nu le exploatam pt ce ar putea ele sa ne ajute, la maximul lor.