IPS Hierotheos Vlachos: o radiografie ortodoxa a UTOPIEI UNIUNII EUROPENE. Ortodocsii care vor sa para europeni tradeaza

4-04-2012 9 minute Sublinieri


Intrarea Greciei in Uniunea Europeana a creat noi standarde de viata si un tip diferit de probleme, pe care trebuie sa le abordam. Una dintre aceste probleme este legata de infrastructura culturala a Europei si legatura dintre aceasta si cultura greaca, in ce masura si in ce aspecte a fost influentata Europa de cultura greaca si in ce masura o exprima, si care sunt conditiile Uniunii Europene in zilele noastre. Acest subiect este important si trebuie sa fie inteles.

In continuare voi prezenta cateva scurte ganduri, fara a face o analiza suplimentara si fara a avea pretentia ca detin adevarul absolut.

1. Termenii unificarii si integrarii

Dupa cum remarca si Profesorul Panagiotis Ioakimidis, care cunoaste indeaproape temele europene, termenul de “unificare” al Europei este folosit de catre Comisia Europeana aproape cu acelasi sens cu termenul de “integrare”. Totusi, frecvent s-a folosit termenul de unificare in sensul sau economic, facand referire la unificarea economica, iar termenul de integrare s-a folosit in sensul sau politic cu referire la integrarea politica.

Daca privesti acest subiect din punct de vedere lingvistic, vei constata ca unificarea provine de la verbul a uni care inseamna crearea unei unitati, si termenul integrare provine de la verbul a integra care inseamna combinarea diferitelor parti intr-un intreg si inseamna “proces care conduce la crearea unei structuri supranationale”.

Acest fapt ne duce cu gandul la faptul ca unificarea are ca obiectiv, economic sau politic, unitatea popoarelor si a natiunilor sau unitatea unor structuri supranationale si, prin extindere, intelegem ce se doreste: Federatia Europeana sau confederatia popoarelor europene. Acest lucru are legatura si cu aspectele culturale si cu specificul fiecarui popor. Si pe aceasta tema are loc o intreaga discutie astazi in Europa intre axa franco-germana si cea anglo-saxona, fara sa fi ajuns pana acum la o anumita intelegere.

2. Subteranele unificarii-integrare

Multi au subliniat ca ideea de integrare a Europei este o amintire vie care domina Europa datorita popoarelor nordice si vest-europene, aceasta fiind ideea lui Carol cel Mare.  Pe langa diverse studii specializate, ziarul “Kathimerini”, intr-o editie speciala mai veche, s-a referit la acest subiect si a strans diverse pareri ale unor oameni de stiinta sub titlul: “Carol cel Mare si ideea Europei”. Materialele stranse pentru acest subiect concluzioneaza ca la popoarele vestice este larg raspandita ideea personalitatii lui Carol cel Mare care este considerat “parintele” Europei Unite. Pentru acest motiv cladirea centrala din Bruxelles a primit numele marelui imparat al Vestului, s-a instituit premiul Carol cel Mare pentru cei care lucreaza pentru unitatea Europei, s-au acordat burse de studiu cu numele sau, este considerat tatal sistemului de invatamant occidental si patron al studentilor.

Acest lucru este demn de subliniat, deoarece Carol cel Mare a refacut “Sfantul Imperiu Roman al natiunii Germane”, a repudiat deciziile celui de-al VII-lea Sinod Ecumenic, a introdus Filioque si s-a impotrivit romanitatii bizantine. Aceasta tema trebuie discutata din punctul de vedere al Ortodoxiei si al elenismului, deoarece se refera la diferente culturale. De asemenea este important sa spunem ca din timp in timp apar in Europa miscari unificatoare care impartasesc viziunea lui Carol cel Mare, dovada ca acest conducator al francilor se regaseste in subconstientul Europei.

Parintele Ioannis Romanides, in urma cercetarilor pe care le-a facut pe aceasta tema, a descoperit ca

“in cadrul rugaciunilor spuse dupa ceremonia de incoronare a lui Napoleon, din data de 2 Decembrie 1804, s-a amintit de cateva ori numele lui Carol cel Mare”.

De asemenea, marele Napoleon, in scrisoarea adresata Cardinalului Fes, de pe 1 Ianuarie 1806, spunea:

“Nu ii urmez lui Ludovic al XIV-lea, ci lui Carol cel Mare. Sunt Carol cel Mare, deoarece ca si acesta am unit toate coroanele Franciei cu Lombardia si Imparatia mea are ca granita Orientul”.

Acest lucru inseamna ca ideea si viziunea lui Carol cel Mare nu au disparut din Europa Occidentala, asa cum vedem si azi din diverse actiuni si miscari, si se manifesta in diferite moduri, chiar si prin teoria “conflictului dintre civilizatii”. De asemenea, astazi trebuie cercetate si diferitele curente religioase care predomina in Europa (papismul, protestantismul), dar si directiile umaniste si ateiste care creeaza probleme atat persoanelor din Occident cat si Traditiei Ortodoxe.

3. Relatia dintre Traditia Greco-Ortodoxa si cultura europeana

In importanta carte a lui Konstantinos Vamvaka intitulata: “Fondatorii gandirii apusene” se arata faptul ca gandirea filosofilor pro-socratici a pus bazele filozofiei moderne din vest. Desigur au existat si alte puncte de vedere conform carora gandirea occidentala a fost influentata de fizicienii ionieni sau de Protagoras si cea a scolasticilor de Epicur, Platon si Aristotel. Adevarul este ca, din punct de vedere cultural si ideologic, curentele care s-au impus si se impun in Europa sunt numeroase, dat fiind faptul ca Europa a trecut succesiv de la perioada scolastica la reforma, apoi anti-reforma, umanism, renastere, iluminism, romantism, modernism si acum la post-modernism. Toate aceste curente sunt reprezentate si astazi de ganditori europeni si sunt experimentate de cetateni europeni in practica, astfel incat pot fi observate mai multe tendinte cum ar fi: metafizicismul, agnosticism, deism, misticism, ateism etc.

De asemenea, si elenismul s-a exprimat de-a lungul secolelor prin diverse forme precum ar fi: religiile magice, antropomorfism, fizicienii ionieni, sofismul, misticismul, interpretarea ontologica a naturii, idealismul, perioada neo-clasica (stoicii, epicuriii ), neo-platonismul.

Acest lucru inseamna ca in Europa, in ceea ce priveste civilizatia greaca, se regasesc multe expresii ale elenismului. In principal paganism, rationalism, idealism si misticism. In general se poate identifica atat spiritul apolinic al elenismului cu rationalismul, cat si elementul dionisiac cu extazul mistic. Prin urmare, este dificil sa identificam care expresie a elenismului a influentat Europa: crestinismul elenizat (Charnak) sau elenismul crestinat (Florovski).

Nu as dori totusi sa fiu pesimist. Cred ca, asa cum elenismul s-a exprimat in diverse moduri de-a lungul secolelor, tot astfel, intr-o faza a existentei sale, s-a umplut de Ortodoxia Patristica si s-a exprimat ca traditie Greco-ortodoxa. In esenta, intrebarile existentiale si cosmognice pe care si le-au pus filozofii antici au gasit raspuns in teologia revelatoare a Parintilor Bisericii. Cred ca astazi, in Europa, exista teologi care marturisesc aceasta Traditie Greco-Ortodoxa, tot asa precum sunt si multi care o cauta.

Este o traditie care ne vorbeste despre valoarea omului, despre universalitate, despre acceptarea celuilalt, respectul libertatii, respingerea fundamentalismului, este o traditie care vorbeste despre o cale deosebita de apropiere fata de Dumnezeu, anume isihasmul, care este descris in Filocalie, si o traditie care abordeaza problemele duhovnicesti ale omului, cum ar fi sensul vietii si al mortii. De asemenea, studiind scrierile Sfintilor Parinti, comuniunea din cadrul Bisericii, care a pastrat modele antice grecesti, intelegem diferentele dintre traditiile noastre si feudalismul European.

In principal, astazi, Europa are nevoie nu doar de elenism ci si de traditia elino-ortodoxa, in doua privinte. Primul aspect este ideea de Persoana a lui Dumnezeu, care se opune dumnezeului metafizicii occidentale (Toma de Aquino) si feudalismului (Anselm de Cantebury), precum si cunoasterea valorii omului.

Al doilea lucru de care are nevoie astazi Europa este traditia isihast-neptica in intregul inteles al cuvantului, asa cum este descrisa in Filocalie, tradusa in engleza de Palmer Sherrard si Ware, sub indrumarea laureatului premiului Nobel, poetul Eliot. Desigur, acest lucru nu intra in conflict cu Sfanta Euharistie si cu Biserica, ci este o conditie de baza a trairii si partasiei la aceasta. De acestea are nevoie omul modern occidental si stiu asta din experienta personala. Cei care au iubit Grecia si Ortodoxia au facut-o datorita Parintilor Neptici, dupa ce au cunoscut Sfantul Munte, care exprima aceasta traditie. Asadar astazi, Europa nu are nevoie de o simpla ideologie, metafizica, sociologie si cuvinte frumoase, nu de o uniune economica si monetara, ci are nevoie de Viata pe care o exprima Traditia Greco- ortodoxa, are nevoie de un elenism care s-a botezat de catre teologia ortodoxa isihasta.

Acest lucru pare sa fie exprimat de existentialism, supra-realism si psihanaliza (curente care sunt semne ale nevoilor profunde ale apusenilor – n.n.). Prin urmare noi, grecii, nu suntem rudele sarace ale Europei, nu suntem falimentari, ci suntem cei care detin o traditie puternica si putem ajuta la gasirea unui sens pentru viata multor oameni care cauta ceva mai bun. Nu trebuie sa simtim ca ne gasim pe o pozitie inferioara, din cauza recesiunii, ci trebuie sa stim ca suntem detinatorii unei forme superioare de civilizatie.

4. Uniunea economica si monetara

In ultima vreme, din cauza crizei economice ce are loc in Grecia, dar si in alte tari sud-europene, se vorbeste foarte mult fie despre solidaritatea dintre state, fie despre necesitatea de a scoate Grecia din uniunea monetara a Europei. Desigur aceasta este o problema importanta cu doua perspective distincte. Prima perspectiva este legata de intrebarea daca va ramane uniunea Europeana ca uniune economica sau va continua ca o uniune politica. Toate discutiile care se poarta sunt despre uniunea economica si monetara si nu despre uniunea politica. Desigur, aceasta uniune are legatura cu state suverane si state de tip vasale, protectorate si usor de subminat, banul si interesele economice neavand o durata limitata in timp.

A doua perspectiva, legata de prima, este

“daca se vor forma Statele Unite ale Europei sau va ramane un soi de Sfant Imperiu Roman modern, un amestec de geografii, care mai devreme sau mai tarziu se va dizolva” (Niall Ferguson, profesor la Harvard, Ta Nea, 10-11 Martie 2012).

Dominantia Germaniei in Europa este dovada unei tendinte spre autocratie.

Adevarul este ca noi, grecii, spunem ca facem parte din Europa, suntem membri ai uniunii monetare, si totusi nu ne comportam ca europenii, nu avem o organizare institutionala functionala, nu avem disciplina fata de legi si justitie, in tara noastra prevaland dreptul dreptul celui mai tare si tendinta de a submina principiile de drept si legislative. In general, trebuie subliniat faptul ca in Europa predomina curentul umanist, indiferenta si religiozitatea impersonala. In privinta crestinismului, Europa se compune din scolasticismul papismului, moralismul protestant si un mic procent de ortodoxie.

Aceasta diviziune are legatura cu politica economica, deoarece capitalismul predomina acolo unde predomina calvinismul, care se bazeaza pe bunuri materiale, asa cum a fost sustinut argumentat de Max Weber. Sigur, in ziua de azi problemele sunt complexe, se fac jocuri geopolitice, domina dreptul celui puternic si in toate acestea este implicata si istoria personala a fiecaruia. Una din abordarile geopolitice are legatura cu ridicarea nivelului economic al tarilor din orient. Dupa cel de-al doilea razboi mondial, vesticii si-au transferat o parte din capitaluri in Japonia, China, Taiwan, etc., deoarece costul de productie in aceste tari era scazut. Acest lucru a avut ca rezultat, pe de o parte, ridicarea nivelului economic al natiunilor Orientului (Extrem – n.n.) si umplerea pietelor din vest cu produsele acestora, si pe de alta parte prabusirea economiei tarilor occidentale.

Astfel, din ceea ce pare, este necesar un transfer al capitalurilor din Orient in Vest, pentru a readuce echilibrul pe piata economica. Dar pentru a se putea intampla acest lucru trebuie sa scada in general costul de viata al oamenilor. Sigur este ca unitatea Europei se bazeaza pe factori economici si modele politice care nu au nici o legatura cu elino-ortodoxia si care sunt impregnate de umanismul ateist si crestinismul vestic, cu toate ramificatiile sale. Poate ca toti acei Ortodocsi care doresc sa fie considerati europeni se indeparteaza de propria lor identitate culturala si spirituala. Poate ca asta reprezinta tradarea moderna.

5. Utopia unitatii Europei

Toti analistii spun ca problema Europei nu este doar Grecia, nici doar anumite tari din sud, ci in general intregul edificiu al Europei si in special zona euro. In editorialul din 28.11.2011, ziarul Estia a subliniat faptul ca zona euro se destrama si in general structura Uniunii Europene este nefunctionala. Editorialul spune ca “umanistii Europei Unite si arhitectii actualului edificiu au comis greseli istorice”. Sunt subliniate trei dintre acestea.

Prima greseala a fost extinderea Uniuniii Europene si faptul ca aderarea unor noi state membre s-a facut fara a se asigura de la inceput functionalitatea acesteia.

Comunitatea Europeana, a celor 6 state membre, care a fost infiintata in anii ’50 prin tratatul de la Roma, s-a largit in anii ’70 la 9 state-membre, in anii ’80 la 12 state, in anii ’90 la 15 membri si in 2000 s-a extins la 27 de membri. Una este sa fie luate decizii de conducatorii a 6-10 state care au interese mai mult sau mai putin comune si alta este sa fie luate decizii de conducatorii a 27 de state cu interese opuse. De anumite lucruri este interesata Germania si alte state dezvoltate din nord, de alte lucruri tarile din sudul Europei si de cu totul altceva tarile din fostul bloc comunist din Europa de Est. Altceva isi doresc germanii si tarile dezvoltate din nord, altceva tarile din sudul Europei si cu totul altceva cauta tarile fost comuniste din estul Europei. In acest context si fara niste reguli clare este imposibil de formulat o politica comuna.

A doua greseala istorica se refera la Constitutia Europeana care va guverna functionarea sa.

“Incepand cu anul 2000 a inceput sa se elaboreze Carta Uniunii Europene. In 2003, cand Atena a semnat Tratatul de aderare al celor 10 noi state, in urma caruia Uniunea Europeana se largea de la 15 la 25 de membri , arhitectul Constitutiei si fostul preşedinte francez Giscard d’Estaing a fost intrebat de ce nu a fost votata Constitutia inaintea extinderii. El a raspuns ca, din motive democratice, era mai corect sa fie de acord cu Constitutia europeana toate statele membre si nu doar cele 15 state vechi, pentru ca apoi cele 10 noi state sa fie invitate sa o semneze ulterior. Rezultatul a fost ca, in cele din urma, sa fie acordat un vot impotriva Constitutiei astfel ca Uniunea Europeana s-a largit fara a mai beneficia de un document constitutional.”

A treia mare greseala consta in diferenta care exista intre Uniunea Europeana si zona euro. Unde s-a mai auzit sa functioneze o uniune economica pentru 27 de tari si, dintre acestea, sa aiba moneda comuna doar jumatate sau putin mai mult de jumatate? Atunci cand a fost introdus moneda unica, in 2002, au participat la aceasta doar 12 state, care astazi au devenit 17. Totusi, in cadrul uniunii exista si adversari declarati ai monedei unice precum este Marea Britanie. Prin urmare, cum sa functioneze corect sistemul cand jumatate sunt in interior si jumatate in afara acestuia? Vedeti ce se intampla de fiecare data cand se intalnesc liderii europeni la Bruxelles? Alte discutii in cadrul Consiliului European, la care participa cele 27 de state membre, alte relatii in cadrul Eurogrupului, compus din 17 membri. Cum sa se poata lua decizii in aceste conditii?

Aceste trei greseli critice in “arhitectura si evolutia integrarii europene“ nu au fost vizibile pana acum si nu au pus in pericol existenta acesteia. Astazi insa s-au schimbat datele globale. Estia titreaza: “astazi criza economica globala afecteaza mai ales Europa.” Economiile europene nu pot concura cu economiile in curs de dezvoltare din Orientul indepartat si pierd in mod constant cote din distributia globala a veniturilor, activelor si a locurilor de munca. Pentru a putea face fata acestei situatii au nevoie de obiective si politici comune. Un astfel de lucru nu exista pana acum. Altceva doresc francezii si germanii, altceva isi doresc tarile slabe. Cel putin, in ceea ce priveste moneda comuna, exista o politica unitara. In conditiile functionarii actuale, zona euro nu pare sa poata supravietui. Criza economica se adanceste, cele mai multe state europene sunt supraindatorate (vezi Grecia), pietele financiare pun presiune si maresc continuu ratele de dobanda ale creditelor si Europa ca formatiune unita nu reuseste sa ia deciziile corecte.

In ciuda initiativelor Merkel-Sarkozy, pentru crearea unor noi intelegeri, toate circumstantele indica faptul ca unitatea europeana se zguduie din temelii. Mai ales zona euro este in pericol de disolutie.

Parintele Ioannis Romanides, inca de acum 30 de ani, din 1975, scria:

Asa cum este in prezent construita Europa, niciodata nu va fi unita deoarece este dominata de elemente rasiste, perturbatoare, care exploateaza spiritul teuton ce urmareste innrobirea si exploatarea poparelor de catre mici grupuri de mercenari.”

Prin urmare, considera utopica unirea Europei in conditiile actuale, dar i se parea mai putin utopic sa se incerce unirea Europei avand ca baza stramosii romani ai popoarelor europene, la care se regaseste “mandria romana ca fundatie a romanitatii vestice”, astfel incat sa se poata atenua egoismul si egocentrismul europenilor de astazi. Din acest motiv a sustinut ca Uniunea Europeana ar trebui creata plecand de la bazele vechii romanitati care a dainuit secole in vest. A scris:

Vechea Francie nu mai exista. Pe cand descendentii romanilor din vest nu numai ca au rasturnat prejudecata clasei sociale si teologia feudalismului cuceritorilor lor, dar au avut si maturitatea sa se intoarca la radacinile romanitatii stramosilor lor, pe care romanii orientali au mentinut-o pana astazi prin multimea obiceiurilor si evenimentelor culturale care aveau loc si in romanitatea vestica.”

Prin urmare, este utopic sa se vorbeasca astazi despre o unitate economica si politica a Europei, dar este mai putin utopica viziunea ca, prin intermediul traditiei comune culturale antice a romanitatii, care este cautata de multi europeni astazi, sa se realizeze intr-o anumita masura o unitate culturala. Daca nu se va pune problema unitatii Europei la un nivel spiritual si cultural aceasta va fi distrusa, deoarece bunurile economice nu pot fi bazele unei uniuni.

Dar cum poate sa existe o traditie culturala comuna intr-o societate care este distrusa din punct de vedere cultural?

Dezbaterea este intensa. Cum poate mentalitatea germana sa o inteleaga pe cea Greco-ortodoxa si invers? Prin urmare, baza unitatii Europei vor fi banii, ceea ce va provoca mereu cutremure si conflicte continue, pana cand toata constructia se va prabusi.

In cele din urma si noi, grecii, in loc sa asteptam mereu de la altii si sa traim ca rudele sarace, ar trebui sa invatam sa muncim pentru reconstructia institutionala a statului, sa ne lepadam de mentalitatea egoista si iubitoare de sine si sa fim mandri de traditia noastra ortodoxa, care este comoara nepretuita ce trebuie sa ne calauzeasca intreaga viata.

traducere pentru razbointrucuvant de E.P.

Legaturi:

***

*

Pentru o viziune prea putin ortodoxa asupra Europei si unitatii, a se vedea si:

 

*


Categorii

Grecia, IPS Hierotheos Vlachos, Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor, Traduceri, Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE)

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

22 Commentarii la “IPS Hierotheos Vlachos: o radiografie ortodoxa a UTOPIEI UNIUNII EUROPENE. Ortodocsii care vor sa para europeni tradeaza

  1. Exista Ortodoxie si in afara Greciei/grecilor ?

  2. Vladica Vlachos, care a scris despre Cuviosul Sofronie Saharov (rus) ca ar fi asemenea Sfantului Grigorie Palama, cu siguranta stie acest lucru.

  3. Pingback: Conferinta pe tema legii antidiscriminarii din Republica Moldova [VIDEO]. Pr. Metallinos si prof. Tselenghidis despre UNIUNEA EUROPEANA SI REZISTENTA ORTODOXA - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  4. Pingback: Pr. Gh. Metallinos: textul esential despre NOUA ORDINE MONDIALA, Imperiul European si NOUA ERA. Care este taria ortodoxiei si la duce IDEOLOGIZAREA acesteia? - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  5. O analiza pertinenta a IPS Hierotheos Vlachos privitoare la framantarile actuale ale Europei.Este evident pentru oricine ,ca orice constructie care nu are drept temelie piatra numita Hristos,este sortita colapsului.Mai ales ca se incearca folosirea aleatorie a unor materiale de constructie diferite(lut, paie, caramizi,bucati disparate de beton),singurul liant fiind…moneda EORO.
    Consider ca cele scrise mai sus de IPS Hierotheos ar trebui studiate cu atentie de “capetele luminate”care au conceput -si se lupta din rasputeri sa o si puna in practica- aceasta anomalie.
    Doamne-ajuta!

  6. Pingback: IPS Hierotheos Vlachos despre EUROPA SI TAURUL EUROCRAT. Crestinii sa nu se lase siluiti de duhul lumesc si de puterile lumii - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  7. Pingback: PLANUL PENTRU O NOUA ORDINE MONDIALA prin strategia ”HAOSULUI CONSTRUCTIV”. Imperativul energetic si subminarea suveranitatilor nationale. CE CAUTA AMERICANUL IN SIRIA? - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  8. Pingback: IPS Hierotheos Vlachos despre criza, Biserica si partidul nazist Zorii Aurii: STRATEGII GEOPOLITICI VOR CONTROLUL IN ZONA NOASTRA. RELIGIA NU TREBUIE SA FIE OPIUMUL POPOARELOR - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  9. Pingback: IPS Hierotheos Vlachos: SA NU PERMITEM SUBMINAREA DEMOCRATIEI - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  10. Pingback: Romania, Rusia si NOUA ORDINE MONDIALA. Ce se prefigureaza, la ce putem spera? - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  11. Pingback: Demostene Andronescu despre UNIUNEA EUROPEANA CA PRELUNGIRE TOTALITARA “SOFT” A COMUNISMULUI BOLSEVIC. Si despre colonizarea euro-americana, prin instrumente ca FMI si Banca Mondiala -
  12. Pingback: PATRIARHUL DANIEL la Bruxelles, ALATURI DE BARROSO SI VAN ROMPUY, "uitand" de Hristos si preslavind "zeul" Europa, cu morala "echitatii", a "moderatiei si vigilentei in folosirea banilor"(!) si a luptei cu... "
  13. Pingback: Jurnalistul Unteanu il ataca pe IPS Pimen pentru predica sa anti-UE invocand LEGISLATIA ANTI-CRESTINA EUROPEANA - Recomandari
  14. Hristos a Inviat !

    “Vladica Vlachos, care a scris despre Cuviosul Sofronie Saharov (rus) ca ar fi asemenea Sfantului Grigorie Palama, cu siguranta stie acest lucru.”

    Aveti vreun link in legatura cu acest fapt ? Cu putina sansa poate ati publicat ceva aici…

    Doamne ajuta !

  15. Pingback: VIDEO si AUDIO: Cuvantul IPS Hierotheos Vlachos de la LIBRARIA SOPHIA: La Staretul Sofronie gasim raspunsuri pentru cautarile si deznadejdile omului de azi. Am gasit un om care a trait in vremea noastra in duhul Sfintilor Parinti -
  16. Pingback: Hotnews recidiveaza grav: IPS TEOFAN, “FILORUS CONVINS”, “PARTIDA ORTODOXA” O VULNERABILITATE A ROMANIEI FATA DE RUSIA! - Recomandari
  17. Pingback: O Uniune Europeana cu prea multi ortodocsi? Editorialist al Le Monde comentand, printre altele, alegerile din Romania: “DACA ORTODOCSII VOR DEVENI PROTESTANTI, MAI E O SPERANTA” - Recomandari
  18. Pingback: 9 mai, ZIUA INDEPENDENTEI VS ZIUA NOULUI IMPERIU. „Europa? Unde era Europa când am avut nevoie?” In plus: filmul INDEPENDENTA ROMANIEI [1912] | Cuvântul Ortodox
  19. Pingback: “ADEVARATA FATA A UNIUNII EUROPENE“– [VIDEO – subtitrare in limba romana]. Un film documentar britanic despre istoricul si agenda MEGA-GUVERNULUI de la Bruxelles | Cuvântul Ortodox
  20. Pingback: VIITORUL INTR-O EUROPA CARE RESPINGE CRESTINISMUL. “Totul va fi la un moment dat posibil, inclusiv o nouă experiență totalitară” | Cuvântul Ortodox
  21. Pingback: CUVINTE CATRE TINERI ale Mitropolitului IEROTHEOS (Vlachos) DE NAFPAKTOS: “Astăzi, în afara dependențelor trupești, există multe dependențe psihologice și ideologice”. DESPRE RELATIILE TRUPESTI INAINTEA CUNUNIEI: “Orice fruct tăi
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare