Comunicate ferme ale SFINTEI CHINOTITE ale Sfantului Munte si ale SINODULUI BISERICII GRECIEI, care DEZAVUEAZA CATEGORIC “ridiculizarea Sfintelor Taine”, dar si “declarațiile publice care pledeaza pentru ABTINEREA DE LA SFANTA IMPARTASANIE”: “Nu este cu putinta sa fie obligati credinciosii sa fie lipsiti de CEA MAI MARE TAINA A BISERICII”

14-05-2020 3 minute Sublinieri

Român Ortodox în Franta:

Comunicat al Sfintei Chinotite din Sfântul Munte Athos cu privire la coronavirus.

“Această pandemie și tratamentul ei nu trebuie să afecteze în niciun caz posibilitatea credincioșilor de a participa la Sfintele Taine ale Bisericii Ortodoxe”

Comunicat al Sfintei Chinotite din Sfântul Munte Athos cu privire la coronavirus

„Cu prilejul pandemiei coronavirusului, Sfânta Chinotită a Sfântului Muntelui Athos împărtășind setea duhovnicească a tuturor celor care doreau să meargă la biserică să se închine patimilor dătătoare de viață și Învierii Domnului și să împărtășească, cu pregătirea duhovnicească cuvenită, cu Preacuratele Taine, dar au fost constrânși să stea în carantină, simte nevoia să ia o poziție publică în această privință.

Sfânta Împărtășanie este izvorul sfințirii, al mântuirii, al nădejdii, al luminii și al participării la viața în Hristos și în niciun chip nu este cauză de transmitere a bolilor infecțioase sau a oricărui alt rău. Acest lucru îl mărturisește experiența de veacuri a Bisericii, este ceea ce învață întru cunoștință Biserica noastră, este ceea ce credem cu tărie, ca creștini și mădulare credincioase ale Acesteia. Biserica a fost și va rămâne dătătoarea bunătăților veșnice, a Trupului și a Sângelui lui Hristos, prin care este posibil să ne unim cu Hristos Cel răstignit și înviat, biruind moartea.

Ne exprimăm adânca tristețe pentru declarațiile publice care pledează pentru abținerea de la Sfânta Împărtășanie, subliniind că această Taină a Bisericii Ortodoxe, care este cea mai mare, este absolut de trebuință pentru viața duhovnicească și nu este cu putință să fie obligați credincioșii să fie lipsiți de ea.

Sfânta Chinotită nu este împotrivitoare măsurilor de prevenire împotriva coronavirusului și respectă eforturile autorităților de Stat, ale oamenilor de știință și ale celor ce lucrează în domeniul medical, pentru a face față pandemiei. Facem, cu ajutorul lui Dumnezeu, ceea ce este omenește posibil, iar măsurile de protecție au fost luate și sunt respectate până în ziua de azi, cu grijă și discernământ, și în Sfântul Munte. Totuși, această pandemie și tratamentul ei nu trebuie să afecteze în niciun caz posibilitatea credincioșilor de a participa la Sfintele Taine ale Bisericii Ortodoxe, având ca rezultat îngrădirea libertății religioase și a cultului creștin.

În circumstanțele actuale, dificile, ale pandemiei, există o nevoie crescută de a recurge la ajutorul lui Dumnezeu, de a participa la tainele mântuitoare ale Bisericii, de a chema ajutorul dumnezeiesc și mijlocirea sfinților prin diferitele mijloace pe care le cunoaștem din experiența eclezială de-a lungul secolelor, adică săvârșirea procesiunilor cu sfintele icoane și prascumpele moaște, citirea rugăciunilor speciale, săvârșirea slujbelor speciale.

Timpul încercărilor va trece, măsurile restrictive vor fi ridicate treptat, dar acestă încercare, pe care Domnul a permis-o pentru păcatele noastre, să fie o ocazie pentru pocăință sinceră și de reîntoarcere la învățătura Sfintei Evanghelii, a lui Hristos cel Înviat, care este nădejde, nu doar pentru fiecare în mod personal ci pentru lumea întreagă, a lui Hristos Care alungă toată frica, căci El este Biruitorul morții.

În perioada liturgică a Sfintelor Paști pe care o traversăm, să ne unim cu Domnul prin pocăință, dragoste, milostenie, compătimire față de slăbiciunea aproapelui nostru, răbdare, credință neclintită și „toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm”. Hristos a înviat! “

Traducere de ROF după Orthodoxie. com, Communiqué de la Sainte Communauté du Mont Athos au sujet du coronavirus și de Ελευθερία-Χαρά
după Ιερά Κοινότης Αγίου Όρους: «Εκφράζομεν την λύπην ημών διά γενομένας δημοσίας τοποθετήσεις περί αποφυγής τής Θείας Κοινωνίας»

***

Doxologia:

Sinodul Bisericii Ortodoxe a Greciei: „Ne exprimăm amărăciunea, tristețea și opoziția categorică față de ridiculizarea Sfintelor Taine”

Sinodul Permanent al Bisericii Elene întrunit ieri, 12 mai 2020, își exprimă „amărăciunea, tristețea și opoziția categorică față de toate cele care se scriu, se transmis și se prezintă în această perioadă prin intermediul internetului în legătură cu ridiculizarea și batjocorirea Sfintelor Taine ale Sfintei noastre Biserici Creștine Ortodoxe și în special, a Sfintei Euharistii”.

În privința măsurilor de protecție cu ocazia redeschiderii bisericilor, se precizează:

– Credincioșii vor putea participa la slujbe începând de duminica viitoare, 17 mai;

– La intrarea în biserici va exista o persoană care va supraveghea intrarea credincioșilor;

– Distanța dintre credincioși va fi de 1, 5 m, numărul maxim de credincioși care vor sta în interiorul bisericii fiind de 50 de persoane. Restul credincioșilor vor sta afară, păstrând între ei distanța de 1,5 m;

– Persoana care verifică la intrare va purta mască și mănuși;

– La intrarea în biserici vor fi puse la dispoziția credincioșilor dezinfectante;

– Procesiunile cu sfinte icoane sau sfinte moaște vor fi suspendate până în data de 5 iunie;

– Sfintele Taine vor fi săvârșite în biserică și nu se vor săvârși slujbe în lăcașuri de cult particulare;

– Cantinele sociale ale Bisericii vor continua să funcționeze prin distribuirea de pachete, nu prin servirea meselor în incinta cantinelor;

– Fiecare persoană va trebuie să aibă în biserică o suprafață de 10 mp în jurul său. De exemplu, într-un lăcaș de cult de 300 mp, numărul maxim de persoane care se pot afla în biserică va fi de 30. Pentru lăcașurile de cult care depășesc 500 mp, numărul maxim de credincioși care se pot afla în interior este de 50;

– În biserici va fi păstrat doar numărul de scaune corespunzător păstrării distanței dintre credincioși;

– Acolo unde există posibilitatea, se recomandă ieșirea și intrarea credincioșilor în și din biserică pe uși diferite;

De asemenea, se recomandă:

  • precizarea programului slujbelor și a numărului de persoane care pot intra în biserică pe paginile de internet ale bisericilor și în anunțuri afișate la intrarea în biserici;
  • săvârșirea Utreniei seara, după Vecernie;
  • săvârșirea deasă a Sfintei Liturghii în timpul săptămânii, la ore care să îi ajute pe credincioșii care lucrează.

(Măsurile acoperă perioada 17 mai – 5 iunie)

Surse: ekklisiaonline.gr, romfea.gr

Deschiderea bisericilor – cu ce pret? “AMANAREA” IMPARTASIRII CREDINCIOSILOR la Sfanta Liturghie – DOAR O MASURA TEMPORARA sau INCEPUTUL CELEI MAI GRAVE CAPITULARI in fata abuzului autoritatilor, in numele “ratiunii practice”?! “Biserica este Euharistie, este Potir” – DE CE ACCEPTAM SANTAJUL STATULUI si ne multumim cu firimiturile pe care ni le arunca? “Tot delirul asta e la inceput si va urma un razboi aproape inevitabil”

RECOMANDARILE INJOSITOARE ALE I.N.S.P. PENTRU BISERICA si reactii MARTURISITOARE ale corpului eclezial. IPS TEODOSIE: “E o imixtiune in cultul bisericii. Nu facem compromisuri”. PREOTI SI MIRENI INDIGNATI pentru tentativele de modificare brutala a RANDUIELII SFINTEI IMPARTASANIEI si a raportarii la sfintele icoane, dar si fata de DECLARATIILE ECHIVOCE ALE LUI VASILE BĂNESCU: “Nu idolatrizam lingurita de la Impartasanie, dar nici nu renuntam la ea”

Cât ne mai țineți flămânzi? – DESCHIDEȚI BISERICILE! RESPECTAȚI CONSTITUȚIA ȘI LEGEA!/ Medici creștini iluștri și preoți verticali își STRIGĂ INDIGNAREA în CUVINTE PUTERNICE ȘI GRELE adresate inclusiv confraților SLUGARNICI: “Îngenunchem în fața călăilor și ne punem singuri capul sub ghilotină. Mentalitate de slugi, de bolșevici, de robi, dar nu robi lui Dumnezeu, care a dat libertate și demnitate omului…”

ÎPS TEOFAN (video + text): “MARE ESTE NERĂBDAREA NOASTRĂ SĂ NE REVEDEM, participând la Sfânta Liturghie, împartășindu-ne cu Trupul și Sângele Domnului – NU DUPĂ ALTE MODALITĂȚI PE CARE NI LE INSPIRĂ UNII ȘI ALȚII, ci după rânduiala statornicită. NU SE CUVINE SĂ SCHIMBĂM RÂNDUIELILE NOASTRE ÎN BISERICĂ!”

MESAJ PUTERNIC AL PARINTELUI EPISCOP MACARIE, de Bunavestirea indoliata, “in zilele cand vestile rele ne coplesesc”: “BISERICA A DEVENIT UN CONVENABIL TAP ISPASITOR IN ACESTE VREMURI DE CERNERE. Credem cu tarie ca IMPARTASANIA din acelasi potir NU TRANSMITE INFECTIE! Portile iadului de vor lovi Biserica nu o vor putea prabusi!” (VIDEO, TEXT)/ RUGACIUNE FIERBINTE LA VREME DE MOLIMA

“SFINTELE TAINE sunt realitati, nu simboluri. Este o PROFANARE sa ne gandim sau sa ne apropiem de ele ca si cum ar fi realitati biologice obisnuite, perisabile” – Marturisirile limpezi si puternice ale unor EPISCOPI ROMÂNI (PS MACARIE, IGNATIE si IUSTIN) despre SEMNIFICATIA SI PUTEREA SFINTEI IMPARTASANII, in contextul “ISPITEI de a dori sa modificam DUPA BUNUL PLAC randuiala liturgica statornicita in Biserica”

PREASFINȚITUL IGNATIE al Hușilor (și video): “SĂ NU-I CREDEȚI pe cei care vă spun că a fi credincios înseamnă doar A TRĂI CREDINȚA ÎN INIMA NOASTRĂ, a fi om bun, a avea lumina în suflet. ESTE FALS! Noi avem nevoie de HRISTOS DIN ÎMPĂRTĂȘANIE, pe care Îl primim într-un cadru liturgic. SLUJBELE BISERICII nu ţin de exteriorul vieţii în Hristos, nu sunt simple ritualuri!”/ Cum a fost Sărbătoarea Învierii în vremea noii molime: CA ACUM 2000 DE ANI, CU BISERICILE ÎNCHISE ȘI PĂZITE MILITAR…

PS IGNATIE, Episcopul Hușilor, MĂRTURISIRI (NE)AȘTEPTATE în PASTORALA de Paști din vremea bisericilor goale: “BISERICA NU SUNTEM DOAR NOI, SLUJITORII. Acum funcţionăm incomplet. Pe planul credinţei, PANDEMIA s-a dovedit a fi mai malefică şi mai vicleană decât orice REGIM TOTALITAR prin care au trecut înaintaşii noştri. Slujirea Tainei SFINTEI EUHARISTII este unica RAȚIUNE DE A FI A BISERICII a Bisericii”

MITROPOLITUL NEOFIT (Cipru) – MARTURISIRE DESCHISA de Florii despre PRIGOANA CRESTINILOR prin INCHIDEREA BISERICILOR sub motivul pandemiei, cand tocmai in ele se afla MEDICAMENTUL SALVATOR. “Asa cum au drepturi ateii, au drepturi si credinciosii. Si simt ca azi drepturile credinciosilor sunt incalcate”

BULGARIA, APARATA DE CORONAVIRUS DE SFANTUL NICHIFOR CEL LEPROS SI DE… CREDINTA MARTURISITOARE A PRIM-MINISTRULUI SAU, BOYKO BORISOV: “Nu pot inchide bisericile! De la aceasta criza NUMAI DUMNEZEU NE POATE SCAPA!”/ SFANTUL NICHIFOR SE ARATA IN VEDENIE: “Exista un leac si acesta este… SFANTA IMPARTASANIE!”

REDESCHIDEȚI BISERICILE! Arhiepiscopul Teodosie: “BISERICA A FOST ȘI ESTE MARGINALIZATĂ! Relaxarea trebuie să înceapă cu bisericile, pentru că destul au stat închise” (VIDEO)/ CÂND ȘI ÎN CE CONDIȚII se poate intra în biserici și participa la slujbe în CIPRU și GRECIA? ÎPS IEROTHEOS: “Biserica este tratată mai rău decât supermarketul și decât salonul de coafură”/ GERMANIA: Ramadanul musulmanilor determină ceea ce Paștile creștinilor nu a putut…

CRIZA BISERICII CA URMARE A CRIZEI CORONAVIRUSULUI – Reflecții mature de maximă gravitate ale unui arhiereu ucrainean (din Patriarhia Moscovei): “BISERICA TREBUIE SĂ FIE PREGĂTITĂ PENTRU DEZASTRE MARI și pentru a da răspunsuri la REALITATEA APOCALIPTICĂ a viitorului” – (Problematizări care ar trebui să intre în mod imperios și în atenția ierarhilor români)

Sa recitim proorociile, nu sa le dispretuim (I): “SFANTA LITURGHIE sau Jertfa cea de-a pururi este aceea care OPREȘTE SĂ SE ARATE ANTIHRIST”/ “Lucifer va interzice prin lege IMPARTASANIA. Vor fi Sinoade care vor decide MODIFICARI ALE TUTUROR SFINTELOR TAINE”


Categorii

1. DIVERSE, Grecia, Ierarhi greci, Pandemia de coronavirus/ COVID-19, Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului, Sfanta Chinotita (Muntele Athos), Sfanta Impartasanie

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

59 Commentarii la “Comunicate ferme ale SFINTEI CHINOTITE ale Sfantului Munte si ale SINODULUI BISERICII GRECIEI, care DEZAVUEAZA CATEGORIC “ridiculizarea Sfintelor Taine”, dar si “declarațiile publice care pledeaza pentru ABTINEREA DE LA SFANTA IMPARTASANIE”: “Nu este cu putinta sa fie obligati credinciosii sa fie lipsiti de CEA MAI MARE TAINA A BISERICII”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Pingback: Deschiderea bisericilor - cu ce pret? "AMANAREA" IMPARTASIRII CREDINCIOSILOR la Sfanta Liturghie - DOAR O MASURA TEMPORARA sau INCEPUTUL CELEI MAI GRAVE CAPITULARI in fata abuzului autoritatilor, in numele "ratiunii practice"?! "B
  2. Unora care au ca political correct si cu morcovul si cu sufletul, nu prea ai ce sa le atragi atentia.

  3. Hristos a inviat!

    Problema este clara: necredinciosii nu pot intelege Taina Sfintei Impartasanii. Multi dintre ei sunt sincer panicati de covid, si pt acestia mereu cei care se impartasesc cu aceeasi lingurita vor fi vazuti ca niste bombe biologice. Credeti ma, stiu cazuri, iar oamenii aia nu se prefac. In conditiile astea, presiunile vor fi necontenite asupra Bisericii pana cand – fereasca Domnul! – se va ajunge la interdictia desavarsita.

    Eu vreau sa stiu – dpdv teologic – care ar fi greseala daca fiecare credincios ar veni cu propriul lui pahar (pe care este responsabilitatea lui sa il pastreze cu sfintenie ca fiind paharul pt Sf. Impartasanie) si preotul ar pune in pahar cu lingurita, din Sf. Potir, Sf. Impartasanie.

    Intreb, nu dau cu parul, rog sa nu fiu linsata. 🙂

    Acum fara gluma: 1) trebuie sa fim intelepti ca serpii si sa gasim NOI o solutie, nu altii pt noi; 2) paharul propriu NU REFLECTA PROPRIA NECREDINTA, tine de raspunderea duhovnicilor daca admit sau nu la impartasit pe cine nu crede in Sf. Impartasanie; 3) in inchisori se slujeau Sfinte Liturghii precum in Ceruri, fara Potir, fara lingurite; 4) e o intrebare, e o parere – dpmdv sunt gata sa iau Sf. Impartasanie si de pe jos, din spitalul de ciumati, nu de covid.

  4. @doroteea

    Biserica nu își poate stabili rânduielile dupa regulile si concepțiile dușmanilor săi. E, totuși, atât de simplu de înțeles.

  5. … Doroteea… e periculos sa ai numai asemenea ganduri in cap… Fereste-te de ele…!
    Una e intelepciunea…. si alta e sa lasi ispita in gandul tau…
    Nu se poate si cu mamona si cu Dumnezeu!

    Spunea un sfant ca singurul loc unde nu poate intra necuratul e in Sfantul Potir! …. dar iata ca acum vrea sa intre si acolo cu lingurite de plastic si paharute individuale!…

    … Dumnezeu sa ne apere! Ca suntem slabi si fricosi… si nu suntem vrednici de EL!

  6. @adimn

    Si totusi deja a facut o 🙂

  7. @doroteea

    Da, ceea ce e foarte rău.

  8. Vreau sa fiu bine inteleasa: aceasta propunere nu vine de dragul de a face compromisuri.

    Tr insa sa fim constienti ca indiferent ce se va decide si ce se va obtine acum, primul caz de covid din Biserica va fi pretextul perfect ca sa se interzica Sf. Impartasanie. Si atunci nu vom ramane cu NIMIC. Riscam asta?

    Ce aparam de fapt? Sf. Impartasanie sau lingurita? Raspunsul la aceasta intrebare eu una nu pot sa il dau, pt ca este un raspuns TEOLOGIC, nu intuitiv. De-aia m-am si adresat cu prioritate celor care au cunostinte teologice.

    Noi tr sa fim INATACABILI dpdv al argumentelor lumesti. Nu ma refer doctrinar – aici nici nu are rost sa intram in dispute – ci ma refer dpdv al regulilor de convietuire. Din aceasta perspectiva, necredinciosii au un ‘point’ si trebuie si noi sa intelegem ca NU LE PUTEM PRETINDE SA CREADA, CREDINTA NU SE IMPUNE CU FORTA, ca nu suntem cruciati. Or, din perspectiva STRICT lumeasca, in conditii de pandemie necredinciosul are motive sa se teama de contaminare. Ca noi stim ca nu are – e una, dar el nu stie, pt ca el nu crede in TAINE.

    Prin urmare, dpdv al legilor lumesti, ei vor avea mereu un `argument` cata vreme ne impartasim cu aceeasi lingurita. Argument pe care – CULMEA!! – nici macar lumeste nu l-au avut cand au interzis cu desavarsire participarea la slujbe sau cand interzic intrarea in Biserica sau atingerea icoanelor!! Si totusi, paradoxal, aici Biserica a cedat fara sa clipeasca, desi avea de partea ei chiar si legea lumeasca! Consecinta? Credinciosii, oitele, au fost lipsiti de Taina Sf. Liturghii – o Taina de asemenea esentiala. Deci cedarea s-a facut pe pielea credinciosilor, a mirenilor – desi, repet, nici chiar din perspectiva legilor lumesti ea nu era necesara!

    Acum, cu adevarat exista o problema dpdv al legilor lumesti. Iar aceasta problema va atarna mereu deasupra Bisericii riscand in orice moment si la primul pretext sa degenereze in interdictie totala si in abuzuri fenomenale asupra credinciosilor si preotilor (puneti-va un pic imaginatia la treaba, nu e greu de prevazut ce va veni). Si ce e mai grav este ca risca sa ne lase DE TOT FARA SF, IMPARTASANIE EXACT IN ACESTE VREMURI.

    In acest context, trebuie sa chibzuim f serios inainte de a raspunde corect teologic la intrebarea: ce aparam de fapt – Sf. Impartasanie sau lingurita cu care se administreaza?

    Eu inca astept un raspuns documentat la aceasta intrebare. Pt ca – o spun inca o data – nu pretind ca am gasit solutia salvatoare, ci doar ca inaintez o propunere cu argumentele (mai bune sau mai debile) pe care le-am expus.

  9. @doroteea

    Genul acesta de argumente a mai fost folosit pana acum si s-au mai dat răspunsuri.

    Nu e nicio baza legală care sa susțină intervenția statului in cult. Organizarea unui cult are la baza libertatea celor care adera la el, deci in esența se reduce la a interzice aceasta libertate.

    In ceea ce privește lingurița, așa cum s-a mai spus, e un element secundar. Nicio formula care sa nu fie profanatoare fata de Taine nu ar multumi necredincioșii. Formulele care ar face-o ar transforma actul împărtășirii in ceva grotesc.

    Nu in ultimul rând, nu înțeleg de ce trebuie sa acceptam ca trăim vremuri de ciuma. Așa cum nu se justifica suspendarea libertăților de baza din cauza unui virus care nu e deloc atât de periculos precum era ciuma, așa nu se justifica si nu e proporțională măsura modificării radicale a cultului.

  10. @doroteea

    Dvs. plecați de la o premiză și tindeți spre un final, ambele nu doar greșite, ci de-a dreptul Anti-Hristice!

    Spuneți că dacă nu se procedează așa cum sugerați, creștinii ortodocși rămân cu “nimic”. Puținul pe care l-ar obține, în varianta propusă de dvs. este Anti-Hristic, blasfemiator, hulitor la adresa esenței Ortodoxiei.

  11. Pt Doroteea: ”… Biserica va fi pretextul perfect ca sa se interzica Sf. Impartasanie. Si atunci nu vom ramane cu NIMIC. Riscam asta?”
    Răspunsul unic și fără echivoc este: DA!
    Noi creștinii (cât ‘om mai fi de creștini) luptăm lupta noastră, cu puterile noastre. Însă tb ca să fim conștienți în fiece clipă: Dumnezeu Însuși se luptă pt noi. Și atunci cine Îi poate sta împotrivă? Christos ne-a zis ca să îndrăznim, căci El a biruit lumea. Ca să prinzi un pic de curaj, caută și citește în VT de câte ori a luptat Dumnezeu (direct sau prin îngeri) ptr evreii credincioși. Ia de ex și lupta Sf Ilie cu preoții păgâni, și sprijiniți de Izabela și de Ahab. Ce dezechilibru fantastic în forță lumească și număr! Dar ce victorie măreață!!
    Prea ușor uităm, că noi, ai lui Christos fiind, suntem fii de împărat, după cum și El este. Și atunci niște neica nimeni care ne conduc (sau ”ne conduc”) vremelnic ce ne pot face?
    Așadar, hai să ținem noi ceea ce putem noi ține și apoi ne va ține Însuși Dumnezeu cu toate celelalte.

  12. @Necesar

    Aha. De ce?

  13. Hristos a inviat . Satana si-a jucat bine rolul pana aici sa vedem mai incolo ce va face…Sunt foarte multi batrani care se tem sa se impartaseasca cu Sfintele Taine in mintea lor cred ca se i-a prin saliva co-vidul si o parte din credinciosi nu ….Va ramane de vazut in duminica asta Doamne ajuta….

  14. Sfintiile lor poate ca nu sunt la curent cu faptul ca statul ateist impune Bisericii lingurite de unica folosinta. Oare ce e mai bine, sa mai amanam impartasirea credinciosilor sau sa blasfemiem, sa hulim si sa profanam Sfintele Taine prin acceptarea faptului ca ne pot imbolnavi? Singura alternativa era ignorarea totala a statului si ca fiecare preot sa dea Sf. Impartasanie ca si pana acum cu asumarea consecintelor pe persoana fizica. Puteau Inaltpreasfintia sa si Sf Sinod sa isi asume asa ceva si sa declare razboi cezarului? Cred ca inainte de toate e necesara putin rabdare, rugaciune si sfat.

  15. Cristian&ceilalti:

    Vad ca nimeni.nu imi raspunde in ce consta lepadarea si blasfemia. De ce si de unde pana unde? As/am avea nevoie de niste argumente, nu direct de concluzii. Repet: ARGUMENTE ISTORICO-TEOLOGICE, nu epitete!

    Lingurita si Potirul raman. Atat ca in loc ca Sf. Impartasanie sa mearga direct in gura credinciosului, ea este asezata cu aceeasi lingurita si din acelasi Potir intr un paharel de sticla pe care credinciosul si familia lui trebuie sa il pastreze cu sfintenie.

    Aceste paharele (cum sunt de ex cele pt lumanarile-pastile) pot fi chiar comandate ‘in vrac’ de fiecare parohie, sfintite tot asa (in ambalaje), eventual insemnate cu insemnele Patriarhiei sau cu insemne/citate religioase si apoi distribuite de catre duhovnici, cu ocazia spovedaniei, catre fiecare fiu sau fiica duhovniceasca caruia/careia i se ingaduie sa se impartaseasca. Acel paharel va ramane mereu al posesorului si in grija acestuia (sigur, alte detalii urmeaza a fi discutate ulterior, nu are rost sa le dezvoltam acum).

    Trebuie sa intelegem f clar ca e o capcana, in care am putea cadea din excese de interpretare. In realitate, in acest moment, nu s a ajuns sa fie contestata Sf. Impartasanie (inca nu – si sa fereasca Dumnezeu nici sa nu ajungem acolo), ci metoda de administrare. Trebuie sa ne fie F CLAR CE aparam de fapt: Sf. Impartasanie sau metoda de administrare? Ca nu cumva, crezand ca aparam Sf. Impartasanie, sa riscam sa o pastram pe cea de a doua si sa o pierdem pe Cea dintai! Ne asumam acest risc? Eu una nu vreau sa mi l asum. Pt mine Sf. Impartasanie e cel mai mare Dar al lui Hristos, medicament si protectie, nu.imi permit luxul sa Il resping doar pt ca nu vine direct din lingurita ci din pahar etc etc..

    Asta chiar nu ar fi o cedare absurda, ca cele de pana acum. De ce? Pt ca pt cel credincios nu.metoda conteaza – el STIE cu Cine se impartaseste – ci ACCESUL IN SINE la Trupul si Sangele Mantuitorului.

    Am cedat pana acum reduta cu reduta, si exact acum cand exista alternativa perfect fundamentata logic si dogmatic, si cand ni se da posibilitatea sa oferim o alternativa, am ajuns sa strecuram tantarul si sa devenim mai proceduristi decat insele canoanele.

    Nu am dreptate? Este necanonic ce spun? Poate! Dar va rog argumentati un pic daca tot ma invinuiti de cedare si blasfemie.

  16. @12 doroteea

    Mă întrebați “de ce?”.
    Pentru că ceea ce propuneți trădează necredința în omnipotența (atotputernicia) Mântuitorului care se află realmente în Potir și, de asemenea, în puterea sfințeniei pogorâte, prin slujba specială de sfințire, asupra linguriței de împărtășanie. Acestea sunt o hulă impardonabilă împotriva Duhului Sfânt.
    Dvs. divinizați (în sensul că acordați încredere protectivă) paharului adus de acasă.
    Este inacceptabil așa ceva.
    Greșeala BOR a fost în martie 2020, că nu a pus piciorul în prag, și să spună puterii politice: până aici! Regulile din Biserică nu sunt de competența voastră, a funcționarilor publici/politici.
    Mai mult, putea chiar să-și îndemne preoții, chiar public, prin comunicat, în special pe cei de mir, cei din mănăstire sunt mai cumpătați, să fie mai parcimonioși cu dezlegarea la împărtășanie, în special a celor căldicei dintre credincioși.
    Dacă întrebarea mi-ați adresat-o cu bună intenție, aveți în acest răspuns clarificarea.

  17. Dati-mi voie sa vin si cu o altă abordare.
    Chiar dacă este neplăcut de primit, credeti-ma ca primii care trebuie sa faca pocainta suntem noi. Degeaba ne lamentăm si ne raportăm la ierarhie de parca ei sunt unii, iar noi altii, mai bravi, mai vrednici.
    Pana la urma epitimia este asupra noastră. Dacă noi am fi trăit credinta adevarata, Dumnezeu nu ar fi îngăduit toate astea.
    Atitudinea noastră launtrica trebuie să înceapă cu intrebarea : ‘Doamne, ce aștepți Tu de la noi acum?’
    Raspunsul Domnului e in Evanghelie, chiar începutul ei: ‘ Pocaiti-va’

  18. @Nikos,
    ca sa “ignorarea statului……..” ar rebui sa fie un popor unit si hoatarat in a se impartasi cu o singura lingurita .DAR de vreme ce sunt uni ,si destui de multi,care vor ligurita “personificata” normal ca si preotii astapta,in loc sa ia o hotarare EROICA,ca BOR ,dupa consultari,sa hotarasca.Nu poti sa pleci la lupta cu o divizie, moral, impartita in doua, caci pierzi.Vin la inpartasit mirenii :uni vor lingurita ,alti ingurite ,ce te faci ca preot?.
    @Doroteea,
    la sf.Inpartasanie nu pote sa vie fiecare cu lingura lui si sa o introduca in potir,caci nu e ciorba.Este clar acest lucru,est o singura lingurita pt.toti.Cine tremura de co vid o face din lipsa de credinta in CEL care da VIATA prin inpartasirea cu o sigura lingurita.Si uite asa ,caldiceii raman acasa.DOAMNE AJUTA!

  19. 1. Sunteti convinsi fratiile dvs. ca “organele sanitare” ne impun aceste faradelegi? Organul (+-sanitar) Arafat e epidemiolog? Sau infectionist? Are calificarea necesara? Dr. Astarastoae chiar a aratat intr-un articol recent ca nu de la “organele sanitare” pleaca aceasta atitudine ostila Bisericii, ci de la factorul politic. Cautati si gasiti articolul pe Activenews.
    2. Problema este pusa gresit chiar de catre autoritati. Atentie, vorbesc acum dupa logica lor: cronologic, clericii se impartasesc, sorbind direct din Sf. Potir, unul dupa altul, (hopa! ar fi zis imediat infectionistii atei), apoi impartasim credinciosii cu lingurite de unica folosinta! Pai ce-i asta??? Daca primul preot care s-a impartasit e infectat cu virusache, a rezolvat toata biserica! Repet, dupa logica lor.
    3. Acum, dupa logica noastra: Cazul IPS Pimen tocmai ne-a demonstrat puterea Sf. Impartasanii! Mai e ceva de demonstrat? 25 de preoti au sorbit dupa el din Sf. Potir si toti sunt sanatosi!
    4. O intrebare: in Grecia cum se vor impartasi credinciosii?

  20. @Dorotea #8 A renunța la lingurița comună în contextul unei pandemii ar însemna să admitem că Sf. Taine(însuși Hristos) te pot inbolnăvi. Poate în alt context nu era o problemă. Iar cât îi privește pe cei necredincioși… mai bine să ne gândim la ce ar spune Mântuitorul iar nu necredincioșii pentru că altfel am face exact ce a făcut BOR în ultimii ani, cedând totul pentru a nu-i supăra pe necredincioși(aici ma refer și la “ortodocșii” din politică). Indiferent că se tem de contaminare sau nu, noi să facem ale noastre și Dumnezeu va decide cu ce rămânem(cu nimic sau cu ceva). Nu cred că tot timpul trebuie să raportăm credința noastră la constituție și legile statului – ar însemna să avem o gândire prea lumească?

  21. @ Cristian in Grecia Duminica asta se face Sfanta Liturghie normal dar au pus si sambata de la 10.00 -12.00 seara numai ca credinciosii care au probleme de sanatate se vor impartasi la urma dupa ce se termina Sfanta Liturghie bineinteles cu usile si geamurile deschise…..

  22. @ Cristian:

    4. O intrebare: in Grecia cum se vor impartasi credinciosii?

    Pai se deduce din comunicatul de aici ca se impartasesc normal, ca pana acum.

  23. @ Admin
    Intocmai.
    Afirmatia d-lui Banescu: “A avut loc o consultare firească a membrilor Sfântului Sinod în legătură cu o scurtă amânare a împărtăşirii comune, până la finalizarea unei consultări inter-ortodoxe cu celelalte Biserici, confruntate şi ele în acelaşi registru liturgic cu provocarea ridicată de pandemie”.
    1. Grecii se impartasesc normal.
    2. a) BOR s-a consultat deja cu grecii, deci a aflat deja raspunsul de la pct. 1.
    b) BOR nu s-a consultat cu grecii, dar se va consulta si urmeaza sa afle raspunsul de la pct. 3. La rusi sunt probleme. In plus,
    4. BOR a facut intotdeauna ascultare de greci.
    5. Romanii se vor impartasi normal ( . / ? )

  24. @Doroteea:
    Habar nu am daca este un raspuns canonic. Dar Impartasirea se face in Comuniune. Daca nu ne impartasim toti din acelasi potir si cu aceleasi “instrumente”, nu vad cum mai suntem in comuniune. Putem fi bucatele separate care ne adunam dar nu comunicam. Este semnul ca suntem toti un trup, Biserica.

    Cred ca @Necesar are dreptate: s-a cedat de la bun inceput. E cam greu – adica este imposibil – sa vii si sa recuperezi. Ierarhia si multi dintre credinciosi, cei mai caldicei – sa zicem – au uitat un lucru esential: Hristos nu se negociaza! Nu se pot face compromisuri in numele Lui, nici macar daca noi credem ca este pentru El. Cine o face se aseamana cu Iuda. (Nu dati cu pietre, tradarea lui Iuda nu este un act ordinar, chiar daca asa a fost prezentat de-a lungul vremii din comoditate si pentru eficacitatea mesajului. Daca era, nu se spanzura, pentru ca ar fi dobandit ceea ce ar fi urmarit, anume banii. Or, nu a fost deloc asa: sinuciderea lui Iuda este tragedia celui care tradeaza manat de intentii pe care le considera laudabile. Nu intamplator Iuda este cel care avea scoala, deci gandire rationala formata. Atentie Doroteeeea!)

  25. A aparut si comunicatul Patriarhiei.

    Punctul 10. Spovedania credincioșilor și citirea unor rugăciuni pentru aceștia în biserică se vor programa din timp, spre a evita aglomerările de persoane. Atât preotul duhovnic, cât și credinciosul care se spovedește vor utiliza mască de protecție și vor menține distanța fizică sanitară de 2 m. Se recomandă, date fiind dimensiunile reduse ale majorității bisericilor și caracterul secret al Spovedaniei, ca în biserică să rămână doar preotul și penitentul. Dezlegarea oferită de preotul duhovnic se pronunță de la distanță, fără atingerea penitentului.

    Frizerii se pare ca au primit mai multe drepturi pe durata starii de alerta! Sau s-o fi inventat tunsul de la 2m. Si botezul, pt ca urmeaza pct. 11 (care e de-a dreptul hilar):

    11. Sfânta Taină a Botezului și Sfânta Taină a Cununiei se vor săvârși în lăcașul de cult cu un număr de maximum 16 participanți (slujitorii bisericești, primitorii Tainei, părinții acestora și nașii). Aceștia vor respecta în biserică distanța de 2 m. Nu se va săvârși Taina Botezului pentru mai mulți copii odată. După fiecare Botez, cristelnița se va goli de apă și se va dezinfecta. La Taina Cununiei, paharul comun („paharul mântuirii”) se va oferi doar mirelui și miresei (conform rânduielii Slujbei Sfintei Cununii).

    Doamne fereste! Nu mi-as fi imaginat!

  26. @Necesar, @Gheorghe

    Dragi frati, fara suparare, din raspunsurile fratiilor voastre se vede ca nu ati citit atent ce am scris. Vorbim in paralel (@Necesar: da, intrebarea era pe bune. Raspunsul e fara legatura cu ce am scris).

    @Denis:
    Bine. Nu cedam. Si? Ce facem? Ramanem fara? Te rog observa ca deja am acceptat ca icoanele sunt mai ‘spurcate’ decat orice produs de pe rafturile unui supermarket, de vreme ce nu avem voie sa le atingem, si nimeni din Biserica nu spune nimic de asta. Mie mi de pare o concesie teribila – si, mai grav, fara niciun sens: nici lumesc, nici duhovnicesc.
    In cazul Sf. Impartasaniei riscam sa nu mai avem parte de ea. Faptul ca fac o concesie in ce priveste metoda de administrare nu inseamna automat ca noi cei care ne impartasim nu credem. Biserica poate f bine sa declare f limpede care este sensul acestei concesii – o concesie fata de legile lumesti (cele ale firii, nu cele juridice) dupa care, vai!, atata lume in Ro pare ca intelege sa se ghideze in mod exclusiv (chiar: o fi onorabil pt Biserica faptul ca astea sunt roadele a 30 de ani de libert religioasa? Un pic de mea culpa poate n ar strica. Pt ca, din pacate, nu doar stapanirea prigoneste Biserica, ci se pare ca nici o buna parte a poporului o contesta). Ea poate sa declare public ca aceasta concesie nu are legatura cu credinta noastra in Harul Impartasaniei, ci este urmarea acceptarii realiste a faptului ca f multi oameni nu cred in SUPRAFIRESCUL Sf. Impartasanii, si ca pt acesti necredinciosi in legile Harului (care transcend pe cele biologice) ar putea fi un prilej de smintire in aceste vremuri bantuite de panica contaminarii, folosirea de catre o comunitate ampla a aceleiasi lingurite. Ca aceasta smintire ar putea duce la o izolare a credinciosilor sau la abuzuri si mai grave asupra lor (speculatii in caz de contaminare cu covid etc.). Ba chiar ar risca abuzuri asupra Bisericii si rastalmaciri necuvenite ale Sf. Taine de catre cei care nu le cunosc puterea.

    In aceste conditii, STRICT pt a evita un rau mai mare si din respect pt anxietatile celor care nu cred in legile divine suprafiresti, Biserica admite aceasta concesie, fara insa ca aceasta concesie sa semnifice vreo zdruncinare a propriei noastre credinte. Sunt concesii si concesii. Nu toate sunt inacceptabile. Drept dovada cate au fost deja facute.

    In aceste conditii – in care si declar raspicat crezul meu si il si am in inima – de ce ar fi asta o tradare a lui Hristos? Cu riscul de a ma repeta: e mai bine sa nu ne impartasim DELOC?? pt ca probabilitatea de a se ajunge acolo devine f mare. Si culmea, de data asta nu arbitrariu, ca pana acum, ci justificat (lumeste, evident, nu duhovniceste).

    In rest, inca nu gasesc un raspuns istorico-teologic: totusi, cum se impartasea lumea in vechime? Ce spun canoanele??

  27. @ Doroteea:
    Eu consider ca este mai corect sa nu ne impartasim deloc. Pur si simplu nu suntem vrednici de aceasta. Impartasirea nu este un act individual, se face in comuniune. Noi, ca si comunitate, ca trup al Bisericii, nu meritam Sfanta Impartasanie. Acum nu o meritam, de aceea se si dovedeste ca s-a si luat de la noi. Individual, se pune daca ne-am impartasit pana acum. Sangele si Trupul Domnului nu trec, nu se altereaza. Sunt in noi pana la sfarsitul veacurilor. Asa consider eu, daca sunt alte canoane, imi cer iertare si o sa ma smeresc.

  28. Doroteea:

    Sa stam bine, sa stam cu frica! Nu sint teolog, sint statistician. Si nu am incredere in cifrele de covid. Ca urmare, Bisericile nu ar fi trebuit sa fie inchise, iar noi nu am avea aceasta discutie. Dar cum marile puteri nu pot lasa o criza sa se iroseasca, iata ca s-au decis sa atace ca niste vulturi, fara mila, Biserica. Ai incredere in Dumnezeu, El ne va ajuta.

    Sfintul Ioan Maximovici a luat Sfanta Impartasanie dupa o bolnava care a vomitat-o. Tu ce vei face cu paharul daca il spargi? Vei pastra cioburile sau le vei minca? Pentru cita vreme vei pastra cioburile, dat fiind ce a fost pe ele?

    Un preot roman din afara Romaniei, impartaseste credinciosii spunindu-le sa isi dea capul pe spate si le pune Sfanta Impartasanie direct in gura, fara a le atinge buzele. Ca la puii de pasari, nu? Dar daca unul se va ineca si o va da afara? Mai ales copiii? Face asta pentru cei slabi sau pentru dinsul, de frica sa nu se contamineze? Nu trebuie sa facem compromisuri pentru cei slabi, Sfintii Inchisorilor si Sfintii Mucenici s-au jertfit in chinuri cumplite ca noi (inca) sa avem Biserica Ortodoxa, in INTREGUL ei.

    Parintele Serafim Rose spune ca NU exista Biserica Ortodoxa fara Traditie. M-a preocupat mult subiectul asta, chiar si asa, ne-teolog fiind. Si daca te vei gindi bine, cred ca vei realiza si tu cit adevar este aici. Uita-te ce s-a ales de catolici. Post nu mai au, acum ia un biscuit, au eliminat vinul, adica Sangele Manturitorului, Rastignirea, Crucea, Sacrificiul. Au inventat purgatoriul. Si tu consideri ca si noi ar trebui sa inventam si sa schimbam cum este administrata cea mai mare Taina? Sintem la tirg sa negociem? Ba papa vrea sa faca schimbari si mai mari in curind, suparindu-i pe multi catolici. Pai de ce nu? Sa facem Biserica dupa placul nostru! Daca schimbam felul in care luam Sfanta Impartasanie, unde ne vom opri cu schimbarile? Vom mai fi cu adevarat Biserica Ortodoxa, sau vom fi o noua secta? Cred ca mult mai de folos ar fi sa folosim acest timp pentru o pocainta mai adinca si o spovedanie mai amanuntita decit sa incepem sa schimbam rinduielile Bisericii, prematur. Daca cedam la asta, ce va fi dupa aia?

    Nu cred ca vor reusi nimic, celelalte Biserici si citiva din vladicii nostril se vor opune. Lasa hainele sa latre, e vremea lor! A ingaduit Dumnezeu asta, nu sarii prima sa schimbi ce a fost pastrat cu singe in tara noastra!

    Nu ne comparam cu crestinii care in trecut s-au impartasit altfel! Nu exista nici un teren comun intre noi si ei. Nici vremurile nu se potrivesc, viata noastra nu este chiar in atita primejdie, este o primejdie inventata, si mai ales in Romania, bag de seama ca lupii incearca sa profite si sa sfisie tot! A venit vremea cernerii, si pentru cler, si pentru noi, si pentru cei caldicei, si pentru cei fricosi!

    Sa avem credinta si rabdarea sfintilor!

  29. @Titus L,Emma,
    deacord cu voi.As vrea sa va amintesc ca sf.parintii ,au spus demult ,ca Sf,INPARTASANIE va fi luata,”IMPARTASITI-VA CAT MAI DES “,ne indemnau.
    @Doroteea,
    faptul ca vrei o dogma care sa -ti dea o anumita siguranta ,sau mai binzis justficare,pt.a nu te impartasi cu mai multe linguri nu pleaca din prea multa credinta in ceea ce DOMNUL IISUS HRISTOS a instituit la CINA CEA DE TAINA.Apostolii sau inpartasit din acelasi pahar cu DOMNUL,nu din mai multe,o impartasire atat materiala cat si spirituala ,devenind frati ai Domnului cu trupul si sufletul,asa cum si noi,daca credem devenim fii ai TATALUI SI FRATE A DOMNULUI IISUS HRISTOS.Aceasta inpartasire cu o singura lingurita s-a facut din momentul instituirii SF.Biserici PANA ASTAZI.Atunci ,apostolii,cand au hotarat acest lucru or fi lasat scris.’CRED DOAMNE ,AJUTA NECREDINTEI MELE’.DOAMNE AJUTA!

  30. Emma, TitusL:

    Va multumesc dragii mei pt. raspunsuri. Sunt interesante aceste puncte de vedere.

    Nu ma conving, de ce: 1) pt ca, inca o data o spun, una e traditia alta sunt canoanele. Ar tr stiut cum se pune probl. canonic. Argumentul tau cu spartul paharului nu cred ca tine, draga Emma. Din ce stiu eu (nu retin unde am citit, dar am citit undeva) dupa Sf. Impartasanie timp de 6 sau 12 ore (am uitat, din pacate) persoana impartasita nu poate vomita. Pe de alta parte, pe principiul ‘nu se poate sparge paharul in veci’ ar insemna ca odata luata Sf. Impartasanie sa nu mai ai voie niciodata sa versi (ce se aplica la pahar a fortiori ar tr sa se aplice la om). Nu cred ca asa se pun problemele. 2) ceea ce cred ca se uita f des (dar am observat demult ca asta este o tendinta f puternica intre credinciosi) este ca Sf. Impartasanie nu este doar rasplata, premiu de buna purtare, ci in primul rand MEDICAMENT. TOCMAI pt ca suntem mizerabili si pacatosi avem nevoie de ea! Acesta este un adevar care trebuie f bine aprofundat (Titus, chiar ieri am citit – cred ca in Par. Paisie Aghioritul, o sa iti spun si volumul daca vrei (zic ‘cred’ pt ca citesc in paralel si nu retin exact sursa) ca Sf. Impartasanie are efect 40 de zile. Iti reamintesc ca si Sf. Porfirie – MARE vazator cu duhul, intre tone de alte daruri duhovnicesti – a atras atentia unui fiu duhovnicesc care alunecase pe nesimtite in pacat, ca a patit asta pt ca s a impartasit DOAR in cele 4 posturi (!!) ). Pocainta autentica dublata de spovedanie este calea de acces la Sf. Impartasanie, nu curatia, pt ca pe aceea f putini o au, ea se dobandeste treptat, si pana la sfarsitul vietii luptam pt ea. HRISTOS a spus limpede: “AM VENIT PRNTRU CEI BOLNAVI, NU PENTRU CEI SANATOSI”. El VREA Sa Se daruiasca EXACT pacatosilor, talharilor, desfranatilor, zaheilor, leprosilor care suntem – cu conditia (fundamentala) de a ne pocai. Ca daca ar fi dupa vrednicie nimeni nu s ar mai impartasi in veci!

    O voi sustine intotdeauna cu orice risc si imi asum ca voi da socoteala in fata Domnului pt ce spun: greseala mare este sa refuzi Impartasania unui pacatos – cat de mare ar fi el – care se pocaieste cu adevarat. Tine de finetea si de obligatia duhovnicului sa vada daca intr adevar aceasta pocainta exista. Eroare uriasa este sa ai ca reper marimea pacatului in loc de a avea ca reper AUTENTICITATEA POCAINTEI. In POCAINTA sta vrednicia, nu in lipsa pacatului, pt ca lipsa pacatului e iluzorie. Enorm de multi credinciosi se impartasesc acum fara sa inteleaga cat de adanciti in pacat sunt, asta e tragedia. Pt ca ne am obisnuit sa confundam pacatul cu faptele exterioare – ca traieste necununat, ca a furat, ca a dat in cap, ca a omorat etc.. Si asa e, astea chiar sunt pacate, nu neafa nimeni. Dar pacate MAI MARI sunt cele din inima, raceala inimii, gandurile agresive la adresa oamenilor (frati), duritatea, barfa – sub pretextul ‘doar observam’ – judecata aproapelui etc.. DOMNUL a marcat clar nuanta, spunand: credeti ca doar uciderea fizica e pacat. Va inselati: ori de cate ori stigmatizezi aproapele l ai omorat. Doar daca ai poftit femeia altuia ai comis adulter. Doar pt ca judeci aproapele si ti ai atras judecata aspra in Ceruri. Doar pt ca amarasti un suflet in loc sa il linistesti si ai facut un frate sa sangereze. Or toate aceste efecte ale impietririi inimii fac ravagii printre credinciosi – ispitele de dreapta – si ei nu realizeaza in ce pacat greu se afla si se impartasesc senini si fara pocainta. Iar duhovnicii ii lasa. In timp ce desfranatii, hotii etc., multi dintre ei sunt in pocainta si fac o multime de fapte si isi plang pacatele ajungand mai sus ca cei care se uita cu dispret la ei. Nu vorbesc din carti, vorbesc din viata. Sunt inconjurata – prin natura profesiei si poate si prin firea mea – de tot soiul de oameni. Si crede ma, concluziile sunt clare. Acum ca si in timpul Scripturilor: carturari si farisei plini de ei, desfranate si zahei cu inimile calde.

    Revenind la NEVOIA ACUTA DE IMPARTASANIE: va invit pe toti sa cautati un interviu din 2016 cred cu doamna Aspazia Otel Petrescu, in care este intrebata de cipuri. Doamna Aspazia raspunde: pana la cipuri deja suntem bombardati cu nanotehnologie din greu, fara sa stim si fara sa ne putem opune. Deja in corpurile noastre sunt aruncate mereu elemente straine si perturbatoate. Or, SINGURA ARMA impotriva acestor tehnologii (menite – atentie! – sa ne MODIFICE GANDIREA, SUFLETUL, nu corpul, sa ne impiedice sa ne rugam etc.) este…DA, SF. IMPARTASANIE. Si – mai mult (asta m a impresionat cel mai tare, desi intuitiv stiam deja cu totii) – EI STIU ASTA. Stiu pentru ca au STUDIAT.

    Dragi surori su frati, nu va lepadati singuri si asa usor de DARUL Trupului si Sangelui Mantuitorului, doar de dragul unui obiect, al unei traditii sau al unei impresii. Vi se pare ca o sa creada lumea ca socotiti necurata Sf. Impartasanie? Asta se rezolva simplu prin afirmarea raspicata a motivului real al asa zisei ‘concesii’. Traditia e OMENEASCA, in timp ce SF. IMPARTASANIE ESTE DUMNEZEU SI SCOPUL PT CARE EL S A RASTIGNIT, El Care A VRUT SA SE DARUIASCA noua NU pt ca suntem drepti, CI TOCMAI pt ca suntem pacatosi si stie cat de usor suntem inhatati de diavol. DE AIA DOMNUL SE JERTFESTE SAPTAMANAL LA SF. LITURGHIE, tocmai pt ca pacatele noastre impiedica efectul ‘pe viata’ al Sf. Impartasanii. Voi nu ati observat ca daca nu ne impartasim o vreme mai indelungata incepem sa alunecsm incet incet pana cand brusc ne pomenim intr o stare dubioasa care si pe noi ne uimeste?? Eu da. Am observat la mine asta. Si spusele Sf. Porfirie mi au confirmat aceasta observatie.

    In final (si ma voi opri aici): sunteti gata sa renuntati la DARUL DIVIN (si SENS AL INTRUPARII SI RASTIGNIRII) al Sf. Impartasanii pt o traditie omeneasca? Bravo! EXACT ASTA SI AU DORIT! Sa nu mai avem scutul de protectie UNIC SI DE NEINLOCUIT al Sf. Impartasanii impotriva tehnologiilor care ni se pregatesc. Iar daca noi ne lipsim de buna voie si asa usor de acest dar si acest scut nu o facem doar pe barba noastra, ci si pe spatele COPIILOR nostri, pe care din cauza unui detaliu ii lasam prada usoara vremurilor si tehnologiilor nimicitoare. AVEM NEVOIE DE SF. IMPARTASANIE CA DE AER IN ACESTE VREMURI, MAI MULT DECAT ORICAND. Chiar nu se vede ca de fapt, ADEVARATA TINTA, asta a fost?? Era ultima piedica, si cea de netrecut! Iar ei stiu asta si au stiut o mereu. Noi se pare ca uitam.

    Dogmatismul este bun, dar in exces si ‘dupa ureche’ poate duce si la lepadare de Hristos. Caiafa a fost SINCER indignat cand Hristos Si a dezvaluit simplu identitatea. L a considerat blasfemiator si…L a trimis la rastignire.

  31. @ Doroteea
    La postarea #19 am spus ca problema este pusa gresit de autoritati. Adica ilogic. Nu stiu daca ati citit.
    Sa revenim: dar daca chestiunea asta cu lingurita de unica folosinta este doar pasul 1, urmand apoi ca la pasul 2 sa se ceara si modificarea modului de impartasire a preotilor? Care, dupa logica celebrelor “organe sanitare”, ar putea fi considerata total neigienica…
    Inca o data, nu inteleg de ce se face abstractie de cazul IPS Pimen. 25 de preoti s-au impartasit dupa el si nici unul nu s-a imbolnavit! Qed.
    P.S. Lupul e organ sanitar.

  32. Doroteea:

    BOR nu este Biserica Ortodoxa. BOR este Biserica Ortodoxa Romana. Nu cred ca se va ajunge nicaieri cu asta, pentru ca mai sint citeva forte in BO care se vor pronunta impotriva deciziei BOR. Cum ar putea BOR sa decida sa impartaseasca diferit de BO? Altfel ajungem ca greco-catolicii, catolicii si alte grupari ale lor care se inchina sau se impartasesc diferit. Traditia nu este omeneasca, este vorba de Sfanta Traditie a BO, care ne-au lasat-o Sfintii Parinti, nu de traditia din satul bunicii noastre.

    Daca tu consideri ca nu trebuie sa o respectam chiar sintem pe unde diferite. Nu exista canoane pentru fiecare lucru in BO, tocmai de asta ne bazam pe Sfanta Traditie lasata de Sfintii Parinti noua, care au fost niste oameni plin de har si luminati, si care, dupa fierbinti si indelungate rugaciuni, au primit instiintari divine. Daca paharelul personal era atit de binecuvantat, ar fi primit vreun sfint deja instiintare despre asta, direct din rai, inainte de covid! Nu avem dreptul sa schimbam cum ne taie capul ceva in Biserica doar pentru ca nu exista deja un canon, alfel vom cadea in inselare si in erezie. Am incredere in intelepciunea Sfintilor mult mai mult decit am incredere in mine si in mintea mea. Avem nevoie de rabdare. Rabdare, rabdare, rabdare, cum zicea Pr. Cleopa.

    Se va vedea in curind incotro ne indreptam. Daca tu capitulezi atit de repede de data asta, fara sa dai ragaz celor mult mai luminati ca noi sa isi spuna cuvantul, ce fel de concesie esti gata sa faci data urmatoare? Pentru ca nu se vor opri aici. Sfintii inchisorilor au facut concesii? Si noi, ca niste copii imposibili si rasfatati, sintem gata sa cedam? Si atit de repede? Dupa ce ei au rabdat atitia ani de chinuri? Nu crezi ca meritam ce se intimpla, pentru necinstirea Mucenicilor nostri cit si pentru toate celelalte ce nu le facem? Niciunul nu meritam sa ne impartasim.

    Da, Hristos a spus ca a venit pentru cei bolnavi. Si a spus luati crucea si imi urmati mie, nu a spus luati paharelul pesonal si imi urmati mie, nici nu cred ca au avut paharele personale la cina cea de taina.

    Si bineinteles ca o persoana bolnava poate vomita dupa Sfanta Impartasanie, citeste cartea Sfantului Ioan Maximovici, unul dintre cei mai mari sfinti recenti. Randuiala Bisericii a fost stabilita, nu este nevoie de nici o virgula, un plus, sau un minus. Preotul are grija de potir pe motive bine intemeiate. Trebuie sa avem rabdare, altfel facem decizii pripite si nu stim ce cerem, ba si mai rau pricinuim fracturi in Biserica. BO ortodoxa este perfecta, nu are nevoie the paharele personale, lingurite personale, cani pesonale, si alte utensile proprii. Nu avem nevoie de accidente cind cineva poate sa verse din greseala Sfinta Impartasanie, ceea ce se mai intimpla, chiar si la preoti. De aceea nici nu este o idee buna sa fie un paharel cu Sfanta Impartasanie pe mana noastra.

  33. Hristos a Înviat!

    Doroteea, cred că toată lumea și-a pus aceeași întrebare ca și tine. Euharistia este Taina prin excelenţă a Bisericii, Taina care constituie Biserica. Toți credincioșii formăm o comunitate euharistică., adică suntem chemați să ne împărtășim tainic la aceeași masă cu, de și întru Hristos. Iar acea linguriță comună ne reprezintă euharistic, cel mi bine: noi, întru Iisus Hristos una suntem. “Noi, cei mulţi, un trup suntem în Hristos, şi fiecare ne suntem mădulare unii altora” (Rom. 12, 5).” Iar împărtășirea fiecăruia, din aceeași linguriță, cred că ne reprezintă euharistic cel mai bine.
    Doamne, ajuta!

  34. Emma, noi AM CAPITULAT DEJA, nu ti face iluzii. Inca o data, in logica voastra intreb: nu tot lepadare de icoane se cheama de vreme ce acceptam sa nu le atingem, ca si cum ar fi mai spurcate decat un pachet de biscuiti sau de sunca sau de altceva de pe raftul unui supermarket??

    La razboi gandesti STRATEGIC, PE VIITOR, ANTICIPEZI. Nu de pe azi pe maine. Nu jubilezi ca ai cucerit 2 m pt ca 2 pasi mai incolo sa iti sara in cap din flancuri si sa te stranga ca intr un cleste. EI ASA GANDESC, SI STIU CA NOI NU O FACEM. Ne vor lasa sa ne impartasim, apoi vor crea inscenarea si apoi vor pretinde ca de acolo ni s a tras, de la Sf. Impartasanie, pt ca ne am contaminat de la aceeasi lingurita. Si apoi vor interzice de tot. Ca acest ‘apoi’ va fi maine sau peste o luna sau peste un an asta e altceva. DAR NE ASTEAPTA LA COTITURA, PT CA STIU CA AICI E BRESA, INTERFERENTA DINTRE REGULILE DE CONVIETUIRE SI CELE DUHOVNICESTI. Chestiunea e muult mai delicata decat pare.

    E mult mai bine sa iesi tu in intampinare punandu te intr o pozitie inatacabila (bio)logic.. Si e f rau sa PRETINZI necredinciosilor sa nu se increada in legile biologice!! Necredinciosii trebuie CONVINSI. Ei ar fi trebuit CONVINSI in 30 DE ANI DE LIBERTATE, si NU OBLIGATI acum, CU FORTA, SA CREADA DOAR PT CA ASA VREM NOI. Sa se bizuie ca nu ii putem contamina pe o TAINA in care ei nu cred!!
    Oameni buni, noi ne putem asuma orice sfidand legile firii, DAR NU POTI IMPUNE ALTORA SA O FACA! Asta e terorism religios! Asta a facut o cunostinta de a mea la birou: i a zis unuia ca ea e protejata de Hristos si s a repezit sa il imbratiseze. Omul – speriat de covid – pe buna dreptate s a infuriat, si i a spus: asta crezi TU, dar eu nu sunt obligat sa cred, asa ca lasa ma in pace. Nu putem obliga pe altii sa se bizuie pe puterea credintei NOASTRE. NOI ne bizuim pe ea, NOI ne asumam riscurile, dar necredinciosii nu pot fi fortati sa o faca. Nu avem acest drept. Ei daca vin sa vina de buna voie. Daca insistam in METODA DE ADMINISTRARE este echivalent cu a le cere sa isi asume riscul contaminarii CA SI CUM AR CREDE. Ceea ce nu e corect. Ce e atat de greu de inteles? Iar aici e calcaiul lui Achile. Iar EI (si nu ma refer aici la necredinciosul de rand, ci la impielitatii care au pus la cale tot si care ei, culmea, CRED!) stiu asta. Stiu unde suntem atacabili si – nu va faceti iluzii – ne asteapta la cotitura. Scopul lor e simplu: sa nu ne impartasim. Ca ajungem acolo din propria noastra naivitate sau impus – asta ii intereseaza mai putin. Ei incearca pe toate caile, pt ca ne stiu slabiciunile, si pe ale noastre si pe ale necredinciosilor.

    Concesiile intelepte nu se cheama capitulare. Dar lipsa lor da, poate duce la cea mai patetica dintre capitulari.

    Nu mi e frica de covid, ies si am iesit cat am putut in toata aceasta perioada, nu cred in mascarada asta, iar in Sf. Impartasanie cred neclintit. M am impartasit si eu si copilul meu de mai bine de 17 ani fara sa ma uit vreodata cine si cati sunt in fata mea – tineri, batrani, bolnavi, sanatosi etc. NU MI A PASAT PT CA CRED NECLINTIT. DAR: aici si acum ni se intinde o capcana.

    Sa fim intelepti si STRATEGICI ca serpii – daca DOMNUL ne a spus o inseamna ca ASTEAPTA DE LA NOI ASTA, asteapta sa fim PRUDENTI si sa gandim in perspectiva, nu naivi, de pe azi pe maine. Tare ma tem ca noi suntem ‘blanzi’ ca serpii si ‘strategi’ ca porumbeii.

    Am incheiat aici in ce ma priveste, pt ca nu vreau sa ducem polemici la infinit. Toti vrem si credem in fond in aceleasi lucruri. Dar da, trebuie sa fim constienti ca la teologie nu ne pricepem toti. Momentul este mai delicat decat credem. Macar sa ne rugam smerit sa ne lumineze Domnul ierarhii. Ca de consultat vad ca nimeni nu se oboseste sa consulte si pe mireni (a propos: ideea ca mirenii sunt arierati si nu se pot responsabiliza nu e corecta: TOTI suntem responsabili prin liberul arbitru pt destinele noastre. Ba si pt cele ale copiilor nostri pana la un punct. Daramite pt un …pahar! Sa nu fim statisticieni, draga Emma, in cele duhovnicesti, ca aici se aplica alte reguli. Cu totul altele. Si nu o spun cu malitiozitate, ci cu f serioasa ingrijorare).

  35. Ioana, Apostolul se refera la unitatea in Duh, este o metafora, si e aplicabila oricum. Tine de conditia noastra ontologica, de fii ai lui Dumnezeu, si nu de lingurita. Ca nu ne impartasim cu aceeasi lingurita TOTI, ci in aceeasi parohie.

  36. @Doroteea 30

    Raspun la pct 1: Dacă trupul nostru mistuiește complet și se unește deplin cu Sfântul Trup și Sfântul Sânge în 6-24 de ore și nu mai ramane nici o farama in stomac, și de aceea nu e voie de varsat continutul stomacului în acel timp, nici de facut analiză de sânge/drenat sânge după o operație chiar mai multe ore, ca după mistuire în stomac, Sfintele trec în sânge …. paharul sau lingurița sau orice alte obiecte inventate care se ating de El nu mistuiesc ultima farama nici după 250 de ani …. După cum Sfânta Fecioară a fost și înainte și după Fecioară, tot așa și vasele sfinte raman pentru totdeauna Sfinte și nici inainte, nici după aceea, in veci nu avem voie sa le folosim la altceva. Așa a fost randuiala dumnezeiască și în Vechiul Testament… A se citi in cartea profetului Daniel, cap. 5, ce s-a întâmplat atunci când regele Belșațar a poruncit sa se aducă vasele capturate din Templul de la Ierusalim, vase folosite în templu pentru diverse jertfe de vin, ulei sau sânge de jertfe animale, și a încercat sa le profaneze, folosindu-le la banchetul de la palat …..Ia aminte că acolo in acele vase nu era Sângele Mântuitorului, nu se atinseseră acele vase de Jertfa Noului Testament, care este cu mult, mult mai înfricoșătoare!!!!! Să spunem că s-ar face pahare similare potirului, foarte mici, din material similar cu potirul, și ar fi individuale … va dați seama ce responsabilitate, sa fie pastrate aceste recipiente neatinse de nici o utilizare profană și predate urmașilor și folosite DOAR PENTRU SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘANIE miii de ani? Dvs vorbiți de spargerea paharului și nu pastrați toate bucățelele toata viața și sa le dați mai departe ca relicve și la urmași? Daca la alte culte, biserica de piatra se poate transforma în bar, la noi bisericile sunt sfințite pe veci. Când s-au demolat Biserici în timpul comunismului, credincioșii au luat acasă sfintele cărămizi și orice fragment de zid au putut și le-au păstrat ca pe odoare o viață întreaga și le-au adus atunci când urma să se construiască înapoi altă Biserică, au avut grijă să nu se profaneze și dvs îndrăzniți să nu pastrați cioburile mii de ani dintr-un vas în care a fost Sfânta Împărtășanie???

  37. @Ingrid si Cristian si cei care n au citit ce am scris & @ceilalti:

    1) in propunerea mea POTIRUL SI LINGURITA RAMAN. LA LOCUL LOR, CU ACELASI SCOP.

    2) In propunerea mea ESTE EXCLUSA LINGURITA DE UNICA FOLOSINTA SI INTRODUCEREA IN POTIR A ALTOR OBIECTE (Cristian, ii tot dai cu lingurita de unica folosinta etc., nu au leg raspunsurile tale cu ce spun eu; Gheorghe: spui ca ‘Sf. Impartasanie nu e ciorba ca sa isi bage toata lumea lingurita in ea”. Nu am propus asta, una. Doi: totusi, toata lumea isi baga saliva in ea pana una alta! Chiar: la asta v ati gandit? Solutia paharului este si o forma de RESPECT pt Sf. Impartasanie!).

    3. Ingrid: ca de obicei, tu esti cea mai surprinzatoare :). Dar daca preotul scapa Sf. Potir? Ce ne facem? Draga Ingrid, IMPARTASANIA E PT OM, NU PT PAHAR/POTIR/RECIPIENT. In rest, sinapsele tale tin mai mult de tehnologia materialelor decat de Taina si sensul Sf. Impartasanii. O sa tin cont de sugestiile tale daca o sa sparg paharul. Sau o sa imi iau unul din metal si am rezolvat problema.

    Cristian, a propos de exemplele din VT: PAI DA, oamenii aia AU LUPTAT si DOMNUL ALATURI DE EI. Nu ca noi care stam si asteptam cu ochii la Cer sa lupte Domnul IN LOCUL nostru. Si mai si numim asta curaj! Esti chiar nostim!

    Mi e frica? Da! Imi este! Imi este frica sa raman fara Trupul si Sangele lui Hristos pe motiv ca Il iau din pahar si nu din lingurita sau vice-versa. Sau pe motiv ca daca se sparge paharul. Sau pe motiv ca daca raman necredinciosii cu impresia ca nu cred… Sau din varii motive subrede care nu fac nici cat o ceapa degerata in fata riscului – REAL – de a pierde Darul Sf. Impartasanii.

    @admin: BA DA! VOR AVEA MOTIVE LEGALE. Te inseli. Obiectiv legitim se cheama. Nu intru in discutii pt ca stiu f bine ca intelegi perfect la ce ma refer.

  38. PS. Ca sa ne mai deconectam un pic: cica la spovedit distanta dintre preot si credincios va fi de 2m.

    :)))) sau :”((((??? Sincer, Doamne iarta ma!, nu stiu: sa plang, sa rad?? Cred totusi ca o sa rad: L O L!

  39. @Admin,
    AM CEVA IN SPAM?.

  40. @ Gheorghe:

    Nu.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare