AUTODENUNȚURI tulburătoare ale insiderilor “pocăiți” din sistemul tehnologic infernal: FACEBOOK – la fel ca si celelalte retele sociale – CREAT ÎN MOD DELIBERAT PENTRU A CREA DEPENDENȚĂ, exploatând “o vulnerabilitate în psihologia umană”. “Mințile noastre pot fi manipulate. Alegerile noastre nu sunt așa libere cum credem”; “EXISTĂ UN SCOP ASCUNS ÎN SPATELE ÎNTREGII TEHNOLOGII”
Ziare.com: Fost presedinte Facebook: Am creat site-ul pentru a exploata vulnerabilitatea umana. Dumnezeu știe cum ne afecteaza copiii
Facebook a fost creat pentru a exploata “o vulnerabilitate în psihologia umană“, iar impactul asupra utilizatorilor, în special asupra copiilor, poate fi extrem de serios.
O spune chiar unul dintre cei care au ajutat compania sa devina gigantul de astăzi, Sean Parker, președinte fondator al Facebook, care a strâns o avere de miliarde în mare parte datorita site-ului lui Mark Zuckerberg.
Parker, în prezent președinte al Institutului Parker de Imunoterapie Cancerului, a participat la un eveniment organizat săptămâna aceasta în Philadelphia, de site-ul de știri Axios, unde a vorbit despre progresele terapiilor pentru vindecarea cancerului. Cu acest prilej și într-un moment delicat pentru companiile de social media, a căror influenta se afla în centrul unei investigații în Congresul american, antreprenorul de 38 de ani a făcut câteva dezvăluiri în legătura cu metodele de creștere folosite la Facebook încă din fazele sale incipiente.
Când site-ul se afla la început, povestește Parker, erau oameni care ii spuneau că nu sunt pe rețele de socializare, deoarece prețuiesc interacțiunile din viata reala. “Vei fi“, le răspundea el.
“Nu știu dacă am înțeles cu adevărat consecințele a ceea ce spuneam“, a adăugat el, vorbind despre “consecințele neintenționate” care au apărut când Facebook a ajuns să aibă peste 2 miliarde de utilizatori.
“Îți transformă relația cu societatea, transformă relațiile dintre oameni. Probabil ca interferează cu productivitatea în moduri surprinzătoare. Dumnezeu știe cum afectează creierul copiilor noștri”, a spus Parker.
Inca de la început, obiectivul a fost crearea unui produs care sa provoace dependența.
“Cum îți consumăm cât mai mult din timp și din atenția conștientă“, a fost gândirea care a dus la crearea unor instrumente precum butonul “like”, a susținut Parker, echivalentul unei “mici doze de dopamină”, care îl încurajează pe utilizator să posteze mai mult.
“Este o buclă de feedback pentru validare sociala, exact genul de lucru pe care un hacker ca mine l-ar crea, pentru că exploatezi o vulnerabilitate în psihologia umana“, a continuat el.
“Inventatorii, creatorii – ca sunt eu, ca e Mark Zuckerberg sau ca e Kevin Systrom de la Instagram -, toți acești oameni au fost conștienți de asta. Si am făcut-o oricum“, a mai spus Parker, care are o avere estimata la 2,6 miliarde de dolari.
Parker, care anterior a fondat site-ul de partajare de fișiere Napster, s-a alăturat echipei Facebook în 2004, la cinci luni după ce site-ul a fost lansat, inițial doar pentru studenții de la Harvard.
Rolul său în transformarea Facebook dintr-un proiect studențesc într-o companie reala a fost vital, în cuvintele lui Zuckerberg.
In 2005, politia a găsit cocaina într-o casa de vacantă închiriată de Parker, care a fost arestat. Deși ulterior nu a fost pus sub acuzare, scandalul nu a fost privit cu ochi buni de investitori, iar Parker a demisionat de la Facebook la scurt timp.
“Folosesc aceste platforme, nu mă las folosit de ele”, a mai susținut Parker în Philadelphia.
Surse: The Guardian, Business Insider, BBC
Nu este singurul antreprenor din Silicon Valley care si-a exprimat regretul fata de tehnologiile la crearea carora a contribuit. Citeste mai mult:
Ne-au facut dependenti de tehnologie, iar acum regreta. “Ereticii” din Silicon Valley se dezic de internet
Cativa fosti angajati Google, Facebook si Twitter militeaza impotriva tehnicilor prin care aceste companii si altele ca ele isi influenteaza miliardele de utilizatori.
Sunt chiar oamenii care au creat, pe la 20 si ceva de ani, produsele despre care spun ca au ajuns sa dea dependenta, arata The Guardian intr-un amplu articol.In urma cu zece ani, Justin Rosenstein a creat butonul “like” pentru Facebook. S-a dovedit a fi modul perfect de a exploata nevoia de aprobare a utilizatorilor. Ideea a fost preluata sub diferite forme de Twitter si apoi de Instagram, iar succesul social a inceput sa se masoare in “like”-uri si inimioare.
Astazi, la 34 de ani, Rosenstein si-a limitat drastic utilizarea de aplicatii si prezenta pe site-uri ca cel la constructia caruia a pus el insusi umarul.
Rosenstein face parte dintr-un grup restrans, dar in crestere, de “eretici” din Silicon Valley care denunta amploarea luata de asa-numita “economie a atentiei”: atentia unei persoane este, in era digitala, cea mai pretioasa resursa si ea trebuie obtinuta pentru ca acea persoana sa fie motivata sa cumpere bunuri sau sa actioneze intr-un anumit fel.
Acesti disidenti, designeri, ingineri sau manageri de produs, sunt oameni care au lucrat direct la construirea lumii digitale de care incearca acum sa se elibereze.
“Este foarte comun ca oamenii sa aiba cele mai bune intentii atunci cand creeaza un lucru, dar acesta sa aiba, in mod neintentionat, consecinte negative“, spune Rosenstein, care conduce acum o companie a carei misiune este imbunatatirea productivitatii la birou, pentru jurnalistii britanici.
Pe langa faptul ca creeaza dependenta, tehnologia contribuie la fenomenul cunoscut ca “atentie partiala continua”, care limiteaza considerabil capacitatea oamenilor de a se concentra si poate avea chiar un efect de reducere a IQ-ului.
[…]
Nir Eyal organizeaza conferinte la care participantii platesc pana la 1.700 de dolari pentru a invata cum sa manipuleze oamenii pentru a le folosi produsele.
“Tehnologiile pe care le avem s-au transformat in obsesii, daca nu chiar in adevarate dependente. Este impulsul de a verifica o notificare de mesaj, de a vizita YouTube, Facebook sau Twitter doar pentru cateva minute, trezindu-ne apoi ca inca ne uitam la postari o ora mai tarziu. Nimic nu se intampla din intamplare, ci asa cum au intentionat creatorii lor“, spune Eyal.
Totusi, in timp ce le spune ascultatorilor sai sa nu abuzeze de designul persuasiv, Eyal apara tehnicile pe care le preda si ii contrazice pe cei care compara dependenta de tehnologie cu drogurile.
“Nu ar trebui sa ii invinovatim pe producatori pentru ca produsele lor sunt atat de bune incat vrem sa le folosim”, sustine el.
Ofera, pe de alta parte, sfaturi pentru a rezista tentatiei. In casa lui, de exemplu, accesul la internet este oprit dupa un anumit interval. “Ideea este sa ne amintim ca nu suntem lipsiti de putere. Detinem controlul”, insista Eyal.
Dar chiar sunt alegerile noastre?
Tristan Harris, un fost angajat Google care a devenit unul dintre cei mai vocali critici ai industriei, nu este de acord:
“Mintile noastre pot fi manipulate. Alegerile noastre nu sunt asa libere cum credem. O mana de oameni, care lucreaza la o mana de companii din industrie, influenteaza prin alegerile lor ceea ce milioane de oameni gandesc astazi”, a spus Harris, care are 33 de ani, la o conferinta TED recenta din Vancouver.
Este modul in care LinkedIn exploateaza nevoia de reciprocitate sociala pentru a-si extinde reteaua, prin care YouTube si Netflix pornesc automat videoclipuri si urmatoarele episoade sau prin care Snapchat le arata utilizatorilor cate zile la rand si-au trimis poze, incurajand comunicarea aproape constanta de teama de a nu pierde aceasta “realizare”.
Companiile de social media pot influenta chiar si momentul in care o persoana primeste “like”-uri pentru postarile sale, asigurandu-se ca acestea ajung in momente de vulnerabilitate sau de plictis (da, este incredibil cat de bine au ajuns sa isi cunoasca utilizatorii).
Aceste tehnici pot fi vandute celui care ofera cel mai mult, care poate fi un comerciant sau poate fi un grup din Moscova care urmareste sa influenteze rezultatul alegerilor in Winsconsin, sustine Harris.
Alte tehnici de manipulare constau in elemente de design precum culoarea rosie, care alerteaza, pentru notificari. Se profita de aceleasi slabiciuni psihologice care creeaza dependenta de jocurile de noroc: recompensele variabile. Te asteapta o surpriza in spatele acelor iconuri rosii.
Prin aceeasi logica se explica si folosirea excesiva a mecanismului “pull-to-refresh“, implementat prima data de Twitter, prin care se actualizeaza feed-ul.
Designerul care a dezvoltat mecanismul, Loren Brichter, spune ca nu si-a propus niciodata ca acesta sa creeze dependenta.
“Am doi copii si regret fiecare minut in care nu le acord atentie pentru ca sunt distras de telefon“, spune Brichter.
La fel ca Rosenstein, a blocat anumite site-uri, a oprit notificarile, incearca sa stea mai putin pe Twitter si tine telefonul in bucatarie noaptea.
“Smartphone-urile sunt instrumente foarte folositoare. Dar creeaza dependenta. Inainte nu eram suficient de matur pentru a ma gandi la lucrurile acestea”, recunoaste Brichter.
Nu toti din industrie sunt coplesiti de vina
“Aceste aplicatii conecteaza oamenii. ESPN te anunta ca s-a terminat meciul, WhatsApp iti ofera un mesaj gratuit de la o ruda din Iran care nu are abonament”, argumenteaza Chris Marcellino, care a lucrat la tehnologia prin care utilizatorii Apple primesc alerte in timp real de la dezvoltatorii de aplicatii.
Este nevoie de reglementari. Dar ar putea fi prea tarziu
Roger McNamee, care a beneficiat substantial de pe urma unor investitii profitabile la Google si Facebook, le reproseaza acum celor doua companii ca misiunile lor originare au fost distorsionate de banii pe care i-au castigat din vanzarea de reclame.
McNamee crede ca ar trebui sa existe norme mai stricte de reglementare, desi se teme ca au ajuns prea mari pentru a mai fi controlate.
Iar daca singura grija este maximizarea profitului, riscam sa ajungem intr-o distopie, mai spun oamenii citati de publicatia britanica.
James Williams, un fost strateg Google, a creat impreuna cu Harris grupul “Time Well Spent”, prin care militeaza pentru o schimbare a modului in care este gandit designul produselor digitale.
Potrivit lui Williams, nu statul atotstiutor imaginat de George Orwell este marea amenintare la adresa democratiei ci, asa cum a prezis un alt scriitor britanic, Aldous Huxley, mai subtila putere a manipularii psihologice.
Un fost angajat de top al Google “dă din casă”: Scopul suprem al reţelelor sociale este să câştige pentru cât mai mult timp atenţia utilizatorilor şi să le provoace acestora cele mai revoltătoare reacţii
Tristan Harris, fost etician de design pentru Google a vorbit în cadrul unei conferinţe TED despre competiţia în care se află website-urile şi reţelele sociale precum Facebook, Instagram, Snapchat, pentru a ne capta atenţia pentru cât mai mult timp. Tehnicile folosite de aceştia sunt ieşite din comun, iar oamenii sunt persuadaţi tot mai mult clipă de clipă, prin fiecare „posibilitate” nouă oferită de o aplicaţie.
„Când vorbim despre tehnologie, o privim de parcă este un cer albastru şi infinit spre care putem ţinti în orice direcţie. Dar vreau să vă spun că merge într-o direcţie foarte specifică. Există un scop ascuns în spatele întregii tehnologii care ne este oferită, iar acel scop vine ca o cursă crâncenă între giganţii din social media pentru atenţia noastră. Orice site, orice politician, orice campanie, ştiri, sporturi, jocuri, tot ce urmărim are un singur scop: un procentaj cât mai mare din atenţia noastră”.
Harris menţionează că fiecare notificare pe care o vezi îţi ocupă un loc în minte şi îţi fură atenţia. Eşti programat să ai gânduri pe care nu le-ai fi avut în mod voluntar. „Chiar dacă închizi notificarea fără să te uiţi la ea, o frântură din mintea ta păstrează curiozitatea legată de conţinutul acesteia”.
Acesta explică singurul mod de a obţine cât mai multă atenţie, acela fiind studiul asupra psihologiei umane. Există foarte multe tehnici folosite de marile reţele pentru a-şi păstra utilizatorii activi.
„Dacă eşti Youtube, spre exemplu, foloseşti Autoplay şi astfel oamenii ascultă de multe ori şi următoarea melodie. Dacă eşti Netflix şi vezi asta, te gândeşti că îţi scade cota de piaţă, aşa că foloseşti funcţia de Autoplay pentru a le arăta clienţilor următorul episod chiar când s-a terminat cel pe care îl vizionează. Iar dacă eşti Facebook, te gândeşti că lucrurile astea îţi scad toate cotele de piaţă şi decizi să foloseşti Autoplay pentru toate materialele video din News feed chiar fără ca utilizatorul să acceseze acele materiale”.
În Statele Unite, Snapchat este cea mai utilizată aplicaţie pentru copii şi adolescenţi, care o anumită particularitate, accea de a le arăta utilizatorilor câte zile la rând şi-au transmis două persoane imagini prin aplicaţie.
Astfel, ei le-au oferit oamenilor ceva fictiv, ce nu doresc să piardă. Ceva doar al lor. „Este demonstrat că atunci când pleacă în vacanţe, copiii le dau parola lor de Snapchat prietenilor pentru a le menţine fluxul de conversaţie constant. Ajung chiar şi în ziua 150, sau 200 şi nu vor să piardă performanţa. Adolescenţii ajung să-şi trimită toată ziua poze cu pereţi, tavane, flori, sau orice altceva, doar pentru a-şi păstra recordul. Nici măcar nu este o conversaţie reală”.
Mulţi părinţi compară fenomenul cu bârfitul la telefon pe care îl practicau ei acum 20 de ani, însă Harris spune că nu este o comparaţie bună. „Atunci nu existau între voi 100 de oameni care stăteau în faţa ecranelor, care cunoşteau la perfecţie psihologia umană şi făceau tot posibilul să creeze o legătură artificială între voi. Acum există”.
Dacă toate aceste dezvăluiri stârnesc revoltă, specialistul spune că asta este chiar mai profitabil pentru reţelele sociale. „Cu atât mai bine, pentru că oamenii revoltaţi vor să împartă această revoltă şi în faţa altor oameni. Nu spun că o face cu intenţie, dar dacă Facebook ar avea de ales între a-ţi arăta un News feed calm şi unul cu nuanţe scandaloase, va alege să ţi-l arate pe cel de-al doilea”.
Tristan Harris sugerează trei schimbări radicale necesare în privinţa tehnologiei şi a societăţii. „În primul rând, trebuie să conştientizăm că suntem uşor de persuadat. Odată ce înţelegi că în mintea ta pot fi induse gânduri care nu îţi aparţin, va fi mai uşor să te protejezi. Este o altă perioadă a istoriei umane, precum un iluminism al conştiinţei de sine”.
În al doilea rând, după 3 ani ca etician de design Google, Harris susţine că singura cale de a fi persuasiv într-un mod etic este ca scopul celui care convinge să fie acelaşi cu scopul celui convins. „Asta implică schimbări majore precum cele necesare în modelul de afaceri al advertisingului”.
În al treilea rând avem nevoie de o schimbare a modului cum ne este insuflat să ne petrecem timpul de către reţelele sociale. „În acest moment sunt foarte muţi oameni care au propriile lor gânduri, interese şi scopuri, dar Facebook pune la un loc milioane de oameni şi îi împinge spre aceleaşi sfere de interese. Trebuie să avem direcţii personalizate pentru fiecare persoană încât timpul petrecut online să fie consumat în cel mai eficient mod posibil, personalizat pe felul meu de a fi şi pe interesele mele personale”.
„Poate în loc să ne facem griji cu privire la un viitor în care suntem controlaţi de inteligenţa artificială, ar trebui să ne facem griji pentru un prezent în care suntem conduşi de tehnologia deja de înaltă calitate”.
SINDROMUL ”MAMĂ PE FACEBOOK”. Pilduitoarea mărturie a unei tinere dependente de internet
Pentru ca atentia pe care o dam Domnului Dumnezeului Celui Viu si slujirii Lui trebuie deturnata prin orice mijloace…
VIITORUL sună RĂU: Generația facebook, analfabetism în toate domeniile
Istoricul Alex Stoenescu spune că trăsătura a minimum două generații născute după 1989 – așa numita generație facebook, este analfabetismul în toate domeniile.
“Timp de douăzeci de ani școala și-a bătut joc de ei, iar ei și-au bătut joc de școală. Nu îmi ascund opinia: în următorii 15 – 25 de ani va fi un dezastru al competenței.”
http://www.altnews.ro/2017/11/viitorul-suna-rau-generatia-facebook.html
Facebook introduce recunoasterea faciala pentru identificarea utilizatorilor!
https://www.wired.com/story/facebooks-new-captcha-test-upload-a-clear-photo-of-your-face/
Oare cati vor accepta sa mai foloseasca FB in aceste conditii?
Daca ati vorbit incorect politic, ati spus ce nu trebuie si FB v-a blocat contul, vi-l poate debloca daca acceptati recunoasterea faciala.
Facebook can unlock your account with facial recognition
https://techcrunch.com/2017/09/29/facebook-face-id/