EXCLUSIV: ORDINUL DE INSTITUIRE A “ZONEI SPECIALE DE SIGURANTA” DE LA PUNGESTI. Ce sta la baza celei mai importante restrangeri a drepturilor fundamentale din istoria recenta a Romaniei?

12-09-2014 16 minute Sublinieri

ambitiosul-pungesti-5_25237000

Actul publicat mai jos este decizia ce a instituit zona speciala de la Pungesti. Atentie – nu este vorba despre ce a comunicat Politia ca a decis, ci despre insusi actul juridic fondator al zonei speciale. Ne-a fost transmis prin e-mail de catre un frate care l-a obtinut, la randul sau, doar dupa lungi procese duse cu autoritatile locale. Il publicam in virtutea legii 544/2001 si in virtutea interesului public al subiectului, adaugand, mai jos, cateva comentarii proprii.

Dispozitia de zi a sefului Politiei Municipiului Vaslui Nr. 317 din 15.11.2013 (transcriere)

Avand in vedere manifestatiile spontane de protest care au avut loc incepand cu data de 14.10.2013, pana la data de 13.11.2013, pe raza comunei Pungesti, jud. Vaslui, manifestatii prin care locuitorii acestei comune si-au exprimat public nemultumirea fata de autoritatile centrale si locale, de a permite explorarea si exploatarea gazelor de sist prin metoda fracturarii hidraulice pe raza comunei si tinand cont de faptul ca, din datele si informatiile adunate pana in prezent rezulta ca aceste miscari de protest vor continua, existand riscul tulburarii grave a ordinii publice, in baza art. 12 din Ordinul MAI nr. 60/2010 privind Organizarea si executarea activitatii de mentinere a ordinii si sigurantei publice, art. 4 din Dispozitia IGPR nr. 123/15.11.2012 privind stabilirea conceptiei unitare de organizare, functionare si actiune a structurilor de ordine publica ale Politiei Romane, precum si in baza art. 34 din Normele Metodologice elaborate la nivelul IPJ Vaslui/SOP, pentru punerea in aplicare a Dispozitiei IGPR nr. 123/2012

DISPUN:

Incepand cu data de 16.11.2013, pe raza comunei Pungesti, Jud. Vaslui, se instituie zona speciala de siguranta publica;

Activitatile de mentinere a ordinii publice pe raza comunei vor fi efectuate de catre lucratori de la Sectiile 1 si 2 de Politie Rurala Vaslui in cooperare cu efective din cadrul IJJ Vaslui;

Activitatile de monitorizare a traficului rutier vor fi efectuate de catre lucratori de la Sectiile 1 si 2 de Politie Rurala Vaslui in colaborare cu lucratori din cadrul Biroului Rutier Municipal Vaslui;

In cazul producerii tulburarii grave a ordinii publice, se va apela la grupa de interventie de la IJJ Vaslui, precum si la interventia lucratorilor din cadrul IPJ Vaslui/SAS;

Activitatile de cercetare penala relative la incidentele care au legatura cu miscarea de protest vor fi efectuate de catre lucratori din cadrul Sectiei 1 de Politie Rurala Vaslui, in colaborare cu lucratori din cadrul IPJ Vaslui;

Dispozitivul de mentinere a ordinii publice va fi organizat zilnic, pe trei schimburi, asigurandu-se permanentizarea prezentei in zona in baza unei planificari saptamanale ce se va intocmi la nivelul Sectiei 1 Politie Rurala, structura la care se vor depune si rapoarte de patrulare;

Toate cadrele care vor desfasura activitati pe raza comunei, au obligația de a strânge date și informații referitoare la evoluția situatiei operative legate de miscarea de protest, pe care le vor consemna in rapoarte ce vor fi prezentate sefilor nemijlociti; […]

Ordin zona speciala Pungești (documentul integral descărcabil)

Nota noastra:

Instituirea zonei speciale de siguranta de la Pungesti a fost una din cele mai controversate decizii luate de autoritățile publice in ultima perioada. Caracterul “special” reclamat de autoritati, prin care au fost eliminate sau restranse drepturi constitutionale elementare, cum ar fi cel al libertatii de circulatie, prin care o comunitate intreaga s-a vazut bagata in regim de semi-puscarie la domiciliu, a scandalizat opinia publica si a intrigat chiar si o parte din cei care sustin ideea explorarii gazelor de sist.

In mod normal, intr-un stat de drept, intr-o democratie, opinam ca o asemenea decizie, de o gravitate vecina cu instituirea starii de necesitate, ar trebui sa fie justificata, pe de o parte, de niste fapte grave reale “pe teren” si insotita, de asemenea, de o solida intemeiere legala a deciziilor luate. Adica, instituirea unei zone speciale te-ai astepta sa se faca dupa ce se intampla lucruri grave – violente scapate de sub orice control, incalcari grave ale legii, riscuri evidente de escaladare a situatiei sau de subversivitate – , si dupa ce autoritatile au, deja, dosare consistente si rapoarte de evaluare substantiale care sa justifice legal o asemenea decizie. Existenta unor simple miscari de protest, chiar daca se lasa si cu oarece confruntari intre protestatari si Jandarmi, nu pare a fi suficienta; sa ne gandim ca in Bucurestii ultimilor ani, de pilda, nu s-a instituit niciodata vreo zona speciala de siguranta din cauza protestelor tinute zile in sir, unele insotite de confruntari violente.

In act sunt evocate protestele impotriva explorarii si exploatarii gazelor de sist dintr-o perioda clar datata 14.10-13.11.2013 in care ne amintim ca lucruri mai deosebite blocarea soselei pentru impiedicarea utilajelor Chevron si unele reactii mai dure ale …jandarmilor fata de unii sateni. Este de ajuns? De retinut ca singurul moment cand protestele au deviat intr-un fel de “violenta” ce ar fi venit din partea opozantilor, anume cand a fost daramat gardul Chevron (de catre unii provocatori, conform unor marturii), a avut loc DUPA (!) instituirea zonei speciale (vezi aici). De reamintit, de asemenea, ca autoritatile au inceput sa deschida pe banda rulanta dosare penale celor de la Pungesti tot DUPA instituirea zonei speciale (vezi aici si aici). Pana la urma, in act se afirma, de fapt, ca Politia a dispus instituirea zonei speciale in baza unei predictii: “din datele si informatiile adunate pana in prezent rezulta ca aceste miscari de protest vor continua, existand riscul tulburarii grave a ordinii publice”. Politia ar trebui sa faca publice acele “date si informatii adunate” pentru a vedea in ce masura ele au existat si ele justificau temerile “tulburarilor grave”.

Altfel, daca ramanem doar la ce se stie pana acum, actul Politiei pare ca se bazeaza doar pe lezarea intereselor Chevron. Asta pentru ca singurul lucru remarcabil in perioada mentionata in act, dupa cum am spus mai sus, este cea in care, in urma protestului localnicilor, compania americana si-a amanat operatiunile si si-a retras, temporar, utilajele.

Mai trebuie remarcat ceva. Acest act a fost obtinut de o persoana particulara, in urma unor demersuri insistente. Cum se face ca niciuna din multele organizatii de activisti anti-fracking nu s-a ostenit sa-l obtina? Pentru o actiune solida impotriva abuzurilor de la Pungesti, acest act era primul lucru de cerut si obtinut. Acum este la dispozitia activistilor, specialistilor in drept, opiniei publice, insa observam, din nou, diferenta intre modul de actiune foarte eficient pe frontul Rosia Montana si cel foarte lipsit de substanta pe frontul gazelor de sist. Instituirea zonei speciale nu este o gluma. Daca devine o operatiune facila, care consta in simpla redactare a unei fituici de doua pagini, atunci la orice fel de protest ceva mai avantat ne putem trezi cu o reactie de drastica restrangere a drepturilor cetatenesti. Nu este, totusi, de o crunta ironie, ca sunt atatea discutii si se face atata tambalau despre “statul de drept”, dar mai nimeni, nici din “dreapta”, nici de la “stanga”, nu se intereseaza despre posibil cel mai grav abuz la adresa drepturilor fundamentale si cea mai mare sfidare adusa ideii de domnie a legii? Cum e posibil ca cea mai grava NEDREPTATE comisa de autoritati impotriva unei intregi comunitati locale sa fie “uitata” asa de usor de “deontologi”, “stati de drept”, si alti vigilenti ai Romaniei?

Acest lucru este cu atat mai amar cu cat cinismul autoritatilor pare fara margini. Intr-unul din raspunsurile date celor ce au cerut socoteala pentru instituirea zonei speciale si restrangerea drepturilor, ce au gasit de cuviinta sa afirme? Iata-l, asa cum a fost redat de APADOR CH:

– că prin instituirea zonei speciale sătenii din Pungești nu numai că nu pierd niciun drept fundamental – așa cum greșit am fi înțeles noi – ci beneficiază de o apărare suplimentară a drepturilor lor (deși nu au cerut-o), prin aceea că în comuna lor sunt mai multe forțe de ordine zi și noapte. (de vazut AICI alte raspunsuri din acelasi registru)

Pai, pe logica asta, cetatenii Romaniei pot beneficia de o aparare suplimentara a drepturilor lor daca sunt instituite filtre de control la fiecare colt de strada, daca sunt legitimati la fiecare iesire pe strada si le este interzisa circulatia in grupuri mai mari decat trei! Pe aceasta logica, cea mai buna aparare a drepturilor fundamentale este… eliminarea lor de catre statul politienesc!

Completam acest articol cu un timeline al evenimentelor legate de Pungesti (dar nu doar de acolo) si al reactiilor stranite in mass-media asa cum au fost reflectate pe acest site in perioada 14.10-13.11 2013, cea mentionata in actul “fondator” al zonei speciale, cu cateva demersuri ale APADORCH din decembrie 2013 si cu o serie de referinte despre “zona speciala”.

  • ApadorCH:

Răspunsul IJP Vaslui cu privire la situația din Pungești

După vizita noastră la Pungești, în luna decembrie 2013, și raportul făcut pe marginea situației constatate la fața locului, am trimis mai multe solicitări de informații în baza Legii 544/2001, ca să înțelegem și noi ce e cu zona asta de siguranță publică, despre care nici măcar locuitorii din Pungești nu știu nimic, deși o trăiesc pe pielea lor zilnic.

La întrebările noastre am primit următorul răspuns, nu de la Radio Erevan cum ați crede, ci de la Inspectoratul Județean de Poliție Vaslui:

–  că zona de siguranță publică a fost instituită încă din 16 noiembrie și că va dura până când vor fi înlăturate „cauzele ce au dus la instituirea ei”;

– că ordinul de instituire a acestei zone nu este public întrucât nu afectează „activitatea economică și socială” a comunității;

– că oamenii din Pungești nu trebuie să fie informați despre faptul că trăiesc într-o zonă din asta specială, pentru că nu au nicio obligație la care să se conformeze, e vorba doar de niște polițiști și jandarmi în plus care staționează în comună;

pungesti-14– că prin instituirea zonei speciale sătenii din Pungești nu numai că nu pierd niciun drept fundamental – așa cum greșit am fi înțeles noi – ci beneficiază de o apărare suplimentară a drepturilor lor (deși nu au cerut-o), prin aceea că în comuna lor sunt mai multe forțe de ordine zi și noapte.

Considerăm că răspunsurile IJP Vaslui sunt departe de a lămuri situația de pe teren, așa că am revenit ieri cu altă serie de întrebări, înainte de a decide ce alte căi de acțiune avem. Iată mai jos întrebările la care mai așteptăm răspuns:

1. Dacă, începând cu 16.11.2013, data instituirii zonei de siguranță pe raza comunei  Pungești, județul Vaslui, accesul oricărei persoane în comuna Pungești se poate face numai după legitimarea acesteia.

2. Dacă, începând cu 16.11.2013, data instituirii zonei de siguranță pe raza comunei  Pungești, județul Vaslui, ieșirea oricărei persoane din comuna Pungești se poate face numai după legitimarea acesteia.

3. Dacă odată cu legitimarea fiecărei persoane care intră/iese din Pungești, datele personale rezultate din legitimare sunt notate pe o listă/tabel. Reprezentantul cărei instituții/autorități publice efectuează notarea datelor personale pe listă/tabel și ce se întâmplă cu datele personale astfel colectate. Unde sunt stocate, pe ce perioadă, dacă și când vor fi distruse și cum se poate verifica data la care aceste date personale au fost distruse.

4. Dacă, începând cu 16.11.2013, data instituirii zonei de siguranță pe raza comunei  Pungești, județul Vaslui, există interdicția staționării persoanelor în fața/în apropierea/la limita perimetrului unde sunt amplasate utilajele Chevron sau la limita terenului folosit de Chevron în comuna Pungești.

5. Dacă, începând cu 16.11.2013, data instituirii zonei de siguranță pe raza comunei  Pungești, județul Vaslui, persoanele pot circula sau staționa pe raza acestei comune numai individual sau și în grup. Care este numărul maxim de persoane care pot staționa/circula în grup pe raza comuna Pungești.

6. Între ce ore este permisă circulația/staționarea persoanelor, în mod individual, pe raza comuna Pungești sau în și din comuna Pungești, începând cu 16.11.2013, data instituirii zonei de siguranță.

7. Între ce ore este permisă circulația/staționarea persoanelor, în grup, pe raza comuna Pungești sau în și din comuna Pungești, începând cu 16.11.2013, data instituirii zonei de siguranță.

8. Dacă există interdicția de a filma sau fotografia pe raza comuna Pungești. În caz afirmativ, la ce dată a fost instituită și până la ce dată va dura.

9. Dacă există interdicția de a filma sau fotografia în fața/în apropierea/la limita perimetrului unde sunt amplasate utilajele Chevron sau la limita terenului folosit de Chevron în comuna Pungești. În caz afirmativ, la ce dată a fost instituită și până la ce dată va dura.

10. În ce document (indicați numărul, data acestuia și emitentul) este prevăzută fiecare interdicție/regulă/obligație la care ne-am referit la pct. 1-9 din prezenta cerere, dacă și unde este publicat și cum poate fi consultat.

Pe cine păzesc jandarmii la Pungești

În decembrie 2013 o echipă de la APADOR-CH a făcut o vizită în comuna Pungești din Vaslui, acolo unde localnicii se opun explorării gazelor de șist. Din data de 8 decembrie 2013 sătenii trăiesc într-o stare de asediu, fiind legitimați și terorizați permanent de dispozitivele de jandarmi și polițiști care filtrează accesul în comună. Lucrurile nu s-au schimbat nici azi. Efective importante ale forțelor de ordine din județ sunt dislocate în comună, cu costuri ce împovărează bugetul de stat și fără o motivație concretă.

Citiți și raportul întocmit cu ocazia vizitei la Pungești, APADOR-CH contestă modul în care a fost instituită „zona specială de siguranță publică” și faptul că această procedură ținută până acum la secret restrânge drepturi fundamentale ale cetățenilor din Pungești.

Raport privind evenimentele recente din comuna Pungești

O echipă a APADOR-CH s-a deplasat în județul Vaslui pe data de 17 decembrie a.c. (2o13-n.n.) pentru a se documenta la fața locului cu privire la eventuale încălcări ale drepturilor omului. Pe parcursul vizitei reprezentantele APADOR-CH au stat de vorbă cu aproximativ 30 de săteni, cu doi activiști ecologiști prezenți în comună de aproximativ două luni, dar și cu reprezentanți ai autorităților relevante. Localnicii nu au dorit ca numele lor să fie amintite în acest raport.

1. Scurtă descriere a zonei

Comuna Pungești este situată în nord-vestul județului Vaslui și are în componență șapte sate: Pungești, Stejaru, Armășoaia, Siliștea, Toporăști, Rapșa, Cursești Deal și pungesti-ch3Cursești Vale în care trăiesc peste 3000 de locuitori. Primăria comunei și postul de poliție sunt situate în satul Pungești, reședința comunei. Niciun fel de anunț referitor la prezența forțelor de ordine nu era afișat la primăria comunei sau la postul de poliție. Mai mult, postul de poliție era încuiat și nu erau afișate niciun fel de date de contact ale șefului de post sau vreun program de lucru.

Amplasamentul Chevron se găsește pe dreapta drumului județean pe sensul de deplasare dinspre Vaslui după Siliștea și înainte de satul Pungești. Un grup de protestatari împotriva exploatării gazelor de șist a ridicat un cort pe terenul de vizavi, teren proprietate privată pus la dispoziție protestatarilor de către proprietar.

2. Situația de fapt la data vizitei

Atmosfera în comună e foarte tensionată. Încă de la intrarea pe drumul județean, care leagă între ele satele comunei, sunt postate filtre de control. Acestea sunt formate din polițiști, agenți de la poliția rutieră și jandarmi. La data vizitei erau cel puțin cinci filtre de acest fel, postate înainte și după terenul pe care firma Chevron execută operațiuni de explorare a gazelor de șist. Pe distanța cuprinsă între filtre patrulează permanent mașini ale Ministerului Afacerilor Interne, urmărind fiecare autoturism care pătrunde pe drumul județean și însoțindu-l cel puțin până când depășește zona Chevron. De altfel staționarea pe drumul public în dreptul terenului pe care își desfășoară activitatea firma americane este interzisă, nu prin semne de circulație, ci verbal, de către polițiștii și jandarmii care îndrumă șoferii să circule și să părăsească zona, pe motiv că „așa e mai bine”.

În satul Pungești mai multe grupuri de cetățeni stăteau pe ulițe în zona centrală (acolo unde se află primăria și postul de poliție) și comentau situația. Unii dintre ei s-au plâns reprezentantelor APADOR-CH că trăiesc într-o teroare continuă și că nu li se pare normal să fie legitimați și când merg cu vaca la păscut sau când merg să ia apă de la fântână. Alții au declarat că au fost amendați pe motiv că nu poartă veste reflectorizante sau numere de înmatriculare la căruțe. De altfel, pe drumul județean și pe ulițele satului toți căruțașii erau, la data vizitei, îmbrăcați cu veste reflectorizante, și toate căruțele întâlnite aveau numere noi de înmatriculare. Câțiva bărbați au afirmat că au fost agresați de jandarmi și că au văzut cu ochii lor oameni (și bărbați și femei, mai tineri sau mai vârstnici) însângerați în urma intevențiilor jandarmilor. Doi bărbați din sat au fost deranjați de faptul că mai mulți consăteni de-ai lor se plângeau de abuzurile forțelor de ordine și pentru scurtă vreme s-a iscat o altercație verbală între cele două grupuri pro și contra subiectului.

În Siliștea sătenii nu par a avea neînțelegeri între ei cum este cazul în Pungești. Din contră, atmosfera, deși tensionată, e una de solidaritate și de înțelegere între localnici dar și între aceștia și activiștii de mediu prezenți în comună. Sătenii s-au plâns că nu li se mai permite să iasă din casă sau din curți după ora 18.00, unii spunând că au fost și bătuți de jandarmi dacă au încălcat această interdicție verbală. De asemenea au afirmat că nu li se permite să circule prin sat în grupuri mai mari de trei persoane.

Un grup de cinci tineri săteni s-au declarat nemulțumiți că primăria ne le permite să organizeze activități tradiționale (colindele). Ei au afirmat că primăria tărăgănează un răspuns concret cu privire la autorizația de a „merge cu capra”, permisiune pe care în anii trecuți o obțineau fără probleme declarând doar cine sunt cei care vor face parte din alaiul de colindători.

Reprezentatele APADOR-CH consideră că starea conflictuală mocnește în comună, iar prezența forțelor de ordine în număr atât de mare, precum și continua legitimare a trecătorilor fără motiv sau fără explicații sunt de natură să irite și mai mult spiritele. Pe fondul lipsei de informare oficială, pe ulițele satului circulă din gură în gură informații neverificabile, ce pot conduce la o escaladare nedorită a situației în orice moment. Localnicii au aflat de la televizor că s-a instituit “ zona specială de siguranță publică” însă nu știu exact ce înseamnă asta (care le sunt obligațiile și drepturile în această situație). Sătenii care au fost victime ale violențelor forțelor de ordine se tem să facă plângere. Cei care nu au fost în mod direct agresați se tem că vor deveni victime. Comuna Pungești pare sub asediu.

3. Cronologia celor mai violente evenimente recente din Pungești

14 octombrie 2013

Prima adunare a sătenilor la care au luat parte în jur de 100 de oameni, din zona Pungeşti, a fost la data de 14 octombrie 2013 când aceştia s-au adunat în perimetrul viitoarei exploatări a gazelor de şist. Cetăţenii au fost percheziţionaţi corporal de către jandarmi, care în mod excesiv i-au dezbrăcat de haine până la piele pe participanţi pentru a fi controlaţi în „mod exemplar”. Între săteni şi jandarmi au existat mici îmbrânceli care însă nu au degenerat în vreun fel.

16 octombrie 2013

pungesti-ch2Al doilea protest a avut loc pe data de 16 octombrie 2013, cînd un număr de aproximativ 200 de săteni au blocat în cursul dimineții drumul public cu scopul de a atrage atenţia autorităţilor că nu doresc exploatarea gazelor de şist în zonă și pentru a împiedica instalarea utilajelor pe terenul viitoarei exploatări. Aproximativ 500 de jandarmi au intervenit în forţă în cursul serii pentru a debloca drumul public, lovind sătenii chiar dacă erau persoane în vârstă, victimă fiind şi un copil călcat de mulţime. Trebuie menţionat că drumul blocat de săteni, drumul județean Vaslui-Gârceni, nu este unul intens circulat. După deblocarea drumului jandarmii au intervenit în forță. Sătenii și protestatarii afirmă că jandarmii au lovit cu bastoanele și bocancii. Câteva (aproximativ 5) persoane au fost transportate la spital.

2 decembrie 2013

La data de 2 decembrie 2013 a existat cea mai violentă ciocnire între protestatari şi jandarmi. Forţele de ordine, într-un număr impresionant, purtând cagule și echipate cu scuturi, gaze lacrimogene și bastoane, au intrat în forţă în cortul protestatarilor, aflat pe un teren privat, în jurul orelor 4 dimineaţa pentru a împrăştia cei cca. 20 de protestatari care se aflau în tabăra lor. În urma acestor violenţe mai mulţi manifestaţi au fost urcaţi în dube şi duşi la IPJ Vaslui pentru a fi amprentaţi şi fotografiaţi. Pe perioada conducerii administrative protestatarilor li s-au închis telefoanele mobile pentru a nu putea comunica. Unora dintre acestea li s-au deschis dosare penale. Ca urmare a acţiunii jandarmilor aproximativ 150 de săteni s-au solidarizat cu cei din tabără pentru a se opune violenţelor forţelor de ordine și au blocat drumul județean. Incidente violente au avut loc pe tot parcursul zilei iar jandarmii au blocat circulația pe drumul județean montând garduri metalice. Până a doua zi zona a fost complet izolată. Trebuie precizat că inclusiv accesul jurnaliștilor a fost restricționat astfel că foarte puțini au putut relata de la fața locului. Ca urmare, cele mai multe știri despre incidente s-au bazat pe informații puse la dispoziție de jandarmerie.

7 decembrie 2013

Cea mai recentă intervenţie a avut la data de 7 decembrie 2013 când din nou jandarmii au apelat la forţă pentru a dispersa protestatarii pe care i-au acuzat că vor să dărâme gardul care împrejmuiește amplasamentul Chevron. Din nou au fost urcați în dube și duși la la IPJ Vaslui mai mulți protestatari pentru a fi amprentați şi identificați. De această dată intervenţia jandarmilor a urmărit împiedicarea opozanţilor de a mai sta în cortul amenajat pe terenul privat al unui localnic, pentru care există un contract de folosinţă gratuită a acestui teren. Acțiunea a reușit în sensul că protestatarii nu au mai avut acces în tabară din 7 decembrie. La data vizitei, echipa APADOR-CH a putut constata că există cortul dar nu este ocupat. De altfel, nici nu ar putea fi deoarece jandarmii interzic staționarea în zonă.

4. Poziția autorităților publice relevante

Autoritatea publică locală – Primăria

Reprezentantele asociației au discutat cu viceprimarul comunei, Vasile Voina. Primarul, Mircia Vlasă, deși era prezent în sediul primăriei și a fost solicitat să participe la o discuție de cîteva minute cu reprezentantele APADOR-CH, s-a suit în mașină și a plecat din localitate. Viceprimarul a declarat că primăria nu a fost anunțată în mod oficial, printr-un act, despre instituirea vreunei măsuri speciale în zonă. Nici neoficial primăria nu pare a fi informată corect, cel puțin de către reprezentanții jandarmeriei. Viceprimarul a afirmat că în perioada mai-iunie la căminul cultural au fost organizate două dezbateri publice pe tema investiției Chevron. Referitor la acordarea permisiunii pentru manifestările tradiționale legate de sărbătoarea Crăciunului viceprimarul a afirmat că tinerii vor putea colinda.

Poliția

După nenumărate răspunsuri evazive și direcționări eronate ale polițiștilor prezenți în zonă, cu privire la identitatea și locul unde se află șeful dispozitivului, reprezentantele APADOR-CH au aflat că operațiunile poliției în zona Pungești sunt comandate de comisarul-șef de poliție Cătălin Popa, Adjunct al Șefului inspectoratului de poliție Vaslui. Acesta se afla în comuna Pungești în momentul în care reprezentantele asociației au încercat să îl contacteze la fața locului. Ulterior, a fost contactat la sediul Inspectoratului de poliție unde a acceptat o scurtă discuție.

Comisarului-șef Cătălin Popa i-au fost solicitate informații privind temeiul legal al mobilizării forțelor de ordine la Pungești precum și despre dimensiunile și dotările dispozitivului de pe teren. Dl. Comisar-șef a refuzat să comunice aproape în totalitate informațiile solicitate invocând faptul că sunt clasificate ca secrete. A comunicat doar că există o decizie privind instituirea unei zone speciale de siguranță publică, decizie care ar fi fost luată la nivelul conducerii Poliției Municipale Vaslui *(corect din punct de vedere legal însă aberant având în vedere că zona Pungești nu este în municipiul Vaslui ci în județul Vaslui deci IJP Vaslui ar fi trebuit să fie responsabil) și că această măsură este luată pe un termen nelimitat. Reprezentantele asociației i-au adus la cunoștință faptul că cetățenii din zona afectată ar trebui să fie informați cu privire la astfel de măsuri care le afectează în mod direct drepturile fundamentale și i-au solicitat măsuri concrete și urgente în acest sens.

Jandarmeria

Jandarmii prezenți pe raza comunei Pungești au refuzat să comunice în vreun fel cu reprezentantele APADOR-CH și au recomandat contactarea purtătorului de cuvânt al Inspectoratului județean al Jandarmeriei. Până la data finalizării acestui raport purtătorul de cuvânt al jandarmeriei nu a putut fi contactat prin intermediul numărului de telefon disponibil pe pagina de internet al Inspectoratului de Jandarmi Județean Vaslui.

5. Concluzii

Forțele de ordine au intervenit cu violență împotriva protestatarilor din comuna Pungești în mai multe rânduri. În contextul în care majoritatea localnicilor se tem să facă plângere, solicităm Parchetului de pe lângă Judecătoria Vaslui să se autosesizeze și să investigheze abuzurile forțelor de ordine asupra sătenilor (din informații publice reiese că Parchetul are în lucru zeci de dosare deschise protestatarilor și câteva plângeri împotriva jandarmilor depuse de protestatari activiști ecologiști).

Drepturi fundamentale, prevăzute în Constituție, ale localnicilor comunei Pungești (fie ei protestatari sau nu) sunt încălcate. Localnicilor li s-au retrâns dreptul la liberă circulație (Art. 25), dreptul la libertatea de exprimare (Art. 30), dreptul la informație (Art. 31), dreptul la liberă întrunire (Art.39) . Sub pretextul menținerii ordinii publice și fără vreo informare publică oficială, sătenii trăiesc zi de zi ca sub asediu. pungesti-proteste_05605300APADOR-CH consideră că decizia autorităților de instituire a zonei speciale de siguranță publică este excesivă și solicită anularea ei. Amintim că restrângerea unor drepturi și libertăți fundamentale este acceptabilă, conform CEDO, numai dacă sunt îndeplinite simultan trei condiții: să fie prevăzută de lege, să urmărească un scop legitim și să fie necesară într-o societate democratică. Ultima dintre cele trei condiții presupune, printre altele și nevoia ca măsurile restrictive să fie proporționale cu scopul legitim urmărit.

APADOR-CH, 20 decembrie 2013

Competența Poliției Municipale este stabilită prin Ordinul nr. 60/2010 privind organizarea si executarea activitatilor de mentinere a ordinii si sigurantei publice – Art. 12.   –   (1)   Prin dispozitia sefului politiei municipale/orasenesti, in mediul urban si rural se pot constitui zone speciale de siguranta publica, in care se instituie dispozitive suplimentare de ordine si siguranta publica, folosindu-se inclusiv personal de la alte formatiuni ale politiei – investigatii criminale, detasamente de interventie rapida etc.

   (2)   Constituirea zonei speciale de siguranta publica are loc atunci cand pe un spatiu restrans se concentreaza un fenomen infractional – violente, trafic si consum de droguri, prostitutie etc.

   (3)   In momentul in care cauzele ce au determinat constituirea zonei speciale de siguranta publica au fost inlaturate, masurile speciale luate inceteaza.


Categorii

Gazele de sist, Opinii, analize, PUNGESTI, Razboiul impotriva Romaniei, Stat politienesc

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

11 Commentarii la “EXCLUSIV: ORDINUL DE INSTITUIRE A “ZONEI SPECIALE DE SIGURANTA” DE LA PUNGESTI. Ce sta la baza celei mai importante restrangeri a drepturilor fundamentale din istoria recenta a Romaniei?

  1. Pingback: GITENSTEIN RECUNOASTE PRESIUNILE. Fostul Ambasador al SUA a INTERVENIT pe langa guvern pentru CONCESIONARILE catre CHEVRON/ De ce amana guvernul PONTA chestiunea REDEVENTELOR petroliere? - Recomandari
  2. Corporaţiile dictează la ora actuală politicului în cea mai mare parte a lumii. Urmărind doar propriul profit, ele ascund realitatea, subminând viitorul generaţiilor tinere şi privând naţiunile de lideri autentici şi de patrioţi. 200 de multinaţionale sunt mai puternice decât 150 de state la un loc! Domeniul economic este condus de FMI, Banca Mondială şi Organizaţia Mondială a Comerţului. Troica aceasta a dus la prăbuşirea economică şi la dezastru ecologic în multe locuri din lume. În loc de politici economice serioase, românilor li se oferă pâine şi circ: să cumperi marfa altora şi să crezi că trăieşti bine. Aceasta, pe un fond de sărăcie şi decădere morală fără precedent. Cantitatea de pâine vândută a scăzut cu 25% faţă de 1990, iar numărul cărţilor, cu 85%. Sunt cifre care vorbesc de la sine despre starea precară şi lipsa de viitor a României în actuala situaţie. România are nevoie de o conducere capabilă să se opună proiectelor geopolitice care vizează distrugerea statelor naţionale şi transformarea ţării într-un teren de vânătoare economică (masacrarea faunei, vânătorile cu acte mai mult sau mai puţin în regulă sunt un capitol la fel de trist). România trebuie să găsească o poziţie de echilibru între forţele geopolitice globale şi să înveţe să negocieze cu puterile lumii, având ca ancoră doar interesul naţional. Putem să spunem, fără teama de a greşi, că destabilizarea prezentă a Ucrainei, prin proteste violente dirijate, este pe punctul de a declanşa un nou Război Rece între Rusia şi SUA. Un „război ascuns“ mocneşte deja în Asia, între China şi principalul aliat din Asia al SUA, Japonia. În acest nou context, extrem de tensionat, România, în loc să fie un factor de stabilitate, apare, prin scandalurile politice la zi, ca un no man’s land, un fel de tărâm al nimănui care poate oricând exploda, aruncând în aer întreaga regiune sud-estică a Europei. Iată de ce, mai mult ca oricând, avem nevoie de lideri respectaţi pe plan internaţional, capabili să întărească statalitatea României şi să găsească alte surse de finanţare decât vânzarea pe nimic a bogăţiilor naturale şi activelor naţiei. În prezent, ţara se află într-o situaţie atât de jalnică, încât sunt aplaudate chiar şi investiţiile „europene“ în gropi de gunoi, pompos numite „sistem integrat de management al deşeurilor“, amenajate în satele cele mai pitoreşti şi cu mare potenţial agro-turistic (vezi cazul comunei Fărcaşa din judeţul Maramureş). Practic, România se află sub asediul marilor corporaţii. Acţiunea de la Pungeşti este relevantă. Statul apără o corporaţie împotriva propriilor săi cetăţeni. Oamenii sunt bătuţi în curtea lor. Este mai rău decât într-un război împotriva unei puteri străine! De câteva luni, statul îşi terorizează cetăţenii care nu se pleacă în faţa interesului celor fără de ţară. A luat cumva UE poziţie faţă de această încălcare flagrantă a celor mai importante drepturi ale omului, faţă de o acţiune criminală fără precedent? Nu si nu va lua. De ce ? Pentru ca vorba reclamei (sic!) ,, suntem cetateni EUROPENI …”

  3. https://www.youtube.com/watch?v=c6H31erTEOg#t=1067

    Ce palma morala primeste Mandruta da la cantertul de rap Sisu.

  4. Pingback: Zona de siguranta Pungesti
  5. Baronii PSD din Vaslui au participat activ în 2012, perioadă în care se aflau în opoziţie, la mobilizarea populaţiei împotriva companiei Chevron. Deputatul Adrian Solomon, un PSD-ist cu state vechi, a apărut în faţa miilor de oameni care au ieşit în stradă în martie 2012 şi a jurat, cu mâna pe Biblie, că va face tot ce-i stă în putinţă ca acest proiect să fie oprit. Acelaşi deputat a lansat o declaraţie şocantă în aprilie 2012: „Mitingul de pe 26 (n.r. – 26 aprilie 2012) este un miting anti-american şi anti-Răzvan Ungureanu (n.r. – premier la acea vreme). Se aude că domul Ungureanu ar vrea să vină pe 1 mai la I.R.B. (n.r. – Întreprinderea de Rulmenţi Bârlad). Eu îi transmit public că, dacă are nesimţirea să vină în Bârlad şi să nu anunţe autorităţile, să nu oprească la Primărie şi să afle ce îi doare pe bârlădeni, va avea soarta lui Aldo Moro“. Politicienii: jurăminte cu mâna pe Biblie La 27 aprilie 2012, guvernul Ungureanu a fost demis, printr-o moţiune de cenzură care a speculat la maxim tensiunile din stradă. „De ce au fost aprobate acordurile ce permit Chevron exploatarea gazelor de şist, în condiţiile în care nu existau studii şi nici cadrul legislativ specific care să reglementeze condiţiile tehnice de explorare-exploatare care să evite riscurile geologice, de mediu, de poluare a apelor freatice?“, este un fragment al moţiunii. După alte câteva luni, Guvernul Ponta a dat undă verde americanilor la Vaslui. Ulterior, liderii PSD din Vaslui n-au mai dat ochii cu cetăţenii revoltaţi ieşiţi din nou în stradă. Exemplu de schimbare la 180 de grade a atitudinii. Dumitru Buzatu (PSD), şeful Consiliului Judeţean Vaslui, martie 2012: a jurat cu mâna pe Biblie că nu va lăsa Chevron-ul să intre în Vaslui. Acelaşi Dumitru Buzatu şi-a schimbat, acum, complet declaraţiile, comentând, în 16 octombrie 2013, pentru „Adevărul”, revolta de de la Pungeşti.

    Citeste mai mult: adev.ro/mute7u

  6. Cred ca Pungesti este un experiment. Sa nu ne facem iluzii, toti vom fi intr-o “zona speciala” pina la urma, vom fi “protejati” fara a avea nevoie de “protectie”. Si Ce se mai poate face Cind aceste abuzuri au acoperire legala? Mai ales Cind toti cei de la curte inceteaza sa lucreze si sa protejeze drepturile si libertatea cetatenilor?

  7. Pingback: GAZELE DE SIST: otravirea pamantului pentru o BULA SPECULATIVA? Cum a functionat LOBBYUL AMERICAN de promovare a FRACTURARII HIDRAULICE/ Iulian Iancu: rusii au finantat miscarile anti-sist cu 82 mil. euro - Recomandari
  8. Pingback: MECANISMELE MANIPULARII ROMANIEI. Cum este practicat astazi RAZBOIUL NEVAZUT impotriva mintilor noastre - Recomandari
  9. Pingback: PROPAGANDA INFLAMEAZA ROMANIA. Pana unde va ajunge fanatizarea romanilor? ANALIZE, MECANISME SI MIZE ALE JOCURILOR CU FOCUL PREZIDENTIALELOR - Recomandari
  10. Pingback: REZULTATE ALEGERI PREZIDENTIALE: Klaus Iohannis – presedinte ales. EXPERIMENT REUSIT AL MOBILIZARII PRIN INTERNET, TARA DIVIZATA - Recomandari
  11. Pingback: NYT da vina pe “BANII RUSESTI” pentru protestele anti-fracking de la PUNGESTI/ Putin renunta la SOUTH STREAM/ Rusia lovita sub centura pretului petrolului - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare