Teologul Jean-Claude Larchet despre pericolele antihristice ale SPIRITUALITATII SI TEOLOGIEI FARA HRISTOS, FARA SFINTII PARINTI SI FARA VIATA

21-01-2011 Sublinieri

“Cred totuşi că teologia nu are o funcţie fundamentală de a inova.

Nu avem aceeaşi mentalitate ca teologia catolică, unde teologul este liber să creeze, să inoveze după bunul plac, potrivit imaginaţiei şi raţiunii sale“.

O viaţă dedicată cunoaşterii Sfinţilor Părinţi

Cunoscut autor de spiritualitate şi teologie patristică, Jean-Claude Larchet s-a născut în 1949, într-o familie catolică. S-a apropiat de Ortodoxie prin intermediul studiului patristic, devenind ortodox la 21 de ani. Invitat la numeroase conferinţe, congrese de teologie şi dezbateri pe teme religioase, teologul francez dă mărturie despre valorile Ortodoxiei. Scrierile sale se concentrează asupra redescoperirii Tradiţiei Bisericii, ca fundament al existenţei omului contemporan. A scris asiduu despre suferinţa omului, venind inspirat în întâmpinarea problemelor esenţiale în mentalitatea omului de astăzi: de ce există suferinţă? Ce atitudine să avem în faţa bolii şi a morţii? Cum ne putem vindeca de o boală psihică? Să amintim doar câteva titluri: Terapeutica bolilor spirituale, Teologia bolii, Semnificaţia trupului în Ortodoxie, Terapeutica bolilor mintale, Despre iubirea creştină. Citind cărţile sale, avem şansa de a descoperi o gândire ortodoxă ancorată solid în teologia Bisericii, o viziune realist mărturisitoare a lui Hristos, astăzi.

Ca un iubitor al gândirii Sfântului Maxim Mărturisitorul, dar şi ca un bun cunoscător al operei acestuia, Jean-Claude Larchet a colaborat la editarea operei Sfântului Maxim Mărturisitorul în limba franceză, alcătuind studii introductive bine documentate, cu o argumentaţie pe cât de coerentă şi profundă, pe atât de accesibilă. Şi-a dezvoltat viziunea teologică la umbra gândirii marilor Părinţi şi teologi mai vechi sau mai noi ai Bisericii.

Doctor în filosofie şi teologie în cadrul Universităţii din Strasbourg, autor a peste optsprezece cărţi de teologie, publicate la edituri de prestigiu şi traduse deja în multe limbi, şi a numeroase studii de spiritualitate şi teologie patristică, Jean-Claude Larchet a devenit un nume de referinţă între teologii ortodocşi contemporani. Teologul francez propune în interviul de faţă un demers echilibrat, bazat pe Revelaţia biblică şi Tradiţia Bisericii, într-un limbaj actual. Secretul său tocmai acesta pare să fie: cunoaşterea rodeşte cu adevărat numai dacă se raportează la Hristos, hrănindu-se din experienţa duhovnicească a Bisericii. Păşind astfel, provocările şi problemele vremii noastre primesc răspuns, întărindu-ne.

– Cum aţi ajuns să cunoaşteţi Ortodoxia?

– Este deja ceva petrecut cu mulţi ani în urmă, pentru că acum am puţin peste 60 de ani şi am devenit ortodox când aveam 21 de ani. Descoperirea Ortodoxiei s-a făcut prin intermediul Sfinţilor Părinţi, pe care i-am aflat mai întâi în timpul studiilor mele universitare de filosofie, începând cu Sfântul Dionisie Areopagitul, despre care trebuia să alcătuiesc o lucrare la sfârşitul cursurilor de filosofie. Studiind pe Sfântul Dionisie, am fost obligat să citesc şi alţi Sfinţi Părinţi ai Bisericii, în special pe Capadocieni. Am fost, de asemenea, pus în situaţia de a consulta comentatorii Sfinţilor Părinţi. În ceea ce-l priveşte pe Sfântul Dionisie, comentatorul cel mai avizat, mai competent la acea vreme mi s-a părut Vladimir Lossky. Se înţelege că pe-atunci eram un catolic practicant. Citind pe Sfinţii Părinţi şi pe comentatorii lor ortodocşi, am constatat că de fapt exista un decalaj între catolicism şi modul în care Sfinţii Părinţi exprimau şi trăiau credinţa. Mi-am dat seama că, din contră, în Biserica Ortodoxă, pe cât îmi puteam da seama din operele comentatorilor ortodocşi, exista o apropiere între ei. Găseam o continuitate între Ortodoxie şi învăţătura Sfinţilor Părinţi şi, de asemenea, o continuitate între teologi ortodocşi, Părinţi, şi Biserica primară, aşa cum fusese întemeiată de Hristos şi de Apostolii Săi.

Mi-am dat seama de decalajul existent între catolicism şi acest creştinism oriental apropiat de Biserica primară care mi se revela. Am simţit nevoia de a deveni ortodox ca o împlinire a ceea ce trăiam în catolicism. Am realizat că în Biserica Catolică s-au păstrat o serie de elemente ale creştinismului primar, dar existau diferite erori şi devieri, care nu se regăseau în Biserica Ortodoxă. De aici am început să cunosc mai îndeaproape Biserica Ortodoxă. Am simţit nevoia de a intra în sânul ei, concepând-o ca pe Biserica ce a păstrat plenitudinea vieţii creştine şi, de asemenea, plinătatea harului.

Spiritualitatea care nu angajează viaţa nu este autentică

– În acea vreme, apropierea de Ortodoxie a fost pentru dumneavoastră un demers teoretic sau ceva practic prin întâlnirea cu diferiţi teologi, sau simpli creştini ortodocşi?

– La început a fost o apropiere intelectuală, care în acelaşi timp ţinea de experiere. Mi-am dat seama foarte bine că Sfinţii Părinţi nu erau simpli filosofi sau teoreticieni, ci că exista în teologia lor o legătură deosebit de vie cu viaţa spirituală. Teologia lor exprima viaţa spirituală. În ceea ce mă priveşte, eram foarte interesat de anumite aspecte ale spiritualităţii orientale pe când eram catolic: isihasmul, rugăciunea lui Iisus, şi înţelegeam că această rugăciune nu putea fi practicată decât în cadrul spiritualităţii ortodoxe. Aşadar, ambele laturi, teoretică şi practică, m-au călăuzit definitiv către Biserica Ortodoxă.

– Astăzi se vorbeşte mult de spiritualitate. Cum aţi defini-o?

– Da, într-adevăr, se vorbeşte mult despre spiritualitate, şi ea atrage mulţi oameni, dar există pericolul unei spiritualităţi fără Dumnezeu şi, cu atât mai rău, lipsite de Hristos şi de Duhul Sfânt. Mulţi occidentali sunt atraşi de ceea ce numim spiritualism, o spiritualitate generală, care nu angajează prin nimic viaţa personală, care nu implică nici o credinţă în Cel care pentru noi, creştinii, constituie singurul fundament posibil al vieţii duhovniceşti, adică Hristos. Viaţa duhovnicească este viaţa în Hristos, în care primim harul Duhului Sfânt, care ne conduce la Tatăl. Dimensiunea trinitară a spiritualităţii este singura condiţie a unei spiritualităţi autentice. Se zice uneori că la sfârşitul lumii, Antihristul va veni să propună oamenilor o spiritualitate care îi va seduce pe toţi, însă propriu acestei spiritualităţi va fi lipsa lui Hristos. Este foarte important de subliniat că în zilele noastre nu există spiritualitate autentică care să permită unirea omului cu Dumnezeu în afară de spiritualitatea lui Hristos în Duhul Sfânt. Orice spiritualitate care atrage pe om prin aspiraţii pozitive, dar în afara lui Hristos şi a Duhului Sfânt, este o iluzie.

Spiritualitatea ortodoxă vizează schimbarea omului

– Care este specificul spiritualităţii ortodoxe?

– Spre deosebire de celelalte confesiuni creştine, specificul acestei spiritualităţi constă în angajarea întregii fiinţe umane în fiecare clipă a existenţei sale, nu doar în timpul Liturghiei de duminică sau a rugăciunii zilnice particulare, ci include toate aspectele vieţii cotidiene. În Biserica Ortodoxă fiecare gest pe care îl săvârşim zilnic este chemat să-şi afle sensul în Hristos prin Duhul Sfânt, să fie spiritualizat şi să se integreze într-un proces prin care omul este profund transformat.

Ceea ce mi se pare important este faptul că spiritualitatea ortodoxă este una care vizează schimbarea omului.Este un proces prin care ne transformăm noi înşine, prin care clipă de clipă noi ne transformăm din omul cel vechi în cel nou, prin care în fiecare moment ne schimbăm autentic modul nostru de existenţă pentru a trăi în Hristos. Asta mi se pare esenţial. În vreme ce spiritualitatea celorlalte confesiuni creştine sau religii este adesea o spiritualitate fragmentată, care este trăită doar în anumite momente ale zilei, ale săptămânii sau ale lunii, spiritualitatea noastră îmbrăţişează viaţa în integralitatea ei.

Cum spune Sfântul Apostol Pavel, noi răscumpărăm vremea şi fiecare secundă devine pentru noi ceva care este chemat să joace un rol în mântuirea noastră. Noi suntem chemaţi să trăim în Hristos, prin care noi suntem chemaţi să fim răscumpăraţi şi îndumnezeiţi.

Ancorarea în Evanghelie îi face pe Părinţi permanent actuali

– Care este rolul Filocaliei în spiritualitatea ortodoxă? Mai este preocupat omul contemporan de literatura filocalică? Cum mai putem trăi astăzi experienţa Sfinţilor Părinţi?

– Cred că Sfinţii Părinţi au o valoare ce dăinuie. Suntem tentaţi uneori să credem că, din cauza faptului că Părinţii Bisericii s-au exprimat într-un anumit context social, istoric, ei şi-au pierdut însemnătatea pentru omul contemporan. Cred că Sfinţii Părinţi au o dimensiune universală pentru că, deşi au fost oamenii unei anumite epoci, opera lor nu rămâne sub vremi. Ei au fost pătrunşi de Evanghelie, care este cuvântul lui Hristos, Care este ieri şi azi şi în veac acelaşi. Părinţii Bisericii au avut dintotdeauna o legătură cu timpul în care au trăit. Au căutat moduri de exprimare care răspundeau problemelor epocii lor, lucru pe care ar trebui să-l îndeplinim şi noi astăzi, în calitate de creştini. Regăsim la Sfinţii Părinţi o ancorare atemporală în Evanghelie, aceasta nefiind o raportare istorică, pentru că Evanghelia nu reprezintă ceva din trecut, ci o realitate pe care ei o trăiau în mod profund. Părinţii Bisericii rămân permanent actuali; gândirea lor nu este o teorie, ci constituie expresia unei experienţe vii. Această experienţă vie a lui Hristos este una întotdeauna actuală, pentru că este reînnoită permanent. Sfântul Irineu de Lyon spune că Sfântul Duh este tinereţea veşnică, adică un izvor de tinereţe eternă. Cred că problema vechimii modei, a modernităţii nu are sens în raport cu credinţa noastră. Este adevărat că noi trebuie să trăim întotdeauna în contemporaneitate, că epoca noastră nu seamănă cu alta, dar este tot atât de adevărat că, în pofida diferenţei epocilor şi a diverselor condiţii sociale, putem identifica şi un element comun; este ceea ce numim kerygma, conţinutul fundamental al mesajului creştin, care rămâne mereu acelaşi, şi pe care trebuie atât să îl păstrăm cu ajutorul Sfintei Tradiţii, cât să-l şi actualizăm cu precădere în lucrarea noastră misionară, care constă în părtăşia cu ceilalţi a darurilor primite de la Dumnezeu.

Teologia ortodoxă este tributară Sfintei Tradiţii

– Studiul spiritualităţii ortodoxe este pus suficient în evidenţă în cadrul învăţământului teologic universitar?

– Este important, după părerea mea, ca teologia să se concentreze asupra cercetării Tradiţiei, în particular asupra Sinoadelor Ecumenice şi asupra învăţăturii Părinţilor. Cred că pentru Ortodoxie, teologia presupune o capacitate de adaptare la discursul epocii căreia i se adresează. Ortodoxia nu foloseşte un vocabular invariabil, şi acest lucru l-am putut observa în decursul istoriei, când deseori a trebuit să descoperim noi moduri de exprimare, atât în răspunsul contra diferitelor erezii, cât şi în adaptarea mesajului creştin la popoare cu alte mentalităţi. Cred totuşi că teologia nu are o funcţie fundamentală de a inova. Nu avem aceeaşi mentalitate ca teologia catolică, unde teologul este liber să creeze, să inoveze după bunul plac, potrivit imaginaţiei şi raţiunii sale. Teologia ortodoxă este tributară Tradiţiei, care nu constituie o povară, o constrângere, ci este o garanţie a gândirii şi exprimării continuităţii învăţăturii apostolice, la fel ca şi a cuvântului lui Hristos.

Ancorarea în Scriptură este fundamentală, ca de altfel ancorarea în hotărârile Sinoadelor Ecumenice şi cea patristică. Părintele George Florovsky spunea că există trei fundamente ale Tradiţiei: Scriptura, Sinoadele şi Sfinţii Părinţi. Este important pentru teologie să studiem istoria Bisericii, în special istoria Sinoadelor Ecumenice şi operele Sfinţilor Părinţi.

De asemenea, este capital să ne situăm în continuitatea învăţăturilor lor; acest fapt constituie esenţa Tradiţiei. Aş spune că, în cazul ţărilor ortodoxe, este la fel de important a dobândi o anumită metodă academică, ştiinţifică în studiul Părinţilor, al istoriei Bisericii, cu scopul de a da rezultatului cercetării noastre o bază care poate fi considerată solidă.

În acelaşi timp, în Biserica Ortodoxă, teologia nu a fost niciodată o simplă teorie. Dintotdeauna teologia a avut o legătură strânsă cu viaţa spirituală. (…) Teologia nu trebuie să fie doar o prelungire a vieţii spirituale, ea trebuie să aibă baza, fundamentul în viaţa spirituală.

În studiul teologiei, viaţa spirituală are un rol fundamental

Ceea ce Occidentul înţelege prin termenul de teologie nu se regăseşte în Ortodoxie, pentru care teologia înseamnă vederea lui Dumnezeu, lucru aflat în strânsă legătură cu rugăciunea, potrivit cuvântului lui Evagrie Ponticul, care spune: “Teolog este cel care se roagă, şi cine se roagă este teolog”. Expresia e scurtă şi lapidară, dar reuşeşte să exprime faptul că teologia şi spiritualitatea sunt două realităţi de nedespărţit.

Din acest motiv cred că studiul teologiei nu poate fi doar ceva formal şi teoretic, ci o realitate în care viaţa spirituală personală şi comunitară joacă un rol fundamental. Viaţa duhovnicească personală nu-şi găseşte sensul decât în raport cu viaţa comunitară a Bisericii.

În Biserică nu suntem doar un grup de individualităţi separate, ci alcătuim un trup, o comunitate, şi legătura cu viaţa spirituală în Biserică este ceva fundamental în învăţământul teologic.

Repet, nu putem da la o parte anumite metode pe care le-am putea numi chiar ştiinţifice, care vor da mai multă forţă argumentării sau temeiului patristic pe care îl utilizăm.

Personal, am redactat două teze de doctorat, una în filosofie şi alta în teologie. Nu acord nici o importanţă titlului de doctor, dar, cu toate acestea, faptul de a elabora studii teologice într-un cadru universitar este ceva care, spre deosebire de celelalte confesiuni occidentale, permite să dea o greutate suplimentară cercetării duhovniceşti pe care o experiem în noi înşine, lucru poate imposibil de simţit celor din afara Ortodoxiei.

Mari teologi ai Bisericii, ca Sfântul Maxim Mărturisitorul şi Sfântul Grigorie Palama, nu respingeau această dimensiune raţională şi argumentativă a teologiei. Tratatele însele contra Filioque ale Sfântului Grigorie Palama sunt opere care apără dimensiunea argumentativă a teologiei. Una din controversele sale cu Varlaam este consacrată ideii că teologia nu trebuie să ezite să recurgă la argumentaţie şi raţiune. De asemenea, ucenici ai Sfântului Grigorie Palama, cum ar fi Sfântul Nicolae Cabasila, susţin aceeaşi idee.

Sfântul Maxim era de părere că, în cadrul teologiei, raţiunea nu trebuie lăsată deoparte, ci, dimpotrivă, ea trebuie să fie utilizată cu măsură. Este foarte important să cunoaştem de asemenea limitele ei şi să ne oprim acolo unde ea nu poate pătrunde, lăsând loc atât intelectului, cât şi intuiţiei şi Revelaţiei.

Raţiunea trebuie să fie întotdeauna în slujba Revelaţiei şi poate o metodă de cercetare care ne călăuzeşte către ea, dar care nu trebuie să aibă niciodată autonomie.

Identitatea dintre a face şi a vorbi

– Ce pot face teologii, preoţii şi monahii pentru a spori cunoaşterea teologiei Părinţilor?

– Socotesc că este importantă mai întâi lectura textelor Sfinţilor Părinţi. Mai degrabă studenţii trebuie să se deprindă cu lectura textelor Părinţilor. Unul dintre pericolele existente în sistemul teologic universitar este de a studia comentariile asupra Părinţilor fără a citi textul Sfinţilor Părinţi. Personal, am început cu textele Părinţilor; am fost absorbit de operele lor, găsindu-le foarte ziditoare şi vii, pentru că erau rezultatul trăirii lor. Nu erau nişte reflecţii abstracte, iar eu eram fascinat de scrierile Părinţilor înşişi. Nu toţi Părinţii sunt uşor de citit, există diferite niveluri de înţelegere, dar cred că trebuie să-i sfătuim pe oameni să-i citească pe Părinţi, începând cu aceia care sunt mai accesibili. De exemplu, Sfântul Ioan Gură de Aur, un mare teolog, care ştia în fiecare duminică să se adreseze unui public foarte larg. El avea o teologie profundă, dar în acelaşi timp simplă, ajungând să exprime prin cuvinte simple o mare profunzime teologică.

Aceasta este important; dacă preotul se adresează într-o manieră formală, teoretică şi ceea ce spune nu exprimă ceea ce el trăieşte, atunci nu va avea nici o putere, nici o influenţă.

De ce marii părinţi duhovniceşti, aşa cum aveţi în România, de ce aceşti sfinţi atrag mulţimile de oameni? După părerea mea, nu este vorba doar de cuvintele lor, ci de faptul că aceste cuvinte revelează ceva din ceea ce ei trăiesc într-un mod foarte profund, adică pe Hristos şi Duhul Sfânt. Duhul sălăşluieşte în ei şi lucrează prin cuvintele lor. Ceea ce mi se pare important este faptul că aceste cuvinte sunt izvorâte din viaţă. Dacă Părinţii sunt convingători şi seducători, aceasta se datorează faptului că discursul lor este unul izvorât din experienţă. În Hristos Însuşi exista o perfectă identitate între ceea ce El spunea şi ceea ce era. Părinţii sunt, la rândul lor, ceea ce spun. Şi de aceea şi noi avem datoria de a fi ceea ce spunem şi de a spune ceea ce suntem. Regăsim aici legătura dintre teologie şi spiritualitate, despre care vorbeam mai devreme.

Cred că dacă cineva are o viaţă duhovnicească şi este ceea ce spune, atunci va fi convingător. Dacă el însuşi a realizat ceea ce sfătuieşte pe alţii să facă, atunci el va putea cu adevărat să-i ajute pe cei cărora le predică. Cei mai mari misionari în Biserică au fost sfinţii, pentru că ei au clădit în ei înşişi desăvârşirea mesajului evanghelic.

Interviu realizat de

pr. Georgian Păunoiu şi tradus de Ionuţ Marinescu

Gasit la: ”Marturie crestin-ortodoxa”

Legaturi:

***

De Jean-Claude Larchet, pe Razboi intru Cuvant:


Categorii

Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Jean-Claude Larchet, Marturisirea Bisericii, Minuni si convertiri, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

33 Commentarii la “Teologul Jean-Claude Larchet despre pericolele antihristice ale SPIRITUALITATII SI TEOLOGIEI FARA HRISTOS, FARA SFINTII PARINTI SI FARA VIATA

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Jean-Claude Larchet spunea ca:
    Spre deosebire de celelalte confesiuni creştine, specificul acestei spiritualităţi [ortodoxe]constă în angajarea întregii fiinţe umane în fiecare clipă a existenţei sale, nu doar în timpul Liturghiei de duminică sau a rugăciunii zilnice particulare, ci include toate aspectele vieţii cotidiene. În Biserica Ortodoxă fiecare gest pe care îl săvârşim zilnic este chemat să-şi afle sensul în Hristos prin Duhul Sfânt, să fie spiritualizat şi să se integreze într-un proces prin care omul este profund transformat.

    Acelasi sens il regasim si in gandirea Parintelui Dumitru Staniloae care spunea ca „definitia cea mai cuprinzatoare a Sfintei Liturghii este ca ea este continuarea principala a lucrarii lui Hristos in orice timp. Ea ni-L face prezent, si ni-L comunica real pe Hristos, in starea permanenta de jertfa si de inviere, ca sa ne insusim si noi puterea de jertfa, opusa egoismului si placerilor trecatoare, si sa intarim in sufletul nostru puterea viitoarei invieri pentru vesnica fericire a unirii iubitoare cu Hristos si cu semenii.”

    Asta inseamna ca in continuarea Sfintei Liturghii, noi trebuie sa traim astfel incat sa facem din viata noastra o liturghie in prelungirea Liturghiei si sa ne intemeiem viata personala pe luminile din Sfanta Liturghie, stiind ca in cadrul Sfintei Liturghii avem actualizate toate evenimentele mantuitoare pentru om din viata lui Hristos, si viata Lui unita cu firea omeneasca, o reactualizam in cadrul fiecarei Sfinte Liturghii, facand-o un exemplu pentru viata noastra, lucrand astfel la mantuirea noastra in fiecare zi.

    Mantuirea omului este o con-lucrare a omuli cu Dumnezeu. Mantuirea este a persoanei, nu a esentei. Iar ca persoane trebuie sa fim dupa modelul lui Hristos; trebuie sa fim plini de iubire fata de oameni, sa fim plini de jertfelnicie, plini de duhovnicie fata de ei, sa fim oameni duhovnicesti, sa nu ne dam prea mult dupa interesele personale, materiale, de placere trecatoare.

    In Ortodoxie se pune accent pe valoarea persoanei si pe valoarea comuniunii, iar astazi sunt atatea dezbinari intre oameni. Se afirma fiecare pe sine, dar nu se afirma ca o taina, recunoscand si pe celalalt ca o taina si socotind ca se intregeste taina lui cu taina celuilalt. Sau reduce persoana la ceva individual egoist, sau nu vede o necesitate in comuniunea cu celalalt. Fiecare trebuie sa tinda spre sfintenie, spre bunatate, spre ajutorul celuilalt, spre smerenie, spre curatenie, spre toate cele bune. Sa iubesti pe celalalt mai mult decat pe tine. Asta ne trebuie: sa punem in practica Evanghelia. Trebuie sa uit de mine ca sa fiu fericit, pentru ca daca uit de mine si ma preocupa altul, se va preocupa si altul de mine si asta numai, ma face fericit. Daca ma preocup numai de mine, raman singur si sunt nefericit. Egoismul te face nefericit. Numai smerenia, uitarea de tine, sa uiti de tine si atunci ai toate semnele ca nu esti uitat de altii.

    Sa fim cat mai aproape de Hristos, sa folosim cat mai aproape duhul de jertfa, sa ne jertfim si noi pentru altii, ca sa descoperim ceea ce este nobil in noi. Ca toate viciile, toate patimile ne coboara. Noi trebuie sa mergem spre ceea ce este adanc, spre ceea ce este nobil, spre ceea ce uneste cu Dumnezeu. Sa ajungem la sfintenie, ca sa ajungem la Inviere si la viata vesnica in Hristos.

  2. Jean-Claude Larchet: Raţiunea trebuie să fie întotdeauna în slujba Revelaţiei şi poate o metodă de cercetare care ne călăuzeşte către ea, dar care nu trebuie să aibă niciodată autonomie.

    Parintele Gheorghe Calciu: Sa stiti insa ca mintea nu te duce la Dumnezeu. Mintea este o carja buna, e o carja care te duce asa pana intr-un anumit loc, dar din locul acela carja este inutila, de acolo trebuie sa arunci carja, sa urci cu sufletul spre Dumnezeu.De acolo nu mai merge mintea, nu mai merge ratiunea, nu mai merge nici macar practica religioasa, sa zicem, metanii si asa mai departe, de aici incolo trebuie sa depasesti toate fazele acestea si sa mergi cu inima deschisa si cu mintea luminata la Dumnezeu. (Din cartea Cuvinte Vii)

  3. @ Leo:

    Pana la asemenea masuri extraordinare, aproape de sfintenie, desprinse dintre noi, ne intrebam daca, de exemplu, unii pe care ii avem la mare pret dintre noii ideologi si propagandisti ai ortodoxismului virtual si revolutionar, isi mai propun macar sa ajunga la masura de… oameni. Atat si tot ar fi bine.

    Multi dintre acesti oameni simpli ne vor rusina, cu adevarat.

    “In zilele cele mai de pe urma adevaratii slujitori ai lui Hristos se vor ascunde de oameni”

    @ R.O.F. (nota: a nu se lua nicidecum personal, ci doar ca prilej de a exprima niste idei generale!):

    Totul e si sa nu aruncam carja (mintii) prea devreme, pentru majoritatea asta insemnand chiar ca nu trebuie lasata, efectiv… niciodata. Mai ales ca pentru multi e mai important sa invete si cum sa foloseasca aceasta carja pe care o au la dispozitie. Sa o foloseasca pentru strunirea inimii, a vointei, trupului. Sa nu o lase nefolosita, nici sa o confunde cu o bata cu care sa loveasca pe altii si nici, cum spunea parintele Staniloae, nici sa o foloseasca pentru indreptatirea patimilor. Atunci, zicea Parintele, se cheama ca mintea se prostitueaza, mai direct ‘curveste’, se pune in slujba celor de jos pentru a le acoperi prin indreptatire, prin gasirea de teorii justificative, uneori chiar prin construirea de sisteme intregi complicate… si, de cele mai multe ori, chiar si la mintile cele mai stralucite, cam asta ramane, din pacate, functia dominanta… Si atunci ingamfarea devine meta-ingamfare care ii face… ingamfati pe cei care nu ies din masura Sfintilor Parinti si nu se apuca de inovatii in duh protestant sau protestatar.. Teologia niciodata nu s-a facut cu rautate si cu ambitie. Ereziile insa da, MEREU. Si multi eretici erau mintile cele mai ascutite si mai erudite… Ce folos? Ca sa faca sminteala si asa, sa se faca cernere. Deh, modelul lui Lucifer, “cea mai stralucitoare stea”…

    Modelul lui Larchet e deosebit tocmai fiindca a pus mare pret pe “cumintenia” de a ramane in cugetul Bisericii, de a asculta cu maxima fidelitate de Sfintii Parinti si de a nu-si permite siesi salturi personale, hermeneutici INDIVIDUALISTE abrcadabrante si acrobatice, doar ca sa-si impuna voia proprie, sau sa-i serveasca intr-o logica a unor razboaie personale meschine. In general, multe am avea de invatat de la adevaratii si seriosii convertiti. De-aceea cei din urma vor fi cei dintai…

  4. @ admin

    Multumesc pentru aceste completari pretioase.
    As mai adauga cateva cuvinte, incepand cu niste citate din aceeasi carte a P. Ghe. Calciu:
    Cand ma rugam, gardienii ma tulburau, sau chiar ma bateau, ca sa incetez rugaciunea si nu reuseam sa depasesc aceasta incrancenare din mine. Nu reuseam sa-mi fac rugaciunea mea. Nu reuseam sa zic: “Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine pacatosul!”. Nici atat nu reuseam… era o incrancenare in mine. Si mi-am adus aminte de ceea ce spune Sfantul Maxim Marturisitorul despre rugaciune si, intr-adevar, veneam cu rugaciunea, cu rugaciunea adanca, asa… Incercam sa-mi golesc mintea de toate rautatile, de tot ce era rau in mine, de tot ce venea din afara, si ajungeam pana la un moment dat, si acolo se deschidea o prapastie… O prapastie ingrozitoare… Nu stiam ce era acolo. Era ingrozitor si ma trageam speriat inapoi.
    Pana cand, la un moment dat, am ajuns sa ma arunc in prapastie si, asa cum diavolul i-a spus lui Iisus ca Dumnezeu va trimite ingerii Sai pentru ca sa nu se loveasca piciorul Lui de piatra, citand de fapt din Psalmi, asa s-a intamplat si cu mine… Dumnezeu a trimis ingerul care m-a salvat si nu s-a ranit piciorul meu de piatra.”
    (pag 140)

    Deci iata un exemplu concret, in care carja mintii a fost aruncata si de unde s-a pornit cu inima deschisa si cu mintea luminata la Dumnezeu. E foarte importanta aceasta afirmatie, pentru ca, desi carja mintii se arunca, nu inseamna ca se ajunge la Dumnezeu fara de minte

    Si, inca, iata ce mai spunea acest drag parinte: Mintea se sfinteste prin inima. Duhul lui Dumnezeu lucreaza prin inima si de aici sfinteste mintea, ca sa fie mintea curata, care sa gandeasca cele bune, sa nu fie o minte intinata. (pag. 240). Prin urmare mintea se sfinteste, se lumineaza prin rugaciune. Iar in acelas sens Evagrie Ponticul spunea ca “teolog este cel care se roaga“. Altfel spus, teolog este cel care vorbeste mai intai cu Dumnezeu, iar mai apoi vorbeste despre El. Caci doar a vorbi despre Dumnezeu, doar cu intelepciune, asta si diavolul poate sa o faca, sau mai ales el o face asa, nesuferind smerenia. Si aici revin cu un citat al parintelui Boris Raduleanu: Este necesar totodata sa aratam ca smerenia trebuie legata de intelepciune. Ele nu pot fi despartite. Daca le desparti gresesti. Intelepciunea fara smerenie duce la mandrie, iar smerenia fara intelepciune poate duce la unele defecte, chiar la prostie. Pentru smerita cugetare trebuie sa stai cu mintea in inima, spun Sfintii Parinti.

    Revenind acum la afirmatia lui Jean-Claude Larchet incadrata in coordonatele gandirii Sfintilor Parinti, conchidem ca ratiunea daca nu trebuie sa aibe niciodata autonomie, atunci inseamna ca trebuie pusa in legatura cu inima duhovniceasca a omului, prin rugaciune, de unde smerindu-se, si sfintindu-se, il va conduce pe om spre Bratele Parintesti.

  5. Marea, imensa noastra problema astazi este cea despre care a vorbit aici teologul francez (el fiind, din ce am simtit, o persoana care emana multa pace, odihnitoare, o persoana care stie sa traiasca in rugaciune si aproape ca un monah in mijlocul lumii…) … si anume ca se vorbeste (in Biserica, pe internet, in carti, reviste si ziare ortodoxe, in conferinte, etc) mult, foarte mult, despre cele ale credintei in Hristos, dar de cele mai multe ori se vorbeste… FARA HRISTOS. De aceea cuvintele sunt sterile, nu au putere, nu aduc rod. Sau nu rod adevarat, cu doar amagiri. Aduc cel mult “rating”, “trafic”, creeaza entuziasme facile de moment, ori, dimpotriva, provoaca rumoare, scandaluri, animozitati, tensiune, tulburare… Nu mai stim ce cautam, in Cine credem, ai Cui suntem, Incotro mergem… Nu mai este VIATA. L-am abandonat pe Hristos, ba chiar ne batem joc de El (!), ca sa putem perora nederanjati si autonomi, in numele Lui…

    Suntem orbi si nu stim ca suntem orbi, ca sa cerem, sa strigam, disperat, dupa vedere, dupa lumina, dupa viata! Cum minunat spunea un frate de-al nostru, citand un proverb vechi: stam in intuneric si noi, in loc sa aprindem lumanarea, blestemam intunericul! LUMINA LUMII sta langa noi, a venit, e aici, dar n-avem ochi si timp pentru Ea… Trandavia, ambitiile, orgoliile, invidiile si dusmania ne-au facut orbi si robi si nu ne mai lasa in ruptul capului… Si-i tinem si pe altii in bezna noastra, imprastiind-o, semanand-o cu eticheta “lumina” in cele patru zari…

    Vai noua, pe Cine am ajuns sa scuipam si sa dam jos de pe Tron, ca sa ne instalam noi idolul! Iisuse, Fiule ale lui Dumnezeu, ai mila de noi!

  6. Toata admiratia pentru teologul francez Jean-Claude Larchet, care cu toate ca s-a nascut intr-o familie catolica in Franta “egalitatii, libertatii si fraternitatii”, a cautat ADEVARUL pe care L-a gasit in Biserica Ortodoxa, ajungand sa adanceasca scrierile Sfintilor Parinti mai mult decat multi dintre cei nascuti crestini ortodocsi.

  7. Pingback: Război întru Cuvânt » IOAN IANOLIDE – GLASUL CELUI CE STRIGA SFASIETOR IN PUSTIA VREMURILOR DE PE URMA: “Totul in Hristos!”. 5 feb. – Un sfert de veac de la plecarea sa la cer
  8. Pingback: Război întru Cuvânt » Jean-Claude Larchet ne talcuieste porunca dupa care vom fi judecati: IUBIREA (PORUNCITA) NU ESTE UN SENTIMENT, NU ESTE CEVA SPONTAN SI USOR
  9. Pingback: Război întru Cuvânt » Marturiile despre Ortodoxie ale unui convertit de la baptism, Dr. Clark Carlton: CUM SA TRAIESTI O VIATA ORTODOXA INTR-O LUME SECULARA?
  10. Pingback: Război întru Cuvânt » Dr. Ioan Gandu: SA LUPTAM LUPTA CEA BUNA (II). “Stiti voi, fratilor, care este arma cea mai puternica a omului pe pamant?…”. De ce o lepadam tocmai pe ea?
  11. Pingback: Război întru Cuvânt » PARINTELE MARTIR CONSTANTIN SARBU ne invata o lectie fundamentala: CUM SUNT ADEVARATII UCENICI AI LUI HRISTOS SI FII AI INVIERII? “Lumea s-a saturat de predici, ea are nevoie de Hristos! Nu vorbe, ci fapte se cer!̶
  12. Pingback: Război întru Cuvânt » Ce este Adevarul? UN CUVANT CAPITAL AL SFANTULUI IUSTIN POPOVICI SI O MEDITATIE PE MARGINEA SA. Totul in Hristos…, nu doar in numele Lui!
  13. Pingback: MIRCEA VULCANESCU, SFANTUL MARTIR: ”Nu cred in politica. Nu vreau fericirea lumii cu de-a sila. Nu vreau omul abstract, 'umanitatea', ci OMENIA" (INEDIT)
  14. Pingback: MARTURIA UNUI EVREU CONVERTIT LA ORTODOXIE SI DEVENIT PREOT IN AMERICA: Pr. James Bernstein, “Uimit de Hristos. Calatoria mea de la Iudaism la Ortodoxie” -
  15. Pingback: Cuviosul Paisie: A GANDI ORTODOX ESTE USOR, INSA A TRAI ORTODOX CERE OSTENEALA. Cum ii ajutam pe ceilalti? -
  16. Pingback: Parintele Efrem de la Vatopedi in Romania. Cuvant din Sfantul Munte: INTOARCERE LA TRADITIE SI LA PARINTI, LEGATURI STRANSE CU MANASTIRILE! -
  17. Pingback: Parintele Serafim Rose despre “reformismul” liturgic al pr. Al. Schmemann si TEOLOGIA ACADEMICA INFLUENTATA DE MODA APUSEANA SI DE DUHUL LUMESC -
  18. Pingback: PILDA SFANTULUI APOSTOL PAVEL: Cine mai arde pentru mantuirea fratilor? Cine vrea in mod sincer sa cunoasca adevarul, sa faca voia lui Dumnezeu? -
  19. Pingback: Critica Parintelui Mihail Pomazansky la “TEOLOGIA LITURGICA” A PR. ALEXANDER SCHMEMANN -
  20. Pingback: MIRCEA VULCANESCU, FILOSOFUL MARTURISITOR, APARAND PREDANIA ORTODOXA: Restituiri de mare actualitate, scrieri apologetice si polemice INEDITE (I) -
  21. Pingback: DESPRE RAZBOIUL LAUNTRIC CU DUHUL DILUANT AL LUMII SI ADANCUL NOSTRU UITAT. Impotriva neo-crestinismului “bucuros”, a “spiritualitatii” de tip New Age, care nu vrea sa stie de asceza si de Adevar… -
  22. Pingback: JEAN-CLAUDE LARCHET – interviu despre tipuri de boli si terapeutica ortodoxa, catolicism si “globalizare religioasa”, Har si asceza, Traditie si actualitate -
  23. Pingback: Vladica Hierotheos Vlachos alaturi de IPS Serafim de Pireu: LUMEA S-A SATURAT DE VERBALISM TEOLOGIC, E NEVOIE DE OAMENI ARZAND DE CREDINTA VIE! -
  24. Pingback: PARINTELE IOANNIS ROMANIDIS, urmator al Marelui Grigorie Palamà si luptator neintrecut impotriva RATIONALISMULUI TEOLOGIC: “…Asta-i o intelegere papistasa despre primirea dogmelor. Dogma trebuie sa ajunga experienta!” | Cuvântul Ortodo
  25. Pingback: PARINTELE STANILOAE despre ORTODOXIE versus catolicism si protestantism: “Biserica Ortodoxa n-a stirbit adevarul coborat de sus, n-a diluat vinul ceresc cu apa sfatoseniilor omenesti” | Cuvântul Ortodox
  26. Pingback: Marturia domnului ATANASIE RAKOVALIS despre HARISMELE SFANTULUI PAISIE AGHIORITUL – puternica ADEVERIRE a invataturilor Sfantului Grigorie Palama despre ENERGIILE NECREATE | Cuvântul Ortodox
  27. Pingback: TRADITIA DUHULUI SFANT vs. INFILTRARILE DUHULUI LUMESC si PATIMILOR OMENESTI IN BISERICA. Ion Minoiu despre invatatura Cuviosului Dionisie privitoare la slujbele si randuiala Bisericii (si VIDEO): “Fără ascultarea duhovnicească, până și un Sin
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate