IPS HIEROTHEOS VLACHOS – cuvant esential despre UCENICI si FANI in Biserica

3-01-2013 Sublinieri

Romfea.gr: Ierotheos de Nafpaktos : “Ucenici si fani“ (traducere)

Cand Hristos si-a inceput public lucrarea Sa, i-a chemat pe primii ucenici si a format grupul apostolic deoarece, mai intai, trebuiau sa invete din experienta viata cea noua pe care El a adus-o in lume si, apoi, sa o propovaduiasca oamenilor, la toate neamurile. S-au chemat ucenici pentru ca asa au fost numiti de Hristos si de Evanghelisti.

Insusi Hristos a spus: “Nici un ucenic nu este mai presus decat invatatorul sau” (Matei 10,24). Este plina Evanghelia de formule de genul: “ucenicii Lui s-au apropiat de El” (Matei 5,1) “si ucenicii Lui au mers dupa El” (Matei 8,23), “atunci a zis ucenicilor Sai” (Matei 9,37),”apoi si-a intins mana catre ucenicii Sai si a zis: Iata mama Mea si fratii Mei!” (Matei 13,49) s.a.m.d.

Dupa Cincizecime si dupa formarea Bisericii primare prin taina Botezului, a Hirotoniei si a Sfintei Euharistii, toti membrii Bisericii s-au numit ucenici ai lui Hristos. In cartea Faptele Apostolilor se pot intalni mult expresii de genul: “inmultirea ucenicilor” (Fapte 7,1),”sufland amenintare si ucidere impotriva ucenicilor Domnului” (Fapte 7,2), “in Antiohia ucenicii intaia oara s-au numit crestini“ (Fapte 11,26), “si ucenicii se umpleau de bucurie si de Duh Sfant”(Fapte 13,52), “înconjurându-l ucenicii” (Fapte 14,22) samd. Cuvantul ucenic provine de la verbul “a ucenici“ si desemneaza pe cineva care isi alege un invatator, se pune pe sine sub ascultarea acestuia pentru a primi cunoasterea pe care o are acesta si pentru a i se transmite experienta si cunostintele acestuia.

Ucenicia se afla in stransa legatura cu dragostea catre persoana invatatorului si fata de invatatura pe care acesta o propovaduieste, fiind o alegere care se face in deplina libertate si prin educatie sistematica pentru patrunderea adevarurilor. In Sfanta Evanghelie se face referire la ce inseamna ucenicia. La un moment dat, in predica Sa, Hristos spune:

De aceea, orice cărturar cu învăţătură despre împărăţia cerurilor este asemenea unui om gospodar, care scoate din vistieria sa noi şi vechi (Matei 13, 52).

Carturarul cu invatatura despre Imparatia lui Dumnezeu inseamna carturarul “cu cunoastere de Hristos”. Hristos este stapanul (gospodarul) “bogatiilor” si acestuia Ii apartin “comorile intelepciunii(Fericitul Teofilact). Prin urmare, cel ce uceniceste lui Hristos se face partas imparatiei, adica sfintei intelepciuni, slavei lui Dumnezeu.

Despre Iosif din Arimateea, care a cerut de la Pilat Trupul lui Hristos dupa moartea Sa pe Cruce, s-a scris: “si acesta era ucenic al lui Iisus” (Matei 27,57) Asta inseamna ca ascultase cuvantul Sau, vazuse minunile Sale si era cunoscator al invataturii lui Hristos. Si Hristos, dupa inaltarea Sa, spune ucenicilor Sai:

“Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, invăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă“ (Matei 28,19-20).

Ucenicia in Imparatia lui Dumnezeu devine [efectiva] prin Sfintele Taine (Botezul si celelalte taine) si prin indeplinirea poruncilor lui Hristos, cea care aduce adevarata cunoastere si impartasire cu Hristos.

Principala caracteristica a Apostolilor era aceea de a fi “ucenici ai lui Hristos”, astfel traindu-si intreaga viata. Cel mai important titlu al crestinilor este acela de a fi numiti ucenici ai lui Hristos. Si deoarece Hristos nu se gaseste in afara Bisericii, ucenicia se face in interiorul acesteia, prin tezaurul teologiei si al traditiei pe care o detine Biserica. Nimeni nu poate sa fie ucenic al lui Hristos si sa nu fie si ucenic al Bisericii, cu toata comoara ei cea binecuvantata si cu viata ei sfanta.

Intr-o directie opusa se misca un fan. Asa se numeste acela care sustine cu inflacarare persoane, idei, sisteme, echipe de fotbal, partide politice etc. De obicei, fanii isi aleg ideologia intr-un mod arbitrar deoarece trebuie sa apartina cuiva, astfel incat sa isi acopere intr-un fel nesiguranta (temerile) si sa actioneze mereu sub autoritatea unei organizatii, fara sa-si asume o gandire critica si libertatea de alegere. Fanii se lasa influentati de majoritate si se dedau la actiuni distrugatoare.

Caracteristica fanilor este aceea ca se gasesc sub influenta unui “mesia” plin de pasiune, care de obicei este “un autocrat” independent, nu au vointa proprie, se misca sub imperiul mentalitatii “de masa”, actioneaza intr-o atmosfera de misticism (“stie, are dreptate conducatorul nostru”), se justifica prin sloganuri, fara sa aiba justificari rationale, se gasesc sub influenta indrumatorilor lor, poarta in bratele lor steagul care le exprima ideologia, actioneaza violent si distrugator, exprimand mereu pareri in contradictoriu cu mediul in care se traiesc.

Daca cineva ii intreaba de ce actioneaza in acest fel, nu au o explicatie rationala, ci repeta argumentele conducatorilor lor, folosind, desigur, un limbaj plin de sloganuri, incoerent si agresiv. De obicei fanii au un univers spiritual bolnav, o gandire afectata, un limbaj sacadat si imaturitate emotionala. Intrebarea daca liderii bolnavi imbolnavesc oamenii sau oamenii bolnavi aleg leaderi bolnavi are un dublu sens si un raspuns dublu. In anumite cazuri se intampla primul lucru, adica conducatorul bolnav isi imbolnaveste proprii fani, si in cele mai multe cazuri oamenii bolnavi sunt condusi de lideri bolnavi.

Cert este ca atat conducatorii cat si fanii sfarsesc sub menghina dependentei reciproce precum si a comportamentelor nocive. In mod special este important modul prin care actioneaza fanii pentru a-si impune propria ideologie si mentinerea acesteia. De obicei, folosesc minciuna, scoaterea din context a evenimentelor, respingerea parerilor contrare fara o gandire critica, ipocrizia si indiferenta, actiunile contradictorii, ei facand un lucru si apoi caracterizandu-l ca provocare, violenta actiunilor si, in final, lipsa de respect fata de regulile care mentin coeziunea unei societati in toate straturile ei.

Fanii epocii moderne au in mana un telefon mobil [si un calculator conectat la internet, nota noastra] pentru a lua legatura rapid cu liderul lor si pentru a actiona ca niste “soldatei” la comenzile acestuia.

Locul unde se regaseste cel mai mult fanatismul este religia. Si asta deoarece religia, atunci cand se exprima ca o ideologie, se bazeaza pe principii si are consecinte psihopatologice, precum mesianismul, [falsul] misticism, auto-impunerea prin mijloace violente. Psihoterapeutii cunosc din propria lor experienta ca cele mai grave cazuri de schizofrenie se ascund sub convingeri religioase sau para-religioase.

Au fost identificate de catre istorici ai religiilor astfel de fenomene si astfel de “crize religioase”. Sunt cunoscute in istorie asa zisele “razboaie sfinte” care au fost duse pentru instaurarea unei ideologii prin mijloace violente si criminale. Istoricul religiilor R. Otto scrie ca, atunci cand trairea religioasa nu este insotita de curatie (puritate) si ratiune, se exprima prin “elemente irationale si demonice”.

Psihopatiile au legatura cu demonismul. Aceasta violenta a sentimentului religios o regasim mai ales la secte, care reprezinta “organizatii religioase alternative” ce se delimiteaza de religiile principale pentru a conserva, chipurile, valorile traditionale ale credintei influentata de lumesc.

Prin urmare exista o mare diferenta intre ucenici si fani, dupa cum vedem din interiorul Bisericii. Din pacate, si in Biserica exista atat ucenici ai lui Hristos, cat si fani. Sa identificam cateva diferente intre acestia.

Ucenicul recunoaste Biserica drept loc al uceniciei si al cunoasterii intr-un autentic spirit al ascultarii, in timp ce fanul ca pe un loc al conflictelor si al disputelor sub influenta patimilor sufletesti. Ucenicul asculta de Hristos, asa cum Il cunoaste din Biserica, in timp ce fanul incearca sa-si impuna propriile pareri in fata invataturii lui Hristos si in viata Bisericii.

Ucenicul traieste in iubire si libertate, in timp ce fanul da dovada de ura si actioneaza sub influenta patimilor sufletesti irationale. Ucenicul se impartaseste cu energia curatitoare, luminatoare si sfintitoare a lui Dumnezeu, in timp ce fanul nu actioneaza in sensul cultivarii si vindecarii sufletului si duhului sau.

Ucenicul se nevoieste pe parcursul intregii sale vieti pentru a patrunde taina Imparatiei lui Dumnezeu, cu smerenie si pocainta, in timp ce fanul actioneaza ca o victima lipsita de vointa a conducatorilor sai bolnavi, a invatatorilor mincinosi, intr-un climat de indreptatire de sine, si se deda la actiuni violente, in calitate de critic al societatii si judecator in locul lui Dumnezeu.

Ucenicul accepta traditia Bisericii, asa cum a fost exprimata de Profeti, Apostoli si Sfintii Parinti, si se lasa transfigurat de aceasta, in timp ce fanul isi face propria secta in cadrul Bisericii, acuzand asa zisa decadere a vietii bisericesti.

In sfarsit, ucenicul este un membru smerit al Bisericii si ramane in sanul ei pentru a se mantui, in timp ce fanul actioneaza ca salvator al Bisericii. Dar adevaratul si singurul Mantuitor al Bisericii este Hristos si Biserica nu are nevoie de alti salvatori.

Biserica este un spital duhovnicesc care vindeca omul, dar, in anumite cazuri, bolnavii care actioneaza pe baza principiilor fanatismului, se razvratesc impotriva doctorilor, proiectandu-se pe ei insisi ca doctori salvatori ai Bisericii. Astfel de actiuni sunt de multe ori benefice deoarece descopera toata putreziciunea care se ascunde sub evenimentele frumoase, conferinte, constructiile mincinoase, actele de caritate sociala, cultul emotional, renovarea cladirilor etc.

Toata viata noastra trebuie sa ucenicim in viata bisericii si in traditia ortodoxa pentru a nu ne regasi in “turmele ratacite”, in mania distrugatoare a unei secte, chiar daca aceasta se numeste crestina. Fanii sunt cei care submineaza viata bisericeasca, murdaresc trupul binecuvantat al Bisericii, si asa cum este de asteptat, mor din cauza unui soc electric duhovnicesc, desprinzandu-se mai devreme sau mai tarziu de Trupul Bisericii.

Un preot cu multa experienta mi-a spus: “Daca un parinte nu respecta altarul, atunci altarul insusi nu-l va mai rabda si intr-o zi il va indeparta”.

Spatiul bisericesc este sfant si binecuvantat, sensibil si plin de Duhul Sfant si, de aceea, nu suporta fanatizarea, aspiratiile umane bolnave si atitudinile luciferice.

Biserica este locul unde trebuie sa “invatam” toata viata ca ucenici ai lui Hristos si nu poate avea o relatie organica cu fanii disperati si orbiti de furie.

Hristos vrea sa aiba ucenici si nu fani.

Traducere pentru razbointrucuvant.ro de E.P.

– preluarea este permisa numai cu acordul nostru –

Legaturi:


Categorii

Despre inselare, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, IPS Hierotheos Vlachos, Mandria, trufia, Psihologie si psihoterapie duhovniceasca, Stilisti/ schismatici, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

21 Commentarii la “IPS HIEROTHEOS VLACHOS – cuvant esential despre UCENICI si FANI in Biserica

  1. Dragi admin
    Va doresc sanatate in noul an, putere de munca cu care luminati in gradina (internet) lumii si rabdarea cu care rabdati toate si totul..
    Dumnezeu sa va dea har peste har, iar pe mine ma iertati pentru multe prostii scrise pe site la Dv.. cu care v-am amarat..
    La multi ani !

  2. @muscarpetru:

    Va multumim mult! Noi ne cerem iertare pentru multele noastre scaderi si pentru nevrednicia de o asemeenea lucrare.

    Doamne, ajuta!

  3. Un adevarat ucenic al Lui Hristos,iL marturiseste din tot sufletul,cu toata mintea,cu toata vointa si cu toata inima,primindu-I fara contrazicere intreaga Sa invatatura pe care El a propovaduit-o pe pamant inainte de a-i trimite pe Apostolii Sai sa o faca;atunci cand isi pleaca capul sub jugul poruncilor divine,si cand inima se lipeste cu totul de El, isi gaseste in El adevarata dulceata a vietii,neavand nicio alta afectiune pentru lucrurile create.
    (de la Sfintii Parinti,adevaratii Ucenici)

  4. Citez:”“Daca un parinte nu respecta altarul, atunci altarul insusi nu-l va mai rabda si intr-o zi il va indeparta”.

    Spatiul bisericesc este sfant si binecuvantat, sensibil si plin de Duhul Sfant si, de aceea, nu suporta fanatizarea, aspiratiile umane bolnave si atitudinile luciferice.”

    Iertati-ma, admin, nu prea inteleg nu-mi vine sa cred ca ar putea exista fani in ortodoxia romaneasca…..

    Pe de o parte ortodoxia vine din Adevar, iar acesta nu este “spectaculos” ci dificil de acceptat si de suportat, iar pe de alta parte nu gasesc exemple de fani in tara noastra, in naivitatea mea si in slaba informatie pe care o am.(Legionarii au fost acuzati si denigrati din interese politice asa de rau, incat adevarul lor ramane pentru totdeauna amestecat cu minciuna povestilor si cu falsitatea faptelor puse pe seama lor. S-a comemorat anul acesta moartea Lui Nicolae Iorga si am auzit ca de fapt nu legionarii l-au ucis, dar vorba preotului “adevarul il cunoaste doar Dumnezeu si ucigasul”)

    Cu CIPurile, desi s-au strans semnaturi multe si s-a vorbit si mai mult, nu s-a ajuns la manifestari fanatice, poate ca toate aceste vorbe spuse si atitudini chiar nu au avut efect decat in sufletul, in interiorul, celor care s-au informat despre ele.Atitudinile au fost o atentionare spre viitor, interpretata in fel si chip, uneori cu umilirea nejustificata a celui care a facut atentionarea si care… nu a reactionat “fanatic” ci poate a incercat sa explice mai mult, alegandu-se cu alte felurite interpretari poate si departe de intentie.

    Cruciadele si razboaiele religioase niciodata nu au plecat din Romania.

    Iar in biserici am vazut puhoi de ucenici, nu de fani. Da, poti sa stai si sa te minunezi de bubuielile de Anul Nou din afara bisericii, dar bisericile au fost adapost si reactie fireasca prin slujbe si cantari spre Dumnezeu pentru cei care-si pastreaza mintea limpede, prin credinta, in astfel de momente de bucurie.

    La preotii cu mare har a fost si este mereu coada, impreuna cu rabdarea asteptarii pe multe ore, uneori zile, in conditii exterioare cu totul neprielnice.

    Iertati-ma, frazele pe care le-am citat din acest articol arata ca indreptarea ortodocsilor vine chiar din credinta din ei insisi.

    Credeti ca cei care va multumesc pentru acest site atat de larg folosit si folositor au vreo legatura cu fanatismul?

    in Serbia, in Grecia, or exista si fani, nu stiu, dar la noi??? Ce credeti?

  5. @ Coralia Negrut:

    in Serbia, in Grecia, or exista si fani, nu stiu, dar la noi??? Ce credeti?

    Cum, chiar noi va inchipuiti ca am fi fost ocoliti? 🙂

    Iertati-ma, admin, nu prea inteleg nu-mi vine sa cred ca ar putea exista fani in ortodoxia romaneasca….
    […]
    Cu CIPurile, desi s-au strans semnaturi multe si s-a vorbit si mai mult, nu s-a ajuns la manifestari fanatice…

    Poate nu le-ati observat, desi era destul de greu sa va scape fie si numai daca ati urmarit constant acest site in ultimii ani, cu atat mai mult daca ati mai “navigat” si prin alte parti din asa-zisa “blogosfera” romaneasca. Insa noi dam marturie ca le-am simtit manifestarile “pe pielea noastra”, fiind supusi vreo 2 ani de zile sau mai mult, aproape zi de zi la “linsaje” virtuale colective (si continua desi mai estompat, aparent). Nu numai in legatura cu cipurile, ci cu multe alte subiecte, oriunde se dadea tonul de catre unul sau mai multi guru. Si nu degeaba am scris de zeci de ori despre asa ceva sau am fost siliti sa reactionam. Chiar nu ne face nicio placere sa ne amintim de toate acelea, insa majoritatea stiu prea bine la ce ne referim, pentru ca EXACT caracteristicile mentionate aici de Inaltul Hierotheos aproape ca faceau regula pe blogurile zise ortodoxe “anti-…”

    Credeti ca cei care va multumesc pentru acest site atat de larg folosit si folositor au vreo legatura cu fanatismul?

    Nu, bineinteles, dar ce legatura are? Se mai pot strecura, fireste, si pe aici, dar stim ca nu rezista mult timp… fara sa se manifeste cu agresivitatea si primitivismul despre care e vorba in articol sau fara sa joace viclean cartea “pacii” si apoi sa ne denigreze abject in alte parti. Au ei alte bloguri unde sa se exprime si nu au cum sa fie multumiti de o linie cat de cat mai echilibrata, speram noi, si orientata mai mult spre dimensiunea duhovniceasca si reflexiva.

  6. Eu cred că este mai mult decat evidenta atitudinea de fan(atism) din ortodoxia romaneasca. Faptul ca a fost tinuta in frau de argumente si ca n-a prins aderenta la cote lamentabile, asta nu inseamna ca nu e un pericol grav. Mai ales lipsa de ratiune, de rigoare critica personala sau macar de ascultare curata de Parinti duhovnicesti cumpatati. Dar si IPS Hierotheos pare ca vorbeste din experienta. Si tocmai ca situatia actuala da semne ca poate exploda oricand la nivel de fanatism. Deh, prea multa dragoste si prea multa ura strica, vorba Sf. Grigoire Teologul.
    Hai sa nu scoatem basma curata taciunele, ci sa ne asumam realitatea si sa multumim ca deocamdata n-au fost escaladate limitele uceniciei, desi au fost incalcate. Si mai mult ca sigur avem fiecare teribilismul nostru chiar si in trecutul apropiat, dar eventual reparat.

  7. Admin, calea stramta este chiar foarte stramta, dar reactia din silire, cum spuneti, a aratat si mai exact unde este Adevarul, celor cu dorire duhovniceasca autentica. Era, este un haos al cuvintelor dar nu si al Adevarului. Banuiesc ca este greu discernamantul, dar tocmai acesta a intarit convingerea folosului, a necesitatii acestui site pentru multi. Recunosc ca nu am putut urmari regulat cele postate de dvs in acei 2 ani de care vorbiti, dar cu certitudine echilibrul, informarea si “raspunsul corect” l-am gasit doar aici, asa sporadic cum primeam stirile din toate partile.O fi mare sau urias efortul dvs, noi vedem ce primim, iar “gurile rele” isi pierd in timp audienta si credibilitatea.
    Acum fiecare este afectat mai mult sau mai putin de razboiul cuvintelor tuturor, care nu-i totuna cu “razboi intru cuvant” al acelui Cuvant care arata calea stramta a mantuirii din sutele de cai deschise de diferiti cuvantatori.
    Cand iti este grea ortodoxia doar atunci devii guru,inventezi ceva dupa masura propriilor neputinte (ortodoxe), iar multimile fie si virtuale vor linsaje ca sa se astampere, fara niciun folos pentru ei, oricat ar fi de numerosi, galagiosi.N-au decat sa maraie! Adevarul este mereu unul singur. Se pare ca treceti cu bine spre el cu voia lui Dumnezeu, ceea ce mi se pare normal, firesc.
    Vad ca Exegeticus singur spune “deocamdata n-au fost escaladate limitele uceniciei, desi au fost incalcate”.Teribilismele noastre sunt frecvente si marunte, dar ca seismele de 4 grade pentru ortodoxie, slava Domnului. Cu umilinta spun ca pe ale mele nu le-am reparat nicicum, dar ele nu schimba mare lucru in lume, pentru ca…cine sunt eu? si cati ca mine!…
    Raman si intaresc cuvintele citate initial:
    ”“Daca un PARINTE (adica indrumatorii nostri de drept) nu respecta altarul, atunci altarul insusi nu-l va mai rabda si intr-o zi il va indeparta”.

    Spatiul bisericesc este sfant si binecuvantat, sensibil si plin de Duhul Sfant si, de aceea, NU SUPORTA fanatizarea, aspiratiile umane bolnave si atitudinile luciferice.”

  8. Pingback: EREZIILE CONTEMPORANE. Parintele Arsenie Vliangoftis despre cateva din marile secte antihristice ale zilelor noastre si mijloacele lor de inrobire si spalare a creierelor -
  9. Pingback: Incercarile Vladicai IPS Hierotheos Vlachos: calomnii, defaimari si diversiuni din partea unei manastiri cu tendinte schismatice - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  10. Pingback: IPS Hierotheos Vlachos: MONAHISM SANATOS, MONAHISM BOLNAV - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  11. Pingback: Titluri Recomandate 3 | pyrinas
  12. Pingback: Parintele Nichifor Horia (Iasi) despre MARTURISIREA CREDINTEI, DISCERNAMANT, DRAGOSTE, ZELOTISM SI HABOTNICIE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  13. Pingback: Cuvinte de invatatura catre tineri de la duhovnicii manastirii Putna: SPOVEDANIA CA VARSARE A INIMII CATRE DUMNEZEUL CARUIA I-AM INSELAT IUBIREA; DUHOVNICUL CA PRIETEN AL MIRELUI/ Parintele staret Melchisedec: Ramaneti in tara, iubiti-va neamul, scuturati
  14. Pingback: VIDEO si AUDIO: Cuvantul IPS Hierotheos Vlachos de la LIBRARIA SOPHIA: La Staretul Sofronie gasim raspunsuri pentru cautarile si deznadejdile omului de azi. Am gasit un om care a trait in vremea noastra in duhul Sfintilor Parinti -
  15. Pingback: Parintele Arsenie Muscalu despre INCREDEREA IN VISE si deosebirea intre RAVNA DUHULUI si RAVNA NEBUNA. Ce urmareste VRAJMASUL prin ispite de-a dreapta? -
  16. Pingback: Mitropolitul cipriot Atanasie despre BOALA… SLUGII VICLENE: “Cum este cu putinta sa te rogi si sa fii plin de fiere fata de semenul tau? Se poate sa nu mananc mancare cu untdelemn, dar sa-l mananc pe fratele de dimineata pana noaptea. TU, CARE
  17. Pingback: DISCERNAMANTUL – lumina, “sarea” si cârma indispensabile vietii duhovnicesti. CUVIOSUL PAISIE: “Vezi lucrurile ingust; esti atenta doar la ceea ce trebuie facut si nu-ti pasa de om. Nu ai discerna­mant si de aceea le infrunti pe
  18. Pingback: “Oare S-a impartit Hristos?” – ABSENTA LUI HRISTOS ca centru al vietii noastre duce la ATACAREA UNITATII BISERICII prin cultul anarhic al unor personalitati omenesti | Cuvântul Ortodox
  19. Pingback: “Şi noi ce facem, încă o dezbinare, încă o schismă, încă o grupare care se va crede de zilele viitoare ‘adevărata Biserică Ortodoxă’?…” | Cuvântul Ortodox
  20. Pingback: “O, de ar fi trăit atunci oarecare super-zeloţi şi super-ortodocşi contemporani! Ar fi aruncat defăimarea de TRĂDĂTOR în obrazul marelui SFÂNT FOTIE”. Fericitul parinte marturisitor EPIFANIE despre PERICOLUL SCHISMEI CARE INCEPE CU NE
  21. Pingback: SA PAZIM UNITATEA FAMILIEI BISERICII, tinand si marturisind credinta ortodoxa CU INTELEPCIUNE SI CU DRAGOSTE, “nu cu isterie si cu condamnari irevocabile ale altora”! CINE SE RUPE DE BISERICA, ACELA MOARE! “Slavă lui Dumnezeu, că nu ne
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate