Pr. John Chryssavgis despre ABUZUL DE AUTORITATE DUHOVNICEASCA, pericolul idolatriei clericale si FOLOSIREA “ASCULTARII NECONDITIONATE” ca mjloc pentru DEGHIZAREA AMBITIILOR DE IMPUNERE A VOINTEI PROPRII asupra altora: “Cel care amesteca voia sa, in ascuns, in porunca este un desfranat”
“Există mentori duhovniceşti care le pretind fiilor şi fiicelor lor duhovniceşti o deplină şi necondiţionată ascultare. Absenţa smereniei îi determină să dorească să‑i stăpânească pe alţii. Încercând să distragă atenţia de la faptul că urmăresc doar să‑şi impună autoritatea, ei îşi justifică atitudinea necreştină făcând apel la „spiritualitatea” crucii; în acest fel, o relaţie disfuncţională ajunge să fie explicată „logic” prin prisma „răstignirii voii proprii”, argumentul principal fiind că voinţa unui fiu duhovnicesc se cere biruită pentru ca acesta să se smerească, deoarece numai prin smerenie va putea evolua spiritual. […] Tradiţia patristică identifică această încălcare a legilor duhovniciei, această constrângere a ucenicilor de a‑l asculta pe părintele lor spiritual în condiţiile în care ascultarea devine o satisfacere a ambiţiilor personale ale acestuia, cu păcatul desfrânării”.
***
Vedeti si:
- Experienta SFASIERII LAUNTRICE, ASUMAREA VULNERABILITATII, A RANILOR SI A NEPUTINTELOR in comunitatea Bisericii si in responsabilitatea slujirii preotesti. PUTEREA ADEVARATA IZVORASTE DIN SLABICIUNE. “Menirea noastra nu e de a fi invincibili, ci vulnerabili, NU DE A FI PERFECTIONISTI…”
- TAINA POCAINTEI MARTURISITE intre intelegerea ei duhovniceasca autentica si formele “deviate” de intelegere si practicare
Folosirea improprie a autorităţii duhovniceşti
Conduita inadecvată a preoţilor
(i) Introducere
În capitolele anterioare, am analizat fenomenul abuzului de libertate personală în procesul de îndrumare duhovnicească. În capitolul de faţă, vom discuta despre folosirea eronată a autorităţii spirituale în interiorul structurilor instituţionale ale Bisericii. În relaţiile socio‑familiale, abuzul de autoritate nu este recunoscut de cei în cauză decât cu mari eforturi şi cu nespusă dificultate. Din nefericire, acelaşi fenomen de negare se manifestă şi în Biserică.
Problema abuzului duhovnicesc nu a fost abordată pe larg, ca obiect de studiu sau de cercetare, în bibliografia ortodoxă de specialitate. Există un număr infim de statistici şi detalii, dar ele nu sunt accesibile, poate pentru a se evita riscul ca instituţiile sacre, precum parohia, preoţia sau monahismul să nu‑şi piardă prestigiul, avându‑se în vedere faptul că, de obicei, „detractorii” Bisericii stigmatizează instituţiile ecleziale, umblând după ştiri senzaţionale pentru a provoca scandal. Drept aceea, înainte de anii ’80 nu au existat studii sau scrieri care să înfăţişeze problematica abuzului duhovnicesc privit din perspectivă ortodoxă, procedându‑se ca şi în cazul problemelor legate de incest şi de alte abuzuri comise împotriva copiilor – probleme escamotate de familie şi de societate până nu de mult: ştim toţi că asemenea fapte reprobabile există, dar nu dorim ca ele să devină publice. Din informaţiile pe care le deţinem, e limpede că nu avem de‑a face doar cu situaţii izolate de „conduite imorale” sau „perversiuni”, ci în primul rând cu abuzuri de autoritate spirituală şi cu o totală lipsă de responsabilitate duhovnicească. De fapt, orice formă de abuz, fie ea fizică sau emoţională, este în esenţă o problemă spirituală. Este imperios necesar ca Biserica să rupă tăcerea provocată de reticenţa şi jena care o împiedică să abordeze acest subiect în mod deschis, pentru că ea trebuie să se afle în fruntea instituţiilor care apără drepturile celor lezaţi, nu să‑i sprijine pe cei ce vor să ascundă fapte reprobabile. În esenţă, responsabilitatea morală a părinţilor duhovniceşti şi a stareţilor nu diferă de cea a celorlalte profesii cu profil social care se focalizează pe metode de însănătoşire a oamenilor – indiferent de cât de impropriu sau incomplet ar fi să ne referim la activitatea clericilor ca la o „meserie” sau „profesie”. Toate celelalte domenii de activitate socială – învăţământul, psihologia, psihiatria, medicina, asistenţa socială şi diferitele forme de consiliere terapeutică – se desfăşoară conform unor precepte morale care le definesc clar limitele profesionale. În paginile următoare vom oferi o smerită abordare a acestui subiect, împreună cu o descriere a rolului pe care fiecare dintre noi îl are (sau ar trebui să‑l aibă) în Biserică.
Fiecare familie, grup etnic, naţiune şi civilizaţie are puncte comune de acord şi puncte comune de dezacord. Unele aspecte sau detalii ale acestora sunt recunoscute deschis şi sincer, altele sunt camuflate ori evitate. În acelaşi mod, există şi în Biserică anumite „secrete” de ordin personal sau general, care, dacă ar fi dezvăluite, ar atrage consecinţe neplăcute. Una dintre regulile tăinuite este aceea că nimănui nu‑i e permis să pună la îndoială validitatea acestor reguli. Această conspiraţie a tăcerii e în ea însăşi o dovadă de vinovăţie. Pe deasupra, faptul că în zilele noastre, mai mult decât în trecut, Biserica e aspru criticată atât dinlăuntrul ei, cât şi dinafara ei, este o invitaţie de a analiza aspectele mai profunde ale realităţii şi semnificaţiilor ei. Dacă ne concentrăm în exclusivitate asupra progreselor şi succeselor vieţii bisericeşti, fără a îngădui şi a încuraja o atitudine critică judicioasă şi constructivă faţă de Biserică, înseamnă că ignorăm cu bună ştiinţă realitatea şi semnificaţiile ei. A venit momentul să încetăm de a mai nega realitatea şi a ne asuma responsabilitatea faţă de nereuşitele sau chiar eşecurile din sânul instituţiilor bisericeşti. Este singurul mod în care putem contribui la o schimbare a lucrurilor. Din păcate, deşi am dobândit o oarecare experienţă în identificarea şi confruntarea neajunsurilor din societate, încă nu am învăţat să înţelegem şi estimăm racilele existente în Biserică. Adevărul este că, atât timp cât nu depistăm şi expunem răul în mod categoric, nu putem nutri nădejdea de a‑l birui.
Nu intenţionez să învinuiesc pe nimeni. Avertismentul lui Hristos Domnul este suficient de clar şi teribil:
Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra asupra ei (Ioan 8, 7).
Într‑un alt loc, citim că Rahela îşi plânge copiii şi nu vrea să se mângâie, pentru că nu mai sunt (Matei 2, 18). Aceste cuvinte, deşi se adresează celor care au fost loviţi de o nenorocire, şi nu celor care sunt tentaţi să osândească pe aproapele lor, sunt la fel de clare şi de teribile. Odată şi odată, tăcerea trebuie spulberată. Rândurile care urmează sunt dedicate Rahelei pe care am cunoscut‑o, Rahelei care a fost maltratată cu cruzime de cei în care a avut încredere. Ele sunt de asemenea dedicate tuturor Rahelelor, cunoscute sau necunoscute, care au trebuinţă de mângâiere sau consolare.
[…]
(iii) Despre alegerea şi cinstirea conducătorilor Bisericii
Biserica este Trupul şi Mireasa lui Hristos, Dumnezeu‑Omul. În împărăţia iubirii Lui, toţi suntem stăpâni pentru că toţi suntem una întru El. Drept simbol şi chezăşie a împărăţiei lui Dumnezeu pe pământ, Biserica se cuvine să fie locul unde predomină iubirea şi egalitatea. Paradigma Bisericii este Sfânta Treime. Relaţia armonioasă dintre Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt trebuie să se reflecte şi să fiinţeze în viaţa Bisericii în lume. Deşi există distincţii între cele trei Ipostasuri ale dumnezeirii – Tatăl este fără de început, Fiul Unul‑Născut este deofiinţă cu Tatăl, iar Sfântul Duh purcede de la Tatăl –, Ei sunt un singur Dumnezeu în trei feţe.
Prin întruparea, viaţa, moartea şi învierea Domnului nostru Iisus Hristos, umanitatea este potenţial incorporată în viaţa dumnezeirii. Prin împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Hristos Cel înviat, noi primim viaţa cea veşnică. În ultimă instanţă, nici un credincios al Bisericii nu e subordonat autorităţilor lumeşti, care sunt supuse imperfecţiunii; toţi suntem subordonaţi lui Hristos, Capul Bisericii. El este Domnul nostru. El e „viţa cea adevărată”, iar Tatăl ceresc e „lucrătorul” viei. El ne cere să rămânem în El, întru iubirea Lui, şi să‑I îngăduim să rămână în noi, iubindu‑ne unii pe alţii precum ne‑a iubit El, pentru a aduce „roadă multă” şi „laudă multă” să aducem Tatălui ceresc (cf. Ioan 15, 1‑17).
Pietatea ortodoxă îi cinsteşte în mod deosebit pe slujitorii hirotoniţi ai Bisericii cărora li s‑au încredinţat locuri de frunte în ierarhia bisericească, rugându‑se neîncetat pentru ei. Slujirea pastorală în numele lui Iisus Hristos este atât de importantă şi responsabilitatea ei e atât de mare, încât nu se poate să nu le datorăm respect şi recunoştinţă tuturor celor ce şi‑au dedicat viaţa acestei sfinte lucrări. A‑i cinsti pe ierarhii noştri devine o datorie de onoare, cu atât mai mult cu cât diaconii şi preoţii îi cinstesc şi ei, la rândul lor, demonstrând astfel că sunt instrumente autentice ale iubirii şi păcii dumnezeieşti pe care le dăruiesc credincioşilor pentru a le înfrumuseţa şi călăuzi viaţa de zi cu zi.
Cu toate acestea, aspectele formale ale cinstirii ierarhilor îi pot uneori îndepărta atât pe ei, cât şi pe diaconii şi preoţii care‑i însoţesc în slujire de credincioşii pe care sunt chemaţi să‑i iubească şi să‑i slujească. Unii dintre noi au impresia că ierarhii sunt aşezaţi undeva sus, pe un fel de soclu, fiind desprinşi de realităţile zilnice şi inaccesibili oamenilor de rând. Pe de altă parte, dacă unii dintre ei nu‑şi refuză nimic şi‑şi satisfac toate gusturile, ajung să creadă că fac parte dintr‑o categorie superioară, cu totul privilegiată, căreia i se cuvin drepturi speciale. O asemenea atitudine contravine învăţăturilor lui Hristos şi spiritului hristic de comuniune întru iubire, smerenie şi slujire.
Din nefericire, tradiţia şi pietatea creştină i‑a aşezat pe păstorii Bisericii pe un piedestal prea înalt, făcându‑i aproape inabordabili pentru majoritatea oamenilor, asupra cărora îşi exercită o teribilă şi indisputabilă autoritate. Adeseori, credincioşii evlavioşi îi consideră înzestraţi cu puteri supraomeneşti, „egali cu îngerii” – pentru a‑l cita pe Sfântul Ioan Gură de Aur. Este extrem de periculos pentru un păstor bisericesc să se considere pe el însuşi deasupra celorlalţi oameni. Puterea clericilor este oricum foarte mare, având în vedere faptul că au acces la tainele sufletului omenesc, această zonă extrem de vulnerabilă a făpturii umane, şi că sunt preocupaţi de felul în care se raportează credincioşii la Dumnezeu. Desigur, clericii sunt icoana calităţii de preot a lui Hristos şi a slujirii Sale de arhiereu, dar aceasta nu‑i absolvă de a lua aminte la limitele lor personale şi interpersonale, fizice şi spirituale. Întorcându‑ne la Sfântul Ioan Gură de Aur, precizăm că el respingea cu hotărâre orice formă de „angelolatrie” în viaţa şi lucrarea preoţească.
Unii presupun în mod eronat că părinţii duhovniceşti au atins stadiul de desăvârşire umană, fiind întru totul vindecaţi de păcat. Ce bine ar fi dacă ar fi aşa! Dar oare nu ne‑a prevenit Hristos Domnul:
Scoate mai întâi bârna din ochiul tău şi numai atunci vei vedea să scoţi paiul din ochiul fratelui tău (Matei 7, 5)?
Alţii consideră că cele trei trepte ale sacerdoţiului – diaconia, preoţia şi episcopatul – corespund celor trei niveluri ale evoluţiei spirituale: purificarea, iluminarea şi desăvârşirea. Ar fi ideal dacă toţi cei ce râvnesc să fie diaconi, preoţi sau episcopi ar atinge cele trei stadii de dezvoltare spirituală înainte de a fi hirotoniţi! Un asemenea deziderat însă e foarte dificil de realizat în contextul vremurilor noastre. Cum s‑ar putea stabili şi evalua aceste trepte de evoluţie spirituală? Există suficienţi candidaţi calificaţi să împlinească exigenţele duhovniceşti ale Bisericii din zilele noastre?
Chiar dacă un candidat la preoţie a atins un anumit grad de catarsis spiritual, aceasta nu înseamnă că este pe deplin purificat pentru restul vieţii sale, fiindcă se va afla într‑o luptă neîncetată cu firea umană căzută până la răsuflarea cea de pe urmă (cf. I Corinteni 9, 27). Evoluţia spirituală este un proces continuu care se desfăşoară de‑a lungul întregii vieţi; ea începe cu mult înainte de hirotonie, continuă după ce ne‑am asumat responsabilităţile pastorale şi durează până în ultimul moment al vieţii noastre pământeşti.
Desigur, cu cât ne vom sfinţi mai mult prin comuniunea cu Dumnezeu şi printr‑o smerită fuziune cu lumea pe care a creat‑o El, cu atât mai bine Îl vom sluji pe Dumnezeu, Biserica şi lumea. Acesta este sensul în care trebuie înţeleasă chemarea de a ne purifica, ilumina şi desăvârşi, drept condiţie necesară hirotoniei. Atât exigenţele canonice privitoare la hirotonie, cât şi practica de a alege părinţi duhovniceşti din rândul clericilor trebuie să fie percepute în această lumină.
Din nefericire, acolo unde secerişul e mult, dar lucrătorii sunt puţini (Matei 9, 37), vor fi cazuri în care alegerea părinţilor sufleteşti nu se va putea face cu succes. Cu toate acestea, lucrarea Bisericii se cuvine a fi îndeplinită – şi, pentru a fi o lucrare autentică şi bineplăcută lui Dumnezeu, ea trebuie să fie o preamărire a Sfintei Treimi. Superficialitatea şi excesiva încredere în sine cu care unii clerici privesc slujirea pastorală săvârşită în numele lui Iisus Hristos şi grija faţă de sufletele care le‑au fost încredinţate dovedesc lipsa unei conştiinţe preoţeşti adecvate.
Toţi suntem căzniţi de patimi şi slăbiciuni – unii mai mult, alţii mai puţin. Întocmai celorlalţi oameni, şi diaconii, preoţii, stareţii sau episcopii sunt păcătoşi care au nevoie de vindecare. Dacă cei ale căror răni nu sunt încă pe deplin tămăduite ajung în poziţii de autoritate, se va amplifica riscul ca afecţiunea lor spirituală să‑i lezeze pe alţii sau chiar să se transmită altora, aşa cum se transmit viruşii. Este de asemenea posibil ca ei să se înconjoare de persoane care suferă de aceleaşi afecţiuni. Verificarea atentă a candidaţilor la preoţie are o importanţă deosebită. Biserica trebuie să se orienteze spre cei cu o spiritualitate matură, echilibraţi psihic, înzestraţi cu smerenie şi discernământ, fără să precupeţească nici un efort în alegerea şi pregătirea lor, ajutându‑i apoi să‑i instruiască pe cei pe care‑i conduc – pe tărâm educativ, psihologic şi, mai presus de toate, spiritual. „Vrednic este!” să nu fie rostit decât atunci când cel ce urmează să fie hirotonit a atins un înalt nivel duhovnicesc.
Revenind la cele afirmate mai înainte, să reţinem că oricât de riguros ar fi procesul de alegere, hirotonie şi numire a ierarhilor, preoţilor, stareţilor, stareţelor, duhovnicilor, consilierilor eparhiali şi a personalului ecleziastic, chiar şi cei mai buni dintre ei sunt departe de a fi atins perfecţiunea şi au nevoie de îndreptare: Nimeni nu este drept, nu e drept nici unul! (Romani 3, 10). Tot omul e supus ispitei şi trebuie să se lupte cu firea umană căzută. Unul singur este desăvârşit; Unul singur este sfânt (cf. I Petru 1, 16).
Nimeni nu se poate vindeca fără ajutorul medicului. Toţi avem nevoie de un tămăduitor duhovnicesc. Aceasta este învăţătura lipsită de echivoc a Sfinţilor Părinţi, aşa cum arătam în capitolele anterioare. Uităm prea uşor că şi preoţii, duhovnicii şi episcopii au aceeaşi trebuinţă de terapie neîncetată ca şi mirenii. Cine poate pretinde că a atins perfecţiunea? Cu toate acestea, există ipoteza tăinuită că părinţii duhovniceşti au fost deja întru totul vindecaţi. Necesitatea de purificare permanentă a clericilor a fost subliniată de Sfântul Grigorie Teologul:
Toţi suntem făpturi imperfecte chemate la desăvârşire prin harul lui Dumnezeu, care este împreună‑lucrător cu propria noastră voinţă. Toţi avem trebuinţă de cineva care să mijlocească pentru noi pentru a dobândi iubirea dumnezeiască cea atotvindecătoare. Se cuvine ca toţi să avem un părinte duhovnicesc, un povăţuitor spiritual – fie că suntem mireni, diaconi, preoţi, monahi, monahii, stareţi, stareţe, duhovnici, episcopi, arhiepiscopi, mitropoliţi sau patriarhi. Pe drumul spre sfinţenie, conducătorii Bisericii călătoresc împreună cu credincioşii. Este o călătorie comună. Nici unul dintre noi nu se desăvârşeşte singur, nici unul nu se mântuieşte singur. Toţi avem trebuinţă de rugăciunile celorlalţi, de dragostea lor, de sprijinul lor, de comuniunea cu ei, care să ne ocrotească şi să ne încurajeze, să susţină ceea ce e bun în noi şi să ne atragă atenţia asupra defectelor pe care trebuie să le corectăm. Iată ce înseamnă a aparţine Trupului lui Hristos.
(iv) Păcatul instituţionalizat şi harul instituţionalizat
Chiar dacă folosirea improprie a autorităţii în Biserică ne poate priva de comuniune, nu trebuie să ajungem niciodată să ignorăm mila, compasiunea, compătimirea celor aflaţi în suferinţă. Orice abuz de putere trebuie demascat imediat şi recunoscut ca atare. Chiar dacă păcatul e o realitate a vieţii, el nu e adevărul ei. Noi însă preferăm să ascundem prezenţa păcatului în relaţiile Bisericii cu oamenii şi să scoatem în evidenţă prioritatea harului. În timp ce „harul instituţionalizat” e proclamat triumfalist, „păcatul instituţionalizat” e rareori spovedit – ceea ce înseamnă a abuza atât de noţiunea de păcat, cât şi de noţiunea de har, deoarece, dincolo de dimensiunea lor personală şi cosmică, păcatul şi harul au şi o dimensiune socială. Să nu ne ocupăm doar de nelegiuirile şi nedreptăţile care au loc în economie şi în ecologie, ci să ne amintim că păcatele şi abuzurile pot exista şi în instituţii tradiţional identificate cu lucrarea harului dumnezeiesc sau pot fi chiar provocate de ele uneori.
Acest aparent contrast nu constă în diferenţele dintre instituţie şi inspiraţie sau dintre lege şi har, ci în discrepanţa dintre „harul divin” şi „instituţiile păcătoase”, dintre elementele harismatice ale Bisericii şi manifestările abuzive ale autorităţii instituţionale. Am menţionat deja că Biserica lucrează pe două niveluri complementare, care păstrează integritatea Evangheliilor: cel ierarhic (văzut) şi cel duhovnicesc (nevăzut), cel exterior şi cel interior, cel administrativ şi cel profetic. Între aceste două aspecte nu se cuvine să existe nici juxtapunere, nici opoziţie. Structurile ecleziale trebuie să înceteze să mai facă abuz de har şi să nu capituleze niciodată în faţa păcatului, pentru a nu provoca suferinţe credincioşilor.
Unul dintre motivele care stau la baza folosirii improprii a autorităţii ecleziale este demarcaţia dintre har şi păcat, trasată cu multă stricteţe şi convingere de acei conducători ai Bisericii care decretează că harul se află sub controlul şi în posesia Bisericii, iar păcatul ţine de lumea secularizată. Dar, aşa cum afirmam şi în capitolele precedente, harul nu trebuie izolat de firea umană (care e supusă păcatului), după cum nici păcatul nu trebuie identificat cu întunericul – deoarece el constituie o provocare ce poate duce, în ultimă instanţă, la purificarea lăuntrică a păcătosului şi poate fi o sursă de iluminare a acestuia. Cei ce manipulează puterea eclezială, pretinzând că deţin autoritatea asupra harului divin, întruchipează abuzul spiritual: pentru unii ca aceştia, ascultarea şi supunerea garantează dobândirea harului, în timp ce neascultarea duce în mod automat la „căderea din har” şi atrage după sine excomunicarea, nici mai mult, nici mai puţin.
Spre deosebire de abuzurile fizice, care provoacă răni trupului omenesc, şi de abuzurile comise asupra mediului înconjurător, care provoacă răni naturii, abuzurile spirituale lasă răni permanente în sufletele credincioşilor şi asupra trupului Bisericii. Acest lucru se întâmplă atunci când harul e drămuit de cineva din afara noastră, în loc să fie un dar obţinut prin lucrarea propriului discernământ, şi atunci când păcatul devine un prilej de a fi moralizaţi, în loc să fie identificat de noi înşine, arătat celor ce au competenţa duhovnicească necesară, iar apoi tămăduit prin harul lui Dumnezeu.
Nu intenţionez să sugerez că toţi cei ce deţin autoritatea spirituală distorsionează realitatea harului şi a păcatului, dar cred că puterea poate uneori să orbească conştiinţa; rezultatul este că cei ce nu folosesc autoritatea spirituală aşa cum se cuvine nu recunosc că‑i domină pe subordonaţii lor sau că‑i tratează cu asprime, ci consideră că acţionează în numele harului primit la hirotonie. A acţiona potrivit harului divin înseamnă a avea grijă de ceilalţi şi a le împărtăşi greutăţile şi necazurile. Pentru a evita abuzul de putere şi har, e bine ca cei aflaţi în poziţii de autoritate să se îngrijească să demonstreze responsabilitate şi un respect izvorât din dragoste şi smerenie. E paradoxal faptul că, în multe locuri, Biserica promovează un tip de conducere fundamental opus compasiunii şi comuniunii. Riscul de a păcătui şi de a‑şi folosi autoritatea în mod eronat ar trebui să‑i determine pe cei în cauză să se analizeze cinstit şi să‑şi modifice atitudinea incorectă şi comportările nepotrivite: aceasta ar fi o dovadă a faptului că instituţia pe care‑o reprezintă e un organism sănătos. În cazul în care ei resping autoanaliza critică, înseamnă că avem de‑a face cu un organism bolnav.
Din nefericire, harul divin, care este infinit, e redus la dimensiunile instituţionale ale Bisericii şi identificat cu reprezentanţii Bisericii, care socotesc că el acţionează „mecanic” şi că numai modul lor de a‑l administra e cel „corect”; cu alte cuvinte, în concepţia lor, Biserica este un fel de „vrăjitor din Oz” pe tărâmul căruia harul lucrează în mod magic.
Refuzul unora dintre preoţi sau ierarhi de a accepta că atât ei, cât şi instituţiile ecleziologice sunt supuse păcatului dovedeşte pierderea harului. Numai activarea conştiinţei în direcţia recunoaşterii propriilor păcate ne poate apropia de harul divin; în caz contrar, păcatul se va transmite de la o generaţie la alta, instituţionalizându‑se. Deschiderea spre har este demonstrată de exprimarea sinceră a mâhnirii faţă de instituţionalizarea harului. Prin urmare, se cuvine ca atât instituţiile, cât şi cei ce se află în fruntea acestora să se străduiască să‑şi redobândească sensibilitatea şi capacitatea de a‑şi înţelege şi accepta vulnerabilităţile, deplângându‑şi învârtoşarea inimii (cf. Evrei 3, 8).
(v) Idealizarea preotului şi fenomenul de „transfer de imagine”
Biserica trebuie să se ferească de a‑şi idealiza sau idolatriza conducătorii, transformându‑i în zei şi venerându‑i. Nu avem decât un singur Stăpân suprem – aceasta e realitatea pe care o mărturiseşte întreaga Biserică în fiecare duminică, înainte de celebrarea Sfintei Euharistii. Dacă îi vom idealiza pe păstorii noştri, îi vom aşeza într‑o categorie singulară, excluzându‑i, de fapt, din comunitate. În orice situaţie, idealizarea echivalează cu o dezumanizare. Preoţii sau ierarhii nu mai au prilejul să înveţe din propriile greşeli, pentru că, idealizaţi fiind, nu le e permis să facă nici o greşeală! Ei sunt obligaţi să fie desăvârşiţi. Din pricină că nici unul dintre noi, oamenii, nu e desăvârşit, unii simt nevoia de a‑şi ascunde slăbiciunile, pretinzând, „de dragul credincioşilor”, că sunt mai virtuoşi decât sunt în realitate. În felul acesta se insinuează în ei ipocrizia, iar rănile lor lăuntrice se infectează şi se agravează. Să‑i privim pe preoţi şi pe episcopi ca pe nişte oameni ca toţi oamenii, cu defecte şi calităţi – păcătoşi şi sfinţi ca oricare dintre noi.
Într‑un remarcabil studiu despre conduita sexuală inadecvată a unora dintre clerici, Candace R. Benyei analizează fenomenul de idealizare a păstorilor Bisericii, aducând în discuţie conceptele psihologice de „transfer” şi „contratransfer” sau „transfer secundar” de personalitate:
„[…] Transferurile şi contratransferurile de iubire sunt alcătuite din toate pasiunile iraţionale, toate falsele iubiri şi toate experienţele afective nereuşite ale unei persoane sau, mai precis, din dorinţa avidă de a poseda obiectul unei afecţiuni imaginare. Adevărata dragoste însă nu poate exista decât într‑o relaţie autentică, atunci când cele două persoane implicate într‑o relaţie de afecţiune au încetat de a mai avea iluzii unul despre celălalt, chiar dacă acest fapt poate fi uneori dureros, nu văzându‑se ca prin oglindă, în ghicitură (I Corinteni 13, 12), ci văzându‑se faţă către faţă, aşa cum sunt ei în realitate. Nu este deloc greu pentru un preot surmenat şi lipsit de afecţiune să cadă în capcana de a crede că puternicele sentimente induse prin aceste fenomene de transfer şi contratransfer sunt indiciile unei iubiri de care n‑a avut niciodată parte şi pe care, în sfârşit, a dobândit‑o – o iubire adevărată, căreia i se abandonează fără să se gândească câtuşi de puţin la consecinţele unui astfel de abandon.”
Idealizarea preotului sau fenomenul de „transfer de imagine” trebuie recunoscut ca atare. Să veghem cu toată grija ca nu cumva amabilitatea, îngăduinţa, concesiile şi vulnerabilitatea preoţilor, pe de o parte, şi admiraţia credincioşilor faţă de aceştia sau chiar idolatrizarea lor de către credincioşi, pe de altă parte, să ajungă să constituie temeiuri de manevrare a oamenilor de către unii conducători spirituali care‑şi urmăresc satisfacerea ambiţiilor personale, a setei lor de putere sau a dorinţei de a fi iubiţi. Ajunşi aici, aş îndrăzni să definesc abuzul de autoritate spirituală drept diferenţa categorică dintre cei ce‑I slujesc lui Dumnezeu şi credincioşilor cu smerenie şi dragoste jertfelnică şi cei ce‑şi impun voinţa asupra acestora din urmă, profitând de naivitatea lor şi exploatându‑i din punct de vedere fizic, afectiv sau duhovnicesc.
(vi) Responsabilităţile conducătorilor Bisericii
În trecut, atât creştinii răsăriteni, cât şi cei apuseni considerau Taina Preoţiei drept suprema formă de slujire întru iubire. Neîndoielnic, misiunea povăţuitorilor spirituali este aceea de a afirma, consolida şi susţine câte sunt adevărate, câte sunt de cinste, câte sunt drepte, câte sunt curate, câte sunt vrednice de iubire, câte sunt cu nume bun (Filipeni 4, 8). Obiectivul principal al relaţiei preotului cu credincioşii este desfiinţarea păcatului şi restaurarea vieţii (cf. Ioan 10, 10). Pe baza acestei relaţii care duce la metamorfozarea lăuntrică a omului, lumea va putea afla în Biserică vindecarea şi echilibrul spiritual după care tânjeşte. În acest fel, Biserica îşi va îndeplini misiunea ei de a binevesti săracilor, de a‑i vindeca „pe cei zdrobiţi cu inima”, de a le vesti „robilor libertatea şi orbilor vederea” şi de a‑i slobozi „pe cei apăsaţi” (cf. Luca 4, 18‑19).
Conştient de aptitudinile şi înzestrările sale, care sunt daruri ale lui Dumnezeu, cel ce a preluat îndatoririle de slujitor al Domnului trebuie să ia neîncetat aminte la deficienţele şi limitele proprii, mai ales la slăbiciunile şi ispitele personale, interpersonale şi spirituale de care trebuie să aibă grijă să se ferească necontenit, supraveghindu‑se cu multă vigilenţă. Slujitorii Bisericii au responsabilitatea de a se comporta totdeauna într‑o manieră adecvată celor chemaţi să vindece rănile sufleteşti ale oamenilor şi să le înlesnească evoluţia pe plan spiritual. Orice acţiune contrară atingerii acestor obiective va avea drept consecinţă lezarea celor ce le‑au fost încredinţaţi, de multe ori însoţită de convingerea acestora că ei sunt cei vinovaţi şi că nu sunt vrednici de a fi iubiţi de Dumnezeu şi iertaţi de El – Cel pe care slujitorii Bisericii sunt chemaţi să‑L reprezinte.
Grija deosebită pentru responsabilitatea morală pe care‑o presupune slujirea pastorală l‑a determinat pe Sfântul Isidor Pelusiotul să afirme următoarele într‑una dintre cele mai semnificative scrisori ale sale despre autoritatea spirituală:
„Răspunderea nu este una uşoară, ci e foarte grea; este o slujire dificilă, plină de obligaţii, căci nu e vorba despre o autoritate pentru care nu se dă socoteală; necesită o mare atenţie la detalii, întocmai celei cerute în ştiinţa medicinei, nu o supraveghere tiranică; presupune luare‑aminte şi sensibilitate, nu putere nestăpânită”.
De nu vă veţi reveni şi nu veţi fi ca pruncii, spune Domnul nostru Iisus Hristos, nu veţi intra în Împărăţia cerurilor (Matei 18, 3). Acest avertisment nu este adresat numai mirenilor, ci fiecărui membru şi slujitor al Bisericii. Conducătorii Bisericii să nu îngăduie poziţiei lor să‑i facă să se simtă superiori celorlalţi oameni. Sfântul Ignaţiu Teoforul, episcopul Antiohiei, scria:
„Nimeni să nu se trufească cu rangul său sau să se considere superior, căci credinţa şi dragostea sunt totul, şi ele vor precumpăni asupra tuturor lucrurilor”.
(vii) Dinamica puterii în slujirea pastorală şi călăuzirea spirituală
Îndrumarea duhovnicească şi ucenicia spirituală nu presupun dominare şi subordonare. Toţi oamenii poartă în ei chipul lui Dumnezeu, toţi sunt egali între ei, toţi au o nepreţuită valoare. În ceea ce‑i priveşte pe creştinii botezaţi, toţi au primit Duhul Sfânt la Botez, intrând astfel în rândurile preoţiei împărăteşti (I Petru 2, 9) a Mântuitorului Hristos. Toţi sunt vrednici de cinste şi respect. Aşa cum spunea Sfântul Ioan Gură de Aur, dacă cei ce au primit hirotonia se consideră superiori celorlalţi oameni, se amăgesc pe ei înşişi; hirotonia înseamnă slujire, nu superioritate. Un părinte duhovnicesc autentic îşi jertfeşte viaţa pentru cei pe care‑i păstoreşte (cf. Ioan 10, 11), din dragoste pentru ei, iubindu‑i aşa cum i‑a iubit Hristos (cf. Ioan 13, 34). Aceasta este singura sa autoritate, singura sa „putere” – puterea unui părinte duhovnicesc hristic (cf. Ioan 10, 11). Descriind consecinţele suferite de preoţii care‑şi folosesc greşit autoritatea, Sfântul Ioan Gură de Aur afirma că preferă anarhia unei autorităţi întrebuinţate cu netrebnicie. Realitatea contemporană ne ajută să redefinim cu vigilenţă şi ingeniozitate conceptele de îndrumare duhovnicească şi ascultare, dar şi să le desăvârşim, ajutându‑ne să facem deosebirea între autoritatea spirituală autentică şi cea disimulată.
Există mentori duhovniceşti care le pretind fiilor şi fiicelor lor duhovniceşti o deplină şi necondiţionată ascultare. Absenţa smereniei îi determină să dorească să‑i stăpânească pe alţii. Încercând să distragă atenţia de la faptul că urmăresc doar să‑şi impună autoritatea, ei îşi justifică atitudinea necreştină făcând apel la „spiritualitatea” crucii; în acest fel, o relaţie disfuncţională ajunge să fie explicată „logic” prin prisma „răstignirii voii proprii”, argumentul principal fiind că voinţa unui fiu duhovnicesc se cere biruită pentru ca acesta să se smerească, deoarece numai prin smerenie va putea evolua spiritual. S‑ar putea replica: „Într‑o asemenea situaţie, cum se poate verifica dacă mentorul duhovnicesc îşi menţine smerenia, lepădându‑se de propria voie?” Tradiţia patristică identifică această încălcare a legilor duhovniciei, această constrângere a ucenicilor de a‑l asculta pe părintele lor spiritual în condiţiile în care ascultarea devine o satisfacere a ambiţiilor personale ale acestuia, cu păcatul desfrânării. Sfântul Marcu Ascetul afirma acest lucru fără nici un echivoc:
„Cel care amestecă în ascuns în poruncă voia sa este un desfrânat”.
Dincolo de faptul că întrebuinţarea improprie a autorităţii duhovniceşti e o formă de desfrânare spirituală, ea este şi o formă de autism spiritual – oamenii şi lucrurile ajungând să fie percepute în funcţie de utilitatea pe care o au pentru aşa‑zisul mentor. Un astfel de mentor spiritual nu va putea niciodată pretinde că este de bună credinţă atunci când rosteşte binecunoscutele cuvinte ale Rugăciunii Domneşti: „facă‑se voia Ta [s.a.], precum în cer aşa şi pe pământ.”
Relaţiile spirituale care nu‑l implică decât pe unul dintre cei doi (duhovnic şi credincios) nu vor fi niciodată nişte relaţii sănătoase, iar relaţia spirituală dintre ei nu‑şi va putea atinge ţinta: un cuget eliberat de neguri, o inimă curată, voinţa de a iubi. Este necesară o angajare duhovnicească fermă atât din partea povăţuitorului sufletesc, cât şi a discipolului. Duhovnicul trebuie să se ferească de a le încătuşa voinţa fiilor şi fiicelor sale sufleteşti, după cum şi părinţii trebuie să se ferească de a‑i întărâta pe copiii lor, ca să nu se deznădăjduiască (Coloseni 3, 21).
Cel ce nu are o voinţă puternică nu se va respecta nici pe el însuşi, nici pe ceilalţi, pentru că nu învăţăm să‑i iubim pe alţii şi pe noi înşine decât printr‑un act de voinţă. De aceea, este imperios necesar să ne lepădăm de voinţa cea căzută, care ne împiedică să‑l iubim pe aproapele nostru, şi să primim iubirea lui Dumnezeu. E nevoie de un efort susţinut şi statornic pentru a ne restaura voinţa. Cel ce îşi „taie voia” încetează de a mai trăi din plin momentul prezent şi nu poate împlini voia lui Dumnezeu. Voinţa noastră nu trebuie să slăbească, ci să se întărească prin iubire, să meargă din putere în putere (Psalmi 83, 8).
Sensul creştin al lepădării de sine (cf. Matei 16, 24) nu constă în trădarea sau abandonarea sinelui, ci într‑o dinamică transfigurare lăuntrică aflată în centrul a ceea ce suntem şi facem. Să nu ne anihilăm voinţa, ci să o metamorfozăm în aşa fel încât să se poată exprima la modul optim. Încet‑încet, ucenicia duhovnicească ne învaţă să mergem alături de Hristos, să trăim şi să iubim cu intensitatea care ne‑a fost dăruită dintru începuturi, din zorii creaţiei.
(viii) Îndatoririle supravegherii pastorale
Preoţii şi ierarhii au în mod frecvent întrevederi de ordin confidenţial cu toţi cei care, la ceas de cumpănă şi vulnerabilitate acută, le solicită sprijin şi alinare sufletească. Deoarece în calitatea lor de părinţi sufleteşti ei sunt mijlocitorii prin intermediul cărora se manifestă iubirea lui Dumnezeu şi harul Lui, relaţiile lor cu credincioşii trebuie să fie pline de dragoste, sensibilitate şi grijă faţă de interesele şi binele acestora. În unele situaţii, e nevoie ca preocuparea faţă de propria persoană sau dorinţa de a fi noi înşine înţeleşi să fie lăsată deoparte de dragul unei iubiri mult mai mari, iubirea de semeni.
Credincioşii se smeresc de bunăvoie atunci când vin la spovedanie, dezvăluindu‑şi cu încredere slăbiciunile şi înfrângerile, nutrind speranţa de a fi întâmpinaţi cu multă compasiune, de a fi iertaţi de Dumnezeu şi tămăduiţi sufleteşte. Preotul are îndatorirea şi privilegiul de a‑i înconjura cu dragoste smerită pe credincioşii care vin la el în astfel de momente vulnerabile şi potenţial regeneratoare. În acest fel, el va oferi o mărturie vibrantă de solidaritate umană în duhul nemărginitei milostiviri dumnezeieşti faţă de întreaga creaţie. Implorând milă şi iertare pentru păcatele celor ce se căiesc sincer, ca şi cum ar fi vorba de sine însuşi, preotul se cuvine să nu uite niciodată că ei sunt cei pentru care a murit Hristos şi să conştientizeze faptul că şi el e la fel de păcătos şi neputincios şi capabil de a săvârşi răul ca şi cei ce îngenunchează în faţa lui Dumnezeu în prezenţa lui. În adâncul sufletului, să îngenuncheze şi el la picioarele crucii lui Hristos Domnul. Este multă bucurie în ceruri atunci când un păcătos se căieşte, şi părintele duhovnicesc este printre primii care simt această bucurie aici, pe pământ.
- Arhim. Nicholas Saharov de la Essex (nepotul si ucenicul Cuviosului Sofronie) – CEA MAI PROFUNDA SI EXHAUSTIVA SINTEZA DE TEOLOGIE DUHOVNICEASCA PE TEMA “ASCULTARII”, INTELEASA CA TAINA
- PARINTELE SYMEON COSSEC (Man. Saint Silouan) – conferinta de la Bucuresti despre PATERNITATEA SI CALAUZIREA DUHOVNICEASCA (audio + text): “Nimeni nu poate sa decida, cu de la sine putere, ca este parinte duhovnicesc!”
- SARUT MANA, PARINTE!
- Relatia duhovnic-ucenic si POSIBILELE GRESELI ALE PREOTILOR CARE SPOVEDESC: “Daca ne cunoastem masura, putem fi folositori”
- PARINTELE DAMASCHIN LUCHIAN – invataturi de baza despre TAINA SPOVEDANIEI, ROLUL DUHOVNICULUI si CONDITIILE AFLARII VOII LUI DUMNEZEU (video)
- ASCULTAREA, PRETEXTELE SI ABUZURILE EI – parintele Savatie pune punctul pe I
- PS Siluan despre faptul ca ASCULTAREA DE DUHOVNIC NU INSEAMNA SCLAVIE
- CUVIOSUL SERAPHIM ROSE DESPRE RAPORTAREA LA DUHOVNICI SI LA AUTORITATILE DUHOVNICESTI SI DESPRE CALAUZIRE
- “Harisma discernamantului in calauzirea duhovniceasca ortodoxa”: DUHOVNIC ISCUSIT, POCAINTA, MILA si CANON INTELEPT
- O VIAŢĂ DE ASCULTARE PE LÂNGĂ UN BĂTRÂN
- VIAŢA DUSA URMĂRIND SFATURILE DUHOVNICEŞTI
- Sfantul Nil Ascetul (12 nov.) – Cuvant despre cei care poarta CHIPUL EVLAVIEI CA PE O MOMEALA si fac din ea NEGUSTORIE
- Sfantul Nil Ascetul MUSTRA pe cei care cauta sa devina INVATATORII ALTORA pentru a dobandi SLAVA DE LA OAMENI si PUTERE PORUNCITOARE asupra acelora
- Conferinta de la Bucuresti (Facultatea de Drept) a MITROPOLITULUI IEROTHEOS: “Dumnezeu nu-Si impartaseste darurile celor care ‘dorm’, celor care nu lucreaza… SA NU DEZNADAJDUITI NICIODATA!” (video, audio, text)
Deci, Părintele Sofronie, vorbind despre ascultare, pomenea întotdeauna faptul că nu trebuie să rămânem la acest nivel, la o dependenţă psihologică de duhovnic, ci vorbea întotdeauna că ascultarea trebuie să ajungă în chip firesc la libertate. Spunea întotdeauna că între duhovnic si ucenic trebuie sa adie un aer de libertate, adică libertatea sa fie strâns unită cu iubirea. Iubirea se exprimă ca libertate. Te iubesc, adică îţi respect libertatea, vreau sa fii liber; iar libertatea trebuie să se exprime ca şi dragoste: sunt liber pentru aceasta şi iubesc. Si nu aşa cum spune filosofia existenţialistă: sunt călăuzit către nimic. Dacă dragostea nu se exprimă ca şi libertate, nu ajunge nimic altceva decât o dictatură. Si libertatea fără dragoste sfârşeşte în a deveni o anarhie. Spun asta pentru ca țin să accentuez că ascultarea de duhovnic nu trebuie să devina dependenţă. Ascultarea trebuie sa-l elibereze pe om si sa simtă amândoi ca sunt copii ai lui Dumnezeu.
Adresându-se fiilor săi duhovnicești, Sfântul Simeon Noul Teolog le spunea părinţi si fraţi. Paternitatea, părințenia duhovnicească nu face să fie anulată frăţietatea duhovnicească. Suntem mădulare ale Trupului lui Hristos şi unele din aceste mădulare ajută mădularele mai slabe. În viaţa duhovnicească se petrec lucruri similare cu cele ale vieții biologice. Copiii, care trebuie să facă ascultare de părinți, vor ajunge la un moment dat şi la un grad mai mare de independenţă. Omul îşi iubește părinții până la sfârșitul vieții, dar asta nu înseamnă că le va face ascultare ca un copil în deplină dependenţă de părinţii lui, aşa cum făcea în anii copilăriei, ci va dobândi un grad de independenţă tot mai mare faţă de ei. Îmi cer iertare foarte mult, din suflet, că vă spun lucrurile astea, pentru ca apar de obicei două greșeli duhovnicești. Una este această direcție: <Sunt om liber, ce nevoie am de ascultare?>, iar alții, pe de altă parte, ajung sa rămână dependenți, sa se simtă ființe dependente pana la sfârșitul vieții. Există, pe de altă parte, si părinţi duhovnici care acționează asupra fiilor duhovnicești cu o stăpânire deplină, îngrădindu-le deplin libertatea. Părintele Sofronie ca părinte, dar şi ca mamă duhovnicească – primise chiar un cuvânt de la Sfântul Siluan care i-a spus: „Când vei deveni părinte duhovnicesc, să nu uiţi sa te porţi şi ca o mamă duhovnicească!”. Iar noi, duhovnicii, sa nu uităm că misiunea noastră este sa-i facem pe ucenici fii ai lui Dumnezeu, copii ai lui Dumnezeu, şi nu fii duhovnicesti ai noştri, ba chiar discipoli. Exista diferență între ucenic si discipol. E nevoie de libertate duhovnicească, dar atenţie sa nu devina anarhie duhovnicească. […] În Biserică nu legăm pe nimeni, trebuie sa înțelegem. Si trebuie să înțelegem foarte bine însemnătatea libertăţii duhovnicești. Părintele Sofronie dădea o mare însemnătate libertăţii. Spunea ca atunci când lipsim pe cineva de libertate, el nu poate sa crească duhovnicește.
- DEVOTAMENTUL APOSTOLILOR si CHEMAREA CRESTINILOR DE A FI SAREA PAMANTULUI SI LUMINA LUMII. Sminteala facuta de acei clerici nevrednici din zilele noastre: “Din pacate, multi vin la preotie fara ravna si se manifesta ca niste functionari reci, fara frica de Dumnezeu si fara constiinta misiunii lor”
- SFANTUL IOAN INAINTEMERGATORUL si MISIUNEA PREOTEASCA in zilele noastre: “Este vremea ca toti clericii sa mai reduca din TEORIE si sa se intoarca la ASCEZA cea adevarata”. CAND (NU) ARE PUTERE CUVANTUL PREOTULUI?
- Presb. Dionisie Tatsis despre diversele invataturi ale SFANTULUI COSMA ETOLIANUL (✝24 august) aplicate la viata si vremurile noastre. DUMNEZEUL ADEVARAT vs. DEMONI, IUBIREA FAPTICA vs. IUBIREA TEORETICA: “Daca tu plangi si te tangui, iar eu stau jos, mananc, beau, dansez, cant, petrec, atunci iubirea mea este falsa”. Preotii intre DUHUL APOSTOLIC si DUHUL LUMESC
- SFANTUL GRIGORIE TEOLOGUL – episcopul ascet – despre cum ar trebui sa fie PREOTII SI EPISCOPII
- DE CE FUGEA DE PREOTIE SFANTUL GRIGORIE DE NAZIANZ? Cum trebuie sa fie preotul si de ce trebuie sa tina seama in slujirea sa? (I)
- Sfantul Grigorie de Nazianz: CUM TREBUIE SA FIE PREOTUL SI DE CE TREBUIE SA TINA SEAMA IN SLUJIREA SA? (II). “Suntem viteji impotriva binelui nostru si destepti impotriva sanatatii noastre”
- Sfantul Ioan Casian – o pilda despre dreapta socoteala in alegerea sfatuitorilor, despre deznadejde si despre compatimirea cu cei raniti de ispite si de patimi
- ALEGEREA DUHOVNICULUI, pericolul aparentelor inselatoare, “PACEA” SUPERFICIALITATII IMPATIMITE si usuratatea dezlegarii neroditoare la impartasanie
- PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX despre infricosata lucrare, suferinta si jertfa a PREOTIEI traite in adevar, despre MANGAIERE SI MUSTRARE LA SPOVEDANIE, despre DEPASIREA NEPUTINTEI DE A NE RUGA, INFRUNTAREA MORTII si multe altele
- PARINTELE ZAHARIA ZAHAROU – conferinta de la Bucuresti (II), raspunsuri la intrebari (audio + text): BINECUVANTAREA DURERII INIMII si SCOALA LITURGHIEI: “Fără o inimă îndurerată, nu putem să ne îndeplinim slujirea ca duhovnici, nici nu putem să slujim Sfânta Liturghie cum se cuvine”
- PARINTELE RAFAIL CATRE PREOTI – chemare rusinata si dureroasa la pocainta. “Noi toti suntem un singur om, spovedania mea este spovedania ta…”
- Parintele Rafail Noica despre NESIMTIREA DUHOVNICEASCA, simturile duhovnicesti, CAUTAREA VOII LUI DUMNEZEU, taierea voii si TAINA ASCULTARII (audio si text)
- HRISTOS SI PĂSTORII – Pastorala de Craciun a PS SEBASTIAN, Episcopul Slatinei, despre asaltul anticlericalist din zilele noastre si despre denigrarea si marginalizarea Bisericii din pricina caderilor unor slujitori
- PREDICA MUSTRATOARE A PS SEBASTIAN PASCANU: “In noi se stinge Duhul, ne napadeste formalismul; ne pustieste secularismul; practicam un crestinism din ce in ce mai teoretic”
- PS IGNATIE MURESANUL despre SECULARIZAREA DIN INTERIORUL BISERICII si CALDURA SUFLETEASCA prin care ar trebui apropiati de Dumnezeu tinerii si cei necredinciosi. CUM DAM MARTURIE DESPRE HRISTOS?
- PARINTELE ARSENIE BOCA – ICONOMII TAINELOR (1)
- PARINTELE ARSENIE BOCA – ICONOMII TAINELOR (2)
***
- Arhimandritul Sofronie, scriind DIN ADANCA DURERE A INIMII SI IMPREUNA-PATIMIRE, despre IUBIREA DE PUTERE CARE SFASIE TESUTUL VIETII: “Unora li se pare ca, daca iti pot face vreun rau, trebuie sa se foloseasca de acea putinta, ca omul, de frica raului sa lucreze pentru ei”
- EVANGHELIA PARASITA. Despre intaietate, ierarhii, competitie, interese vs. slujirea smerita si supusa. “Nu stiti ce cereti! INTRE VOI NU TREBUIE SA FIE ASA!”
- Parintele Sofronie despre PATIMA STAPANIRII SI A INJOSIRII CELORLATI
- Talcuire evanghelica actuala despre cei care AU PRETENTII DE LA DUMNEZEU si isi insusesc CU OBRAZNICIE drepturi si rasplati
- Predici audio la Duminica a V-a a Postului Mare despre IUBIREA DE STAPANIRE, BADARANIA SUFLETELOR NOASTRE si RASTURNAREA IERARHIILOR OMENESTI INAINTEA LUI DUMNEZEU: “Cel ce vrea sa fie primul – sa le fie tuturor sluga, ar trebui sa se bata pe ultimul loc”
Cred ca intr-o anumita masura, aceste cuvinte sunt intrigante deoarece sunt foarte ciudate ca exprimare si sunt greu de inteles, este mult echivoc…totusi exista puncte mai limpezi, mai apropiate de gandirea lina si profunda a Sfintilor Parinti, cum ar fi relatia dintre un duhovnc si un ucenic care este marcata de smerenie si jertfa profunda din partea duhovnicului si ucenicului
@ anonim:
Ce anume e echivoc si neclar? Sunt observatii foarte realiste, chiar daca folosesc si limbajul psihologic, dar se bazeaza in mare masura pe Sfintii Parinti.
Sf. Nil Ascetul:
Iar că e propriu oamenilor uşurateci, cari n’au de la ei înşişi nici un folos, să ia asupra lor uşor conducerea altora, e vădit şi din experienţă. Căci nu s’ar îndemna cineva, care a gustat liniştea şi a început cât de cât să se ocupe cu contemplaţia, să-şi lege mintea de grijile celor trupeşti, desfăcând-o dela cunoştinţă şi trăgând-o spre lucrurile pământeşti, odată ce se află în cele înalte.
Lucrul acesta e şi mai vădit din acea pildă, aşa de vestită, pe care le-a spus-o Iotam Sichemiţilor, zicând:
„Au plecat odată copacii pădurii să-şi ungă peste ei împărat. Şi au zis către viţă: vino şi împărăteşte peste noi. Şi a zis viţa: Lăsa-voiu eu oare rodul meu cel bun, pe care 1-a slăvit Dumnezeu şi oamenii, ca să merg să stăpânesc peste copaci” ? De asemenea n’a primii nici smochinul pentru dulceaţa lui, nici măslinul pentru uleiul lui. Mărăcinele însă, lemn neroditor şi spinos, a primit stăpânirea, o stăpânire care nu avea nici în ea şi nu afla nici în copacii supuşi, nimic care să o facă plăcută. (1)
Căci pilda spune nu de copacii Raiului, ci de ai pădurii, că au lipsă de conducere. Astfel precum vita, smochinul şi măslinul n’au primit să stăpânească peste copacii pădurii, bucurîndu-se mai mult de rodul lor decât de cinstea domniei, tot aşa cei ce văd în ei vreun rod al virtuţii şi simt folosul lui, chiar dacă îi vor sili mulţi la această domnie, nu primesc, preţuind mai mult folosul lor decât conducerea altora.
Iar blestemul, pe care li 1-a vestit în parabolă mărăcinele copacilor, vine şi asupra oamenilor cari fac la fel cu aceia. „Căci sau va ieşi, zice Scriptura, foc din mărăcine şi va mistui copacii pădurii, sau va ieşi din copaci şi va mistui mărăcinele”. Aşa şi între oameni,
odată ce s’au făcut învoieli nefolositoare, neapărat va urma o primejdie, atât pentru cei ce s’au supus unui învăţător neîncercat, cât şi pentru cei ce au primit stăpânirea în urma neatenţiei ucenicilor. De fapt neiscusinţa învăţătorului pierde pe învăţăcei. Iar negrija învăţăceilor aduce primejdie învăţătorului, mai ales când la neştiinţa aceluia se adaugă trândăvia lor. Căci nici învăţătorul nu trebue să uite ceva din cele ce ajută la îndreptarea supuşilor, nici învăţăceii nu trebue să treacă cu vederea ceva din poruncile şi sfaturile învăţătorului.
Pentru că e lucru grav şi primejdios, atât neascultarea acelora, cât şi trecerea greşelilor cu vederea din partea acestuia. Să nu creadă învăţătorul că slujba lui este prilej de odihnă şi de desfătare. Căci dintre toate lucrurile cel mai ostenitor este să conduci sufletele. Cei ce stăpânesc peste dobitoacele necuvântătoare, nu au nicio împotrivire din partea turmelor şi de aceea lucrul lor merge de cele mai multe ori bine. Dar celor ce sunt puşi peste oameni, felurimea năravurilor şi viclenia gândurilor le face foarte grea conducerea, şi cei ce o primesc trebue să se pregătească pentru o luptă obositoare.
Ei trebue să îndure fără supărare scăderile tuturor, iar datoriile neîmplinite din pricina neştiinţii, să-i facă să le cunoască, cu îndelungă răbdare.
De aceea vasul de spălat din templu îl ţin boii, iar sfeşnicul s’a turnat întreg şi a fost bătut din ciocan. (2) Sfeşnicul arată că cel ce vrea să lumineze pe alţii, trebue să fie solid din toate părţile şi să nu aibă nimic uşor sau gol; şi să fie ciocănite afară toate cele de prisos, cari nu pot folosi ca pildă a unei vieţi fără prihană, celor ce ar privi. Iar boii de sub vasul de spălat arată că cel ce ia asupra sa o astfel de lucrare, nu trebue să lapede nimic din cele ce vin asupra lui, ci să poarte şi poverile şi întinăciunile celor mai mici, până ce este neprimejdios de a le purta. Căci de sigur dacă vrea să facă curate faptele celor ce vin în preajma lui, e de trebuinţă să primească şi el oarecare întinăciune; de vreme ce şi vasul de spălat, curăţind mâinile celui ce se spală, primeşte însuşi întinăciunea aceluia. Cel ce vorbeşte despre patimi şi-i curăţă pe alţii de astfel de pete, nu poate trece peste ele nemurdărit; căci însăşi amintirea obişnueşte să întineze cugetarea celui ce vorbeşte despre ele. Pentrucă chiar dacă nu se întipăresc chipurile lucrurilor urîte în semne săpate mai adânc, totuşi întinează suprafaţa minţii, tulburând-o prin desfăşurările cuvântului ca prin nişte culori necurate.
Povăţuitorul mai trebue să aibă şi ştiinţă, ca să nu-i fie necunoscută niciuna din uneltirile vrăjmaşilor şi să poată să dea la lumină laturile ascunse ale războiului, celor încredinţaţi lui. în felul acesta, descriindu-le de mai înainte cursele vrăjmaşului, le va face biruinţa neostenicioasă şi-i va scoate încununaţi din luptă. Dar e rar un povăţuitor ca acesta şi nu se găseşte uşor.
1) Jud. 9, 7 urm
2) Exod 25, 31 urm.
O carte foarte bună scrisă de Sf. Nicodim Aghioritul:
https://books.google.ro/books?id=7iYXBAAAQBAJ&pg=PT14&dq=Carte+foarte+folositoare+de+suflet&hl=ro&sa=X&ved=0CDEQ6AEwAGoVChMI_LKN7NW2yAIVAT4UCh1xEwud#v=onepage&q=Carte%20foarte%20folositoare%20de%20suflet&f=false
Adevarul este ca in Biserica (romana cel putin) domneste un fel de „lege a tacerii” care depaseste, dupa mine, granitele unei firesti si laudabile discretii crestine. Sunt multe lucruri care trebuie spuse, explicate, asumate.
Eu rezonez cu textul de mai sus, pt ca am vazut cu ochii mei astfel de „transferuri” – in cel mai exact sens psihanalitic cu putinta, din pacate – prin care duhovnicul se transforma, uneori fara voia lui, intr-un soi de idol.
Sunt multe erori pe care crestinii le comit, nu doar in relatia cu duhovnicul, dar chiar in raportarea lor la credinta. Si asta se intampla pt ca Biserica nu explica suficient, tinand cont de realitatile cu care prezentul ne provoaca, ce inseamna CONCRET trairea crestina. Toti suntem mai degraba autodidacti, interpretam dupa capul nostru textele Scripturii, marile scrieri patristice, dogma etc.. Sigur ca acest lucru este firesc pana la un punct, pentru ca propria experienta este cea care pana la urma deschide portile intelegerii, Dar uneori mi se pare ca pastorii ne lasa poate cam mult sa ratacim pe langa cale, si ca un plus de transparenta nu ar strica deloc. Sunt lucruri care, pur si simplu, trebuie spuse pe nume, recunoscute. Sunt greseli pe care Biserica le-a comis si le comite, si care ar fi mult mai bine daca ar fi cu simplitate asumate. Uneori predicile se reduc la o simpla lectie de morala usor puerila, ceea ce e cam putin intr-o lume atat de subtil pervertita. Si, da, de multe ori am impresia ca sunt subiecte tabu in Biserica si ca, intr-un fel sau altul, ne prefacem ca nu le vedem.
Da, ascultarea este f importanta. Dar ea nu tr confundata cu idolatria. E o granita subtila pe care pastorii nostri sunt chemati sa o clarifice si lamureasca pt credinciosi. La fel ca multe alte lucruri. Pt ca, undeva, este clar ca Biserica a esuat grav in societatea romaneasca. Altfel nu poate fi explicata degradarea la care s-a ajuns, inrairea, formalismul, autismul in comunicare si intrajutorare si, nu in ultimul rand, imensa neputinta care paralizeaza aceasta colectivitate care, totsui, se mandreste cu ortodoxia ei.
@ Doroteea,
Adevarate ti-s constatarile!
Durerea este ca cel putin pe un orizont de cativa ani, de s-o mai tine pacea pe pamant, este foarte greu de crezut ca s-ar putea schimba in bine ceva. Nu este locul si nici tu nu esti persoana careia sa fie nevoie sa-i repet eu de ce. Mai ales ca iubim Biserica – mama.
Doamne, miluieste!
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/11/23/sfantul-nil-ascetul-mustra-pe-cei-care-cauta-sa-devina-invatatorii-altora-pentru-a-dobandi-slava-de-la-oameni-si-putere-poruncitoare-asupra-acelora/