SFANTUL IERARH IGNATIE despre cea mai grea si mai importanta confruntare, de care ne e groaza si de care tot fugim: CRESTINUL FATA IN FATA CU PATIMILE SALE

30-04-2011 Sublinieri

“Pe cunoasterea si recunoasterea neputintei noastre se zideste toata zidirea mantuirii”

Rugaciune catre Sfantul Ierarh Ignatie Briancianinov (30 aprilie)

O, mare, preaminunate si bineplacutule al lui Hristos, Parinte Ierarhe Ignatie! Primeste cu milostivire rugaciunile pe care cu dragoste si recunostinta ti le aducem! Auzi-ne pe noi, cei sarmani si neajutorati, care cu credinta si iubire la tine cadem si cerem calduroasa ta solire pentru noi inaintea Scaunului Domnului Slavei. Stim ca mult poate rugaciunea dreptului, care milostiv face pe Stapanul. Tu, din anii prunciei tale, pe Domnul cu inflacarare l-ai iubit si numai Lui a-I sluji voind, toate cele frumoase ale lumii acesteia intru nimica le-ai socotit. Tu, lepadandu-te de tine si luandu-ti crucea ai urmat lui Hristos. Tu de voie ai ales calea cea stramta si mahnicioasa a vietii monahicesti si pe aceasta cale virtuti mari ai dobandit. Tu, prin scrierile tale, inimile oamenilor de cea mai adanca evlavie si supunere catre Atotputernicul Ziditor le-ai umplut, iar pe pacatosii cei cazuti cu inteleptele tale cuvinte a-si cunoaste nimicnicia si a alerga intru pocainta si smerenie la Dumnezeu i-ai povatuit, imbarbatandu-i cu nadejdea in milostivirea Lui. Tu, pe cei ce alergau la tine afara nicicand nu i-ai scos, ci parinte iubitor de fii si bun pastor tuturor le-ai fost: nici acum nu ne parasi pe noi, care tie cu osardie ne rugam si la ajutorul si acoperamantul tau scapam.

Cere pentru noi de la Domnul Cel iubitor de oameni sanatate sufletului si trupului, neclintita fa credinta noastra, intareste puterile noastre care slabesc intru ispitele si intristarile veacului acestuia, incalzeste cu focul rugaciunii sufletele noastre cele reci, ajuta-ne, ca prin pocainta fiind curatiti, sfarsit crestinesc vietii noastre sa primim si in camara cea preaimpodobita a Mantuitorului sa intram dimpreuna cu toti cei alesi, si impreuna cu tine sa ne inchinam Tatalui si Fiului si Sfantului Duh. Amin!

***

Un oarecare nevoitor mare a zis:

Trebuie sa iti rabzi neajunsurile intocmai cum rabdam neajunsurile celorlalti, si sa facem pogoramant sufletului in neputintele si nedesavarsirile sale. Totodata, nu trebuie sa ne dedam nepasarii, ci trebuie sa ne ingrijim cu osardie a ne indrepta si desavarsi“.

Nu te tulbura, nu cadea in nedumerire“, a zis un oarecare Sfant Parinte, atunci cand vezi in tine lucrarea vreunei patimi. Atunci cand se rascoala patima, nevoieste-te impotriva ei, straduieste-te sa o infranezi si dezradacinezi prin smerenie si rugaciune“.

Tulburarea si nedumerirea care apar in om atunci cand se descopera in el lucrarea vreunei patimi e marturia faptului ca acel om nu s-a cunoscut pe sine.

Sa cercetam in lumina Cuvantului Dumnezeiesc cum trebuie sa ne purtam fata de patimile si neputintele noastre, ca sa ne facem o parere neratacita despre noi insine si, pe temeiul acesteia, sa ne carmuim in chip neratacit. Omul se zamisleste intru faradelegi, se naste in pacate (Ps. L, 6): prin urmare, patimile sau bolile cele din pacate ale sufletului si trupului sunt proprii firii noastre cazute.

Patimile sunt potrivnice firii noastre neprihanite, asa cum a fost zidita ea; patimile sunt potrivnice si firii innoite; ele sunt firesti pentru firea cazuta. Asijderea sunt firesti oricarei boli trupesti insusirile acestei boli; asijderea sunt firesti boala si moartea trupului nostru care a pierdut nemurirea si insusirile nemuririi. Inainte de cadere, nemurirea era proprie trupului nostru – boala si moartea erau nefiresti.

Patimile se mai numesc si pacatul, in intelesul larg al acestui cuvant. Atunci cand vorbeste de pacatul care traieste in om (Rom. VII, 14; XVII, 20), Apostolul intelege prin cuvantul “pacat” molipsirea de catre rau a intregii firi omenesti, intelege patimile. Aceasta stare se mai numeste, de asemenea, stare trupeasca (Rom VII, 14, VIII, 8 ) si moarte (Rom. VII, 24; VIII, 2).

Pana la rascumpararea neamului nostru de catre Mantuitorul, omul nu putea sa se impotriveasca patimilor, chiar daca ar fi vrut: acestea il trageau cu sila; ele domneau asupra lui impotriva voii sale. Prin mijlocirea Sfantului Botez, crestinul arunca de pe sine jugul patimilor; el primeste puterea si putinta de a se impotrivi patimilor, de a le calca in picioare – insa si omului rascumparat, omului innoit, asezat in raiul cel duhovnicesc care este Biserica, i s-a lasat libertate: dupa alegerea voii sale, el poate fie sa se impotriveasca patimilor si sa le biruie in Domnul, fie sa se supuna lor si sa le slujeasca. Asijderea si in raiul cel simtit a fost lasata la voia omului supunerea fata de porunca lui Dumnezeu sau neascultarea ei.

Fiecare impotrivire aratata fata de pretentiile patimii o slabeste; impotrivirea statornica o surpa. Fiecare cedare in fata patimii o intareste, iar cedarea statornica robeste patimii pe cel care se lasa tarat de ea.

Impotrivirea crestinului fata de patimi trebuie sa se intinda pana la rastignirea trupului cu patimile si poftele (Gal. V, 24); ea trebuie sa se intinda in luptatorii duhovnicesti alesi pana la varsarea sangelui: da sange si ia Duh. Numai cel ce a patimit cu trupul a incetat dinspre pacat (1 Pt. IV, 1). Asta inseamna: numai cel ce patimeste cu trupul in nevointe de voie sau de nevoie este in stare sa se impotriveasca imboldurilor pacatoase ale trupului, sa le sugrume si sa le inabuse in sine. Trupul odihnit si alintat prin rasfatul cel de multe feluri si prin facerea poftelor lui este locuinta a patimilor.

Dumnezeul-Om, Care a patimit si S-a rastignit pentru noi, cere de la ucenicii si urmatorii Sai ca ei sa urmeze patimirilor Lui, sa jertfeasca toate cele vremelnice pentru cele vesnice, cele stricacioase pentru cele netricacioase, sa fie ucenici si urmatori ai Dumnezeului-Om prin insasi viata lor.

Nevointa este neaparat trebuitoare pentru crestin – insa nu nevointa il slobozeste pe om din stapanirea patimilor: il slobozeste pe el dreapta Celui Preainalt, il slobozeste pe el harul Sfantului Duh.

Prin infranarea si omorarea trupului, prin ostenelile cucerniciei intru pazirea cu osardie a poruncilor evanghelice: astfel capata crestinul smerenia cea adevarata. Smerenia cea adevarata sta in deplina lepadare de sine, in deplina incredintare in voia lui Dumnezeu, in necontenita Lui slujire. O astfel de smerenie atrage in suflet harul Dumnezeiesc. Acesta, adumbrind sufletul, ii da simtirea duhovniceasca – si patimile, aceste simtiri si imbolduri trupesti si pacatoase, raman nelucratoare.

Lucrarea patimilor, care desfata pe omul trupesc, este apasatoare, chinuitoare pentru omul duhovnicesc – starneste in el cel mai puternic dezgust. La cea mai mica ivire sau starnire a patimii, el fuge de aceasta ca de o fiara cumplita, rapitoare, ca de un ucigas, fuge sub acoperamantul rugaciunii, sub acoperamantul invataturii evanghelice, sub acoperamantul lui Dumnezeu.

Sufletul nelucrat prin poruncile evanghelice si trupul nelucrat prin ostenelile cucerniciei nu sunt in stare a fi templu al harului Dumnezeiesc, templu al Sfantului Duh.

Esenta nevointei sta in plinirea poruncilor. Cel care nu isi infraneaza trupul prin osteneli, postiri, privegheri, stari in picioare la rugaciune, si ca atare lasa cugetare trupeasca sa domneasca in el, care hraneste si sprijina in sine patimile, nu va putea sa devina plinitor al poruncilor.

Chiar si pe sfintii lui Dumnezeu doar moartea ii slobozeste pe deplin de inraurirea pacatului asupra lor. Patimile sunt fara de rusine: pot sa ridice capul chiar si in cel ce zace pe patul mortii. Nici pe patul mortii nu avem voie sa incetam a lua aminte la noi insine. Potrivit inteleptei randuieli a Proniei Dumnezeiesti, raul ajuta binelui cu un tel care nu e bun, a spus aceasta Preacuviosul Macarie cel Mare.

Piatra de moara aspra si grea zdrobeste boabele de grau prefacandu-le in faina, dand graului putinta de a se coace din el paine. Lupta grea cu patimile zdrobeste inima omului, pleaca duhul lui trufas, il face sa marturiseasca starea sa de cadere, dezvaluindu-i prin cercare starea aceasta – il face sa marturiseasca faptul ca are trebuinta neaparata de rascumparare, ii nimiceste nadejdea in sine, il face sa isi stramute intreaga nadejde in Rascumparatorul.

Trebuie sa credem ca in pacatul stramosesc se cuprinde samanta tuturor patimilor, ca ne nastem cu aplecare catre toate felurile pacatului – si ca atare nu trebuie sa ne miram cand una dintre patimi inalta capul si se face simtita, de parca s-ar intampla vreun lucru neobisnuit si ciudat.

Potrivit cu insusirile sufletului si trupului, potrivit cu inraurirea imprejurarilor, intr-un om lucreaza si infloreste cu deosebita putere o patima, intr-altul – alta; in cineva se poate vedea o deosebita inclinare spre iubirea de argint, in altcineva – aplecare spre imbuibare; unul se lasa tras de pofta trupeasca, altul – de setea cinstirilor desarte. Cel ce nu are aplecare spre o anume patima nu trebuie sa creada ca nu este in el acea patima, [ci ca] nu s-a ivit prilejul ca ea sa iasa la iveala.

Trebuie sa fim gata mereu a ne impotrivi tuturor patimilor. Cu precadere trebuie sa priveghem impotriva patimii care precumpaneste, care apare mai des ca celelalte patimi, care ne tulbura cel mai mult.

Este o deosebire cat se poate de mare intre patimile proprii firii cazute si patimile pe care fiecare om si le insuseste de buna voie. Puterea celor din urma este neasemuit mai insemnata decat a celor dintai: insa pocainta, ca doctorie atotputernica, data de Doctorul Cel Atotputernic – Dumnezeu, il vindeca pe omul care vrea sa intrebuinteze legiuit aceasta doctorie, il vindeca pe cat se poate de multumitor de toate bolile pacatelor.

Unele patimi slujesc drept temei si pricina altora; de felul acesta sunt: imbuibarea, rasfatul, imprastierea, luxul, iubirea de argint, iubirea de slava, necredinta. Urmarile lor sunt: patima dulcetii, intristarea, mania, pomenirea raului, pizma, trufia, uitarea lui Dumnezeu, parasirea faptelor bune.

In nevointa duhovniceasca trebuie sa ne inarmam in primul rand impotriva patimilor incepatoare: urmarile lor vor pieri de la sine. Cel ce s-a lepadat de placerile trupesti, de slava omeneasca, de iubirea de agonisita [agonisiri materiale], de viata imprastiata, nu va cadea prada maniei si intristarii, nu-l vor sminti nici trufia, nici pizma; el va umbla fara impiedicare in calea poruncilor lui Dumnezeu catre mantuire, catre cuprinzatoarea cunostinta de Dumnezeu, la care pot ajunge doar cei curati cu inima.

Capetenia tuturor patimilor e necredinta. Ea deschide intrare in suflet si iubirii de argint, si iubirii de slava, si poftelor spurcate, si maniei, si intristarii, si plinirii relelor, care e deznadejdea..

Capetenia si usa tuturor adevaratelor fapte bune crestinesti e credinta. Patimile viaza in chip tainic in oamenii care duc viata imprastiata, fara trezvie; in cea mai mare parte ele sunt satisfacute de catre ei, in cea mai mare parte nu sunt bagate in seama de catre ei, in cea mai mare parte sunt dezvinovatite adeseori sunt socotite virtuti din cele mai curate si mai inalte.

Doar crestinul adevarat, care ia aminte la sine in chip statornic, care cugeta intru legea Domnului ziua si noaptea, care se straduieste sa plineasca cu toata ravna Poruncile evanghelice, isi poate vedea patimile. Cu cat se curateste si sporeste mai mult, cu atat se descopera mai mult patimile inaintea lui. In cele din urma inaintea ochilor mintii vindecate de Evanghelie se descopera prapastia cumplita a caderii omenesti. Crestinul vede in sine caderea omenirii, fiindca vede patimile sale. Patimile sunt semnul bolii aducatoare de moarte a pacatului, de care este molipsita intreaga omenire.

La ce il aduce pe crestin vederea patimilor sale a caderilor sale? Il aduce la plansul pentru sine – plans amar si nemangaiat. Nici o bucurie pamanteasca nu poate sa opreasca, sa curme acest plans. Numai harul Dumnezeiesc il curma cateodata, dand inimii plangatoare si sfasiate nadejdea mantuirii, alinarea duhovniceasca si desfatarea cereasca ce izvorasc din pacea lui Hristos.

La ce il aduce pe crestin lucrarea ce se descopera in el a patimilor? Ea il scoala la lupta crancena impotriva acestora. Nevoitorul lui Hristos isi inteteste rugaciunile, postirea, privegherile, plecarile genunchilor si, aratand in chip intelegator necazurile sale lui Dumnezeu, se roaga cu negraita strapungere si durere a inimii sa fie miluit.

Iar eu, graieste Dumnezeiescul David, cand ma necajeau aceia, m-am imbracat cu sac si am smerit cu post sufletul meu, si rugaciunea mea in sanul meu se va intoarce. Plangand si tanguindu-ma, asa m-am smerit (Ps. XXXIV, 12-13).

Prin ce se descopera patimile? Prin ganduri, prin inchipuiri si simtiri pacatoase. Gandurile si inchipuirile se arata mintii fara de veste, uneori se furiseaza spre ea hoteste; in chip asemanator rasar si simtirile din inima si trup.

Gandurile, inchipuirile si simtirile pacatoase il trag pe om la savarsirea pacatului cu fapta sau, cel putin, la indulcirea cu ganduri, inchipuiri si simtiri pacatoase, la robirea de catre ele, la savarsirea pacatului cu inchipuirea si cu simtirea.

Nevoitorul lui Hristos trebuie sa lepede nu numai savarsirea pacatului cu fapta, ci si savarsirea lui cu inchipuirea si cu simtirea. Orice patima prinde putere in urma indulcirii de ea, a implinirii pretentiilor si cererilor ei nelegiuite prin miscarile tainice ale sufletului. Patima implinita cu fapta ori sadita in suflet prin invoire la ea si hranire a ei primeste stapanire asupra omului. Este nevoie de mult timp, de nevointa pana la sange, de o deosebita mila a lui Dumnezeu, de un deosebit ajutor al Lui, pentru a arunca jugul patimii primite de buna voie, ce a primit stapanire asupra omului fie in urma caderii omului in pacat de moarte, fie in urma indulcirii nelegiuite, de buna voie, cu pacatul in camara cea de taina a inimii sfintite lui Hristos.

Nu este cu putinta ca patimile ce traiesc in om sa nu se descopere in gandurile, cuvintele si faptele lui. Aceste manifestari ale patimilor, atunci cand sunt insotite de oarecare incuviintare din partea omului, sunt numite si socotite “caderi” in alergarea adevaratei nevointe crestine, ce nazuieste spre desavarsire. Ele se vindeca prin pocainta neintarziata.

Aceste caderi sunt o insusire nedespartita a invechirii vechiului Adam – a firii omenesti cazute si bolnave de pacat. Mai ales nevoitorul incepator nu poate sa nu se lase atras de gandurile, inchipuirile si simtirile pacatoase; el nu poate sa nu pacatuiasca prin ganduri, inchipuiri si simtiri pacatoase; el nu poate sa nu pacatuiasca cu cuvantul si chiar cu fapta. Aceste pacate se vindeca prin pocainta neintarziata.

Nu vorbim aici despre caderile in pacate de moarte si despre viata dusa de buna voie in pacat, care e toata o cadere: vorbim aici despre caderile usoare din neputinta, numite pacate ce se iarta, de care nici dreptii nu erau pe de-a-ntregul liberi.

Da marturie Scriptura: De sapte ori va cadea dreptul, si se va scula prin pocainta (Pilde XXIV, 16). Pe masura ce omul se curateste prin pocainta, caderile se imputineaza, dar totodata devin mai subtiri (subtile), mai anevoie bagate de seama, amagesc si inseala cateodata barbati plini de harul dumnezeiesc (1 Paralip. XXI, 1). Aceste caderi feresc de trufie, slujesc drept pricina pentru smerire, tin omul pe pajistea mantuitoare a pocaintei.

Privindu-ne pe noi insine in oglinda acestei cunostinte de sine, trebuie sa ne pastram pacea sufleteasca, sa nu ne tulburam si sa nu ne trandavim nicidecum, sa nu cadem in nedumerire atunci cand se descopera in noi lucrarea patimilor. Uneori lucrarea aceasta este slaba alteori foarte puternica. Sa ne impotrivim patimilor cu vitejie.

Pana in sicriu ele nu vor inceta sa se scoale si sa navaleasca asupra noastra! Sa ne pregatim, deci, a le sta impotriva toata viata, avand nestirbita incredintare ca nu putem birui in chip statornic patimile, ca din fireasca necesitate trebuie sa fim supusi unor infrangeri nedorite, ca insesi aceste infrangeri ajuta sporirii noastre atunci cand sprijina si intaresc pocainta si smerenia care se naste din aceasta.

Sa nu ne incredem in biruintele noastre asupra patimilor, sa nu ne extaziem de aceste biruinte. Patimile, asemenea dracilor care se folosesc de ele, sunt viclene: ele se prefac biruite ca sa ne semetim si ca in urma acestei semetiri a noastre sa ne biruie ele in chip mai lesnicios si mai hotarator.

Sa ne pregatim a privi biruintele si infrangerile noastre in acelasi fel: cu barbatie, cu sange rece, fara patima.

Te-ai lasat tras de inchipuiri pacatoase, te-ai indulcit de ganduri pacatoase, ai rostit vreun cuvant desert, nechibzuit, ai mancat mult sau ai facut vreun alt lucru de acest fel: sa nu te tulburi, sa nu te imputinezi cu sufletul, sa nu adaugi la vatamare alta vatamare. Pocaieste-te fara intarziere inaintea Cunoscatorului inimilor – Dumnezeu, straduieste-te sa te indrepti si sa te desavarsesti, incredinteaza-te ca ai neaparata nevoie sa iei aminte la tine insuti cu cea mai mare strictete si, pastrandu-ti linistea sufleteasca, continua cu neclintire si staruinta calea ta cea duhovniceasca.

Mantuirea noastra e Dumnezeul nostru, nu faptele noastre. Prin faptele credintei, adica prin plinirea poruncilor evanghelice, dovedim adevarul credintei noastre si credinciosia noastra fata de Dumnezeu.

Nu lua aminte la gandurile smereniei mincinoase care, imediat ce te-ai lasat amagit si ai cazut, iti soptesc ca L-ai maniat fara putinta de intoarcere pe Dumnezeul tau, ca Dumnezeu si-a intors fata Sa de la tine, te-a parasit, te-a uitat. Sa cunosti de unde vin aceste ganduri dupa roadele lor, si acestea sunt: trandavirea, slabirea in nevointa duhovniceasca, adeseori si parasirea ei pentru totdeauna sau pentru o vreme indelungata.

Daca oamenii pot sa inteleaga ca fiecarui nevoitor, in lunga si multostenicioasa alergare a nevointei duhovnicesti, ii stau inainte, negresit, atat biruinte cat si infrangeri, ca nu e cu putinta ca marginirea, neputinta, pacatosenia noastra sa nu se iasa la iveala, cu atat mai mult cunoaste acest lucru Ziditorul nostru si Cel Ce a randuit nevointa – Dumnezeu. El cauta cu milostivire la poticnirile nevoitorului Sau, si statornicia si credinciosia lui cea intru indelunga rabdare ii pregateste cununa dreptatii, biruintei, slavei.

Dorita este curatia sufletului si trupului! Prin ea il putem vedea pe Dumnezeu (Mt. V, 8). Aceasta curatie se dobandeste prin nevointa statornica, de multi ani, impotriva necuratiei. Pentru a purcede la nevointa impotriva necuratiei avem neaparata trebuinta ca ea sa se descopere privirilor mintii. Ea se descopera prin ganduri, inchipuiri, simtiri trupesti. Cel ce niciodata nu s-a luptat impotriva necuratiei, care nu o cunoaste, care se socoate curat, se afla in cea mai primejdioasa amagire de sine, poate cadea fara sa se astepte in prapastia pacatelor de moarte: necuratia este o insusire nedespartita a firii cazute, iar curatia este dar al harului Dumnezeiesc, atras prin osteneala neratacita a omului de a se curati.

Este cea mai mare deosebire intre a pacatui dinadins, din dragoste de pacat, si a pacatui din neputinta, avand dorinta de a bineplacea lui Dumnezeu. Este cea mai mare deosebire intre a duce viata pacatoasa indestulandu-ti toate poftele, toate patimile, si a te poticni din pricina neputintei, a marginirii, a molipsirii de boala pacatului, mergand pe calea lui Dumnezeu.

(…) Este primejdioasa primirea mai inainte de vreme desfatarii harului dumnezeiesc. Darurile suprafiresti pot sa il piarda pe nevoitorul care n-a cunoscut neputinta sa prin caderi, nu are experienta de viata, nu este incercat in lupta cu gandurile pacatoase, n-a facut cunostinta amanuntita cu viclenia si rautatea demonilor cu nestatornicia firii omenesti. Omul e liber sa aleaga intre bine si rau; chiar daca ar fi vas al harului dumnezeiesc, el poate sa intrebuinteze in chip rau insusi acest har. Din pricina ca-l are, el poate sa se trufeasca asupra aproapelui; din pricina ca-l are, el poate sa ajunga supus nadajduirii in sine. Nadajduirii in sine ii urmeaza de obicei nepasarea, slabirea in nevointa, parasirea ei. In urma nepasarii se ridica fara veste, cu incrancenare, dorintele trupesti in sufletul si trupul celor sfintiti, ii tarasc asemenea unui rau furtunos, ii arunca in prapastia caderilor in curvie, adeseori chiar in moarte sufleteasca.

Iubitorul de oameni Dumnezeu, Care vrea ca toti oamenii sa se mantuiasca si intru cunostinta adevarului sa vina (1 Tim. II, 1), a ingaduit ca slujitorii Sai, iubitii Sai, sa duca in toata vremea pribegiei lor pamantesti razboi cu necazurile dinafara si dinlauntru. Lupta cu patimile si suferintele ce odraslesc din aceasta lupta sunt neasemuit mai grele decat toate ispitirile dinafara. Chinul si nevointa la care se ridica crestinul prin razboiul launtric, nevazut, ajung prin insemnatatea lor la inaltimea nevointei mucenicesti. “Da sange si primeste Duhvom repeta aceasta spusa a Parintilor, care au facut cunostinta prin experienta cu aceasta lupta. Jugul acestei nevointe il poarta doar plinitorii osardnici ai poruncilor Evangheliei, numai adevaratii slujitori ai lui Hristos.

Plinirea poruncilor il invata pe om neputinta lui

a zis Preacuviosul Simeon. Pe cunoasterea si recunoasterea neputintei noastre se zideste toata zidirea mantuirii.

Ciudat mers al lucrurilor pentru o privire superficiala!Plinirea poruncilor il invata pe om neputinta lui“: insa acestea sunt cuvinte ale experientei. Numai cand plineste cu osardie poruncile lui Hristos poate omul sa vada multimea patimilor sale; numai cand plineste cu osardie poruncile lui Hristos poate omul sa se incredinteze de neputinta desavarsita a vechiului Adam in privinta lucrarii noi, de indreptatirea hotararii rostite de legea duhovniceasca, care spune ca aceasta lege poate fi implinita numai prin indurarile lui Hristos.

In dreapta cea atotputernica a Proniei este insusi pacatul care traieste inlauntrul omului, ce ii cuprinde toata fiinta, ce ii cuprinde toate madularele sufletului si trupului, care ajuta sporirii lui, daca acest om e un crestin adevarat.

Saracia cu duhul, recunoasterea caderii proprii, recunoasterea nevoii neaparate de Rascumparatorul, nazuinta cu intreaga fiinta spre marturisirea Celui Ce ne-a rascumparat pe noi, Fiul lui Dumnezeu si Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos, sunt roadele luptei cu patimile. Aceste roade sunt chezasia fericirii vesnice.

Saracia cu duhul, starea de cadere a omenirii, marturisirea vie a Rascumparatorului nu sunt cunoscute de fiul veacului acestuia. Acesta lucreaza patimilor, vede in sine belsug de vrednicie, vede virtuti – si fie ca nu asteapta nimic in cer, negandindu-se niciodata la acesta, fie ca asteapta acolo o rasplata ce crede el ca i se datoreaza – o asteapta din pricina adancii necunoasteri a singurei virtuti care e rasplatita in cer. Aceasta virtute este [esenta] crestinismului.

Robul lui Dumnezeu, plinind poruncile evanghelice descopera in sine din ce in ce mai mult patimile, si in vreme ce harul Sfantului Duh naste in el stari duhovnicesti fericite – saracia cu duhul, plansul, blandetea, milostivirea, intreaga intelepciune el se socoate pe sine pacatosul pacatosilor, om care n-a facut nici un bun, vinovat de pacate nenumarate, vrednic de chinurile vesnice in gheena focului pentru calcarea neincetata a poruncilor lui Dumnezeu.

Sfintii Parinti, vazand in sine rodul duhovnicesc ce odrasleste din lupta cu patimile, nu doreau incetarea acestei lupte; ei doreau sa rabde in ea cu vitejie, cu marime de suflet. Fericitii! Ei nu cautau alta desavarsire decat desavarsita smerenie; ei nu cautau sa afle nadejdea mantuirii in vreunul din lucrurile lor, ci cautau s-o afle in Hristos.

Acolo unde nu este smerenie, acolo nu sunt nici virtuti crestine – iar acolo unde este adevarata smerenie, acolo sunt virtutile in toata plinatatea lor acolo e Hristos; acolo patimile si cel ce se foloseste de ele, vrajmasul diavol nimic nu va spori asupra slujitorului lui Hristos, si fiul nelegiuirii, pacatul, nu va adauga a-i face lui rau (Ps. LXVIII, 22).

Sa mergem pe urmele Parintilor – si vom ajunge la limanul vesniciei celei fericite. Amin.

(in: Sfantul Ignatie Briancianinov, “Experiente ascetice”, Editura Sophia, Bucuresti, 2009)

Legaturi:

*

*

(…) Tragedia noastra este ca ne-am format aproape integral intr-o mentalitate trupeasca (acesta este termenul pe care Sf. Ap. Pavel il opune, in epistolele sale, cu deosebire in Romani, cap.8) si ca traim intr-o lume puternic infectata de ceea ce parintele Rafail numeste cu durere “firescul necredintei“. Mai mult, nici in biserica oamenii de astazi nu mai au, in multe cazuri, constiinta Duhului Sfant si, de aici, nici forta nepamanteasca de a ne smulge din moartea in care zacem.Suntem morti si nu stim ca suntem morti, spunea parintele Arsenie Muscalu. Iar lumea si patimile noastre cauta sa ne ingroape din ce in ce mai mult. Avem nevoie urgenta sa ne smulgem din aceasta moarte, dar cum?

Primul lucru de facut, cred, este sa ne vedem (in profunzime, in detaliu) si sa ne recunoastem starea in care ne aflam. Facand asta, ajungem sa deznadajduim de noi insine. Ceea ce… e foarte bine, oricat ar parea de cinic la prima vedere. Aici este momentul crucial, de ruptura si de aceea DOARE foarte tare. Dar in dureri si numai in dureri se poate naste un om nou duhovniceste. Duhul Sfant este vinul nou care nu sufera sa fie pus in “burdufuri” vechi, de aceea el cere intai curatirea “burdufului” inimii:Inima curata zideste intru mine, Dumnezeule si duh drept innoieste intru cele dinaluntru ale mele”. Iar curatirea inseamna plans, inseamna baia lacrimilor de pocainta. Numai intristarea, dezamagirea si disperarea de noi ne golesc, ne curatesc, ca sa putem primi apoi Duhul. Nu putem imbraca haina noua a Duhului pe un trup murdar. Este ceva apropiat de acea depresie sanatoasa de care vorbeste si psihiatrul american Scott Peck in “Drumul catre tine insuti“, este primirea peste fata a biciului adevarului despre noi, este suferinta care ne face saraci cu duhul (cu duhul nostru) – deci prin care incepem implinirea noilor porunci, a Legii celei noi, a Fericirilor – si care ne da in suflet constiinta nevoii disperate de un Mantuitor. Numai dupa ce parcurgem acest “purgatoriu” launtric putem primi harul Duhului Sfant prin care vom invia din moartea noastra.

Pana atunci suntem exact in situatiile descrise in Apocalipsa: …Ştiu faptele tale, că ai nume, că trăieşti, dar eşti mort. (…) Ştiu faptele tale; că nu eşti nici rece, nici fierbinte. O, de ai fi rece sau fierbinte! Astfel, fiindcă eşti căldicel – nici fierbinte, nici rece – am să te vărs din gura Mea. Fiindcă tu zici: Sunt bogat şi m-am îmbogăţit şi de nimic nu am nevoie! Şi nu ştii că tu eşti cel ticălos şi vrednic de plâns, şi sărac şi orb şi gol! Te sfătuiesc să cumperi de la Mine aur lămurit în foc, ca să te îmbogăţeşti, şi veşminte albe ca să te îmbraci şi să nu se dea pe faţă ruşinea goliciunii tale, şi alifie de ochi ca să-ţi ungi ochii şi să vezi. Eu pe câţi îi iubesc îi mustru şi îi pedepsesc; sârguieşte dar şi te pocăieşte” (3: 1, 14-19).

Cat suntem asadar in aceasta stare „caldicica“, de suficienta, parandu-ni-se numai ca traim si ca nu avem trebuinta de a fi salvati din nimic, in acest timp nadajduim in desert. Daca noi nu am primit inca in sufletul nostru aceasta suferinta mistuitoare, daca am dat mereu la o parte adevarul despre noi, daca am fugit mereu de constiinta fiindu-ne frica de deznadejde, daca am refuzat sa disperam de noi insine pana la capat, atunci inca nu am inteles ce inseamna adevarata nadejde. Trebuie sa primim sabia strapungatoare a Adevarului, sa ne frangem inima fara crutare, sa ne traim moartea ca sa putem striga dupa Inviere, dupa mantuire!

Vreau sa spun ca noi inca nu nadajduim cu adevarat in Mantuitorul atata timp cat inca nadajduim in noi insine sau in lume si nu simtim acut nevoia unei salvari. Nimeni nu striga dupa ajutor decat atunci cand se vede in fundul prapastiei sau, cel putin, cand atarna de un fir de iarba deasupra ei. Atunci abia avem puterea sa strigam dupa ajutor cu disperarea lui David: „Dintru adancuri am strigat catre Tine, Doamne, auzi glasul meu!“. Daca nu ajungem sa strigam, daca ne simtim relativ bine si nu ne doare prea tare nimic, atunci… cine sa vina sa ne salveze? Citim rugaciuni, spunem cuvinte care semnifica acest plans, acest strigat, dar inima noastra nu plange, nu striga: „Poporul acesta se apropie de Mine cu gura si Ma cinsteste cu buzele, dar inima lui este departe de Mine” (Isaia 29, 13; Matei 15, 8).

*

Alte cuvinte ale Sfantului Ierarh Ignatie Briancianinov:


Categorii

Ce este pacatul?, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Razboiul nevazut, Rugaciunea (Cum sa ne rugam?), Sfantul Ignatie Briancianinov, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

91 Commentarii la “SFANTUL IERARH IGNATIE despre cea mai grea si mai importanta confruntare, de care ne e groaza si de care tot fugim: CRESTINUL FATA IN FATA CU PATIMILE SALE

<< Pagina 1 / 4 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Ca o completare:
    “Neputinta omeneasca este cunoscuta in primul rand, din nestatornicia firii omenesti(…).
    Aceasta nestatornicie a firii omenesti este cunoscuta mai ales celor care isi aduna toate puterile sufletului lor, ca lucrand in casa lui Dumnezeu, sa tina mintea necontenit in cugetare la Numele Lui, iar inima pe drumul poruncilor Sale, sufletul – la picioarele Crucii Sale. Cunoscand nestatornicia firii omenesti, ei ajung la smerenia adanca ce nu ii lasa sa cada: nici in mandrie in zilele de pace, nici in deznadejde si tristete in zilele de restriste; ei ajung la cunoasterea fricii ce apara lucrarea, si in timp de pace asteapta ispita. Nestatornicia lucreaza cu deosebita putere atunci cand in suflet este multa aprindere, adica impatimire.” (Maica Arsenia – Calea spre vindecarea inimii)

  2. Cuvintele pline de intelepciune ale Sfantul Ignatie Briancianinov iti merg la suflet, exprima foarte limpede si pe intelesul tuturor esenta adevaratei lucarari si trairi duhovnicesti pe care orice crestin care aspira la mantuire trebuie sa o faca cu el insusi. Sunt texte esentiale, adevarate apoftegme pentru crestini. Dar ca si crestini, desi aflam cum trebuie sa lucram cu noi insine, trebuie sa si dorim sa punem aceste invataturi in aplicare, iar aici e partea cea mai grea. Pentru ca se cere lepadare de sine, si oare cati dintre noi, cei care traim in lume, suntem pregatiti cu adevarat sa ne lepedam de sine? Sa renuntam la atatea lucruri… multi desi ne consideram crestini, credinta transpusa in fapte o aplicam pana la un punct, de la care nu suntem dispusi sa facem concesii. Ne protejam mica insula de fericire sau de amagire si nu dorim sa renuntam la dorintele materiale de tot felul, la cele sufletesti sau trupesti, suntem implicati in tot felul de proiecte si planuri pe care le dorim duse la indeplinire: un serviciu bun, confort material, statut social, imagine buna in societate, intemeirea unei familii, etc. si toate aceste realizari se impaca cu greu cu acea lepadare de sine care in sine implica renuntare… Cati dorim sa renuntam la fericirea din aceasta lume si sutem dispusi sa mergem pe aceasta cale, a renuntarii? Nu intamplator poarta catre Rai este foarte stramta si multi dintre noi, din pacate, inabusim saminta intre spinii grijilor lumesti…

    Bine ar fi sa luam aminte la cuvintele Sfantului Ignatie, si macar treptat sa incepem sa facem aceasta renuntare si lepadare, si sa ne hotaram sa luptam cu patimile noastre:

    Fiecare impotrivire aratata fata de pretentiile patimii o slabeste; impotrivirea statornica o surpa. Fiecare cedare in fata patimii o intareste, iar cedarea statornica robeste patimii pe cel care se lasa tarat de ea.

    Trebuie sa fim gata mereu a ne impotrivi tuturor patimilor. Cu precadere trebuie sa priveghem impotriva patimii care precumpaneste, care apare mai des ca celelalte patimi, care ne tulbura cel mai mult.

    Esenta nevointei sta in plinirea poruncilor. Cel care nu isi infraneaza trupul prin osteneli, postiri, privegheri, stari in picioare la rugaciune, si ca atare lasa cugetare trupeasca sa domneasca in el, care hraneste si sprijina in sine patimile, nu va putea sa devina plinitor al poruncilor.

    Referitor la ultimul pasaj din citat, ma intreb cum pot sa se osteneasca prin nevointe trupesti cei mai neputinciosi si bolnavi, mai ales ca sunt atatia cardiaci… oare ei, neputand sa se nevoiasca, din proprie initiativa, nu se pot opune patimilor? Sau insasi boala si neputinta lor este considerata nevointa (fara de voie) si atunci conteaza doar lucrarea rabdarii si acceptarii crucii care li s-a dat?

    Deosebita si scrisoarea acelui frate, din care s-a citat, cuvinte la care chiar este esential sa luam aminte daca vrem sa ne mantuim:

    “Suntem morti si nu stim ca suntem morti“, spunea parintele Arsenie Muscalu
    […]
    Primul lucru de facut, cred, este sa ne vedem (in profunzime, in detaliu) si sa ne recunoastem starea in care ne aflam. Facand asta, ajungem sa deznadajduim de noi insine.[…] Numai intristarea, dezamagirea si disperarea de noi ne golesc, ne curatesc, ca sa putem primi apoi Duhul.
    Este ceva apropiat de acea “depresie sanatoasa“ de care vorbeste si psihiatrul american Scott Peck in “Drumul catre tine insuti“, este primirea peste fata a biciului adevarului despre noi, este suferinta care ne face saraci cu duhul (cu duhul nostru) – deci prin care incepem implinirea noilor porunci, a Legii celei noi, a Fericirilor – si care ne da in suflet constiinta nevoii disperate de un Mantuitor. Numai dupa ce parcurgem acest “purgatoriu” launtric putem primi harul Duhului Sfant prin care vom invia din moartea noastra.

    Pana atunci suntem exact in situatiile descrise in Apocalipsa: „…Ştiu faptele tale, că ai nume, că trăieşti, dar eşti mort…”

    […]inca nu nadajduim cu adevarat in Mantuitorul atata timp cat inca nadajduim in noi insine sau in lume si nu simtim acut nevoia unei salvari. Nimeni nu striga dupa ajutor decat atunci cand se vede in fundul prapastiei sau, cel putin, cand atarna de un fir de iarba deasupra ei. Atunci abia avem puterea sa strigam dupa ajutor cu disperarea lui David: „Dintru adancuri am strigat catre Tine, Doamne, auzi glasul meu!“. Daca nu ajungem sa strigam, daca ne simtim relativ bine si nu ne doare prea tare nimic, atunci… cine sa vina sa ne salveze? Citim rugaciuni, spunem cuvinte care semnifica acest plans, acest strigat, dar inima noastra nu plange

    Dar, cum spunea la o predica parintele Vasile Gavrila, totul este sa stim ce vrem…

  3. @ Ioana:

    Nestatornicia lucreaza cu deosebita putere atunci cand in suflet este multa aprindere, adica impatimire

    Ce te faci cand tocmai acesteia i se da numele de ravna, de virtute, ba chiar, pentru unii este si singurul criteriu al “harului”, al “adevarului”… Cat de multi se intemeiaza orbeste in ceea ce fac pe faptul ca “au simtit” sa faca asa, indiferent de cat de necuratita le era inima si cat de necunoscatori sunt in ceea ce priveste criteriile de deosebire a duhurilor… Si apoi, umbla din loc in loc, sar din ispita in ispita, mereu convinsi ca ceea ce fac acum este cel mai bine, fiindca “simt” astfel, cu aprindere…

  4. Mirela,
    un serviciu bun, sau intemeierea unei familii, nu sunt piedici pentru cel care cauta sa se lepede de sine.
    Daca cel care vrea sa se lepede de sine isi opreste din salariu strictul necesar iar restul da duhovnicului sa imparta la saraci, nu e lepadare de sine?
    Despre o sotie care rabda “neputintele” sotului si creste cativa copilasi, ce sa mai zic…Acolo chiar este adevarata lepadare de sine. De multe ori, o mama nu are timp nici sa se gandeasca la ea insasi.
    Si dupa spusele Maicii Arsenia, lepadarii de sine ii urmeaza rugaciunea curata.

  5. admin,
    acelora le-as recomanda, pentru inceput, site-ul “Razboi intru Cuvant”. Acesta ar fi un inceput bun 🙂

    Lasand gluma la o parte, aveti dreptate, este ingrijorator faptul ca unii dintre noi (si nu putini) cred ca sunt descoperitorii binelui si singurii detinatori ai adevarului.
    Ca nu acolo este harul, e usor de inteles, de vreme ce roadele Duhului sunt altele, nu ceea ce se vede la acestia…
    Cauta unii sarmanii Biserica pe intreg continentul, ba chiar se gandesc sa treaca dincolo de ocean, in vreme ce Sf. Ignatie ne sfatuieste sa ne vedem pacatele, ca doar asa ne intalnim cu Dumnezeu.
    Cu siguranta, cei curajosi sunt aceia care au curajul sa se confrunte cu ei insisi, sa se recunoasca asa cum sunt – morti – si nu aceia care se cred in stare sa se lupte cu intreaga lume pt a le arata care este dreapta credinta.
    Lumea este satula de vorbe, are nevoie de hristofori, nu de “capitani”.

  6. @ Ioana:

    Nu faceti asta, ca ii plictiseste. Asta voiam sa spunem si mai inainte, apropo de comentariile de la alta postare. Ca si Liturghia e plictisitoare, monotona, repetitiva, fara piper si ardei iute, fara nimic senzational, piscator, usturat, fara un show interactiv, fara trepidatii si vorbit in limbi ca la altii, fara strigate de lupta inflamate si fara, macar, niste noutati, atacuri, dezvaluiri si demascari ca pe bloguri; in general, fara socuri emotionale. Hristos si atat? Cuviinta, randuiala, rugaciune, pocainta, lupta cu patimile? Uaaaaaaah….. Pai… e spleen total. Neinteresant… Adormim de tot. Ce Biserica mai e si asta?

    (mesajul e ironic, pentru cine nu a inteles).

  7. Pingback: Război întru Cuvânt » DOMNUL MEU SI DUMNEZEUL MEU! Cugetare duhovniceasca la ranile lui Hristos si la nevoia fiintiala de un Mantuitor. Dar cat de vie mai este credinta noastra?
  8. @Ioana,

    nu ma refeream la asta, ci doar la grija de a gasi un serviciu bun (cu tot ce inseamna asta, studii multe samd) sau de a intemeia sau intretine o familie si de a te preocupa excesiv de acestea sau alte scopuri mult mai marunte si a le pune pe primul plan, in dauna preocuparii pentru suflet, inabusind astfel Cuvantul intre acesti spini… mersi pt observatii.

  9. Mirela,
    “Si zavoratul, si cel ce face ascultare si mireanul pot ajunge la lepadarea de propria voie. Insa pentru a ajunge la aceasta tinta, cei trei trebuie sa urmeze cai diferite. Primul vede voia lui Dumnezeu in fata careia el respinge propria voie in lumina cuvantului lui Dumnezeu, al doilea – in voia indrumatorului sau duhovnicesc, iar al treilea – in imprejurarile vietii. Pentru toti trei este accesibila curatia inimii, insa primul tinde spre ea prin rugaciune neincetata, al doilea prin ascultare si marturisirea gandurilor, al treilea prin indeplinirea corecta a obligatiilor de serviciu si de familie.” (Maica Arsenia – Calea spre vindecarea inimii)

    La acestea am facut referire in comentariul precedent, dar din lenevire, nu am citat din carte.
    Imi cer iertare daca v-am suparat. Sincer, imi pare rau.

  10. @Ioana,

    Nu m-am suparat absolut deloc. 🙂 Eu doar ma refeream la cele zilnice care ne preocupa excesiv fara sa ne mai gandim la cele duhovnicesti, nu ma refer la bunii crestini care se preocupa si de ale lor trebuinte dar si de cele ale sufletului. Mie se pare ca grijile excesive ne indeparteaza pe multi de lucrarea interioara, de privegherea pentru a nu cadea in patimi, pentru a face cele placute lui Dumnezeu.
    Mersi pentru completari. 🙂 Sunt binevenite.

  11. @admin
    O fi ironic mesajul ant. catre @ioana,dar cat adevar recunosc in el…in ceea ce ma priveste.Cu…”ceva” ani in urma eram si eu asa.Imi amintesc prima mea Liturghie la care am stat cap-coada…uauu…mi s-a parut de-a dreptul eroic!Dar ma gandeam cu groaza cum o sa rezist in continuare,duminica viitoare,din nou si din nou…acelasi lucru…atate ore…:)
    Uneori,nu des,am migrat de la un loc(biserica)la altul,in speranta ca voi gasi in loc,in frumusetea cantarilor,in “atmosfera”, ajutorul care sa-mi alunge gandurile, imprastierea si sa umple golul din mine…Cu greu,m-a facut Domnul sa inteleg o lectie de baza(pt mine,cel putin):ca starea ta de participare,de traire,de implicare pe parcursul Sfintei Liturghiii nu depinde de “exterior” ci de “interior”.Si aici ma opresc,pt ca nu vreau sa plictisesc pe nimeni.
    Doar atat:si acum,doar arareori reusesc sa gust din”dulceata “slujbelor”si asta mi se datoreaza doar 0,1% mie…
    Concluzia:cred ca tot”Tine-ti mintea in iad si nu deznadajdui!”

  12. Pingback: Război întru Cuvânt » “Nu este cel ce intelege, nu este cel ce cauta pe Dumnezeu…”
  13. Pingback: SFANTUL IERARH IGNATIE despre cea mai grea si mai importanta confruntare, de care ne e groaza si de care tot fugim: CRESTINUL FATA IN FATA CU PATIMILE SALE « cristinadavidniculiu
  14. Pingback: INVIEREA FIULUI VADUVEI DIN NAIN. Predica Sfantului Ierarh Luca al Crimeei
  15. Pingback: Pericolul legaturii cu duhurile cazute sau: "Cu uimire si infricosare" despre "USURATATEA CU CARE 'CRESTINII' DE ASTAZI SE INCRED IN VEDENII SI ARATARI"
  16. Pingback: "Duhovnicul si ucenicul": CRIZA VIETII DUHOVNICESTI A CREDINCIOSILOR "PRACTICANTI" si PERICOLUL BANALIZARII CELOR SFINTE. Urgenta iesirii din inertie, a retrezirii la pocainta adevarata, la nevointa si lucrarea launtrica
  17. Pingback: Sf. Ioan de Kronstadt despre prostia si otrava mortala a pacatului. DE CE S-A INTRUPAT HRISTOS? INTELEGEM SI PRETUIM, OARE, JERTFA SA?
  18. Pingback: DUMINICA VAMESULUI SI FARISEULUI. “Incepe Triodul, incepe sa adie a post”. Predici puternice si zdrobitoare de inima ale SFANTULUI TEOFAN ZAVORATUL -
  19. Pingback: “Adame, unde esti?”. CE AU FACUT ADAM SI EVA DUPA CADERE? CE FACEM NOI DUPA CE PACATUIM? -
  20. Pingback: PUBLICITATE SAU DISCRETIE? IMAGINE SAU TRAIRE? Cine are nevoie de Hristos? “In loc sa evanghelizeze lumea, Biserica risca sa fie secularizata de duhul lumii” -
  21. Pingback: FUGA OMULUI DE SINE INSUSI. Mecanismele de aparare in fata… adevarului. Mic indrumar psiho-duhovnicesc de CERCETARE LAUNTRICA -
  22. Pingback: Arhim. Simeon Kraiopoulos: CUM SE POATE PIERDE CHIAR SI UN CRESTIN PRACTICANT? CE FACEM CU OMUL CEL VECHI? -
  23. Pingback: OMULE, UNDE ESTI? De ce ne ascundem de Dumnezeu, de Adevar, de ce ne deranjeaza atat de mult smerenia? SA NE DESCHIDEM TOTAL LUI DUMNEZEU! -
  24. Pingback: Predica “grea” a Sfantului Ignatie Briancianinov: CUM DEVENIM AI LUI HRISTOS? CAT VALOREAZA “DREPTATEA” NOASTRA? -
  25. Pingback: Arhimandritul Lazar: “LUMEA INCLINA CATRE UN CRESTINISM FALS, ISTERIC”. Cand inselarea si fanatismul devin normalitate in viata bisericeasca… -
  26. Pingback: Arhim. Simeon Kraiopoulos: PAREREA DE SINE – idolul din noi, “bunii crestini”. SA NU ASCUNDEM LIPSA NOASTRA DE POCAINTA! -
  27. Pingback: Sfantul Ignatie Briancianinov: IMPRASTIEREA -
  28. Pingback: SLAVA LUI DUMNEZEU! -
  29. Pingback: AVVA MOISE ETIOPIANUL CATRE AVVA PIMEN: “Putina vreme este osteneala, si de-a pururea odihna”. CUM DEVIN TALHARII SFINTI? -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate