Predania ortodoxa, apostolica despre NECESITATEA LEPADARII DE LUME (de patimi) PENTRU TOTI CEI CARE CAUTA MANTUIREA: “Exista un singur crestinism, o singura invatatura crestina, care vine de la Domnul Insusi”
“Contemporanii nostri, care palavragesc despre dragostea crestineasca, nu baga in seama conditia principala pentru ajungerea la ea…”
*
Despre Sfintii Apostoli
De cativa ani studiem impreuna viata crestineasca faptuitoare dupa Sfintii Parinti, si acum este un prilej potrivit pentru a privi la cei a caror pomenire o vom face in zilele ce se apropie ale sarbatorii Sfintei Cincizecimi – la Apostoli – si a ne da seama cum a fost calea si experienta lor. Acum, impotriva Sfintilor Parinti, impotriva lucrarii lor, impotriva a ceea ce se numeste ascetism crestin se ridica nu numai feluritii invatatori sectanti, ci si oameni care isi dau numele de ortodocsi. Ei spun ca aceasta cale a fost nascocita de Sfintii Parinti, ca nu exista nimic de felul acesta nici in Evanghelie, nici la Apostoli. Pentru a face cunostinta cu ceea ce este acolo, trebuie mai intai de toate sa schitam, macar pe scurt, temelia experientei ascetice crestine.
Ascetismul pleaca de la premiza fundamentala ca intre Hristos si lume (lumea ca rau, ca patimi, ca pacat, nu aceasta lume in care traim) nu exista absolut nici o compatibilitate, si ca atare trebuie sa ne lepadam de lume, sa ne departam de ea, chiar daca traim in lume. In urma lepadarii, dupa cum stiti, vine calea suisului faptuitor.
Omul a fost zidit dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, si noi am stricat acest chip din noi prin pacat. Acum, mai
intai de toate, trebuie sa il refacem prin Hristos. Hristos a venit in lume sa refaca chipul stramosului cazut. Aceasta refacere se savarseste prin Taina care se numeste Botez, dar dupa aceea, fiind predispusi catre pacat, iarasi schimonosim chipul lui Dumnezeu din noi, iarasi il intinam. Cea dintai sarcina a crestinului este, dupa Sfintii Parinti, curatirea sufletului de patimi; aceasta, dupa cum spune Theodor al Edessei, nu e in sine o virtute:
„Dar ce se cade a cauta dupa aceasta (dupa lepadarea de lume — n.a.), daca nu numai curatirea de patimi? Pentru ca aceasta inca nu este in sine virtute, ci numai pregatire pentru virtute, iar la curatirea de naravurile cele rele trebuie adaugata si agonisirea virtutilor”.
Asadar, este nevoie si de calea suisului, de calea desavarsirii duhovnicesti si a indumnezeirii:
„Iar dupa o asemenea curatire si nimicire a tot ce face necurate puterile noastre si dupa punerea acestora in buna randuiala, se cere si suis catre desavarsirile cele duhovnicesti si indumnezeire, pentru ca celor ce s-au abatut de la rau li se cuvine sa faca binele (Ps. 33, 14)”.
In lucrarea crestina sunt doua trepte: prima este curatirea de pacat si de patimi, a doua — suisul catre desavarsirile duhovnicesti si indumnezeirea. Hristos a venit nu doar ca sa refaca chipul stramosului cazut, ci ne-a dat porunca:
deci, fiti desavarsiti, precum Tatal vostru Cel ceresc este desavarsit (Mt. 5, 48).
Tocmai implinirea acestei culmi a poruncilor este a doua treapta a lucrarii crestine, despre care vorbesc Sfintii Parinti: indumnezeirea, asemanarea cu Dumnezeu dupa masura puterilor omenesti. Cea mai inalta treapta in acest suis este dragostea, pentru ca Dumnezeu este dragoste. Despre aceasta vorbeste Ioan Scararul, insa acelasi lucru il gasim si la alti asceti. De pilda, Fericitul Diadoh scrie:
„Pictorii incep prin a schita cu o singura culoare chipul omului, iar dupa aceea, punand treptat culoare peste culoare, infatiseaza chipul celui pe care il zugravesc asemenea cu acesta chiar pana la firele parului: si sfantul har al lui Dumnezeu la inceput reface in om prin botez trasaturile chipului dumnezeiesc, aducandu-l in starea in care era cand a fost zidit”.
Asadar, si aici vedem ca mai intai de toate se reface acest desen, trasaturile chipului dumnezeiesc, intorcandu-l pe om la starea dintru inceput, in care era cand a fost zidit — si tocmai asta este curatirea de patimi, intoarcerea la frumusetea cea dintai, la Adam cel intai-zidit:
„…Iar cand va vedea ca noi poftim cu toata voia noastra frumusetea asemanarii dumnezeiesti si ca stam goi si fara frica in atelierul ei, atunci virtute dupa virtute facand sa infloreasca in suflet si din slava in slava inaltand chip
ul ei, ii va adauga trasaturile asemanarii dumnezeiesti: si simtirea ne arata cum se rasfrang in noi trasaturile asemanarii cu Dumnezeu, iar desavarsirea asemanarii o vom cunoaste din luminarea harului”.
Astfel, Fericitul Diadoh compara refacerea chipului dumnezeiesc din om cu o schita a unui pictor, iar asternerea culorilor peste aceasta schita — cu asemanarea cu Dumnezeu, cu dobandirea virtutilor crestinesti.
„Cand se face portretul cuiva, daca se adauga cea mai placuta dintre culori si cea mai trebuincioasa din trasaturi, il fac asemanator pana si la zambet cu cel pictat: si cand dumnezeiescul har zugraveste in cineva dumnezeiasca asemanare, luminoasa trasatura a dragostei, fiind adaugata, arata ca trasaturile chipului dumnezeiesc au fost inaltate pe de-a-ntregul la frumusetea asemanarii cu Dumnezeu”.
Asadar, cea mai placuta dintre toate culorile si cea mai trebuincioasa dintre toate trasaturile in acest proces al indumnezeirii e dragostea, care, fiind adaugata la chipul omenesc, il face „asemanator pana si la zambet cu cel pictat”. Dragostea este cea mai mare si cea mai de pe urma virtute, rezultatul final al desavarsirii crestine. Daca este sa facem suma celor spuse pana acum, vom gasi ca, potrivit invataturii Sfintilor Parinti, calea crestinului are treptele urmatoare: lepadarea de lume, curatirea de patimi, suisul catre desavarsire, indumnezeirea.
Cea mai mare virtute, care sta pe cea mai inalta treapta a scarii acesteia, este dragostea, pentru ca Dumnezeu dragoste este.
La inceput suntem datori [a merge] pe calea lepadarii de lume, a refuzului de a sluji diavolului si a ascultarii de Dumnezeu, iar apoi a vietii dupa porunci. Suntem pusi de Dumnezeu in imprejurari care, cu ajutorul necazurilor si incercarilor, ne curatesc, si in aceste necazuri si incercari trebuie sa alergam la Dumnezeu rugandu-ne cu rugaciune insotita de plans, pentru ca plansul este „mahnirea inradacinata in sufletul ce se pocaieste”. Plansul de pocainta – iata ce ne elibereaza de pacat, de patimi, de stricaciunea sufletului.
Sa cercetam acum epistolele sobornicesti ale Apostolilor, care sunt adresate nu unei Biserici anume, ci tuturor Bisericilor. Ştim care sunt epistolele acestea: o epistola soborniceasca a Apostolului Iacov, doua ale lui Petru, trei ale lui Ioan Teologul si una a Apostolului Iuda. Scopul cuvantului meu de acum este sa arate ca si la Apostoli sunt deja schitate toate aceste elemente ale lucrarii duhovnicesti, pe care le vedem la Sfintii Parinti. Şi nu numai atat: daca ne vom uita la ceea ce scrie Apostolul Iacov, mai intai de toate vom gasi la el inceputul acestei cai — lepadarea de lume, iar apoi lupta cu pacatul, ceea ce noi numim „curatirea sufletului de patimi“, intreaga epistola este indreptata impotriva pacatului si zugraveste prima parte a caii acesteia, despre care numai ce am vorbit.
Petru scrie deja nu doar despre pacat, ci si despre virtute. El spune ca trebuie nu numai sa ne curatim, ci si sa ne facem osteni ai virtutii, vorbeste despre ceea ce se numeste la Sfintii Parinti „indumnezeire” si suis la desavarsirea duhovniceasca:
adaugati la credinta voastra fapta buna, la fapta buna — cunostinta, la cunostinta — infranarea, la infranare — rabdare, la rabdare — buna credinta, la buna credinta — iubirea frateasca, iar la iubirea frateasca – dragostea (2 Pt. 1, 5-7).
Şi el, ca si Sfintii Parinti, incheie cu dragostea, pentru ca Dumnezeu dragoste este – ea incununeaza calea desavarsirii duhovnicesti si duce la cea mai inalta treapta a indumnezeirii.
Ceea ce Petru inca abia da de inteles, Ioan descopera cu putere mare, fiindca Ioan vorbeste despre dragoste ca despre incununarea caii lucrarii duhovnicesti. Iar contemporanii nostri, care palavragesc despre dragostea crestineasca, nu baga in seama conditia principala pentru ajungerea la ea.
Asadar, Apostolii ne arata aceeasi randuiala a lucrarii duhovnicesti pe care v-am aratat-o pe temeiul marturiilor Sfintilor Parinti.
Sa cercetam epistola Apostolului Iacov, care face obiectul cuvantului nostru. Se spune ca lepadarea de lume este o nascocire a Sfintilor Parinti – dar ia uitati ce spune Domnul la Cina cea de Taina:
de va uraste pe voi lumea, sa stiti ca pe Mine mai inainte decat pe voi M-a urat. Daca ati fi din lume, lumea ar iubi ce este al sau — dar intrucat nu sunteti din lume, ci Eu v-am ales pe voi din lume, de aceea va uraste pe voi lumea (In. 15, 18-19).
Da, Imparatia lui Dumnezeu nu este din aceasta lume, ci de la Dumnezeu, Care este cea mai mare dragoste si cea mai inalta desavarsire. De aceea se si spune despre Apostoli:
si lumea i-a urat pe ei, fiindca nu sunt din lume, precum nici Eu nu sunt din lume (In. 17, 14).
Cu putere mare vorbeste despre aceasta si Iacov. Este vrednic de luare-aminte faptul ca Apostolul Iacov a fost cel dintai episcop al Bisericii din Ierusalim – el carmuia intreaga Biserica a Iudeei. Faptul acesta da marturie despre data timpurie a scrisorii, intrucat presupune ca ea sa fi fost scrisa atunci cand crestinii erau cu precadere iudei; mai apoi au intrat in Biserica cei din neamuri. Avem de-a face cu o epistola timpurie, si marea noastra bucurie este ca ea vorbeste despre lepadarea de lume.
El pune deodata in fata turmei sale problema: cu cine vrei sa fii prieten — cu lumea sau cu Dumnezeu? Daca-L alegi pe Dumnezeu, atunci in ce consta buna credinta pe cele dintai trepte ale vietii crestine?
Asadar, lepadarea de lume nu a fost nascocita nicidecum de catre Sfintii Parinti – Domnul Insusi a vorbit despre ea, intelegand prin lume ceea ce trage catre pamant, si primul episcop al Ierusalimului — fratele Domnului – face din lepadarea de lume punctul de plecare al caii crestine.
De obicei se spune ca Apostolii nu faceau decat sa propovaduiasca invatatura crestina, fara sa fie cei ce calauzeau lucrarea duhovniceasca a turmei – aceasta insa nu corespunde adevarului.
In aceeasi epistola a lui Iacov se vorbeste nu numai despre invatarea si despre ascultarea Cuvantului. Apostolul cheama la implinire, la suisul faptuitor:
fiti, dar, plinitori ai cuvantului, nu doar ascultatori ai lui, amagindu-va pe voi insiva (Iac. 1, 22).
Iacov este cel dintai care da indrumarile acestea ascetice. Nu cel ce asculta si uita, ci acela care implineste cuvantul va fi fericit, potrivit Apostolului. Toate acestea se afla in deplina potrivire cu ceea ce ne spun Sfintii Parinti. Aduceti-va aminte numai de Scara — calea suisului faptuitor.
Amintesc si cuvintele Apostolului Iacov in care se spune ca singura credinta nu mantuieste:
„Vedeti”, spune Apostolul, „prin ce se poate indreptati omul? Prin credinta – da, prin credinta, insa nu prin credinta moarta, fiindca si dracii cred, si se cutremura, ci prin credinta care duce la fapte si, de asemenea, prin aceste fapte, care vin din credinta crestina vie”.
Asadar, nu avem nevoie doar sa ne lepadam de lume, ci si sa mergem pe calea suisului faptuitor, sa fim nu ascultatori uituci, ci implinitori ai legii lui Dumnezeu. Şi atunci, pe care cale sa mergem? Pe calea de care vorbesc Sfintii Parinti – calea ascultarii de voia lui Dumnezeu.
Noi stim ca Domnul
S-a facut ascultator pana la moarte, si inca moarte de cruce (Filip. 2, 8),
in gradina Ghetsimani, desi L-a rugat pe Tatal:
treaca de la Mine paharul acesta, insa S-a lepadat de voia Sa: nu cum voiesc Eu, ci cum Tu voiesti, asa sa fie (Mt. 26, 39).
Şi noua ne-a poruncit sa ne rugam: „fie voia Ta”.
Crestinilor de curand veniti la credinta, Apostolul le spune:
supuneti-va, deci, lui Dumnezeu; stati impotriva diavolului, si el va fugi de la voi (Iac. 4, 7).
Daca vom apuca pe calea ascultarii, a implinirii voii lui Dumnezeu, harul botezului va intra, ca sa zicem asa, in vigoare. Acum ni se pare ca daca ne-am botezat n-avem ce sa mai vorbim de pacat — asta e tot o nascocire de-a Parintilor. Apostolul Iacov insa, desi le scrie celor de curand veniti la credinta, celor care deja cred in Hristos si s-au botezat, nu se teme de asta si, intemeindu-se pe ceea ce a auzit de la Domnul Insusi, isi incepe povata astfel:
Sfintii Parinti ne invata ca strabaterea caii crestine este insotita de ispite, de incercari care intaresc in noi credinta si ne dezvolta rabdarea, care ne ajuta in lupta pe care o purtam cu pacatul pentru a ne curati sufletul.
In zilele noastre, multi presupun ca spusele Parintilor, care erau calugari, nu ne privesc pe noi, cei traitori in lume, nu in manastiri, ca de toate acestea nu au nevoie cei ce n-au facut legamantul lepadarii de lume. Dar iata cum isi incepe Apostolul Iacov epistola:
Pesemne va amintiti ce spune Ioan Scararul despre cele trei feluri de rabdare a ispitelor:
1) cu intristare,
2) fara intristare,
3) cu bucurie.
Iata invatatura despre ispita, din care se trage si invatatura despre rabdare, pe care o stiti de la Sfintii Parinti si care isi are radacina in Evanghelie, pentru ca Domnul spune:
intru rabdarea voastra veti mantui sufletele voastre (Lc. 21, 19).
Dar iata ce gasim la Apostolul Iacov:
drept aceea, fiti indelung-rabdatori, fratilor, pana la venirea Domnului. Iata, plugarul asteapta roada cea scumpa a pamantului, indelung rabdand, pana ce primeste ploaia timpurie si ploaia tarzie. Fiti, dar, si voi indelung-rabdatori, intariti inimile voastre, caci venirea Domnului s-a apropiat (Iac. 5, 7-8).
Şi incercarea credintei voastre, spune el altundeva, lucreaza rabdarea (Iac. 1,3).
Sfintii Parinti spun ca pentru a ne desavarsi avem nevoie nu numai sa ne ostenim si sa rabdam ispite, ci si sa avem rugaciune; iata, si Apostolul Iacov scrie:
este vreunul dintre voi in suferinta? Sa se roage. Este cineva vesel? Sa cante psalmi (Iac. 5, 13)
— iar psalmii sunt tot rugaciune, rugaciunea marelui Psalmist.
Deci, rugaciunea e lucrarea de temelie ce ne ajuta si in rabdare, si in incercari, si in patimiri.
Sa vedem acum ce-i cu invatatura despre patimi. Sfintii Parinti spun ca pacatul e stricaciunea si moartea sufletului. Apostolul lacov spune:
pofta, zamislind, naste pacat, iar pacatul, odata savarsit, aduce moarte (Iac. 1, 15).
Iata si aici invatatura despre pacat ca moarte; si cel care isi abate aproapele de la pacat invie un suflet care e pe moarte sau a murit — asta acopera multe greseli.
Ascetilor nostri li se imputa adeseori chemarea la plans. „Pentru ce sa plangem?” Daca ai pacate, inseamna ca trebuie sa plangi — plansul, zic Sfintii Parinti, este mahnirea inradacinata in sufletul ce se pocaieste. Iar la Apostol ce gasim?
Patrundeti-va de durere, intristati-va si jeliti; rasul intoarca-se in plans si bucuria voastra in intristare (Iac. 4, 9).
Da, daca doriti sa mergeti pe calea indumnezeirii, atunci curatiti-va:
curatiti-va mainile, pacatosilor, si sfintiti-va inimile, voi, cei indoielnici (Iac. 4, 8).
Bagati de seama ca Iacov da o lista aproape completa a patimilor despre lupta cu care vorbesc Sfintii Parinti.
Ca sa nu va ingreunez prea tare, voi insira numai cateva.
Mai intai de toate, mania. Razboiul cu aceasta patima a fost elaborat in mare amanuntime de catre Sfintii Parinti, si despre ea vorbeste si Apostolul care a fost cel dintai inainte-statator al Bisericii din Ierusalim.
Dupa aceea, el vorbeste despre o patima pe care o cunoastem la fel de bine din scrierile Sfintilor Parinti — despre multa graire si despre lupta cu limba proprie:
Şi in continuare:
daca nu greseste cineva in cuvant, acela este barbat desavarsit, in stare sa infraneze si tot trupul (Iac. 3,2).
Cu si mai multa putere graieste altundeva:
– iar de aici vine si minciuna:
foc este si limba, podoaba a nedreptatii (Iac. 3, 6).
Exact la fel ne intalnim in epistola Apostolului Iacov si cu mentionarea altor patimi, care nu au fost nicidecum nascocite de catre cei care s-au mantuit in munti si in pesteri si in crapaturile pamantului (Evr. 11, 38), ci care sunt in fiecare din noi, pentru ca nu pustnicilor, celor ce au fugit de lume, le scrie Apostolul.
Iata ce bine vorbeste Apostolul Iacov si in privinta osandirii:
Şi Sfintii Parinti ne previn mereu, amintind ca cel ce isi judeca aproapele se pune in locul Judecatorului Ceresc.
La fel si in privinta invidiei, patima care adeseori nu ii da pace omului nici in aceasta viata. Iacov scrie:
El scoate in evidenta patimile a caror combatere sta la temelia lucrarii duhovnicesti in prima parte a vietii crestine. Vreau sa va amintesc inca o data de scopul pentru care va spun toate acestea. Nu ati capatat aici nici o noutate, insa vreau sa va spun ca exista o singura lucrare crestina; ea nu a fost nascocita in secolul al V-lea sau al VII-lea, ci doar a fost lamurita mai indeaproape de catre Sfintii Parinti, Dascali ai bisericii si Pastori, potrivit cerintelor vietii. Apostolul Iacov ne descopera aceeasi cale — calea vrajbei cu lumea, calea impotrivirii fata de diavol si a supunerii fata de Dumnezeu, calea curatirii de pacat, calea ispitelor si a luptei, calea plansului pentru pacate.
Exista un singur crestinism, o singura invatatura crestina, care vine de la Domnul Insusi. Luati fie si numai rabdarea. Cand Domnul a pus-o la incercare pe femeia cananeeanca, pana si ucenicii s-au apropiat de El rugandu-L s-o miluiasca – asta, chipurile, din dragoste, insa de fapt fiindca se saturasera de strigatele ei. Şi cand El i-a raspuns din nou nu ca Mantuitor, ci cum i-ar fi raspuns orisicare iudeu din acele vremi:
nu este bine sa iei painea copiilor si s-o arunci cainilor (Mt. 15, 26),
nu ne-a aratat oare prin asta ca avem neaparata nevoie de rabdare, ca si noi trebuie sa fim indelung-rabdatori in cererile noastre si smeriti, si atunci El, vazand smerenia noastra, va spune, cum i-a spus si ei:
mare este credinta ta; fie tie precum voiesti (Mt. 15, 28).
(Din: Sfantul Sfintit Mucenic Serghie Meciov, “Cum sa supravietuim duhovniceste”, Editurile Sophia si Cartea Ortodoxa, 2008)
Legaturi:
- Predici ale Sf. Teofan Zavoratul despre cum pot mirenii, chiar familisti, SA URCE TREPTELE SCARII LA MASURA LOR
- PREDICA P.S. SEBASTIAN LA DUMINICA TUTUROR SFINTILOR: Sfintenia este posibila si este poruncita si pentru mireni, si pentru cei casatoriti!
- Radicalismul Evangheliei lui Hristos. Crestinismul nu este ceva comod (PS SEBASTIAN, PR. COMAN)
- Predica PS Sebastian al Slatinei: VIATA CA O CRUCE. Cine se menajeaza, se complace si refuza LUPTA, cum va castiga Imparatia?
- SPICUIND SI TALCUIND FILE DE “EVERGHETINOS” SPRE FOLOSUL CELOR DE AZI, CU PROFESORUL ION PATRULESCU – conferinta Timisoara, 2008 (partea a II-a)
- Sfantul Iustin Popovici: “SFINTENIA ESTE STAREA NORMALA A SUFLETULUI NOSTRU... Sa te sfintesti tu insuti mai intai, si apoi sa sfintesti pe altii”
- Parintele Rafail Noica: Sfintenia – firea si chemarea fiecarui om
- NE MAI STIM CHEMAREA ADEVARATA? O MAI LUAM IN SERIOS? – Arhimandritul Sofronie
- LUPTA CONTINUA SI HARTUITOARE A CRESTINULUI – INTRE HAR SI CADERI. In ce constau, de fapt, desavarsirea sau sfintenia?
- PENTRU CE TRAIM? CUM MOARE SUFLETUL, CUM SE PIERDE DUHUL SFANT? “Acolo unde se afla Duhul Sfant, acolo se iveste si lupta cea grea”
- SA NU UITAM: “Mult ni s-a dat, mult ni se cere…” SUFLETUL CARE NU ESTE NASCUT DIN DUHUL SFANT DE PE PAMANT ESTE MORT PENTRU VESNICIE!
- PUTINI SUNT ADEVARATII CRESTINI!
- Sf. Tihon din Zadonsk: ADEVARATII SI FALSII CRESTINI
- Ce ne invata sfintii contemporani despre… SFINTENIE, LUCRAREA HARULUI, SPOVEDANIE, BINECUVANTARE si INSELAREA MENTALITATII MAGICE in practica ortodoxa
***
- DUMINICA TUTUROR SFINTILOR. Predica Sfantului Ignatie Briancianinov despre MARTURISIREA SI PRIGONIREA CRESTINULUI IN LUME
- “DREPTATEA” CRUCII. LEGEA LUI HRISTOS CERE RASTIGNIRE. Scrisori ale Sf. Ignatie Briancianinov despre necazuri, lepadare de sine, dragoste si indreptatire
- Din corespondenta Sfantului Teofan cu o tanara ravnitoare DESPRE VIATA LUMEASCA SI VIATA DUHOVNICEASCA
- Sf. Teofan Zavoratul – “DUMNEZEU SAU LUMEA: NU ESTE CALE DE MIJLOC!”
- Sfantul Teofan Zavoratul despre TIRANIA “OPINIEI PUBLICE” IMPOTRIVA A TOT CEEA CE ESTE CRESTINESC SI DESPRE RENUNTAREA LA OBICEIURILE LUMESTI – CUVANT AL SFANTULUI TEOFAN ZAVORATUL IN DUMINICA DE DUPA BOTEZUL DOMNULUI (si audio)
- SF. TEOFAN ZAVORATUL – Alte predici puternice la Duminica Mariei Egipteanca: “INTARITI-VA HOTARAREA DE A REZISTA in impotrivirea fata de naravurile lumii”
- Sfantul Teofan Zavoratul: CE PACE POATE FI INTRE CRESTIN SI LUME?
- Sfantul Luca al Crimeei: CUVANT IMPORTANT DESPRE INTINAREA DE LA LUME: Sa fugim de nerusinare, de clevetire, de ura si aroganta ucigase, de sectanti!
- Nu putem sluji la doi domni…
- BOALA DUHULUI LUMESC
- Trei cuvinte importante despre lepadarea lumescului si a iubirii de sine
***
- AVVA ARSENIE CEL MARE: “Acela ce nu se plange pe sine aici, acolo se va plange vesnic”
- Pogorarea Duhului Sfant – taina esentiala a vietii noastre. FARA PLANS SI FARA IUBIRE NIMENI SA NU SE AMAGEASCA, NU VA DOBANDI HAINA DUHULUI!
- Gheronda Iosif Vatopedinul: UNDE DUCE ADEVARATA POCAINTA? DE CE AVEM NEAPARAT NEVOIE DE SPOVEDANIE SI DE PLANS?
- CUVIOSUL SOFRONIE DE LA ESSEX: “Naiv este cel ce crede ca va putea urma lui Hristos, fara lacrimi”
- SFANTA MIRONOSITA MARIA-MAGDALENA, ICOANA POCAINTEI ADEVARATE: “Unde este dragoste, acolo este plansul”
- Sfintii Parinti NE CHEAMA LA POCAINTA SI LA PLANS
- Gheron Iosif: “Nu avem haina de nunta, de aceea trebuie sa ne curatim”. PLANSUL, CHEMAREA LUI DUMNEZEU, RENUNTAREA LA PACAT, SPOVEDANIA…
- PARINTELE HOLBEA despre FRUMUSETE intre “MIRAJUL ESTETIC AL LUI ANTIHRIST” si transfigurarea fetei umane in CHIP si ICOANA a lui Hristos
Bine is. Imi puteti da ceva legat de viata autorului? Sf Serghie.
Dat fiind obligatiile familiale si profesionale putem sa argumentam ca acest ideal-lepadarea de lume-nu poate fi practicat.Iar pentru incepator,acest gand de parasire spontana a lumii,chiar nu are nicio atractie,si este foarte greu sa-i explici cuiva(colegi,semeni in general)ca o viata despuiata de bunurile pamantesti ,o viata singuratica nu este lipsita de fericire,ci,din contra,este cea mai buna cale pentru a ajunge la aceasta.Detasandu-ne interior pe acest drum greu de inteles pentru cei din jur ,esti luat drept nebun, marginalizat,chiat aratat cu degetul.
Detasarea launtrica de desartaciunile lumesti este indispensabila oricarui crestin,chiar daca parasirea nu este spatiala datorita obligatiilor,,ci,doar mentala.Pentru a putea progresa urcusul catre Dumnezeu,se cere o separare cat mai intensa si concreta.Este clar ca un om duhovnicesc nu se poate afla printre lucrurile lumii si in discutii desarte.Daca rudele si apropiatii nostri,dispretuiesc poruncile lui Dumnezeu,este firesc sa ne detasam de ei si sa ne apropiem cat mai mult in rugaciune,suferind intrisarile din afara.
Lumea de care trebuie sa fugim,este lumea care i se impotriveste lui Hristos,lumea care te separa fiindca nu-i putem accepta modul de gandire si traire. Prin urmare,la detasarea de lume trebuie purces cu grija de a ne elibera de pacate si de tot ce impiedica mantuirea noastra.
La Pavel Evergetinos citim acest indemn asa:”
Trebuie sa fugim de toti lucratirii rautatii fara deosebire ,fie ei prieteni sau rude,fie ei preoti sau stapanitori;caci fuga de tovarasia lor ne va duce la apropierea si prietenia cu Dumnezeu”.
Admini,multumesc pentru stradania voastra.Domnul sa va rasplateasca! Amin!