“TAINA MANTUIRII”: PREDAREA IN MANA LUI DUMNEZEU. “Sistemul” din care trebuie sa iesim daca vrem sa ne mantuim. Sa daramam idolul din noi!

4-07-2012 Sublinieri

Harul lui Dumnezeu va veni, daca n-am facut inlauntrul nostru propriul sistem

Harul lui Dumnezeu coboara inlauntrul omului. Lucreaza inlauntrul acelui om care are o atitudine pe masura. Daca nu esti smerit, nu poate face ni­mic harul lui Dumnezeu inlauntrul tau. Oricat de bine ai cunoaste cu mintea ta si oricat te-ai arata a avea dispozitie, ravna, nu se va intampla nimic daca nu patrunde adevarul lui Dumnezeu in sufle­tul tau, ca un dar al Lui. Si va veni, daca esti smerit, daca ai constiinta situatiei tale, daca nu ai facut inlauntrul tau un status quo, un sistem propriu.

Omul poate fi religios, toti evreii erau religiosi, stiau Legea, se raportau la Dumnezeu. Totusi, au inteles toate acestea intr-un mod prin care ei si-au creat propriul sistem, un idol, si in acelasi timp s-a asezat in sufletul lor indreptatirea de sine. Un om care se indreptateste pe sine inlauntrul lui – si are, prin urmare, ingamfare, egoism – nu poate intelege ce inseamna harul, nu poate primi harul, oricat ar incerca sa actioneze asupra lui harul.

Peste un lucru infasurat in nailon, chiar daca ar cadea rauri de apa si mari peste el, daca este inchis ermetic, nu va patrunde nicio picatura ina­untru si nu se va uda deloc, va ramane perfect uscat. Astfel, cand omul isi infumureaza sufletul cu indreptatirea de sine – o spune in continuare Apostolul Pavel -, nu stie ce inseamna smerenia, nu iubeste smerenia, nu-si deschide sufletul spre smerenie si ramane egoist si mandru. Este infumu­rat, este infasurat in nailon, si nu intelege nimic, nu-l atinge harul lui Dumnezeu, lumina Lui. Nu-l atinge ceea ce i-ar putea topi sufletul, ceva care l-ar inmuia si l-ar face cu adevarat crestin.

Sa daramam idolul din noi

Eu va incredintez ca au ravna lui Dumnezeu, dar fara cunostinta.”

Acest „dar fara cunostinta” nu inseamna ca pur si simplu nu au cunoasterea corecta, ci ca nu au o simtire mai adanca. Iar aceasta nu este intamplatoare. Nu este ca si cand n-am fi auzit, nu ni s-ar fi spus sau n-am fi aflat. Dumnezeu poarta de grija ca fiecare om sa afle adevarul. Dar nu fiecare om vrea sa afle adevarul. Nu vrea.

Vedeti, intreaba Domnul: „Vrei sa fii sanatos?” Cineva e bolnav. Oare nu vrea sa se faca bine? Nu vrea! Asa este in cele duhovnicesti: nici chiar cel care se arata interesat de cele duhovnicesti nu vrea. Nu e nevoie doar sa faci valuri, sa iti arati ravna si ca iti pasa imediat etc. Daca nu te sme­resti in adancul tau, cum se va atinge de tine harul lui Dumnezeu? Daca nu te desfaci din nailon, daca nu te hotarasti sa darami sistemul dinlauntrul tau, idolul din tine, cum vei deveni crestin? Harul poate face acest lucru. Dar asteapta ingaduinta ta. Harul poate sa savarseasca asta si fara acordul tau, dar nu vei mai fi om, nu vei mai fi creatura rationala. Dumnezeu cinsteste rationalitatea si libertatea pe care ti le-a dat si asteapta consimtamantul tau.

Harul, care lucreaza sa renasca orice suflet, asteapta. Cand un suflet il respinge si ramane departe de el si insista in aceasta respingere chiar cand nu este foarte evidenta impotrivirea, harul te paraseste, si se pierde omul. Nu e de gluma; se pierde! Harul il salveaza pe om. Harul lui Hristos este cel care il mantuieste pe om, nu faptele omu­lui sau ravna lui sau indreptatirea lui de sine.

Nu cumva si ravna noastra este ca cea a israelitenilor?

Apostolul Pavel ne incredinteaza, asadar, ca cei de un neam cu el au ravna pentru Dumnezeu. Nu ii prezinta ca pe niste atei sau indiferenti. Toti au ravna pentru Dumnezeu, dar fara cunostinta. Nu au, prin urmare, acea ravna care sa ii duca la a se lasa cu totul pe seama a ceea ce le da Dumnezeu, sa-i indreptateasca Dumnezeu, El sa-i mantuiasca, ci ei vor sa se indreptateasca pe ei insisi.

Spune in continuare: nestiind dreptatea lui Dumnezeu. De ce nu o stiu? Unii cum de-o stiu, iar altii nu? Tocmai din cauza ca nu vor s-o cunoasca. Necunoscand dreptatea lui Dumnezeu si cautand sa statorniceasca dreptatea lor… pe de-o parte, nu cu­nosc dreptatea lui Dumnezeu si nu accepta ca El il mantuieste pe om, iar pe de alta parte sunt intepe­niti in Lege si au o suficienta de sine si un duh al indreptatirii de sine si vor sa statorniceasca dreptatea lor, fara a se supune vreunul dreptatii lui Dumnezeu: iar dreptatii lui Dumnezeu nu s-au supus.

Sa privim mai bine acest aspect. Noi, cei care suntem aici acum, putem sa spunem ca nu avem ravna? Pentru ca ceva ne-a adus aici; ceva exista in sufletul nostru – ceva! Si, asa cum am zis si altadata, o sa vina cineva o data, de doua ori, de trei ori, apoi se plictiseste si nu mai vine. Toti cres­tinii care mergem la biserici sau sa ascultam o omilie avem ravna catre Dumnezeu. Dar cred ca din rezultatul final putem trage si concluzia – dar poate ca gresesc – ca semanam pe de o parte cu israelitenii, care aveau ravna catre Dumnezeu, dar fara cunostinta.

Ca sa vii la biserica si sa revii, ca sa te preo­cupe aceste subiecte, ca sa citesti si sa asculti si sa faci si anumite eforturi, stradanii, sa pastrezi anumite lucruri, sa pazesti poruncile lui Dumnezeu, toate acestea pot constitui o ravna duhovniceasca ce pana intr-un punct e buna.

Apostolul Pavel nu osandeste ravna in sine. Omul trebuie sa aiba ravna. Trebuie sa faca ceea ce face de buna voie si fara a se osteni. Trebuie de buna voie si neobosit sa pazeasca poruncile lui Dumnezeu, sa se schimbe dupa voia Lui. Dar sa nu fie, totusi, o ravna fara cunostinta, ci sa existe permanent in sufletul sau acel ceva care, daca ar lipsi, toate s-ar pierde, ca sa nu spunem ca uneori ar putea deveni chiar o povara pentru suflet.

O referire la Botez

Ca sa ma fac mai bine inteles: cineva, de pilda, se boteaza si devine crestin ortodox. Ce poate fi mai presus decat a se elibera cineva de pacatul stra­mosesc, intrand in trupul lui Hristos, care este Biserica Lui, si sa devina membru al trupului lui Hristos si sa se sfinteasca? Si totusi, asa cum spuneam si altadata, Parintii subliniaza faptul ca, daca cineva nu traieste ca un crestin, asa cum i se cere prin Botez, si ramane doar botezat, in ziua Judecatii aceasta taina infricosatoare va fi in defa­voarea lui.

Este ca un copac care se altoieste. Exista un act mai radical decat acela de a taia pomul sal­batic si sa-l altoiesti, ca sa devina roditor? Exista ceva mai bun decat actul altoirii? Pomul nu are judecata si nu stie, dar cel care il altoieste trebuie sa-l supravegheze. Daca nu va face asta, pomul salbatic va creste stufos, iar altoiul pe care l-a pus s-ar putea usca.

Haideti sa nu analizam situatia in care se usuca, ci situatia ca se pastreaza oarecum in viata, insa frunzele lui sunt ingalbenite, fiindca jur-imprejurul radacinii au rasarit 10-20 de vlastare, nu stim cate, care au sufocat altoiul. Daca n-ar fi fost altoit ar fi existat o explicatie, anume ca n-a fost altoit si de aceea este asa. Insa sa fie altoit si sa fie intr-un asemenea hal, in care este mai rau decat inainte de a fi altoit, de vreme ce inainte avea doar un vlastar salbatic, iar acum are jur-imprejur zece vlastare! Insa faptul ca a fost altoit este in defavoa­rea lui, deoarece a avut posibilitatea sa devina un pom nou si roditor, si nu a devenit. Astfel, atunci cand nu se intampla sa traiasca cineva ca botezat si dupa voia lui Dumnezeu, sa-L aiba inlauntrul sau pe Hristos, ci pur si simplu este botezat, dar in definitiv traieste in pacat, nu tine cont deloc de Botez si nu incearca deloc sa traiasca asa cum cere Botezul, atunci Taina Botezului si orice alta taina, toate Tainele Bisericii, vor fi in defavoarea lui. Toate acestea pe care le face cineva aratand ravna lui nu numai ca nu-i vor fi folositoare, dar pot fi in defavoarea lui, daca ramane doar cu ravna si nu inainteaza acolo unde trebuie sa inainteze. Bineinteles, cuvantul este greu si foarte usor ar putea gandi si spune cineva: daca este asa, n-o sa mai venim nici aici, nici in alta parte, ca sa nu ne impovaram mai mult sinele. Omul este liber si rational. Daca ar trage cineva astfel de concluzii, atunci sa le si explice. Dar nimeni dintre cei inte­lepti, nimeni dintre cei ce stau inaintea lui Dumnezeu cu frica si intelegere nu va gandi asa, ci poate va fi tulburat, se va nelinisti si va incerca sa vada ce poate face ca sa scape din acest peri­col, ca sa scape de ceea ce il impiedica in definitiv sa fie ceea ce trebuie, adica sa fie al lui Dumnezeu. Fereasca Dumnezeu, desigur! Omul ajunge uneori in situatii in care nu poate sa se schimbe – nu pentru ca nu poate sa se schimbe, ci pentru ca mintea lui nu mai gandeste corect si nu mai vrea cu adevarat sa se schimbe. Fereasca Dumnezeu! Este foarte probabil ca omul, daca nu este cu luare aminte, sa sfarseasca in situatii in care nu poate sa se schimbe, deoarece ramane in propriul sau sistem, in idolul din el, in egoismul lui, in intunericul lui. Ramane in adevarul lui, in indreptatirea lui de sine, in autosuficienta si in narcisismul lui. O sa se piarda!

Indreptatirea de sine sau predarea in fata Harului

Revin, deci. Noi, acum si aici, oare am putea spune ca e posibil sa avem ravna catre Dumnezeu, iar aceasta ravna sa fie fara cunostinta? Cati dintre noi or sa plece acum de aici sub incidenta minunii celei mari care se poate face in orice clipa in sufletul omului? Cati dintre noi vom pleca astazi avand in suflet adevarul lui Dumnezeu, care il mantuieste si-l smereste pe om, care il covarseste si-l face sa sepocaiasca, sa se deschida dreptatii pe care o da Dumnezeu si sa renunte la orice posibile justificari, la orice indreptatiri de sine? Sa te predai ne­conditionat lui Dumnezeu, cu gandul ca te pierzi daca nu te vei preda, dar si cu gandul ca te predai lui Dumnezeu Cel iubitor de oameni, unui Dumnezeu care este numai iubire. Si sa ai convin­gerea absoluta ca te va mantui. Nu te va mustra, nu te va respinge, nu se va mania pe tine fiindca ai intarziat sa te predai. Insa sa te predai in mod concret, asa cum fac toate sufletele sfintite, si in Vechiul si in Noul Testament! Astfel fac sufletele sfintite, care cred cu adevarat in Dumnezeu. De aceea, semnul caracteristic al unui suflet sfintit este constituit din toate virtutile, dar in primul rand si in principal din smerenie, care il face pe om sa se increada in dreptatea lui Dumnezeu, in harul pe care il da El, si in virtutea pe care o da El.

Acest lucru se vede si la Sfantul Varsanufie. Citim in in­trebarile si in raspunsurile lui, in fiecare sambata, si il vedem pe avva sfatuind pe cel ce intreaba. Sa te nevoiesti, sa suferi, sa te nevoiesti cu durerea inimii. Totusi, nu spune ca facand asa vei castiga si vei dobandi ceva ca si cum ai primi rasplata. Ci ne spune ca, atunci cand tu faci asa, Dumnezeu iti va da si acest dar si altele. Nu le vei dobandi pentru ca te-ai nevoit, pentru ca tot cel ce se ba­zeaza pe nevointa lui, pe incercarea lui, tot cel care se bazeaza pe ceea ce face si crede el are inlauntrul sau indreptatirea de sine si harul nu poate sa se apropie de el, nu il poate atinge. Harul se inde­parteaza si el ramane cu virtutea si sfintenia lui falsa.

Care este tactica noastra?

Daca ma intrebati, de vreme ce va cunosc pe toti, nu as avea dificultati sa spun ca, mai mult sau mai putin, aveti o sensibilitate, o simtire, dar ca ceva nu merge bine, ca nu inainteaza chestiu­nea noastra. Nu o spun din punctul meu de vedere, ci din al vostru. Si poate certifica cineva ca cela­lalt traieste asa cum simte, cum vede lucrurile, ca nu are in el harul lui Dumnezeu si ca nu il atinge mila lui Dumnezeu, dragostea Lui, ca sa-l impre­sioneze, ca sa se predea cu incredere si sa aiba bucurie si fericire inlauntrul lui.

Cineva este incredintat, asadar, de acest lucru si se caieste de o asemenea certitudine. Caci vede ca si celalalt prezinta el insusi astfel lucrurile. Nu e nevoie, adica, sa spun eu ce parere am despre el, ci sunt incredintat de parerea pe care o are el insusi despre cum vede si simte el lucrurile si ca, in final, toata stradania si lupta lui este dupa cum spune aici Apostolul Pavel, sa statorniceasca drep­tatea lui, fara a se preda dreptatii lui Dumnezeu. Prin urmare, ramane cineva cu autoindreptatirea lui si, in final, ramane fara Har, fara izbavire. Ra­mane cu stradaniile lui, cu lupta lui, dar numai cu acestea, fara lucrarea necreata a lui Dumnezeu inlauntrul sau, fara dragostea Lui, fara Harul care-l mantuieste pe om.

De aceea, si cineva care se lupta in acest fel se afla intr-o continua agonie, in sovaiala, in tulburare, ca si cand s-ar consuma pe sine. Mereu are o nemultumire ca nu ii poarta de grija Dumnezeu, ca nu i-a dat ceea ce se astepta sa-i dea, si asa ramane cu cele bune ale sale, cu succesele sale, cu izbanzile sale, cu virtutile sale, cu o oarecare dreptate, care este in definitiv dreptatea lui.

Altceva este sa te simti foarte-foarte pacatos, dar in acelasi timp sa simti, cum spune Apostolul Pavel, ca ai fost miluit1. Nu zice asta Apostolul Pavel, ma corectez; zice: „M-a miluit Dumnezeu“. Oricum, Apostolul Pavel, atunci cand i-a vorbit Hristos, a schimbat ceva. Pentru alta misiune se ducea in Damasc, dar altele s-au intamplat acolo. Alta era calea lui, dupa cum este si drumul lui. Este calea lui Hristos.

Care din noi se preda lui Hristos asemenea Apostolului Pavel?

Saul pe drumul DamasculuiDupa cum am mai zis, atunci cand Hristos Insusi Se arata Apostolului Pavel si il asigura ca ii incredinteaza lucrarea pe care avea sa i-o incredin­teze pentru lumea intreaga2, Apostolul Pavel, dupa primele incercari, se afla in Tars, chiar in patria lui, unde a ramas un timp. Daca ar fi fost altcineva in locul lui, care nu ar fi priceput aceste lucruri, si nu ar fi acceptat in sufletul lui ca totul tine de Dumnezeu, ca tot ce se va intampla inlauntrul sau vine de la Dumnezeu si ca trebuie sa se predea lui Dumnezeu cu smerenie si cu pocainta; daca, deci, ar fi fost altcineva in locul Apostolului Pavel, ar fi gasit o mie si una de justificari. „Mi-a incredintat Hristos aceasta misiune. De ce ma impiedicati? De ce ma judecati?” Si din initiativa lui, ar fi alergat in toata lumea sa implineasca lucrarea lui Hristos.

Pe Apostolul Pavel il calauzeste Hristos. Situ­atia arata insa ca si cand Hristos l-ar fi uitat. Locuieste acolo in Tars pana cand, intr-un mod oarecum intamplator, este gasit de prietenul lui, Varnava. Il gaseste si-l ia de acolo si-l aduce in Antiohia. Astfel isi incepe Apostolul Pavel lucrarea, dar se preda, asa cum citim in Faptele Apostolilor, harului lui Dumnezeu. Nu o face dupa mintea lui, dupa planurile lui.

Cine dintre noi L-a cunoscut altfel pe Hristos sau il cunoaste altfel pe Hristos? Cine dintre noi este un astfel de crestin, isi traieste astfel viata crestineasca, adevarul crestinesc, si nu murmura, nici nu se plange, ca si cum l-ar impiedica un lucru sau altul, ca si cand ar fi de vina unul sau altul? Cine dintre noi se preda astfel lui Hristos si invata aceasta lectie, sa asculte de Hristos si sa-L astepte pana cand il va binecuvanta si pana cand va voi Hristos sa intre in sufletul lui, ca sa-l umple de har, sa-l izbaveasca, sa-l elibereze, sa-l inmoaie, sa-l mangaie, sa-l umple de mila Lui, avand in acelasi timp si sentimentul ca tot ceea ce se intampla inauntru este lucrarea lui Hristos?

De regula, daca avem sentimentul ca suntem ceva, ca facem ceva, ne incredem mai mult in ceea ce facem noi, adica in incercarile noastre, in lup­tele noastre, in reusitele noastre. De fiecare data cand avem incredere in dreptatea noastra, avem incredere in eforturile si in izbanzile noastre. Vrem sa impunem dreptatea noastra, asa cum zice aici Pavel, fara a ne supune dreptatii lui Dumnezeu.

De ce un sfant nici macar nu concepe sa se mandreasca pentru faptele lui minunate?

De ce sfintii, care fac minuni prin cuvintele si faptele lor – si nu numai ca ei cuceresc multimile si, prin adevarul lui Dumnezeu, ajuta mii de suflete sa se lepede de viata pacatoasa, sa se intoarca de la idoli si sa creada in Dumnezeu, dar fac si alte minuni foarte vizibile: tamaduiesc bolnavi, invie inca si morti -, nu se gandesc ca acestea s-au facut prin puterea lor, asa incat sa se mandreasca si sa se laude pe sine, sa incerce sa iasa in fata si sa vrea sa fie vazute si luate in seama aceste lucruri si de altii? Ce sfant face acest lucru? Va mai fi sfant daca face aceasta? Si daca sfantul, care este instru­ment al lui Dumnezeu si are incredere totala in El si primeste atata har ca sa faca aceste lucruri minunate, nu concepe sa se mandreasca, pe ce ne vom baza noi si cum vom socoti un simplu gest ca acela de a da o farfurie de mancare sau un cuvant bun sau a face un serviciu celuilalt? Si Doamne fereste sa nu observe si ceilalti ca am facut aceste lucruri sau sa nu recunoasca, sau noi insine sa nu ne laudam un pic, fata de ceilalti sau fata de sinele nostru!

Este aceasta viata crestineasca? Avem duhul lui Dumnezeu in noi? A ajuns harul lui Dumnezeu in adancul sufletului nostru si ne-a inviat inima? Si, mai mult, suntem noi indreptatiti de Dumnezeu si ne supunem dreptatii Lui? Nu avem nicio lega­tura cu viata crestineasca, si ne miram ca nu renastem. Avem inca inlauntrul nostru slabiciunile, patimile, egoismul nostru, mandria, slava desarta, ambitia, mania, dispozitia spre barfa, spre jude­cata. Cel putin sa realizam ca suntem asa si sa spunem: „Dumnezeule, spunem ca suntem crestini; de unde pana unde?”.

Insa pentru ceea ce suntem in sufletul nostru, noi spunem asa: „Iata, Dumnezeu nu ne-a facut binele acesta si de aceea suntem asa”. Aceasta se intampla deoarece noi nu ne-am predat lui Hristos si nu L-am lasat sa lucreze inlauntrul nostru ca sa ne invie sufletele. Vina e a noastra. Nu inseamna ca a intarziat Hristos; cel putin sa fim constienti de asta! Insa nu vedem lucrurile asa, ci incercam din toate partile sa ne pacalim pe noi insine si sa ne convingem ca suntem ceva, pe care trebuie sa-l vada si ceilalti.

Lasarea in voia lui Hristos aduce odihna

Vad unii oameni care constata ca au anumite slabiciuni, anumite stari deloc bune inlauntrul lor. Vai, vai! Mai au putin si innebunesc. De ce? Oare atat de mult resping pacatul dinlauntrul lor? Nu este asa. Cel care se incredinteaza lui Hristos, oricate lucruri dintre cele mai rele va vedea inlauntrul lui, nu se va tulbura, nu va deveni nefericit. Poate va spune: „Dumnezeul meu, Iti multumesc ca ma luminezi sa vad cine sunt”. Si se va smeri in fata lui Dumnezeu si va incepe sa planga si sa se roage cu credinta in Hristos, pana cand va fi izbavit. Bineinteles, va cere acestea, dar in acelasi timp va avea inlauntru pace, liniste, deoarece in sfarsit si-a gasit doctorul, in care poate avea incre­dere totala, pentru ca este un doctor Atotputernic, care poate face orice. Poate sa sufere, poate sa fie inca sub influenta pacatelor si a situatiei sale si totusi, de vreme ce se lasa in mainile lui Dumnezeu, de vreme ce se increde in dreptatea Lui, isi si afla odihna, pacea si nu se mai nelinisteste. Invata sa astepte si nu i se mai pare greu sa astepte, oricat ar fi nevoie, pana cand il va tamadui Dumnezeu.

Bine facem ca citim acestea si, desi Apostolul Pavel se adreseaza evreilor, ele nu sunt valabile doar pentru ei, ci pentru fiecare, de vreme ce fie­care are aceeasi mentalitate si situatii similare.

A trecut insa timpul si v-as ruga sa ne oprim aici si sa revenim. Sa fim atenti: nesocotind drep­tatea lui Dumnezeu si cautand sa statorniceasca dreptatea lor, nu s-au supus dreptatii lui Dumnezeu. Necunoscand dreptatea lui Dumnezeu… noi suntem crestini. Toti, oricine am fi, oare in adancul sufle­tului nostru credem ca Domnul ne poate vindeca, poate sa ne faca adevarati crestini, poate sa invie cu adevarat sufletele noastre, ne incredem pe deplin in El si ne bucuram ca Ii apartinem, ne bucuram ca ne judeca dupa dreptatea Lui? Aceasta este dreptatea lui Dumnezeu.

Daca credem acum – sa nu amanam pentru maine sau poimaine -, vom pleca de aici schim­bati fata de cum am venit. Poti sa vii cu intune­ricul tau, cu nesimtirea ta, cu ignoranta situatiei tale, cu mandria ta, cu autojustificarea, sau poti veni tulburat, nelinistit, aproape dezamagit, dezna­dajduit. Poti insa sa pleci ca si cand te-ai fi intalnit singur cu Hristos si te-ar fi incredintat:

„Le-am luat Eu asupra Mea pe toate, lasa-Mi-le Mie pe toate! De aici inainte vreau doar sa asculti de Mine, sa crezi in Mine si sa nu indraznesti sa crezi in tine si sa te autojustifici. Preda-te dreptatii pe care Eu ti-o ofer, mantuirii pe care Eu ti-o dau“.

Si astfel sa plecam toti bucurosi si veseli, recunoscatori si multumind lui Dumnezeu”.

1 I Tim. 1, 13.

Vezi, de acelasi autor, si:

***

Legaturi:


Categorii

Arhimandritul Simeon Kraiopoulos, Ce este pacatul?, Cum ne iubeste Dumnezeul nostru, Duminica despre grijile vietii, Egoismul, voia proprie, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Mandria, trufia, Razboiul nevazut, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

87 Commentarii la ““TAINA MANTUIRII”: PREDAREA IN MANA LUI DUMNEZEU. “Sistemul” din care trebuie sa iesim daca vrem sa ne mantuim. Sa daramam idolul din noi!

<< Pagina 1 / 3 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Mulţi cred că dacă ar fi trăit în alte împrejurări ar fi fost oameni mai buni. Bogatului i se pare că opreliştea virtuţii este bogăţia, săracului – sărăcia, învăţatului – ştiinţa, celui simplu – simplitatea, bolnavului – boala, celui sănătos – sănătatea, bătrânului – bătrâneţea, iar tânărului – tinereţea. Însă aceasta e doar o închipuire şi o recunoaştere a înfrângerii morale. Ca şi când un ostaş nevolnic ar căuta să se mângâie: „În acest loc voi fi biruit, să fiu trimis altundeva şi voi fi viteaz!” Ostaşul adevărat este întotdeauna viteaz, fie că rămâne
    la locul său, fie că este răpus. Dacă Ţarul Lázăr ar fi dat bir cu fugiţii din Kósovo, ar fi fost socotit un înfrânt; însă pentru că a rămas la locul său până la sfârşit şi a căzut, este socotit biruitor. Adam în Rai şi-a pierdut credinţa; Iov în groapa de gunoi şi-a întărit credinţa. Prorocul Ilíe niciodată n’a spus: „Foamea mă împiedică să ascult de Dumnezeu!” Nici Împăratul Davíd n’a spus: „Coroana mă
    împiedică să ascult de Dumnezeu!”

    (Sfântul Nicolae Velimirovici – Gânduri despre bine si rau)

    Doamne, ajută-ne şi ne miluieşte!

  2. Stim ca pacatul ” a intunecat” mintea . Se pune intrebarea daca o minte intinecata poate sa fie libera de un sistem propriu sau al altuia.

    Ar fi bin de meditat si la cateva versete extrem de utile :

    Isaia 65,1 Celor ce NU MA CAUTAU M’am arătat,celor ce de Mine NU’NTREBAU M’am fost aflat,zis-am: „Iată, sunt aici“,la un neam care numele nu Mi l-a chemat.

    Harul nu vine la cererea omului…INTOTDEAUNA.

    Posibil si pt. ca Domnul cunoaste ca mintea noastra intunecata nu mai are capacitatea ei naturala de a-l cunoaste pe El ?

    “Ca de vei intra in judecata cu robii Tai, nimeni nu va fi aflat curat de intinaciune, ci va amuti toata gura, neavand ce raspunde, pentru ca toata dreptatea noastra este inaintea Ta ca o carpa lepadata. ” – rugaciune din randuiala Sf.Maslu

    Filipeni 2 , 13 căci Dumnezeu este Cel ce’ntru voi le lucrează şi pe „a vrea“ şi pe „a lucra“, pentru bunăvoirea Sa

    Proverbe Solomon 8,35 Că ieşirile mele sunt ieşiri de viaţă şi [în ele] se pregăteşte bunăvoire de la Domnul.

  3. Pacat ca in perioada aceasta, cand se duce o lupta perfida impotriva democratiei, blogurile ortodoxe tac, se fac ca ploua, ca si cum nu s-ar intampla nimic. Cata lasitate! Vorbiti despre Hristos (Adevar), dar nu-l marturisiti in practica. Acum se duce un razboi duhovnicesc si voi stati in neutralitate. Chiar nu va repugna minciunile la care recurge USL si mafia care le sta in spate? Nu observati planul diabolic care sta in spatele acestui asalt impotriva democratiei?

  4. @Mihai:

    Unde se ascundeau sustinatorii democratiei!

    Dar pana acum, cand TARA asta, NEAMUL asta, cand totul a fost jefuit, dispretuit, siluit, tradat, vandut, parjolit si ras, cand Constitutia a fost hartie igienica pentru cel supranumit Zeus, cand democratia a fost bataie de joc, UNDE ATI FOST? Cand Basescu scuipa poporul roman intre ochi ca e lenes si betiv, unde ati fost? Dati-le tara inapoi… vanzatorilor si agentilor CIA si MOSSAD!

    Sa sarim pentru tradatorii de tara? Pentru regimul securistilor si coloneilor? Niciodata!

    In acelasi timp, nimic bun nu asteptam de la USL, pentru ca de mult tara asta nu se mai conduce de la Bucuresti, iar sa astepti salvarea de la politicieni este o inselare impardonabila. Dar sunt sanse sa poata fi macar un rau mai mic si sa mai avem macar putin timp in plus… de pocainta, de nu agitatie politica.

  5. Doamne ajuta!
    Demult n-am mai citit ceva atat de tintit pe confruntarile mele interioare!
    A fost ca un dus rece de care nu prea am mai avut parte in ultima vreme!

    Multumesc!

  6. @admin:

    Va multumesc pentru tot ce faceti prin acest site, pe care il urmaresc de mult timp si unde de nenumarate ori am gasit ajutor si indreptare exact cand aveam nevoie.
    Multumesc, de asemenea, pentru raspunsul dat lui Mihai.

    Doamne ajuta!

  7. Foarte frumos articol, in Duh si Adevar, dar de ce-o fi asa de greu de pus in practica de FIECARE dintre noi? Zilele astea am putut constata ca noi am ramas doar crestini de duminica si nu ne impropriem invatatura crestina. De aceea si vin atatea rele peste noi, pentru ca vorbim doar teoretic despre harul lui Dumnezeu si nu mai cautam sa-l dobandim. Ma gandesc mult si la cuvintele Sf. Simeon Noul Teolog, care spune clar ca fara lacrimi pentru pacatele noatre in fiecare zi, nu vom dobandi nici pocainta adevarata si nici pe Duhul Sfant.Si daca facem un silogism micut, vedem ca nu poti plange doar pentru pacatele tale, daca nu ai lacrimi si pentru aproapele care sufera si pe care trebuie sa-l iubesti ca pe tine insuti.
    Secundar, mi-a placut enorm de mult raspunsul oferit de admin lui Mihai. Personal, as scrie acest raspuns cu litere mari de-o schioapa in antetul tuturor blogurilor si tuturor ziarelor.
    Numai ca nu inteleg de ce in unele chestiuni admin este asa intelept si in altele seamana cu un profesor de-al meu, sociolog si evreu, apologet pana la extrem pentru interesele stangii, in dauna oricui ar indrazni sa aiba un punct personal de vedere.

    Publicati cat va convine din mesaj, pentru ca nu ma supar. Am scris doar pentru ca am inteles ca este important feed-back-ul. Va rog de ma iertati doar ganduri personale rostite pe tastatura…

  8. @ hypathia:

    Multumim. Insinuarea cu profesorul tau e nedreapta, de o rautate gratuita ce contrasteaza profund cu lectia despre iubire. Probabil acesta ar aprecia la fel de mult, nu-i asa, si:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/11/24/mesia-iudeilor-antihrist-razboiul-lui-gog-si-magog-armaghedon-si-imparatia-universala-a-israelului-dupa-profetiile-rabinice-iudaice/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/11/25/legile-noahide-talmudice-masoneria-si-uniunea-europeana-ce-legatura-este-intre-iudaism-sua-revolutia-franceza-si-dreptul-international/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/03/07/dan-sova-si-evreii-senator-pus-la-stalpul-si-trimis-ritos-la-penitenta-de-politic-corectul-victor-ponta-pentru-declaratii-negationiste-despre-holocaustul-evreie/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/05/01/guvernul-ponta-iulian-iancu/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/06/19/ilie-serbanescu-programul-fmi-ponta-viena-omv-insolventahidroelectrica-baieti-destepti/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/06/21/fractionare-hidraulica-senat/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/06/01/rosia-montana-usl-continua-pe-aceeasi-linie-cu-pdl-ministrul-economiei-proiectul-va-demara-in-acest-an/

    Cat despre “aproapele care sufera”, e foarte bine si frumos, numai sa incercam sa avem si discernamant in iubire, ca sa nu cadem in inselare. Cum spunea bine cineva:

    Totul este un semnal serios de alarma. Cateodata Dumnezeu ne sopteste, dar alte dati tipa la megafon si nu auzim. Sunt importante toate datele legate de inselaciunile lui in masura in care vadesc cu ce fenomen avem de-a face. Dumnezeu sa-l aiba in paza si pe el, si pe toti! Dar condescendenta fata de rautati este tradare fata de adevar, partinire fata de Saccsiv (nu VV) si tradare a adevarului.

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/07/04/saccsiv-arestat/#comment-112583

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/07/04/saccsiv-arestat/#comment-112614

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/07/04/saccsiv-arestat/#comment-112881

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/07/04/saccsiv-arestat/#comment-112833

  9. Ideea era sa ne detasam de saccsiv, dar e clar ca nu se poate! Eu personal mi-am luat lectia in cazul Nastase. Am invatat ceva in situatia in care acest om mi-a stat pe diagonala gatului mai grav poate decat sta unora omul vasile alias saccsiv. Si totusi, cand am auzit ca bat politistii la usa lui si-i zangane catusele, am uitat tot si mi-am amintit de un alt gand care imi sta acum foarte treaz in minte: Hristos in temnita. Si cred ca in fiecare intemnitat avem datoria sa vedem un om in temnita. Parerea mea. Dar nu ne putem detasa, o luam personal asa cum ati facut si cu exemplul sugerat de mine. Nu stiu cum sa va explic decat povestindu-va o intamplare care m-a marcat, pentru ca il apreciam foarte mult pe profesorul meu evreu. Venind din Teologie, de multe ori uitam ce fel de profesor este si l-am mai apelat ca in Teologie: “parinte profesor”. Toate bune pana cand intr-o zi (acum multi ani in urma, cred ca ocazia a fost aparitia jurnalului lui Mihail Sebastian), m-a invitat la o dezbatere (televizata, cu multime de personalitati) despre Mihail Sebastian si Nae Ionescu. Ei, pentru ca mi-am aratat incantarea fata de discursul lui Andrei Plesu si admiratia vadita fata de Nae Ionescu, m-a scos afara aproape pe sus. Din acel moment, m-a privit ca pe un om al dreptei, desi eu nu fac politica, dar despre Plesu a afirmat categoric ca cineva ar trebui sa ia masuri cu el ca sa se astampere, pentru ca este un legionar. Nu stiu care e relevanta linkurilor, dar felul in care uneori, repet, uneori reactionati la ce va scriu cititorii site-ului, imi aminteste de reactia acestui profesor. Il apreciez in continuare, dupa toti acesti ani, pentru ceea ce face el bun in meseria sa, dar si lectia am invatat-o. I-am gasit si scuze, care se potrivesc si situatiilor de fata: cand esti in padure, nu mai vezi padurea din cauza copacilor. Sper ca acum sa fi fost mai limpede si poate facem pasul inapoi, ne detasam de evenimente si invatam ceva. Parerea mea. Daca am gresit, iertati-ma!

  10. @hypatia:

    Daca cei care se implica si scriu ar fi avut o reactie sanatoasa si prompta fata de subiecte ca blogul Saccsiv, crede-ne ca am fi ramas la ce am simtit atunci cand am auzit vestea: frica lui Dumnezeu si compatimirea fata de soarta unui om ajuns in inchisoare, chiar daca pe baza unor fapte infractionale vadite. Cand vezi insa cum se manipuleaza si cum se deturneaza, cum se minte si cum se falsifica totul, atunci… incerci sa iti faci datoria. Tocmai de aceea problema noastra nu este Vasile Vieru, ci fenomenul Saccsiv si cum a fost si este el facut posibil. Stim ca e greu de priceput acest lucru pentru fanii lui, dar pentru cineva care spune ca a participat la dezbateri unde spiritul de finete si de nuanta e necesar, ne-am astepta sa fi inteles fara sa explicitam chiar totul si sa facem exegeze la fiecare cuvant al nostru.

    In chestiunea Nae Ionescu e o mare problema, dar, din pacate, nu doar la profesorii evrei. Si stiti asta foarte bine, ca doar cine a scos cele mai vitriolante carti despre filosof si cine i-a facut portret de demon? Doar evreii? Sau cumva aceeasi elita romaneasca ce a sesizat care este ”oportunitatea” de afirmare in spatiul academic si pe cine sa injure ca sa dea bine la cv si sa fie publicata, premiata, finantata. Si totusi compararea noastra cu acest profesor este stranie. In primul rand ca ”apologia” nu se regaseste doar la un profesor evreu, ci, exact pe subiectul citat de tine, tocmai ce am aratat ca apartine unor romanasi get-beget. Faptul ca insisti in aceasta comparatie, anume legata de un evreu, arata ca incerci sa faci o asociere care sa completeze etichetele care ne sunt puse si de altii (masoni, intrusi etc.). Este ceva perfid acest lucru, ca o faci intentionat sau nu, pe langa faptul ca nu e nimic rau in a fi etnic evreu (spre deosebire de a fi mason sau intrus) dar ce sa vezi, avem si aceasta ”vina” ca nu suntem asa ceva si comparatia este total deplasata.

    In al doilea rand, comparatia poate fi explicabila doar prin asocieri psihologice care nu au nimic de-a face cu o abordare rationala, daca tot vorbim despre padure si copaci. Se confunda deseori apologia cu patima. Dar apologia, ca zici ca ai formatie de teolog, este foarte rationala si foarte necesara, ca atitudine. Esential este ce se spune pe fond, nu cum se spune: in soapta, cu glas tare, apologetic sau eseistic, retoric sau sec. Altfel, devenim niste formalisti manieristi… care chiar nu mai vad nimic din nimic, nici padure, nici copaci, ci doar forme bizare de norisori pe bolta cereasca. Iertati!

  11. Ce sa mai zic? Iarasi explicatii. Am precizat ca este evreu ca sa intelegeti ce apologie facea. Stiti bine ca Mihail Sebastian ere evreu, deci interesul sau era ca cei de fata sa-l laude pe Sebastian ca reprezentant al comunitatii evreiesti din Romania si sa infiereze pe Ionescu, ca reprezentant al Miscarii Legionare in corpore. Credeam ca e clar asta. Similar, am observat ca uneori functioneaza acelasi fenomen: aparati un interes mai mult sau mai putin identificabil (la dezbaterea cu dacii, personal nu m-am prins care va era interesul) si puneti la zid orice alt punct de vedere ca fiind gresit. Nu scot din reply niciun cuvintel pe care sa-l aduc inspre indreptatire personala, pentru ca nu asta era scopul mesajului meu initial. Dar imi repugna impartirea cititorilor in fani si …… (nu nimeresc cuvantul) ai lui saccsiv, intre inselati si drepti, intre detinatorii discernamantului si fraieri. Si despre discernamant ar fi multe de spus, dar nu am timp acum.
    Problema de ordin practic pe care o vad eu e ca ar trebui sa fim chiar o alternativa la fanii lui saccsiv, sa ne dezvoltam ca o comunitate, pentru ca eu chiar cred ca trebuie sa facem front comun in dezvoltarea comunitatilor crestine, inclusiv in spatiul virtual.
    Si daca ar fi asa, dezbaterile dintre noi, chiar daca sunt predispuse a fi transante in mediul virtual, nu ar mai fi virulente sau patimase.
    Altminteri,ne rezumam sa citim. Dar lectura trebuie pusa in practica, altfel pierdere de vreme.

  12. @hypatia:

    Ce sa mai ziceti? Eventual ceva care sa aiba noima, ceva pe FOND, nu permanente invarteli in jurul cozii, sa avem iertare.

    Pe exemplul dat: Mihail Sebastian nu avea cum sa fie laudat de reprezentantii comunitatii evreiesti pentru ca a fost discipolul lui Nae Ionescu. Deci punctul de vedere al profesorului respectiv era gresit pe FOND, nu pentru ca era APOLOGETIC.

    Dvs nu aveti nimic de spus pe FOND, ci doar va luati de forma si comentariile dvs au suparatoarea calitate de a fi compuse exclusiv din insinuari, aluzii, sugestii, dar niciodata din argumente pe fond.

    Ce sa-i faci, se zice uneori ca stilul face omul…

    E trist, totusi, faptul ca insisti intr-un mod incalificabil in a ne atribui ”interese” pe care le aparam. Se numeste proces de intentie si este cu atat mai grav cu cat ne bati obrazul ca impartim oamenii in categorii.

  13. @ hypatia:

    (Mini-)Comunitatile trebuie sa fie neaparat vii, nu virtuale, nu in jurul unor avatare. Si, pe cat posibil, in limita pacatelor noastre, incercam sa traim cumva in ele. E singura alternativa sanatoasa si ortodoxa. Viata in BISERICA.

    Da, lectura trebuie pusa in practica, insa e cam dificil sa ne facem judecatori drepti unii altora din punct de vedere al “practicii”, in orice caz e dificil pentru “paiele” sau “barnele” percepute de sensibilitatile noastre in exprimarea de pe bloguri. Uneori e nevoie sa fii si mai transant, uneori suntem prea patimasi si virulenti, ne suparam, ne enervam…, oameni suntem si gresim des, fireste, mai ales “in focul luptei”, mai ales cand… nu putem fi atat de detasati precum comentatorii care asista de pe margine si nici nu primesc lovituri din toate partile…. Deci gresim, cu siguranta, de multe ori, dar interese ascunse nu avem, iar orice proces de intentie in acest sens, mai ales cand e sugerat prin aluzii ignobile… chiar nu face partea din fair-play-ul asteptat din partea unor frati duhovnicesti.

    Iertati-ne!

  14. Din cartea “Raspunsuri la intrebari ale lumii de astazi” – Sfantul Nicolae Velimirovici (vol 2 pag 218)
    Iata o pilda a rugaciunii de taina:
    “Doamne, nu stiu ce sa cer de la tine. Tu singur stii de cele ce am trebuinta. Tu ma iubesti mai mult decat ma pot iubi eu insumi. Tata, da slugii Tale ceea ce eu nici sa cer nu stiu. Nu cutez sa cer nici patimire nici inlesnire, ci doar stau inaintea Ta cu inima deschisa fata de Tine.Tu vezi nevoile pe care eu nu le stiu; cauta si fa dupa mila Ta.Loveste si tamaduieste,doboara-ma si ma inalta. Ma cutremur si tac inaintea sfintei Tale voi si inaintea judecatilor Tale, pe care eu nu le pot pricepe. Ma aduc eu insumi Tie ca jertfa. Nu este in mine dorinta afara de dorinta sa implinesc voia Ta. Invata-ma sa ma rog.Tu insuti roaga-Te in mine! Amin! (o rugaciune de taina a Mitropolitului Filaret al Moscovei aflata intre hartiile acestuia dupa moartea sa)

    Nu inteleg disputele pe site. Uneori din Razboi intru cuvant aflam informatie, indreptare, mangaiere si nu avem un alt loc de unde sa primim asemenea, datorita neputintelor de tot felul, desigur! Poate ca au rost si dicutiile in contradictoriu, dar nu acuzele, “etichetele” de orice fel. Haideti sa traim in frica de Dumnezeu, si Lui sa-i lasam judecata. Comparatiile cu diferite cazuri si persoane mi se par nepotrivite. Crestinii ar trebui sa se iubeasca unii pe altii si sa se sprijine reciproc. Alegem noi sa ne smerim? Stim sa ne smerim? Mai stim sa iubim cu respect, blandete, privind in celalalt chipul lui Dumnezeu?

  15. Admin,

    Desi subiectul este unul duhovnicesc, vad ca discutiile au luat-o pe o panta politica.

    Nu e de mirare. Situatia sociala este exploziva in acest moment.

    Observand discutiile tale cu hypatia am pun problema cat se poate de deschis:

    1. Ai votat frcevent in ultimii 2o de ani ?

    2. Daca da este clar ca ai o optiune politica. Nu-ti cer sa-mi spui care este optiunea ta, deoarece nu intru in intimitatea oamenilor cu bocancii.

    3. Nu exclud nici varianta in care nu votezi, caz in care opinia ta politica nu ar conta pt. viata sociala din Romania ( in sensul in care nevotand NU INFLUENTEZI CU NIMIC LUCRURILE ).

    Singurele alternative concrete intr-o Romanie, majoritar-inculta d.p.d.v politic sunt USL,PDL si PPDD exact in ordinea scorului electoral.

    Nu crezi ca este inutil sa vb. despre politica in cazul in care fiecare avem optiunile noastre politice?

    Nu vom ajunge la nici un rezultat, NICIODATA.

    Eu am mai scris candva : nu poti ortodox de stanga. E o chestiune pe care a incercat-o si Berdieav. Si nu numai.

    Poti fi ortodox apolitic? Iata o alta intrebare buna ?

    Privitor la blogri apocaliptice, traim intr-o lume in care conspiratia se vinde bine, dimpreuna cu tot felul de misticisme ieftine.

    Singurul merit al celor care cred in conspiratii este acela ca pun pe tapet o problema ascunsa cu grija vulgului : CEI PUTERNICI VOR ASUPRI MEREU MAREA MASA.Au bani, putere, inteligenta si o lipsa considerabila de scrupule.

    Uitati-va cu ce zor nebun multi dintre cunoscutii nostrii citesc cu nesat si isi insusesc tezele NLP-ului.

    E vital..fara asta nu se poate…imaginea bat-o vina……

    Pt.un biet pumn de arginti, suntem inebuniti dupa tot felul de tehnici sociale care ne vor maximiza imaginea, talentul, daruirea.

    Toti vor sa fie scalvii cuiva, saliveaza chiar la gandul ca va fi un sclav…BINE PLATIT…evident de la 9 la 22 seara..dupa care va adormi in fata serialului favorit, dat in reluare la 2 dimineata…

    P.S Un ortodox serios stie ca nu poti cipui CHIPUL LUI DUMNEZEU.

  16. Ce am observat in primul rand la mine si mai apoi la cei de langa mine, referitor la idoli. Daca in mod constient sau nu, ne lipim sufletul de un idol (sot/sotie, copil, ,masina, serivi, cariera, indrumator sau chiar duhovnic, etc.) mai devreme sau mai tarziu, Dumnezeu intervine si sparge idolul caruia noi ne inchinam. Daca suntem suficient de intelepti si profitam de acel moment – intotdeauna dureross – si ne intoarcem la El, suntem salvati. Am aflat TAINA cea mare a MANTUIRII. Daca, din pacate nu putem recunoaste ca am gresit si purcedem a ne cauta (noi insine sau altii pt noi) alt idol, urmeaza alta suferinta…Si tot asa, pentru ca Dumnezeul nostru este unul gelos, si ne tot sparge idolii pana in ultima clipa a vietii, doar-doar ne-o putea mantui.

  17. @ Ioan

    Desi subiectul este unul duhovnciesc se pare ca tot ai venit aici sa despici firul in patru din punct de vedere politic 🙂

    Daca vrei, un raspuns la intrebarile tale se gaseste in citatul binecunoscut: “Dati Cezarului ce este al Cezarului, si lui Dumnezeu ce este a lui Dumnezeu”.

  18. @C.O

    Trebuie sa recunosti ca e cel mai evaziv raspuns cu putinta.

    Ai sau nu ai optiuni. Mergi sau nu mergi la vot.

    Poti merge sau nu la vot si sa respecti autoritatea.

    Nu poti sa nu intelegi ca este vorba despre principiu.

    Daca nu avem principii de la inaltimea carora sa dialogam, tot timpul va fi un mare haos.

    Ce s-ar fi intamplat cu martirii din temnitele comuniste daca ar fi dat Cezarului ce-i al Cezarului ?

    Au avut martirii din temnitele comuniste optiuni politice ?

    Sunt intrebari simple care nu necesita mare fortare analitica.

  19. @ Ioan:

    C.O. nu suntem noi! Putintica rabdare, te rugam si raspundem la toate…

  20. @Ioana,

    Iti recomand aceasta carte cand se va retipari :

    http://edituradeisis.ro/opencart/index.php?route=product/product&product_id=128

    Clar scrisa. La obiect.

  21. Admin,

    Normal ca nu sunteti voi 🙂

    Fac si eu diferenta intre cuvintele Admin si C.O

  22. @Ioan:

    Problema e pusa totusi nepotrivit. Nu e un singur admin, deci raspunsul la intrebarea cu votatul este si da si nu, unii da, altii deloc, si cei care da – uneori da, alteori nu, si oricum depinde de context (nu de convingeri ideologice politice, ca nu avem, asta e cert pentru toti trei)… prin urmare nu are relevanta daca am votat sau nu 🙂 Nu suntem impotriva votarii, insa, daca asta era intrebarea. Fiecare judeca si decide pentru sine.

    Cat priveste relatia dintre ortodoxie si politica, ne identificam in mod programatic cu ce spunea Fericitul Martir Mircea Vulcanescu, asa cum este precizat, de altfel, la Despre noi:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/10/28/mircea-vulcanescu-sfantul-martir-%e2%80%9dnu-cred-in-politica-nu-vreau-fericirea-lumii-cu-de-a-sila-nu-vreau-omul-abstract-nici-umanitatea-ci-omenia/

    “Nu libertate politică, ci libertate spirituală.

    Ce ne desparte de comuniști ne desparte și de fasciști și de catolici. Suntem răsăriteni.

    Viața omenească are un sens transmundan, nu social, ci metafizic. Nu cred în politică.

    Nu vreau fericirea lumii cu de-a sila.

    Nu vreau omul abstract, nici ”umanitatea”, ci OMENIA”.

    In rest, avem o atitudine proprie fata de agenda actualitatii, pe care o puteti identifica pe pagina de stiri: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/

    Cu mentiunea ca aceasta atitudine judeca politica si nu reprezinta o optiune politica. Ceea ce e si normal pentru un crestin.

    Exemple de postari de atitudine, care au si o viziune istorica in spate:

    AGENDA “MODERNIZARII” SI A “REFORMISMULUI”, MODEL ISTORIC DE EXTORCARE A BANULUI SARACULUI IN FOLOSUL OLIGARHIEI CONDUCATOARE. ACUM SI IN VARIANTA “TEOLOGICA”…
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2011/11/28/cotidianul-patriarhal-lumina-rampa-de-lansare-pentru-mihail-neamtu-si-noua-republica-a-lui-traian-basescu/

    UN SCUIPAT PE OBRAZUL UNUI POPOR. Despre ticaloasa propaganda a poporului betiv si nemuncitor si “efectul lucifer” la scara nationala
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2011/04/19/un-scuipat-pe-obrazul-unui-popor-despre-ticaloasa-propaganda-a-poporului-betiv-si-nemuncitor-si-efectul-lucifer-la-scara-nationala/

    INTRE CINISM SI RAZVRATIRE. Scurta cugetare despre modelul austeritatii, ”miracolul” maghiar si saracia romaneasca
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2011/04/09/intre-cinism-si-razvratire-scurta-cugetare-despre-modelul-austeritatii-%e2%80%9dmiracolul%e2%80%9d-maghiar-si-saracia-romaneasca/

    SUNTEM UN “POPOR GRESIT” CARE TREBUIE MODERNIZAT FORTAT?
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2010/09/24/adancirea-problemelor-sociale-si-economice-in-paralel-cu-intarirea-autoritatilor-centrale-europene-catre-ce-poate-sa-duca-asta-suntem-un-popor-gresit-care-trebuie-modernizat-fortat-rusia-fac/

    “Declaratiile de neconceput anunta ACTIUNILE de neconceput”. DESPRE SFIDAREA CELOR PUTERNICI, “SPIRITUL CIVIC” SI BUBOIUL COPT AL “MODERNIZARII”
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/02/14/declaratiile-de-neconceput-anunta-actiunile-de-neconceput-despre-sfidarea-celor-puternici-spiritul-civic-si-buboiul-copt-al-modernizarii-romanilor/

    Si, daca l-am evocat pe Martirul Mircea Vulcanescu, neaparat sa ii evocam si pe Caragiale si Eminescu:

    CARAGIALE SI BISERICA. “Nenea Iancu” biciuind INGAMFAREA ROMANIEI MODERNE SI OLIGARHICE: “Nu le e frica de bataia lui Dumnezeu”? (si video)
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/01/30/caragiale-si-biserica-nenea-iancu-biciuind-ingamfarea-romaniei-moderne-si-oligarhice-nu-le-e-frica-de-bataia-lui-dumnezeu-si-video/

    15 ianuarie – la aniversara. Gazetarul MIHAI EMINESCU, incredibil de actual
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2011/01/15/la-aniversara-mihai-eminescu-profetic-si-incredibil-de-actual-reformele-ce-se-opereaza-acum-constituie-inceputul-dictaturii-miselia-inlauntru-umilirea-in-afara-%e2%80%93-iata-care-va-fi-caracteru/

    MIHAI EMINESCU – 160 DE ANI DE LA NASTERE: Cand toate’s vechi si noua toate…
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/01/15/mihai-eminescu-160-de-ani-de-la-nastere-cand-toates-vechi-si-noua-toate/

  23. Admin,

    Nu am stiut ca sunteti 3 admini. Inteleg acum ca este greu sa vb. in numele tuturor.

    Cat priveste contextul pot sa inteleg. Statistic peste 40 % din romani nu voteaza constant. A se vedea cat de greu a fost “trecuta” Constitutia Romaniei.

    Sigur ca la unii este strict din lenea de a gandi.

    Acum, pozitia exprimata de voi este ambigua . De ce spun asta ?

    Mircea Vulcanescu avea o optiune politica clara, afirmata in mod public.

    Si nici nu se poate altfel, daca vrei sa ajuti tara in mod total. Nu poti ajuta o tara neimplicandu-te.

    Acum va inteleg. Si pot sa si inteleg unde mi se pare mie ca sunteti un picut idealisti.

    Voi doriti cumva o politica nobila, oameni nobili..etc…

    Nu poti cere asta in doar 20 de ani de la caderea comunismului.

    Vechile structuri sunt in picioare. Batranii le refuza tinerilor viitorul.

    Pasi spre democratizare s-au facut si sunt vizibili.

    Partidele politice incep sa vorbeasca articulat. Numai ca sunt prea multe hotii in anii trecuti care trebuie acoperite.

    Si cu hotii nu poti lupta legal niciodata. In plus hotii sunt transpartinici. A separa apele prin intermediul justitiei este un efort greu facut de un grup numeros de oameni puternici care se lupta cu hidrele trecutului comunist.

    A nu vota deloc pt. ca totul nu este perfect mi se pare utopic, neproductiv pt.tara.

    Tara asta nu poate inflori in 2 ani. La fel cum monahii tineri din Biserica care sunt tinuti in lesa de cei batrani nu pot da suflul nou ortodoxiei decat peste cateva decenii…cand ei vor fi deja batrani…

    Politiciansimul a cuprins toata suflarea romaneasca. De la mic la mare. Stim cum se dau casele , joburile …etc…stim obedienta multora care se gudura pe langa mai marii zilei.

    Au copii de hranit.

    Ce poate fi mai induiasator decat vorba asta care ascunde cea mai josnica tradare a “fratelui” care a donat bani grei pt.biserica la care ne inchinam multi dintre noi.

    Sunt multe de spus dar uitam prea usor ca suntem in plin razboi de 20 de ani iar noi inca NU AM INTELES CARE ESTE CEL MAI MIC RAU.

    NU EXISTA CEL MAI BUN. A merge pe pista asta este o iluzie.

    Cei mai buni nu au banii necesari sa intre in politica. Si soldatii necesari, structuri…etc..

    Nicusor Dan este cel mai apropiat exemplu.

    Il iubim, il stimam…NU A AVUT NICI O SANSA DE LA INCEPUT.

    Sociologia este o stiinta care nu se da infranta cu una cu doua.

    A nu tine cont de realitatile sociologiei prin institule ei celebre de sondare a opiniei publice cand alegem mi se pare a fi prizonierul celei mai crunte utopii,…etc..

    Ma opresc aici deoarece nu vreau sa interpretati ca va fac vreun repros.

    Votul alb este cea mai nenorocita solutie pt. o Romanie in care devin majoritari tipi cu limbaj de gangster, oameni care voteaza ca sa-si pastreze jobul de la partid sau cei care se bucura la o galeata, telefon…etc…

  24. @Ioan:

    Ce optiune clara a avut Mircea Vulcanescu? Nu ca ar fi avut o atitudine ambigua fata de prioritatile tarii – dimpotriva, insa in termeni strict ideologici-partinici, nu a avut deloc o optiune, dimpotriva, a refuzat afilierile de orice fel.

    Nicusor Dan, in opinia celui care scrie comentariul, nu este chiar asa venit din neant. In opinia noastra, este un experiment politic al tipului de lider politic care vine din alta zona decat din cea a partidelor, care comunica altfel decat prin intermediul campaniilor electorale clasice, si care se adreseaza unui alt public decat cel de masa. Un public care trebuia testat.

  25. Admin,

    Pot sa inteleg ca fiind un ortodox imbunatatit iti alegi ca model un ASCR-ist. Nimic mai laudabil.

    Optiunea mi se pare una legionara, dat fiind faptul ca a scris la ziarul Cuvantul intre anii 1928 – 1933 ( cand ziarul a fost interzis ) . Cel putin eu asa stiu. Daca gresesc admit corectura.

    Din cate stiu a fost si subsecretar in regimul Antonescu intre 1941-1944. Motiv pt. care a si fost arestat, data fiind calitatea de membru al guvernului Antonescu.Subsecretar de stat la Finante.Nu stim cum va fi fost privit ordinul Maresalului de a judeca peste 8000 de legionari. Nu stim daca il simpatiza pe Maresal sau nu. Nu stim nici daca a fost propus in guvernul antonescian de catre legionari sau a fost tehnocratul vremii( caci stim ca Antonescu a compus un guvern din legionari si specialisti, atunci cand PNTCD si PNL au refuzat sa colaboreze cu un guvern pe care-l considerau dictatorial)

    Oricum ar fi fost lucrurile Mircea Vulcanescu a avut o cariera politica ( ca si unii membrii ai familiei sale ) deosebita, ocupand functii importante in statul roman din ’38 pana in 1945.

    Legat de Nicusor Dan, cum sa verific ipotezele pe care le spui? Nu pt. ca le consider ciudate dar care ar fi argumentele. Este prima data cand aud asa ceva. Daca deja ai un articol pe blog, sa mi-l dai si ma lamuresc.

  26. Ei, ce sa-i faci raspunsul asta eveziv era doar un citat din Sfanta Evanghelie. Iar gandirea asta binomica mergi sau nu, votezi sau nu, nu are de-a face cu logica dupa care se conduce viata duhovncieasca, care, pe de alta parte, nici nu am auzit ca functioneaza dupa niste principii. Si aici vorbim despre ortodoxie, bineinteles. Viata duhovncieasca este viata in Hristos, iar Hristos nu este un principiu.

    Asadar frate, te rog sa ma ierti ca nu ma ridic la inaltimea dialogului dupa principii, unde, evident nu avem cum sa ne intalnim.

    Acuma daca ii iei ca exemplu pe martirii din temnitele comuniste, ar fi bine sa amintim ca unii dintre ei au ajuns acolo doar pentru ca cunosteau anumite persoane, sau din alte motive care s-au vrut sa se gaseasca, doar pentru ca acesti oameni erau incomozi. Si erau incomozi nu datorita unor principii sau unor optiuni politice, cat pentru ca aveau o postura morala si duhovniceasca care ii facea, pentru cei care erau avizi de putere, sa fie greu de spalat pe creier, greu de inregimentat. Asadar s-a dorit reeducarea lor. Se vroia un om nou ingenunchiat, o piesa care sa functioneze dupa cum i se dicta. Ori pentru aceasta era necesar sa se mutileze, distruga persoana. Cei care au iesit din temnitele comuniste, nu am vazut sa fi dezvolatat niste princiipii politice, ci au indemnat la o viata in Hristos.

  27. @C.O

    Daca-mi dai voie sa-ti spun frate, am sa-ti atrag politicos atentia ca al 2 lea comentariu pe subiectul dat este al meu. Astfel ca principiul de bun-simt al comentariului pe subiect a fost acoperit de catre mine.

    Nu am reusit sa fiu perfect : sa vb. STRICT pe subiect. Dumneata ai reusit ?

    Nu sunt un contabil al propiilor mele greseli sau virtuti, cu atat mai putin ale altuia. Ma gandesc ca s-ar putea lega schimburi de opinii frumoase pe un subiect frumos, dar noi ca si ortodocsi speram sa nu sfarsim intr-o gandire juridica. Subiectul nu este teza de control.

    Despre martirii din temnitele comuniste: ma refeream desigur la varfuri. Varfurile conteaza. Si intotdeauana varfurile isi asuma, mai devreme sau mai tarziu viata politica.

    Am senzatia ciudata ca te deranjez. Este al 2 lea comenatriu acid la adresa mea.

  28. @Ioan:

    Stim, cum sa nu stim, consemnat de Vulcanescu insusi.

    Deci:

    1. Mircea Vulcanescu nu doar ca nu a fost membru al ML, dar nici simpatizant. Colaborarea la Cuvantul era pentru ca acolo scria Nae Ionescu, ce nu poate fi limitat doar la apropierea sa de legionari si care nu a fost mereu, de altfel, alaturi de Garda. Initial, Nae a fost sustinator al lui Maniu, al lui Carol si abia intr-un final al lui Codreanu.

    2. Exista scrieri in care Vulcanescu arata de ce nu se poate apropia de ML. Tendintele tinerei generatii e una din ele, dar mai explicit este in Asa cum l-am cunoscut pe Nae Ionescu. A avut polemici cu legionari din generatia sa, ca Misu Polihroniade. Avea o conceptie prea traditionalist-ruralista ca sa fie pe placul legionarilor, mult prea militanti si activisti, mult prea porniti pe revolutie si pe crearea unei noi lumi, ca sa semene la conceptii cu Vulcanescu. O singura data a sustinut explicit o actiune (dar nu organizatia ca atare) a legionarilor: cand au vrut sa puna o cruce la mormantul eroului necunoscut. Si atunci dintr-un motiv evident: pentru ca obiectivul actiunii era legat de… a pune o cruce la acel mormant. Pe legionari ii privea cu compasiune, crezand ca manifestarea lor este gresita, in fond, dar intelegand, pe de alta parte, starea de criza a tineretului interbelic.

    3. L-a respectat pe Antonescu iar in guvern a venit pe postul de subsecretar de finante dupa rebeliunea legionara, pe care o considera un razboi fratricid. A refuzat sa faca insa parte din guvern atunci cand exista statul legionar.

    4. Nu e corect sa afirmam despre Vulcanescu ca ar fi avut cariera politica. El chiar a fost un specialist, economist mai exact, functionar la Ministerul de Finante, prima oara la Oficiul de Studii, apoi la Datoria Publica, la Vami, la Datorie din nou si la guvern, in final. Cariera sa nu a fost, asadar, urmare a unei apartenente partinice sau afilieri de acest gen. Avea relatii si cu taranisti si cu liberali, de altfel. A colaborat, insa, mai strans, cu Dimitrie Gusti si Virgil Madgearu.

    Unele lucruri biografice sunt mentionate aici: http://www.cuvantul-ortodox.ro/category/sfintii-pe-care-nu-vrem-sa-i-cinstim/fericitul-martir-mircea-vulcanescu/

    A se cerceta si asta: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/10/28/taina-mucenicului-mircea-vulcanescu-crampeie-din-viata-unui-martir-i/

    Si celelalte, daca e timp.

    5. Cu Nicusor Dan este o idee a noastra, nu am scris nicaieri. Nu zicem neaparat ca e rau, sau ca el, ca atare, e compromis. Insa initiativa ca atare o consideram experiment. Este vorba despre faptul ca tehnicile, chiar daca sunt alternative, de comunicare prin retelele sociale, totusi nu au fost lipsite de know how, ba chiar unul profesionist, si campania, chiar daca inedita, a fost una de marketing foarte specializat. Am gasit o opinie similara cu a noastra aici, insa rationamentul l-am facut independent de aceasta sursa: http://cronicaromana.com/2012/06/01/nicusor-dan-tehnologii-politice-la-bucuresti/ S-au scris totusi detule in presa (online cel putin) despre apropierea sa de PDL. Intamplator sau nu, de ieri ND chema oamenii sa protesteze in Piata Universitatii impotriva…. incalcarii democratiei (in iarna trecuta nu am auzit sa fi fost la protestele anti-Basescu), tocmai cand si peelistii isi incepeau primele manifestatii, iar, pe langa asta, a fost pomenit ca o varianta de candidat pentru Miscarea “reformista” a aripii MRU-Macovei-Preda. E cam greu spre imposibil sa fii REAL independet in Romania si sa fii promovat de mainstreamul mediatic, sa fim realisti…

  29. Admin,

    1,2,3,4 Multumesc pt. precizari.

    http://life.hotnews.ro/stiri-prin_oras-8318867-doi-oameni-dreapta-vulcanescu-criminalul-razboi-martir-noica-saracul-nationalist-fara-dumnezeu.htm

    E o intreaga disputa pe net din cate am sesizat : domnii Platon vs Tarziu, Codrescu .

    Acum sper sa fiti de acord ca modelul Vulcanescu nu poate fi sustenabil in lumea politica. Acolo sunt lupte in toata regula. Castigi sau pierzi. E jungla.

    5. De ce sunteti asa de mirati ca tineri profesionisti s-au asociat ca sa sprijine un proiect politic ? Hai sa ne uitam la cati bursieri in drept , it, economie , medicina.etc…avem in tara.

    E chiar asa greu pt. niste tineri informaticieni sa ascunda un biet ip ? ( pct. 3 )

    ( pct.2 )Nu a fost numai la B1 Tv http://nicusordan.ro/emisiuni-tv/

    Un om implicat concret : http://nicusordan.ro/ce-am-facut/

    Legat de prezenta sa in Piata Universitatii este la fel de impartiala ca si a celor de la Critic Atac( Costi Rogozanu) sau Indignados sau ONG-rile de tot felul. Sustine programatic niste puncte real-apolitice.Are o Asociatie reala , concreta. Altii manelizeaza Romania in direct la tv. Nu comparam pe ND cu tot felul de gainari. Personal nu cred ca este marioneta vreunui partid. Momentan.

    Si eu am scris ca e greu sa fii liber politic ATUNCI CAND ESTI MARE. Deocamdata ND nu e mare. Vedem mai tarziu. Pe ceilalti ii stim ce le poate pielea. Ce ma costa sa aleg o solutie care pare rezonabila ? E intrebare logica .

    Nu poti schimba soarta tarii fara politicieni.

    Nu faci parte dintr-un partid mare esti mort sau la limita.

    Poti cel mult sa ai succesul PPDD : maxim 20 % pe osatura electoratului vadimist.

    In fine : asa cum iti scriam mai sus . Suntem subiectivi.

    http://nraducanu.wordpress.com/2009/04/12/socialismul-a-esuat-capitalismul-e-falimentar-ce-vine-in-locul-lor/

    In tot acest timp noi vorbim despre politica marunta a Romaniei. Suntem frunze batute de vant…

    Inchei cu un sentiment ciudat : din cele scrise nu-l agreati pe Basescu iar in USL nu vedeti o solutie. Sesizati ca practic nu propuneti nici o solutie reala unui posibil nedumerit care v-ar intreba precum Caragiale : Eu cine votez ?

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate