OAMENII SUNT CEI CARE CER SA FIE MANIPULATI! Cliseele mediatice si ideologia din spatele divertismentului. NECREDINTA CONVENABILA si DISCONFORTUL SINCERITATII: “Omul efectiv suspenda gandirea, ca sa nu fie scos din confortul propriilor patimi” (Din conferinta de la Bucuresti a Parintelui Pantelimon, VIDEO)
Vedeti si:
- Părintele Pantelimon de la Mănăstirea Oaşa despre DEPRESIE si IMPLINIRE, EGOISM si IUBIRE AUTENTICA, OBSESIA FERICIRII si VOLUPTATEA PERVERSA A NEFERICIRII: “Dacă n-ar fi întâmpinat de suferinţă, omul ar fi extraordinar de superficial. Cât timp îi merge bine, stagnează, trăieşte la suprafața sa. IUBIREA E SINGURA SCĂPARE. Bucuria nu vine decât de la Izvorul bucuriei”
- CONFESIUNILE PARINTELUI PANTELIMON (I). De ce a renuntat la MUZICA ROCK, cum a intrat in manastire, ce parere are despre fenomenul Facebook? HOTII DE TIMP, SEDUCTIA CURIOZITATII si IDENTITATILE DE IMPRUMUT
- CONFESIUNILE SI INVATATURILE PARINTELUI PANTELIMON (II). Raspunsuri despre Catedrala, refugiati, politicieni, preotii din inchisorile comuniste, patriotism si AMAGIRILE MINTII. Minciuna din noi si DEMASCAREA GANDURILOR DEGHIZATE
- PARINTELE PANTELIMON DE LA OAȘA despre galagia Imediatului invaziv si agresiv VS. soapta discreta si delicata a Vesniciei: “CAND NI SE FURA VIATA, NI SE FURA CLIPA CU CLIPA!” (video – conferinta la Cluj, martie 2016)
- PARINTELE PANTELIMON DE LA SCHITUL GĂBUD (video) despre ZESTREA TINERETII ca “mod de a fi”, PRIETENIA CU DUMNEZEU, CONFORTUL AUTO-AMAGIRII si CURAJUL SINCERITATII fata de tine insuti: “Fuga inspre DISTRACTIE inseamna o FUGA DE SINE pentru ca, intalnindu-te cu tine, intra in CRIZA constiinta ta”
- “Cuvinte din taceri” – Amintiri si confesiuni duhovnicesti remarcabile ale PARINTELUI GHEORGHE HOLBEA si ale duhovnicilor IUSTIN MIRON si PANTELIMON DE LA OAȘA. Modele, pilde si sfaturi pentru TINERI (video)
- PARINTELE PANTELIMON DE LA OAŞA despre ISPITELE DIAVOLULUI si CAUTAREA LUI DUMNEZEU (video): “Cu diavolul nu joci sah, ca intotdeauna pierzi!”
- BUCURIA VIETII intre implinire launtrica si placere, intre frumusete si senzualitate. Parintele Pantelimon si Parintele Iustin de la Man. Oaşa ne cheama SA NE RECUPERAM VIATA CARE NE E CONFISCATA DE LUME (video)
- Parintii Pantelimon si Iustin de la Oaşa in conferinta de la Arad, “Trup si suflet” (si AUDIO): CUM NI SE CONFISCA ASTAZI “TRUPUL VIETII NOASTRE CRESTINESTI” SI CUM SE PIERDE, TREPTAT, CREDINTA CARE NU SE MANIFESTA?
- DESPRE HOMOSEXUALITATE CA PACAT SI BOALA cu Parintele Pantelimon Șușnea si Staretul Iustin Miron de la Oașa (si AUDIO)
- România, te iubesc” in FAMILIA DUHOVNICEASCA de la MĂNĂSTIREA OAŞA – “MANASTIREA TINERILOR” (video – I). Locul “ceresc” al (re)gasirii sensului, pacii si valorilor traditionale pentru mii de tineri. PARINTELE SAVA, “AMERICANUL”, FOSTUL CATOLIC BOTEZAT IN ORTODOXIE: “Dumnezeu vorbeste la nivelul inimii”
***
Fragment transcris din conferinta de la Bucuresti a Parintelui Pantelimon Șușnea de la Mănăstirea Oașa,
“LA RASCRUCEA DINTRE REALITATI” (2 iunie 2016):
(de la 1h,11`25“):
“[…] Lumea de astăzi este foarte exclusivistă cu Biserica. Vedeţi câte atacuri sunt la adresa Bisericii. Nu-i problemă, pentru că Trupul lui Hristos, Biserica, Trupul lui Hristos înviat are imunitatea foarte bună şi atunci niciun virus nu rezistă în Trupul lui Hristos şi, în final, sistemul imunitar al Bisericii va distruge toţi viruşii care au încercat de la începuturile creștinismului să distrugă Biserica şi vor mai încerca în continuare și nu vor reuşi.
Şi, dacă e să privim Biserica astăzi aşa cum văd ei, ai zice că nici nu mai cred oamenii în Dumnezeu, nu mai cred în Hristos, nu mai cred în A Doua Venire a lui Hristos… Dar Hristos va veni. Ştiţi cum se zice: Va fi cum a fost pe vremea lui Noe, când oamenii construiau, se măritau, se însurau, până s-a suit Noe în corabie. Când s-a suit Noe în corabie a venit potopul și i-a luat pe toţi. Şi la fel va fi şi la A Doua Venire, adică oamenii aşa cred, că pot să-L excludă pe Hristos din viaţa lor, din concepţia lor de viaţă; dar asta nu înseamnă că Domnul Hristos nu va veni.
Nu trebuie să ne lăsăm pătrunşi de toate aceste logici umane, nu trebuie să ne lăsăm pătrunşi de universul mediatic, pentru că şi acela ne populează mintea. Se vede foarte mult la tineri, cât de plini de preconcepţii și de prejudecăţi sunt şi de clişee mediatice. Dar nu numai la tineri, ci și la adulţi. Eu am crezut la început că este vorba despre o manipulare care se realizează prin mass-media şi mă gândeam: “Uite, bieţii români, sunt manipulaţi și li se inoculează clişee de gândire, li se inoculează o concepţie falsă…“
și după aia mi-am dat seama că, de fapt, nu este aşa, pentru că răul nu vine niciodată din afară, vine întotdeauna din interior. Şi s-a ajuns la această, să zicem, opinie generală, pentru că oamenii nu se mai întemeiază pe credinţă şi nu mai au puncte cardinale şi atunci sunt dezorientaţi, nu mai au nicio direcţie în viaţă. Şi dacă n-au nicio direcţie, n-au un sistem de valori. N-au nişte repere la care să se raporteze, un sistem de referinţă la care să se raporteze, ceea ce întâmpini în viaţă, situaţiile de viaţă. Dacă n-ai niciun sistem de referinţă, tu nu poţi să ajungi la nicio concluzie. Dar orice om simte nevoia unei opinii personale. Deci orice am are nevoie să spună ceva, să aibă o opinie. Şi atunci oamenii, dacă nu mai pot ei să formuleze [opinii], pentru că nu mai au în baza a ce să-şi formuleze opinii, pentru că nu mai au sistem de referinţă, atunci oamenii sunt cei care cer să fie manipulaţi. Oamenii sunt cei care cer să li se dea o opinie, cer să li se spună pentru ce să se entuziasmeze, pentru ce să se indigneze, pe cine să acuze, pe cine să ridice în slăvi. Simt că au nevoie de o opinie personală și, fiindcă nu o au, o cer din partea mass-mediei. Şi atunci oamenii sunt manipulaţi pentru că ei cer să fie manipulaţi, pentru că, aşa cum ziceam, simt nevoia unei opinii personale, pe care nu şi-o mai pot construi ei înşişi.
Şi s-a văzut asta şi în reacţiile care au fost în mass-media, și în reacţiile care au fost pe scară largă la diferite evenimente care au vizat conflictul fals între societatea civilă şi Biserică, faptul că oamenii erau foarte vehemenţi. Numai un om care nu gândeşte, care nu are exerciţiul gândirii poate să fie intransigent și vehement în opinie [atunci când nu stăpânește un subiect, mai ales unul foarte complex, dificil – n.n.]. Un om care gândeşte are şi, să zicem, experiența greşelii. Cel care gândeşte ştie că de multe ori a greşit. Şi atunci un om care gândeşte nu este foarte vehement. Chiar dacă are o opinie are și o rezervă, pentru că ştie că se poate şi înşela. Intransigenţi sunt cei care doar preiau. Care preiau clişee de gândire, care preiau astfel de clişee mediatice, care nu gândesc şi atunci da, într-adevăr, ei pot să fie intransigenţi, pot să fie extrem de vehemenţi și de duri în afirmaţiile lor.
De aceea, cum ziceam, trebuie să fim foarte atenți atunci când e vorba de universul mediatic, când e vorba de universul divertismentului. Tineri, chiar şi adulţi, atunci când privesc la filme au impresia că filmele sunt făcute ca să-i facă să treacă mai uşor peste probleme, ca să-i distreze, or, în ziua de astăzi, pentru cineva care este familiarizat cu domeniul acesta al artei, [vede că] de fapt, majoritatea filmelor au un substrat ideologic. Adică ele au rostul de a crea o conştiinţă globală, o conștiință la nivel global, un anumit tip de gândire. Deci dacă este să priveşti critic un film poţi să vezi în fiecare film, poţi să desprinzi de acolo o anumită ideologie care-ţi este servită ţie sub această formă artistică. Deci nu sunt deloc inocente şi inofensive și cu intenţii bune în tot acest univers uriaş mediatic. [E vorba de] un univers fals, [de] lumi false în care mulţi se scufundă şi mulţi optează pentru ele pentru că, aşa cum ziceam, nu este altceva decât nisipul uitării, în care uiţi de timp, uiţi de sens, uiţi de problemele tale, pe lângă alte universuri ale uitării, cum sunt drogurile, alcoolul sau toate plăcerile prin care omul încearcă sau experiază o uitare de sine.
Noi trebuie să avem exerciţiul sincerităţii, dar sinceritatea este disconfortantă; adică a fi sincer înseamnă să te priveşti pe tine sau să privești către tine, dar în lumina lui Dumnezeu. Şi atunci, dacă te privești în lumina lui Dumnezeu, vezi unde te poziţionezi în realitate, în realitatea lui Dumnezeu – nu doar în realitatea ta subiectivă, pe care ţi-o poţi fabrica tu cum vrei – ci într-o realitate a lui Dumnezeu, a Subiectului divin.
Şi atunci, [confruntat cu] această realitate a lui Dumnezeu, nu mai poţi să stai confortabil în realitatea ta. Adică, dacă te priveşti în lumina lui Dumnezeu, vezi că ai de făcut treabă. Lumina lui Dumnezeu te scoate din confortul propriei realităţi şi al propriilor patimi. Și atunci oamenii, de multe ori, din comoditate refuză sinceritatea. Pentru că nu vor pur și simplu să-şi pună pielea la bătaie. Omul de multe ori suspendă gândirea, efectiv suspendă gândirea pentru că, dacă ar gândi, ar trage concluzii. Și ei simt că acele concluzii, cumva, trebuie să le şi aplici. Şi simt lucrul ăsta și atunci preferă să nu gândească. Să suspende.
Și de aceea mulţi oameni nu cred în Dumnezeu: pentru că nu vor să creadă în Dumnezeu sau pentru că au nevoie să nu creadă în El, tocmai din această lipsă de sinceritate în final.
Nu cred că există un om care să fie sincer – şi, când zic sincer, mă refer și la faptul de a fi dezinteresat; dezinteresat înseamnă să nu fie implicată nicio patimă în gândirea ta, aşa cum ai relaţii dezinteresate cu oamenii. Ce înseamnă să ai relaţii dezinteresate cu oamenii? Să nu ai niciun interes cu cel care stabileşti o relaţie; niciun interes trupesc, niciun interes material sau de putere sau de influenţă, niciun astfel de interes; atunci abia începe să fie o relaţie dezinteresată. Şi o relaţie dezinteresată este atunci când începi să te interesezi tu de nevoile lui, atunci începe să fie o relaţie dezinteresată, nu doar când n-ai niciun interes tu faţă de el, ci când începi tu să fii preocupat de nevoile lui şi să-l ajuţi pe acela. Asta înseamnă să ai o relaţie dezinteresată.
Şi de sinceritate nu poate să fie vorba atunci când apare și interesul în gândirea omului. Și vă ziceam că nu cred că există un om care să fie sincer, să fie dezinteresat, adică să nu-şi caute patimile, să nu fie influenţat de propriile patimi în căutările lui şi să nu ajungă la convingerea că Dumnezeu există, în căutare. Deci, dacă eşti sincer şi dezinteresat, chiar dacă la un moment dat eşti ateu sau necredincios, dar, dacă eşti sincer, Dumnezeu ţi Se descoperă. Şi ajungi să-L vezi pe Dumnezeu. De-asta zic că nu cred că există oameni care, căutând adevărul cu sinceritate, au ajuns la concluzia că nu există Dumnezeu. Deci nu am întâlnit până acum un astfel de ateu care să [rămână] ateu din căutarea adevărului. Mai degrabă din dorinţa de a-şi masca propria subiectivitate şi de a-şi trăi viaţa aşa cum îi convine lui, fără să mai aibă şi probleme de conştiinţă, fără să mai aibă disconfortul conştiinţei.
sursa foto: https://artavizuala21.wordpress.com/2015/05/25/parintele-pantelimon-vorbeste-despre-imaginea-frumusete-si-magie-la-atelierul-de-fotografie/
Legaturi:
- SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL: “Ceva trebuie sa fac cu omul asta, imi spune adevarul si eu nu suport adevarul… Si asa suntem si noi! Daca vrei sa suporti adevarul, trebuie sa-ti schimbi viata”
- De ce nu Îl putem asculta pe Dumnezeu?
- Talcuri adanci si vii pentru noi desprinse din Pilda Fiului Risipitor: DE CE FUGIM DE ASCULTAREA LUI DUMNEZEU? “Dincolo de pretextele pe care le gasesc, adevarul este unul singur pentru care oamenii nu vor sa vina la biserica: PENTRU CA NU VOR SA AUDA GLASUL LUI DUMNEZEU, PENTRU CA ESTE MUSTRATOR, DUREROS, SUPARATOR…”
- FUGA OMULUI DE SINE INSUSI. Mecanismele de aparare in fata… adevarului. Mic indrumar psiho-duhovnicesc de CERCETARE LAUNTRICA
- “Adame, unde esti?”. CE AU FACUT ADAM SI EVA DUPA CADERE? CE FACEM NOI DUPA CE PACATUIM?
- OMULE, UNDE ESTI? De ce ne ascundem de Dumnezeu, de Adevar, de ce ne deranjeaza atat de mult smerenia? SA NE DESCHIDEM TOTAL LUI DUMNEZEU!
- Arhimandritul Simeon Kraiopoulos despre FORTAREATA EULUI BOLNAV sau despre INCAPATANAREA DE A NE APARA DE DUMNEZEU SI A NE REFUZA IZBAVIREA
- Duminica tanarului bogat: CUM FUGIM DE HRISTOS?…
- Predica PS SEBASTIAN despre DUMNEZEUL INCOMOD SI ALUNGAT
- HRISTOS SI MARELE INCHIZITOR. Pastorala de referinta a PS Sebastian la Nasterea Domnului. DUMNEZEU, PROFITABIL SAU INCOMOD?
- Despre REFUZUL DE A NE PRIVI IN OGLINDA CONSTIINTEI si de A NE ASUMA RESPONSABILITATEA PACATULUI. Antidotul iubirii de sine: jertfa
- Nu spargeti oglinda!
- TRUFIA SI INDREPTATIREA VICLEANA NE FAC ORBI IN FATA EVIDENTEI. “Ne place un Dumnezeu care sa nu ne stanjeneasca cu autoritatea Lui si mai ales cu prezenta Lui”
- Orbirea duhovniceasca: INDARATNICIA IN REFUZUL ADEVARULUI si NEPASAREA FATA DE DUREREA ALTORA. Grozavia de a nu vrea sa vezi si a nu vrea sa iubesti
- PSIHOLOGIA DUHOVNICEASCA A PACATULUI “MIC” SI A PATIMILOR ASCUNSE IN INIMA, care au nevoie doar de un “bun prilej” pentru a rodi alegeri grave ireversibile. Viata noastra ca FUGA PERMANENTA DE CONSTIINTA si ASCUNDERE DE GLASUL LUI DUMNEZEU in “carnavalul asurzitor” al lumii
- SFANTUL IERARH IGNATIE despre cea mai grea si mai importanta confruntare, de care ne e groaza si de care tot fugim: CRESTINUL FATA IN FATA CU PATIMILE SALE
- PREDICA VIDEO si alte multe CUVINTE ACTUALE la TAIEREA CAPULUI
- Sfaturi din scrisorile CUVIOSULUI NIKON VOROBIOV despre LUCRAREA DUHOVNICEASCA: “Domnul ne va trage la socoteala in primul rand pentru faptul ca nu ne descoperim ranile inaintea Lui deplin, curat, fara viclenie, ca le ascundem, ca ni le indreptatim… SA NU VA DESCURAJATI CAND VA VEDETI TICALOSIA!”
- ADANCUL NESTIUT AL PATIMILOR
- “CRESTINUL DUPA INCHIPUIRE” si VIATA DUHOVNICEASCA FARISEICA: “Majoritatea oamenilor se tem sa patrunda mai in adanc in sufletul lor, ca nu cumva vreun monstru sa iasa din ei... Prefera sa faureasca o imagine inchipuita”
- Pe cine mai intereseaza… VIATA LAUNTRICA? Sfantul Teofan Zavoratul pune degetul pe o inselare ultra-generalizata astazi: VIATA CRESTINA “DE SUPRAFATA”
- Sfantul Teofan Zavoratul: despre “zavorarea” in patima si cum sa iesim din ea: STAREA PACATOSULUI
- “Inceteaza a te mai indreptati in pacate si ocupa-te de orbirea ta!“ AMAGIRILE CARE NE TIN ORBI SI CAPTIVI IN SOMNUL ADANC AL PACATULUI (II)
- CARTURARII FATARNICI SI VADUVA SARACA. Viciile ascunse ale inimii care falsifica si fac neroditoare viata noastra crestineasca. SA NU FIM CONCESIVI FATA DE PROPRIILE PACATE “MARUNTE” CARE NE SLABESC VOINTA SI NE TOCESC SENSIBILITATEA CONSTIINTEI: “Deprinde-te sa biruiesti cele mici daca vrei sa le birui pe cele mari”
- “Greu îţi este să izbeşti cu piciorul în ţepuşă”. RAZBOIUL SI PACEA OMULUI CU SINE INSUSI SI CU DUMNEZEU. Konstantin Zorin despre nevrozele omului contemporan, fuga de singuratate si mijloacele de inabusire a constiintei
- “Daca puterile sunt pe sfarsite…” K. V. ZORIN despre INCALCAREA LEGILOR DUHOVNICESTI si AVERTISMENTELE LUI DUMNEZEU: “Nicio situatie nu vine intamplator. Cand neplacerile se repeta, si pe deasupra cu o constanta de invidiat, inseamna ca noi CALCAM CU INDARATNICIE PE ACEEASI GREBLA!”
- Nu spargeti oglinda!
- CUM NE PUTEM MINTI SI CUM NE PUTEM RATA SALVAREA PRIN POCAINTA?
- Cuviosul Paisie: INTRE CONSTIINTA SI MINCIUNA
- “Asa sunt eu…” sau despre FIRESCUL PACATULUI INTRAT IN FIRE, frica de prapastia launtrica si FIARA UCIGASA PE CARE O HRANIM
- Crestinul contemporan intre MAMONA GRIJILOR PRISOSITOARE, A VOCILOR AMAGITOARE DE SIRENA si LINISTEA DE A NE INCREDINTA SUFLETUL LUI DUMNEZEU. “Drogurile” patimilor lumesti care ne tin despartiti de Dumnezeu
- VEACUL ANTIHRISTIC AL MINCIUNII. “Sa nu credem tot ce auzim!” Cand si cum ne mintim singuri? CLEVETIREA PE NEDREPT POATE DISTRUGE O FAMILIE SAU O VIATA, IAR CELOR CARE FAC ACEASTA RUGACIUNEA LI SE PREFACE IN PACAT
- Parintele Ioan Buliga: CE-I OPRESTE PE OAMENI SA VINA LA BISERICA?
***
- Predica audio a protos. Ioan de la Sihastria Putnei despre IADUL OMULUI CONTEMPORAN, ZBUCIUMAT, INSINGURAT SI AUTO-PECETLUIT PRIN DEPENDENTA DE TEHNOLOGIE: “II citesti rugaciuni de dezlegare, dar dumneavoastra sunteti gata să-l dezlegati de telefon, de televizor, de calculator?” “CU CAT CRESTE IMORALITATEA, CU ATAT SE APROPIE IMPARATIA LUI ANTIHRIST”
- SFANTUL IGNATIE BRIANCIANINOV despre SEMNELE SI MINUNILE ANTIHRISTULUI. “Antihrist va fi primit foarte grabnic, fara chibzuinta; in insasi intocmirea duhului omenesc va aparea CEREREA, CHEMAREA lui Antihrist”
- PARINTELE ADRIAN (exclusiv, audio) despre MARILE STRAMTORARI ALE VREMURILOR DIN URMA si caracteristica timpului antihristic: “EPOCA HAOSULUI SI A DEZNADEJDII, CAND NU MAI POTI DESLUSI ADEVARUL DE DEZINFORMARE”
- “Ce neam de hiene nemernice suntem, popor omorâtor de Dumnezeu care a răstignit pe Domnul slavei?” LUPTA NEBUNĂ SI TRAGICĂ A OMULUI PENTRU A-ȘI OMORÎ IZVORUL VIEȚII. Pastorala PS Sebastian la Înviere: “DUMNEZEU DERANJEAZĂ pentru că… refuză să moară, în pofida tuturor strădaniilor”
- PARINTELE CLEOPA: “Ar trebui sa plangem in toata ziua, dar traim in nesimtire”. POTOPUL CU APA SI POTOPUL CU FOC
Multumim admin.
Trist, dureros, actual si la obiect.
Ma impresioneaza acest Parinte de fiecare data cand ii citesc cuvantul!!! Este o armonie perfecta intre inteligenta si credinta!
Excelent articolul, ar fi bine daca ati pune si un buton de facebook ca sa-l putem share-ui mai usor.
“oamenii, dacă nu mai pot ei să formuleze [opinii], pentru că nu mai au în baza a ce să-şi formuleze opinii, pentru că nu mai au sistem de referinţă, atunci oamenii sunt cei care cer să fie manipulaţi.”
Foarte adevarat!
Excelent articol, toata stima pentru parintele Pantelimon Sușnea!