CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL – de 17 ani in vesnicie. SFATURI DUHOVNICESTI despre dragoste, intrajutorare si ispita gandului viclean, cartitor si “judecator”

12-07-2011 Sublinieri

25 iulie 1924 – +12 iulie 1994

In aceste vremuri grele este bine să vă cunoaşteţi între voi, ca să vă ajutaţi

“Odată, l-a vizitat un grup de închinători şi Stareţul a întrebat pe unul din ei:

– Tu unde lucrezi?

– Sunt inginer la aviaţie.

– Pe cutare îl cunoşti?

– Nu, Părinte, pentru că suntem mulţi acolo.

Să vă cunoaşteţi. In aceste vremuri grele este bine să vă cunoaşteţi între voi, ca să vă ajutaţi. Se poate întâmpla ceva şi tu să te temi s-o spui celuilalt, care deşi este gata să te ajute, tu să nu ştii asta.

Mai demult dacă voia cineva să meargă undeva, spunea şi vecinilor lui. Sau dacă mergea cineva cu căruţa, întreba pe cei ce treceau: “Unde mergi? De unde vii?“. Aveau curiozitatea cea bună, pentru a ajuta pe aproapele. “Urcă sus“, sau “Dacă poţi să aştepţi, peste două ore plec cu căruţa“, sau “Mâine vom pleca; vino în casă ca să dormi la mine“. Astfel se cunoşteau oamenii între ei, îşi făceau cunoscuţi în fiecare sat şi se ajutau între ei la nevoie.

Mai demult exista “vecinătatea”, care îi ajuta pe oameni. Era un sprijin pentru fiecare. Astăzi s-au schimbat lucrurile. Cunosc nişte fraţi care deşi trăiau în acelaşi bloc, timp de trei ani nu a ştiut unul de altul.

Altceva este cu noi călugării, care fugim de cunoscuţi şi de rude, ca să intrăm în marea familie a lui Dumnezeu şi astfel să-i iubim pe toţi oamenii. Voi, mirenii, trebuie să aveţi legături între voi, si mai ales cu rudele voastre pentru a vă ajuta”.

*

Trebuie să se găsească cineva care să-l doară pentru aceşti sărmani, să-i iubească

“Dacă aţi şti câţi copii şi-au găsit adăpost în gara din Tesalonic. Sunt singuri şi orfani, sărmanii. Ce bine ar fi dacă s-ar apropia cineva de ei ca să-i ajute. Atunci un învăţător în vârstă i-a spus Stareţului:

– Părinte, dacă cineva este la o vârstă înaintată şi vrea să se apropie de copii, aceştia intră la bănuieli şi se întreabă în sinea lor: “Oare ce vrea ăsta de la mine?”. Nu te poţi apropia de ei, căci te resping.

– Nu, nu. Oamenii se apropie chiar şi de animale cu o bucată de pâine, cu atât mai mult de un copil. Copiii simt dacă merge cineva la ei cu dragoste. Nu să meargă cineva “să le arate dragoste” din datorie, căci aceasta este ceva formal, ci într-adevăr să-l doară pentru ei, să-i iubească. Sărmanii sunt atât de lipsiţi de dragostea părintească încât, oricâtă dragoste le-ar arăta cineva, nu se satură. Precum marea, care, cu toate că în ea se varsă atâtea râuri cu apă dulce, tot sărată rămâne.

Într-o cameră mică unde încap trei oameni, stăteau unsprezece. De sărăcie nu se apropie cineva atât de uşor.

Unele mişcări “creştine” au pe săracii lor şi au făcut cataloage cu ei; de aceştia însă, nimeni nu se interesează şi astfel copiii ajung la deznădejde. Apoi se apropie de ei unii profitori, îi înşeală şi îi folosesc în interesele lor urâte, întărâtându-i ca pe nişte animale sălbatice.

Apoi îşi spun în sinea lor: “Decât să mă sinucid“, pentru că se gândesc şi la asta, “mai bine să merg acolo“.

Să facă cineva o asociaţie, o instituţie de asigurări sociale pentru a-i ajuta cât se poate.

La câţi nu le-am spus asta, dar nimeni nu face nimic. Vezi, oamenii de astăzi sunt pentru paradă, iar nu pentru luptă. Unde să găseşti pe cineva care să se lupte cu răul?

Trebuie să se găsească cineva care să-l doară pentru aceşti sărmani, să-i iubească. Dacă nu-l doare pentru ei, mai bine să nu facă nimic. Dacă aţi şti câtă nobleţe sufletească au aceşti copii?!“.

*

Pentru ca pui in mintea ta numai ganduri rele, nu te-as lua niciodata ucenic!

– La oamenii de astăzi găseşti orice vrei, numai gânduri bune nu găseşti.

– Mai demult nu era aşa, Părinte?

– Nu. Mai demult oamenii aveau multă simplitate, în sat atunci când vorbeai cu tineri de optsprezece-douăzeci de ani, se înroşeau. Pe atunci oamenii erau simpli. Închipuieşte-ţi când a venit pentru prima oară autobuzul la noi în sat, oamenii au întins cuverturi pe jos ca să treacă peste ele şi tăind vârfuri fragede de porumb, le-au adus autobuzului să le mănânce… Şi au făcut atunci mare prăznuire.

– Bine, Părinte, chiar voiau să-l hrănească?

– Da, da! Încă puţină simplitate să fi avut şi atunci autobuzul ar fi mâncat.

La începutul nevoinţei duhovniceşti gândurile sunt amestecate, bune şi rele. Unul are 70% rele, altul are 20%. Iar alt nevoitor se sileşte să pună mereu gândul cel bun şi are numai gânduri bune. Dar şi această lucrare este trupească. Apoi se crează un gol în minte şi omul nu mai are gânduri, nici bune, nici rele. Iar după aceasta vine iluminarea dumnezeiască. Atunci cel ce a ajuns în această stare nu mai are nevoie de logică pentru a-i înţelege pe oameni, ci vede cu ochii cei duhovniceşti cele ascunse din inimile oamenilor.

Mai demult, când eram la cealaltă chilie (a Părintelui Tihon), a venit un teolog licenţiat şi-mi cerea să-l primesc ca ucenic. Nu, îi spun, nu primesc ucenici“. Acela însă insista. “Bre, nu pricepi că nu primesc ucenici?“. Acela însă nu mă slăbea deloc. În cele din urmă îl întreb: “Vrei să-ţi spun ceva?“. “Ce anume?“.

Chiar de-aş lua ucenici, pe tine tot nu te-aş lua!”. “De ce?mă întreabă.Pentru că pui în mintea ta numai gânduri rele. Şi astfel, văzând patimile mele sau vreo “strâmbătură” de a mea, vei începe să le spui, să le judeci şi nu te vei folosi. Dar nici de virtuţile mele, – deoarece ca monah de atâţia ani, se poate să fi dobândit vreo una -,  nu te vei folosi, pentru că le vei înţelege anapoda. După aceea ce-ţi voi mai putea face?“.

A plecat şi s-a făcut călugăr în altă parte. Dar acolo îi tulbura pe toţi. Orice strâmbătură aveau călugării sau i se părea că au, le-o spunea în faţă. Având şi condei puternic, scria continuu şi nu lăsa pe nimeni liniştit. Odată am trimis pe cineva să-i spună:Bine, dar nu te gândeşti că se poate să nu fie aşa cum crezi? Se poate să greşeşti. Şi ce credeţi că îmi răspunde?

Nu contează, spune acela, în felul acesta îi smeresc pe toţi!“.

Măi, măi, ce logică strâmbată! După aceasta am trimis din nou să-i spună:

Atunci Diocleţian (împărat roman care a prigonit pe creştini) este un sfânt mai mare decât tine, deoarece nu numai că îi smerea pe creştini, ci îi şi junghia şi îi trimitea mucenici în Rai.

Lucruri de nimic…

Şi uită-te cum le potriveşte diavolul. La început te pune să-i judeci pe oameni, apoi pe stareţul tău, după aceea pe sfinţii mai noi. De exemplu: Sfântul Nicodim nu a făcut nici minuni şi nu a izvorât nici mir. Ce fel de sfânt a fost? Sfântul Nectarie a spus cutare lucru, iar cineva scrie altfel şi gândul cel rău începe să lucreze. Apoi judecă pe sfinţii mai vechi, iar la sfârşit ajunge să-L judece şi pe Dumnezeu.

– Chiar aşa. Părinte? Măi, măi!

Da, da. A venit aici cineva şi mi-a spus: “După părerea mea Dumnezeu nu a făcut bine lucrul acesta“. Da, până aici poate ajunge omul care se încrede în gândurile lui.

– Bine, dar aceasta este o prostie, o nerozie, cum de nu înţelege?”

*

Să puneţi întotdeauna gândul cel bun!

Intre iubirea sincera si interes

“Atunci când cineva vede un lucru care îl poate sminti să nu judece, ci să zică în sinea sa: Cu fapta nu sunt de acord, dar nu ştiu ce împrejurări l-au silit să facă lucrul acesta, ce circumstanţe atenuante are; şi se poate să fi interpretat greşit fapta acestuia“. Nu putem cunoaşte cele ascunse ale omului.

Odată a venit cineva la mine şi l-am băgat în chilie spunându-i: “Aşteaptă o clipă aici, căci mai am puţin de citit din psaltire. Mă duc în biserică şi vin imediat“. “Nu, vin şi eu în biserică“. Ce puteam să-i spun? “Hai, vino şi tu“. A venit, s-a aşezat în faţa mea într-o strană şi se uita. Eu am început să citesc şi din când în când suspinam, atunci când, îmi aminteam de vreo întâmplare. Deodată aud că strigă cineva de afară. Mă aplec puţin spre fereastră şi-l văd pe Părintele Arsenie. Îi spusesem să vină, şi el a respectat ora stabilită, însă eu întârziasem. Ii fac un semn cu mâna la fereastră, ca să-i dau de înţeles că l-am auzit şi să aştepte.

Când am terminat de citit, acela îmi spune: După cum am observat, eşti cam nervos, deoarece mereu te-am auzit pufnind şi te-ai mai şi strâmbat“. Ce puteai să-i spui unuia ca acesta? Trebuia să se gândească că un călugăr nu se strâmbă la alţii.

Odată aflându-mă în curte, am început să plâng în hohote, în timp ce mă rugam. Pe atunci eram la chilia Părintelui Tihon. Deodată aud că mă strigă cineva, care deja intrase în curte. De îndată ce l-am văzut, am alergat spre chilie, voind să-mi şterg faţa cu ceva ca să nu-şi dea seama că am plâns.

– Nu mă aşteptam la una ca asta din partea Sfinţiei Voastre. Este posibil să mâncaţi peşte într-o astfel de zi?! Şi a început să strige: “Aţi scăzut cu totul în ochii mei!”. Şi mai era încă şi teolog renumit.

Este bine să se cerceteze omul pe sine însuşi adeseori şi atunci când observă că a pus un gând rău, să-şi spună: “Ia stai, nu ai pus şi atunci gândul cel viclean în mintea ta şi s-a dovedit să fie de fapt altceva? Nu ai făcut la fel şi altădată?“. Aşadar să se străduiască fiecare să pună întotdeauna gândul cel bun în mintea sa. In lume dacă cineva păţeşte aceasta odată, de două ori, începe apoi să se încreadă cu desăvârşire în bănuielile sale, ca să se îndreptăţească. Însă aici în Sfântul Munte, unde mediul duhovnicesc este diferit, nu se justifică lucrul acesta. Să puneţi întotdeauna gândul cel bun.

Odată un tâlhar deghizat în călugăr voia să prade o mănăstire. S-a urcat pe zid şi atunci când a vrut să sară înăuntru, l-a văzut o călugărită, care a început să strige: “Vai, vai, l-am închis pe Avva afară“. Şi îndată a tras clopotele. “Surori alergaţi!! A venit Avva! L-am închis afară!“. Atunci toate surorile au alergat la poartă ca să-l primească cu lumânări şi cu cinstea cuvenită. Tâlharul, văzând aceasta, s-a pierdut cu firea. Apoi îl duc înăuntru, îi spală şi picioarele, iar apa cu care au spălat picioarele “Avvei” o duc unei bolnave care, de îndată ce a băut din ea, s-a făcut sănătoasă.

Tâlharul nu-şi putea crede ochilor. “Bine, dar eu am venit să fac rău“, îşi spunea acela, “cum de s-au întâmplat toate acestea?“.

În cele din urmă tâlharul şi-a mărturisit păcatele sale.

– Bine, Părinte, dar gândul cel bun are atâta putere?

– Da, da, îi schimbă şi pe ceilalţi. Se foloseşte şi celălalt.

Dacă omul îl iubeşte pe Dumnezeu, apoi îşi iubeşte şi casa sa, şi pe vecinul său, şi pe vecinul de dincolo de frontieră, şi pe vecinul mai îndepărtat. Dacă nu-L iubeşte pe Dumnezeu, nu iubeşte nici pe vecin, nu iubeşte pe nimeni. Apoi omul începe să se mişte din interes şi îşi spune: “Voi face legături cu acesta pentru ca să mă ajute în cutare situaţie“; “Voi face legături cu cutare, pentru a profita în aceasta sau cealaltă“.

din: (Atanasie Rakovalis, Parintele Paisie mi-a spus…, Editura Evanghelismos, Bucuresti, 2002)

***

Gândurile omului sfinţit şi gândurile omului viclean

– Părinte, cel care are sfinţenie înţelege cine este viclean?

– Da, îl înţelege atât pe cel viclean, precum înţelege şi sfinţenia unui sfânt. Vede răul, dar în acelaşi timp vede şi omul lăuntric şi distinge că răul este al diavolu­lui şi vine din afară.

Cu ochii sufletului său el îşi vede greşalele lui ca fiind mari, iar pe ale celorlalţi mici. Şi cu adevărat le vede mici, nu se preface. Poate vedea că sunt chiar crime, dar el justifică în înţelesul cel bun vicleniile omului rău; nu-l dispreţuieşte, nu-l consideră mai prejos decât el. Il poate considera chiar mai bun decât el însuşi şi să-l suporte întru cunoştinţă pentru mai multe pricini. Vede, de pildă, răutatea unui crimi­nal, dar cugetă că acela a ajuns la punctul de a săvârşi crima pentru că nu a fost ajutat şi că el însuşi ar fi putut fi în locul aceluia, dacă nu l-ar fi ajutat Dumnezeu. In felul acesta primeşte mult har. Şi dim­potrivă, omul viclean deşi vede sfinţenia celuilalt, nu cunoaşte gândurile cele bune pe care le are acela, pre­cum nici diavolul nu le cunoaşte.

Cel ce face o lucrare fină duhovnicească îl îndrep­tăţeşte pe aproapele şi nu pe sine. Şi cu cât înaintează duhovniceşte, cu atât mai mult se eliberează şi iubeşte pe Dumnezeu şi pe oameni. Atunci nu va putea înţelege ce înseamnă răutatea, pentru că are numai gânduri bune pentru ceilalţi şi gândeşte numai curat şi pe toate le vede duhovniceşte, sfinte. Se foloseşte chiar şi din căderile semenilor lui, pe care le foloseşte ca frână puternică pentru sinea sa, ca să ia aminte să nu deraieze. Şi dimpotrivă, unul care nu s-a curăţit gândeşte în mod viclean şi toate lucrurile le vede cu ochi viclean. Chiar şi pe cele bune le întinează cu vicle­nia lui. Nu se foloseşte nici de virtuţile celorlalţi, pen­tru că este întunecat de negreala ucigaşului de om, şi astfel le explică prin vocabularul său cel viclean. Intot­deauna este supărat şi totdeauna mâhneşte pe semenii lui cu această negreală duhovnicească a sa. Dacă unul ca acesta vrea să se elibereze de această stare, trebuie să înţeleagă că are nevoie de curăţire, ca să-i vină limpezimea duhovnicească, curăţia minţii şi a inimii.

– Dar atunci când un om este o dată viclean şi altă dată bun?

– Atunci primeşte înrâuriri şi schimbări corespunză­toare. Omul este schimbător. Uneori gândurile viclene sunt ale diavolului, alteori însuşi omul gândeşte în mod viclean. De multe ori diavolul creează anumite situaţii pentru ca oamenii să-şi facă gânduri rele. Odată, nu am apucat să-i vorbesc unui arhimandrit care a venit pentru prima dată la Coliba mea. A doua oară când a venit nu l-am putut primi, deoarece eram grav bolnav şi i-am spus să vină altă dată ca să dis­cutăm. Atunci aceluia i-a intrat gândul că nu vreau să-l primesc, că am ceva cu el şi s-a dus jos la mănăstire şi s-a plâns. Aceasta a fost în întregime o lucrare a diavolului”.

(in: Cuviosul Paisie Aghioritul, Nevointa duhovniceasca“, Editura Evanghelismos, Bucuresti, 2003)

Legaturi:


*

***

***


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Ce este pacatul?, Crestinul in lume, Cuviosul Paisie Aghioritul, Egoismul, voia proprie, Razboiul nevazut, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

32 Commentarii la “CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL – de 17 ani in vesnicie. SFATURI DUHOVNICESTI despre dragoste, intrajutorare si ispita gandului viclean, cartitor si “judecator”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Citind aceste lucruri,azi,
    Îmi amintesc cu-amărăciune
    Că toate cele rele le-am făcut
    Şi ochii să-i ridic spre cer, nu-mi vine.

    Că tot cuvântul scris, m-atinge
    Şi-mi răscoleşte sufletul
    Căci lancea lui pătrunde-adânc
    Şi-mi umileşte cugetul.

    Mă doare…ăsta e cuvântul
    Ce-mi stăruie în gând acum…
    Şi m-ar cuprinde deznădejdea
    De n-aş întoarce-o în gând bun.

    Căci Legea, mi-a spus să nu fac
    Aceste rele ce mă-nvinuiesc.
    Dar gânduri trufaşe, subtile
    M-au îndemnat ca să păşesc

    pe alte căi, să gust din rele
    Şi să mă tăvălesc în tău;
    Dar, oare, voi ieşi din ele, Doamne?
    De mă complac în ele, eu?

    Un gând mă-ndeamnă ne-ncetat
    Să zbor din tău către lumină;
    Să-mi curăţ haina de botez cu lacrimi,
    Să pot gusta din dragostea divină.

    Dar alte gânduri pătimaşe
    Lucrează cu putere şi cu spor;
    Şi luptă mare se porneşte
    Şi nu-i cel bun, biruitor…

    Doresc să fiu, Doamne,lumină,
    Să luminez prin gând curat;
    Dar trupului făcut din tină
    Îi place gându-ntunecat.

    Şi sare-aş vrea să fiu acum,
    Ca fapta bună ce o fac
    Să aibe gust pentru aproape
    Şi să vorbească ea, când tac.

    Dar îmi rămâne doar dorinţa
    De nu mă nevoiesc cu râvnă
    Şi nu-mi cultiv cu sârg, voinţa
    Căci sufletul de ea atârnă,

    ca să primească mântuirea
    în schimbul unei nevoinţe mici,
    Ce pe pământ am săvârşit-o
    Prin împlinirea de porunci.

  2. Maica Domnului Prodromiţa, Ceea Ce cu chipul blândeţii Sale mângâie chipul sufletelor noastre, deschizându-ne ochii inimii spre contemplarea icoanei desăvârşirii, pe care toţi suntem chemaţi s-o zugrăvim în viaţa noastră prin virtuţi să vă povăţuiască în pământul darurilor Cuvântului.

    PARACLISUL ICOANEI PRODROMIŢA

    http://poeziicrestin-ortodoxe.blogspot.com/2011/07/paraclisul-icoanei-maicii-domnului_9745.html

    ACATISTUL ICOANEI PRODROMIŢA

    http://poeziicrestin-ortodoxe.blogspot.com/2011/07/acatistul-maicii-domnului-prodromita12_12.html

    RUGĂCIUNE CĂTRE ICOANA MAICII DOMNULUI PRODROMIŢA

    http://poeziicrestin-ortodoxe.blogspot.com/2011/07/rugaciune-catre-maica-domnului.html

  3. Parintele Sofian

    “Stiut sau nestiut de noi, adevaratul sens al lumii acesteia sta dincolo de ea, anume la capatul sau, în Ziua Judecatii. Atunci va fi ceasul deplinelor si surprinzatoarelor descoperiri de noi însine si de altii, în fata întregii zidiri adunate laolalta. Pâna atunci nimeni dintre noi nu apare cu adevarat asa cum este: caci în aceasta viata putem însela pe altii, ne putem însela pe noi însine, dar nu vom putea însela Dreapta Judecata a lui Dumnezeu“.

  4. Cât de adânc, de scurt și exact este cuvântul acestui sfânt parinte.Cât de direct și de concret. Totul pare atat de simplu și chiar și este, dar greu se ajunge aici. Văd, gândesc și înţeleg exact cum nu trebuie, întocmai ca în spusele sale despre cum nu trebuie. Citindul î-mi văd rezultatul la “examenul” zilinic al vieţii. Am greșit peste tot.Doamne și cât de simplu ar fi să nu greșesc nicăieri. Dar știu că chiar de le’ș memora tot la același rezultat aș ajunge în mod sigur, pentru că răspunsul meu la problemele vieţii nu-l dau după cele ce m-a învăţat cuviosul aici ci după cum m’am învăţat eu însumi traind rău. Și vai cum î-mi mai răsună înlauntru…” cine vrea să vină după mine să se lepede de sine…” Câtă nevoinţă se află în spatele acestor cuvinte ? Minunat este Dumnezeu întru sfinţii săi.

    Mulţumire lui Dumnezeu,cuviosului și fraţilor admin.

  5. @ G

    Suntem datori să îi aducem lui Dumnezeu slavă, mulţumire și recunoștinţă prin cele ce ne-a înzestrat.Este atât de bine că nu ai ales să-i oferi lumii darul tau și să inmulţești talanţii induhovnicindu-te.

  6. Cât de adânc, de scurt și exact este cuvântul acestui sfânt parinte.Cât de direct și de concret. Totul pare atat de simplu și chiar și este, dar greu se ajunge aici.

    Da, cu cat omul devine mai intelept, cu atat se poate exprima mai simplu, dar si profund in acelasi timp. A te exprima in fraze alambicate si sofisticate nu denota inteligenta, ci din contra, a putea sa exprimi adevaruri complexe in idei si fraze cat mai simple, aceasta arata o mare intelepciune.

    Spunea parintele, ca unii care si-au sfintit viata erau considerati de catre oamenii lumesti nebuni, intrucat vorbele lor pareau de neinteles, dar ele ascundeau intelesuri foarte profunde. El insa s-a facut mai mult decat inteles, Maica Domnului a vrut astfel, caci i s-a aratat atunci cand el ar fi vrut sa aleaga un loc mai in pustie, spunandu-i sa mearga catre o manastire intr-o zona mai umblata. A ajutat multa lume cu sfaturile sale.

    Pe mine m-a ajutat foarte mult parintele Paisie. Citindu-l, am putut intelege multe lucruri asupra carora aveam multe semne de intrebare, parca mi-a fost luata o peredea de pe ochi. Mult mai limpede mi-a fost totul, mai ales atitudinea pe care trebuie sa o aibe un crestin. Recomand oricui, celor incepatori mai ales, sa citeasca cartile sale, altfel va percepe mentalitatea crestin-ortodoxa. Parintele da raspuns la majoritatea intrebarilor, inclusiv la intrebarea de ce sufera oamenii buni, sau copiii nevinovati, explica de ce nu este nedreptate aceasta, si cum se impaca toate. Pentru mine parintele Paisie Aghioritul este cel mai pretios dintre parintii contemporani, si unul dintre cei mai deosebiti pe care i-a avut crestinatatea. Citeam in marturii ale inchinatorilor, pe un alt parinte care l-a cunoscut ca se asemana la adancimea duhovniceasca cu insusi marele Vasile. Mare parinte ne-a daruit Domnul printre noi… (si in epoca modernista)

    Minunat este Dumnezeu intru Sfintii Sai.

    Sfinte parinte Paisie roaga-te la Bunul Dumnenzeu pentru noi!

  7. Ce frumos ai spus soră Mirela.Și eu il iubesc mult pe acest mare cuvios.

  8. “Nu contează, spune acela, în felul acesta îi smeresc pe toţi!“.Si eu…,de atitea ori,ca`acela`…

  9. Frate ovidiu aici la comentarii ai fost sincer şi după dragostea de Adevăr şi de aproapele ai fost sfătuit, ai reactionat ortodoxeste, cu dragoste şi modestie asumandu-ti sincer( poate mai mult decât se vede şi se înţelege) şi prin sinceritatea cu ţine însuţi şi asumare ( nu îndreptăţire lumeasca sau întru eu ) ai ajutat şi ajuţi şi pe cei care fiind doritori de indreptare, (de a trai cu adevarat ortodoxeste), citesc aici ce spun sfintii noştri părinţi şi ce spunem şi noi în legătură cu ce-am inteles, cu ce credem, şi mai cu seamă cum credem şi traim. A cădea spun părinţii bisericii este omeneşte, a te ridica însa este ÎNGERESTE.Personal m-am bucurat să văd la frăţia ta asumarea şi auto-invinuirea, care este plină de naturaleţe,este adevărata, fără ironii subtiri şi subantelesuri rafinate (ce vădesc mandria si nu cele spuse) şi care mi-au arătat cât sunt eu lipsit de acestea. Prin urmare ai mărturisit şi ai ajutat ortodoxeste. Iartă-mi îndrăzneala şi greselile pentru că de ceva timp nu mai am PC şi întru pe net de pe un telefon care mă chinuie, i-mi şterge textul sau cu cel predictibil i-mi face necazuri.

  10. Nicolae,lasind la o parte cuvintele mult prea ingaduitoare pe care mi le-ai adresat,sint onorat de gestul prietenesc de la o persoana de sensibilitatea ta.
    Doamne ajuta!

  11. Pingback: SFANTUL ARSENIE CAPADOCIANUL, cel care l-a botezat cu numele sau pe viitorul Cuvios Paisie Aghioritul - VIATA SI MINUNI
  12. Pingback: TAMADUIREA FEMEII GARBOVE – Predici si talcuiri de mare actualitate. FATARNICIA SI RAUTATEA DEGHIZATE IN RAVNA “INTRANSIGENTA” PT. ADEVAR -
  13. Pingback: PARINTELE IOANICHIE BALAN. BLANDUL MARTURISITOR – DE 4 ANI IN VESNICIE. Cuvinte de folos (I): “Rugati-va mai mult! Cine vorbeste mult, pagubeste mult” -
  14. Pingback: SLUGA SUTASULUI. Predica audio importanta despre DISCRETIA CREDINTEI, INIMA MILOSTIVA versus “GENERATIA EU” SI PACATUL SUPERIORITATII CARE OSANDESTE. Cum pot ortodocsii, “noul Israel”, sa repete caderile “poporului ales”
  15. Pingback: INCREDEREA IN GAND ESTE INCEPUTUL INSELARII -
  16. Pingback: LUPTA IMPOTRIVA GANDURILOR. Sa punem semne de intrebare gandurilor de banuiala fata de altii, ca sa nu ne imbolnavim! -
  17. Pingback: PARINTELE SAVATIE BASTOVOI la Libraria Sophia (2013) despre NOBLETEA DUHOVNICEASCA si "Romania ingerilor" (VIDEO integral) - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  18. Pingback: PARINTELE PAISIE AGHIORITUL – smeritul mare sfant contemporan vizitat de Maica Domnului. “Cat de mult a insemnat trecerea acestui om!” -
  19. Pingback: CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL despre CUM “DAM DREPTURI DIAVOLULUI”, de ce SUNT INGADUITE ISPITELE si cum le putem BIRUI: “Numai cand lasam armele cele duhovnicesti, atunci vrajmasul are putere. Smerenia topeste pe diavolul” -
  20. Pingback: Pacate pe care nu le spovedim: pacatul cartelii – NEMULTUMIREA PENTRU NIVELUL DE TRAI, PENTRU INFATISAREA EXTERIOARA… -
  21. Pingback: INMULTIREA MILEI LUCRATOARE sau CUM AJUTA DUMNEZEU OMUL PRIN OM. De ce uitam binefacerile Domnului, cartind si tinand minte numai raul? -
  22. Pingback: Avva Efrem Filotheitul – sfaturi duhovnicesti de mare pret despre FOLOSUL SI PUTEREA MILOSTENIEI, mai ales a celei SUFLETESTI si DUHOVNICESTI -
  23. Pingback: “Cu gandurile de-a stanga judeca si nedreptateste pe ceilalti, impiedica venirea harului si lasa pe diavolul sa lucreze liber in el… DACA NU AI GAND BUN, TE VEI VATAMA SI DE CUSURURILE MELE, SI DE VIRTUTILE MELE!” -
  24. Pingback: PARINTELE PAISIE AGHIORITUL – 20 de ani la adormire. CRAMPEIE DIN VIATA SI MINUNILE unuia dintre cei mai iubiti SFINTI ATHONITI ai vremurilor noastre -
  25. Pingback: Parintele Ciprian Negreanu talcuind si aducand in prezent Apostolul: INIMA LARGA si INIMA STRAMTA, masura darniciei din iubirea pentru fratii saraci, UNTDELEMNUL BLANDETII SI VINUL MUSTRARII PARINTESTI, comunitatea “sfintilor” de la Ierusalim
  26. Pingback: PARINTELE PAISIE AGHIORITUL: “Este foarte obositor atunci cand nu exista sim­plitate si incredere! In vremea noastra insa, cu cat se raspandeste politetea lumeasca, cu atata se pierde bucuria adevarata si zambetul firesc” -
  27. Pingback: FATARNICIA – cel mai urat pacat in ochii lui Dumnezeu. “SA NU JUDECAM CU DOUA MASURI”, acuzand cu asprime neputintele altora, iar pentru ale noastre gasind indreptatiri! “DEPENDENTA DE A JUDECA” si PATIMA PLACERII DE A LOVI I
  28. Pingback: Parintele NICOLAE STEINHARDT (†29 iulie 1989): “Pentru crestinism BANUIALA e un pacat grav si oribil. NEINCREDEREA e ucigatoare ca si pruncuciderea, desfiinteaza ca om pe cel asupra caruia este manifestata” | Cuvântul Ortodox
  29. Pingback: “Crestinul ortodox in fata crizei economice”: PILDA UNUI CONDUCATOR IMPREUNA-PATIMITOR CU POPORUL SAU. Cum sa ne raportam la criza? (I) | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate