Comunicate ferme ale SFINTEI CHINOTITE ale Sfantului Munte si ale SINODULUI BISERICII GRECIEI, care DEZAVUEAZA CATEGORIC “ridiculizarea Sfintelor Taine”, dar si “declarațiile publice care pledeaza pentru ABTINEREA DE LA SFANTA IMPARTASANIE”: “Nu este cu putinta sa fie obligati credinciosii sa fie lipsiti de CEA MAI MARE TAINA A BISERICII”
Român Ortodox în Franta:
Comunicat al Sfintei Chinotite din Sfântul Munte Athos cu privire la coronavirus.
“Această pandemie și tratamentul ei nu trebuie să afecteze în niciun caz posibilitatea credincioșilor de a participa la Sfintele Taine ale Bisericii Ortodoxe”
Comunicat al Sfintei Chinotite din Sfântul Munte Athos cu privire la coronavirus
„Cu prilejul pandemiei coronavirusului, Sfânta Chinotită a Sfântului Muntelui Athos împărtășind setea duhovnicească a tuturor celor care doreau să meargă la biserică să se închine patimilor dătătoare de viață și Învierii Domnului și să împărtășească, cu pregătirea duhovnicească cuvenită, cu Preacuratele Taine, dar au fost constrânși să stea în carantină, simte nevoia să ia o poziție publică în această privință.
Sfânta Împărtășanie este izvorul sfințirii, al mântuirii, al nădejdii, al luminii și al participării la viața în Hristos și în niciun chip nu este cauză de transmitere a bolilor infecțioase sau a oricărui alt rău. Acest lucru îl mărturisește experiența de veacuri a Bisericii, este ceea ce învață întru cunoștință Biserica noastră, este ceea ce credem cu tărie, ca creștini și mădulare credincioase ale Acesteia. Biserica a fost și va rămâne dătătoarea bunătăților veșnice, a Trupului și a Sângelui lui Hristos, prin care este posibil să ne unim cu Hristos Cel răstignit și înviat, biruind moartea.
Ne exprimăm adânca tristețe pentru declarațiile publice care pledează pentru abținerea de la Sfânta Împărtășanie, subliniind că această Taină a Bisericii Ortodoxe, care este cea mai mare, este absolut de trebuință pentru viața duhovnicească și nu este cu putință să fie obligați credincioșii să fie lipsiți de ea.
Sfânta Chinotită nu este împotrivitoare măsurilor de prevenire împotriva coronavirusului și respectă eforturile autorităților de Stat, ale oamenilor de știință și ale celor ce lucrează în domeniul medical, pentru a face față pandemiei. Facem, cu ajutorul lui Dumnezeu, ceea ce este omenește posibil, iar măsurile de protecție au fost luate și sunt respectate până în ziua de azi, cu grijă și discernământ, și în Sfântul Munte. Totuși, această pandemie și tratamentul ei nu trebuie să afecteze în niciun caz posibilitatea credincioșilor de a participa la Sfintele Taine ale Bisericii Ortodoxe, având ca rezultat îngrădirea libertății religioase și a cultului creștin.
În circumstanțele actuale, dificile, ale pandemiei, există o nevoie crescută de a recurge la ajutorul lui Dumnezeu, de a participa la tainele mântuitoare ale Bisericii, de a chema ajutorul dumnezeiesc și mijlocirea sfinților prin diferitele mijloace pe care le cunoaștem din experiența eclezială de-a lungul secolelor, adică săvârșirea procesiunilor cu sfintele icoane și prascumpele moaște, citirea rugăciunilor speciale, săvârșirea slujbelor speciale.
Timpul încercărilor va trece, măsurile restrictive vor fi ridicate treptat, dar acestă încercare, pe care Domnul a permis-o pentru păcatele noastre, să fie o ocazie pentru pocăință sinceră și de reîntoarcere la învățătura Sfintei Evanghelii, a lui Hristos cel Înviat, care este nădejde, nu doar pentru fiecare în mod personal ci pentru lumea întreagă, a lui Hristos Care alungă toată frica, căci El este Biruitorul morții.
În perioada liturgică a Sfintelor Paști pe care o traversăm, să ne unim cu Domnul prin pocăință, dragoste, milostenie, compătimire față de slăbiciunea aproapelui nostru, răbdare, credință neclintită și „toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm”. Hristos a înviat! “
Traducere de ROF după Orthodoxie. com, Communiqué de la Sainte Communauté du Mont Athos au sujet du coronavirus și de Ελευθερία-Χαρά
după Ιερά Κοινότης Αγίου Όρους: «Εκφράζομεν την λύπην ημών διά γενομένας δημοσίας τοποθετήσεις περί αποφυγής τής Θείας Κοινωνίας»
***
Doxologia:
Sinodul Bisericii Ortodoxe a Greciei: „Ne exprimăm amărăciunea, tristețea și opoziția categorică față de ridiculizarea Sfintelor Taine”
Sinodul Permanent al Bisericii Elene întrunit ieri, 12 mai 2020, își exprimă „amărăciunea, tristețea și opoziția categorică față de toate cele care se scriu, se transmis și se prezintă în această perioadă prin intermediul internetului în legătură cu ridiculizarea și batjocorirea Sfintelor Taine ale Sfintei noastre Biserici Creștine Ortodoxe și în special, a Sfintei Euharistii”.
În privința măsurilor de protecție cu ocazia redeschiderii bisericilor, se precizează:
– Credincioșii vor putea participa la slujbe începând de duminica viitoare, 17 mai;
– La intrarea în biserici va exista o persoană care va supraveghea intrarea credincioșilor;
– Distanța dintre credincioși va fi de 1, 5 m, numărul maxim de credincioși care vor sta în interiorul bisericii fiind de 50 de persoane. Restul credincioșilor vor sta afară, păstrând între ei distanța de 1,5 m;
– Persoana care verifică la intrare va purta mască și mănuși;
– La intrarea în biserici vor fi puse la dispoziția credincioșilor dezinfectante;
– Procesiunile cu sfinte icoane sau sfinte moaște vor fi suspendate până în data de 5 iunie;
– Sfintele Taine vor fi săvârșite în biserică și nu se vor săvârși slujbe în lăcașuri de cult particulare;
– Cantinele sociale ale Bisericii vor continua să funcționeze prin distribuirea de pachete, nu prin servirea meselor în incinta cantinelor;
– Fiecare persoană va trebuie să aibă în biserică o suprafață de 10 mp în jurul său. De exemplu, într-un lăcaș de cult de 300 mp, numărul maxim de persoane care se pot afla în biserică va fi de 30. Pentru lăcașurile de cult care depășesc 500 mp, numărul maxim de credincioși care se pot afla în interior este de 50;
– În biserici va fi păstrat doar numărul de scaune corespunzător păstrării distanței dintre credincioși;
– Acolo unde există posibilitatea, se recomandă ieșirea și intrarea credincioșilor în și din biserică pe uși diferite;
De asemenea, se recomandă:
- precizarea programului slujbelor și a numărului de persoane care pot intra în biserică pe paginile de internet ale bisericilor și în anunțuri afișate la intrarea în biserici;
- săvârșirea Utreniei seara, după Vecernie;
- săvârșirea deasă a Sfintei Liturghii în timpul săptămânii, la ore care să îi ajute pe credincioșii care lucrează.
(Măsurile acoperă perioada 17 mai – 5 iunie)
Surse: ekklisiaonline.gr, romfea.gr
@Doroteea,
N-o sa-ti vina sa crezi , dar IMI PARE RAU DEJA pentru ceea ce urmeaza sa-ti scriu : joci rolul avocatului diavolului !
1.pentru ca ai o deformatie profesionala pe care deja n-o mai filtrezi si aplici algoritmul ori de cate ori tii mortis sa mergi pana-n panzele albe
2.deja Titus ti-a transmis un apropos peste care ai trecut usor , cam prea usor…
3.poate nu stiu eu , dar ai cumva vreun rol decisiv in privinta modalitatii de adaptare a slujbelor la pandemii ? Intreb pentru ca vad ca ai pornit o furtuna dintr-o propunere … ciudat de fantezista pe care o si vezi ca fiind unica … si the best … si cea mai impaciuitoare cu fortele statului secularist ! Pe ei , pe secularisti , i-ai intrebat daca varianta paharului tau , ii satisface , sau trebuie sa emita ei varianta oficiala de pahar ? Preotul care scoate Sf. Agneț , trebuie sa poarte masca simpla sau cu filtru hepa ? Cei care mustesc vinul folosit , trebuie sa aiba pasaport de ne-covid sau e suficient daca sunt fecioare/feciori ?
Io doar cam astea le-am avut neclare , … deocamdata …
Ah , ba nu, uite ca mai am ceva neclar :
-poate veni fiecare de-acasa cu painea si vinul lui in pahar si preotul doar sa le binecuvanteze , binenteles , de la 2 m distanta ?
Mie mi se pare ca asta ar fi chiar cea mai cea varianta , ca NIMENI sa nu mai aiba vreo suspiciune in privinta împărtăşaniei !!!!
Eh , acum c-am rezolvat si asta , frati admini , va rog sa transmiteti sasului salabisitor ca noi , ortodocsii , suntem in grafic, rezolvati si updatați corespunzator. Cred ca de duminica viitoare ni se vor permite slujbele in biserici. URAAAAAA !!!
Atat deocamdata , altfel patesc precum … unii , de nu se mai intelege nimic…
Mai sa fie .
Io nu le am cu teologumenele astea .
Ce zice Doroteea( nu are intenție rea , vrea o cale de mijloc ) e spiritual , foarte spiritual , intenție buna ca si …catolici ( sa începem si noi ortod) dar , dar , NU e dumnezeiesc . Sacrul , rămâne SACRU . Așa cum e . Biserica e incovoiata . Ispita persista . Întunericul intra unde nu e lumina . Sa ne rugam pt ierarhi sa lumineze .
@Doroteea,
spuneai ca saliva celor din-naintea ta ,la sf.Inpartasanie ,o preiei tu (cred ca m-am exprimat destul de elegant).Nu.Saliva fiecarei persoane in ” contact” cu sf.IMPARTASANIE SE PRESCCHIMBA IN SANGELE DOMNULUI.De nu crezi aceasta, degeaba te impartasesti ,caci nu vei gasi in ea,in lingurita,decat vin si prescura.ATAT.Acelasi lucru il gandesti ca cei care spun ca se pot inbolnavi de co vid din INPARTASIREA cu o singura lingurita.DOAMNE AJUTA!
PS-Cerceteaza si CREDE IN ADEVAR,altfel……..
@Doroteea #30
Iti admir energia si increderea pe care o ai; sau mai degraba convingerea ca in tot raul nu este totul pierdut, ca esti la RAZBOI si ca te REPLIEZI si ca LUPTI pana la capat cu tot ce ai la indemana avand credinta ca vei BIRUI. In “disputa” cu tine m-am simtit un pic ca o cetata ale carei turnuri stau sa cada. La orice razboi te-as vrea in tabara mea, camarad de arme, sa stii.
Dar m-am repliat si eu 🙂
Ai dreptate, daca stau departe de Sfanta Impartasanie ceva se scimba. Dar ce esta asta? Trece Hristos? Cuvintele lui nu vor trece, cum sa treaca Sangele si Trupul? Mai degraba este departarea mea de Trupul Bisericii.
Problema comuniunii ramane, sa stii. Mai este in acest caz ceea ce luam Sfanta Euharistie? Nu preotii, ci pogorarea Duhului Sfant preface painea si vinul In Sangele si Trupul lui Hristos. Si cand se face asta? Dupa ce ne iubim unii pe altii ca intr-un gand sa marturisim: Cred intru Unul Dumnezeu, si intru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, si intru Unul Duhul Sfant si intru Una Sfanta Soborniceasca si Apostoleasca Biserica.
Unul marturisit intr-Un gand.
Nu vezi ca noi nu suntem intr-un gand?
De aceea spun, atentie la pacaleala si inselare. De aceea trebuie sa ne tinem “cu dintii” de ceea ce stim sigur. Sunt lucruri care au intrat in Traditie nu doar pentru ca “asa s-a pomenit”. Hai sa le deosebim si sa ne tinem de cele care isi au locul cu adevarat in Sfanta Traditie.
@all (si pt fratele Gheorghe, cu conditia sa citeasca atent):
O sa raspund mai incolo, acum am un pic de treaba. Foarte pe scurt, ca un preview, am dat aseara o cautare pe internet despre istoria Sf. Impartasanii (n am apucat sa parcurg in detaliu, dar am sa o fac la un mom dat). Chiar din putinul parcurs o concluzie tot s a desprins: ati fi uimiti de cate ori s a modificat Traditia pe care o idealizati atat in privinta administrarii Sf. Impartasanii!
Ceea ce este firesc si nu ma mira defel. Eram sigura ca asa s a intamplat (hai sa zicem ca nu eram sigura, dar intuiam). De ce? Simplu. Nu tr decat sa dai jos din pod, de pe raftul cu obiecte uitate si prafuite, bunul simt elementar – bun simt pe care am impresia ca frica obsesiva de a nu cadea in aggiornamento deja l a paralizat. Dragi frati, SFINTII NU SUNT INFAILIBILI. DOAR DUMNEZEU ESTE. A crede altceva e blasfemie. Erezie. Sfintii si parintii participanti la Sfintele Sinoduri (sper ca am folosit corect pluralul) STIAU ASTA. Drept dovada ca de la un Sinod la altul au avut loc modificari, schimbari de decizii etc.. Drept dovada ca adesea sfintii se contrazic intre ei in anumite chestiuni (chiar daca nu in cele fundamentale – iar faptul ca modul de administrare a Sfintei Impartasanii s a modificat de a lungul istoriei dovedeste ca metoda de administrare nu este una fundamentala, oricat de scandalos vi s ar parea asta. Este importanta, poate fi chiar prilej de teribila cadere, asa e, dar nu este IMUABILA, scrisa in Ceruri. Este si ramane o…procedura. Nu o esenta in sine, nu un ADEVAR teologic).
Faptul ca nu exista o catehizare serioasa – si ma refer la problemele SENSIBILE ale credintei, nu la cele limpezi cristal care se recita repetitiv de prea multe ori din pacate pana la plictiseala – in randul mirenilor si ca fiecare ne ‘autocatehizam’ dupa ureche ar fi trebuit DEMULT sa dea de gandit cat se poate de serios clerului ortodox. Clerul stie multe, dar am impresia ca s a izolat de turma intr un turn de fildes care nu i permite din pacate nici macar imaginea de ansamblu pe care in mod normal inaltimile ar trebui cel putin sa o asigure in compensatie la lipsa contactului direct si al trairii ‘la firul ierbii’. O dictatura a gandirii libere s a instaurat insidios in Biserica noastra, o frica paralizanta de schimbare care nu mai face distinctie intre principal si subsidiar, intre fond si forma, intre spirit si litera, intre sens si mijloace, intre adevar teologic si ritual. Aceasta dictatura a fost dintotdeauna marea slabiciune a bisericii luptatoare, cea care a dus la confuzii fenomenale, si o gasim elocvent consemnata in Scriptura cu fiecare din multiplele episoade ale indignarii Mantuitorului in fata obtuzitatii preotilor si carturarilor (care carturari in Scriptura erau teologii, nu fizicienii!), in fata vaditelor derapaje logice produse de excesele dogmatice si de incremenirea in formalism: de la interdictia vindecarii in post, confuziile infantile privind divortul, orbirea in fata propriilor pacate dar vanarea cu pietre a pacatului din altii, comertul desantat in fata Templului etc etc si culminand cu trimiterea la rastignire a lui Mesia pe Care altfel Il asteptau cu infrigurare. Ce au inteles desfranatele, vamesii, talharii, ereticii si chiar sutasii si guvernatorul si sotia sa pagana – ‘un’ Adevar mare cat Cerul – exact lor le a scapat pe sub nas. De ce? Din, fie: 1) exces de formalism(vindecarea in post, divortul); 2) orgoliu, autosuficienta (adulterul); 3) teama paralizanta de blasfemie (trimiterea la rastignire). Aceasta teroare a dogmei in dauna marilor SENSURI DIVINE SI EXISTENTIALE a fost – ca de obicei – perfect sintetizata de Mantuitor in memorabilul enunt: ‘strecurati tantarul si inghititi camila’. Raman inca la impresia (poate mi o voi schimba in timp dar datele pe care le am inca nu justifica o atare schimbare) ca aceasta rigiditate cazona este expresia excesului de energie masculina care guverneaza aceasta lume si care si a pus din plin ammprenta si asupra Bisericii, inclusiv a Bisericii Ortodoxe, da, vai! NU, NU PLEDEZ PT PREOTIA FEMININA, va implor nu imi sariti in cap cu concluzii hazardate si nesustinute. SI NU PLEDEZ NICI PT IESIREA DIN BISERICA sau mai stiu eu ce@ Nu despre asta e vorba!! Ci despre faptul ca, in pofida mult declamatei cinstiri a femeilor de catre Biserica, in realitate acestea au avut prea putine de spus cu adevarat comparativ cu masiva retorica masculina care domina cu autoritate peisajul dogmatic bisericesc. Aceasta lipsa de echilibru ne a afectat si ne afecteaza cred eu enorm. Mantuitorul le a respectat si le a vorbit mereu femeilor ca unor egali, S a inteles de fiecare data perfect cu ele. Si asta ar trebui sa dea de gandit. De ce nu le a ales apostoli? Simplu: pentru ca menirea lor de a creste copii este incompatibila cu riscurile si obligatiile inerente ale apostolatului. Dar asta nu le impiedica sa fie calugarite, starete, sa studieze teologia, si nu ar tr sa le impiedice sa aiba mai multe de spus.
Revenind: imi propun sa ma documentez despre istoricul Sf. Impartasanii si sa revin cu detalii. Si doi: nu orice schimbare = temutul aggiornamento. Au existat mereu schimbari de la un Sinod la altul. Ca asta e si rostul lor: sa clarifice, sa aeriseasca, sa flexibilizeze formele schimbatoare atunci cand ele incep sa sugrume expresia marilor adevaruri teologice.
Titus, a propos de efectul Sf. Impartasanii – eu nu am spus o din capul meu, am citat 2 sfinti acolo, n a fost o deductie personala.
Fane: apreciez ca nu ai intentia sa mi administrezi o cafteala :)). Nu stiu cat de invatat era Iuda (eu de Sf. Luca stiam), stiu ca el era cu finantele. Ce pot sa ti spun este ca eu una nu prea le am nici cu calculele nici cu arta de a face economii, din pacate:)). In rest, pana una alta dintre toti cei de aici eu sunt cea care este cel mai putin dispusa sa renunte la Trupul si Sangele Mantuitorului. Asa ca nu stiu cine tradeaza mai mult pe aici, si inca nu mi e clar de ce.
Draga frate Gheorghe: daca nu te as cunoaste (din postari, evident) de atata timp pe aici si daca nu ti as sti perfecta buna credinta, as putea lesne sa te iau drept un troll, si inca unul f agil! 🙂 Nu, chiar o sa ma abtin sa raspund: efectiv devine ff plictisitor sa repet la infinit aceleasi lucruri ca raspuns la o lectura neglijenta a postarilor mele. Mi am recitit postarea cu saliva si e suficient de clara. Nu am spus si sugerat nimic acolo din ce ma acuza fratia ta. Fara suparare, te respect sincer f mult!, dar tr sa recunosc cinstit ca ma irita la culme acest tip de situatii. Ca sa nu raman totusi datoare: daca mi era frica de contaminare si nu as fi crezut in Sf. Impartasanie nu m as fi impartasit regulat timp de 18 ani pe mine si copilul meu. Mai clar de atat nu stiu ce sa spun.
Ca o concluzie: sunt f curioasa ce ar zice Domnul Hristos afland ca suntem asa degraba saritori sa ne lipsim de El doar pt ca Il vrem ‘la lingurita’ si nu ‘la pahar’. Si daca ar fi de acord cu comuniunea vazuta prin prisma schimbului obligatoriu de saliva intre credinciosi, si nu prin prisma IMPARTASIRII acestora DIN ACELASI TRUP SI SANGE AL MANTUITORULUI.
@ Doroteea:
Cred ca e suficient. Te sfatuim sa te opresti aici cu pledoaria ta. E un pic exagerat deja ce faci. Multumim pentru intelegere!
PS: Pluralul corect este Sinoade.
@toti comentatorii de aici
lasati-L in pace pe Dorotheea, e cu treaba pe aici.E instruit si lansat in misiune, obisnuit cu provocarile si cu “avocatul diavolului” de pe vremea cand facea asta la ioropa efem, pentru a gastiga audienta, aka sub numele comercial de succes Mozes gi !
M-am distrat copios vazand cum unii accepta provocarile lui pe acest site de vreo doi-trei ani incoace; multi lustruindu-l; foarte putini combatandu-l. Dupa o etapa de calm(“bine ai revenit pe site, Dorotheea !” ii urau unii ),limba-i a inceput sa se roteasca la viteza turbo obisnuita; a intrat in parametri de regim normal de functionare.
Altii au pastrat garda sus-d’alde titus, gheorghe, alin 7….Interesanta omenire comentand. Cap limpede si minte clara sa aveti !
Imi amintesc de un interviu al Gabrielei Vranceanu cu Tony Blair. GV l-a intrebat la un moment dat pe TB cum se explica numarul mic de revolutii, reforme, etc. din istoria Angliei.
Raspunsul lui TB (seful laburistilor britanici, nu al conservatorilor!) a fost extraordinar (citat din memorie): Noi, britanicii, am inteles de mult timp ca in societate nu sunt bune schimbarile bruste. Cand schimbam ceva, analizam foarte bine situatia, nu ne grabim. Avem inca in vigoare o lege de pe vremea primului parlament englez (sec. XIII). Am inteles de mult timp ca nu e benefic sa fortezi societatea cu tot felul de reforme.
Noi, romanii, suntem la polul opus. Cel putin de 30 de ani nu vorbim decat de schimbare, reforma, etc. Acum vrem sa facem schimbari si in Biserica. Pe restul le-am reformat pe toate si merg bine toate! Suntem un popor de oameni foarte calculati, analizam perfect situatia si toate posibilele consecinte, si de aceea suntem foarte deschisi spre reforme/schimbari. Nu pierdem vremea de pomana. Suntem rapizi si smecheri. Si siguri pe noi. Totul merge struna.
Knock,
Sunt de aceeasi parere cu dvs.
Inca de la cazul calugarului Hrisostom Filipescu, cand Dototeea se contrazicea cu toata lumea (ca si acum) m-am gandit ca ceva nu este in regula. Nu se poate ca un om cu o inteligenta deloc de neglijat sa nu-si dea seama ca nu are dreptate atunci cand este singur impotriva tuturor. Macar din bun simt si tot o lasi balta, daca nu din convingere.
@Knock, pt ca m-ai amintit:
Sa stii ca eu, cel putin, nu am avut niciodata in vedere cine este cel care se ascunde dupa un nick. Nu mai mult decat ce marturiseste fiecare despre el ca este. Si la biserica e la fel, cand m-am casatorit, cand m-am impartasit cand am avut nevoie de orice, nu mi s-a cerut certificatul de botez, ci sa spun despre mine.
Sa vorbesti atat de mult despre atat de putine (nu putin!) nu pot decat doua tipuri de oameni:
1) birocratii de la Bruxelles
2) o femeie.
Este, zic, evident ca limbajul Doroteei nu este cel al unui birocrat de la Bruxelles, pentru ca ea chiar spune lucruri.
@Doroteea: ai inceput aceasta discutie, trebuie sa admiti ca se poate ca altii sa o inchida. Si eu zic ca are dreptate admin. (@admin, iertare pengtru continuare). Nu scriu pentru discutie, ci pentru ca eu zic ca ai nevoie sa citesti ce iti spiun acum.
Nu este chiar in regula sa consideri ca dupa atat timp de cand eu comentez aici, as putea ca atunci cand vorbesc de comuniune sa ma refer la schimbul de umori. Nu se poate ca tocmai tu sa nu intelegi ca simbolistica faptului in sine dobandeste concretete tocmai prin credinta cu care este infaptuit. Stiu si se vede ca iti urmaresti foarte bine logica ideilor. Dar chiar si in cazul in care interlocutorul tau nu are aceeasi calitate, macar ca in acelasi moment, incearca sa fii empatica cu cel cu care vorbesti. Adica fii femeie pana la capat, lasa-ti intuitia sa lucreze.
Pe acest subiect, eu am tacut. Ma iertati.