“Iata, ne suim la Ierusalim…”, urcam catre PATIMILE DOMNULUI. “CRESTINII AU DUHUL CELOR DIN LUME. Cata viclenie si provocare exista la adresa lui Dumnezeu, atunci cand umblam sa reusim cu duh viclean”! NOI STIM CE CEREM?
“RASTIGNIREA” de a-L crede si a-L urma pe Hristos
Vedeti si:
- Predici audio la Duminica a V-a a Postului Mare despre IUBIREA DE STAPANIRE, BADARANIA SUFLETELOR NOASTRE si RASTURNAREA IERARHIILOR OMENESTI INAINTEA LUI DUMNEZEU: “Cel ce vrea sa fie primul – sa le fie tuturor sluga, ar trebui sa se bata pe ultimul loc”
- SA-L INSOTIM PE DOMNUL IN SAPTAMANA MARE!
- Predica la scoaterea Sfantului Epitaf: TREBUIE SA MERGEM PANA LA CAPAT, SA NE INGROPAM IMPREUNA CU HRISTOS, SA NU MAI FIM CEI DE DINAINTE!
- Parintele Simeon Kraiopoulos despre LEPADAREA DE SINE, DE OMUL CEL VECHI si ASUMAREA STARILOR DE USCACIUNE SUFLETEASCA
***
Încotro Îl urmăm pe Hristos?
Domnul se îndreaptă către Patimi
Ziua aceasta, Duminica a V-a din Post, este în fiecare an o zi specială. Dintotdeauna şi în toată lumea, Biserica Ortodoxă în Duminica a V-a din Postul Mare o sărbătoreşte pe Cuvioasa Maria Egipteanca. Este suficient să ne intre în minte, puţin câte puţin, această sfântă, ca să ne smerim şi să găsim drumul lui Dumnezeu. Intreaga Evanghelie este emoţionantă şi specială. M-am referit şi alte daţi, anul trecut ultima oară, la părintele Timotei (duhovnicul părintelui Simeon – n.tr.), care a fost în Tesalonic pentru ultima dată in 1953, chiar în Duminica a V-a din Postul Mare şi a ţinut o omilie care a rămas în sufletul meu ca o pecete care nu se şterge, nu se destramă, nu se pierde pentru nimic în lume. A fost o omilie specială. A avut cuvinte frumoase, fraze frumoase, aş putea spune că a fost o omilie poetică. Această pericopă evanghelică (Marcu 10, 32-45) descrie întreaga întâmplare care se referă la plecarea Domnului de la Ierihon spre Ierusalim, ultima dată când urca la Ierusalim:
„Iată, urcăm la Ierusalim şi Fiul omului va fi dat arhiereilor şi cărturarilor…”
Toţi cei care au vizitat Locurile Sfinte ştiu că de la Ierihon la Ierusalim este urcuş. Diferenţa de nivel trebuie să fie undeva la 800 m.
„Urcau spre Ierusalim. Hristos mergea înaintea ucenicilor Săi, care erau stăpâniţi de teamă. Lumea care-i urma era cuprinsă de teamă. Hristos i-a luat deoparte pe ucenici şi le-a spus despre cele ce aveau să I se întâmple.
Iată, le-a spus, urcăm la Ierusalim şi Fiul omului va fi dat în mâna cărturarilor şi fariseilor, care-L vor condamna la moarte şi-L vor da pe mâna poporului. Il vor batjocori, Il vor biciui, Il vor scuipa în faţă şi-L vor omorî. A treia zi, însă, va învia”.
După cum ştiţi, pentru evrei Patimile Domnului, viaţa şi sfârşitul Lui au fost sminteală, nu au putut să le înţeleagă. Pentru elini, de asemenea, după cum spune apostolul Pavel, tot ceea ce a însemnat Hristos, care S-a răstignit pe cruce, Mesia care a fost răstignit astfel, ca şi cum ar fi fost cea mai neputincioasă făptură, a fost o nebunie. Grecii au considerat-o o nebunie asupra căreia nu merita să se aplece şi să o studieze.
După cate citesc şi înţeleg eu, aş spune următoarele: Pot să nu recunoască, să nu o spună cu voce tare, dar în adâncul sufletului lor cei mai mulţi dintre creştini sunt nedumeriţi. „De ce să se întâmple aşa? De ce nu a evitat Hristos toate acestea? De ce să meargă să-L răstignească?” Pentru că vedem că Hristos ştia foarte bine unde merge. Şi totuşi merge într-acolo întru ascultare, cunoscând cele ce aveau să i se întâmple.
Este o mare taină. Nu poţi înţelege tainele lui Dumnezeu, nu poţi pătrunde în ele. Numai dacă crezi şi dacă Hristos se arată, adică dacă îţi dezvăluie taina şi ceea ce se ascunde în ea.
Din câte am înţeles eu, celor mai mulţi dintre credincioşi nu le vine la socoteală asta, îi nelinişteşte. Deşi avea puterea să scape de răstignitori – cu un cuvânt chiar să-i facă să păţească ceva, pentru că L-au răstignit tocmai pe Hristos – nu a făcut-o. Putea să-i pună la punct, să-i sperie, nu să îndure El însuşi răstignirea. Nu o spun în cuvinte, însă, înlăuntrul lor acesta este raţionamentul.
Este o adevărată răstignire să-I urmezi lui Hristos, este o realitate cutremurătoare
Asta ne ajută să vedem care este adevărul, adevărata credinţă în Hristos: să-I urmezi lui Hristos, să fii fiu al lui Hristos şi să crezi în mântuire, toate acestea nu se pot mărturisi altfel. Este o credinţă falsă, dacă nu acceptăm Patimile Domnului fără să ne răzvrătim, fără să fim nedumeriţi, fără sentimentul tacit că, totuşi, nu a făcut bine Hristos că S-a lăsat răstignit, ca şi cum am vrea să-L corectăm. Dacă Fiul lui Dumnezeu a procedat aşa, dacă aşa a rânduit Dumnezeu şi Sfânta Treime, înţelegem sau nu, trebuie să acceptăm asta, chiar dacă după mintea şi după logica noastră este ceva scandalos.
Să lăsăm deoparte împotrivirea, atitudinea dinlăuntrul nostru: „De ce, Doamne, ai făcut aşa?“, ca şi cum am vrea să-L corectăm pe Dumnezeu. Pe de altă parte, deşi acceptă să devii fiu al Său, totuşi te pregăteşte pentru junghiere, pentru sacrificiu, aşa cum ciobanul îşi pregăteşte iedul ca să-l junghie. Il îngrijeşte ca să-l taie. Devii creştin şi ca şi cum te-ar pregăti Dumnezeu ca pe un miel de junghiere, asemenea Lui:
Acesta este duhul cel mai profund.
Hristos pătimeşte – suntem noi, oare, în măsură să-L sfătuim să evite Patimile, să se salveze? – şi Biserica pătimeşte, ca şi cei care vor să devină ai lui Hristos. Altfel aşteaptă, altfel nădăjduiesc, ca şi cum ar fi o oaie dată spre junghiere. Toate acestea nu pot fi cuprinse cu mintea şi cu logica noastră. Aici se poticnesc creştinii. Dar lucrurile se întâmplă astfel, tocmai pentru ca noi să renunţăm la logica şi la judecata proprie şi să acceptăm că lucrurile nu ţin de logica, de judecata, de înţelepciunea noastră. Important este cum le rezolvă şi cum le rânduieşte Dumnezeu. Câtă vreme îţi târăşti sinele să-L accepte pe Dumnezeu, nu-l vei accepta, nu vei crede cu adevărat, nu vei deveni aşa credincios.
Se întâmplă unele lucruri în care deşteptăciunea omului se poticneşte, dar care slujesc şi se inspiră din omul cel vechi, din păcatul care există înlăuntrul nostru. Prin urmare, este o adevărată răstignire, este emoţionant să accepţi şi să crezi, fără nici o rezervă, în ceea ce face şi rânduieşte Dumnezeu. Mare taină are loc în sinea ta şi te răstigneşti şi tu odată cu Hristos şi înviezi odată cu El. Hristos a intrat cu noi în mormânt şi a omorât moartea, a omorât păcatul, a omorât stricăciunea şi a ieşit Hristos cel înviat, care ne învie şi pe fiecare dintre noi.
„Toată viaţa mea am fost împotriva Ta, Doamne!”
Dacă vreţi să ştiţi părerea mea, dacă aşteaptă cineva să vadă ce spun, iată, sunt de părere că trebuie să ne mărturisim, chiar aici unde suntem adunaţi şi să spunem: „Da, Doamne, Te-am acceptat, am crezut în Tine, am făcut multe fapte ale credinţei, dar înlăuntrul meu am avut reţineri. Mă lepăd de toate acestea. Cred fără măsură, cred absolut liber şi accept înţelepciunea Ta, Doamne, şi felul cum lucrezi şi mă lepăd de cele ce mă reţin să accept, ca şi cum aş vrea eu să Te corectez pe Tine.”
Iată, aşa devenim creştini, aşa îl vom găsi pe Hristos, aşa vom găsi drumul către El şi vom deveni copiii Săi. Nu are importanţă ce vom păţi. Luaţi aminte la lucrul acesta. Eu în scaunul spovedaniei câte aud… Şi mă doare sufletul. Da, durere, durere, durere… Oare nu ştie Dumnezeu? Oare nu vede Dumnezeu? Pe toate le ştie, pe toate le vede. Aşadar, din toate acestea pe care bunul Dumnezeu le îngăduie va ieşi binele. Noi oamenii, cât de răi suntem, chiar pe duşmanul nostru dacă-l vedem că suferă, şi tot îi dăm un pahar cu apă, facem ceva pentru el. Trebuie să fii foarte sălbatic ca să-l calci în picioare. Oricât de primitiv ar fi omul, oricât de duşmănos, tot l-ar compătimi. Oricât de răi am fi noi oamenii, tot arătăm puţină bunătate. Cu cât mai mult, oare, ne va arăta Dumnezeu nouă?
Pentru ca Dumnezeu să îngăduie durerea şi chinul, ceva trebuie să fi vrut să spună. Cine crede şi acceptă chinul, are aşa o înţelegere înlăuntrul său, încât apoi nu mai are importanţă dacă se vindecă sau nu. Nu aceasta este problema, e ca şi cum suferinţa n-ar fi existat după aceea. Pentru că vine atâta har înlăuntrul nostru, atâta eliberare, vine atât de viu Dumnezeu, încât totul se schimbă.
Tot aşa şi aici. Greutatea este — aşa ni se pare nouă – să-L acceptăm pe Dumnezeu, aşa cum o face El, aşa cum spune El şi cum o cere şi de la noi, pentru că şi pe noi ne pregăteşte ca pe nişte miei spre junghiere. Cu cât crezi mai mult în Hristos şi cu cât mergi mai aproape, cu atât trăieşti mai mult. Aşa este. Dar ce junghiere este aceasta… Este eliberare, este mântuire. Fericit este acela care crede fără sminteală si fără rezerve.
Trebuie să simţim, ca să putem spune:
„Iartă-mă, Doamne, iartă-mă. Toată viaţa mea aşa am fost, împotriva Ta, chiar dacă am făcut-o pe evlaviosul. Acum mă căiesc, iartă-mă. Alerg după Tine şi ce vrei Tu, aceea să se întâmple”.
„Nu ştiţi ce cereţi!”
Să ne întoarcem la pericopa evanghelică. Cum Hristos urca spre Ierusalim şi spunea acestea, vin la El Ioan şi Iacob, cei doi fraţi care împreună cu Petru erau ucenicii cei mai iubiţi ai lui Hristos, pe care-i ia şi pe Tabor şi în alte împrejurări – cei mai buni, să zicem – şi nici mai mult, nici mai puţin îi spun:
„Acum, când vei veni întru împărăţia Ta, fă să fie unul de-a dreapta Ta şi altul de-a stânga!‘.
Pescari erau, oameni săraci! Fiecare om arată într-un moment important ce are înlăuntrul său: iubirea de putere, nu ştiu cum să o numesc. Ei de fapt nu înţeleg nimic. Sunt împreună cu Hristos care le vorbeşte, îl iubesc, îi urmează, dar unde Il urmează? Nu înţeleg nimic. Sunt orbiţi de ceea ce au în mintea lor. Incă aşteaptă ca Hristos să izbăvească pe Israel, adică să elibereze poporul de stăpânirea romană, aşa cum vor spune şi Luca şi Cleopa după înviere, mergând spre Emaus:
„Iar noi nădăjduiam că El este cel ce avea să izbăvească pe Israel” .
Ei asta aşteptau.
Două lucruri vreau să subliniez. Putem fi creştini, dar să nu ne dăm seama, aşa cum se întâmplă în multe cazuri. In această situaţie Hristos este obligat să le spună:
Ingăduiţi-mi să spun aici că, adeseori, la spovedit, în timp ce ascult ce spune celălalt, cum spune şi ce aşteaptă, îmi vine să spun: „Nu ştii ce ceri! Nu ştii ce spui!” Cum să-i atenţionezi însă? Cei mai mulţi suntem pe un drum greşit al gândirii şi al înţelegerii lucrurilor; adică nu-L înţelegem pe Hristos în ceea ce spune, nu înţelegem ce ne cere. Da, iar în momentul în care ne apropiem de El şi suntem împreună cu El, noi suntem cu ale noastre în gând, desigur, cu egoismul, cu ostentaţia şi cu grozăvia noastră.
„Nu ştiţi ce cereţi!”, spune Hristos Domnul celor doi ucenici. Şi începe cunoscutul dialog:
„Puteţi bea paharul pe care-l beau eu? Vă puteţi boteza cu botezul cu care Mă botez eu?”,
întreg martiriul, insinuează Hristos.
„Putem”, au răspuns.
Iar Hristos nu contestă, acceptă.
„Da, spune, veţi bea paharul cel amar — dă de înţeles că mai târziu vor suporta şi dânşii martiriul – vă veţi boteza cu botezul cu care Mă voi boteza Eu”. Ceea ce cereţi nu păstrăm doar pentru noi. Este pentru aceia care se pregătesc. Ei vor înţelege locurile acestea. Ei vor sta pe tronurile acestea.
Este foarte important să înţelegem corect. Dumnezeu nu face favoruri. In cadrul general al credinţei, în cadrul general al răspunsului omului, Dumnezeu a pregătit pentru fiecare ceea ce este potrivit pentru el. Nu face deosebiri.
In continuare spune Domnul:
„Vedeţi ce fac stăpânii lumii! La noi, însă, nu este la fel. Cine vrea să fie primul, va fi ultimul şi va fi slujitorul celorlalţi.”
Acesta este duhul creştinesc pe care trebuie să-l avem. Unii dintre noi suntem creştini, dar în lumea de astăzi, unde de colo până colo duhul este cel lumesc, vom ajunge să ne secularizăm. Creştinii gândesc şi au duhul celor din lume. Se miră că nu sunt creştini şi că nu progresează. Cum să progresezi?
Să simţim şi să spunem din adâncul sufletului nostru:
„Doamne, iartă-mă, credeam că am devenit creştin, dar n-am devenit. Vreau să fiu din lume, dar să beneficiez şi de bunătăţile Tale”.
Dacă ne uităm mai în profunzime puţin, observăm câtă viclenie şi provocare există la adresa lui Dumnezeu, atunci când umblăm să reuşim cu duh viclean.
Toate sunt înlăuntrul nostru. Să ne adunăm şi să descoperim comoara
Celălalt aspect este următorul. La momentul acela, ucenicii erau împreună cu Hristos, dar nu se pogorâse încă Duhul Sfânt. Oricum ar fi stat lucrurile, relaţia ucenicilor şi a oamenilor cu Hristos la momentul acela era una exterioară. Când însă a venit Duhul, Acela a modificat, a transformat, a schimbat din interior pe ucenici, încât Il aveau deja înlăuntrul lor pe Hristos. Noi însă suntem creştini, ne-am botezat, purtăm în noi întreaga Taină pe care am primit-o la botez, dar ea rămâne moartă, nelucrătoare.
Nu avem dreptul să facem precum poporul evreu, care a alergat în urma lui Hristos, L-a ascultat, L-a admirat, s-a folosit, dar înlăuntrul lor nu s-a produs nicio schimbare. La fel şi ucenicii, dacă n-ar fi trecut prin Cincizecime, când S-a pogorât Duhul Sfânt încât să-i schimbe, ar fi fost asemenea poporului iudeu. Noi însă suntem creştini. S-a întemeiat Biserica, există Sfintele Taine, am trecut prin ele, în primul rând prin Botez, când au avut loc toate schimbările. Trebuie, aşadar, să fim transformaţi. Drama este că ne-am botezat prunci şi nu am înţeles ce s-a întâmplat cu noi. Iar până să ne facem mari, a pus stăpânire pe noi firea noastră păcătoasă. Ne înfăţişăm ca şi creştini botezaţi în Biserică, reînnoiţi, în sensul că purtăm în noi tainic Duhul lui Dumnezeu, dar reuşim să-L păstrăm în noi nelucrător.
De aceea, noi creştinii, nu trebuie să căutăm aiurea, ca şi cum ne-ar lipsi ceva, ca şi cum nu ni s-ar fi dat ce trebuia. Toate sunt înlăuntrul nostru. Este nevoie doar să ne adunăm şi să descoperim comoara dinlăuntrul nostru. Dacă Dumnezeu vede întoarcerea noastră adevărată, mărturisirea noastră adevărată şi primim iertarea, Hristos va reînvia în noi harul primit la botez. Aşa cum reaprinzi o sobă care se stinge, pentru că a rămas o flăcăruie, peste care pui o hârtie, surcele, lemne şi se aprinde vâlvătaia.
Dacă nu facem asta, dacă nu credem că Hristos a făcut ceea ce trebuia să facă şi a asigurat înlăuntrul nostru posibilitatea renaşterii prin botez, nu suntem în ordine în faţa lui Dumnezeu. Suntem, aşadar, datori să luăm lucrurile în serios, să o luăm de la capăt, să ne schimbăm cu adevărat şi să punem început bun. Să nu avem linişte până când nu vedem că înviază înlăuntrul nostru flacăra dumnezeiască pe care am primit-o la botez şi o luăm prin Taine.
Dar, aşa cum înţelegem cu toţii, trebuie să te lepezi cu adevărat de tine însuţi, să abandonezi cu adevărat duhul acestei lumi, să crezi cu adevărat în Hristos, până când logica ta se va izbi de ceea ce spune Evanghelia, deşi ţi se pare că tu ştii mai bine şi chiar că eşti pregătit să-i dai sfaturi lui Dumnezeu. Să credem cu adevărat şi minunea se va întâmpla.
28.03.2004 Duminică dimineaţa
(din: Arhim. Simeon Kraiopoulos, “In pustiul lumii”, Editura Bizantina, 2014)
Cititi si:
- EVANGHELIA PARASITA. Despre INTAIETATE, IERARHII, COMPETITIE, INTERESE vs. slujirea smerita si supusa. “Nu stiti ce cereti! INTRE VOI NU TREBUIE SA FIE ASA!”
- Predicile Sfantului Ioan de Kronstadt la DUMINICA A CINCEA DIN POST (Evanghelia cererii fiilor lui Zevedeu): VESTIREA PATIMILOR SI SLUJIREA JERTFELNICA
- VESTIREA PATIMILOR DOMNULUI si CEARTA APOSTOLILOR. Intre lupta salbatica pentru intaietate care striveste pe cei slabi si PUTEREA DRAGOSTEI SMERITE
- Talcuire evanghelica actuala despre cei care AU PRETENTII DE LA DUMNEZEU si isi insusesc CU OBRAZNICIE drepturi si rasplati
- Arhimandritul Sofronie despre “SCANDALUL” UMILINTEI LUI HRISTOS, arma biruintei vesnice
- Parintele Seraphim Rose: “Nu trebuie sa asteptam nimic altceva decat sa fim rastigniti”
- “DREPTATEA” CRUCII. LEGEA LUI HRISTOS CERE RASTIGNIRE. Scrisori ale Sf. Ignatie Briancianinov despre necazuri, lepadare de sine, dragoste si indreptatire
- Predica “grea” a Sfantului Ignatie Briancianinov: CUM DEVENIM AI LUI HRISTOS? CAT VALOREAZA “DREPTATEA” NOASTRA?
***
- CRUCE si LITURGHIE. Predica audio a Parintelui Hrisostom de la Sihastria Putnei: “Hristos ne spune: NU MA FOLOSITI DOAR PENTRU VIATA ACEASTA! Ca de aceea M-am pogorat, de aceea M-am rastignit. Nu ca sa va fie voua bine aici pe pamant, nu ca sa aveti voi mai multi bani in buzunar M-am rastignit!”
- PARINTELE ARSENIE de la MAN. CORNU in “Familia ortodoxa” despre PARTASIA VIE CU DUMNEZEU, RASTIGNIREA IUBIRII DE SINE si ASTEPTAREA INVIERII: “Suntem meniti pentru o alta viata, dar ne legam de viata asta. Vor fi razboaie, dar sa nu ne clatinam, sa nu intram in zapaceala, in panica“
- Predici sensibile ale Parintelui Iachint al Putnei la praznicul INALTARII SFINTEI CRUCI si la DUMINICA DUPA INALTAREA SFINTEI CRUCI: “Sa mergem pe urmele Domnului. Putin mai avem de urcat si vom ajunge sus. Acolo ne vom odihni…”
- DE CE NE INCREDEM MAI MULT IN NOI INSINE DECAT IN VOIA LUI DUMNEZEU? Unde ne duc pacatul ingamfarii si incapatanarea in urmarea dorintelor si a ideilor proprii? De ce ne razvratim, ne agitam si refuzam Crucea?
- CEL CARE ISI IUBESTE VIATA SA O VA PIERDE
- Luarea Crucii si urmarea lui Hristos: LOGICA OMENEASCA versus “LOGICA” LUI DUMNEZEU
- PREDICI (audio si text) la DUMINICA DUPA INALTAREA SFINTEI CRUCI. Cum ne purtam crucile vietii? Suntem hotarati sa renuntam la noi insine si sa ne dedicam total lui Dumnezeu?
- CALEA CEA STRAMTA A CRUCII: POCAINTA SI NECAZURILE
- Predica trezitoare a Sf. Luca al Crimeei la Duminica dupa Inaltarea Sfintei Cruci: CE INSEAMNA LUAREA CRUCII SI URMAREA LUI HRISTOS?
- LEPADAREA DE SINE, LEPADAREA DE PATIMI = DRUMUL SPINOS SI INGUST AL URMARII LUI HRISTOS
- Sfantul Ioan Gura de Aur despre lepadarea de sine, luarea Crucii si urmarea lui Hristos
- Trei cuvinte importante despre LEPADAREA LUMESCULUI si a IUBIRII DE SINE
- “… SA-SI IA CRUCEA SA SI SA-MI URMEZE MIE” – Talcuiri vii de la Cuviosii Arsenie Boca si Sofronie Saharov
- “Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea oamenilor”. SURPRIZELE FRUMOASE ALE DUHULUI SI CHEMAREA INCOMODA A CRUCII. Provocarea cea buna
***
- Pastorala-avertisment de Pasti a PS SEBASTIAN, Episcopul Slatinei: “IISUS SAU BARABA? MULTI DINTRE NOI IL ALEG SI ASTAZI PE BARABA!”
- HRISTOS SI MARELE INCHIZITOR. Pastorala de referinta a PS Sebastian la Nasterea Domnului. DUMNEZEU, PROFITABIL SAU INCOMOD?
- Inmultirea painilor. ENTUZIASM SFANT SAU INTERES?
- Pentru ce Il cautam pe Dumnezeu?
- PREDICI AUDIO si TALCUIRI DE MARE PROFUNZIME: Ce vrea Hristos de la noi si ce cautam noi la Dumnezeu? “Doamne, facem orice, executăm orice porunci ne dai, numai nu ne pune să ne schimbăm viaţa!”
***
- DE CE DUMNEZEU NE LASA SA SUFERIM SI SA NE CHINUIM MULT? Arhim. Simeon Kraiopoulos despre LECTIA FEMEII CANANEENCE: “A venit ceasul sa devenim crestini… Poate ca nimic altceva nu foloseste cat foloseste suferinta”
- NOI AM REZISTA PRECUM CANANEANCA? Cum reactionam la jigniri, la incercari, la suferinte?
- “TAINA MANTUIRII”: PREDAREA IN MANA LUI DUMNEZEU. “Sistemul” din care trebuie sa iesim daca vrem sa ne mantuim. Sa daramam idolul din noi!
- PUN INCEPUT…!
- SA-L INSOTIM PE DOMNUL IN SAPTAMANA MARE!
- CHIAR IL VREM PE HRISTOS SAU DOAR O STARE PSIHOLOGICA? De ce nu ne schimbam, de ce ne pierdem in detalii? Ce facem cand suntem dezamagiti de noi insine?
- Arhim. Simeon Kraiopoulos: PAREREA DE SINE – idolul din noi, “bunii crestini”. SA NU ASCUNDEM LIPSA NOASTRA DE POCAINTA!
- Arhimandritul Simeon Kraiopoulos despre FORTAREATA EULUI BOLNAV sau despre INCAPATANAREA DE A NE APARA DE DUMNEZEU SI A NE REFUZA IZBAVIREA
- OMULE, UNDE ESTI? De ce ne ascundem de Dumnezeu, de Adevar, de ce ne deranjeaza atat de mult smerenia? SA NE DESCHIDEM TOTAL LUI DUMNEZEU!
- Arhim. Simeon Kraiopoulos: CUM SE POATE PIERDE CHIAR SI UN CRESTIN “PRACTICANT”? CE FACEM CU OMUL CEL VECHI?
- BOTEZUL SI POCAINTA: “Drepte faceti cararile Lui!”
- Parintele Simeon Kraiopoulos despre sensul uitat al Botezului. SUNTEM CONSTIENTI DE RASPUNDEREA NOASTRA FATA DE TAINA SFANTULUI BOTEZ?
- BOTEZUL LUCRATOR IN VIATA NOASTRA. Ce fel de parinti suntem? Ce fel de CRESTINI suntem? Copilul este mai mult influentat de VIATA noastra decat de VORBELE noastre
- Arhim. Simeon Kraiopoulos: PREDICA LA SFANTA ANA. Sa punem inceput nasterii in dureri a lui Dumnezeu in noi
- ODINIOARA SI ASTAZI… “Singurul duh care domneste astazi este acela al unei vitrine impodobite, dar false, artificiale”
- Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE… NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU
Scriptura,pe care ei o cunosteau,spunea despre Mesia ca va imparati pe tronul lui David de acum si pana in veac, de aceea nu puteau pricepe cum va fi cu putinta ca pe Unsul Lui Dumnezeu sa-L doboare moartea. Interpretarea gresita a textelor profetice ii impiedica sa recunoasca in Iisus pe Mesia cel mult asteptat.Pentru cei apropiati Lui,prezenta Sa constituia o calauza spirituala, de care dupa moartea Sa vor fi lipsiti, desi,prin mijlocirea Sfantului Duh,El va continua sa se afle pururea in mijlocul nostru.In ciuda entuziasmului cu care locuitorii Ierusalimului Il intampinasera, inimile lor nu se deschisesera pentru primirea luminii, caci dupa cum scrie si in cartea sfanta:”Desi a facut atatea minuni inaintea lor, ei tot nu credeau in El”,ceea ce ma face sa cred ca si astazi sunt aceleasi motive pentru care omenirea murmura si tagaduieste puterea si slava Lui.