PARINTELE ANTHONY KARBO (SUA) despre educatia copiilor in Biserica si despre purtarea cu tinerii cazuti in pacate. “TRAIM FARA DUMNEZEU SI NICI NU NE DAM SEAMA! Astazi diavolul nu ne mai lupta cu gloante, ci ne copleseste cu dulciuri”

25-06-2012 Sublinieri

De vorba cu Parintele Anthony Karbo, Colorado Springs (S.U.A.) despre problemele tinerilor din ziua de azi

“Astazi, ca sa fii parinte, trebuie sa fii om de rugaciune” (I)

Parintele Anthony este povatuitorul duhovnicesc al unei mici parohii din Colorado, inchinata Sfintilor Constantin si Elena. A obtinut o diploma in psiho­logie la Universitatea Colorado, dupa care a initiat o serie de lucrari misionare in randul elevilor de liceu.

Marturiseste ca s-a convertit la Ortodoxie in urma unui proces trep­tat de constientizare a lui Dumnezeu. Scrierile Sfintilor Parinti au avut o influenta uriasa in cresterea lui la­untrica, mai ales cele ale Sfantului Maxim Marturisitorul intalnirea cu Parintii Bisericii a fost, pentru Parintele Anthony, asemenea „descoperirii unui ocean duhovnicesc in locul unde parea la inceput a fi numai o piscina”.

In 1988 a fost primit impre­una cu sotia sa, Elizabeth, in Biserica Ortodoxa. A studiat apoi teologia la Seminarul „Sfantul Tihon” si a fost hi­rotonit preot in 1995.

Este tatal a cinci copii, „toti in Biserica” si, deoarece lucreaza foarte mult cu tinerii, ne-am gandit sa-i punem cateva intrebari legate de problemele cele mai dificile din viata adolescentilor zilelor noastre. Raspunsurile au fost, pentru noi, surprinzatoare, descoperind la un Parinte de pe meleaguri atat de indepartate un cuvant cu putere multa si pentru sufletele noastre. Duhovnicia sa, ancorata in predania patristica, poarta marturie a faptului ca Duhul lui Dumnezeu este pururea lucrator si tine in veci vie Biserica Sa.

“- Parinte, care sunt problemele majore ale adolescentilor din ziua de astazi? Cum sa proce­deze parintii ca sa le previna?

– Eu nu cunosc situatia tinerilor din Romania, dar, din experienta mea de aici — de­oarece imi inchipui ca lucrurile stau cam la fel peste tot — problema principala este gandirea secularizata: traim fara Dumnezeu. Intreaga cultura in care traim functioneaza asa, fara constiinta lui Dumnezeu.

Ce este viziunea secularizata asupra lumii, secularismul? Este o viata traita materialist, in care devenim simpli consumatori – de muzica, de cultura, de bunuri materiale. Este o viata care se centreaza pe cumpararea de lucruri si desfatarea de ele.

Acest fel de materialism, acest consumerism este o primejdie mult mai mare decat comunismul. Macar comunismul recunostea ca exista Dumnezeu, doar ca trebuie elimi­nat! Asadar, pentru comunisti, Dumnezeu exista — era inamicul lor. Insa materialismul nici macar nu mai recunoaste ca ar exista un Dumnezeu, nici macar nu se mai lupta cu El, ci ne inghite cu totul. Ne ademeneste, cum s-a intamplat odinioara cu pomul cu­nostintei binelui si raului: pare dulce, placut la vedere, bun de mancat, si suntem sedusi de el. Materialismul nu-i declara razboi lui Dumnezeu, ci pur si simplu ne atrage de­parte de Dumnezeu si de pomenirea Lui. Ne-a schimbat gandirea intr-un fel foarte subtil si atragator, ceea ce-l face mult mai dificil de combatut si de reperat. Cand aveai ateismul pe de-o parte, si pe Dumnezeu pe de alta parte, le cunosteai pe amandoua si le puteai separa.

Credem in Dumnezeu, dar traim ca si cum Dumnezeu n-ar fi

Imi amintesc ca am citit la unul din Stareti ca astazi diavolul nu ne mai lupta cu gloante, ci ne copleseste pana la sufocare cu dulciuri, cu dulcetile acestei vieti. Te face sa crezi ca viata asta e lucrul cel mai important.

Asa ca… daca-s nefericit in casnicie, atunci divortez. Casatoria nu mai este pentru mine o cale de-a ma mantui, ci a ajuns ceva de ge­nul: „Nu-s fericit cu femeia asta? O pot parasi oricand! Copiii mei? Pai, daca nu-i vreau, pot scapa de ei, ii pot avorta oricand!” Vedeti? Nu mai este vorba acum de un control cumplit al natalitatii, ca in comunism, ci chiar eu sunt cel care aleg: „imi fac viata grea? Scap de ei!” Gandirea noastra s-a schim­bat, s-a centrat pe mine, pe ce vreau eu, pe ce ma face pe mine fericit, pe ce ma satisface pe mine… Nu mai exista Dumnezeu ca punct de referinta.

Asa ca, personal, consider ca asta-i cel mai primejdios lucru cu care se confrunta tinerii nostri de astazi: „Daca sa fiu homosexual ma face fericit, atunci pot s-o fac!”, „Daca sa iau droguri ma face fericit, atunci pot s-o fac!”…

Da, sunt multi parinti care gan­desc asa: „Orice, numai sa fie copilul meu fericit!”.

– Daca tinerii cresc avand impresia ca toate din jurul lor ar trebui sa-i faca fericiti, daca din viata lor lipseste raportarea la nevointa, la lepa­darea de sine, la vesnicie, la Dumnezeu, daca nici macar nu exista asa ceva in viziunea lor asupra lumii…

– Cum spun unii: „Nu exista alta viata in afara de cea de acum!”.

Da. Asa traim. Si poate nici nu ne dam seama de asta. Credem in Dumnezeu, dar traim ca si cum Dumnezeu n-ar fi. Asta-i pericolul… Daca tinerii cresc asa, atunci vor fi inghititi de lume, de atractiile ei, de momelile ei.

– Si ce credeti ca ar trebui sa faca parintii?

Primul lucru: parintele trebuie sa fie om de rugaciune. Si trebuie sa se roage lui Dumnezeu nu pentru ca Dumnezeu sa-i in­drepte copiii, ci pentru ca Dumnezeu sa fie cu copiii lui, sa aiba mila de copiii lui. Astazi, ca sa fii parinte, trebuie sa fii om de rugaciune! Lucrul cel mai important este ca parintii sa se straduiasca sa fie sfinti, sa fie ei insisi cu Dumnezeu, sa traiasca cu El. Daca ei nu se lupta sa se uneasca cu Dumnezeu, atunci tot ce le spun copiilor raman cuvinte fara putere, fara har… Cuvinte goale.

Nu le putem zice „nu te droga”, ci trebuie sa le dam ceva mai bun

In zilele noastre, mai mult decat oricand, pa­rintii insisi trebuie sa-L caute pe Dumnezeu. Si atunci copiii ii vor urma, vor merge dupa ei. Cand parintii se straduiesc sa duca o viata placuta lui Dumnezeu, o viata sfanta, atunci le sunt un exemplu copiilor, si asta-i foarte important. Daca parintele nu se roaga, atunci nici copilul nu se roaga. Daca parintele nu se duce la biserica, atunci nici copilul nu se duce la biserica. Daca parintele se duce la biserica si se vaita ba ca e lunga slujba, ba ca se plictiseste, se plange ba de preot, ba de episcop, ba de una, ba de alta, atunci copilul bi­neinteles ca-si zice: „Ce-mi trebuie mie asa ceva?”

De aceea, parintii trebuie sa duca o viata sfanta, din care sa razbata pacea, dragostea, mila, iertarea… Daca copilul se duce la biserica si aude o predica despre iertare si mila, dar vede ca mama si cu tata se tot cearta si se tot lupta, si nu au mila unul cu altul, si nu au iertare, atunci va parasi Biserica. Asa ca, mai inainte de toate, parintii trebuie sa se faca sfinti, si vor deveni sfinti si copiii lor.

Cum le vorbiti tinerilor despre problema dro­gurilor sau alcoolului astfel incat sa nu se simta constransi in libertatea lor? E o problema specifica la adolescenti… Ati avut astfel de cazuri?

– Da, sunt aici tineri cu astfel de probleme: droguri, sex, alcool… Trebuie sa le dam in schimb ceva mai bun. Nu le putem zice „nu te droga”, daca nu inlocuim drogurile cu ceva mai bun pentru ei. Dar ce e acel „ceva mai bun”?

Pentru mine — sunt preot, am cinci copii si incerc sa-i cresc in Biserica – pentru mine, felul in care mi-am ajutat copiii sa traiasca in lume a fost sa le ofer cele bune ale lui Dumnezeu, in Biserica, ca sa nu aiba nevoie de altele.

Ce am facut, concret? Am format o co­munitate, asa ca avem grupe de adolescenti si tineri, le organizam tabere si excursii, le ofe­rim comuniunea cu alti copii ortodocsi, ii ajutam sa lege prietenii... Le dam prilejul sa nu faca numai lucruri duhovnicesti, care-s grele pentru toti. Se duc in tabere cu priete­nii lor ortodocsi, fac catarari, merg in parcuri de distractii, au tot felul de activitati sociale. Le incurajam legaturile cu alti tineri ortodocsi, ca sa poata face ceva impreuna. Daca nu vrem sa umble in anturaje rele, trebuie sa le organi­zam un anturaj bun, ca sa le satisfacem nevoia de socializare. Sa faci parte dintr-un grup, sa socializezi, asta oricine isi doreste, dar mai ales adolescentii. Asa ca le organizam evenimente care sa le placa, tabere de vara si de iarna, tot felul de actiuni sociale — de pilda, am luat do­uazeci de adolescenti intr-o calatorie misionara in Mexic, ca sa ajutam niste orfani de acolo. Si acesti tineri s-au simtit bine pentru ceea ce au facut in Biserica.

Prin urmare, daca le zic „Nu fa aia, ca-i rau”, inseamna ca trebuie sa pun in loc ceva mai bun. Si, daca vor avea acest „mai bun”, lupta va fi si in continuare, dar probabilitatea de-a da acest „mai bun” pe ceva care nu-i la fel de bun este mult mai mica.

Biserica sa fie pentru tineri sin­gurul loc care ii va primi

Si totusi, aici, in biserica, n-ati avut cazuri concrete de tineri cu probleme?

– De probleme cu drogurile? Ba da.

Se lupta si cu drogurile, raman si in biserica?

– Poate nu vor ramane… Am avut si cazuri cand nu au ramas in biserica. Dar telul meu, ca preot aici, este sa-i iubesc mereu si sa le spun mereu ca, oricand vin, sunt bineveniti. Pentru ca intotdeauna Biserica sa fie pentru ei un loc in care sa se poata intoarce, nu un loc care sa-i respinga sau sa-i judece.

Pentru mine poate fi adesea foarte dureros sa fac asta. Uneori mai degraba i-as alunga, pentru ca ma doare inima… si mi-ar fi mai usor sa scap de ei. Dar nu o fac. Vreau sa aiba siguranta ca, daca se spovedesc, nu vor fi judecati, pedepsiti si alungati. Ci, daca se spovedesc, vor fi acceptati, iubiti, incurajati si mangaiati.

Convingerea mea, pe care mi-am format-o din Evanghelii, este ca trebuie sa ne purtam ca in cazul fiului risipitor. Tatal l-a lasat sa plece, n-a avut ce sa-i faca, nu l-a putut obliga sa ramana. Iar fiul risipitor a plecat, s-a distrat cu prietenii, iar la sfarsit… nimic! Cand s-a intors, a fost primit – n-a fost judecat, n-a fost pedep­sit, nu i s-a facut morala, n-a fost dispretuit… Si el stia ca acela era singurul loc in care ar fi fost primit: in casa Tatalui sau, in Biserica.

De multe ori, gresim atunci cand le facem morala si-i dispretuim. Biserica se transforma atunci pentru ei intr-un loc negativ, in loc sa fie un refugiu. Eu vreau ca biserica sa fie in constiinta lor singurul loc in care se afla in siguranta, singurul loc care ii va primi, singurul loc care ii va tamadui. Mi-e foarte greu. Dar asa trebuie sa fie.

Rugaciunea mamei

Ce sfat ati da unei mame care tocmai a aflat ca copilul ei de 15-16 ani (pana mai ieri un co­pil!) si-a inceput viata sexuala?

– Lucrurile astea se intampla… si sunt du­reroase. Parintele trebuie sa se roage pentru copil. Ii poate vorbi, isi poate deschide inima inaintea lui… Sunt lucruri pe care o mama nu poate sa nu le faca, sunt in firea ei. Poate plange pentru el, dar cel mai important este sa se roage pentru el. Sa se roage lui Dumnezeu ca sa aiba mila de el: „Doamne, miluieste! Doamne, miluieste! Doamne, miluieste!” Nu se poate ruga: „Doamne, indrepteaza-l, fa-l sa inceteze!”, fi­indca nu-i asa de simplu. Vedeti, Dumnezeu nu ne face sa incetam. Nu vrea sa ne contro­leze: ne-a dat libertate. Dar inima de mama trebuie sa-L faca pe Dumnezeu sa se milostiveasca de copilul ei, cum a facut Hristos pe cruce, Care a zis: „Parinte, iarta-i, ca nu stiu ce fac!”. „Doamne, miluieste-l!”, asta trebuie sa fie rugaciunea ei.

Cum pot fi adusi la biserica tinerii din fa­miliile in care n-au avut contact cu Biserica?

– E aproape cu neputinta, dar la Dumnezeu toate sunt cu putinta.

Stiu ca tineti niste cursuri in licee…

– Da, de cateva ori pe an tin niste prelegeri in scoli si licee.

Si, printre cei care va asculta, sunt si unii care vin apoi la biserica?

– Tineri care au descoperit Ortodoxia, desi parintii lor nu sunt ortodocsi? Da, unii vin…

– Ce-i sfatuiesc pe acesti tineri? Mai intai, sa intre in legatura cu alti tineri din Biserica, sa-i cunoasca pe altii ca ei. Apoi, sa aiba relatii bune si cu adultii din Biserica. Unul din cele mai importante lucruri pe care le-am invatat din experienta avuta cu copiii mei, datorita faptului ca au fost homeschooled (educati acasa), a fost faptul ca au legat prietenii cu adultii din parohie, si au fost astfel influentati foarte mult in bine. Asa ca relatia in comunitate nu era doar cu cei de-o seama cu ei, ci cu toti cei din biserica. Copiii erau parte a bisericii, erau bine primiti in biserica, erau incurajati sa cante, sa ajute in altar…

Poate am mai spus-o deja: intalnirea lor cu biserica trebuie sa fie o intalnire cu Dumnezeu, trebuie sa-L gaseasca acolo pe Dumnezeu si trebuie sa fie o intalnire placuta. Daca un ta­nar vine la biserica si e intampinat cu: „Oh, uite cum esti imbracat!”, daca ma duc la el si-i fac morala ca are haine nepotrivite, atunci nu-i ofer nimic din cele ale lui Dumnezeu. Chiar daca e imbracat necuviincios, eu sunt dator sa-i dau har, sa-i dau dragoste, sa fiu milostiv, pentru ca intalnirea cu Biserica sa nu-l faca sa se simta respins, ci acceptat. Atunci va capata incredere si va incepe sa se schimbe.

Mereu, mereu, mereu, trebuie sa-i iubim…

Dar ce e de facut cu tinerii care au crescut in biserica, alaturi de parintii lor, si la un moment dat s-au razvratit? E firesca razvratirea asta? Sau e greseala parintilor?

Uneori, da, parintii gresesc. Iarasi zic: daca parintii sunt ipocriti, inseamna ca ei sunt de vina pentru ca fiii lor parasesc Biserica. Copilul, daca se duce la biserica si afla de ier­tare, iar acasa vede ca nu exista iertare intre parinti, atunci, pentru el, Biserica „nu functi­oneaza” si o va parasi. Adolescentii vor adevar. Vedeti, ei sunt atrasi de adevar, nu de pre­facatorie. Daca vad ipocrizie in casele lor, la parintii lor, atunci vor respinge Biserica. Asa ca, uneori, parintii sunt de vina. Alteori, poate ca biserica e de vina – nu Biserica in sine, ci oamenii din biserica, care spun una si fac alta. Uneori poate ca suntem de vina noi, preotii, pentru ca nu li L-am oferit pe Dumnezeu.

Dar trebuie sa recunoastem ca si influ­enta lumii este in clipa de fata foarte, foarte puternica. Lumea nu sprijina viata noastra in Biserica — acum, mai mult ca niciodata. Asa ca, uneori, preotul poate sa faca totul bine, pa­rintii pot sa faca totul bine si totusi copilul sa se indeparteze. Iuda, de pilda: i s-au dat toate, a avut cel mai bun parinte duhovnicesc (Iisus era parintele lui duhovnicesc) si totusi s-a lepa­dat! Asa ca, uneori, este pur si simplu pacatul si diavolul. Noi putem sa facem totul bine, si totusi… Lumea are 99% influenta asupra lor si este foarte puternica.

Atunci, ce putem face? Trebuie sa ne ru­gam pentru ei. Sa plangem si sa ne rugam pentru ei. Si mereu, mereu, mereu, trebuie sa-i iubim… Una din rugaciunile Liturghiei, ros­tita doar de preot, spune: „Nu Te-ai departat, toate facandu-le, pana ce ne-ai suit la Cer”. Si Dumnezeu nu se va departa, facand totul ca sa-i cheme inapoi. El va fi pururea acolo pen­tru mine. Ei se vor indeparta, dar Dumnezeu nu se va indeparta. Ei vor fugi, dar Dumnezeu ii va urmari. Si, de va fi pentru ei un prilej, cat de mic, ca sa se intoarca spre Dumnezeu, Dumnezeu va fi acolo, asteptand sa-i intoarca.

Asa ca, uneori, pur si simplu trebuie sa incredem in Dumnezeu. Sa-i lasam in grija lui Dumnezeu. Si sa-I cerem lui Dumnezeu sa-i miluiasca. E tot ce putem face. Nu-i putem forta. Nu-i putem arunca intr-o camasa de forta, nu-i putem obliga…

O spun din nou: cel mai important este ca atunci cand copiii Il intalnesc pe Dumnezeu, cand intalnesc lucrurile lui Dumnezeu, cand intalnesc Biserica lui Dumnezeu, cand intal­nesc un preot al lui Dumnezeu, cand intalnesc crestinii drept-slavitori ai lui Dumnezeu, tre­buie sa simta dragoste”.

(va urma)

Din nr. 6 (41) al revistei Familia Ortodoxa

Legaturi:

***

Este gresita atitudinea de duritate si de cicaleala a celor mai in varsta fata de tineri (altceva este cand e vorba de copii, care trebuie struniti), efectele sunt opuse. […]

Nu este de la Dumnezeu o atitudine dura, de aratat cu degetul. Nu avem niciun merit daca noi avem credinta, totul este dar de la Dumnezeu. Nu stim cine s-a rugat pentru noi, de ne-am trezit la adevar. Dumnezeu lucreaza pt rugaciunile altora.

– Suntem datori sa ne rugam pentru cei mai tineri.

– Sa lasam sfaturile si vorbaria aceasta goala, care, de obicei, nu arata o traire profunda, ci mai rau enerveaza, si sa ne rugam mai mult. Asta ne lipseste noua, rugaciunea pentru celalalt!

***


Categorii

Crestinul in lume, Educatia crestina/ Copiii in Biserica, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Pentru tineri, Portile Iadului, Razboiul nevazut, Rugaciunea (Cum sa ne rugam?), Viata de familie, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

62 Commentarii la “PARINTELE ANTHONY KARBO (SUA) despre educatia copiilor in Biserica si despre purtarea cu tinerii cazuti in pacate. “TRAIM FARA DUMNEZEU SI NICI NU NE DAM SEAMA! Astazi diavolul nu ne mai lupta cu gloante, ci ne copleseste cu dulciuri”

<< Pagina 1 / 3 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Lumea e ispitioare,
    Cu plăceri atât de dulci
    Şi te îndeamnă doar odată
    Tu din ele ca să guşti.
    La început sunt ca şi mierea,
    Mai apoi sunt ca pelinul,
    Iar când te trezeşti mai bine
    Vezi că ţi-a rămas doar chinul.

  2. “Da, sunt multi parinti care gan­desc asa: „Orice, numai sa fie copilul meu fericit!”.

    Din experienta mea de mama stiu ca este fals sa crezi ca-ti faci copilul fericit daruindu-i oricat, oricum si oricand vrea el !
    Dimpotriva, atunci cand nu-i lasi posibilitatea sa lupte el, sa construiasca el ceva, sa descopere el ca trebuie sa faca eforturi, sa munceasca, il faci mai mult decat nefericit, il duci la frustrare !

    Sun multi tineri din familii foarte bogate care ajung la sinucidere, sau la moarte din cauza drogurilor, alcoolului, si oare de ce ? De ce sa ajungi in aceasta stare ca tanar, cand ai tot ce-ti doresti din punct de vedere material si deci startul in viata mult usurat ?

    Pai tocmai asta este nenorocirea, ca atunci cand ai totul de-a gata nu mai poti avea scopuri, tinte in viata, numai ai nimic de construit, si asta este frustrant.
    Cred ca parintii trebuie mai intai sa lege educatia copiilor de Evanghelie, caci se gasesc in Invatatura Lui Hristos raspunsuri la toate problemele care pot interveni in viata copiilor/tinerilor si in relatia lor cu parintii, si mai apoi sa nu le dea prea mult de-a gata.

    Cu cat primeste mai mult fara efort, cu cat nu i se pun limite educationale, cu atat copilul devine mai agresiv, mai debusolat, victima usoara a devierilor de comportament, pentru ca nu are REPERE !

    Si reperele pot fi pe de o parte parintii ca persoane cu un anumit comportament, iar pe de alta parte principiile unei educatii crestine care-i invata pe copii/tineri ca trebuie sa fii responsabil de ceea ce faci cu viata ta.

    Libertatea e lasata de Dumnezeu si este buna in masura in care este folosita cu responsabilitate !

    Sunt foarte bine venite aceste articole referitoare la felul in care copiii/tineri sunt educati si formati astazi atat de familie, cat si de societate, pentru ca mie mi se pare ca aceasta mult condamnata agresivitate, debusolare a tinerilor de unii care zic stramband din nas “tinerii din ziua de azi…vai ce dezastru”, se datoreaza de fapt ascendentilor (parinti, bunici) care in mare majoritate inlocuiesc in educatia copiilor valorile spirituale, traditionale, cu valori materiale, placeri, distractii care nu pot aduce o bucurie durabila, nici nu pot cladi sufleteste, psihologic repere durabile.

  3. Am putea sa punem degetul si pe o rana ascunsa cu grija.

    Despre ce este vorba ?

    Sa ne imaginam 2 cladiri : una a unei biserici si alta a unei facultati.

    In facultate nu exista “mila” fata de oameni care pica examenele.

    In Biserica se pare ca da.

    La prima vedere am spune ca mila este o virtute a imbisericitului.

    Vom observa ca traditia veche a Bisericii stia sa separe vindecarea pe de-o parte fata de MERITUL de a participa la cel mai sfant lucru cu putinta :Euharistia.

    Nu intamplator “restatierii” – se pare ca nu aveau acces la Liturghia celor credinciosi. Desigur a sta in tinda nu era interzis. Din contra: parea un canon care arata REAL starea de pocainta a celui iesit din comuniune.

    Mai nou copilasii defileaza in orice moment din Liturghie. Noi ii invatam asta. Noi ii invatam ca SFINTENIA este ingradita de mila Domnului.

    Si asa si este in cazul unui copilas. Noi, parintii ne putem permite orice in numele nevinovatiei unui copil?

    Nu putem sa ne prefacem la nesfarsit ca secularismul este ceva exterior INTOTDEAUNA.

    Cand pastorii aleg calea laxismului sa nu ne mai miram ipocrit…

    Severitatea disciplinei inseamna de multe ori mila fata de FIINTA autentica.

    Poate un viitor Sinod….

  4. Am fost plecata ..dar am intrat pe site sa vad ce-ati mai postat; am avut senzatia ca am pierdut ceva important, neputand sa intru si sa citesc zi de zi cum eram obisnuita – o sa recuperez, oricum 🙂

    Foaaarte bun articolul – spune lucrurilor pe nume atat de bine!

  5. Dragi tineri viitorul lumii
    Se adânceşte în păcate
    Şi-o ştie sigur fiecare .
    (Dar… în păcat nu e dreptate).

    Şi’un viitor al nedreptăţii
    Se face azi prin cele rele,
    (C’au căpătat cinste deplină).
    Dar cum vom mai ieşi din ele ?

    O lume rea şi’mpătimită
    În care răul este-n ’’top’’
    Este “deşteptul” şi “frumosul”
    (Şi’neacă totul, ca’n potop).

    Ce viitor ne va aduce ?
    Ce rele ???. Şi… de vor spori,
    (desfiinţând compet morala),
    Ce echilibru vor zidi ?

    Ce suflete vor fi în oameni ,
    (Avizi după plăceri trupeşti)
    Şi după maximum (în toate)
    Sfidând cele duhovniceşti ?

    Ce mai înseamnă libertatea
    Când biologicul (trupesc),
    E smuls demult din echilibru
    Dar şi din rostul său firesc ??

    Ce libertate este’aceasta,
    Fără morală şi ruşine ,
    Făr’de PUTEREA renunţării
    Şi al valorilor creştine ?

    Ce ne oferă renunţarea
    Şi abstinenţa în credinţă ?…
    Dar “libertatea” imorală ???,
    Ce rost, ce sens , ce biruinţă ?

    În ortodoxa renunţare
    (Plinind poruncile divine),
    Se cheltuieşte energia ,
    (Curată , sfântă ), PENTRU BINE.

    Libertinajul ne consumă
    Şi bani (şi energii vitale),
    Prezentul dar şi viitorul,
    În amăgiri distrugătoare.

    În bucurii fără de cinste.
    În neruşine, în păcat,
    (În tot ce sfântul nu exixtă)
    Şi’n care totu-i vinovat.

    Lumea de azi nu mai cultivă
    Curatul, nevinovăţia.
    Ci spurcă (fără de ruşine)
    Şi pruncul şi copilăria.

    Batjocoreşte sfântul, cinstea
    (Pe faţă şi în chip ascuns)
    Făcâd păcatele CULTURĂ
    Şi mit, credinţa în Iisus.

    Stinge (prin vicii şi ispite)
    Întreg prestigiul renunţării
    Şi’ngroapă’n marile tentaţii
    Credinţa, şansele iertării.

    Doar renunţarea prin credinţă
    Desăvârşeşte, studiază ,
    Observă, luptă şi struneaşte,
    Ştie ce poate,… controlează,

    Cultivă numai cele bune
    (Ce vin prin legile divine),
    Alungă răul, nu se “leagă” ,
    “Deştept”, cu… relele străine ,

    Şi aş putea să-nşirui multe,
    Ce ne aduc’mpărtăşirea
    Cu viaţa cea nevinovată,
    Care ne’aduce mântuirea.

    În “libertatea” lumii astăzi ,
    Intimităţile trupeşti,
    (Ce’s viu şi aprig cultivate),
    Sting renunţările fireşti.

    Sting stinghereala şi ruşinea
    Şi gândul că e un păcat
    (Cu consecinţe-n timp şi-n suflet)
    Şi că ne-a prins şi ne-a legat.

    Stinge respectul pentru sine
    Şi curăţia cea trupească ,
    Teama de boli, de şantajarea
    Demonico-duhovnicească.

    Căsătoria’ncununează
    Pe tineri (doar în feciorie)
    Nevinovaţi, ce n-au strâns răul
    (Din alte trupuri), prin curvie.

    Că răul strâns (din alte trupuri),
    Prin bucuriile curveşti
    Distruge legătura sfântă
    Şi sensul vieţii omeneşti .

    Şi’orice păcat distruge viaţa
    Că ne desparte de Hristos ,
    Ne şantajează cu plăcerea
    Şi… cheltim!! (fără folos).

    Ne vindem pentru’acestea munca
    (Şi în mod sigur sănătatea
    Şi energiile vitale)
    Şi ne distrugem demnitatea.

    Distrugem dintrunoi umanul
    (Şi ce’am primit prin Duhul Sfânt
    De la botez) şi rostul vieţii ,
    Trăind demonic pe pământ .

    Căci libertatea necinstită,
    Ne duce-n mare nedreptate
    (Aşa cum este asăzi lumea,
    Care… ’nsetează de… “dreptate”.

    Căci pentru noi (vrem toţi) dreptatea
    Dar… fiecare-i păcătos
    (Nedrept cu Dumnezeu , cu sine)
    Şi fără frică de Hristos.

    Da’i cu putinţă să se facă
    Dreptate fără Dumnezeu ???,
    Fără să respectăm ca oameni
    Porunca şi cuvântul său ???

    Aceasta-i doar o utopie!,
    Că’n ego luptă fiecare,
    (Ne-drept şi ne-cinstit adesea)
    Fără de sfânt şi renunţare.

    Dreptatea între oameni vine
    (În mod concret, prin Dumnezeu),
    Când om cu om e drept şi sincer
    Şi nu ia decât ce-i al său.

    Când nu se minte. Nu se fură.
    Când orice om este cinstit
    Şi nu pretinde niciodată
    Decât atât cât a muncit.

    Când nimeni (judecând) nu’nşeală
    Nu fură (şi nici nu curveşte).
    Când sfântul e’n respect şi cinste.
    Când fiecare şi-l doreşte.

    Dar cine mai respectă’acestea
    Când nicăieri nu-i renunţare
    Şi… -n orice poftă omenească ,
    Se află şi o încălcare ?

    Ce bine’aduce libertatea
    Fără Hristos , fără morală
    (În om , în suflet , în familii),
    În lumea-ntreagă şi în ţară ?

    Ce viitor ne facem astfel…,
    E lesne de imaginat,
    Fără Hristos , -sau… cel de formă-
    Şi în păcat nelimitat .

    Dragi tineri , viitorul lumii
    Se adânceşte în păcate !
    (Şi-o simte sigur fiecare),
    Dar în păcat, nu e dreptate.

    Viaţa curată , liturghia ,
    Şi tot ce-a spus Mântuitorul
    Pote schimba prezentu-n bine
    (Şi întru El şi viitorul).

    Dragi tineri viitorul lumii
    Se adânceşte în păcate
    Şi-o ştie sigur fiecare .
    (Dar… în păcat nu e dreptate).

    Şi’un viitor al nedreptăţii
    Se face azi prin cele rele,
    (C’au căpătat cinste deplină).
    Dar cum vom mai ieşi din ele ?

    O lume rea şi’mpătimită
    În care răul este-n ’’top’’
    Este “deşteptul” şi “frumosul”
    (Şi’neacă totul, ca’n potop).

    Ce viitor ne va aduce ?
    Ce rele ???. Şi… de vor spori,
    (desfiinţând compet morala),
    Ce echilibru vor zidi ?

    Ce suflete vor fi în oameni ,
    (Avizi după plăceri trupeşti)
    Şi după maximum (în toate)
    Sfidând cele duhovniceşti ?

    Ce mai înseamnă libertatea
    Când biologicul (trupesc),
    E smuls demult din echilibru
    Dar şi din rostul său firesc ??

    Ce libertate este’aceasta,
    Fără morală şi ruşine ,
    Făr’de PUTEREA renunţării
    Şi al valorilor creştine ?

    Ce ne oferă renunţarea
    Şi abstinenţa în credinţă ?…
    Dar “libertatea” imorală ???,
    Ce rost, ce sens , ce biruinţă ?

    În ortodoxa renunţare
    (Plinind poruncile divine),
    Se cheltuieşte energia ,
    (Curată , sfântă ), PENTRU BINE.

    Libertinajul ne consumă
    Şi bani (şi energii vitale),
    Prezentul dar şi viitorul,
    În amăgiri distrugătoare.

    În bucurii fără de cinste.
    În neruşine, în păcat,
    (În tot ce sfântul nu exixtă)
    Şi’n care totu-i vinovat.

    Lumea de azi nu mai cultivă
    Curatul, nevinovăţia.
    Ci spurcă (fără de ruşine)
    Şi pruncul şi copilăria.

    Batjocoreşte sfântul, cinstea
    (Pe faţă şi în chip ascuns)
    Făcâd păcatele CULTURĂ
    Şi mit, credinţa în Iisus.

    Stinge (prin vicii şi ispite)
    Întreg prestigiul renunţării
    Şi’ngroapă’n marile tentaţii
    Credinţa, şansele iertării.

    Doar renunţarea prin credinţă
    Desăvârşeşte, studiază ,
    Observă, luptă şi struneaşte,
    Ştie ce poate,… controlează,

    Cultivă numai cele bune
    (Ce vin prin legile divine),
    Alungă răul, nu se “leagă” ,
    “Deştept”, cu… relele străine ,

    Şi aş putea să-nşirui multe,
    Ce ne aduc’mpărtăşirea
    Cu viaţa cea nevinovată,
    Care ne’aduce mântuirea.

    În “libertatea” lumii astăzi ,
    Intimităţile trupeşti,
    (Ce’s viu şi aprig cultivate),
    Sting renunţările fireşti.

    Sting stinghereala şi ruşinea
    Şi gândul că e un păcat
    (Cu consecinţe-n timp şi-n suflet)
    Şi că ne-a prins şi ne-a legat.

    Stinge respectul pentru sine
    Şi curăţia cea trupească ,
    Teama de boli, de şantajarea
    Demonico-duhovnicească.

    Căsătoria’ncununează
    Pe tineri (doar în feciorie)
    Nevinovaţi, ce n-au strâns răul
    (Din alte trupuri), prin curvie.

    Că răul strâns (din alte trupuri),
    Prin bucuriile curveşti
    Distruge legătura sfântă
    Şi sensul vieţii omeneşti .

    Şi’orice păcat distruge viaţa
    Că ne desparte de Hristos ,
    Ne şantajează cu plăcerea
    Şi… cheltim!! (fără folos).

    Ne vindem pentru’acestea munca
    (Şi în mod sigur sănătatea
    Şi energiile vitale)
    Şi ne distrugem demnitatea.

    Distrugem dintrunoi umanul
    (Şi ce’am primit prin Duhul Sfânt
    De la botez) şi rostul vieţii ,
    Trăind demonic pe pământ .

    Căci libertatea necinstită,
    Ne duce-n mare nedreptate
    (Aşa cum este asăzi lumea,
    Care… ’nsetează de… “dreptate”.

    Căci pentru noi (vrem toţi) dreptatea
    Dar… fiecare-i păcătos
    (Nedrept cu Dumnezeu , cu sine)
    Şi fără frică de Hristos.

    Da’i cu putinţă să se facă
    Dreptate fără Dumnezeu ???,
    Fără să respectăm ca oameni
    Porunca şi cuvântul său ???

    Aceasta-i doar o utopie!,
    Că’n ego luptă fiecare,
    (Ne-drept şi ne-cinstit adesea)
    Fără de sfânt şi renunţare.

    Dreptatea între oameni vine
    (În mod concret, prin Dumnezeu),
    Când om cu om e drept şi sincer
    Şi nu ia decât ce-i al său.

    Când nu se minte. Nu se fură.
    Când orice om este cinstit
    Şi nu pretinde niciodată
    Decât atât cât a muncit.

    Când nimeni (judecând) nu’nşeală
    Nu fură (şi nici nu curveşte).
    Când sfântul e’n respect şi cinste.
    Când fiecare şi-l doreşte.

    Dar cine mai respectă’acestea
    Când nicăieri nu-i renunţare
    Şi… -n orice poftă omenească ,
    Se află şi o încălcare ?

    Ce bine’aduce libertatea
    Fără Hristos , fără morală
    (În om , în suflet , în familii),
    În lumea-ntreagă şi în ţară ?

    Ce viitor ne facem astfel…,
    E lesne de imaginat,
    Fără Hristos , -sau… cel de formă-
    Şi în păcat nelimitat .

    Dragi tineri , viitorul lumii
    Se adânceşte în păcate !
    (Şi-o simte sigur fiecare),
    Dar în păcat, nu e dreptate.

    Viaţa curată , liturghia ,
    Şi tot ce-a spus Mântuitorul
    Pote schimba prezentu-n bine
    (Şi întru El şi viitorul).

  6. Un “DIAMANT RAR”!
    Asa poate fi catalogat acest articol si ACEST PREOT ORTODOX american!
    Parintele acesta este “imbibat” in intregime de DUHUL SCRIERILOR PATRISTICE si al Evangheliei!
    Rar mi-a fost dat sa citesc o “invatatura” cu un asememea “parfum duhovnicec”. Am citit aceste randuri cu ochii impaienjeniti de lacrimi!
    Da! Minunate sfaturi pentru viata de familie si pentru parintii ortodocsi!
    Dumnezeu sa va rasplteasca, fratilor admnini, pentru ca ati postat asa ceva…!
    Ce ROBI binecuvantati are Hristos imprastiati in lume si “lucratori” plini de sarg in Via Bisericii Sale…si la ALTARELE Bisericii Sale.

    Domnul sa se indure de noi toti si de Parintele acesta si de toti PREOTII lui din toata lumea…Amin!

  7. Nu stiu!
    Dar am senzatia ca AM AJUNS PREA TARZIU! NOi, ca popor…
    Ca, nu mai e vreme DECAT de asistare la evenimentele (neplacute sau chiar infricosatoare) care se vor succeda, culegand ce-am semanat (mai ales daca am semanat VANT, vom culege FURTUNA);

    -nu ma paraseste senzatia generala de neputinta (vazuta la noi) si care, este venita SI dintr-o oboseala sufleteasca care STA GATA sa abdice ca sa se termine baremi ODATA pentru TOTDEAUNA;
    -iar aceasta – combinata cu starea fizica incapabila sa reactioneze vitalizant si suficient de percutant pentru a (re)mobiliza puterile sufletesti in lupta pe viata si pe moarte cu Intunericul si cu puterile Intunericului (cum spunea Pr.Arsenie Papacioc)fac Romania noastra si poporul asta sa arate precum o fiinta cazuta vesnic ‘pe ganduri’, in expectativa si care, n-are vana si curajul sa puna piciorul in prag pentru ca nu mai ‘stie’ ori nu mai vrea ‘sa masoare de 7 ori si sa(o) taie (o)data!’.

    Vreme de pocainta, de trezire sufleteasca duhovniceasca a fost – Slava Domnului ! – iaca, 20 si ceva de ani! ceea ce inseamna – totusi – o generatie in devenire…acum, trebuie putin nerv si mobilizare sufleteasca pentru o inviorare in duh care ne poate dinamiza pentru ceea ce urmeaza sa vina – negresit!

  8. Părintele Arsenie Boca spune că oamenii se împart (mai mult sau mai puţin conştient / voluntar) în două : turma lui Epicur şi turma Lui Hristos.

    Împărţirea aceasta între “a avea” şi “a fi” începe să fie foarte simţită. Iisus ne spune să căutăm mai întâi Împărăţia Lui Dumnezeu şi dreptatea Lui iar toate celelalte se vor adăuga nouă. Deci ordinea e clară: “a fi” urmată de “a avea”.

    Pilda Fiului risipitor se poate numi foarte bine Pilda fiului rătăcit – în funcţie de cum vedem : “a avea” sau “a fi”. Risipitor eşti cu cele materiale, lumeşti, cu cele ce se văd. Dar “venindu-şi în sine” mi se pare că se referă la “a fi”.

    Sfinţii si monahii au pus accentul pe “a fi” în detrimentul lui “a avea”. Mâncau puţin şi se rugau mult. Oamenii lumeşti (multi – mi se pare) încearcă să facă egalitate între “a avea” şi “a fi”. În condiţiile crizei când “a avea” devine tot mai subţire – “a fi” devine şi el tot mai subţire.

    Despre dragoste Sfântul Nicolae Velimirovici are un cuvânt tare frumos şi adânc:
    “Când dragostea oboseşte, datoria o înlocuieşte. Când datoria oboseşte, legea o înlocuieşte. Câtă vreme mama arde de dragoste pentru copilul ei, ea face mai mult decât îi cere datoria sau legea. Când dragostea mamei faţă de copilul ei se răceşte, mama îşi face doar datoria, adică face mai puţin decât poate dragostea, dar mai mult decât cere legea. Când mama începe a-şi urî copilul, ea face numai atât cât o sileşte legea să facă, adică mai puţin decât poate dragostea şi decât îi cere datoria. Dragostea vine de la Dumnezeu prin suflet. Datoria vine de la suflet prin minte. Legea vine de la minte prin cuvinte. Cine socoteşte legea drept sumă a întregii morale, acela cunoaşte numai scoarţa cărţii despre morală. Cine socoteşte datoria drept sumă a moralei, acela vede şi citeşte numai slovele din cartea despre morală. Însă cine socoteşte dragostea drept sumă a moralei, acela vede, citeşte şi cunoaşte duhul şi viaţa moralei. La fel se întâmplă şi în împărăţia cea mare a lumii: cine socoteşte legile fireşti ca cea dintâi pricină a lumii, acela cunoaşte numai coperta cărţii despre lume. Cine socoteşte sufletul ca întâia pricină a lumii, acela vede şi citeşte numai slovele din cartea despre lume. Iar cine-l socoteşte pe Dumnezeul Cel Viu ca întâia pricină a lumii, acela vede, citeşte şi cunoaşte duhul şi viaţa lumii. Dragostea este slobodă de toate legile omeneşti şi fireşti, şi mai înaltă decât toate datoriile. Necunoscând cerinţele legii, nici numirile datoriilor, dragostea le împlineşte, ba le şi întrece, aşa cum strălucirea soarelui întrece strălucirea răsfrântă a pietrelor şi a stelelor.”
    (Sfântul Nicolae Velimirovici – Gânduri despre bine si rau)

    Doamne, ajută-ne şi ne miluieşte!

  9. Pingback: De vorba cu Parintele Anthony din Colorado despre HOMESCHOOLING - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  10. Pingback: Parintele Serafim Rose: FORMAREA SUFLETELOR TINERE. “Daca nu vei deprinde simtaminte firesti, atunci toate scrierile ortodoxe nu-ti vor fi de niciun folos”. CUM E AFECTATA VIATA DUHOVNICEASCA DE NEVOILE PSIHOLOGICE SI DE IMATURITATEA EMOTIONAL
  11. Pingback: “CAND BARBATII NU MAI SUNT BARBATI SI FEMEILE FEMEI” – Conferinta lui Virgiliu Gheorghe de la Suceava (video, audio) - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  12. Pingback: DE VORBA CU PARINTELE ANTHONY KARBO (II): „Astazi, ca sa fii parinte, trebuie sa fii om de rugaciune!” -
  13. Pingback: EDUCATIA ORTODOXA (II). Viata in Biserica; ambianta familiala; formalismul. EFECTELE NEGATIVE ALE TELEVIZORULUI SI ALE CERTURILOR DINTRE PARINTI -
  14. Pingback: Vladica Hierotheos Vlachos alaturi de IPS Serafim de Pireu: LUMEA S-A SATURAT DE VERBALISM TEOLOGIC, E NEVOIE DE OAMENI ARZAND DE CREDINTA VIE! -
  15. Frati admini,

    pot posta pe feisbuch articolul?

  16. @ Radu N.:

    Da, daca dai trimiterea pe site.

  17. Pingback: PARINTELE TEOFAN MUNTEANU DE LA MANASTIREA NERA despre trairea pe orizontal, boala instrainarii de Dumnezeu, degradarea educatiei copiilor si lipsa de sens a tinerilor de azi - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  18. Pingback: PARINTELE TEOFAN DE LA MAN. NERA: Jertfa din decembrie 1989 a fost calcata in picioare, am batjocorit libertatea, darul lui Dumnezeu… -
  19. Pingback: PARINTI SI COPII (I): Arhim. Simeon Kraiopoulos despre FERMITATE, RABDARE SI CONSECVENTA IN EDUCATIA COPIILOR. De ce parintii buni NU trebuie sa cedeze capriciilor celor mici? -
  20. Pingback: Predica audio impresionanta la DUMINICA DUPA NASTEREA DOMNULUI a Parintelui Damaschin de la Sihastria Putnei (FUGA IN EGIPT). MESAJ CRUCIAL PENTRU PARINTI: “Ia pruncul si fugi, scapa-l de lumea pacatului, de Irozii de azi!” -
  21. Pingback: PARINTI SI COPII (II): Despre rasfat sau slabiciunea si mila nepotrivite fata de copiii nostri. PARINTII TREBUIE SA INVETE LECTIA SANATOASA A LUI NU -
  22. Pingback: BOTEZUL LUCRATOR IN VIATA NOASTRA. Ce fel de parinti suntem? Ce fel de CRESTINI suntem? Copilul este mai mult influentat de VIATA noastra decat de VORBELE noastre -
  23. Pingback: DESPRE HOMOSEXUALITATE CA PACAT SI BOALA cu Parintele Pantelimon Șușnea si Staretul Iustin Miron de la Oașa (si AUDIO) -
  24. Pingback: CUVINTE CATRE TINERI de la parintii Constantin Coman si Hrisostom de la Putna. CUM SE POATE BIRUI DESFRANAREA SI PASTRA FECIORIA? Care sunt conditiile unei casnicii fericite? Ce inseamna sa iubesti cu adevarat? -
  25. Pingback: Familia Ortodoxa: CUM IUBESTE TANARUL "GENERATIEI GOOGLE"? De la Fat Frumos si Ileana Cosanzeana la moda „emo". ADOLESCENTII SI DEGENERAREA IUBIRII SI FRUMOSULUI - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  26. Pingback: "JURNALUL UNUI PUSTI" - bestseller-ul contra-educatiei sau cum ne pervertim singuri copiii, de dragul "emanciparii" si patimii de "a fi in randul lumii" - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  27. Pingback: BUCURIA VIETII intre implinire launtrica si placere, intre frumusete si senzualitate. Parintele Pantelimon si Parintele Iustin de la Man. Oaşa ne cheama SA NE RECUPERAM VIATA CARE NE E CONFISCATA DE LUME (video) -
  28. Pingback: PARINTELE PAISIE AGHIORITUL catre tinerii care ii cereau rugaciune pentru examene: “Ma voi ruga să treceti la examenele curatiei. Acesta este lucrul cel mai important! Unde este cuviinta…?” -
  29. Pingback: SFANTUL MOISE UNGURUL, izbavitorul de patima curviei († 26 iulie) -
  30. Pingback: Pr. Vasile Mihoc catre tineri: E NEVOIE DE SERIOZITATE SI LUPTA CU “CEL VICLEAN”, HRISTOS NU E “NICE”. Lumea de azi ii fragilizeaza programatic pe tineri si proclama NORMALE si patimile impotriva firii (VIDEO) -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate