TAINA POCAINTEI MARTURISITE intre intelegerea ei duhovniceasca autentica si formele “deviate” de intelegere si practicare
Taina mărturisirii
Pocăinţa este un act dinamic de responsabilitate faţă de Dumnezeu şi faţă de oameni. Cu toate că presupune cercetarea şi cunoaşterea sinelui, ea nu e un suspin de autocontemplare narcisistă. Păcatul e o ruptură a relaţiei dintre om şi Dumnezeu. Atunci când ni se spune că fiul risipitor îşi vine în sine (Luca 15, 17), înseamnă că el îşi corectează atitudinea faţă de tatăl său:
Sculându‑mă, mă voi duce la tatăl meu şi‑i voi spune: „Tată, am greşit la cer şi înaintea ta” (Luca 15, 18).
Ne căim faţă de Dumnezeu, şi ne căim în comuniune cu ceilalţi, ca membri ai Bisericii. În Biserica Primară, pocăinţa era un act de mărturisire publică şi de reconciliere prin care penitentul era readmis în obştea credincioşilor (cf. Matei 3, 6; Faptele Apostolilor 19, 18).
Prin urmare, mărturisirea are loc înlăuntrul Bisericii. Ea nu este o procedură strict personală sau unul din tratamentele indicate atunci când cineva se simte apăsat de vinovăţie. Ea nu se reduce la recunoaşterea unei culpabilităţi oarecare sau a răspunderii faţă de un comportament ce contravine normelor de conduită – şi nici nu trebuie să izvorască din teama de a fi pedepsit. Mărturisirea e strâns legată de straturile cele mai adânci ale fiinţei umane, de esenţa fiinţei, de relaţiile interumane şi, mai presus de toate, de relaţia omului cu Dumnezeu:
Ţie unuia am greşit (Psalmi 50, 5).
Mărturisirea pecetluieşte o schimbare de direcţie, o tranziţie de la individualism la comuniune. Este o Sfântă Taină, „forma văzută a harului nevăzut” (după cum observa Fericitul Augustin), care restabileşte comuniunea dintre om şi Dumnezeu. Aceasta este raţiunea pentru care mărturisirea are loc înlăuntrul rugăciunii – deoarece o relaţie personală cu Dumnezeu şi cu lumea divină nu se poate realiza în deplinătate, cu intensitate, decât prin intermediul rugăciunii.
Mărturisirea şi rugăciunea sunt mijloace şi circumstanţe pe care ni le oferă Biserica pentru a birui păcatul şi moartea. Pocăinţa este atât temelia şi temeiul rugăciunii, cât şi consecinţa ei.
„Rugăciune adevărată săvârşeşte acela care uită că se roagă”,
spunea Sfântul Antonie cel Mare.1 În mod similar, pocăinţa autentică îl determină pe om să uite de sine însuşi şi să se umple de dorul de Dumnezeu, Care se află în adâncurile pocăinţei făpturii.
Sfânta Euharistie, actul suprem de comuniune dintre om şi Dumnezeu, împreună‑părtăşia cu Trupul şi Sângele lui Hristos, ne este dăruită „spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci”. Euharistia este celebrare, mărturie şi ofrandă a împăcării noastre, a tuturor, întru Hristos; ea începe odată cu împărtăşirea cu El în Biserică, adică în Trupul Său, şi se încheie la plinirea vremii. Pentru că Hristos este desăvârşit, păcătoşii care se împărtăşesc cu El sunt chemaţi să devină şi ei desăvârşiţi:
Fiţi, dar, voi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este (Matei 5, 48; I Petru 1, 13; II Petru 1; Efeseni 4, 13).
Acest lucru nu este posibil decât prin harul lui Dumnezeu, a Cărui putere se desăvârşeşte în slăbiciune (II Corinteni 12, 9). Drept aceea, rugăciunea care precede Sfânta Euharistie conţine elemente de pocăinţă care ne pregătesc pentru împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului.2 Numeroşi scriitori creştini, printre care şi Origen, influentul teolog alexandrin din veacul al III‑lea, subliniază importanţa împărtăşaniei pentru iertarea păcatelor.3
Aspectul euharistic al mărturisirii era mai evident în Biserica Primară, pe vremea când pocăinţa nu era un act personal sau individual, ci un act public.4 Mărturisirea particulară a început să se practice de‑abia după veacul al IV‑lea5, deşi pe atunci nu avea încă atributele cultice, ritualice, pe care le‑a dobândit mai târziu6. Foarte puţini dintre Părinţii Bisericii vorbesc despre iertarea păcatelor ca despre o procedură formală, iar în ceea ce priveşte reducerea păcatului la aspectul său de crimă legală sancţionabilă pentru care penitentul trebuie să‑şi ispăşească pedeapsa cuvenită, aceasta este o noţiune care nu apare nicăieri în literatura patristică.7 Iată ce spunea Sfântul Ioan Gură de Aur în legătură cu acest subiect:
„Ai săvârşit un păcat? Intră în biserică şi fă pocăinţă pentru păcatul tău […]. Pentru că aici, în biserică, este Doctorul, nu Judecătorul; aici nu eşti cercetat şi anchetat, ci primeşti iertare de păcate.”8
Din nefericire, mărturisirea este uneori greşit înţeleasă, într‑un mod care subminează pocăinţa lăuntrică autentică, substituindu‑i‑se. Spre pildă, unii creştini se simt „îndreptăţiţi” să primească Sfânta Euharistie pur şi simplu în virtutea faptului că s‑au mărturisit – ceea ce contrazice adevărata menire a pocăinţei. Această atitudine eronată rezultă, probabil, din reducerea simplistă a Tainei Spovedaniei la „iertarea păcatelor”. Teologia scolastică a extrapolat conceptele de păcat, pocăinţă şi iertare pe tărâm juridic, punând accentul pe puterea de absoluţiune a preotului. În tradiţia ortodoxă însă, preotul este martorul pocăinţei credinciosului, nicidecum „detectivul” care‑l surprinde asupra faptului pe cel ce comite fărădelegea sau „beneficiarul” unor secrete care i se dezvăluie numai lui. El nu dispune de puterea de a‑i ierta pe credincioşi de păcate şi nici nu are autoritatea de a‑i absolvi de vinovăţie. Astfel de concepţii greşite nu fac decât să plutească la suprafaţa lucrurilor, denaturând funcţia mărturisirii şi a părintelui duhovnicesc – aceea de a reintegra în Trupul lui Hristos atât pe credinciosul care se căieşte, cât şi pe duhovnicul care‑i ascultă mărturisirea.
Cuvintele „Eu, nevrednicul preot şi duhovnic, prin puterea dată mie, te iert şi te dezleg pe tine, X, de păcatele tale” nu erau cunoscute în ritualul liturgic al Bisericii Ortodoxe din Grecia. Ele sunt de origine latină şi au apărut mai târziu, fiind preluate ulterior de ruşi şi introduse în cărţile lor liturgice într‑o perioadă în care gândirea franco‑latină şi practicile ei liturgice au influenţat mult teologia ortodoxă rusă.9 Accentuându‑se în mod exagerat noţiunea de „putere” conferită preotului, s‑a ajuns la compromiterea mărturisirii, care, în loc să fie un îndemn pentru credincios de a‑şi recunoaşte şi regreta fărădelegile comise, a devenit o procedură de justificare a ofenselor sau nelegiuirilor făptuite sau chiar de disculpare a celui ce le‑a săvârşit. De aceea, atragem atenţia asupra semnificaţiei rugăciunii de iertare a păcatelor pe care o rosteşte părintele duhovnicesc în Biserica Ortodoxă, imediat după mărturisire: ea cuprinde mărturia adusă de acesta, în duhul credinţei, despre coborârea milostivirii lui Dumnezeu asupra celui care se căieşte sincer şi din toată inima, căruia îi iartă păcatele săvârşite. Iertarea de păcate nu este „administrată” de preot; ea este un har oferit de Dumnezeu în şi prin Biserică – Trupul lui Hristos – „spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci”.10
În încheiere, aş dori să spun câteva cuvinte despre spovedania „generală”, deosebită de cea particulară, adică de cea care are loc faţă către faţă, între credincios şi părintele său duhovnicesc. În anumite circumstanţe, spovedania generală poate fi o formă autentică de pocăinţă ca act comunitar, care implică întreaga Biserică. În virtutea acestui fapt, ea reprezintă adevărata esenţă a Sfintei Taine a Spovedaniei.11 Desigur, ea nu înlocuieşte mărturisirea particulară, care presupune atât cercetarea sinelui şi dezvăluirea greşelilor sau a păcatelor săvârşite de credincios, cât şi îndrumările ori poveţele duhovniceşti ale preotului care este martorul celor destăinuite. Ca şi în celelalte Sfinte Taine, funcţia preotului nu se cuvine să fie nici exagerată, nici minimalizată. Episcopul Kallistos Ware afirmă următoarele:
„Toţi cei ce au cunoscut binecuvântarea de a avea ca părinte duhovnicesc un preot scăldat în harul unei adevărate autorităţi spirituale vor adeveri importanţa rolului preotului, care nu este un simplu sfătuitor. Rugăciunea de dezlegare pe care o rosteşte el nu este o rugăciune de rutină. El poate lega şi dezlega de păcate sau poate refuza să dezlege pe cineva de păcate – deşi aceasta se întâmplă foarte rar – sau poate să impună un canon (epitimion) prin care credinciosului nu i se îngăduie un anumit timp să primească Sfânta Euharistie sau prin care i se cere să îndeplinească o anumită însărcinare. Aceasta din urmă este o practică foarte rar întâlnită în practica ortodoxă contemporană, dar e important de ştiut că preotul are acest drept […]. Oricum, să nu considerăm penitenţa o pedeapsă, nici o modalitate de a ispăşi nelegiuirea comisă […]. Nu dobândim nici o «vrednicie» dacă am împlinit un canon, pentru că, în relaţia sa cu Dumnezeu, omul nu poate pretinde niciodată că este vrednic prin sine însuşi. Aici nu trebuie să gândim în termeni juridici, ci în termeni terapeutici.”12
Cel mai semnificativ aspect al mărturisirii nu se datorează nici penitenţei, nici penitentului, ci lui Dumnezeu, Cel ce vindecă pe cei zdrobiţi cu inima şi leagă rănile lor (Psalmi 146, 3). Nu este vorba despre anularea unei datorii de ordin moral, ci de vindecarea păcătosului, şi această vindecare este darul lui Dumnezeu.
„Să luăm noi înşine leacul mântuitor al pocăinţei. Să primim de la Dumnezeu pocăinţa care ne tămăduieşte, căci nu noi suntem cei care I‑o oferim Lui, ci El este Cel ce ne‑o dăruieşte nouă”,
spunea Sfântul Ioan Gură de Aur.13 Termenul grecesc pentru spovedanie, exomologesis, nu implică doar mărturisire, ci şi prinos de mulţumire (cf. Matei 11, 25; Luca 10, 21):
Lăuda‑Te‑voi, Doamne, din toată inima mea, spune‑voi toate minunile Tale (Psalmi 9, 1).
***
Mărturisire şi vinovăţie
Am menţionat, în treacăt, norul de vinovăţie care învăluie uneori Taina Spovedaniei, înnegurând‑o. Aceasta nu este o chestiune strict teoretică, deoarece vinovăţia face parte din condiţia umană şi din tragismul ei. Ne simţim de obicei vinovaţi după ce am făcut o greşeală ori atunci când suntem confruntaţi cu teribilele suferinţe sau nenorociri care‑i încearcă pe atâţia oameni din jurul nostru în timpurile pe care le trăim şi pentru care avem toţi un grad de responsabilitate. Cu toate acestea, în contextul specific al pocăinţei şi mărturisirii, culpabilitatea poate fi o emoţie amăgitoare.14
În Sfânta Scriptură nu există cuvântul „vinovăţie” (enoche), deşi adjectivul „vinovat” (enochos) apare de câteva ori. În loc de vinovăţie, Sfintele Scripturi şi Biserica ne vorbesc despre păcat (amartia) ca despre un eşec, o înfrângere, o pierdere, o breşă în relaţiile interumane, care poate duce la mustrări de conştiinţă. În privinţa rădăcinii termenului grecesc enechomai („vinovat”), conotaţia sa este aceea de a fi strâns legat de cineva sau ceva, a păstra pe cineva sau ceva cu tot dinadinsul sau chiar a îndrăgi pe cineva sau ceva – în antonimie cu noţiunea de a se simţi ruşinat faţă de o divinitate care aplică măsuri punitive.
Acest accent distorsionat pus pe vinovăţie îşi are obârşia într‑o cultură individualistă caracterizată printr‑o hipertrofie a eului în care predomină o viziune strict personală despre păcat şi mântuire, precum şi un sistem punitiv de sorginte juridică. Atât timp cât a fost credincioasă sieşi şi Sfintelor Scripturi, Ortodoxia a rezistat oricărei forme de individualism sau de aderenţă riguroasă la un anumit corp de legi – fie că s‑a pus problema pocăinţei şi a mărturisirii, fie că a fost vorba despre aplicarea legislaţiei canonice. Biserica Ortodoxă se fereşte atât de a credita în mod nejustificat realizările sau meritele cuiva, cât şi de a exagera culpabilitatea resimţită de cei ce suferă eşecuri; aceasta ar fi pur şi simplu o altă formă de egocentrism şi egolatrie sau un alt aspect al încercării de a îmblânzi o divinitate mânioasă. Atitudinea Ortodoxiei este de a accepta cu credinţă şi recunoştinţă revelaţia dumnezeiască întrupată în Mântuitorul Iisus Hristos şi de a‑i răspunde cu fapte pline de iubire pentru El şi lumea pentru care El a suferit moarte de cruce (Filipeni 2, 8).
Crizele de comunicare sau comuniune pot duce la forme patologice de vinovăţie. Există însă şi o altă vinovăţie, izvorâtă din simţul de răspundere faţă de sine şi faţă de ceilalţi, care duce la o acută conştientizare a drepturilor, nevoilor şi sentimentelor celor din jurul nostru. Viziunea creştină despre om este o viziune socială. Orice criză intervenită între oameni care se iubesc unii pe ceilalţi, ca şi orice amplificare a indiferentismului şi a instituţionalizării exagerate intensifică atmosfera de vinovăţie. Sfinţii se mărturisesc zilnic nu pentru că ar suferi de vreo nevroză, ci pentru că se află într‑o comuniune constantă cu Dumnezeu, cu oamenii pentru care se roagă şi cu întreaga creaţie. Ei ştiu cât de mare nevoie au de aproapele lor, dar mai ales ştiu cât de mare nevoie au de Dumnezeu. Ei ştiu că păcatele nu pot fi biruite de unul singur şi acceptă cu bucurie această neputinţă ca pe un element component al condiţiei umane, mărturisind, în acelaşi timp, adevărul atotputernicei şi mântuitoarei iubiri a lui Dumnezeu în Hristos Iisus, Care a luat „asupra Lui păcatele lumii”. Recunoaşterea propriilor limite ne apropie de comuniunea cu Dumnezeu, singurul care poate şterge păcatele noastre:
Păcatul meu l‑am cunoscut şi fărădelegea mea n‑am ascuns‑o […], şi Tu ai iertat nelegiuirea păcatului meu (Psalmi 31, 5‑6).
Potrivit învăţăturii Bisericii Ortodoxe, Dumnezeu îi iubeşte pe toţi oamenii la fel, chiar şi pe cei care cad în adâncul răutăţilor – sau poate îi iubeşte mai ales pe aceia ce au căzut în neputinţele cele mai teribile:
Dumnezeu Îşi arată iubirea faţă de noi prin aceea că Hristos a murit pentru noi când noi eram încă păcătoşi (Romani 5, 18).
Dumnezeu nu‑Şi ascunde faţa de la păcatele noastre, ci ne întâmpină îndeosebi atunci când suntem copleşiţi de ele. Noi suntem cei care nu suntem în stare să ne confruntăm cu ele sau cu Dumnezeu. Identificarea lui Dumnezeu cu fiecare dintre noi şi acceptarea Lui plină de dragoste, indiferent de gravitatea relelor pe care le‑am săvârşit, transformă pocăinţa şi mărturisirea dintr‑o „negociere” disperată de a obţine iertarea păcatelor într‑o sărbătoare lăuntrică, întru lauda Celui care ni L‑a dăruit pe Hristos:
Să spunem şi noi împreună cu Sfântul Apostol Pavel:
Şi nu numai atât, ci ne şi lăudăm în Dumnezeu prin Domnul nostru Iisus Hristos, prin Care am primit acum împăcarea (Romani 5, 11).
Ni se oferă în dar modul de a‑L redescoperi pe Dumnezeu şi pe noi înşine; înlesnindu‑se astfel aşezarea pe calea care ne duce la întemeierea unei relaţii depline de iubire cu Dumnezeu, cu ceilalţi oameni şi cu întreaga creaţie.
* * *
Aşadar, pocăinţa şi mărturisirea constituie modalitatea de a‑L redescoperi pe Dumnezeu şi pe noi înşine, de a ieşi din impasul provocat de săvârşirea păcatului. Graţie iertării obţinute prin mărturisire, trecutul nu mai este o povară insuportabilă, ci o încurajare pentru viitor. Viaţa nu mai e marcată de disperare, ci de o încrezătoare aşteptare a binelui – ceea ce îi conferă un vădit aspect eshatologic: întrezărim, aici şi acum, făgăduinţele veacului ce va să fie.
Nici unul care pune mâna pe plug şi se uită îndărăt nu este potrivit pentru împărăţia lui Dumnezeu (Luca 9, 62).
A privi înapoi înseamnă a atrage soarta nevestei lui Lot (cf. Facerea 19, 26), în timp ce a privi înainte înseamnă a primi revelaţia că Dumnezeu Însuşi merge alături de noi – fără să gândim că am ajuns la desăvârşire, ci doar nutrind nădejdea că o vom dobândi, asemenea Sfântului Apostol Pavel:
Eu încă nu socotesc s‑o fi dobândit [desăvârşirea], dar una fac: uitând cele ce sunt în urma mea, tind la cele dinainte (Filipeni 3, 13-14).
Domnul nostru Cel răstignit şi înviat este în faţa noastră şi ne aşteaptă. Prin urmare, „cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste” să ne apropiem.15
NOTE:
[1] Citat în Sf. Ioan Cassian, Predici, 9, 31. Cf. Sf. Evagrie, Despre rugăciune 120, PG 79:1193.
[2] Se pare că la începuturile creştinismului spovedania făcea parte din Sfânta Liturghie sau din alte ritualuri liturgice legate de oficierea Sfintei Euharistii. Ulterior, ea a fost asociată şi cu slujbele de Utrenie şi Pavecerniţă. Cf. F. Nikolasch, „Sfânta Taină a Pocăinţei, învăţătură răsăriteană”, în Concilium 1, 7, 1971, pp. 65‑75.
[3] Origen, Despre rugăciune 28, PG 11:528‑9.
[4] Mărturisiţi‑vă aşadar unul altuia păcatele şi rugaţi‑vă unul pentru altul, ca să vă vindecaţi, ne îndeamnă Sf. Apostol Iacov (5, 16). La început, mărturisirea avea loc în faţa tuturor credincioşilor aflaţi în Biserică (Cf. Constituţiile apostolice 8, 8‑9 şi Sf. Grigorie din Noua Cezaree, Canonul XII), iar apoi în faţa unui părinte duhovnic, ca reprezentant al Bisericii (cf. Socrates, Istoria ecleziastică 5, 19 şi 7, 16; Sf. Ioan Gură de Aur, A patra predică despre Lazăr, PG 48:1012).
[5] Pentru o descriere detaliată a acestei practici, vezi N. Uspensky, Evening Worship in the Orthodox Church, Saint Vladimir’s Seminary Press, New York, 1985, p. 22.
[6] Ioan Postitorul, patriarh al Constantinopolului în sec. al X‑lea, a fost autorul celei mai vechi rânduieli de spovedanie elaborate în scris. Se pare că textul scris de el a constituit sursa slujbelor de spovedanie oficiate în Grecia şi în ţările slave.
[7] Cf. J. Meyendorff, Byzantine Theology: Historical Trends and Doctrinal Themes, Londra, 1974, p. 195.
[8] Despre pocăinţă, 3, 1, PG 49:292.
[9] Cf. A. Schmemann, Confession and Communion: A Report, New York, 1972, pp. 13‑16.
[10] Din Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur.
[11] Sf. Nicodim de la Sfântul Munte (†1809) subliniază faptul că Dumnezeu este Cel ce iartă păcatele, nu preotul. Cf. Exomologetarion, ed. a 9‑a, Veneţia, 1889, pp. 77‑78.
[12] Ep. Kallistos Ware, „The Orthodox Experience of Repentance”, în „Sobornost/Eastern Churches Review” 2, 1, 1980, pp. 24‑25. A se vedea Ep. Kallistos Ware, The Inner Kingdom, în Opere complete, vol. 1, St. Vladimir’s Seminary Press, New York, 2000, pp. 43‑57.
[13] Sf. Ioan Gură de Aur, Despre pocăinţă, 7, 3, PG 49: 327.
[14] Timothy Ware, Eustratios Argenti: A Study of the Greek Church under Turkish Rule, Oxford, 1964, p. 20 ff
[15] Din Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur.
Legaturi:
- Parintele Dumitru Staniloae – studiu putin cunoscut, dar esential: MARTURISIREA PACATELOR SI POCAINTA IN ISTORIA BISERICII. Spovedania si lupta cu pacatul – conditiile IMPARTASIRII CU SFINTELE TAINE si primirii milei lui Dumnezeu
- Protos. Melhisedec Ungureanu (Man. Lupsa): LUCRAREA POCAINTEI IN VIATA NOASTRA (audio + text): “Dumnezeu e stiutorul inimilor si asta e o mangaiere mai ales pentru sufletul pacatos, pentru ca Dumnezeu intelege pe om…”
- Cuvinte de invatatura catre tineri de la duhovnicii manastirii Putna: SPOVEDANIA CA VARSARE A INIMII CATRE DUMNEZEUL CARUIA I-AM INSELAT IUBIREA; DUHOVNICUL CA PRIETEN AL MIRELUI
- Intre constiinta adanca a pacatului si Iubirea “nebuna” a lui Dumnezeu. PS MARC NEMTEANUL despre PREGATIREA DE IMPARTASANIE SI SPOVEDANIA DEASA
- PS MARC NEMTEANUL, in conferinta de la Iasi, despre CE INSEAMNA A FI CRESTIN si CUM (NU) TREBUIE SA NE RAPORTAM LA PACAT (video)
- SPOVEDANIA SI VINDECAREA SUFLETULUI. Mitropolitul Hierotheos Vlachos ne arata ce este, in mod real, PACATUL, in Traditia ortodoxa si cum poate fi IERTAT
- Relatia duhovnic-ucenic si POSIBILELE GRESELI ALE PREOTILOR CARE SPOVEDESC: “Daca ne cunoastem masura, putem fi folositori”
- DUHOVNIC SI UCENIC. Repere pentru o lucrare esentiala a Bisericii/ A-TI CAUTA JUMATATEA: O MINCIUNA CU IMPACT DEZASTRUOS/ Un pacat grav: pariurile sportive si jocurile de noroc
- PARINTELE DAMASCHIN LUCHIAN – invataturi de baza despre TAINA SPOVEDANIEI, ROLUL DUHOVNICULUI si CONDITIILE AFLARII VOII LUI DUMNEZEU (video)
- “Harisma discernamantului in calauzirea duhovniceasca ortodoxa”: DUHOVNIC ISCUSIT, POCAINTA, MILA si CANON INTELEPT
- PARINTELE SYMEON COSSEC (Man. Saint Silouan) – conferinta de la Bucuresti despre PATERNITATEA SI CALAUZIREA DUHOVNICEASCA (audio + text): “Nimeni nu poate sa decida, cu de la sine putere, ca este parinte duhovnicesc!”
- Arhim. Nicholas Saharov de la Essex (nepotul si ucenicul Cuviosului Sofronie) – CEA MAI PROFUNDA SI EXHAUSTIVA SINTEZA DE TEOLOGIE DUHOVNICEASCA PE TEMA “ASCULTARII”, INTELEASA CA TAINA
- Cuv. Paisie Aghioritul despre lucrarea duhovnicului: “Manuirea sufletului cere delicatete…”. CAND E NEVOIE DE INGADUINTA SI CAND DE ASPRIME?
- CUVIOSUL PAISIE DESPRE NEVOIA DE SPOVEDANIE SI DE POVATUITOR DUHOVNICESC
- Mitropolitul Antonie de Suroj: OMUL IERTAT PRIN POCAINTA – OMUL NOU. Taina vindecarii sufletului prin cautarea iertarii
- PREOTUL CA TERAPEUT DUHOVNICESC. Ce greseli se fac de obicei in comunicarea cu cei care vin la noi cu probleme? CAT DE IMPORTANT ESTE SA STIM SA NE ASCULTAM?
- Cuvant dintre cele mai miscatoare si puternice despre POCAINTA si MILA FATA DE FRATII CARE CAD IN PACATE, al episcopului Asterie al Amasiei
- Cuviosul EUSEBIU GIANNAKAKIS, “in mijlocul durerii, la capataiul celor suferinzi”, despre PUTEREA MINUNATA A SFINTELOR TAINE ALE SPOVEDANIEI SI IMPARTASANIEI in viata celor bolnavi: “Slava Tie, Doamne! Binecuvantate sunt lacrimile pocaintei!” ROLUL PREOTULUI DE SPITAL SI FOLOSUL BOLII
- Parintele Dionisie Ignat de la Colciu despre SPOVEDANIE SI IMPARTASANIE (plus audio si video)
- Parintele Gheorghe Calciu: “SPOVEDITI-VA SI IMPARTASITI-VA, NU E NIMIC MAI INALT IN LUMEA ACEASTA!”
- CINA CEA DE TAINA – noul Pasti al crestinilor. INSEMNATATEA SFINTEI EUHARISTII, ca impartasire REALA din Trupul si Sangele lui Hristos. PUTEREA SFINTEI IMPARTASANII si PRIMEJDIA PRIMIRII SFINTELOR TAINE FARA PREGATIRE
- SFANTA IMPARTASANIE – taina spre caderea si ridicarea multora
- STIM SI CONSTIENTIZAM CE SE INTAMPLA IN SFANTA LITURGHIE? CU CE SI CUM NE IMPARTASIM? Cuvinte trezitoare ale Sf. Ioan de Kronstadt (2)
- Cuviosul Paisie Aghioritul despre SFANTA LITURGHIE, IMPARTASIRE si pomenirea la PROSCOMIDIE
- TAINA EUHARISTIEI – “CUTIT CU DOUA TAISURI”. Spovedania este strans legata de Sfanta Impartasanie. SPOVEDANIA OMULUI LAUNTRIC din “Pelerinul Rus”
- FRANGEREA INIMII PENTRU PACATE SI HOTARAREA DE A RENUNTA LA ELE – conditiile esentiale ale pregatirii de Impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului
- MILUIESTE-MA, DUMNEZEULE, MILUIESTE-MA … Omilii ale Sf. Teofan Zavoratul in Miercurea Curata despre ce inseamna sa facem pocainta si cum sa ne pregatim cum se cuvine pentru Sfanta Impartasanie?
- “Duhovnicul si ucenicul”: CRIZA VIETII DUHOVNICESTI A CREDINCIOSILOR “PRACTICANTI” si PERICOLUL BANALIZARII CELOR SFINTE. Urgenta iesirii din inertie, a retrezirii la pocainta adevarata, la nevointa si lucrarea launtrica
- Taina sfintei marturisiri. DARUL, BUCURIA SI PUTEREA DUMNEZEIASCA A POCAINTEI
- Sfantul Teofan Zavoratul NE AJUTA SA NE SPOVEDIM AUTENTIC SI LUCRATOR
- PREGATIREA PENTRU TAINA SPOVEDANIEI
- SPOVEDANIA
- PREFACEREA RUSINII IN PUTERE ASUPRA PATIMILOR, in Taina Pocaintei si a Sfintei Spovedanii
- CONFERINTA DE LA CLUJ A PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX DESPRE RUSINEA LA SPOVEDANIE (video): “In ceasul caintei si al rusinii omului, mana Domnului se odihneste peste el si tot cerul ii vine in ajutor”
- CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL DESPRE PUTEREA SI ROADELE POCAINTEI: “Totdeauna recomand pocainta SI marturisire. Niciodata nu recomand DOAR marturisire”!
- SPOVEDANIA – LEGAREA RANILOR. CUM SA O FACEM CORECT?
- CE INSEAMNA O SPOVEDANIE BUNA? Raspunsuri de mare folos de la Parintele Ciprian Negreanu (Cluj-Napoca)
- TAINA SPOVEDANIEI. Care este sensul ei adanc si cum putem risca PROFANAREA ei prin formalism si superficialitate?
- PARINTELE PAISIE OLARU SI SPOVEDANIA. Taina duhovniciei roditoare. “Marturisirea sa fie mai deasa decat impartasirea”
- TAINA BOTEZULUI SI TAINA SPOVEDANIEI, AL DOILEA BOTEZ. Este normal sa pacatuim? Cum scapam de complexe si de sentimentele de vinovatie?
- Predica audio a Parintelui Dosoftei de la Putna in Duminica Mariei Egipteanca: POCAINTA – MEDICAMENT IMPOTRIVA OTRAVEI PACATULUI SI A INSINGURARII
- VENIREA IN FIRE
- FIUL RISIPITOR. IUBIREA LUI DUMNEZEU si TAINA POCAINTEI. Predici strapungatoare de inima si pline de putere ale Staretului Efrem Filotheitul
- Gheron Iosif: “Nu avem haina de nunta, de aceea trebuie sa ne curatim”. PLANSUL, CHEMAREA LUI DUMNEZEU, RENUNTAREA LA PACAT, SPOVEDANIA…
- Gheron IOSIF: Fa metanie de indata ce gresesti, nu pierde timpul!
- Gheronda Iosif Vatopedinul: UNDE DUCE ADEVARATA POCAINTA? DE CE AVEM NEAPARAT NEVOIE DE SPOVEDANIE SI DE PLANS?
- POCAINTA – inceputul propovaduirii Domnului. AVVA EFREM FILOTHEITUL despre POCAINTA si MARTURISIRE: “Lacrimile spala greseala, oricat de rea, de murdara, de dusmanoasa, de urata si de varsatoare de sange ar fi fost”
- Sfaturi athonite de la PARINTELE EFREM FILOTHEITUL: “Ai reusit sa rusinezi diavolul, care mult se bucura cand cineva isi ascunde gandurile…”
- Parintele Arsenie Boca despre POST, SPOVEDANIE, RUGACIUNEA MAICII DOMNULUI si LUPTA CU DIAVOLUL. Care este CEA MAI MARE MINUNE?
- Sf. Nicodim Aghioritul: ADEVARATA POCAINTA
- SF.NICODIM AGHIORITUL: Cum se vindeca cei ce pacatuiesc in nadejdea ca spovedindu-se si pocaindu-se vor fi iertati
- Sfantul Nicodim Aghioritul despre folosul spovedaniei dese si despre paza de pacat
- INVATATURI FUNDAMENTALE PENTRU MANTUIREA SUFLETULUI (V). Pocainta sincera pentru propriile pacate. INDRUMAR DUHOVNICESC PENTRU CERCETAREA DE SINE de la Parintele Valentin Mordasov
- PARINTELE RAFAIL: Pocainta si nevointa – intre intelegerea eretica si intelegerea dreapta
- Pocainta: Sa nu va lasati nici unul din voi opriti nicaieri in drum!
- PARINTELE RAFAIL: Care este sensul adevarat al pocaintei si ce ne va salva de valurile urgiei care va urma?
- Arhim. Zaharia Zaharou despre PLANSUL DUHOVNICESC ca LUCRARE ESENTIALA DE CURATIRE DE PATIMI. Pocainta – singura cale de reunificare launtrica, de restaurare a chipului lui Dumnezeu in noi si de dobandire a iubirii de Dumnezeu
- SARUT MANA, PARINTE!
Opinia că spovedania se făcea în vremurile apostolice public, eventual în cadrul Sfintei Liturghii este doar o supoziție. Exista și practica aceasta, dar numai pentru pesoanele care aveau păcate mari și aveau nevoie de smerire în fața altora și de rugăciunile celorlalți. Iar aceasta se făcea după spovedania particulară. Chiar e interesant cine a pus în circulație această opinie nefundamentată.
Pentru detalii: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2014/04/06/pr-vasile-mitrofanovici-studiu-despre-randuiala-canonica-a-tainei-pocaintei-si-a-dezlegarii-pacatelor-in-istoria-bisericii/
Spovedania publică avea rostul ei. A dispărut tocmai pentru că, după oficializarea creștinismului, nu mai era folositoare duhovnicește, ci smintitoare și nepractică; apăreau încurcături și cu autoritățile statului care ar fi trebuit să sancționeze anumite delicte ce deveneau astfel cunoscute.