Gheronda Iosif Vatopedinul: UNDE DUCE ADEVARATA POCAINTA? DE CE AVEM NEAPARAT NEVOIE DE SPOVEDANIE SI DE PLANS?
Unde duce adevarata pocainta?
Harul cel iubitor de oameni al lui Dumnezeu, desi este unul, lucreaza in felurite chipuri in cei credinciosi. Celor incepatori pe calea pocaintei, care nu si-au lepadat patimile, lucreaza imbarbatandu-i, ca sa nu se imputineze cu sufletul si sa dea inapoi. Celor ce au sporit si se nevoiesc cu osardie, isi face simtita prezenta din vreme in vreme si ii intareste in iubirea de osteneala. Celor ce au inaintat in lucrarea „faptuitoare” si au imblanzit simturile, despartindu-le de patimi, le daruieste dumnezeiasca iluminare. Celor care isi pazesc cu acribie simturile de robia a ceea ce este irational si patimas, le sporeste luminarea mintii, stapaneste peste intelesuri si naste hotarari rationale si placute lui Dumnezeu.
Taina cea de negrait si cutremuratoare — pentru ratiune —, dupa Parintii nostri, este urmatoarea: Atunci cand mintea prin paza a imblanzit si a supus simturile in fata pornirilor si miscarilor irationale, incat sa se odihneasca in ea „cuvantul duhului vietii”, harul se pune sub stapanirea mintii si se unesc aceste doua stihii desavarsite, care formeaza omul desavarsit.
În pocainta completa (intreaga), cand „ceea ce este muritor a fost inghitit de viata” si mintea impreuna cu harul vor pecetlui invierea, incepe simtirea cea mai presus de fire si incredintarea; incepe astfel slujirea faptuitoare a plinatatii (pleromei) Bisericii.
Chiar daca harul este unul, se imparte in multe moduri in organele sale — sufletele sfintite — si se da „fiecaruia dupa masura darului” (Efeseni 4,7). Unuia ii da intelepciune, altuia cunoasterea si teologia, altuia proorocia, altuia tamaduirile, altuia slujirea, potrivit cu nevoile, pentru constituirea plinatatii Bisericii. Exact aceasta este ceea ce nu numai „in vremea aceea”, ci si astazi este valabil, adica faptul de a se prelungi promisiunea Domnului nostru, ca nu ne va lasa singuri niciodata.
Aceste stari, care sunt o forma de propasire in cei ce tin acribia constiintei lor, sunt permanente, dar nu sunt controlate de cei ce le patimesc, „ca sa se invedereze ca puterea covarsitoare este de la Dumnezeu si nu de la noi” (2 Corinteni 4,7). Unora li se daruieste „incredintare” de cate ori harul gaseste ca este potrivit. Si aceasta iarasi nu este controlat de catre cel ce patimeste, cand, cum si cat. De obicei insa acestea le provoaca rugaciunea, si iarasi nu cand voieste „cel ce cere”, oricat ar cauta aceasta.
Lucrarile harului niciodata nu sunt controlate in chip absolut de catre om, oricat le-ar cauta, pentru ca atotmantuitoarele hotare ale proniei lui Dumnezeu sunt aproape neschimbabile. Avem dreptul de a cauta si de a cere, dar nu acela de a porunci. Voia dumnezeiasca cea dupa binevoire este mantuirea sufletului, si daca aceasta este impiedicata de vreo anumita „mangaiere”, nu este indeplinita niciodata.
Care sunt mijloacele practice care conduc si contribuie la faptuirea pocaintei?
De vreme ce pocainta este indreptarea greselilor, care privesc fapte si intelesuri, primul lucru care se impune este indepartarea noastra de motivele si cauzele care le-au provocat. Dupa aceea, trebuie sa urmeze hotararea curajoasa si statornica — lucru care nu este strain caracterului si vointei noastre — sa nu mai repetam acele lucruri care au provocat vinovatia. Împreuna cu aceasta hotarare trebuie sa corelam si continua invocare a ajutorului dumnezeiesc si astfel sa readucem harul dumnezeiesc, pe care pacatosenia noastra l-a intristat si l-a alungat.
Lucrul cel mai necesar, care constituie si miezul pocaintei si in continuare si al terapiei (vindecarii), este atotcuprinzatoarea iubire de osteneala. Aceasta zdrobeste si desfiinteaza iubirea de placere cea cu multe forme, pe care a provocat-o iubirea noastra de sine (filavtia), de vreme ce „orice calcare de porunca si orice neascultare isi primeste dreapta rasplatire” (Evrei 2,2). Aceasta vadeste aplicarea absoluta a dreptatii dumnezeiesti, care se scarbeste de punerea in lucrare a irationalului, care este reaua intrebuintare a legilor si canoanelor ipostasului nostru rational.
Asa cum am mentionat in raspunsul nostru anterior, reaua intrebuintare a intelesurilor firii noastre rationale duce in mod necesar la reaua intrebuintare a lucrurilor. Se savarseste astfel pacatul cel cu multe forme, care are drept rezultat principal placerea, maica mortii. Alt leac si mijloc pentru combaterea reala a acestei catastrofe nu exista decat mantuitoarea iubire de osteneala. Acesta este motivul pentru care parintii duhovnicesti impun „canoane” celor care pasesc pe calea pocaintei. În felul acesta provoaca in fiii lor duhovnicesti o involuntara iubire de osteneala impotriva iubirii de placere, care provine din calcarea legii.
Foarte mult ajuta pentru o pocainta statornica si adevarata cunoasterea in profunzime a menirii noastre. Cine am fost la inceputul creatiei noastre, cand viclenia si toate cele ce se afla in legatura cu aceasta inca nu robisera sufletul nostru? De unde am cazut, iar acum unde trebuie sa ajungem cu harul Hristosului nostru?
Daca acestea vor coexista si vor merge impreuna cu noi totdeauna in chip nedezlipit, niciodata nu ne vom iesi din fire, nici nu vom fi atrasi de provocarea irationalului si a pervertirii firii.
De ce este necesara spovedania?
Spovedania este primul element al pocaintei. În parabola fiului risipitor vedem marea ei insemnatate cand citim:
Prin cuvantul „sculandu-ma” arata indreptarea caderii, intreruperea hotararii celei vinovate si a savarsirii greselii pacatoase. Prin marturisirea „am gresit (am pacatuit)”, cauta mai inainte de toate iertarea. Elementul urmator al pocaintei active este smerenia, care respinge irationalul in care imaginatia inselata se misca in chip egoist.
„Nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau”.
Ruperea voluntara a filiatiei este marturia necesara a constiintei greselii si intoarcerea faptuitoare a persoanei in locul ei firesc.
Diferite pasaje din Scriptura se refera la necesitatea spovedaniei, ca marturie practica a pocaintei. Prin spovedanie, omul isi descopera lipsa de credinta, tradarea si negarea indatoririlor sale, din care a provenit caderea si nimicirea. Îsi vadeste vinovatia si astfel nimiceste mijloacele si cauzele zdrobirii sale si incheie (intregeste) intoarcerea in sanurile Tatalui, care s-a intrerupt prin pacat si prin calcarea legii.
Orice incalcare a legii si neascultare pricinuieste in om o dubla vinovatie. Si in trup, impreuna cu simturile, si in suflet si minte, de unde porneste tradarea. Prin spovedanie omul vindeca ambele forme de vinovatie, de vreme ce cel ce se spovedeste descrie cu smerenie lepadarea si tradarea ca fiind ale sale. Nici spovedania nu se face fara pocainta, nici pocainta fara spovedanie. Amandoua sunt mijloace absolute si nedespartite ale mantuirii.
Principala cauza a ratacirii omului este judecata gresita a mintii. Pocainta inseamna intoarcerea mintii la corecta judecata si folosire a intelesurilor, astfel incat sa dispara irationalul. Lucrarea aceasta a echilibrarii omului e rod al iubirii de oameni a lui Dumnezeu si a devenit cel mai mare dar al Sau facut firii noastre, de vreme ce am cazut din prima noastra stare, cea dupa chipul lui Dumnezeu. Nu trebuie sa neglijam pocainta, de vreme ce, potrivit cuvantului Scripturii:
„Cine este curat de intinaciune, chiar daca viata lui pe pamant ar fi de o singura zi?” (Iov 14,4-5).
Cine poate sa descrie intinderea iubirii de oameni si a atotbunatatii lui Dumnezeu fata de om, din moment ce il primeste daca se intoarce cu pocainta, oricat de mare ar fi tradarea si faradelegea lui? Cine va descrie nenorocirea si intunecarea omului inselat, atunci cand calca in picioare si respinge acest dar, care il recheama pe apostat si pe tradator in sanurile iubirii parintesti si il elibereaza de vesnica si groaznica osanda?
Cu adevarat, daca iubirea de oameni a lui Dumnezeu nu ne-ar fi ingaduit pocainta, nu ne-ar putea oferi nimic, nici chiar insasi iconomia Mantuitorului nostru, de vreme ce transformabilitatea si pervertirea din viata noastra pacatoasa si atotvinovata o pot nimici. Nici un descendent din radacina adamica sa nu neglijeze sa puna in lucrare in viata sa marele dar al pocaintei, ca sa nu planga zadarnic in vesnicia viitoare. Plansul si lacrimile sunt uneltele principale si aducatoare de castig ale pocaintei autentice, iar cei ce se pocaiesc in chip drept sa nu se desparta de ele.
Ce este plansul si care este folosul lui pentru credincios?
Domnul, in predica Sa de pe munte, ii fericeste pe „cei ce plang”, dupa fericirea celor „saraci cu duhul”, adica a celor smeriti. Cel ce este cu adevarat smerit are plansul neincetat, deoarece isi simte ticalosia intru toate si se roaga cu durere catre „Cel ce poate sa mantuiasca”, Dumnezeu.
Plansul se naste din simtirea micimii, a nimicniciei, a ticalosiei si a neputintei omului. Plansul este cel mai nemincinos ambasador catre aceia care pot oferi izbavire si ajutor, mai cu seama insa catre Dumnezeu, Cel ce este singurul vrednic sa dea mangaiere.
Plansul nu exista atunci cand omul se afla in sanurile iubirii desavarsite si ale infierii lui Dumnezeu. A fost adaugat si acesta la pedepsele pedagogice date impotriva neobrazarii omenesti de dupa cadere.
Nu cred sa existe in intregul spectru al pocaintei un mijloc si o masura atat de binefacatoare, care sa aduca un rezultat imediat, precum plansul. Primul lucru pe care l-a intampinat stramosul neamului omenesc dupa surghiunirea lui a fost plansul si lacrima. Din pacate, pe acesta il mostenim toti cei ce-i suntem urmasi. Acest rod al propriei noastre nefericiri l-a gustat si Domnul nostru. Chiar daca El n-a plans pentru Sine Însusi, ci pentru a noastra stricaciune si ticalosie.
Asadar, primul rod prin excelenta pe care ni l-a oferit aceasta vale a plangerii (lumea de dupa cadere) este plansul si lacrima. Nu cred sa se fi nascut om care sa nu se fi impartasit de ele. Putem insa foarte bine sa transformam aceasta otrava a pedepsei noastre in medicament mantuitor prin mijlocirea pocaintei si, desigur, sa fim numiti fericiti. Cu siguranta „cei ce plang” si „cei ce lacrimeaza” sunt toti cei ce locuiesc pe pamant, insa sunt numiti fericiti doar purtatorii credintei si ai pocaintei.
Motivele si pricinile plansului stau in simtirea vinovatiei si a pacatoseniei noastre si in cele ce dovedesc ticalosia caracterului nostru fata de menirea noastra universala. Încalcarea acestei datorii, dar si nemitarnica amenintare a dreptatii dumnezeiesti strapunge constiinta si in continuare inima. Deoarece „inima” este apasata, aceasta creeaza plansul, starea de intristare pentru pacate. Daca atunci se vor adauga rugaciunea si osandirea de sine, care sunt considerate lucruri necesare, vor incepe sa vina lacrimile si se va schimba prima otrava a iubirii de sine in medicament mantuitor al vindecarii; iar credinciosul va castiga fericirea, despre care s-a spus:
„Fericiti cei ce plang, caci aceia se vor mangaia” (Matei 5,4).
Orice stare intristatoare ce se naste din lucrarea pocaintei este folositoare, indiferent daca este sau nu urmata de plans si lacrimi. Însa experienta si Sfintii Parinti ne conving ca este cu neputinta sa lipseasca plansul si lacrima de la cei ce staruiesc in pocainta; mai cu seama de la aceia care au gustat dragostea lui Dumnezeu si pronia Lui parinteasca in viata lor.
Dupa cum acribia pocaintei si a fricii dumnezeiesti impreuna cu un program foarte exact nasc si mentin plansul, tot asa si viata lipsita de luare aminte si imprastierile, mai cu seama insa incalcarea infranarii, il risipesc si provoaca uscaciunea si paralizia sufletului. Atotcuprinzatoarea iubire de osteneala, care este de altfel si intelesul crucii, constituie principalul lucru care mentine plansul, si aici gasim motivul pentru care Sfintii nostri Parintii, ca purtatori ai pocaintei, nu au neglijat-o niciodata in viata lor. De multe ori au dus lupte duhovnicesti care pentru noi par exagerate. Însa ce altceva sa fie usa si calea „cea stramta si cu necazuri”, care duce spre viata, decat cuprinzatoare iubire de osteneala? Si pe drept cuvant „putini sunt cei care o afla”.
(din: Gheronda Iosif Vatopedinul, “Dialoguri la Athos”, Editura Doxologia, Iasi, 2012)
Legaturi:
- PRIMUL CUVANT: POCAITI-VA!
- “Nu e pacat care sa tina piept pocaintei. Pentru ce sa intarziem?”
- INCEPE PERIOADA TRIODULUI: “Usile pocaintei deschide-mi mie, Datatorule de viata!”
- SFANTUL EFREM SIRUL – Cuvinte duhovnicesti trezitoare extrase din EVERGHETINOS
- SFANTUL EFREM SIRUL: Cuvant catre cei ce in fiecare zi pacatuiesc si in fiecare zi se pocaiesc
- Cuvant dintre cele mai miscatoare si puternice despre POCAINTA si MILA FATA DE FRATII CARE CAD IN PACATE, al episcopului Asterie al Amasiei
- Mitropolitul Antonie de Suroj: OMUL IERTAT PRIN POCAINTA – OMUL NOU. Taina vindecarii sufletului prin cautarea iertarii
- Sfaturi practice de la SFANTUL VASILE CEL MARE pentru a aduce ROADE VREDNICE DE POCAINTA
***
- Parintele Petroniu despre ACATISTUL BUNEI VESTIRI si DUMINICA MARIEI EGIPTEANCA: “Otrava pacatului nu se poate taia cu apa de flori, trebuie leacuri puternice; nu cu jumatati de masura, ci cu lupta pe viata si pe moarte”
- PARINTELE AMFILOHIE la Sophia (audio, video): “Tara are nevoie de oameni care sa se pocaiasca cu adevarat. POCAINTA ESTE DE TEMUT DEMONILOR!”
- Suntem convertiti cu adevarat?
- ARHIMANDITUL SOFRONIE: Ce putere are rugaciunea, ce efecte are cainta?
- Arhimandritul Sofronie Saharov: INCERCARI DUHOVNICESTI. Nici un sfant nu ne poate cruta de necesitatea de a lupta cu pacatul care lucreaza in noi
- NE MAI STIM CHEMAREA ADEVARATA? O MAI LUAM IN SERIOS?
- Predica puternica a Parintelui Longhin de la Banceni (2011, video): LUATI-L PE HRISTOS IN VIATA VOASTRA, IN FAMILIA VOASTRA, IN DUREREA VOASTRA!
- POCAINTA – SINGURA NOASTRA SALVARE. DAR PE CINE MAI PREOCUPA…?
- Sfantul Isaac Sirul: “Calea lui Dumnezeu e Crucea de fiecare zi, căci nimenea nu s-a suit la cer cu răsfăţul”
- CUV. PAISIE DESPRE PUTEREA si ROADELE POCAINTEI: “Totdeauna recomand pocainta SI marturisire. Niciodata nu recomand DOAR marturisire”!
***
- Simtirea pacatoseniei il misca pe Dumnezeu – Cuv. Paisie Aghioritul
- Cuviosul Paisie Aghioritul: Toata cheia aici este – sa se pocaiasca lumea!
- Cuviosul Paisie despre pierderea simtamantului pocaintei la crestinii de azi
- Sf. Simeon Noul Teolog despre POCAINTA ca DRUM DE LA MOARTE LA INVIERE
- Sfantul Simeon Noul Teolog despre NEVOIA DE CAINTA DIN TOT SUFLETUL pentru toti crestinii. DIALOGUL LUI DUMNEZEU CU ADAM, DUPA CADERE
- Sf. Dimitrie al Rostovului: ADEVARATA POCAINTA: OSTENELI MAI MARI DECAT PACATELE!
- Ce avem noi de facut astazi pentru a ne mantui si pentru a ne pregati de incercarile ce vor veni?
- Predici audio (si text) la DUMINICA LUI ZAHEU VAMESUL. “Câţi dintre noi ne mai gândim că Dumnezeu Şi-a arătat bunătatea cu noi, deşi noi nu meritam?…”
- ZAHEU SI PUTEREA IUBIRII CARE CHEAMA LA POCAINTA: “Domnul nu intoarce spatele nimanui”
- Sfantul Teofan Zavoratul despre NECRUTAREA DE SINE SI VENIREA HARULUI. Ce asteapta Dumnezeu de la noi? Unde si cum sa cautam ajutorul lui Dumnezeu?
- MILUIESTE-MA, DUMNEZEULE, MILUIESTE-MA … Omilii ale Sf. Teofan Zavoratul despre ce inseamna sa facem pocainta si cum sa ne pregatim cum se cuvine pentru Sfanta Impartasanie?
- Sfantul Teofan Zavoratul NE AJUTA SA NE SPOVEDIM AUTENTIC SI LUCRATOR
- CONFERINTA DE LA CLUJ A PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX DESPRE RUSINEA LA SPOVEDANIE (video): “In ceasul caintei si al rusinii omului, mana Domnului se odihneste peste el si tot cerul ii vine in ajutor”
- PARINTELE SOFIAN BOGHIU DESPRE SPOVEDANIE SI CANONUL CEL MARE. De ce este nevoie sa ne marturisim si cum biruim frica si rusinea?
- Sfaturi athonite de la PARINTELE EFREM FILOTHEITUL: “Ai reusit sa rusinezi diavolul, care mult se bucura cand cineva isi ascunde gandurile…”
- SPOVEDANIA
- TAINA EUHARISTIEI – “CUTIT CU DOUA TAISURI”. Spovedania este strans legata de Sfanta Impartasanie. SPOVEDANIA OMULUI LAUNTRIC din “Pelerinul Rus”
- PARINTELE PAISIE OLARU SI SPOVEDANIA. Taina duhovniciei roditoare. “Marturisirea sa fie mai deasa decat impartasirea”
- TAINA SPOVEDANIEI. Care este sensul ei adanc si cum putem risca PROFANAREA ei prin formalism si superficialitate?
- SPOVEDANIA SI VINDECAREA SUFLETULUI. Mitropolitul Hierotheos Vlachos ne arata ce este, in mod real, PACATUL, in Traditia ortodoxa si cum poate fi IERTAT
***
- CUVIOSUL SOFRONIE DE LA ESSEX: “Naiv este cel ce crede ca va putea urma lui Hristos, fara lacrimi”
- SFANTA MIRONOSITA MARIA-MAGDALENA, ICOANA POCAINTEI ADEVARATE: “Unde este dragoste, acolo este plansul”
- Sfintii Parinti NE CHEAMA LA POCAINTA SI LA PLANS
- Gheron Iosif: “Nu avem haina de nunta, de aceea trebuie sa ne curatim”. PLANSUL, CHEMAREA LUI DUMNEZEU, RENUNTAREA LA PACAT, SPOVEDANIA…
- ALTE SFATURI DUHOVNICESTI DE LA GHERON IOSIF: “Daca acum nu te silesti, va veni timpul cand, si sa vrei, nu vei mai putea sa faci ceea ce acum treci cu vederea”
- Sfantul Simeon Noul Teolog: SA NU NE IMPARTASIM FARA LACRIMI SI FARA STRAPUNGEREA INIMII! Sa nu ne cautam scuze, sa nu ne amagim…
- IPS TEOFAN: Strapungerea inimii – unicul drum catre propria noastra Inviere
- INIMA INDURERATA
- Plangerea lui Adam – de Sfantul Siluan Athonitul (fragment)
- AVVA ARSENIE CEL MARE: “Acela ce nu se plange pe sine aici, acolo se va plange vesnic”
- Pogorarea Duhului Sfant – taina esentiala a vietii noastre. FARA PLANS SI FARA IUBIRE NIMENI SA NU SE AMAGEASCA, NU VA DOBANDI HAINA DUHULUI!
- FERICIRILE explicate dumnezeieste de Parintele Calciu. Ce (nu) inseamna A FI SARAC CU DUHUL? “Sa nu va rusinati de lacrimi niciodata!”
- O INIMA CARE PLANGE. PREDICA PARINTELUI GHEORGHE CALCIU (si audio)
- PARINTELE PAISIE OLARU: Luati seama, ca tare scump este Raiul!
Pocainta este obligatorie si dorita de Dumnezeu.
Trebuie sa ne fie teama de consecintele faptelor noastre pacatoase.
Insa pocainta trebuie ajutata si cu fapte bune,cat mai multe.
Faptele nu trebuie facute cu gandul la rasplata,ci pentru ca orice fapta buna, sincera si dezinteresata are har divin in ea.
Raul este in permanenta lupta cu binele,cu cat faptele bune,gandurile bune si rugaciunile se inmultesc,cu atat raul da inapoi.
In ultimii ani raul este peste tot intr-o ofensiva masiva,se vede in toate si in tot,asta si pentru ca omul devine tot mai delasator,egoist,limitat strict la persoana lui,lasand astfel ca raul in societate sa se dezvolte.
foarte multi spun,de ce sa ma sacrific eu,de ce sa fac eu asta?
Lasa sa faca altii.
Aceasta indolenta,acest egoism, sunt benefice doar raului.
Raul triumfa atunci cand binele nu se mai face,iar atunci cand binele nu se mai face,inseamna ca s-a uitat complet de Dumnezeu.
Asa ca,pocainta si cat mai multe fapte bune!!!!!!!!!!!!!
Adevarate si sfinte cuvinte duhovnicesti! Cat de greu este totusi, plansul inimii aflate in pocainta! Dar, nu trebuie sa ne mahnim cand aceasta nu se intampla, ci sa continuam pe calea pocaintei pana la capat, caci acestea ne spun si Sfintii Parinti! Sa avem grija, sa nu exageram, cazand in cealalta extrema si incercand prin orice mijloace sa ne provocam plansul pocaintei… Sa avem deci, rabdare, nadejde si dragoste! Bucurie!
“Adevarata pocainta este darul lui Dumnezeu, ea este plina de durere adanca. Pocainta noastra este doar constientizarea propriei stari de pacatosenie, lipsa oricarei sperante fata de sine.”
http://www.librariasophia.ro/carti-maica-arsenia.-calea-spre-vindecarea-inimii–so-83.html
Am gasit la Sfantul Ioan Scararul in treapta a optsprezecea,vorbind “Despre nesimtire”si o descrie asa:
“Cel lipsit de durere(nesimtitul),graieste impotriva patimii si nu inceteaza a manca cele ce-l vatama.Se roaga impotriva patimii si porneste indata la lucrarea ei.Se manie pe lucrarea ei impotriva lui insusi,dar de cuvintele lui nu se rusineaza,nenorocitul., striga el,dar staruie cu ravna in a-l face.Se roga cu gura impotriva patimii si cu trupul lupta pentru ea.Filozofeaza despre moarte si se poarta ca unul ce nu are moarte.Vorbeste despre infranare si se lupta pentru lacomia pantecelui.Fericeste ascultarea si e cel dintii care nu asculta .Lauda pe cei neampatimiti si nu se rusineaza sa tina minte raul si sa lupte pentru o zdreanta.Mainiindu-se,se amaraste,dar iarasi se manie din pricina ca s-a amarat;si adaugand infrangere la infrangere,nu simte nimic.Citeste despre judecata si incepe sa zambeasca.Citeste despre slava desarte si chiar in timpul citirii,sufera de ea.Se rosteste pentru priveghere si indata se cufunda in somn.Lauda rugaciunea si fuge de ea ca de bici.Saturandu-se, se caieste si dupa putina vreme adauga alta saturare.Fericeste tacerea,dar o lauda prin vorbarie.Invata despre blandete,dar se manie adeseori chiar in timp ce invata despre ea.Trezindu-se din somn,suspina,dar lasandu-si capul pe perna,iarasi se supune patimii.Ocaraste rasul si invata zambind despre plans.Se invinovateste pe sine in fata altora ca iubitor de slava desarta,dar urmareste sa-si castige slava prin invinovatire(asa cum fac eu acum).Priveste patimas la fete si vorbeste despre neprihanire.Slaveste pe cei milostivi si ocaraste pe saraci”.
Este cale luuunga pana la/despre ce vorbeste Parintele sfant Iosif.
Zambetul de dupa moarte,venit din vesnicie, a Parintelui,confirma vietuirea sa de exceptie, un model vrednic de urmat,ucenic desavarsit al parintelui Sfant Iosif Sihastrul,cu alte cuvinte,un sfant al zilelor noastre.
Slava Tie Doamne,slava Tie!
“8. Dacă zicem că păcat nu avem, ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este întru noi.
9. Dacă mărturisim păcatele noastre, El este credincios şi drept, ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească pe noi de toată nedreptatea.”
(I Ioan 1:8-9)
* De vreme ce toţi suntem păcătoşi (versetul 8), toţi trebuie şi să ne spovedim, mărturisindu-ne păcatele (versetul 9).
http://binevestitorul.wordpress.com/2013/02/11/pocainta-adevarata-spovedania/
Lumea, n’ar fi roaba mândriei
(N’ar face “binele” cel rău),
De’ar asculta (și s’ ar supune),
Poruncilor lui Dumnezeu.
Enorm de multa nedreptate
(Şi răul), nu s’ ar mai săvârşi,
De’am asculta de Domnul slavei,
(Cu toţii), și de l’am iubi.
Că libertatea şi iubirea,
Fără de El sunt înşelare.
(Sunt doar un vis care oferă
Căi false și manipulare).
Pe lume nu este iubire
(Concretă), fără Dumnezeu
Nici libertate adevărată,
(Ci surogatul celui rău).
Omul pe lume e sub lege.
E în exil, sub îngrădire.
E dependent de cel ce este
(Şi-i poate oferi), , iubire.
Neascultarea i’a dat cărnii
Adâncul greu al cunoştinţei,
(A binelui iubirii sacre
Şi a iadului şi suferinţei).
Omul de’atunci, este’n cădere.
E orb și sec. Iar cei ascuns,
Nu înțelege (și nu crede),
De nu-l urmează pe Iisus.
Lăuntrul său e sub ispită
(Şi speculat de duhul rău),
Târât de ego’n lăcomie,
(Şi’n cele ce nu-i Dumnezeu).
Carnea și duhu’s sub robia
Acelui ce’a căzut din cer,
De n’ascultăm (nici noi) de Domnul
(Acum), urmând lui Lucifer.
Adam n’a ascult de Tatăl
Şi exilați, (toţi) am ajuns.
Dar din exil, Tatăl, ne scoate
(Prin jertfa Domnului Iisus).
Din iadul ne’ascultării noastre
(Şi din spurcata cunoştinţă),
Carnea şi duhul se se sfinţeşte,
Prin taine (şi prin pocăinţă).
Pe lume nu-i nici libertate
(Nici dragoste), ci înrobire.
Fără Hristos, (și fără taine),
Totu-i eşec şi amăgire.
Fără Hristos omu’i și lacom,
Şi mândru (foc), şi mincinos.
E fără dragoste de semeni
(Că om nu-i, fără Hristos).
Lumea e plină de ispite,
De nedreptaţi şi suferinţă
(Şi de satanică mândrie)
De răzvrări şi necredinţă.
Lumea-i exil. Lumea-i robie.
Lumea şi cruce și’nşelare,
Celui ce ştie că nu ştie
(Findcă nu vrea), din neascultare.
C’am muşcat toţi, (în toată vremea),
-Din tot ce’aduce cunoştinţă-.
Dar de cei rău (în ea), ne scapă,
Doar Iisus (prin pocăinţă).
Duhul și cărnurile noastre
Nu pot ajunge la iubire,
(Din rău’adus prin cunoștinţă),
Decât pri Har şi răstignitire.
Lumea cunoaște multe, multe…
Dar este rea. Ne-iubitoare.
Căci cunoştinţa ei îngâmfă.
(Doar cea’n Iisus e smeritoare).
Ştim multe bune și frumoase
Dar lumea merge spre mai rău,
(Spre înrobirea generală),
Că bine-i doar, prin Dumnezeu.
@ Adriana:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/04/06/scara-sfantului-ioan-oglinda-care-nu-ne-minte-1/